Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryuuken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 20:01
Ik heb me vorige week vrij onverwacht een 6900XT gekocht.
Nu pas bij stilgestaan dat ze voor die kaart een 850W psu aanraden.

Ik lees op internet tegenstrijdige adviezen. Sommigen beweren dat een kwalitatieve 650W psu dit prima aankan. De meeste beweren dat je toch minstens een 750 of toch 850W psu nodig hebt.

Ik heb dus een Seasonic Prime Ultra 650 Platinum voeding. Momenteel merk ik ook geen problemen maar ik heb er nog niet veel op gegamed.

Ik heb een 5600x (geen OC), 32gb ram, 5 fans, Kraken X52, 3 SSD's. Geen zware configuratie dus naast de 6900xt.

Wat zou ik doen? Nieuwe deftige 850W psu kopen? Of de Seasonic houden? Kan dit problemen veroorzaken? Erger dan de pc die uitvalt (zoals ik soms lees met een te zwakke psu)?

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Ryuuken op 16-05-2021 15:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07
De Prime Ultra Platinum heeft hetzelfde platform als de Focus Plus Gold, maar dan met betere fan en nog wat veranderingen. Er zijn 650W voedingen die geschikt zijn voor een 5600x & 6900XT combinatie. Voor een Seasonic pak je normaal gesproken meer vermogen dan 650W.

Zie bijvoorbeeld de RX 6900 XT - Zwart scherm - PSU probleem? met hetzelfde platform.

Ik zou de problemen niet afwachten voor deze te dure voeding en terugsturen onder het termijn van 14 dagen (wet kopen kopen op afstand). edit: slecht TS gelezen, alleen nieuwe GPU, niet nieuwe PSU...

Dit is een goede platinum vervanger: pricewatch: Corsair HX850 V2. Heb je tevens nog wat headroom.

[ Voor 41% gewijzigd door Djarune op 16-05-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Volgens mij nergens voor nodig, als je beide tdp's bij elkaar optelt heb je genoeg vermogen en sowieso al een goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryuuken
Djarune schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:42:
De Prime Ultra Platinum heeft hetzelfde platform als de Focus Plus Gold, maar dan met betere fan en nog wat veranderingen. Er zijn 650W voedingen die geschikt zijn voor een 5600x & 6900XT combinatie. Voor een Seasonic pak je normaal gesproken meer vermogen dan 650W.

Zie bijvoorbeeld de RX 6900 XT - Zwart scherm - PSU probleem? met hetzelfde platform.

Ik zou de problemen niet afwachten voor deze te dure voeding en terugsturen onder het termijn van 14 dagen (wet kopen kopen op afstand).

Dit is een goede platinum vervanger: pricewatch: Corsair HX850 V2. Heb je tevens nog wat headroom.
Mijn voeding is overgenomen van mijn vorige build én die daarvoor dus terugsturen is geen optie meer 😀

Maar ook hier weer zegt de ene sowieso upgraden naar een zwaardere en de andere zegt no problem.

Aan de ene kant wil ik gerust upgraden want die relatief lage kost weegt niet op tegen de rest van de pc en sowieso is een goeie stabiele voeding een must.
Maar upgraden terwijl het niet nodig is ga ik natuurlijk ook niet doen.

Ik ben nog even hard aan het twijfelen. Maar bedankt voor de antwoorden alvast!

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07
ToFast schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:00:
Volgens mij nergens voor nodig, als je beide tdp's bij elkaar optelt heb je genoeg vermogen en sowieso al een goede voeding.
TDP tellen is niet voldoende voor de RX6900XT met pieken boven de 400W en spikes boven de 900W. De 5600x piekt tot ongeveer 140W. Daarnaast komen nog de andere componenten.

@Ryuuken Je kunt het ook nog even laten. De Prime Ultra Platinum is namelijk niet bepaald een budget voeding. Mocht je problemen ervaren kun je nog onderklokken of een nieuwe voeding.

[ Voor 9% gewijzigd door Djarune op 16-05-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryuuken schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:43:
Ik heb me vorige week vrij onverwacht een 6900XT gekocht.
Nu pas bij stilgestaan dat ze voor die kaart een 850W psu aanraden.

Ik lees op internet tegenstrijdige adviezen. Sommigen beweren dat een kwalitatieve 650W psu dit prima aankan. De meeste beweren dat je toch minstens een 750 of toch 850W psu nodig hebt.

Ik heb dus een Seasonic Prime Ultra 650 Platinum voeding. Momenteel merk ik ook geen problemen maar ik heb er nog niet veel op gegamed.

Ik heb een 5600x (geen OC), 32gb ram, 5 fans, Kraken X52, 3 SSD's. Geen zware configuratie dus naast de 6900xt.

Wat zou ik doen? Nieuwe deftige 850W psu kopen? Of de Seasonic houden? Kan dit problemen veroorzaken? Erger dan de pc die uitvalt (zoals ik soms lees met een te zwakke psu)?

Alvast bedankt!
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67317024
Je kunt dus ook afwachten of je dit ook zelf wilt ervaren, of gelijk een goede voeding kopen met voldoende wattage.

Goedkoopste geschikte voeding pricewatch: XPG Core Reactor 850W

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 16-05-2021 17:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryuuken
Fractal Design ION+ 860W Platinum lees ik goeie commentaar over dus als ik overga naar een nieuwe zal het deze worden waarschijnlijk.

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryuuken schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:45:
Fractal Design ION+ 860W Platinum lees ik goeie commentaar over dus als ik overga naar een nieuwe zal het deze worden waarschijnlijk.

Bedankt voor de feedback!
Die is ook prima ja

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Djarune schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:31:
[...]

TDP tellen is niet voldoende voor de RX6900XT met pieken boven de 400W en spikes boven de 900W. De 5600x piekt tot ongeveer 140W. Daarnaast komen nog de andere componenten.

@Ryuuken Je kunt het ook nog even laten. De Prime Ultra Platinum is namelijk niet bepaald een budget voeding. Mocht je problemen ervaren kun je nog onderklokken of een nieuwe voeding.
Oeff, wat een enorme peaks idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Inmiddels is dat al iets verbetert met nieuwe drivers dan die van december 2020. maar nog steeds wel spikes die veel voedingen niet aan kunnen.(+-625w kan dan het verbruik zijn van de GPU, enkele milliseconden)

Pagina: 1