Zandcementvloer voor droge vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-03 15:08
Goedemorgen. Ik weet dat bij het aanbrengen van een zandcementvloer de droogtijd een week per cm is. Wij willen over een paar maanden onze vloeren op de beneden verdieping egaliseren(met een nieuwe zandcementvloer) waarna we een droge vloerverwaming(fermacell of noppenplaten met isolatie) aan gaan brengen. Ik vroeg me af of we voor het aanbrengen van de droogverwarming ook die droogtijd in acht moeten nemen? Of dat we die platen wel gewoon al kunnen monteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meer iets voor WVB, schopje daarheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Waarom vloerverwarming niet meteen in de zandcement?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-05 22:23
Zo gauw je de platen legt, kan het vocht niet meer weg.

Wat is precies de reden dat je de vloerverwarming niet direct in het zandcement legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Wij hebben een oud pand en hebben niet de mogelijkheid om vanuit een kruipkelder te isoleren. Dus het idee is om dan vanaf de bovenkant te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Ja, dan leg je toch isolatie op je betonvloer en dan ga je daar overheen met je fermacel vloer? Daar hoeft helemaal geen zandcementvloer aan de pas te komen.

En als je ondervloer niet geheel vlak ligt dan kan je deze vlak krijgen met egalisatiekorrels. (Droog systeem)
YouTube: Masterpiece #3 Vloer egaliseren met korrels
Dus dampdichte folie op de betonvloer, drukvaste isolatie (PIR) of bij voldoende hoogt EPS, eventueel honinggraad maten met egalisatiekorrels, fermacel platen tbv vloerverwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door BBB-Nick op 16-05-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Egalisatiekorrels had ik nog niet aan gedacht. Dat zou inderdaad heel erg schelen. Je krijgt hier geen speling op icm met een pvc vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Waarom dan niet de hele vloer eruit, 'beetje' uitgraven en schuimbeton erin? Dan kun je daar je vloerverwarming overheen leggen en met met een cementgebonden egaliserende dekvloer afwerken.

Dan zit je qua isolatie sowieso goed. Die isolatieplaten halen (afhankelijk van de dikte natuurlijk) niet zo veel uit.

Beetje staat hier tussen aanhalingstekens. Reken maar dat er best veel uit beton en zand uit gaat komen.
Deninho85 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:21:
Egalisatiekorrels had ik nog niet aan gedacht. Dat zou inderdaad heel erg schelen. Je krijgt hier geen speling op icm met een pvc vloer?
De egalisatiekorrels komen onder de fermacell platen. Dat zorgt dus op geen enkele manier voor speling met de pvc vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Ik ga ook de hele vloer eruit halen, maar er zijn nogal wat hoogte verschillen. Dus ik weet niet of schuimbeton dan handig is? Hoelang is de droogtijd met cm van schuimbeton? Maar schuimbeton is misschien ook helemaal geen slechte optie. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:06
@Deninho85 Kijk ook eens naar balkenbroodjes vloer

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Bedankt, ik denk alleen dat ik dan te hoog uit ga komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Deninho85 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:39:
Ik ga ook de hele vloer eruit halen, maar er zijn nogal wat hoogte verschillen. Dus ik weet niet of schuimbeton dan handig is? Hoelang is de droogtijd met cm van schuimbeton? Maar schuimbeton is misschien ook helemaal geen slechte optie. Bedankt!
Hoe bedoel je hoogteverschillen? In het zand wat eronder ligt? Dan graaf je dat toch gewoon weg? Schuimbeton hoeft natuurlijk niet overal even vlak te zijn, al moet de leverancier wel vrij nauwkeurig weten hoeveel erin moet. Dus het is handig overal dezelfde diepte te hebben, zodat je eenvoudig de kubieke meters uit kunt rekenen.

Droogtijd is zo'n 2 a 3 dagen. Afhankelijk van welk soort je kiest (welke verhouding beton/lucht). Het heeft een open structuur dus droogt sneller.

Schuimbeton zal nooit perfect vlak zijn, dus je kan je vloerverwarming gewoon op draadnetten leggen en afwerken met een cementgebonden egaliserende dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Het is een heel oud huis, dus zitten wat niveau verschillen in en het loopt wat af. Ik ga pas zien wat de exacte verschillen zjjn als ik de vloeren er definitief uit haal. Egalisatie korrels lijken me de makkelijkste en goedkoopste oplossing in dit geval eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Waar zitten de niveauverschillen dan precies in? Je geeft aan de bestaande betonvloer eruit te gaan slopen, dus daarmee verdwijnen dan toch ook de niveauverschillen? Dan kun je het zandbed weer uitvlakken en er schuimbeton in gooien.

Van onderaf isoleren is altijd beter dan van bovenaf.

Ik heb zelf ook de afgelopen 2 jaar een 'oud huis' uit eind 1800 volledig gerenoveerd. Vorige eigenaar had de kruipruimte volgestort met zand, 'isolatie aangebracht' (een centimer piepschuim...) en beton gestort. Alles eruit gehaald. Zand afgegraven en afgevoerd (met minikraan en dumpertje). Vervolgens uitgevlakt en weer opgebouwd zoals hierboven beschreven.

Je doet het maar 1x, dus dan kun je het beter goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Vroeger waren het 2 verschillende huizen, later is er nog een aanbouw geplaatst. Dus waarschijnlijk zitten daar de hoogte verschillen in. Ik moet de vloeren nog weghalen, dus dan kan ik pas echt zien wat de verschillen zijn. Van de voorkamer naar de achterkamer zit een afstapje, dus daar zit al een hoogte verschil van een paar cm. Ik ben overigens niet van plan de betonvloer weg te slopen, misschien heb ik dat verkeerd omschreven. Onder het huis ligt alleen maar zwaar puin en grond, dus dat is geen doen omdat weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Ah, de betonvloer blijft zitten... Dan is schuimbeton sowieso geen optie. Dat moet minimaal zo'n 30 centimeter dik zijn. In mijn eerste reactie over schuimbeton sprak ik dan ook 'vloer eruit en afgraven'. Zonder de betonvloer eruit te halen valt er ook weinig af te graven haha

Ik blijf er wel bij dat alles eruit halen en schuimbeton erin de beste optie is. Waarom aan blijven modderen met hoogteverschillen opvullen met korrels en vervolgens een droogbouw systeem op een betonvloer met minimale isolatie van de noppenplaten, als je het ook in 1x goed kunt doen? Fermacell is ook absoluut niet goedkoop per vierkante meter.

Maar je moet er natuurlijk wel de tijd en zin voor hebben. Voordeel is ook dat je de riolering opnieuw kunt doen, loze buizen kunt trekken, en met een schone lei kunt beginnen.
Pagina: 1