juiste aanpak voor fundering storten voor Tuinkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 00:59

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
We hebben recent besloten een tuinkamer aan ons huis te laten plaatsen, omdat ik hier keramische tegels verlijmd wil plaatsen, en zo min mogelijk verzakking wil hebben wat mijn idee een betonplaat te storten waarop ook de montage van de serre/tuinkamer plaats kan vinden.

De tuinkamer betreft een Verasol Qube van 6x4 en komt tegen ons huis aan. met aluminium zijwanden en een glazen schuifwand aan de voorzijde (deze dient dus ook goed gefundeerd te worden.

Ik wil dus een betonplaat storen van 610cm bij 450 cm en rond de 15 cm dik (eventueel nog wat isolatie eronder om kou tegen te houden), aan het eind waar dus ook de staanders komen wil ik een vorst geul plaatsen van rond de 60 diep en 20 of 30 breed,
en eventueel een verdieping naar 80 cm aan de 2 zijkanten waar de palen van de tuinkamer komen.

aan de kant van het huis wil ik ook nog 2 gaten graven van ongeveer 30x30 en 60cm diep als extra stabilisatie. Ik will voor zowel de geul als de gaten, gewoon een gat graven hier onderin een stoeptegel of tegels leggen, wapening erin en volstorten, dus geen verdere bekisting, zou dit werken?

ik zit op zware kleigrond (Haarlemmermeer) welke tot ongeveer 6 meter diep gaat volgens dinoloket, tevens is ons huidige terras ongeveer 1 cm verzakt in de laatste 8 jaar, ik vermoed dus dat de bodem redelijk stabiel is

mijn vraag is dus ook is mijn aanpak voldoende, of overkill en hoe stort je rondom de bestaande fundering, ik zelf dacht het plastic wat in de bak komt liggen gewoon omhoog steken en er tegen aan storten,
maar verder niet vastzetten aan het huis en later eventueel nog kitrandje er tussen?

Ik heb in sketchup geprobeerd een weergave te maken van hoe ik het bedacht heb en ben dus vooral zoekende naar Tips en of adviezen of ik het juiste doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTAoPlXFENkPp0K-ZUXwwUJVDfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Llz64wO0Un9lCQMaAPlehJjC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM6re3G1DQiLfEaFISd8lp77BrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PjhDvenIsTZcs1DbHKaKhUXt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTmuHHucdZR8WduGihYpy7SF1Gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9FI8Jorg6ouveH0hzlharoIW.png?f=fotoalbum_large

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:22
Huidige terras weegt veel minder dan wat je nu gaat maken. Hoewel het soms goed gaat, is klei niet geschikt om op te funderen. Laat gewoon 2 a 3 stalen buispalen slaan. Dan heb je een echte fundering. Al het andere dat je wilt doen is rommelen. Dat mag ook, maar daar is naar mijn mening geen goed advies over te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:17

MLLL

Palm Treo 650

Ik ga met MeTooPV mee,

Paar paalbuizen kosten de kop ook niet en dan weet je inderdaad dat het blijft staan.

2 paaltjes op de 2/3 van de lengte uit de gevel en eentje in het midden van de lange funderingsbalk die evenwijdig aan het huis loopt .
Korf erin van 300x400mm en je bent een baconbuyer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
MeTooPV schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:36:
Huidige terras weegt veel minder dan wat je nu gaat maken. Hoewel het soms goed gaat, is klei niet geschikt om op te funderen. Laat gewoon 2 a 3 stalen buispalen slaan. Dan heb je een echte fundering. Al het andere dat je wilt doen is rommelen. Dat mag ook, maar daar is naar mijn mening geen goed advies over te geven.
Ok klinkt logisch, is de constructie van de nieuwe situatie dan vanwege de overkapping dat deze meer gewicht geeft dan in de huidige situatie of vanwege het betond (beton is iets zwaarder dan zand)

Reden dat ik het vraag is dat de leverancier in princiepe als ik zelf geen plaat zou maken de 2 staanders van de overkapping in snelbeton zet na een gat van 40, bij 40 te graven en dat voldoende stevigheid zou moeten bieden, als ik dit verhaal lees zou ik daar dus wat twijfels bij moeten hebben correct?
MLLL schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:46:
Ik ga met MeTooPV mee,

Paar paalbuizen kosten de kop ook niet en dan weet je inderdaad dat het blijft staan.

2 paaltjes op de 2/3 van de lengte uit de gevel en eentje in het midden van de lange funderingsbalk die evenwijdig aan het huis loopt .
Korf erin van 300x400mm en je bent een baconbuyer.
Ik heb het even geprobeerd uit te tekenen of ik goed snap wat je bedoeld (ben visueel ingesteld), maar ik neem aan dat de 30x40 "ball, dan uiteindelijk nog de plaat erover heen krijgt toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csuwuhz86bJeEHLJfk7ToVvO5Gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYZG3FDn9GM41TfUJn0QCeLW.png?f=fotoalbum_large

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
Paladin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:52:

ik zit op zware kleigrond (Haarlemmermeer) welke tot ongeveer 6 meter diep gaat volgens dinoloket, tevens is ons huidige terras ongeveer 1 cm verzakt in de laatste 8 jaar, ik vermoed dus dat de bodem redelijk stabiel is
Eens met bovenstaande. De situatie is nu stabiel en dat is het zometeen niet meer als jij er beton bovenop gooit :P
Liever buispaaltjes zetten, of op zijn minst zorgen dat de belasting op de grond niet toeneemt door een deel van de grond eronder te vervangen voor een lichtgewicht materiaal (isolatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Ik woon in dezelfde regio op een polder en heb ook een aluminium tuinkamer/veranda. Dat spul weegt geen drol. Palen zijn echt overdreven hiervoor.
We hebben een gat gegraven van ongeveer 10 cm De vloer is ongeveer30cm hoog, omdat we hem wilden verhogen want de tuin was merkbaar te laag tegenover de woonkamervloer
Met van dat bewapeningsstaal erin en storten die hap.

