Toon posts:

Led strip met Afstandsbediening aanpassen naar Shelly

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:34
Vraag

Wij hebben de volgende led-lamp ; https://www.inlighted.nl/...-wandlamp-wandverlichting

Die werkt op een afstandsbediening om zowel de sterkte als de warmte aan te passen.
In de voet van de lamp zit een ontvanger,
Nu doet de lamp het gewoon niet goed, hij verspringt steeds van warmte en sterkte.
Geen idee of het door de AB of de ontvanger komt, maar het lijkt me sterk dat het de LED is.

Nu zit ik er over te denken om de ontvanger er uit te slopen en de lamp aan te sturen met de shelly RGBW2.
https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#60

Mijn vraag ; zou dit werken? We willen deze lamp namelijk niet echt kwijt, want hij is kneitermooi.

Ik ben echter geen electronicus, maar durf eea wel aan

Ik heb hem opengemaakt en fotoos genomen

Ok. Omvormer is dus 220V-> 12V 1A. Ik begrijp dus dat die shelly idd 12V .12 V out aan zou kunnen.
Maar dan. Je ziet uit dat zwarte deel 3 draden komen. Ik vermoed +,- en dan iets om aan te sturen, maar geen idee. En er gaat enkel + en - in.
Dit zou dus wel eens een probleem kunnen zijn?

[Voor 65% gewijzigd door maartend op 16-03-2021 20:03]

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@maartend Gezien de voeding gewoon een 12V CV (Constant Voltage) ding is en de poten erg op ledstrip profiel lijktt denk ik dat je prima weg komt met een Shelly. Maar om zeker te weten (en draadkleuren te weten) zal je wel nog wat dieper moten graven. Heb je een makkelijk beginnetje aan de defuser? Anders kan je die er eens af halen. Andere optie (en/of) is een multimeter erbij te halen en eens te gaan prikken als het geheel op 100% brightness op een kleur (dus of vol warm, of vol koud) staat.

• maartend
septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:07:
@maartend Gezien de voeding gewoon een 12V CV (Constant Voltage) ding is en de poten erg op ledstrip profiel lijktt denk ik dat je prima weg komt met een Shelly. Maar om zeker te weten (en draadkleuren te weten) zal je wel nog wat dieper moten graven. Heb je een makkelijk beginnetje aan de defuser? Anders kan je die er eens af halen. Andere optie (en/of) is een multimeter erbij te halen en eens te gaan prikken als het geheel op 100% brightness op een kleur (dus of vol warm, of vol koud) staat.
Ik begrijp je gedeeltelijk. Gaf al aan, ben geen elektronicus, wel psychiatrisch verpleegkundige. Dus als jij ooit hulp nodig hebt.

Maar ok. even wat dingen vragen.

Wat bedoel je met poten ledstrip? Gewoon de aansluitingen? Of bedoel je die rood/zwarte vanaf de omvormer en dat daar dan de shelly na moet komen?

Wat is een defuser precies van een led? Hoezo makkelijk beginnetje?

Ik heb idd een multimeter, mijn vraag is moet ik dan gewoon alles afmeten na die zgn controller (ik vermoed nl. dat dit in dat zwarte shrink buisje zit).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
Omdat de lamp twee kleuren heeft (koud wit en warm wit; hij kan van warmte veranderen door deze twee te mengen) heeft hij ook 3 aansluitingen: één gemeenschappelijke en twee andere, eentje voor ieder van de kleuren. Zo'n Shelly kan 4 kanalen aansturen dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar het ding heet "Shelly RGBW" dus - alhoewel de hardware het prima kan - is de user interface ingesteld op het aansturen van een vierkleurige strip met rood, groen, blauw en één wit. Dus je zult om de strip op warm wit te zetten mogelijk "rood" moeten selecteren in de app ofzo. Mooier zou zijn een interface met twee sliders (een voor helderheid en een voor kleurtemperatuur) maar die optie is er niet.

Er is nog één mogelijk probleem: je lamp kan ofwel gebouwd zijn met een gemeenschappelijke - en voor de twee kleuren aparte plussen, of gebouwd zijn met een gemeenschappelijke + en voor de twee kleuren aparte minnen. De Shelly is alleen voor de eerste optie geschikt. Op basis van de informatie uit dit topic kunnen we niet zeggen hoe de lamp in elkaar zit.

