Een wanprestatie door een aannemer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Ik heb laatst een veranda laten plaatsen door een aannemer.

In eerste instantie ziet het er goed uit, maar als je beter gaat kijken merk je dat er van alles aan mankeert.

De zijwand is voorzien van zwart zweeds rabat. Na een maand of 2 kwam ik erachter dat bijna alle planken krom getrokken waren. Deze zijde is aan de zon kant. Dit is na de reparatie van de aannemer(zwarte rabat delen vast schroeven met normale schroeven 8)7 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGPSEsD3U6C5orPND0GvVpHbHrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aj2FozVYHaDIjIHBPMDvurw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-N0Mh5_lSiNwpqkus3DNz9PTFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbaG7IKWauFVYz7cXTgboaRN.jpg?f=fotoalbum_large

Ook is de schuifrails voor de schuifwand niet goed en degelijk gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSz1rGmlUzFTZo_dsLmrMslMWHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDDBYFkYx4HDnMS4cKLkIX7z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK-82ZlJspxZCkCpg6HyABQF4yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLkTKIeCmxVDXdVSXtdKxfSR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRnnAIlWjNEm3CpnvuxHVu1DXEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxBf6Mw5TPnIOP7wVkxvANHv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_XTMeK-VodXwf9lSH9d-ZIC5x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqWnyvXbCKsrtcJk3x8diD5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Diverse panelen van het dak niet netjes gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HojNDG82va1DQ9ltUzq3XxLJVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqinZsvCZoCpzFvQ7X0gfnAW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQL-_RUpGVKCuNwT4cXAS3sJtqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edigYHqrn121Vo6XE9OKqSNs.jpg?f=fotoalbum_large

Betreffende de zijwand werd mij verteld, nadat ik melde dat alle planken krom getrokken en los zaten:
"Het zwarte hout is onderhevig aan werking. Soms heb de ene plank er meer last van als de andere en is product eigen. Eventueel een extra spijker erin, maar werking zal je toch altijd houden." Ik snap dat hout kan werken, maar zo erg is niet acceptabel. Raar dat hij er pas mee komt als het kwaad al geschiet is. Als het eerder was gemeld had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt(kunststof)
Dit was na 2 maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts67RAHRw1R7nNMpYKshLK0XQSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM0cvqsGHfex4sysfox1adgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_RI5FixFU6foeboXl79j92nMnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pia5mpCTFQeKp9WbfZLON3aM.jpg?f=fotoalbum_large

Over de schuifrails van de schuifwand:
"Met betrekking tot de glazen schuifwand deel ik u mede dat deze enkel correct functioneert als de rail
voldoende ondersteund wordt en vlak gemonteerd is. Ik heb van de monteur begrepen dat de bestrating nog niet gedaan is.
De rail zou op de bestrating zijn steun moeten vinden. Wanneer wordt de bestrating gedaan ?"

Sinds wanneer ligt een schuifwand OP je bestrating?
Je schuifrails kan alleen horizontale steun vinden op je bestrating, niet verticaal.
Lijkt mij dat deze hoeklijntjes veel te zwak zijn om het gewicht van de schuifwand te houden, en er dient een fatsoenlijke fundering gemaakt te worden. Pas dan zal de schuifrails vlak blijven en niet meer "vervormen"
Als ik nu mijn bestrating laat maken, dan zal je zien dat de schuifrails er als een golfbaan bij ligt, en ik dus de bestrating er weer moet uithalen zodat de aannemer de schuifrails fatsoenlijk kan maken. En daarna weer een stratenmaker moet laten komen om het netjes te maken(uit eigen portemonnee?)

Er zijn geen eisen gesteld in de offerte over de zijwand, of de manier waarop de schuifwand geplaatst wordt. Maar dat betekend niet dat het niet op deze "buurman en buurman" manier gebeurt, zoals hier het geval is.

De antwoorden van de aannemer vind ik persoonlijk echt slecht,
maar in hoeverre is hij nu aansprakelijk voor het geheel?
Kan ik eisen voor een nieuwe zijwand met dikkere planken?
Kan ik eisen dat de schuifrails op een fatsoenlijke fundering wordt geplaatst?
Voor mijn gevoel probeert de aannemer het in mijn eigen schoenen te schuiven...