Als ik zand zou zoeken dan zit dat volgens het sonderingsrapport ongeveer 22 meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
com2,1ghz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:36:
Ik woon in dezelfde regio op een polder en heb ook een aluminium tuinkamer/veranda. Dat spul weegt geen drol. Palen zijn echt overdreven hiervoor.
We hebben een gat gegraven van ongeveer 10 cm De vloer is ongeveer30cm hoog, omdat we hem wilden verhogen want de tuin was merkbaar te laag tegenover de woonkamervloer
Met van dat bewapeningsstaal erin en storten die hap.

Als ik zand zou zoeken dan zit dat volgens het sonderingsrapport ongeveer 22 meter diep.
dus als ik het goed lees is jou vloer 30 cm dik, en heb ja daarvoor 10cm uitgegraven correct?
Ik zou theoretisch dus ook nog 20cm uit kunnen graven, 10cm licht gewicht isolatie doen en 10cm beton storten voor het terras (zand ipv beton is dan soort gelijk gewicht) de reden voor het beton is nog steeds om die keramische tegels op te verlijmen verder hoeft het niet zo heel veel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Paladin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:46:
[...]

dus als ik het goed lees is jou vloer 30 cm dik, en heb ja daarvoor 10cm uitgegraven correct?
Ik zou theoretisch dus ook nog 20cm uit kunnen graven, 10cm licht gewicht isolatie doen en 10cm beton storten voor het terras (zand ipv beton is dan soort gelijk gewicht) de reden voor het beton is nog steeds om die keramische tegels op te verlijmen verder hoeft het niet zo heel veel te doen.
Klopt. Ik heb er alleen geen isolatie onder. De vloer hebben we laten tegelen. Weet niet of je zo n goedkope aluminium veranda neemt want dat ding is een en al een koudebrug en isoleert voor geen meter. Ik zou dan ook aanraden om gelaagd enkelglas te nemen voor de deuren ipv dubbel glas. Ik heb zelf melkwitte polycarbonaat platen op het dak.
Ook omdat onze kat naar buiten gaat staat de deur vrijwel altijd open.

Bij mijn neef hebben we een vorig jaar ook een fundering van beton gemaakt en dat was gok ik 10 cm dik. Ook met een bewapening erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
com2,1ghz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Klopt. Ik heb er alleen geen isolatie onder. De vloer hebben we laten tegelen. Weet niet of je zo n goedkope aluminium veranda neemt want dat ding is een en al een koudebrug en isoleert voor geen meter. Ik zou dan ook aanraden om gelaagd enkelglas te nemen voor de deuren ipv dubbel glas. Ik heb zelf melkwitte polycarbonaat platen op het dak.
Ook omdat onze kat naar buiten gaat staat de deur vrijwel altijd open.

Bij mijn neef hebben we een vorig jaar ook een fundering van beton gemaakt en dat was gok ik 10 cm dik. Ook met een bewapening erin.
Goedkoop wil ik hem zeker niet noemen :) deze is volledig glas met 10mm dik veiligheidglas in zowel het dak als de glazen schuifwand voor. De zijwanden zijn van hol alluminium en dubbelglas 24mm. Het is mede vanwege de prijs van de veranda dat ik wel zoiets heb dat verzakken erg zonde zou zijn, en mogelijk koppel ik het wel los dan zeg ik tegen de plaatsers jullie doen het op jullie manier en ik stort het beton er wel om heen oid. mocht dan die unit verzakken is het hun probleem ipv die van mij.

Ik doe de isolatie ook niet echt voor tegenhouden kou, zou meer zijn om eventueel wat minder soortgelijk gewicht te krijgen qua betonplaat, zonder fundering te moeten slaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:52
@Paladin

Ik woon in de hoofddorp centrum (op het rijtje bij de katholieke kerk)

Ons huis staat al sinds 1905 op staal gefundeerd, op de kleilaag dus. (zonder palen)
10 jaar terug een aanbouw laten doen, ook op staal gefundeerd (zonder palen)
En ruim een jaar terug op de uitbouw een dakopbouw gedaan.

Er is in de afgelopen 10 jaar niks verzakt.
In het plafond tussen het bestaande huis en de uitbouw zit een haarscheurtje wat eigenlijk niet eens het noemen waard is.

In de Haarlemmermeer staat zoveel op de kleilaag gebouwd al 100 jaar of langer, dat ik echt mij echt geen zorgen maak over een overkapping/tuinkamer aan huis.

De fundering die je in eerst instantie had getekend is meer dan overkill voor je situatie.

Hierbij de fundering doorsnede van mijn HUIS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0ac7UJAMC9V-aRLbzlenU8ehbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HwQ3HP4HpVjFr2asAZL89YY3.png?f=user_large

En on een indruk te maken wat er dan op staat de volledige doorsnede
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIx_kCBjpIXRyuVewZnuEvehenw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dYmjmzNd4g6hgT3I72nx0HaG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
FRANQ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:18:
@Paladin

Ik woon in de hoofddorp centrum (op het rijtje bij de katholieke kerk)

Ons huis staat al sinds 1905 op staal gefundeerd, op de kleilaag dus. (zonder palen)
10 jaar terug een aanbouw laten doen, ook op staal gefundeerd (zonder palen)
En ruim een jaar terug op de uitbouw een dakopbouw gedaan.

Er is in de afgelopen 10 jaar niks verzakt.
In het plafond tussen het bestaande huis en de uitbouw zit een haarscheurtje wat eigenlijk niet eens het noemen waard is.

In de Haarlemmermeer staat zoveel op de kleilaag gebouwd al 100 jaar of langer, dat ik echt mij echt geen zorgen maak over een overkapping/tuinkamer aan huis.

De fundering die je in eerst instantie had getekend is meer dan overkill voor je situatie.

Hierbij de fundering doorsnede van mijn HUIS
[Afbeelding]

En on een indruk te maken wat er dan op staat de volledige doorsnede
[Afbeelding]
Hey Franq,

dank voor de tekeningen, dus als ik het goed lees staat fundering op een 70 cm brede plaat van 15 cm dik om en rond de 80 cm diepte correct?

dus dan zou ik met een verdieping direct onder de palen van de serre met een base plate redelijk safe zitten en dan 10cm beton plaatje om het terras op te leggen, dat heeft verder toch niets te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Paladin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Hey Franq,

dank voor de tekeningen, dus als ik het goed lees staat fundering op een 70 cm brede plaat van 15 cm dik om en rond de 80 cm diepte correct?

dus dan zou ik met een verdieping direct onder de palen van de serre met een base plate redelijk safe zitten en dan 10cm beton plaatje om het terras op te leggen, dat heeft verder toch niets te houden.
Inderdaad.
Onder al mijn dragende muren zit een voet/plaat van 70cm breed.
Daar staan dus 2 verdiepingen woonhuis op.

Als je gaat graven kom je na ongeveer 60-80 cm een harde kleilaag tegen.
Hier niet doorheen proberen te graven, hier komt je fundering op te staan.
Op deze laag staan vele oude huizen en boerderijen in de Haarlemmermeer.

Ik heb nog wat foto's proberen te zoeken ,aar die zijn allemaal te onduidelijk.

Kijk wil je het helemaal zeker weten, dan moet je het laten doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
FRANQ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:31:
[...]

Inderdaad.
Onder al mijn dragende muren zit een voet/plaat van 70cm breed.
Daar staan dus 2 verdiepingen woonhuis op.

Als je gaat graven kom je na ongeveer 60-80 cm een harde kleilaag tegen.
Hier niet doorheen proberen te graven, hier komt je fundering op te staan.
Op deze laag staan vele oude huizen en boerderijen in de Haarlemmermeer.

Ik heb nog wat foto's proberen te zoeken ,aar die zijn allemaal te onduidelijk.

Kijk wil je het helemaal zeker weten, dan moet je het laten doorrekenen.
Als ik echt een huis of volle aanbouw zou gaan of laten plaatsen had ik dat zeker laten doen maar effectief is gaat het denk om de aluminium serre het terras is in meer of mindere mate al 10 jaar stabiel.

En die harde klei laag ken ik bij maken van gaten voor de schutting daar is bijna niet doorheen te komen met gewoon hand gereedschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:31
Vaak ben je te bang zegt een bevriende aannemer (bijna altijd) als ik weer eens met soortgelijke ideeën bij hem aanklop...

Gebaseerd op zulke uitspraken EN het feit dat de aanbieder de palen gewoon in de snelbeton wilt zetten denk ik dat je een beetje aan het over-engineeren bent (ook mijn favoriete hobby trouwens).

Maar als je het dan toch zo rigoureus aan wilt pakken is het volgende wellicht iets om over na te denken: klaarblijkelijk is je voorgestelde aanpak (bijna) identiek aan de huidige situatie van je huis?

In dat geval zou ik ook die extra 10% gaan en iets verder graven voor je "poeren".

Onder de beton sowieso isolatie plaatsen 12cm pir ofzo (tip: C-keus Pir platen bij AML-venlo kosten geen drol en doen het perfect onder een betonvloer).

En als je dan toch bezig bent... (Ok, dit gaat wellicht erg ver) meteen wat vloerverwarming buis op de isolatie vast tackeren (2/3 groepen, 10 cm hij afstand)

Daarop 15cm,8mm stalen net in de beton, 15 cm beton.

En de beton laten vlinderen (eventueel laten inslijpen zodat het eruitziet alsof je tegels hebt..) Google: woonbeton, (als je opzoek bent naar iemand die dit plaatst, PM (nee, doe het niet zelf maar heb er onlangs zelf een aantal offertes voor moeten aanvragen))

Wellicht niet helemaal waar je zelf aan dacht maar ik denk dat je dit voor een soortgelijk bedrag kunt realiseren als de door jou zelf voorgestelde oplossing.

(Je bespaart op de tegels, het plaatsen daarvan, de cement dekvloer, extra kosten door dieper graven (afvoeren grond?), Isolatie en vlinderen beton).

Voordeel: meer gebruik van de tuinkamer (minder afkoeling door vloer en eventueel zelfs verwarmen).

Als je besluit in de toekomst er toch een uitbouw op te plaatsen kun je op het bestaande fundament bouwen..

Nadeel, meer werk?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
BjornHero schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:59:
Vaak ben je te bang zegt een bevriende aannemer (bijna altijd) als ik weer eens met soortgelijke ideeën bij hem aanklop...

Gebaseerd op zulke uitspraken EN het feit dat de aanbieder de palen gewoon in de snelbeton wilt zetten denk ik dat je een beetje aan het over-engineeren bent (ook mijn favoriete hobby trouwens).

Maar als je het dan toch zo rigoureus aan wilt pakken is het volgende wellicht iets om over na te denken: klaarblijkelijk is je voorgestelde aanpak (bijna) identiek aan de huidige situatie van je huis?

In dat geval zou ik ook die extra 10% gaan en iets verder graven voor je "poeren".

Onder de beton sowieso isolatie plaatsen 12cm pir ofzo (tip: C-keus Pir platen bij AML-venlo kosten geen drol en doen het perfect onder een betonvloer).

En als je dan toch bezig bent... (Ok, dit gaat wellicht erg ver) meteen wat vloerverwarming buis op de isolatie vast tackeren (2/3 groepen, 10 cm hij afstand)

Daarop 15cm,8mm stalen net in de beton, 15 cm beton.

En de beton laten vlinderen (eventueel laten inslijpen zodat het eruitziet alsof je tegels hebt..) Google: woonbeton, (als je opzoek bent naar iemand die dit plaatst, PM (nee, doe het niet zelf maar heb er onlangs zelf een aantal offertes voor moeten aanvragen))

Wellicht niet helemaal waar je zelf aan dacht maar ik denk dat je dit voor een soortgelijk bedrag kunt realiseren als de door jou zelf voorgestelde oplossing.

(Je bespaart op de tegels, het plaatsen daarvan, de cement dekvloer, extra kosten door dieper graven (afvoeren grond?), Isolatie en vlinderen beton).

Voordeel: meer gebruik van de tuinkamer (minder afkoeling door vloer en eventueel zelfs verwarmen).

Als je besluit in de toekomst er toch een uitbouw op te plaatsen kun je op het bestaande fundament bouwen..

Nadeel, meer werk?
Ik ben erg goed in over engineren idd :)
mijn huidige huis is relatieve nieuwbouw (10 jaar oud en gewoon met zwaren palen onderheid)

de tuinkamer is per definitie niet geïsoleerd, ik heb wel zitten denken om er echt een uitbouw van te maken, maar dan wordt het toch weer een binnenruimte ipv buitenruimte waar we met deze optie meer gebruik van willen maken.

Het isoleren van het beton is wel iets wat ik zeker ga doen naar aanleiding van de adviezen hier maakt hem allicht wat minder koud. Het idee van het vlinderen van het beton heb ik aan zitten denken, echter wil gebruik maken van de keramische tegels (houtlook) die ik nog over heb van onze boven verdieping daar hoef ik maar klein beetje bij te kopen en leggen moet ik zelf ook wel kunnen :)

Het vloer verwarming is leuk idee, maar dat gaat me te ver voor een buitenruimte zonder isolatie, zeker gezien de tijd die LTV nodig heeft om een ruimte te verwarmen (mijn hele huis heeft vloerverwarming dus ik ben redelijk bekend met de voor en nadelen)

nu misschien een "domme" vraag maar ik dacht dat je tegels direct op beton kon verlijmen, maar hier moet dus eerst een zand cement deklaag over heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:31
Paladin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:50:
[...]

mijn huidige huis is relatieve nieuwbouw (10 jaar oud en gewoon met zwaren palen onderheid)

de tuinkamer is per definitie niet geïsoleerd, ik heb wel zitten denken om er echt een uitbouw van te maken, maar dan wordt het toch weer een binnenruimte ipv buitenruimte waar we met deze optie meer gebruik van willen maken.

Het isoleren van het beton is wel iets wat ik zeker ga doen naar aanleiding van de adviezen hier maakt hem allicht wat minder koud. Het idee van het vlinderen van het beton heb ik aan zitten denken, echter wil gebruik maken van de keramische tegels (houtlook) die ik nog over heb van onze boven verdieping daar hoef ik maar klein beetje bij te kopen en leggen moet ik zelf ook wel kunnen :)

Het vloer verwarming is leuk idee, maar dat gaat me te ver voor een buitenruimte zonder isolatie, zeker gezien de tijd die LTV nodig heeft om een ruimte te verwarmen (mijn hele huis heeft vloerverwarming dus ik ben redelijk bekend met de voor en nadelen)

nu misschien een "domme" vraag maar ik dacht dat je tegels direct op beton kon verlijmen, maar hier moet dus eerst een zand cement deklaag over heen?
Als je betonvloer vlak genoeg is gaat het direct erop verlijmen probleemloos, dit is de echter niet (altijd) standaard.. dus geef dit van tevoren aan bij de storter/klusjesman/aannemer/jezelf :9 .

Communicatie is hierin key, zeker aangeven bij het aanvragen van de offerte dat hij vlak / op x graden afschot moet worden afgereid / afgewerkt en vlak genoeg moet zijn voor de directe verlijming van de tegels.

In het ergste geval zit de betonvloer er niet vlak genoeg in en moet er nog een egaliseer/dekvloer op en kom je te hoog (en dat wil je absoluut niet).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
BjornHero schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:57:
[...]

Als je betonvloer vlak genoeg is gaat het direct erop verlijmen probleemloos, dit is de echter niet (altijd) standaard.. dus geef dit van tevoren aan bij de storter/klusjesman/aannemer/jezelf :9 .

Communicatie is hierin key, zeker aangeven bij het aanvragen van de offerte dat hij vlak / op x graden afschot moet worden afgereid / afgewerkt en vlak genoeg moet zijn voor de directe verlijming van de tegels.

In het ergste geval zit de betonvloer er niet vlak genoeg in en moet er nog een egaliseer/dekvloer op en kom je te hoog (en dat wil je absoluut niet).
De bedoeling is dat ik hem zelf ga storten, omdat hij volledig overkapt wordt, met afvoer in de overkapping is afschot in dit geval niet nodig, wel idd zo vlak mogelijk, je kan wel iets met lijm oplossen maar idd zeker geen centimeters en ik zit liever een cm te laag uiteindelijk dan ze hoog anders kan de deur niet meer open, dat zou echt een drama zijn :)

maar dank voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Paladin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Je zou natuurlijk wel alvast de fundering/vloer kunnen voorbereiden op een uitbouw.
Dan moet je wel onderheien omdat je huis op palen staat.

Het zou dan in de toekomst als meerwaarde gezien KUNNEN worden als de volgende bewoners voornemens zijn er een uitbouw aan te zetten.

Ik zou geen vloerverwarming toepassen omdat je anders bij vorst moet stoken buiten om je leidingen te beschermen.
Er moet inderdaad een dekvloer op.
Gestort beton is veel te grof.

Hou wel rekening met het voorkomen van een koudebrug tussen binnen en buiten.
Als de betonplaat van binnen naar buiten doorloopt zul je vocht uit de grond rondom in het beton zuigen.
In de winter kan dat bevriezen en dan springen je tegels eraf.

Je zult zoiets willen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa5J6AkyqU2CVvCR5QiMtCL4MBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kG5wN4znlQbCvXtggH8AaWX3.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
FRANQ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:02:
[...]

Hou wel rekening met het voorkomen van een koudebrug tussen binnen en buiten.
Als de betonplaat van binnen naar buiten doorloopt zul je vocht uit de grond rondom in het beton zuigen.
In de winter kan dat bevriezen en dan springen je tegels eraf.

Je zult zoiets willen hebben:
[Afbeelding]
het huidige huis bijft zoals het is, dus gevel en alles blijft zitten zoals het zit, de overkapping is niet verwarmd en zal als verwacht de temperatuur van buiten over nemen, niet anders dan het nu is, behalve dat ik het af kan sluiten met een niet geïsoleerde glaswand tegen wind en regen.

de plaat die ik wil leggen komt tegen het bestaande huis aan maar zet hem er verder niet aan vast, dus ik vermoed dat er niet specifiek een groot temperatuur verschil zal zijn zoals bij een echt woonhuis, zie het als een luxe tuinkas for lack of better words

deze foto komt het meest in de buurt van het eind idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKXZBVwiAxIZLy6jLJYCMm81c_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzDPhNRtYLc9ClavCrckfSl6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Paladin Ik bedoelde met binnen, binnen de overkapping.
Je wilt niet dat je vloerplaat langs de randen water naar binnen zuigt.

misschien dat dpc folie al een oplossing is in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-06 06:06
Ik heb een paar jaar geleden een serre gezet (BE: serre, NL: kas), reken op 400-500kg belasting (glas + alu frame).
Een sleuf van 30cm met daarin beton gestort en wapening op 6mm toegevoegd. De serre/kas staat "los", dus niet beschut door een huis ofzo. Dat gaat nooit verzakken.
Wat hier voorgesteld wordt lijkt op een paar alu palen met een glazen/polycarbonaat dak. Wat zou dat wegen?

Voor zo'n lichte constructie zou ik niet beginnen met heipalen in beton te gieten etc :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:17

MLLL

Palm Treo 650

Mag ik vragen wat die serre kost?
Als die buispaatjes 5% van die prijs kosten zou ik dat overwegen

Beter safe then sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
FRANQ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:54:
@Paladin Ik bedoelde met binnen, binnen de overkapping.
Je wilt niet dat je vloerplaat langs de randen water naar binnen zuigt.

misschien dat dpc folie al een oplossing is in dit geval.
Ik heb even zitten kijken naar dat DPC folie, maar hoe zet je dat vast want de plaat ligt zeg maar vrij in de tuin, en zet je dan bv de DPC vast onder een tegel oid?
MLLL schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:51:
Mag ik vragen wat die serre kost?
Als die buispaatjes 5% van die prijs kosten zou ik dat overwegen

Beter safe then sorry.
jahoor ex montage kosten om en rond de 26k
Ik heb echt geen idee wat buispaaltjes kosten meeste voorbeeld offertes die ik tegen kom praten over 4k tot 6k en als ze vanuit de plaatser het nu zouden aanraden zou ik nog denken van doen, maar daar doen ze alleen wat snelbeton in een gat, dan zou mijn setup al "zwaarder" uitgerust zijn.

Ik ben er ook nog niet geheel uit, maar gezien er maar weinig geheid word bij ons in de buurt, vermoed ik dat het redelijk mee gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Paladin schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Ik heb even zitten kijken naar dat DPC folie, maar hoe zet je dat vast want de plaat ligt zeg maar vrij in de tuin, en zet je dan bv de DPC vast onder een tegel oid?
De dpc folie doe je tegen de fundering aan de buitenzijde zo diep mogelijk en vouw je over de betonplaat.
Vastzetten kan met bijvoorbeeld montagekit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8tyIn6zfk7OA-Khm_9thZ1f_zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2hl3fa0V6BmkLzgPJcsB4Rb.jpg?f=fotoalbum_large
(Dat getrapte is bij jou niet van toepassing)

Op de dpc komt dan de rail van de schuifdeur en de zijwanden te staan.
Misschien dat er nog een klein stukje onder je tegels steekt, maar dat ligt eraan hoever je het laat oversteken.
[...]

jahoor ex montage kosten om en rond de 26k
Ik heb echt geen idee wat buispaaltjes kosten meeste voorbeeld offertes die ik tegen kom praten over 4k tot 6k en als ze vanuit de plaatser het nu zouden aanraden zou ik nog denken van doen, maar daar doen ze alleen wat snelbeton in een gat, dan zou mijn setup al "zwaarder" uitgerust zijn.

Ik ben er ook nog niet geheel uit, maar gezien er maar weinig geheid word bij ons in de buurt, vermoed ik dat het redelijk mee gaat vallen.
Huizen worden tegenwoordig wel allemaal op palen gezet.
De huizen van begin vorige eeuw en daarvoor staan veel op de klei.

Schuurtjes van beton en steen met betonnen dakplaat zoals in overbos en tolenburg staan op 1 of 2 palen afhankelijk van een enkele of dubbele schuur.
Bij de Hsb schuurtjes zoals in tudor weet ik het niet.

Aluminium overkappingen zoals velota veel plaatst staan op poeren.
Heb er een paar geplaatst zien worden in de familiekring.

Deze schuur heb ik vorige maand gebouwd, staat op poeren op een 30x30 tegel die op de klei ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nowoyqWjNpF_6vIFF9g4n1ZFyYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9yOkoUN6PVeewjfmPt6v7be.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 18-05-2021 10:35 ]

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hoe is dit afgelopen als ik vragen mag? Ik ben zelf ook iets dergelijks aan het overwegen en zit op veengrond.

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Duci schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:42:
Hoe is dit afgelopen als ik vragen mag? Ik ben zelf ook iets dergelijks aan het overwegen en zit op veengrond.
In alle eerlijkheid loopt het nog steeds de keuze is wel compleet omgegooid na overleg met de partij die de serre plaatst waren zij totaal geen fan van eerst beton storten en dan de serre erop ivm optrekkend vocht met betrekking tot de aluminium wanden en het extra werk dat je dan krijgt om dat weer waterdicht te maken.

De vloer die we nu gaan plaatsen is een epoxy grindvloer welke op een houten fundering komt dus het worden wat paaltjes slaan en dan balken met een isolatie ertussen, watervaste platen en dan de grind vloer. (het had deze maand geplaats moeten worden maarja er was geen materiaal dus 3 maanden vertraging :'( )

Voor de de kleigrond hier is men nog steeds van mening dat je niet hoeft te funderen voor een terras oid.

Bij de bedrijven die ik heb gesproken die ook op veen grond actief zijn funderen zij allemaal (voornamelijk schroefpalen tussen de 3 en 12 meter afhankelijk van de diepte tot stabiele grondlaag).

Dus ik vermoed dat je bij veen echt iets zal moeten doen tegen verzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dank voor de update! Schroefpalen hoor ik veel van. Op zich weinig verzakking gehad van het huidige terras dat er nu 5 jaar ligt, maar aangezien het glas is wil ik voorkomen dat de scheuren er straks in springen. Ik heb een relatief goedkope afgesloten veranda op het oog (~14K) maar zou toch zonder zijn dus zal zeker eens naar die schroefpalen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 13:53
Een wat late reactie, maar ik zie dat hier wel de juiste dingen besproken worden. Wij hebben onlangs een tuinkamer laten plaatsen op bestaande tegels in de tuin. Het is een vrij groot oppervlakte waardoor condens tegen de binnenkant van de ruiten slaat.

Het idee van "binnen regenen" is dus wel bij ons van toepassing. Het idee om de lente en zomer af te wachten lijkt aardig, maar mijn vermoeden is dat het probleem volgende winter gewoon weer zal terugkeren.

Wat hebben wij daarin fout gedaan en/of beter gezegd; wat kan gedaan worden om het e.e.a op te lossen? Iemand ideeen hier?

(Tuinkamer, enkel veiligheidsglas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
errox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:41:
Een wat late reactie, maar ik zie dat hier wel de juiste dingen besproken worden. Wij hebben onlangs een tuinkamer laten plaatsen op bestaande tegels in de tuin. Het is een vrij groot oppervlakte waardoor condens tegen de binnenkant van de ruiten slaat.

Het idee van "binnen regenen" is dus wel bij ons van toepassing. Het idee om de lente en zomer af te wachten lijkt aardig, maar mijn vermoeden is dat het probleem volgende winter gewoon weer zal terugkeren.

Wat hebben wij daarin fout gedaan en/of beter gezegd; wat kan gedaan worden om het e.e.a op te lossen? Iemand ideeen hier?

Staan er veel planten? Dat en weinig ventileren zijn eigenlijk de gedoodverfde oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 13:53
pagani schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Staan er veel planten? Dat en weinig ventileren zijn eigenlijk de gedoodverfde oorzaken.
Nee eigenlijk helemaal niets (enkel meubels). Wel kan het zijn dat de tegels en eventueel de muren van het huis nog vochtig zijn. Als dat vocht weg zou zijn in de zomer, zou het probleem dan geheel weg zijn?

De deuren/ramen staan nu eigenlijk 24/7 op een kier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter

Bij ons is de tuinkamer ondertussen ook geplaatst, hij is daarin tegen niet direct op de tegels gezet, maar zowel de zijwanden als de balk waarop de gazen schuifwand staat is ingegraven, en de gelegde vloer is een balkenlaag waartussen isolatie zit met daarop een epoxy grindvloer.

de informatie die wij kregen van het bedrijf wat de tuinkamer geplaatst heeft was om vooral de zaken niet op te tegels te zetten ivm optrekkend vocht en andere zaken die lastig kunnen zijn.

Nu moet ik wel zeggen dat bij ons zeker na het storten van de epoxy grindvloer wij ook erg veel last hadden van vocht, dit lijkt nu al een stuk minder te zijn, de schuifwand staat op een kiertje van een halve centimeter om verse lucht in te voeren.

Ik vermoed dat condens altijd wel een klein beetje een probleem zal zijn zeker als er erg veel vocht in de lucht zit en je in de tuinkamer aan de ene kant de rest warmte van je huis hebt en aan de andere kant de kou van buiten, optrekkend vocht vanuit de grond zal dan nog wat extra vocht creëren.

misschien keer een zeil op de tegels leggen en zien of het qua vocht wat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Het is in de tuinkamer warmer dan buiten dat verdampt vocht en laat het neerslaan op een koud oppervlak zoals glas. het kan zijn dat je met de bouw veel vocht hebt "opgesloten" dat overschot zal er in de zomer wel uitgaan. je zal altijd iets van condens hebben op enkel glas mede daarom gebruiken we het niet meer voor woningen ;) Als de oorzaak optrekkend vocht is (en blijft) kan je dat tegen gaan met folie oid.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-01-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 12:04
Paladin schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Bij ons is de tuinkamer ondertussen ook geplaatst, hij is daarin tegen niet direct op de tegels gezet, maar zowel de zijwanden als de balk waarop de gazen schuifwand staat is ingegraven, en de gelegde vloer is een balkenlaag waartussen isolatie zit met daarop een epoxy grindvloer.

de informatie die wij kregen van het bedrijf wat de tuinkamer geplaatst heeft was om vooral de zaken niet op te tegels te zetten ivm optrekkend vocht en andere zaken die lastig kunnen zijn.