• maartend
Tom-Z schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:33:

Er is nog één mogelijk probleem: je lamp kan ofwel gebouwd zijn met een gemeenschappelijke - en voor de twee kleuren aparte plussen, of gebouwd zijn met een gemeenschappelijke + en voor de twee kleuren aparte minnen. De Shelly is alleen voor de eerste optie geschikt. Op basis van de informatie uit dit topic kunnen we niet zeggen hoe de lamp in elkaar zit.
Ik begrijp je verhaal, duidelijk.
Hoe kan ik daar, met mijn multimeter, achterkomen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

SA007

Moderator Tweaking
Heb de el-kroeg een beetje opgeruimd.

Ik zou het zwarte deel 's open maken.

Mijn vermoeden is dat dat simpelweg de ontvanger is met 2 mosfets, 1 voor 'wit' en 1 voor 'warm wit'.

Die kan je dan vrij makkelijk aan een shelly ofzo hangen, als er wat meer hips in zit (bijvoorbeeld een stroomsturing ofzo) wordt het stukken lastiger.

Klok is stuk :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

maartend schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:17:
Ik begrijp je gedeeltelijk. Gaf al aan, ben geen elektronicus, wel psychiatrisch verpleegkundige. Dus als jij ooit hulp nodig hebt.
Oef, dat zeg je in deze tijd? :+
Wat bedoel je met poten ledstrip?
Poten, armen, die dingen waar het licht uit komt.
Wat is een defuser precies van een led? Hoezo makkelijk beginnetje?
Ik zie op de achtergrond de melkwitte kap waar de ledjes achter zitten. Dat is de diffuser.

Ik verwacht gewoon een standaard ledstrip (12V CV) aan te treffen met warm wit en koud wit. Meest makkelijke is gemeenschappelijke + en dan een - per kleur, dus dat verwacht ik hier ook. Maar om wat te meten dus of de diffuser eraf (en dus meten op de ledstrip) en/of de krimpkous van de controller. Met wat geluk is daar zelfs wat tekst leesbaar.

Anders dus meten, als je hem instelt op 100% brightness, alleen warm wit dan zal je tussen twee draden (en dat is even zoeken) waarschijnlijk gewoon 12V meten. Als je dan de - / zwarte multimeter probe naar de andere draad plaatst meet je waarschijnlijk dan niets. Maar zet je hem dan op koud wit zal je daar waarschijnlijk 12V meten (en op de eerste niets).

Wat betreft de Shelly, ik weet inderdaad niet hoe goed hij met standaard software overweg kan met alleen kleurtemperatuur regelen. Maar als je toch aan het tweaken bent zou je er ook Tasmota (custom, open source firmware) op kunnen zetten maar ben je de Shelly app / cloud kwijt.

Je zou ook een controller in China kunnen bestellen als de app je niet veel uitmaakt. Tot even geleden was het daar ook goed mogelijk ze te flashen met Tasmota maar steeds meer wisselen ze daar naar een andere, minder capabele, chip :/ Misschien toch eens een makkelijk printje als vervanger maken :+

• maartend
@septillion Thnx. Ik snap dat meten goed, was idd enkel nog op zoek hoe ik er achetr kan komen of hij 2 maal in de - of 2 maal in de + zit.

Zit nu op werk, maar ik denk dat ik idd dat krimp ding er af ga halen. Maar eerst even kijken naar wat Tasmota hier precies mee kan, heb al meerdere sonoffs voor in huis geflashed naar TAsmota voor in HA (hoewel dat nu dus niet meer nodig is)

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-03 13:12
@maartend In principe heb je alleen een 12V dual white controller nodig als je het simpel wilt houden.
Zoiets bijvoorbeeld:https://www.ledstripkonin...4-zone-dual-white-rf-set/
Enige wat je dan nog moet uitzoeken is welk draadje op welke aansluiting moet, maar dat stond al op de planning.

• maartend
Ik kom er nog even op terug.

Probleem is, ik kan het ding nog onder garantie terugsturen, maar heb al eens een vervang gehad en die deed hetzelfde.

Vreemde is, het lijkt alsof de lamp enkel raar doet als onze dochter er is, met haar iphone. Ites dat we proberen uit te vogelen.

Maar omdat ik de lamp terug kan sturen, kan ik hem natuurlijk niet zover demonteren dat ik oa de krimpkous verwijder.

Nu is mijn redenatie als volgt ;
rood = +
zwart = -
Ergo, de witte is ook een -?

