Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 00:18
Probleem: Ik heb de 6900 XT nu 3 dagen en gedurende het spelen van spellen, heb ik nu twee gevallen gehad waar bij mijn scherm geen signaal meer krijgt van de GPU. Tevens gaat ook mijn keyboard (via USB) uit. Als ik mijn keyboard kabels eruit haal en weer aansluit gaat die weer aan. Kabel op de GPU eruit en er weer in doet niets.

Ik heb gegoogeld, maar niet exact hetzelfde probleem gevonden, waarbij bijvoorbeeld ook het keyboard uitgaat. Wel las ik een opmerking, wat mij doet vermoedden het probleem te weten: Als in een spel de GPU opeens heel veel werk moet doen, trekt hij heel veel energie van de PSU. Die in mijn geval niet alleen mijn GPU signaal naar mijn scherm uitschakelt, maar ook mijn keyboard. Het licht op mijn GPU blijft wel gewoon branden en lijkt gewoon te draaien, maar signaal naar het scherm is dus weg.

Tijdens de tweede keer dat dit gebeurde, was ik "No Man's Sky" aan het spelen. Ik had net op een planeet geland en stapte uit mijn schip. Hierbij vermoed ik dat de GPU veel data van de omgeving moet laden en dan in een keer heel veel power van de PSU vraagt.

Mijn systeem:
RX 6900 XT (draait op factory settings/geen overclock)
Ryzen 5 3600 (standaard overclock naar 4.2 Ghz)
32GB DDR4 (2x16) Ballistix BLX Sport LT @ 3200Mhz
PSU: Antec Earthwatts Gold Pro 750 W (3 maanden oud)

Is een manier om erachter te komen of het de PSU is die onvoldoende is?
Ik had al wel voor aanschaf een test gedaan om te kijken of mijn PSU deze configuratie kan trekken en dat zou het geval moeten zijn: https://outervision.com/b/6XVnSV
Ook enig ander advies zou ik zeer waarderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:13

HugoBoss1985

Xenotech

Hier ook veel problemen met de laatste build van een AMD kaart + AMD upgrade setje.

Kun je XMP in het bios eens uitzetten?
Mijn geheugensnelheid met XMP 3200mhz gaf problemen, één standje lager en tot nu toe geen black screens/crashes/etc meer gehad.
Met de Ryzen 3600 is dit nog steeds een ding...
Hetzelfde ram en dezelfde cpu werken perfect stabiel op XMP 3200 in het ene (B450) bord en in het andere (B550) is het niet stabiel op XMP 3200.

Zoals hieronder gevraagd: het is belangrijk dat je de kaart aansluit met aparte kabels en niet bijvoorbeeld met 2 stekkers vanaf één kabel!

Oftwel per stekker/aansluiting op de kaart gebruik je één kabel.

https://www.reddit.com/r/...why_seasonic_suggest_you/

[ Voor 86% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Hoe heb je de 2x8 pin aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:16:
Hier ook veel problemen met de laatste build van een AMD kaart + AMD upgrade setje.

Kun je XMP in het bios eens uitzetten?
Mijn geheugensnelheid met XMP 3200mhz gaf problemen, één standje lager en tot nu toe geen black screens/crashes/etc meer gehad.

Zoals hieronder gevraagd: het is belangrijk dat je de kaart aansluit met aparte kabels en niet bijvoorbeeld met 2 stekkers vanaf één kabel!

Oftwel per stekker/aansluiting gebruik je één kabel.

https://www.reddit.com/r/...why_seasonic_suggest_you/
Ik heb het dus verkeerd aangesloten 8)7

Dit is denk ik de 6e videokaart die ik gekocht heb en dat werkte altijd zonder problemen, tot nu dus.

Ik ga het aanpassen en kijken of het verholpen is. Mijn dank is groot _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:25:
[...]

Ik heb het dus verkeerd aangesloten 8)7

Dit is denk ik de 6e videokaart die ik gekocht heb en dat werkte altijd zonder problemen, tot nu dus.

Ik ga het aanpassen en kijken of het verholpen is. Mijn dank is groot _/-\o_
Dit soort kaarten verbruiken gewoon enorm veel stroom.
Je kunt het beste als gewoonte altijd aansluiten zoals aangegeven.

Laat even weten of het helpt!

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Dit soort kaarten verbruiken gewoon enorm veel stroom.
Je kunt het beste als vuistregel altijd aansluiten zoals aangegeven.

Laat even weten of het helpt!
Ik gebruik nu een kabel die standaard aan de PSU vastzit en niet los kan(gebruikte ik voorheen beide stekkers van) en ik heb net een tweede kabel aangesloten dat komt van mij PCI-E output slot van mijn PSU.

Mijn PSU heeft er dus zowaar een output voor waar ik compleet aan voorbij ben gegaan |:(

Als het nu verholpen is, laat ik het zeker even weten.

Nogmaals bedankt!

EDIT: Dat duurde niet lang, nu ging het scherm op zwart en keyboard weer uit na 5 minuten in het spel te zijn. Ga even kijken naar de andere suggesties hierboven.

[ Voor 12% gewijzigd door tomassonl op 14-05-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 16:15
Welk moederbord heb je?

Wat is het artikelnummer van je geheugen reepjes?

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Generaal Pep schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:31:
Welk moederbord heb je?

Wat is het artikelnummer van je geheugen reepjes?
MSI B450 Tomahawk Max

Art.Nr: 55-IEIGCU25

Ik had net XMP uitgezet, maar probleem blijft nog steeds, dus ga nog verder zoeken naar een mogelijke oplossing..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:42:
[...]

MSI B450 Tomahawk Max

Ik had net XMP uitgezet, maar probleem blijft nog steeds, dus ga nog verder zoeken naar een mogelijke oplossing..
Het kan zo zijn dat je geheugen niet goed/stabiel/foutloos werkte op XMP en dat je daardoor nu bestandscorruptie hebt.
CMD openen als admin en dan "sfc /scannow".

https://www.memtest.org/#downiso

https://www.memtest.org/d...6+-5.01.usb.installer.zip

Draai memtest ook even, minimaal 1 pass.

Als je 100% zeker weet dat je systeem qua mobo, cpu en ram stabiel is en je ram memtest error vrij is... dan zou ik ook je moederbord bios updaten als ik jou was.

Na je memtest check kan je anders eerst ook nog beginnen met de nieuwste AMD videokaart drivers te downloaden en DDU te installeren/uit te pakken.
Dan trek je de netwerkkabel uit je systeem, verwijder je de huidige AMD videokaart drivers en verwijder je de restanten daarvan met DDU in de veilige modus.
Dan installeer je de nieuwste AMD videokaart drivers en plug je de netwerkkabel weer in.

Ten eerste even checken of dat de ventilatoren van je systeem allemaal wel draaien onder belasting (van de cpu koeler, van de videokaart, van je voeding, behuizing, etc).
Want dit kan ook een (te hoge) temperatuur probleem zijn.
Let op: dit dus ook checken VOORDAT je een bios gaat updaten.

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn VEGA 56 videokaart... hiervan het VBIOS geupdate en een andere voeding gekocht... nooit meer problemen gehad.
Toen had ik ook een 750 watt voeding, een Coolermaster van ongeschikte kwaliteit.
Ik weet niet of jouw voeding qua kwaliteit toereikend is.

Je hebt dus nog genoeg zaken om te testen, kijk zelf maar waar je mee wilt beginnen :P

De videokaart in een ander systeem testen zou ook een goeie zijn ;)
Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je een gare videokaart (DOA) hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:42:
[...]

MSI B450 Tomahawk Max

Het werkgeheugen die jij hebt staat niet op de QvL lijst voor de MSI B450 Tomahawk Max.

Dat kan ook nog het probleem zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Generaal Pep schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Het werkgeheugen die jij hebt staat niet op de QvL lijst voor de MSI B450 Tomahawk Max.

Mijn Corsair LPX 3200 kitje met deze versie staat ook niet op de QvL lijst van mijn Gigabyte B550I bordje (nieuwere versies van "hetzelfde" kitje wel).
Werkt dan ook niet goed op XMP 3200 maar dus wel goed op elke frequentie daaronder.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Generaal Pep schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Het systeem draait al een jaar zonder problemen met dit geheugen, tot ik van een GTX 980 naar een XT 6900 ging. Dus ergens is er iets gerelateerd met de GPU (software) vermoed ik.

Las dat een eventuele oplossing is om de PCI-E instelling te wijzigen van auto naar 3.0. Ga dat nu testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Het systeem draait al een jaar zonder problemen met dit geheugen, tot ik van een GTX 980 naar een XT 6900 ging. Dus ergens is er iets gerelateerd met de GPU (software) vermoed ik.

Las dat een eventuele oplossing is om de PCI-E instelling te wijzigen van auto naar 3.0. Ga dat nu testen.
Dat is zeker een eventuele oplossing, zeker als je een riser kaart/kabel gebruikt.
Ik ging daar niet vanuit... goed dat je dat zelf uitgezocht/gevonden hebt.

Maar in dit geval niet relevant omdat je B450 bord maximaal PCI-E 3.0 ondersteund.
Bovenstaande is dus wél relevant bij de combinatie van een PCI-E 4.0 bord met PCI-E 3.0 riser en PCI-E 4.0 videokaart.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Oke, ja makes sense. Wellicht kan, nadat je alle andere opties geprobeerd hebt, een verse windows installatie ook nog uitkomst bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zie overigens dat je bij de PSU calculator "2x 80mm" ventilator hebt ingevuld.

Afhankelijk van je behuizing lijken 2x 80mm ventilatoren mij niet genoeg om dit systeem goed te koelen (in ieder geval niet in een dichte behuizing) :P
Dus dan denk ik (nog steeds) al gauw aan een temperatuur probleem ;)

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:21:
Ik zie overigens dat je bij de PSU calculator "2x 80mm" ventilator hebt ingevuld.

Afhankelijk van je behuizing lijken 2x 80mm ventilatoren mij niet genoeg om dit systeem goed te koelen (in ieder geval niet in een dichte behuizing) :P
Dus dan denk ik (nog steeds) al gauw aan een temperatuur probleem ;)
Dat is een foutje, het zijn 2x 120mm die standaard in de kast zitten.

Ga me nu beraden op de volgende stap :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:24:
[...]

Dat is een foutje, het zijn 2x 120mm die standaard in de kast zitten.

Ga me nu beraden op de volgende stap :/
Welke behuizing heb je en hoe is alles georiënteerd qua koeling?
Wat gebeurd er wanneer je het zijpaneel van je behuizing eraf laat?

Een 6900XT gebruikt iets meer stroom (= meer warmte) dan een GTX 980... maar toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Alleen de GPU is dus gewijzigd terwijl het systeem voorheen stabiel draaide. Tevens ben je van Nvidia naar AMD overgestapt. Je komt dan logischer wijs op de volgende oplossingen uit:

1. Gebruik DDU eens om je oude Nvidia drivers volledig te verwijderen. Daarna volledig de AMD gpu drivers verwijderen. Vervolgens een volledig schone installatie van de AMD drivers uitvoeren. Probeer even de allernieuwste drivers uit.

DDU: https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

2. Welke BIOS draait je MSI moederbord momenteel? Bios 7C02v35 heeft als omschrijving ' - Improved PCI-E device compatibility.' dus dit zou iets kunnen betekenen voor je. Verder zijn er redelijk wat AGESA microcode updates geweest. Overweeg dus om je bios te flashen, maar doe dit wel vanuit stabiliteit gezien vanuit het BIOS zelf en niet in Windows.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX

3. Videokaart in ander systeem proberen. Daar dezelfde problemen kan betekenen dat ofwel de GPU kaduk is of je eigen voeding is niet toereikend. De kwaliteit van je voeding lijkt echter prima: https://www.kitguru.net/c...gold-pro-750w-psu-review/ . Uiteraard kan je voeding misschien op hoger vermogen problemen geven, maar dat is mogelijk alleen uit te sluiten als de GPU wel in een andere PC goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Welke behuizing heb je en hoe is alles georiënteerd qua koeling?
Wat gebeurd er wanneer je het zijpaneel van je behuizing eraf laat?

Een 6900XT gebruikt iets meer stroom (= meer warmte) dan een GTX 980... maar toch.
Kast is een NZXT h510.

Heb net direct naar de crashes ook steeds in Bios naar temperatuur gekeken en alles zit dan rond 35-45 graden. GPU staat daar dan niet bij, maar lijkt me dat andere onderdelen dan ook een hogere temp laten zien.

Ik gebruik de laatste AMD Radeon 21.5.1 Drivers, misschien dat dat ook een issue kan zijn. Ben een video aan het kijken en die heeft het nu ook over black screens: YouTube: AMD Radeon 21.5.1 Drivers | More FIXES & WORSE Performance for RX 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
stin00 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:28:
Alleen de GPU is dus gewijzigd terwijl het systeem voorheen stabiel draaide. Tevens ben je van Nvidia naar AMD overgestapt. Je komt dan logischer wijs op de volgende oplossingen uit:

1. Gebruik DDU eens om je oude Nvidia drivers volledig te verwijderen. Daarna volledig de AMD gpu drivers verwijderen. Vervolgens een volledig schone installatie van de AMD drivers uitvoeren. Probeer even de allernieuwste drivers uit.

DDU: https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

2. Welke BIOS draait je MSI moederbord momenteel? Bios 7C02v35 heeft als omschrijving ' - Improved PCI-E device compatibility.' dus dit zou iets kunnen betekenen voor je. Verder zijn er redelijk wat AGESA microcode updates geweest. Overweeg dus om je bios te flashen, maar doe dit wel vanuit stabiliteit gezien vanuit het BIOS zelf en niet in Windows.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX

3. Videokaart in ander systeem proberen. Daar dezelfde problemen kan betekenen dat ofwel de GPU kaduk is of je eigen voeding is niet toereikend. De kwaliteit van je voeding lijkt echter prima: https://www.kitguru.net/c...gold-pro-750w-psu-review/ . Uiteraard kan je voeding misschien op hoger vermogen problemen geven, maar dat is mogelijk alleen uit te sluiten als de GPU wel in een andere PC goed werkt.
Bedankt voor je input!

1: DDU had ik gebruikt voor de nieuwe installatie en gebruik de nieuwste drivers sinds de eerste installatie van 3 dagen terug.

2: BIOS zat ik ook naar te kijken, maar zou ik bij voorkeur vermijden i.v.m. mogelijke risico's.

3: Ander systeem heb ik niet ter beschikking.

Ik overweeg eventueel ook een schone windows installatie :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:35:
[...]
2: BIOS zat ik ook naar te kijken, maar zou ik bij voorkeur vermijden i.v.m. mogelijke risico's.
De BIOS is inderdaad ook een goede... daar had ik nog niet aan gedacht. BIOS flashen is niet het spannendste hoor!
tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:35:
[...]
Ik overweeg eventueel ook een schone windows installatie :|
Ik voel de pijn.... n.a.v. de met malware geinfecteerde versie van MSI Afterburner, ga ik op aanraden van een tweaker vanavond ook mijn game pc helemaal opnieuw installeren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Generaal Pep schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:48:
[...]

De BIOS is inderdaad ook een goede... daar had ik nog niet aan gedacht. BIOS flashen is niet het spannendste hoor!

[...]

Ik voel de pijn.... n.a.v. de met malware geinfecteerde versie van MSI Afterburner, ga ik op aanraden van een tweaker vanavond ook mijn game pc helemaal opnieuw installeren...
MSI afterburner kan zowieso problemen opleveren m.b.t. conflicten met de videokaart drivers.
Voor AMD kaarten gebruik ik het nooit meer (om die reden).

Het bios updaten zou ik toch ook zeker aanreden, mede omdat hier door @stin00 gesproken wordt over verbeterde PCI-E compatibility (de videokaart is behoorlijk wat jonger dan het mobo...).
Nogmaals: eerst checken of je systeem memtest/prime95 (26.6) stabiel is en eerst je bios setup defaults laden.

AGESA updates van het bios gaan ook helpen m.b.t. cpu temperaturen en het "vervelende op en neer gaan" van het cpu koeler toerental.

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

6900XT Undervolten, of andere voeding kopen. Lijkt er op dat die de stroompieken/ spikes niet aankan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
6900 xt is inderdaad eigenlijk bedoeld met een 850 watt voeding. Ik zie dat je een 750 watt voeding hebt, mogelijk kan deze de pieken niet aan ?

- Kabels op aparte rails van psu
- Unieke kabels van psu naar videokaart (geen daisychain)

Edit:

Als ik een plaatje van je voeding bekijk zie ik maar 1x 8 pins rail voor een gpu, klopt dit ?
pricewatch: Antec Earthwatts Gold Pro EA750G (EU-stekker)

Ik denk dus echt dat je psu het niet aan kan. Een topkaart, welke stroom wel lust, daisychainen op een voeding is al "not done", al helemaal niet als de voeding onderbemeten is (750 ipv 850).

[ Voor 51% gewijzigd door huubhuub op 14-05-2021 14:36 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

huubhuub schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:58:
6900 xt is inderdaad eigenlijk bedoeld met een 850 watt voeding. Ik zie dat je een 750 watt voeding hebt, mogelijk kan deze de pieken niet aan ?

Edit:

Als ik een plaatje van je voeding bekijk zie ik maar 1x 8 pins rail voor een gpu, klopt dit ?

Ik denk dus echt dat je psu het niet aan kan een topkaart, welke stroom wel lust, daisychainen op een voeding is al "not done", al helemaal niet als de voeding onderbemeten is (750 ipv 850).
De voeding is al eerder ter sprake gekomen.
Qua wattage trekt dit systeem (deze voeding) echt niet meer dan 500 - 550 watt uit de muur.
Dat de voeding onder bemeten is qua wattage is onzin.
Behalve het wattage kan het desondanks toch zo zijn dat deze voeding niet toereikend is.
Dat is wél mogelijk.

Daisychainen/op de juiste manier aansluiten is ook al reeds besproken.
Deze voeding lijkt een vaste PCI-E connector/kabel te hebben én één modulaire.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:02

db87

Mach 2 GT modded

Ja, maar dat is het gemiddeld he. De piekbelasting over 1ms gaat daar ver overheen. Het constante stroomverbruik is ook helemaal niet de uitdaging voor de voeding, het gaat om de snelle snelle last wisselingen (transient response).

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Qua wattage trekt dit systeem (deze voeding) echt niet meer dan 500 - 550 watt uit de muur.
Dat de voeding onder bemeten is qua wattage is onzin.
Behalve het wattage kan het desondanks toch zo zijn dat deze voeding niet toereikend is.
Dat is wél mogelijk.

Daisychainen/op de juiste manier aansluiten is al reeds besproken.
Deze voeding lijkt een vaste PCI-E connector/kabel te hebben én één modulaire.
Ben ik niet met je eens,

De CPU loopt op 4.2 ghz en heeft een PPT piek van 105 watt ipv 88 watt op standaard clocks
De GPU heeft een piek van 400 watt op standaard settings

Edit,
Zoals hieronder gezegd heb ik geen gelijk mbt de voeding het werkt idd andersom.

Zoals hierboven door db87 ook gezegd wordt piek vs gemiddelde:
Bad advice is who calculates tightly on edge and hopes, it would somehow go well. A pi times thumbs can never harm a 50 to 100 watt reserve. And maybe I’ll build another power supply calculator based on the whole measured values. Time presupposed. And what remains for us now as a conclusion from the whole history?

Bron https://www.igorslab.de/e...peak-loads-demystified/5/

[ Voor 42% gewijzigd door huubhuub op 14-05-2021 14:41 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50
huubhuub schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Ben ik niet met je eens,

De CPU loopt op 4.2 ghz en heeft een PPT piek van 105 watt ipv 88 watt op standaard clocks
De GPU heeft een piek van 400 watt op standaard settings
De voeding is 80% eff. , dit betekend dat hij 750 watt trekt uit je stopcontact maar maar 600 watt aflevert aan je PC.

Aangezien hij al 505 watt trekt met CPU + GPU dan heeft hij nog 95 watt headroom om de rest te bedienen.
Het kan zomaar zijn dat als componenten pieken dat hij dicht tegen de 600 watt aankomt en dus i.c.m. een spanningsripple net niet genoeg power heeft.
Nee, dat klopt niet. Die voeding kan 750 watt leveren en trekt in dat geval meer uit de muur, niet andersom.

Maar zoals anderen ook al aangeven, het kan zien dat de piekvermogen simpelweg te hoog ligt, dat zal je even moeten testen met een andere PSU als niets het probleem lijkt op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Snowdog op 14-05-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Allen bedankt voor de feedback. Zojuist de 21.4.1 drivers getest maar met hetzelfde resultaat; zwart scherm, keyboard uit.

Vooral het feit dat mijn keyboard ook uitgaat, doet mij vermoeden dat de voeding niet voldoende is.

Ik ga een 900 of 1000 Watts PSU uitzoeken en hopelijk heb ik die dan morgen nog. Als iemand nog tips heeft, graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:32:
Allen bedankt voor de feedback. Zojuist de 21.4.1 drivers getest maar met hetzelfde resultaat; zwart scherm, keyboard uit.

Vooral het feit dat mijn keyboard ook uitgaat, doet mij vermoeden dat de voeding niet voldoende is.

Ik ga een 900 of 1000 Watts PSU uitzoeken en hopelijk heb ik die dan morgen nog. Als iemand nog tips heeft, graag.
In de AMD driver een lager stroomverbruik van de videokaart forceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Generaal Pep
huubhuub schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:58:

Edit:

pricewatch: Antec Earthwatts Gold Pro EA750G (EU-stekker)

Ik denk dus echt dat je psu het niet aan kan. Een topkaart, welke stroom wel lust, daisychainen op een voeding is al "not done", al helemaal niet als de voeding onderbemeten is (750 ipv 850).
Je verhaal over dat de PSU niet voldoende watt zou kunnen leveren is totale onzin. Dit systeem trekt maximaal 600 W.

Als deze PSU maar 1 8pin kan voeden, dan heb je wel een probleem inderdaad... maar dat is ook onzin. Deze voeding heeft de mogelijkheid voor 4 maal 6+2 pins

EDIT: Technisch gezien moet de voeding het makkelijk aankunnen. Zou ook nog kunnen dat er een defect in de voeding zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Generaal Pep op 14-05-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@huubhuub

Die 750 watt wordt volgens mij door AMD aanbevolen zodat mensen met een el-cheapo k*t kwaliteit voeding de boel niet "opblazen" (maar met een Q-tec/Trust/etc kan dat alsnog wel lukken is mijn ervaring).
Hier wordt volgens mij ook rekening gehouden met een gemaximaliseerd/overdreven systeem (dual-cpu mobo, 24 ram sticks, etc etc).

Ik heb een vergelijkbaar systeem (B450 + 3600 met PBO + 2 ram strips en Vega 56 met UV + PW limit -300 watt board power volgens software-) en 8 (!) casefans zonder enig probleem gebruikt met een Corsair SF600 Gold.
Het enige probleem was dat de SF600 Gold ventilator te hard draaide :+ maar het was 100% stabiel en goed werkend.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:34:
[...]

In de AMD driver een lager stroomverbruik van de videokaart forceren.
Probeer dit nu. Van 1175mV naar 1050mV gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Probeer dit nu. Van 1175mV naar 1050mV gezet.
Dat kun je beter nog even niet doen... je bent nu aan het undervolten.
Dat kan de boel weer/anders onstabiel maken.
Je kan beter/i.p.v. undervolten even de Power Limit slider naar links zetten.

Ik zit nog even naar de NZXT H510 te kijken.
Dat is een redelijk dichte behuizing... met 2x 120mm vind ik het eerlijk gezegd nogal karig qua airflow!

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:50:
@huubhuub

Die 750 watt wordt volgens mij door AMD aanbevolen zodat mensen met een el-cheapo k*t kwaliteit voeding de boel niet "opblazen" (maar met een Q-tec/Trust/etc kan dat alsnog wel lukken is mijn ervaring).
Hier wordt volgens mij ook rekening gehouden met een gemaximaliseerd/overdreven systeem (dual-cpu mobo, 24 ram sticks, etc etc).

Ik heb een vergelijkbaar systeem (B450 + 3600 met PBO + 2 ram strips en Vega 56 met UV + PW limit -300 watt board power volgens software-) en 8 (!) casefans zonder enig probleem gebruikt met een Corsair SF600 Gold.
Het enige probleem was dat de SF600 Gold ventilator te hard draaide :+ maar het was 100% stabiel en goed werkend.
Daarom zeg ik ook undervolten, maar je Vega56 verbruik veel minder natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hackus schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Daarom zeg ik ook undervolten, maar je Vega56 verbruik veel minder natuurlijk. ;)
Nouja ik noemde het even omdat de Vega 56 met undervolt en hoger power limit ook gewoon op de 300 watt zit volgens de AMD overlay en Hwinfo64 ;)
Het undervolten van deze Vega 56 kaart doet eigenlijk niets -sterker nog: boost clock gaat gewoon lager dan stock- todat je het power limit gaat verhogen.
Ik gebruik hem gewoon standaard/met het auto undervolt profiel en dan zit het inderdaad op 220 watt.

Dit is nog meer offtopic maar met een Vega 56 gemaximaliseerd ga je ook "maar" naar de 600 watt totale systeemverbruik.
200 watt meer kan je er (de kaart an sich) dus wel uitknijpen :+

The Vega 56 mod pushes up to about 600W total system draw during this stressing part of the benchmark, while the stock Vega 56 card peaks at around 400W total system power draw. We’re pushing about 200W more with the power offset in the mod.

https://www.gamersnexus.n...20offset%20in%20the%20mod.

[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Undervolten werkte niet. Op 1050mV ipv 1175 (standaard), gaat hij in No Man's Sky niet eens naar het menu. Kreeg pop up van AMD met foutmelding en spel sloot.

Power limit naar links, dat naar ik het goed begrijp inhoud dat zijn gebruikslimiet met 10% omlaag gaat, leverde weer een zwart scherm na een paar minuten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:08:
Undervolten werkte niet. Op 1050mV ipv 1175 (standaard), gaat hij in No Man's Sky niet eens naar het menu. Kreeg pop up van AMD met foutmelding en spel sloot.

Power limit naar links, dat naar ik het goed begrijp inhoud dat zijn gebruikslimiet met 10% omlaag gaat, leverde weer een zwart scherm na een paar minuten..
Gooi die limiet eens helemaal naar links en haal het zijpaneel eens van je behuizing (nogmaals: qua airflow is die NZXT H510 niet veel soeps... ook niet met maar 2 120mm fans) af.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:08:

Je moet ook in stapjes zakken met 0.25mV

@HugoBoss1985 Heb Vega56 gehad met OC64 Strix Bios ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 14-05-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hackus schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:11:
[...]

Je moet ook in stapjes zakken met 0.25mV
Ik zou nog even niet undervolten bezig gaan... dadelijk is het systeem op 2 manieren (zijn huidige probleem + een onstabiele undervolt) onstabiel en raakt hij helemaal de weg kwijt.
Gewoon op standaard laten en enkel de power limiet omlaag gooien is mijn advies.

@Hackus Lekker warm voor in de winter :+
Had jij ook de thermal pads moeten modden of was het geen Asus kaart?

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:18
tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:32:

Voordat je een overdreven grote voeding koop... 900/1000 watt is echt overkill...

Ik draai een 5600x/6900XT zonder problemen op een Corsair RM650x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Ik zou nog even niet undervolten bezig gaan... dadelijk is het systeem op 2 manieren (zijn huidige probleem + een onstabiele undervolt) onstabiel en raakt hij helemaal de weg kwijt.
Gewoon op standaard laten en enkel de power limiet omlaag gooien is mijn advies.

@Hackus Lekker warm voor in de winter :+
Had jij ook de thermal pads moeten modden of was het geen Asus kaart?
En Arctic GPU Koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Alleen dus max power omlaag/naar links gedaan. Scherm ging weer op zwart.

Eerder constateerde ik al met de AMD overlay onder de 70 graden bleef toen de crash gebeurde.
Nu wel even de beide covers van zijkant van de kast gehaald, max temp op het moment van crashen was 62 graden. Met vorige herstarts had ik de CPU al bekeken en die zit direct na de herstart niet boven de 40 graden.

De airflow is prima, zat ik toevallig laatst nog reviews/tests over te bekijken.

Overigens weet ik niet meer in welk ander spel dit een keer gebeurde. Maar vanmorgen 1,5 uur X4 gespeeld en gisteren 2 uur GTA V en geen enkel probleem gehad :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:32:
[...]

Alleen dus max power omlaag/naar links gedaan. Scherm ging weer op zwart.

Eerder constateerde ik al met de AMD overlay onder de 70 graden bleef toen de crash gebeurde.
Nu wel even de beide covers van zijkant van de kast gehaald, max temp op het moment van crashen was 62 graden. Met vorige herstarts had ik de CPU al bekeken en die zit direct na de herstart niet boven de 40 graden.

De airflow is prima, had ik toevallig laatst nog reviews/tests over te bekijken.

Overigens weet ik niet meer in welk ander spel dit een keer gebeurde. Maar vanmorgen 1,5 uur X4 gespeeld en gisteren 2 uur GTA V en geen enkel probleem gehad :?
Die temperaturen zijn gewoon prima in orde.
Geen zorgen dus over je airflow/koeling (maar ik zou persoonlijk een andere behuizing gekozen hebben).

Tja... resteert nog memtest, bios update, andere voeding, kaart testen in ander systeem... kies maar.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomassonl
Uiteindelijk nu maar besloten een andere PSU te bestellen: pricewatch: Fractal Design ION+ 860W Platinum

Zou hem morgen moeten hebben. Als dit het oplost dan laat ik het hier even weten.

Iedereen nogmaals bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tomassonl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:13:
Uiteindelijk nu maar besloten een andere PSU te bestellen: pricewatch: Fractal Design ION+ 860W Platinum

Zou hem morgen moeten hebben. Als dit het oplost dan laat ik het hier even weten.

Iedereen nogmaals bedankt voor de adviezen!
Ik heb de 760w versie met RTX3080 (Jr. ook) met i5-11400F en R3600(OC) en nog watt over. ;)
(ook fijne kabels om weg te werken)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 14-05-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Hackus schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:22:
[...]

Ik heb de 760w versie met RTX3080 (Jr. ook) met i5-11400F en R3600(OC) en nog watt over. ;)
Dan ga ik er maar vanuit dat het goed moet werken!
Nu alleen hopen dat dit ook echt het probleem is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ben zeer benieuwd of de Antec voeding inderdaad niet de pieken kan opvangen en mogelijk in de beveiligingsmodus schiet, we gaan het zien :) Je zou verwachten dat dit geen probleem hoort te zijn. De OEM van de voeding is echter Seasonic en daar zijn wel eens eerder wat probleempjes geweest met pieken niet goed kunnen opvangen (Focus plus) waardoor systemen uitvielen onder hoge belasting met bijv de VEGA 64.

Mocht dit het niet verhelpen dan toch even een bios update proberen.. en anders mogelijk toch een defecte kaart. Maargoed, eerst maar even de nieuwe voeding afwachten.

Edit: ik lees net dat deze Antec voeding inderdaad is gebaseerd op Seasonic's Focus Plus serie.. dus dat zou zeker de rare GPU verschijnselen kunnen verklaren.

[ Voor 35% gewijzigd door stin00 op 14-05-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
stin00 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:33:
Ben zeer benieuwd of de Antec voeding inderdaad ...

Edit: ik lees net dat deze Antec voeding inderdaad is gebaseerd op Seasonic's Focus Plus serie.. dus dat zou zeker de rare GPU verschijnselen kunnen verklaren.
Net weer 2 uur Rocket League gespeeld zonder probleem. Gisteren nog GTA V.
Op dit moment vermoed ik toch echt dat het laden van de omgeving in No Man's Sky opeens een stuk meer power van de GPU vraagt en de PSU het dan opgeeft. Zou wel de makkelijkste oplossing zijn, maar ook duurste :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tomassonl
Ik zit inmiddels een halfuur in No Man's Sky nadat ik de nieuwe PSU geïnstalleerd heb. Waar ik gisteren op hetzelfde punt in het spel binnen +-5 minuten een zwart scherm kreeg en mijn keyboard uitschakelde, blijft alles tot op heden werken :) Ik draai nu ook weer op de laatste Radeon drivers (21.5.1).

Tijdens het spelen heb ik de Radeon overlay aan en ik zie dat met enig regelmaat het wattage gebruik van de GPU, van onder de 100, naar 250 tot +- 270 springt. Over de 300 heb ik het nog niet zien gaan.
Ik merk dan ook een beetje FPS lag, waar hij gisteren de boel uitschakelde, maar nu alles blijft draaien.

Die PSU heb ik pas net, maar qua kabels kan ik hem aanraden. Komt met een hoop kabels en die zijn ook flexibel. Die 24 pins moet ik in mijn build vrij strak ombuigen en dat was met 2 andere PSU's die ik had niet te doen en ging nu dus heel flexibel.

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken! Ik hoop dat het hier allemaal blijft draaien nu..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toch mooi dat er weer iemand is die het zelf heeft ervaren, dat een goede voeding met voldoende wattage van belang is. blijft toch raar dat er eigenwijze leden zijn die er dwars tegen in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:51:
Toch mooi dat er weer iemand is die het zelf heeft ervaren, dat een goede voeding met voldoende wattage van belang is. blijft toch raar dat er eigenwijze leden zijn die er dwars tegen in gaan.
Gezien de reviews (bijv: https://www.tomshardware....ld-pro-750w-psu,5429.html ), prijs en specs van de voeding verwacht je niet dat deze Antec voeding een zware GPU niet aan kan.

Helaas moet je maar net weten dat hij is gebaseerd op de falende Seasonic Focus Plus serie en dat net die serie issues heeft met onder meer hoge spikes van zware GPUs. Zie bijv: https://linustechtips.com...-focus-plus-goldplatinum/ . Seasonic heeft overigens wel meerdere voedingen die problemen geven met high-end kaarten. Ze hadden altijd een relatief goede naam, maar die hebben ze dus volledig te grabbel gegooid. In reviews worden deze pieken zelden fatsoenlijk getest waardoor ook reviews niet blindelings vertrouwd kunnen worden.

@Uszka is ook groot fan van de Seasonic Focus Plus series :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stin00 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Gezien de reviews (bijv: https://www.tomshardware....ld-pro-750w-psu,5429.html ), prijs en specs van de voeding verwacht je niet dat deze Antec voeding een zware GPU niet aan kan.

Helaas moet je maar net weten dat hij is gebaseerd op de falende Seasonic Focus Plus serie en dat net die serie issues heeft met onder meer hoge spikes van zware GPUs. Zie bijv: https://linustechtips.com...-focus-plus-goldplatinum/ . Seasonic heeft overigens wel meerdere voedingen die problemen geven met high-end kaarten. Ze hadden altijd een relatief goede naam, maar die hebben ze dus volledig te grabbel gegooid. In reviews worden deze pieken zelden fatsoenlijk getest waardoor ook reviews niet blindelings vertrouwd kunnen worden.

Dat hoef je mij niet uit te leggen , ik loop al wat langer mee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:52
stin00 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:19:

De enige die het fatsoenlijk kan testen en meten is https://www.igorslab.de/en/
Hou op. Krijg weer koppijn als ik daaraan denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mooi dat TS zijn problemen nu opgelost zijn. :D
En apart dat de voeding toch het probleem bleek te zijn (ik roep bij blackscreen issues al gauw dat het aan de voeding ligt hier op het forum) , in dit geval had ik het niet direct verwacht maar het verbaasd me niet helemaal.
En inderdaad @stin00 dat het hier om een voeding met issues gaat moet je dan ook maar net weten.

Zoals ik al vrij snel in dit topic aangaf heb ik dit zelf ook meegemaakt met een Vega 56 kaart en een Coolermaster GM 750 watt voeding... waarvan ik ook dacht "maar het totale wattage is toch voldoende".
Zo zie je maar weer, zoals @tomassonl
Als ik jou was, zou ik lekker een RMA procedure voor je Antec voeding starten!

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-05-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Goedemorgen Heren,

Helaas heb ik moeten constateren, dat ook met de nieuwe voeding, het probleem nog niet opgelost is.
Gisteren heb ik de hele dag meerdere spellen gedraaid, maar rond 23:00, sloeg het noodlot weer toe.

Wat ik getest heb:

- F1 2020 / +- 2 uur / (max settings, ook logitech racestuur aangesloten)
- X4 Foundations +- 1 uur (85-90% max settings)
- Transport Fever +- 2 uur (90% max settings) (spel is meer CPU afhankelijk)
- No Man's Sky +- 0.5 uur (90% max settings)
- GTA V (90% max settings) meerdere uren, ook met oude PSU, geen issues.
- Rocket League (max settings) meerdere uren, ook met oude PSU, geen issues.

Het zwarte scherm kwam dus rond 23:00 toen ik de beta van Common'hood speelde op max settings.
Het ging iets meer dan een uur goed en daarna ging het scherm wederom op zwart en ook mijn keyboard werd weer uitgeschakeld. Als ik het keyboard uit de USB haal en er weer in doe, werkt die wel weer. Als ik de HDMI kabel uit de GPU haal en er weer in doe, blijft het scherm zwart > geen signaal melding. Enige optie is dan een hard reset door de PSU aan de achterzijde uit te schakelen. Via de powerknop is er geen response.

Ik vermoed dat het "zwarte scherm" driver gerelateerd is om de volgende redenen:
- Tot afgelopen maandag draaide ik volledig op dezelfde hardware met een GTX 980 zonder problemen.
- De vorige crashes in No Man's Sky gebeurde met een temperatuur van de GPU onder de 80 graden.
Ik denk wel dat de oude PSU niet kon omgaan met de grote fluctuatie in vraag naar wattage.
- Als ik Google vind ik dezelfde soort en andere issues met de laatste drivers, maar geen oplossing.

Wat ik nu maar ga doen:
- Nieuwe installatie Windows
- Iemand heeft geen issues gemeld met driver 21.3.1, dus ga ik die daarna maar testen.
- Bij zwart scherm; memtest, zoals eerder geadviseerd.
- Bidden voor betere drivers.

Ik zal nog even teruglezen of iemand nog andere ideeën had om dit wellicht op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Eerst memtest en de bios update van je moederbord.
Ik zou XMP en eventueel PBO (als dat relevant is) nog uitlaten.
Nogmaals... de laatste keer dat ik zwarte schermen had met AMD hardware lag het aan het RAM en een onstabiele XMP setting/frequentie combo

Maargoed je ram werkte voorheen goed...

Dan zou ik nu zeggen: compatibility (mobo bios) of driver issue.

Schone installatie is dan een goed vervolg (eerst dus memtest en je bios updaten).
Ik download zelf altijd eerst de drivers, die zet ik op een usb stick. De netwerkkabel laat ik uit de pc totdat alle drivers erop staan.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-05-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hmm klote, vooral aangezien het opgelost leek.. :-(

Ik zou in ieder geval ook een BIOS update op je to-do lijstje zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

CMT

Het is inderdaad zuur om er nog steeds last van te hebben na een hardware investering.
Persoonlijk had ik eerst naar het moederbord gekeken en een verse Windows geprobeerd!

Ik heb de B450 Tomahawk max ook een tijd lang gebruikt en dat is een prima moederbord (in sommige opzichten beter dan mijn huidige B550 Tomahawk..).
Zorg er eerst voor dat je zeker weet dat alles 100% stabiel is.
Memtest is een goede stap, maar geen grondige (lees: goede) geheugentest
Daarvoor kan je beter Testmem5 gebruiken met het extreme Anta777 profiel.

De Ballistix geheugenreepjes zijn heel goed, maar 2x dual rank is wel redelijk zwaar voor dit budget moederbord. Ik heb het zelf stabiel gekregen op 3800mHz, maar dat was wel met volledig handmatige instellingen/timings en redelijk borderline (stabiel met wasterkoeling, met luchtkoeling werd het opstarten dan net te zwaar voor de CPU :P).

Wat mij wel bijstaat is dat iemand anders ook last had van een beeldscherm dat op zwart ging bij de B450 Tomahawk max. Dat was toen met de Nvidia GTX1080 meen ik.
Ik weet alleen niet meer of dat opgelost was met een latere bios versie of een andere CPU.
Over de 3600 waren namelijk veel verhalen te lezen met vage klachten tot DOA's aan toe (half werkende cpu's).

Weet je dus zeker dat de CPU ook 100% stabiel is?
Inclusief de geheugencontroller, aangezien deze invloed heeft op de interne usb controller / werking daarvan.
Een indicatie kan optredende WHEA errors zijn. Deze kan je vinden in het Windows logboek (gebeurtenis-id 19).

Een aantal dingen die je eerst nog eventueel zou kunnen proberen:
  • Energieprofiel in Windows op max prestatie zetten en beeldscherm timer op oneindig.
  • Controleren of er geen stroombeveiliging op een van de usb poorten wordt getriggerd (vanwege teveel op een poort met een hub, telefoon met snellaad functie etc)
  • In de bios handmatig de PCIE bandbreedte op GEN3 zetten.
  • c-states & CPPC uitzetten
  • PBO uitzetten en alleen de PPT wat hoger zetten 85W-140W o.i.d (afhankelijk van de koeling die je hebt). Core boost aan laten.
  • XMP uitzetten en alleen de hoofdtimings handmatig instellen: 16-19-16-16-38 @1.36V is redelijk veilig (zeker op 3200mHz). Geardown mode: aan.
  • alle RGB meuk uitzetten als je dat hebt, soms geeft de software daarvan conflicten. Het schijnt dat de communicatie daarvan soms over de DMI bus loopt?

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 17-05-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Zojuist Memtest gedraaid tot 90% van de tweede pass. Hierbij geen fouten gevonden. Eventueel draai ik hem vannacht in zijn geheel. Ik weet niet of het noemenswaardig is, maar mijn CPU bleef stabiel rond de 68 graden.
RAM temp was niet beschikbaar, maar stond alleen N/A.

Ik heb voorheen XMP al een keer uitgezet, maar zonder resultaat.

Ga ik nu de bios updaten > Schone Windows instal > AMD Driver 21.1.3 testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomassonl
Bios succesvol geupdate naar de laatste niet Beta drivers. Vvoordat ik Windows opnieuw ga installeren en oudere drivers ga testen, eerst eens kijk of dit het verholpen heeft. Als ik alles tegelijk doe en het werkt, dan weten we nog steeds niet wat de oorzaak was.

Bedankt weer voor het meedenken heren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:47
Qua memtest kan het wel dat je geen fouten krijgt in het begin, maar pas later. De aloude memtest (blauwe scherm) is ook niet erg effectief gebleken in deze tijden. Op Overclock.net raden ze daarom TM5 (TestMem5) aan met het 1usmus profiel. Die is net iets heviger en doortastender. Dat is tevens de test die ik heb gebruikt om mijn geheugen stabiel te krijgen.

Edit: hier het linkje naar een tutorial voor TM5: https://www.overclock.net...h-custom-configs.1751608/

[ Voor 17% gewijzigd door Flying op 17-05-2021 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50
Weg...moet eerst ontbijten voordat ik ga schrijven... :S

[ Voor 103% gewijzigd door Djarune op 18-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Flying schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:33:
Qua memtest kan het wel dat je geen fouten krijgt in het begin, maar pas later. De aloude memtest (blauwe scherm) is ook niet erg effectief gebleken in deze tijden. Op Overclock.net raden ze daarom TM5 (TestMem5) aan met het 1usmus profiel. Die is net iets heviger en doortastender. Dat is tevens de test die ik heb gebruikt om mijn geheugen stabiel te krijgen.

Edit: hier het linkje naar een tutorial voor TM5: https://www.overclock.net...h-custom-configs.1751608/
Goeie tip!
Die ga ik binnenkort eens proberen.

Ik merk inderdaad met de "oude" memtest dat deze geen XMP onstabiliteit (frequentie compatibility) detecteert.
Deze vind (uiteindelijk) alleen geheugen fouten/defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@tomassonl Hoe is het nou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomassonl
Ik zal het je zeggen, ik ben hier weer met reden... :/

Sinds mijn laatste bezoek, had ik geen zwart scherm meer gehad. Had de laatste tijd veel "Enlisted" gespeeld, zeker een paar uurtjes achter elkaar iedere keer en geen problemen, tot zojuist: Zwart scherm, keyboard uit. Was nu ook Enlisted aan het spelen, denk nog geen 20 minuten. Het is dus een heel random verhaal.

Was nu even de review aan het lezen van de laatste AMD drivers hier op Tweakers en zag de melding dat je gepost had. Ga nu die nieuwe drivers maar even proberen. Als het toch weer gebeurd is het dan de beurt aan een schone Windows installatie...
Pagina: 1