Nu moet ik wel zeggen dat bij ons zeker na het storten van de epoxy grindvloer wij ook erg veel last hadden van vocht, dit lijkt nu al een stuk minder te zijn, de schuifwand staat op een kiertje van een halve centimeter om verse lucht in te voeren.

Ik vermoed dat condens altijd wel een klein beetje een probleem zal zijn zeker als er erg veel vocht in de lucht zit en je in de tuinkamer aan de ene kant de rest warmte van je huis hebt en aan de andere kant de kou van buiten, optrekkend vocht vanuit de grond zal dan nog wat extra vocht creëren.

misschien keer een zeil op de tegels leggen en zien of het qua vocht wat uitmaakt?
Wat mij niet helemaal duidelijk is, wat uiteindelijk de fundering onder de overkapping is geworden. Is dit op basis van schroefpalen of toch direct op "staal" (met of zonder snelbeton).

Ik haal dat niet uit jouw verhaal maar kan ook aan mij liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Suki schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:32:
[...]

Wat mij niet helemaal duidelijk is, wat uiteindelijk de fundering onder de overkapping is geworden. Is dit op basis van schroefpalen of toch direct op "staal" (met of zonder snelbeton).

Ik haal dat niet uit jouw verhaal maar kan ook aan mij liggen. :)
Sorry ik zie idd dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk is :) de pooten van de serre zijn op een ingegraven tegel gezet en daaromheen is snelbeton gegoten (geen schroefpalen dus) de balk waarom de schuifwand staat heeft in het midden een vertikale ondersteuning gekregen op een soort gelijke manier en zit verder vast aan de 2 hoofdpalen van de serre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suki
Paladin schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:04:
[...]

Sorry ik zie idd dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk is :) de poten van de serre zijn op een ingegraven tegel gezet en daaromheen is snelbeton gegoten (geen schroefpalen dus) de balk waarom de schuifwand staat heeft in het midden een verticale ondersteuning gekregen op een soort gelijke manier en zit verder vast aan de 2 hoofdpalen van de serre.
Top, dank je. Dat zocht ik inderdaad. :)
Woon ook in de regio en heb plannen voor een vergelijkbare overkapping (5,80m x 3,50m)

Bij praktisch iedere overkappingsboer waar ik ben geweest, zijn schroefpalen standaard met helaas ook weer extra kosten.De uitzondering hierop was inderdaad de leverancier van Verasol, die standaard ingraven + snelbeton als methode voor fundatie gebruikt. Gezien de rest zweert bij schroefpalen, werd ik toch aardig aan het twijfelen gebracht of dit wel stabiel genoeg zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Suki schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:44:
[...]

Top, dank je. Dat zocht ik inderdaad. :)
Woon ook in de regio en heb plannen voor een vergelijkbare overkapping (5,80m x 3,50m)

Bij praktisch iedere overkappingsboer waar ik ben geweest, zijn schroefpalen standaard met helaas ook weer extra kosten.De uitzondering hierop was inderdaad de leverancier van Verasol, die standaard ingraven + snelbeton als methode voor fundatie gebruikt. Gezien de rest zweert bij schroefpalen, werd ik toch aardig aan het twijfelen gebracht of dit wel stabiel genoeg zou zijn.
Ik vermoed dat je dan bij mijnVeranda bent geweest qua verasol, ik moet zeggen dat ik tot op heden ook al staat hij nu 6 maanden toch ook nog stiekem wat twijfels heb, aan de andere kant die klei in de haarlemmermeer is zo dik, dat mijn schutting en of tuinhuis ook gewoon niets verzakt zijn in de afgelopen 10 jaar.

Bij onze in de straat zijn er nu 3 overkapping geplaatst door 3 andere bedrijven allemaal op de manier van steen plus snelbeton, maar dat waren wel ook alle drie bedrijven uit de haarlemmermeer, de overige die ik gesproken heb waren of Alphen of Zoetermeer, waar veel meer veen in de grond zit, wat we bij ons eigenlijk niet hebben.

maargoed het blijven keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suki
Paladin schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:12:
[...]

Ik vermoed dat je dan bij mijnVeranda bent geweest qua verasol, ik moet zeggen dat ik tot op heden ook al staat hij nu 6 maanden toch ook nog stiekem wat twijfels heb, aan de andere kant die klei in de haarlemmermeer is zo dik, dat mijn schutting en of tuinhuis ook gewoon niets verzakt zijn in de afgelopen 10 jaar.

Bij onze in de straat zijn er nu 3 overkapping geplaatst door 3 andere bedrijven allemaal op de manier van steen plus snelbeton, maar dat waren wel ook alle drie bedrijven uit de haarlemmermeer, de overige die ik gesproken heb waren of Alphen of Zoetermeer, waar veel meer veen in de grond zit, wat we bij ons eigenlijk niet hebben.

maargoed het blijven keuzes :)
Jouw vermoeden is inderdaad correct. Maar ben o.a. ook bij Velota geweest en die doen tegenwoordig alleen schroefpalen, wat dus de keuze niet echt makkelijker maakt.

Ben ondertussen tegen een ander bedrijf aangelopen uit Den Haag, die een Qube lookalike versie aanbiedt voor een zeer schappelijk prijs inc. montage + fundering op schroefpalen. Ik heb de daadwerkelijke overkapping zelf nog niet kunnen beoordelen maar heb alvast een oriënterend gesprek over 2 weken wanneer de eigenaar langskomt, dus ben benieuwd of dat wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Suki schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:04:
[...]
Ben ondertussen tegen een ander bedrijf aangelopen uit Den Haag, die een Qube lookalike versie aanbiedt voor een zeer schappelijk prijs inc. montage + fundering op schroefpalen. Ik heb de daadwerkelijke overkapping zelf nog niet kunnen beoordelen maar heb alvast een oriënterend gesprek over 2 weken wanneer de eigenaar langskomt, dus ben benieuwd of dat wat is.
En hoe is dat gesprek verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suki
joblamie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:14:
[...]

En hoe is dat gesprek verlopen?
bedankt voor de reminder, was idd tijd voor een update.

De verkoper is een paar weken geleden langs geweest en het gesprek verliep zeer aangenaam.
Hebben alle details besproken en gelijk even de afmetingen nagemeten.
Hierbij ook specifiek de schroefverbindingen benoemd waarna hij gelijk met zijn vaste contact belde die de schroeffunderingen plaatst. Die gaf aan, uit ervaring, dat het varieert tussen de 8m en 20m tot de zandplaat.

Ook wilden we initieel glazen schuifwanden aan beide kanten, vanwege lichtinval voornamelijk naar de buren, maar liefst dicht tot hoogte schutting en dan glas daarboven (zelfde opzet als die van Paladin) . Dit was niet iets binnen hun standaard assortiment maar hij ging kijken wat er te regelen viel.

De offerte kwam bijna 2 weken later waarbij die wens toch was meegenomen. Daarbij korting gekregen in de vorm van de spies, die nu kosteloos worden geleverd. Wat betreft de schroefverbindingen, daar is een vast bedrag voor gespecificeerd o.b.v. 11m diepte.

We hadden een goed gevoel bij het gesprek en ook de manier waarop met onze wensen is omgegaan dat we uiteindelijk akkoord zijn gegaan met deze partij - hopen nu dat september \ oktober haalbaar is omdat er eerst werkzaamheden aan de achtergevel moeten gebeuren voordat de overkapping geplaatst kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suki
Het leek mij tijd voor een klein stukje vervolg.
De palenboer is eindelijk langs geweest en heeft 3 palen gedraaid tot 13.5 meter..
2 voor de zijkanten en 1 in het midden, voor onder de funderingskoker waarop de glazen schuifdeur komt.

De rupsband machine paste net door de poort en mijn (verbrede) deur, waarna de palen de grond ingingen als een warme mes door boter.

Nu is het wachten op de plaatsing van overkapping mid. september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martha5
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-11-2022
Hoi Suki,

Ik lees hier dat u ook een soort veranda laat plaatsen . Dat u schroefpalen hebt laten plaatsen gedraaid tot 13.5 meter. 😳
Ben zelfs in Zoetermeer. Is zo'n diepte echt nodig voor een veranda die deels aan het huis bevestigd wordt ?
Wat zijn de kosten ongv. geworden van de schroefpalen die u hebt laten plaatsen en is dat apart bij het bedrijf te doen(als het veranda bedrijf er niet mee werkt) ?

Vriendelijke groet Martha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Zoetermeer en Haarlemermeer zijn polders.
De grond is daar niet echt stabiel.
Een paar centimeter zetting in de jaren is niet ongewoon.
Als je na een aantal jaren een hangende serre/uitbouw wil hebben, prima.
Alleen als je geluk hebt in de polders en je toevallig op een oude duin gaat bouwen,
heb je geen palen nodig, anders gewoon een paar palen plaatsen.
In de Haarlemermeer zijn er zelfs riool buizen afgebroken door het zetten van de grond.
Het verschil van funderingen in Nederland is groot, in het westen heb je bijna altijd palen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Hoe is het uiteindelijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emergence
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-09-2023
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Ik ga een vergelijkbare situatie aan binnenkort.

Groeten en veel plezier gewenst van de hopelijk goed bevallende overkapping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Paladin Er zijn mensen nieuwsgierig geworden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Serre staat nu bijna 2 jaar, hij is bij ons nu zonder diepgaande fundering neer gezet maar op een steen omgoten met snelbeton.

Het staat tot op heden goed, de vloer is een ander verhaal. Niet zozeer door verzakken we hadden een grindvloer gekozen op een houten geïsoleerde fundering, maar de vloer was na een jaar extreem verkleurd dus die is recent onder garantie volledig vervangen door ander product.

Bij deze nog wat foto's van het eind resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erGTy4YUKQoAYk9W2V7RmaWYy6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5B3a5zPakHLTZgB7as0fAYY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B0xuEDs7hAYdzI4FeSdvUG4XY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7No5KQ19usISa6b62d4m0IG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i-_cjcBPazkTMv707GZU20N8Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6JMoELPUCMuRmKJcTTcQCaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcbnvsd4MET7j2MxQDzYJ6LxLro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRZp6mRYiitanynb8T23jPl3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:00
Mooi!
Maarreuh, die gevel. Ik zou die witte uitslag laten behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Draakje5 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:06:
Mooi!
Maarreuh, die gevel. Ik zou die witte uitslag laten behandelen.
Ik moet zeggen dat het me zelf niet zo heel erg opvalt, en ik heb toevallig net wel via via informatie gekregen hoe het eventueel weg te halen maar die muur is recent geimpregneerd dus het komt over een tijdje wel :)

Pagina: 1