En daarmee aanstuurbaar vanuit shelly dimmer

Ik moet nl. een keuze maken ; lamp houden en gok nemen. Of lamp terug, maar iets dergelijks elders bestaat gewoon niet.

• maartend
septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:15:
[...]
Misschien toch eens een makkelijk printje als vervanger maken :+
En? Al begonnen?

• septillion

septillion

maartend schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:41:
Nu is mijn redenatie als volgt ;
Oeww, heeeeeel gevaarlijk in dit soort China dingen. Daar pakken ze net zo lief rood voor GND hoor. Been there, done that :+

Maar kan je dus niet de diffuser eraf halen? Leek mij gewoon echt een super standaard klik kapje. Dus als je aan het uiteinde een kiertje hebt lift je hem zo op met een schroevendraaier of mesje.
Helaas... Wel vrij vandaag maar toch weer andere plannen vandaag :+

• maartend
septillion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Oeww, heeeeeel gevaarlijk in dit soort China dingen. Daar pakken ze net zo lief rood voor GND hoor. Been there, done that :+

Maar kan je dus niet de diffuser eraf halen? Leek mij gewoon echt een super standaard klik kapje. Dus als je aan het uiteinde een kiertje hebt lift je hem zo op met een schroevendraaier of mesje.

[...]

Helaas... Wel vrij vandaag maar toch weer andere plannen vandaag :+
nou ja, geen eens wijziging van planten.

Maar ok, next problem. De lamp waar ik aan werk, daarvan is het hele AB systeem naar de knoppen. dus zowel warm als koud wit brandt, kan dus voor geen mogelijkheid iets meten, want door alle bedrading loopt dus spanning. Fijn.

Ik ga toch maar eens heel voorzichtig proberen die diffuser te verwijderen.

rood +, zwart -. NU maar eens eea los solderen

[Voor 19% gewijzigd door maartend op 19-03-2021 16:52]

• septillion

septillion

Kijk, dat laat heel veel zien! Dat bevestigd toch wel dat het om super standaard 12V (CV) ledstrip gaat. Gezien de aanduiding ben ik er ook vrij zeker van dat 12V gemeenschappelijk is en wit en zwart de min van de CW en de WW. Maar natuurlijk, meten is weten! (Bij de ledstrip in de mijn gang heb ik staan vloeken toen bleek dat G en B daar omgedraaid zitten van wat op de strip gedrukt staat :|) Dus even tussen rood en zwart meten en tussen rood en wit. En als je dan rood of wit los haalt zal waarschijnlijk nog één kleur over blijven. Als de controller toch stuk is zou ik ze daar gewoon los knippen/solderen. Zou ze vooral op de strip lekker laten zitten.

Qua vervangen kan je dus gewoon een standaard 12V ledstrip controller pakker naar keuze :)

• maartend
septillion schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:11:
Kijk, dat laat heel veel zien! Dat bevestigd toch wel dat het om super standaard 12V (CV) ledstrip gaat. Gezien de aanduiding ben ik er ook vrij zeker van dat 12V gemeenschappelijk is en wit en zwart de min van de CW en de WW. Maar natuurlijk, meten is weten! (Bij de ledstrip in de mijn gang heb ik staan vloeken toen bleek dat G en B daar omgedraaid zitten van wat op de strip gedrukt staat :|) Dus even tussen rood en zwart meten en tussen rood en wit. En als je dan rood of wit los haalt zal waarschijnlijk nog één kleur over blijven. Als de controller toch stuk is zou ik ze daar gewoon los knippen/solderen. Zou ze vooral op de strip lekker laten zitten.

Qua vervangen kan je dus gewoon een standaard 12V ledstrip controller pakker naar keuze :)
Laat bericht. Vanochtend even aan het solderen geweest, wit of zwart los laat 1 kleur uit gaan. Ergo, de + is dus common +. Of ze zouden het op het plaatje verkeerd moeten zetten, maar dat geloof ik niet.

Dat geeft dus idd alle mogelijkheden. Eens kijken wat ik met tasmota en die dimmer kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
Laatste bericht ; Shelly RGBW2 gekocht, printplaat lamp verwijdert, bedrading aangesloten, firmware Shelly omgezet naar aansturing van 4xwhite (zijn er maar 2, maar ok, dat pas ik wel aan in HA) en werkend via Shelly zoals ik wil.

Iedereen bedankt voro het helpen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee