Geschikt moederbord voor Ryzen 9 5950x processor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-02 14:06
Allen,

Recent heb ik een AMD Ryzen 5950X processor gekocht voor een forse upgrade van mijn huidige systeem.
De volgende stap voor mij is een bijpassend Moederbord zoeken. Alleen kom ik niet nog niet goed uit.

Hopelijk kunnen jullie mij van goed advies dienen.

Extra info:
Ik gebruik mijn PC met name voor beeldbewerking (foto en video). Niet voor Gaming.
Verder beschik ik over een Asus NAS met 2.5 Gb data overdracht mogelijkheid (LAN).
Mijn Foto's / Video's staan op deze NAS en deze is ook mijn centrale opslag.

Ik ben op zoek naar een robuust / stabiel moederbord die op de toekomst is voorbereid. Zodat ik nog jaren plezier kan hebben van dit systeem.
NB: Mijn budget is niet oneindig.
De mogelijke kandidaten die ik zelf gevonden heb, waarvan ik denk dat ze geschikt zijn, zijn:
* Gigabyte X570 Aorus Pro
* Asus TUF Gaming X570-Pro WiFi
* Asus RoG X570-E Strix Gaming
* MSI MEG X570 Unify
* ASRock X570 Phantom Gaming X
* ASRock X570 Taichi Razer
* Gigabyte X570 Aorus Master
* Asus RoG Crosshair VIII Dark Hero
* ASRock X570 Creator (deze lijkt werk wat buiten mijn budget)

Wie kan mij advies geven (ook evt. over bijbehorend geheugen en CPU koeling)?

Groetjes,

Leo van Leeuwen

Beste antwoord (via Leovl op 20-05-2021 12:04)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:56
Leovl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:05:
Heb ik bij X570 (in de toekomst) voordelen bij voor foto / video bewerking?
Hoe uit zich dat in de praktijk?
Je kunt meer PCIe 4.0 x4 SSD's kwijt op X570. Dat kan het voordeel zijn mits je meer van de snelste SSD's wil gebruiken die momenteel worden aangeboden. Met videobewerking wil je het liefst 3 opslag mediums. Voor Premiere Pro heeft Puget een goede configuratie in hun Recommended Systems for Adobe Premiere Pro

Primary Drive - OS/Software (SSD/NVMe) - Includes your operating system and the base Premiere Pro installation. An SSD is highly recommended as it will greatly improve how fast the OS and programs startup, but you can also upgrade to a faster NVMe drive for a small performance benefit.

Secondary Drive - Project Files (SSD/M.2 NVMe) - If possible, it is a good idea to separate your project files and disk cache onto a secondary drive. For most users a standard SSD will work fine, but if you work with high bitrate RAW footage there can be a large performance benefit to using a M.2 NVMe drive.

Optional Tertiary Drive - Dedicated Media Cache/Scratch (SSD/M.2 NVMe) - Using a dedicated SSD for your media cache and scratch files can at times improve performance when playing and scrubbing through compositions. Upgrading to an even faster NVMe drive can give some performance gains, but the difference is more pronounced in other applications like After Effects.

Optional Storage Drive (Platter) - For long term storage where the high speed of SSDs is typically not required, a larger traditional platter hard drive is a good choice as they are still much cheaper per GB than SSDs.

Samenvattend is een goede keuze qua configuratie een PCIe 3.0 x4 / SATA SSD voor OS / Programma's en een PCIe 4.0 x4 SSD (snelst) voor de projecten. Daarnaast nog een PCIe 3.0 x4 / SATA SSD voor scratch files, maar dat is optioneel. Hetzelfde geldt voor veel opslag. Dat mag gewoon een harde schijf zijn.

In bovenstaande configuratie is een X570 niet nodig. Je kunt wel met sommige X570 borden 3x M.2 kwijt. Er is ook een B550 bord die dat kan. Maar aangezien SATA schijven ook prima zijn als systeem of scratch is dat zeker niet essentieel. Bovendien zijn borden met 3x M.2 duur!

Voor fotobewerking geeft een X570 geen enkel voordeel boven een B550 bord.
Daarmaast (voor mijn wetenschap): Hoe weet ik of een MB een goede VRM heeft?
Zie LTT - Motherboard VRM Tier List v2. Voor een 5950x pak je iets uit Tier A of S.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:17
Waarom niet gekeken naar b550 boordjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
Ik heb begrepen dat de x570 chipset de nieuwste / laatste standaard is / wordt voor AMD processoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Leovl schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:12:
Ik heb begrepen dat de x570 chipset de nieuwste / laatste standaard is / wordt voor AMD processoren
Over chipset, zowel b550 en x570 zijn de laatste voor am4 processors(ryzen 1000/2000/3000/5000). De nieuwe generatie processoren van amd gaan naar am5 samen met ddr5 is de verwachting.

Qua als je een b550 of x570 bord moet halen ligt vooral aan de features die je wilt, behalve pcie gen 4 voor videokaarten is er haast geen verschil, ik zou vooral kijken naar een bord die 2.5gb ondersteund invb met de NAS en kwaliteit VRM’s heeft voor de processor of het nou een b550 of x570 is.

De 5950x is een flinke processor. Minimaal een be quiet dark rock pro 4 is wel een must, liefst zelfs een NH D15 of zelfs een AIO.
Qua geheugen doet crucial ballistix het het best op ryzen bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

Hoe ziet de rest van de build eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Leovl schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:12:
X570 chipset komt uit 2019 en komt met PCIe 4.0 chipset wat prettig is als de CPU lanes "op zijn"
B550 chipset komt uit 2020. Heeft vaak betere VRM en functies dan de X570 (serie en type) equivalenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
Beste FusiOnking en Djarune,

Bedankt voor jullie reactie.
Hier kan ik wat mee.
Ik was mij niet bewust van de B550 chipset en dat deze recenter is dan de X570 chipset.
Ik zal deze dus ook in overwegingen meenemen.
Wordt de keuze niet makkelijker door.
Een goede VRM lijkt mij een belangrijk item.
En een goede bijpassende koeler. Bedankt voor de tips!

Waar ik nu ook naar kijk is bijvoorbeeld de:
* ASUS ProArt B550-CREATOR (met Thunderbolt 4)
* Gigabyte B550 Vision D-P

Mijn overige Build (bestaand en nog bruikbaar; in de toekomst te upgraden):
* Cooler Master Elite 350 ATX Mid Tower Case w500W Power Supply
* Antec High Current Gamer 520W 80+ Bronze Certified ATX power Supply
* Sapphire Radeon R7 265 2 GB Video card
* Samsung 840 series 120 GB 2.5"Solid State Drive (hier draait alleen mijn programmatuur op. Ik werk met Ubuntu Studio 20.04 LTS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Leovl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:08:
Waar ik nu ook naar kijk is bijvoorbeeld de:
* ASUS ProArt B550-CREATOR (met Thunderbolt 4)
* Gigabyte B550 Vision D-P
Ik vermoed dat je graag Thunderbolt op je pc wil hebben. Waarom als ik vragen mag?

De pricewatch: Gigabyte B550 Vision D-P is een nieuwe uitgave van de B550 Vision D met extra USB-C connector en 2,5Gbps ethernet. De pricewatch: ASUS ProArt B550-CREATOR is helemaal een speciaaltje met TB4. Ik vermoed dat ie erg duur wordt.

Qua processorkoeling kun je denken aan:
luchtkoeling:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin

waterkoeling:
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 240
Mijn overige Build (bestaand en nog bruikbaar; in de toekomst te upgraden):
* Cooler Master Elite 350 ATX Mid Tower Case w500W Power Supply
* Antec High Current Gamer 520W 80+ Bronze Certified ATX power Supply
* Sapphire Radeon R7 265 2 GB Video card
* Samsung 840 series 120 GB 2.5"Solid State Drive (hier draait alleen mijn programmatuur op. Ik werk met Ubuntu Studio 20.04 LTS)
De Antec High Current Gamer is al erg oud (einde levensduur) en bevat een matig Seasonic platform met double forward en groepsregulatie. In het kader van de veiligheid, zou ik met zo'n dure processor en moederbord de voeding gelijk veranderen naar een goede nieuwe. Welke videokaart komt er uiteindelijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
Hallo Djarune,

Dank voor je reactie.

De prijs van de ASUS ProArt B550-CREATOR lijkt mee te vallen (t.o.v. de andere door mij genoemde opties)
Zie ook:
https://azerty.nl/product...50-creator-moederbord-atx

en

https://nl.hardware.info/...50-bord-met-thunderbolt-4

Volgens Asus is het voordeel van Thunderbolt:
"Elke Thunderbolt™ 4-poort levert tot 40Gbps bandbreedte in twee richtingen voor de nieuwste high-speed apparaten en drives. Thunderbolt 4 biedt ook ondersteuning voor maximaal twee externe 4K-beeldschermen en breidt de PCIe-bandbreedte uit tot maximaal 32Gbps."
Voor de toekomst lijkt mij dit mogelijk wel handig.(o.a.4K beeldcherm voor foto bewerking)

Ten aanzien van de voeding:
Is het ook een risico als ik (voorlopig) niet overclock?
Ik heb nu geen enkel probleem met de voeding en heb nog nooit over-ge-clock-ed (is dit goed Nederlands?).

Over de videokaart heb ik nog niet nagedacht.
Ik ga voorlopig de bestaande gebruiken
Anders wordt de uitgave wel erg hoog ineens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Leovl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:43:
"Elke Thunderbolt™ 4-poort levert tot 40Gbps bandbreedte in twee richtingen voor de nieuwste high-speed apparaten en drives. Thunderbolt 4 biedt ook ondersteuning voor maximaal twee externe 4K-beeldschermen en breidt de PCIe-bandbreedte uit tot maximaal 32Gbps."
Voor de toekomst lijkt mij dit mogelijk wel handig.(o.a.4K beeldcherm voor foto bewerking)
Zelfs voor 4K videobewerking is het overkill. Ik kan maar 1 usecase bedenken en dat is de snelste PCI-e 4.0 x4 SSD's extern willen aansluiten en maximaal volpompen om een paar seconden tijdwinst te boeken. Nee Thunderbolt heb je echt niet nodig.

Ik zou eerder een pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk nemen. Qua stroomvoorziening ruim voldoende en tussen de ProArt Creator en Vision D in.
Ten aanzien van de voeding:
Is het ook een risico als ik (voorlopig) niet overclock?
Ik heb nu geen enkel probleem met de voeding en heb nog nooit over-ge-clock-ed (is dit goed Nederlands?).
Ja, voeding is matig, mist essentiele beveiligingen voor moderne systemen en is bovendien aan het einde van de levensduur. Wel of geen OC maakt niet uit. Een voeding slijt sneller als ie uit staat.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart is een goede vervanger.
Voor 4k videobewerking wordt een kaart met 6GB VRAM aangeraden dus 550W is ruim voldoende. pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum als je een wat zwaardere videokaart wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
Hallo Djarune,

Bedankt voor je antwoordt.
Ik zal jou opmerking ober de voeding ter harte neme.
Het zou zonde zijn om een mooi system om zeep te helpen door verkeerde zuinigheid.

Twijfel ik alleen nog steeds een beetje tussen een X570 of een B550 bord.
Dit heb ik gevonden over de verschillen tussen X570 en B550::
"X570 is het iets geavanceerdere, flexibelere platform, maar de voordelen ten opzichte van de B550-chipset (die sommigen een verwaterde X570 noemen) zijn niet enorm, en komen alleen echt ten goede aan meer ervaren gebruikers (niet-gamers) die ofwel willen: meerdere volgende generatie PCIe Gen4 SSD's"
B550: X570:
General Purpose Lanes PCIe Gen 3 PCIe Gen 4
CPU Chipset Uplink PCIe Gen 3 PCIe Gen 4

Heb ik daar (in de toekomst) voordelen bij voor foto / video bewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:14
Ik zou persoonlijk voor een Seasonic voeding gaan. Corsair bespaart vaak op kritische componenten, met slechts een paar cent verschil in prijs. Seasonic doet dit niet en gebruikt altijd componenten uit het hogere segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoi3344 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:40:
Ik zou persoonlijk voor een Seasonic voeding gaan. Corsair bespaart vaak op kritische componenten, met slechts een paar cent verschil in prijs. Seasonic doet dit niet en gebruikt altijd componenten uit het hogere segment.
Complete Bullshit wat je nu verteld.

Seasonic staat er de laatste 3-4 jaar om bekend, dat er snel problemen zijn, met alle voedingen op Focus platform. (zeker de fans alleen al)
RM550X van Corsair is een goede voeding. als je niet weet wat er tegenwoordig gevraagd wordt aan intern design, kun j beter geen advies geven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:14
Hackus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Complete Bullshit wat je nu verteld.

Seasonic staat er de laatste 3-4 jaar om bekend, dat er snel problemen zijn, met alle voedingen op Focus platform. (zeker de fans alleen al)
RM550X van Corsair is een goede voeding. als je niet weet wat er tegenwoordig gevraagd wordt aan intern design, kun j beter geen advies geven.
Want door zo aanvallend te reageren heb jij natuurlijk gelijk. 8)7
Ieder z'n eigen mening/advies. Men kan er mee doen wat ze zelf willen.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi3344 op 18-05-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoi3344 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Want door zo aanvallend te reageren heb jij natuurlijk gelijk. 8)7
Ieder z'n eigen mening/advies.men kan er mee doen wat ze zelf willen. Ik vind jouw manier van reageren niet bepaald netjes.
Je beweert iets wat nergens op gestaafd is, ik spreek uit ervaring. en oa hier Voeding advies en informatie topic - Deel 34 kun je dat terug lezen. Je mag zeker ergens iets van vinden, maar als iemand dan aangeeft dat het niet waar is, moet je dat ook kunnen accepteren. Je geeft namelijk aan dan de Corsair RM550X(2018) niet goed/geschikt is, maar Seasonic beter is. Je geeft niet aan welk type of wattage, maar random merk gerelateerd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
hoi3344 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:40:
Misschien dat @Hackus wat hard reageert, maar gelijk heeft hij wel. Lees vanaf Uszka in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" en Djarune in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" Op dit moment raadt niemand Seasonic aan. Ze teren nogsteeds op hun goede naam uit het verleden, terwijl ze de laatste jaren schade hebben opgelopen met hun matige kwaliteit van hun platformen.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 18-05-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een Merk zomaar Bashen heb je niets aan, maar in dit geval heb ik het zelf ervaren met pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold en pricewatch: ASUS ROG Strix RX VEGA56 OC edition 8GB
Na een andere voeding swap was het probleem over. Toen kwam al snel dat meer mensen dit ervoeren, ook met 550w en GTX970 Strix.
Ook de door Seasonic gefabriceerde Corsair en andere merken gaven en geven nu nog problemen, en moet je eigenlijk een zware voeding kopen(veel meer watt) om geen problemen te ervaren. Dan is het raar dat je de pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart afdoet als niet goed, want merk Seasonic is beter. Als je iets wilt vergelijken, moet je er dan ook een geschikte optie voor geven. pricewatch: Seasonic Prime Ultra 550W Platinum wat een veredelde Focus is. Ik kan best voorstellen dan je met een Corsair voeding problemen hebt gehad v Seasonic
pricewatch: Corsair VS550 (80Plus)
pricewatch: Seasonic G-series 550 watt

(beetje appels met peren vergelijken dus)
Waar de Seasonic beter was (2012 v 2014) Ook niet gek, want de Corsair versie was een low budget versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik gaf al eerder aan om de huidige Seasonic van TS naar het voedings kerkhof te sturen. Nu maar stoppen over Seasonic.

@Leovl
De pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING (tip van Hackus) is een goede keuze voor jouw bezigheden. Zit alles op wat nodig is (uitstekende VRM, Audio chip, Bluetooth, USB-C etc. Daarnaast is bifurcation nog iets leuks . Hiermee kun je CPU lanes voor andere mogelijkheden gebruiken. CPU kanes presteren beter dan chipset lanes. Voor een non-gaming videokaart zijn 8 lanes voldoende. Dan kun je dus nog een insteekkaart met 2 extra M.2 poorten inzetten.

Als X570 bord is de pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi geschikt. Geen bifurcation voor CPU lanes, wel PCIe 4.0 chipset lanes en fan koeling. Uitstekende VRM. Iets mindere audio chip dan het Asus bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
Hallo allen,

Bedankt voor jullie feedback en goede tips.
Ik ga hiermee aan de slag en zal ze meenemen in mijn uiteindelijke beslissing.

Nog even een paar vragen (@Djarune ):
Mijn vraag van 18-05 13:07 is denk ik niet helemaal goed uit de verf gekomen:

Twijfel ik alleen nog steeds een beetje tussen een X570 of een B550 bord.
Dit heb ik gevonden over de verschillen tussen X570 en B550::
"X570 is het iets geavanceerdere, flexibelere platform, maar de voordelen ten opzichte van de B550-chipset (die sommigen een verwaterde X570 noemen) zijn niet enorm, en komen alleen echt ten goede aan meer ervaren gebruikers (niet-gamers) die ofwel willen: meerdere volgende generatie PCIe Gen4 SSD's"

B550: General Purpose Lanes PCIe Gen 3
CPU Chipset Uplink PCIe Gen 3
X570: General Purpose Lanes PCIe Gen 4
CPU Chipset Uplink PCIe Gen 4

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Leovl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:05:
Je kunt meer PCIe 4.0 x4 SSD's kwijt op X570. Dat kan het voordeel zijn mits je meer van de snelste SSD's wil gebruiken die momenteel worden aangeboden. Met videobewerking wil je het liefst 3 opslag mediums. Voor Premiere Pro heeft Puget een goede configuratie in hun Recommended Systems for Adobe Premiere Pro

Primary Drive - OS/Software (SSD/NVMe) - Includes your operating system and the base Premiere Pro installation. An SSD is highly recommended as it will greatly improve how fast the OS and programs startup, but you can also upgrade to a faster NVMe drive for a small performance benefit.

Secondary Drive - Project Files (SSD/M.2 NVMe) - If possible, it is a good idea to separate your project files and disk cache onto a secondary drive. For most users a standard SSD will work fine, but if you work with high bitrate RAW footage there can be a large performance benefit to using a M.2 NVMe drive.

Optional Tertiary Drive - Dedicated Media Cache/Scratch (SSD/M.2 NVMe) - Using a dedicated SSD for your media cache and scratch files can at times improve performance when playing and scrubbing through compositions. Upgrading to an even faster NVMe drive can give some performance gains, but the difference is more pronounced in other applications like After Effects.

Optional Storage Drive (Platter) - For long term storage where the high speed of SSDs is typically not required, a larger traditional platter hard drive is a good choice as they are still much cheaper per GB than SSDs.

Samenvattend is een goede keuze qua configuratie een PCIe 3.0 x4 / SATA SSD voor OS / Programma's en een PCIe 4.0 x4 SSD (snelst) voor de projecten. Daarnaast nog een PCIe 3.0 x4 / SATA SSD voor scratch files, maar dat is optioneel. Hetzelfde geldt voor veel opslag. Dat mag gewoon een harde schijf zijn.

In bovenstaande configuratie is een X570 niet nodig. Je kunt wel met sommige X570 borden 3x M.2 kwijt. Er is ook een B550 bord die dat kan. Maar aangezien SATA schijven ook prima zijn als systeem of scratch is dat zeker niet essentieel. Bovendien zijn borden met 3x M.2 duur!

Voor fotobewerking geeft een X570 geen enkel voordeel boven een B550 bord.
Zie LTT - Motherboard VRM Tier List v2. Voor een 5950x pak je iets uit Tier A of S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:40
Ik heb zelf de ASRock X570 Creator en ben er tot nu toe tevreden over, maar wilde ook zeker 10G ethernet en Thunderbolt. (Pas sinds pinksteren in gebruik). Ik heb niks ge-overclocked, hoeft ook niet echt wat mij betreft, maar het bord heeft er wel de VRM voor.
De Creator is erg duur als je de specifieke dingen niet nodig hebt.

Die ASUS met TB4 ziet er ook interessant uit, die bestond nog niet toen ik in december bestelde. (levering GPU duurde laaaang).

het verschil tussen B550 en X570 is vooral dat de aansluitingen die niet direct op de CPU zijn, maar via de chipset lopen, voor de B550 PCIe gen3 zijn en voor de X570 gen4. Dit merk je in de praktijk vooral als je er veel snelle NVME SSDs aan wilt hangen. Daarnaast biedt de X570 ook wat meer aansluitingen, als je veel dingen in je computer wilt kunnen stoppen.

Voor heel veel dingen is de B550 goed genoeg.

Kijk even heel goed of je alle M.2 slots en/of PCIe slots tegelijk met de Thunderbolt kunt gebruiken, dat is niet altijd het geval.

Video over Thunderbolt kan wat lastig zijn, sommige fabrikanten hebben speciale ondersteuning op hun grafische kaart ervoor zitten, zodat het met een kabeltje binnen in de kast kan, anders vaak via kabeltjes buitenom.
Pagina: 1