Lage resolutie extern beeldscherm, wat doe ik mis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 00:16
Pfff... ooit wist ik veel van computers...

Mijn vraag
Waarom het externe beeldscherm een veel lagere resolutie dan het scherm aan zou moeten kunnen? De maximale resolutie waarop ik hem kan instellen is 1200x800 pixels, terwijl het scherm 2560x1600 aan zou moeten kunnen. Zelfs het interne scherm doet 1920x1080.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Lenovo Ideapad 5 15ARE05 met AMD Ryzen 4500U processor en Windows 10
- HP LP3065 monitor.
- Een HDMI - DVI Dual Link kabel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- De monitor (met drie DVI-D poorten) werd geleverd met een single link HDI naar DVI kabel. Deze heb ik vervangen.
- De monitor wil alleen beeld geven als ik de eerste DVI-D poort gebruik. Bij de andere twee poorten doet hij niets en vindt Windows de monitor ook niet.
- De monitor komt in de beeldscherm settings te staan als een standaard plug en play monitor. Ik heb de driver van de HP site geïnstalleerd (zowel "gewoon" als in Windows 7 compatibility mode) en nu staat hij erin als "HP LP3065". Maar de resolutie blijft 1200x800.
- Als ik onder "Beelscherminstellingen" het beeldscherm selecteer, naar "Geavanceerde beeldscherminstellingen" navigeer, op "eigenschappen van beelschermadapter voor beeldscherm 3" klik en vervolgens op "alle modi weergeven" zie ik alleen resoluties tot 1280 bij 800. Bij de andere schermen (intern scherm een aangesloten via USB C) aan mijn PC zie ik veel hogere resoluties.
- Ik meen mij te herinneren dat dit met mijn andere scherm ook zo was, voordat ik het aansloot via USB C, maar dat weet ik niet zeker.

Enig idee?

Beste antwoord (via noostenb op 16-05-2021 07:03)

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 22:46
Volgens mij doet die HDMI poort sowieso geen 2560 bij 1600 op 60hz. Het is namelijk een HDMI 1.4 poort.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 22:46
Volgens mij doet die HDMI poort sowieso geen 2560 bij 1600 op 60hz. Het is namelijk een HDMI 1.4 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
HDMI naar dual link DVI kan volgens mij sowieso enkel met een actieve adapter. Heeft jouw kabel een usb aansluiting of externe stroombron? Zo nee, dan is het sowieso een single link adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
FrankoNL schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:54:
Lees, lees…. Ik vrees dat je gelijk hebt. Weliswaar ondersteunt HDMI 1.4 2560 bij 1600, maar hij doet dat op 30 Hz. En ik lijk alleen maar 60 Hz in te kunnen stellen als frequentie bij de grafische opties. Enig idee waarom ik die niet omlaag zou kunnen doen? Het scherm wordt toch alleen voor kantoorfuncties gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
noostenb schreef op zondag 16 mei 2021 @ 07:16:
[...]

Lees, lees…. Ik vrees dat je gelijk hebt. Weliswaar ondersteunt HDMI 1.4 2560 bij 1600, maar hij doet dat op 30 Hz. En ik lijk alleen maar 60 Hz in te kunnen stellen als frequentie bij de grafische opties. Enig idee waarom ik die niet omlaag zou kunnen doen? Het scherm wordt toch alleen voor kantoorfuncties gebruikt.
Laat ons beginnen bij het begin. Kan je eens een foto nemen van de kabel die je gebruikt? Of een typenummer geven? Mijn gevoel is dat die kabel sowieso geen dual link DVI signaal kan geven.

Een tweede probleem is volgens mij dat de hogere resoluties enkel ondersteund worden als je monitor ook hdcp beveiliging ondersteunt. Dat gaat met een Dvi monitor niet lukken. Zonder hdcp krijg je een fallback naar een lage resolutie om illegaal kopiëren moeilijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Als ik het goed heb is het deze: https://www.allekabels.nl...i-241-pins-male-20-m.html

[ Voor 7% gewijzigd door noostenb op 16-05-2021 11:09 . Reden: Beter verwoording ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:52
Wat een onzin.
HDMI 1.4 is alleen een beperking op 4K (max 30 hz) of 3440 x1440 (max 50hz)
Wikipedia: HDMI
2560x1440 heeft een data rate van 5.63 Gbit, terwijl HDMI 1.4 max 8.16 aan kan. (Dus 2560x 1600 ipv 1440 lukt ook wel.)

HDMI is een één-baans autosnelweg, smal maar zeer snel.
DVI is een één of tweebaans provinciale weg die veel langzamere snelheden haalt.

Als je via HDMI dus een DVI-monitor gaat aansturen, zit je met zowel de beperking van HDMI als van DVI.
Deze monitor moet een dual lane DVI-signaal binnenkrijgen voor 2560x1600@60hz.

Je moet dus de één-baans autosnelweg van HDMI converteren naar een tweebaans provinciale weg. En dat kan alleen met een actieve adapter, zoals al aangegeven.

Grofweg 99% van de kabels van HDMI naar DVI zijn passief en al roepen sommige dat ze dual lane zijn, dat zijn alleen de pinnetjes van de aansluiting, er komt niets doorheen.

Ik heb die adapters overigens niet kunnen vinden.
DVI is al vele jaren dood en vervangen door HDMI en Displayport. Dit gaat tenslotte ook over een monitor die uitgebracht is in 2006.

Theoretisch gezien zou je van HDMI naar Displayport kunnen en dan van Displayport naar Dual Lane DVI.

Echter blijkt dat soms niet te werken:
Max 1260 x 800 resolutie in plaats van 2560 x 1600

€ 30 voor een HDMI naar Displayport-adapter: https://www.alternate.nl/...duct/1432058?event=search

€43 voor een Displayport naar Dual link DVI-adapter.

https://www.alternate.nl/...12jwDqEAQYASABEgKiePD_BwE

En dan misschien nog wat kabels.

Het is erg de vraag of dit kostentechnisch interessant is.

En het is zoals aangegeven de vraag of alles ook op die resolutie werkt.

Gewoon desktopbeeld is nog wel aan de praat te krijgen, maar er is dikke kans dat alle video’s met iets van Digital Rights Management er op een zwart scherm geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Geen actieve converter dus. En de specificaties vermelden maximaal 1920x1080 als resolutie. Dus je kabel gaat sowieso al beperken.

Dan is het nog altijd vreemd dat je niet 1920x1080 kan kiezen. Dat komt dan volgens mij weer omdat je scherm geen hdcp encryptie van het signaal ondersteunt. Er bestaan apparaten om dat te omzeilen maar ik zou er niet in investeren om dan alsnog maar 1920x1080 te krijgen op je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
Het valt me nog mee dat ie beeld geeft op 1200x800, als je de handleiding bekijkt zou je denken dat 'ie echt niets anders pikt dan 2560x1600@60Hz. Misschien omdat 1200x800 ongeveer een kwart is van de native resolutie:
NOTE The high resolution of the monitor requires a dual-link DVI-D input signal. The monitor can only display a 2560 x 1600 resolution; therefore, the computer must support a high-performance video card that is capable of scaling all video modes to 2560 x 1600. The monitor does not support a VGA (analog) video signal input.
en
Supported Graphics Resolution 2560 x 1600 (60Hz) digital input
Pagina: 1