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

Die reparatie had inderdaad wel wat netter gekund. Maar wat de overige zaken betreft:
De houten wand:
Hout werkt. Period. Daar heeft deze aannemer geheel gelijk in. Het maakt niet uit hoe dik je het hout neemt, er zal vrijwel altijd iets van kromming optreden, zeker in de buitenlucht. Het enige dat dit zou kunnen voorkomen is door het hout anders te zagen, maar dat is bij planken meestal geen optie (tenzij je een plankje van 30cm wilt) De enige manier om dat te voorkomen is door het voor 100% af te sluiten van de buitenlucht, zodat er geen opdroging of bevochtiging meer plaats vind. Tenzij het hout zich in een 100% stabiele omgeving bevind, en zicht heeft aangepast daaraan zal er altijd iets van vervorming plaats vinden. De hoeveelheid zal per houtsoort wel verschillen. Ik heb zelf ook Douglas in de tuin (ga er even van uit dat je Rabatdelen van Lariks/Douglas zijn) en die vervormen zich iets minder, maar dat heeft te maken met de wijze waarop het gemonteerd zit. Dat zal bij jou wellicht niet kunnen of niet gedaan zijn. Heb je een foto van de andere zijde?
De schuifwand:
Wat is daar de opdracht/planning geweest? Moet daar bestrating onder? Want zo ja: dan heeft de aannemer gewoon gelijk. Een dergelijke rails heeft ondersteuning nodig. Of van een losse funderingsbalk, of van solide bestrating. Dus wat is er exact afgesproken en besproken tijdens het aanleggen?
Het dak:
Zal vast aan mij liggen, maar wat is precies verkeerd mee? Ik zie niet direct iets verkeerd op de foto's.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
Foamy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:25:
Het dak:
Zal vast aan mij liggen, maar wat is precies verkeerd mee? Ik zie niet direct iets verkeerd op de foto's.
Ik moest ook drie keer kijken, maar het gridpatroon op de panelen lijkt niet mooi door te lopen wat betekend dat een deel van de panelen iets versprongen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
De zijwand is inderdaad Douglas hout, dosse gezaagd https://www.joostdevree.nl/shtmls/dosse_gezaagd.shtml
De wijze van monteren is met een schietpistool op lucht, dunne spijkertjes zonder echt een dikke kop.
Doordat het hout werkte schoot het los van die spijkertjes. Met schroeven was het waarschijnlijk niet los geraakt, dan zou waarschijnlijk de plank gescheurd zijn.

Ik begrijp dat hout werkt, maar dit is toch wel erg veel naar mijn idee.
Hierbij een foto van de zijwand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbnx4zRL4cIAOwJmljxW2jXEOyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6kczqRVSfqB4nYr63lGXqrn.jpg?f=fotoalbum_large

Er is niets afgesproken wat betreft de montage van de schuifwand. Ik kan aannemen dat de aannemer zelf begrijpt, dat als er 4 gaten gegraven moeten worden voor de poeren van de staanders, dat je niet de bestrating als fundatie voor de schuifwand kan gebruiken. De bestrating wordt bovenkant schuifrails, iets wat ik zelf meerdere malen heb uitgelegd aan de werknemers die de veranda gingen plaatsen(maatvoering)

De dakplaten is lastig te zien, maar zoals aangegeven liggen die versprongen. De zonnepanelen houden alle zonlicht tegen, als er een kier zit(door het verspringen) krijg je zonlicht er doorheen, zeer hinderlijk als je daar zit. Plus dat het er eigenlijk totaal niet uitziet. Als ze een soort afstand houder tussen het glas deden, dan zou je overal dezelfde kier tussen hebben en sluiten de zonnepanelen goed aan op de houten balken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

Eerste foto met de waterpas ligt uw waterpas niet goed, duidelijk te zien dat hij rechts op de rail en links op de zijkant van de bolling ligt. Vooral de derde foto is in de bouw nu eenmaal waterpas. Als je op zo'n details gaat letten zal je de uurtjes ook mogen bijbetalen vrees ik. Schuift de deur goed open en dicht?

Die schroeven naast de balken... Sjah, dat gebeurt nu eenmaal en mocht inderdaad wel gecorrigeerd worden. Neem een schroefmachine, draai ze er uit en een cm verder er weer in.

Planken die kromtrekken... is normaal: Vorig jaar mijn schuur laten doen, hier en daar kan je nu je vinger er tussen steken. Heb ik daar last van? nee, dan had ik maar kunststof of metalen plaatwerk moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-190
Ligone schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:27:
Eerste foto met de waterpas ligt uw waterpas niet goed, duidelijk te zien dat hij rechts op de rail en links op de zijkant van de bolling ligt. Vooral de derde foto is in de bouw nu eenmaal waterpas. Als je op zo'n details gaat letten zal je de uurtjes ook mogen bijbetalen vrees ik. Schuift de deur goed open en dicht?

Die schroeven naast de balken... Sjah, dat gebeurt nu eenmaal en mocht inderdaad wel gecorrigeerd worden. Neem een schroefmachine, draai ze er uit en een cm verder er weer in.

Planken die kromtrekken... is normaal: Vorig jaar mijn schuur laten doen, hier en daar kan je nu je vinger er tussen steken. Heb ik daar last van? nee, dan had ik maar kunststof of metalen plaatwerk moeten nemen.
Waterpas ligt precies goed op de rails, is het licht inval.
De 3de foto is wanneer er geen ramen staan, als alle schuiframen aan die kant staan, dan buigt hij nog verder door en ligt hij dus niet meer waterpas. Het gene wat hem moet ondersteunen is te zwak

De deur schuif goed open en dicht, maar zolang de rails niet goed waterpas ligt krijg je dus dit: Beneden sluiten de ramen goed aan, maar bovenin zit er een kier van enkele centimeters. Dit is natuurlijk super hinderlijk als je de ramen dicht hebt. Als je de ramen open hebt valt dit niet op, je hebt de ramen niet om open te laten, deze moeten natuurlijk ook af en toe dicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQBVeANC0Q7q6-1abeNEGvSxzDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dOZQYMEWv6PamPv8ncssZgWU.jpg?f=user_large

Dus jij zou hiermee akkoord gaan als de aannemer het zo maakt? Niet lullig bedoeld hoor, maar ik vind dit niet acceptabel als ik iets laat doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Waar moet die rails in jouw beleving op steunen dan?
En hout werkt. Altijd. Dat ga je op geen enkele manier tegenhouden en daar kan die aannemer al helemaal niks aan doen. Met schroeven waren je planken gescheurd, wat heb je nou liever?

[ Voor 64% gewijzigd door ChinaGeek op 15-05-2021 19:46 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:34
Foamy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:25:
De schuifwand:
Wat is daar de opdracht/planning geweest? Moet daar bestrating onder? Want zo ja: dan heeft de aannemer gewoon gelijk. Een dergelijke rails heeft ondersteuning nodig. Of van een losse funderingsbalk, of van solide bestrating. Dus wat is er exact afgesproken en besproken tijdens het aanleggen?
Als de aannemer vind dat de schuifpui op de bestrating moet steunen had hij die pui niet moeten laten plaatsen voordat de bestrating er in ligt. Je kunt moeilijk onder zo'n pui nog bestrating leggen die de pui dan moet gaan ondersteunen. Bij een huis begin je ook geen muren te zetten als er nog geen fundering ligt.

Maar de pui is wel geplaatst, daarmee heeft de aannemer (naar mijn mening) impliciet aangegeven dat er voldoende ondersteuning voor is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:07
tsja, hout werkt idd, maar als je hout gebruikt wat gister gezaagd is (goedkoper) werkt het meer. Iets met besparing.....

Maar die rails op lucht ankers......
Dat dus, wat zijn de afspraken? Overigens, als ik opdracht had gekregen van mijn baas om het zo af te leveren had ik gezegd: 'doe het lekker zelf', en als ik als baas had gezien dat een werknemer zulk werk afleverde had hij zich kunnen voorbereiden op een heel lange vakantie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
ChinaGeek schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:44:
En hout werkt. Altijd. Dat ga je op geen enkele manier tegenhouden en daar kan die aannemer al helemaal niks aan doen. Met schroeven waren je planken gescheurd, wat heb je nou liever?
De rails had moeten steunen op een funderingsbalk, welke bevestigd hoort te zitten met stevige hoeklijnen op de poeren en een stevige ondergrond op ruime afstand van de onderkant van de rails. Dat is hier niet het geval. Nu ligt de tegel die ze eronder hebben geschoven te hoog waardoor ik niet uit ga komen met een vlonder/bestrating.

Op zijn minst had de aannemer kunnen aangeven dat er een grote kans zou zijn dat de planken zo extreem zouden werken als je ze op deze zijde bevestigd. Als hij het had aangegeven dat het zo extreem had geweest, had ik er zeker voor gekozen om aan die zijde kunststof te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dat is het nadeel van "zwart". Een beetje zon er op en het trekt direct een hoop warmte aan, waardoor het krom trekt. Met een lichtere kleur had je hier minder last van gehad, maar alsnog zou dit krom kunnen trekken. Het is immers een hout product en dat werkt nu eenmaal...
Daarnaast speelt ook mee hoe lang het hout er al ligt. Is het "vers" hout, dan werkt dat nog veel meer omdat er nog vocht in zit. Is het hout dat er al een tijdje ligt, dan werkt dat al een stuk minder. Daarom wordt bijv. bij een laminaatvloer ook gezegd dat je de pakken eerst 24 uur (en sommige 48 uur) van te voren in de betreffende kamer moet zetten.

Die schroeven is inderdaad slecht. Die had ie er gewoon uit moeten draaien en een paar centimeter verplaatsen, zodat deze op de juiste plek zouden zitten. Maar goed, daar kan je zelf eventueel ook nog wat schroeven naast plaatsen of het de aannemer vragen om dat te doen.

Met de schuifrails voorzie ik nog wel problemen. In de hoek komt ook de regenpijp (?). Na een flinke bui, zal daar gewoon wat zand gaan wegspoelen. Eén buitje is dan niet zo'n probleem, maar als je dit een paar keer hebt, spoelt gewoon het zand weg...
Maar er is al meermaals gevraagd, hoe de opdrachtomschrijving was. Maar die vraag wordt nog steeds ontweken... Heeft de aannemer aangegeven dat de bestrating er al moest liggen? Dat er een fundering moest komen? En is het een keuze (besparing) geweest om dat niet te doen?
Op een zandbed en op de hoeklijntjes, gaat de rails het in ieder geval na een paar jaar begeven...

De zonnepanelen viel mij pas op, nadat ik echt goed had gekeken. Maar ook hier geldt: hout werkt! Wellicht heeft ie het gewoon uitgezet en ja, dan verspringt het iets. Maar over een paar dagen / weken kan die kier er ook weer anders uit zien. Heb je echt last van de zonnestraaltjes die er doorheen komen, dan zal je aan de onderkant een verduisterend iets moeten bevestigen. Maar volgens mij is het ook wel prettig als er wat natuurlijk zonlicht naar binnen valt.

Die kier bij de schuifdeur is inderdaad een no go! Die moet gewoon netjes sluiten en niet een overdreven V hebben. Maar ook daar geldt weer voor: wat zijn de afspraken voor de rails? Nu nog wat tegels er onder doen, heeft weinig zin omdat je de grond daar onvoldoende kan verdichten. Dus de tegels zullen gewoon gaan zakken en niks dragen.

Zijn er in de hoeken van de veranda ook (betonnen) poeren gestort? Hoe is de fundering an sich gerealiseerd?

Als ze dit hier zo zouden achterlaten, zou ik er zeker niet mee akkoord gaan!
Mocht je nog niet volledig betaald hebben, dan zou ik zeker overwegen om een deel achter te houden, totdat het gros is opgelost. De inhouding dient overigens wel naar alle redelijkheid en billijkheid te zijn. Je mag dus niet de gehele factuur inhouden.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:13
Met schroeven waren je planken gescheurd, wat heb je nou liever?
Je kan ook voorboren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
Zeker kan dat. Maar wat helpt dat bij kapot getrokken werkend hout?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:48

MLLL

Palm Treo 650

*knip*
Dat is hier off-topic.

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 16-05-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 09:13
ChinaGeek schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:16:
[...]

Zeker kan dat. Maar wat helpt dat bij kapot getrokken werkend hout?
Ik las je antwoord dat met een nagelpistool bevestigen de voorkeur heeft omdat anders bij bevestiging je hout splijt. Ik geef aan dat je in die initiële situatie ook had kunnen schroeven met voorboren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MLLL schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:28:
Hoelang zal die trend Douglaskleur icm zwart nog duren?
Ben er zelf wel een beetje op uitgekeken, hele woonwijken worden volgestampt met dit soort veranda's

Die steigerhouten tuinmeubels was ook van korte duur
Waarom vind je het nodig om hier aan te geven dat je het niet mooi vindt? Daar gaat heel dit topic totaal niet over, toch? Laat mensen gewoon lekker kopen wat ze willen, en als je het zelf niet mooi vindt, dan koop jij wat anders.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
BastaRhymez schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:03:
Dat is het nadeel van "zwart". Een beetje zon er op en het trekt direct een hoop warmte aan, waardoor het krom trekt. Met een lichtere kleur had je hier minder last van gehad, maar alsnog zou dit krom kunnen trekken. Het is immers een hout product en dat werkt nu eenmaal...
Daarnaast speelt ook mee hoe lang het hout er al ligt. Is het "vers" hout, dan werkt dat nog veel meer omdat er nog vocht in zit. Is het hout dat er al een tijdje ligt, dan werkt dat al een stuk minder. Daarom wordt bijv. bij een laminaatvloer ook gezegd dat je de pakken eerst 24 uur (en sommige 48 uur) van te voren in de betreffende kamer moet zetten.

Die schroeven is inderdaad slecht. Die had ie er gewoon uit moeten draaien en een paar centimeter verplaatsen, zodat deze op de juiste plek zouden zitten. Maar goed, daar kan je zelf eventueel ook nog wat schroeven naast plaatsen of het de aannemer vragen om dat te doen.

Met de schuifrails voorzie ik nog wel problemen. In de hoek komt ook de regenpijp (?). Na een flinke bui, zal daar gewoon wat zand gaan wegspoelen. Eén buitje is dan niet zo'n probleem, maar als je dit een paar keer hebt, spoelt gewoon het zand weg...
Maar er is al meermaals gevraagd, hoe de opdrachtomschrijving was. Maar die vraag wordt nog steeds ontweken... Heeft de aannemer aangegeven dat de bestrating er al moest liggen? Dat er een fundering moest komen? En is het een keuze (besparing) geweest om dat niet te doen?
Op een zandbed en op de hoeklijntjes, gaat de rails het in ieder geval na een paar jaar begeven...

De zonnepanelen viel mij pas op, nadat ik echt goed had gekeken. Maar ook hier geldt: hout werkt! Wellicht heeft ie het gewoon uitgezet en ja, dan verspringt het iets. Maar over een paar dagen / weken kan die kier er ook weer anders uit zien. Heb je echt last van de zonnestraaltjes die er doorheen komen, dan zal je aan de onderkant een verduisterend iets moeten bevestigen. Maar volgens mij is het ook wel prettig als er wat natuurlijk zonlicht naar binnen valt.

Die kier bij de schuifdeur is inderdaad een no go! Die moet gewoon netjes sluiten en niet een overdreven V hebben. Maar ook daar geldt weer voor: wat zijn de afspraken voor de rails? Nu nog wat tegels er onder doen, heeft weinig zin omdat je de grond daar onvoldoende kan verdichten. Dus de tegels zullen gewoon gaan zakken en niks dragen.

Zijn er in de hoeken van de veranda ook (betonnen) poeren gestort? Hoe is de fundering an sich gerealiseerd?

Als ze dit hier zo zouden achterlaten, zou ik er zeker niet mee akkoord gaan!
Mocht je nog niet volledig betaald hebben, dan zou ik zeker overwegen om een deel achter te houden, totdat het gros is opgelost. De inhouding dient overigens wel naar alle redelijkheid en billijkheid te zijn. Je mag dus niet de gehele factuur inhouden.

Succes!
Sommige planken zijn extreem krom getrokken, en sommige daarin tegen totaal niet. Ik weet ook niet in hoeverre het nog meer kan gaan werken.

In beide hoeken zitten regenpijpen, deze moeten nog worden aangesloten op de hemelwaterafvoer welke door de tuin loopt.

Er is niets aangegeven in de opdrachtbevestiging over eventuele bestrating of iets dergelijks omtrent het plaatsen van de schuifrail. Er is alleen een funderingsbalk omschreven. Ze hebben bij plaatsing geen rekening gehouden met een vlakke horizontale ondervloer waar je de funderingsbalk op monteert. Stenen zijn er na plaatsen onder geslagen met een hamer 8)7

Het dak is meteen bij plaatsen al fout gegaan, ik gaf het aan dat het niet helemaal netjes lag en dat het hinderlijk is op deze manier. Het zijn bi-solar panels welke aan de onder en bovenkant zonnestralen oppakken, als ik hier dus verduisterende gordijnen ga bevestigen heb ik minder opbrengst. Het was een klein moeite om ze goed te leggen neem ik aan.

De poeren op de hoeken, en de pilaren zijn bevestigd op betonnen poeren, welke op de vaste zandgrond zijn geplaatst. Aan de muur rust het dak op een balk welke bevestigd zit aan de muur met muurankers. De pilaren op de muur zijn "sierpalen", waar niets op rust.
De sierpaal is ook totaal niet wat ik verwacht had. Ik had gevraagd om een pilaar tegen de muur, dit staat mooier op deze manier met het zweeds rabat. Daarbij is mij niet verteld dat ze die paal niet op de gewenste lengte kunnen krijgen, en dat ze deze gingen opvullen met de zaagdelen van de voorpalen. Nu heb ik 2 muurpilaren die uit totaal 6 delen bestaat :?

Ik ben er niet mee akkoord gegaan, en heb netjes binnen een dag laten weten dat ik er niet mee akkoord ga. Ik heb netjes een mail met foto's en omschrijving op gestuurd, alleen bleef een reactie achterwege. Pas na een ingebrekestelling te hebben verstuurd naar meerdere werknemers binnen het bedrijf waar ik een e-mail van heb, kreeg ik reactie.
Ik heb ook het totale bedrag van de veranda niet betaald, er staat nog een bedrag open wat overeenkomt met de zijwand en de schuifwand/rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Hahn schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:30:
[...]

Waarom vind je het nodig om hier aan te geven dat je het niet mooi vindt? Daar gaat heel dit topic totaal niet over, toch? Laat mensen gewoon lekker kopen wat ze willen, en als je het zelf niet mooi vindt, dan koop jij wat anders.
Is gewoon een vraag ,meer niet.

Heb er afgelopen jaar zelf nog eentje gemaakt voor een neef van mij, daar werken de delen niet en heb alles van douglashout gemaakt zonder zwart. Wel geribbelde spijkers gebruikt met een coilnailer, dan trek je de delen aan gort als je het los wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

MLLL schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:36:
[...]

Is gewoon een vraag ,meer niet.

Heb er afgelopen jaar zelf nog eentje gemaakt voor een neef van mij, daar werken de delen niet en heb alles van douglashout gemaakt zonder zwart. Wel geribbelde spijkers gebruikt met een coilnailer, dan trek je de delen aan gort als je het los wilt halen.
Kleur kan zeker van invloed zijn ja. Wij hebben antraciet kozijnen maar het pantser van onze rolluiken is een lichte kleur omdat je wel vaker leest over lawaai en aanlopen in verband met uitzetting. Kan mijn niet voorstellen dat het met hout niks uit maakt. Hoeveel, dat weet ik dan niet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Volgens mij moet er een aluminium funderingskoker onder die rails als er geen bestrating ligt om hem op te leggen. Maar ja, dat is allemaal afhankelijk van de afspraken die je gemaakt hebt. En aangezien je ook verbaasd bent over werkend hout, vraag ik me af of je jezelf vooraf wel goed ingelezen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-190
ChinaGeek schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:06:
Volgens mij moet er een aluminium funderingskoker onder die rails als er geen bestrating ligt om hem op te leggen. Maar ja, dat is allemaal afhankelijk van de afspraken die je gemaakt hebt. En aangezien je ook verbaasd bent over werkend hout, vraag ik me af of je jezelf vooraf wel goed ingelezen hebt.
Er is een funderingsbalk gebruikt, alleen deze is niet op een goede, stevige en horizontale wijze bevestigd. hij rust alleen op 4 zwakke hoeklijntjes die bevestigd zijn op de poeren, naderhand, nadat alles geplaatst is zijn er tegeltjes onder de funderingsbalk gedrukt. Dit is en kan nooit een stevige ondergrond zijn en zal altijd blijven werken.

Een aannemer hoort vakkundig werk te leveren, en hoort mij te wijzen op dat soort desbetreffende specifieke dingen. Hij heeft altijd een informatieplicht, iets waar hij hier als mosterd na de maaltijd mee komt.
Waarom zou ik me moeten inlezen in het plaatsen van een veranda als ik een veranda laat plaatsen? Als ik me had ingelezen had ik het zelf wel geplaatst. Nu heb ik het laten doen, dan verwacht je kwalitatief een goed eind product. Het zal niet 100% perfect zijn, maar dit is nog niet eens 50%. Als een student dit als eind opdracht inleverd op school is hij gezakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Als het een funderingsbalk voor een blokhut is, die zijn niet recht en horen op een fundering te liggen, ofwel een tegelvloer, ofwel een gestorte betonvloer. Maar dat moet toch van tevoren besproken zijn? Je bespreekt de werkzaamheden toch van tevoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:34
D-190 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:31:
[...]
Er is niets aangegeven in de opdrachtbevestiging over eventuele bestrating of iets dergelijks omtrent het plaatsen van de schuifrail. Er is alleen een funderingsbalk omschreven. Ze hebben bij plaatsing geen rekening gehouden met een vlakke horizontale ondervloer waar je de funderingsbalk op monteert. Stenen zijn er na plaatsen onder geslagen met een hamer 8)7
Dus het werk is niet uitgevoerd conform de opdrachtbevestiging. Een funderingsbalk kan nooit los zitten/liggen en daar kun ja achteraf ook geen bestrating onder aanbrengen. Die hoort vanaf dat ie gelegd word aan de onderzijde voldoende, goede en permanente ondersteuning te hebben. Zo niet dan is het alleen maar een balk . . . geen funderingsbalk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-190
ChinaGeek schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:40:
Als het een funderingsbalk voor een blokhut is, die zijn niet recht en horen op een fundering te liggen, ofwel een tegelvloer, ofwel een gestorte betonvloer. Maar dat moet toch van tevoren besproken zijn? Je bespreekt de werkzaamheden toch van tevoren?
Als ik een veranda koop, en ik wil er een schuifwand bij, dan hoort de verkoper mij te vertellen dat deze moet rusten op, óf bestrating, óf een stevige ondergrond(bestrating is een aantal m2, en niet een enkele tegel).

Daarover zijn geen vragen of opmerkingen geweest. Hij heeft zelf de poeren uitgegraven en alles zo gemonteerd. Tijdens de bouw zijn er ook geen opmerkingen/vragen geweest over een fundatie voor de schuiframen.
Het is ook niet mogelijk geweest om de funderingsbalk op bestrating te laten rusten, omdat een deel eruit moest om een gat te maken voor de poeren.

Zoals Dronium al aangaf:
Maar de pui is wel geplaatst, daarmee heeft de aannemer (naar mijn mening) impliciet aangegeven dat er voldoende ondersteuning voor is.

De aannemer is dus in gebreke wat betreft de schuiframen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Ligone schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:27:

Voor een aantal duizend Euro mag je toch echt wel meer verwachten dan wat de TS nu heeft gekregen. Jij kan het wel bagatelliseren door te doen alsof het normaal is dat er schroeven doorsteken, die je vervolgens zelf moet herschroeven.

Planken trekken niet altijd krom. Daarom ben ik ook benieuwd naar hoe het geschroefd is: met 1 schroef op het uiteinde, of twee per uiteinde. Is het met 1 schroef dan is het logisch dat de brut kromtrekt. Met twee gebeurd dat zelden in deze mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of je gebruikt Woodies. Die hebben freesribben in de schroef waardoor hout niet splijt en voorboren tot het verleden behoort. Tevens zijn ze niet voldraad waardoor het te bevestigen materiaal zich goed aan laat trekken op het werkstuk (in dit geval de overkappin/balk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:07:
[...]

Voor een aantal duizend Euro mag je toch echt wel meer verwachten dan wat de TS nu heeft gekregen. Jij kan het wel bagatelliseren door te doen alsof het normaal is dat er schroeven doorsteken, die je vervolgens zelf moet herschroeven.

Planken trekken niet altijd krom. Daarom ben ik ook benieuwd naar hoe het geschroefd is: met 1 schroef op het uiteinde, of twee per uiteinde. Is het met 1 schroef dan is het logisch dat de brut kromtrekt. Met twee gebeurd dat zelden in deze mate.
Tijdens de bouw is het met een schietpistool gebeurt. k heb aangegeven dat de planken krom getrokken waren, en los geschoten waren van die spijkertjes. Ze hebben het hersteld met per plank totaal 5 schroeven, plank lengte is 3.30m. Nu staan die planken dus onder spanning vast met maar 5 schroeven.

Als het vanaf het begin vast gezet was zoals u aangeeft, met stevige schroeven, waren ze waarschijnlijk nooit los geschoten/ zo extreem krom getrokken.

Dit is natuurlijk wel erg extreem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHlLkkcoRxsau_80jnqeYa9kQmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiB06gSFaDN7pIo7vQsVnd30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Per plank vijf schroeven. Mag dan hopen dat het niet splijt. Nagelen is helemaal geen probleem mits het juist gebeurt. Er zijn ook potdekselschroeven die goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
D-190 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Als ik een veranda koop, en ik wil er een schuifwand bij, dan hoort de verkoper mij te vertellen dat deze moet rusten op, óf bestrating, óf een stevige ondergrond(bestrating is een aantal m2, en niet een enkele tegel).

Daarover zijn geen vragen of opmerkingen geweest. Hij heeft zelf de poeren uitgegraven en alles zo gemonteerd. Tijdens de bouw zijn er ook geen opmerkingen/vragen geweest over een fundatie voor de schuiframen.
Het is ook niet mogelijk geweest om de funderingsbalk op bestrating te laten rusten, omdat een deel eruit moest om een gat te maken voor de poeren.

Zoals Dronium al aangaf:

De aannemer is dus in gebreke wat betreft de schuiframen
Nadat die poeren geplaatst zijn, kunnen die tegels toch weer terug? Hoezo niet mogelijk?

In de beleving van de aannemer is er over bestrating gesproken, zo te lezen. Maar nogmaals, heb je überhaupt afspraken gemaakt met hem?

[ Voor 4% gewijzigd door ChinaGeek op 15-05-2021 23:39 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:21
@D-190
Ik vind dat je helemaal gelijkt hebt en de aannemer prutswerk heeft geleverd.
Hoe sommige hier reageren vind ik echt erg kort door de bocht, zo zullen ze vast ook reageren als dit bij hun gebeurt.....
De aannemer is gewoon niet kundig en dit is haast werk (misschien door beginnelingen ivm drukte?).
Hout werkt en zwart hout nog meer, maar als je dit fatsoenlijk vastzet op voldoende punten (of je nou nagelt of schroeft) krijg je in ieder geval niet zulke kieren.
De aluminium ligger is gewoon te onderbemeten voor het gewicht van de glazen pui, dit is broddelwerk, de hoekbeugels aan het einde laten dat ook zien.
Men heeft zelf ook gezien dat het doorboog en toen maar bedacht het even snel op te lossen met stenen.
Ook al 'fundeer' je op straatwerk, dan nog gaat dit op ten duur doorhangen met alle ellende.
Er had een stevigere onderlegger gebruikt moeten worden met een extra poer(en) ter ondersteuning.

Het dak mag dan geen groot issue zijn, het past wel precies bij de rest van het werk.
Dit is gewoon gedaan door mensen die weinig ervaring hebben omdat hij het te druk heeft maar wel zoveel als mogelijk wil proberen te verdienen.

Ik ben het dan ook met TS eens dat de aannemer een zorgplicht heeft en hij niet zijn eigen huiswerk hoeft te doen, daar huur je immers 'vakkundige' mensen voor in.
De aannemer is in gebreke en dient het e.e.a. fatsoenlijk te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Neuh, dat is vrij normaal... Daarom zet je het ook op meer dan 1 punt vast. Met mijn buren een nieuwe schutting gezet, ook Zweeds rabat alleen in een houtkleur. Exact hetzelfde binnen een week, dus ook maar onder vastgezet.

Als ik het zo lees (maar ik ben geen veranda expert) en op basis van de info/foto's die je hier plaatst:
- Op gebied van het dak ben je een pietje precies. Ik vraag mij af hoe lang dit in het midden blijft liggen als je het opnieuw laat uitlijnen. Ik gok dat het na 1x zon, regen en wind weer ongelijk ligt.
- Planken liggen er onacceptabel bij. Moeten goed vastgezet worden. Als het er 1 of 2 zouden zijn die net mis zitten zou je een boormachine kunnen pakken en het zelf om kunnen zetten, maar dit is teveel.
- Hoeklijnen zijn niet echt een oplossing, maar een poging tot maskeren van de fouten.
- Een paal die is opgebouwd uit afvalstukken vind ik ook bizar, zeker als ie vol in het zicht zit. Heb je foto's?
Frank_P schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:41:
Ik ben het dan ook met TS eens dat de aannemer een zorgplicht heeft en hij niet zijn eigen huiswerk hoeft te doen, daar huur je immers 'vakkundige' mensen voor in.
De aannemer is in gebreke en dient het e.e.a. fatsoenlijk te herstellen.
TS heeft absoluut wel huiswerk dat ie moet doen. Hout werkt, period. Echter, wat hij hier laat zien valt imho niet onder het huiswerk van TS.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-05-2021 01:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Zweeds rabat zet je vast op de dikste kant , ongeveer 3cm vanaf de onderkant, nooit meerdere spijkers/schroeven per plank in vericale richting

[ Voor 3% gewijzigd door MLLL op 16-05-2021 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

MLLL schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:37:
Zweeds rabat zet je vast op de dikste kant , ongeveer 3cm vanaf de onderkant, nooit meerdere spijkers/schroeven per plank in horizontale richting
Met van die speciale rabat schroeven wel ja.
Zweeds rabat is typerend dat je het blind kan monteren. Dan op het dunste deel waar de bovenliggende plank overheen valt.
Echter lijkt me dat niet de geschikte methode voor het hedendaagse snelgroei hout dat al krom trekt als je er naar kijkt, laat staan als je het zwart schildert.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnMMMYj5WczhL-eAbagyMIRlrFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVdeWirhndhiyln3ew5iciBk.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zet je Zweeds rabat vast:

Je werkt van boven naar beneden.
Je boort de gaten voor.
Je schroeft één schroef in het dikste gedeelte van de plank, zodat die gelijk de volgende plank vasthoud.

Zo zitten er geen schroeven in het midden en kan de plank niet (sowieso minder) krom trekken. De enige plank die 2 schroeven heeft is de bovenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:01
ben het met je eens hoor maar na twee maanden zo krom trekken? dat is bij mij na 6 jaar nog niet zo en dan heb ik nog geen duur hout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Pizza_Boom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:25:
[...]
Neuh, dat is vrij normaal... Daarom zet je het ook op meer dan 1 punt vast. Met mijn buren een nieuwe schutting gezet, ook Zweeds rabat alleen in een houtkleur. Exact hetzelfde binnen een week, dus ook maar onder vastgezet.
Vrij normaal, maar direct daarna geef je al aan dat het bij jullie zelf extra is vastgezet, oftewel de montage bij TS is toch niet zo normaal 8)7

Ja dat hout werkt is normaal, dat het zo kansloos wordt bevestigd door een aannemer is niet normaal. Die zou toch beter moeten weten, zulke giga kieren als op de foto is simpelweg sterk te verminderen of te voorkomen door correcte montage.

Dat een aannemer (of de stagiair op zijn eerste dag, lijkt het meer op) nog schroeven pontificaal in het zicht laat zitten aan de achterzijde die duidelijk nul houvast hebben zegt toch al meer dan genoeg over de onkunde van persoon in kwestie.

[ Voor 14% gewijzigd door Twijfels op 16-05-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Als de aannemer meerdere veranda’s heeft geplaatst dan zou hij vast in het contract hebben opgenomen dat het op een vaste ondergrond geplaatst dient te worden die waterpas is.

Als hij/zij dan komt en die ondergrond is er niet dan is het risico voor de koper.

Wij laten zoiets in oktober plaatsen en bij ons staat er duidelijk in het contract dat de ondergrond van beton of tegels moet zijn en waterpas.

Als de aannemer dit niet heeft vermeld dan heeft hij/zij het vast nog niet vaak gedaan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:41

Nicap

Tsssk....

Die rails voor de schuifdeuren zou ik persoonlijk op een betonfundering leggen. Dan gaat het in elk geval daar niet mis(mits goed geplaatst). Zoals het nu is geplaatst is vragen om problemen.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:23
Nicap schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:40:
Die rails voor de schuifdeuren zou ik persoonlijk op een betonfundering leggen. Dan gaat het in elk geval daar niet mis(mits goed geplaatst). Zoals het nu is geplaatst is vragen om problemen.
Precies. Daar had tijdens het storten van de betonpoeren prima rekening mee gehouden kunnen worden. Dan had de aluminium 'funderingsbalk' bijvoorbeeld mooi aan beide zijden op 2 draadeinden gemonteerd kunnen worden. Zo kun je 'm achteraf altijd nog waterpas stellen. En misschien een stalen ligger eronder over de gehele lengte tegen doorzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Raling schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Precies. Daar had tijdens het storten van de betonpoeren prima rekening mee gehouden kunnen worden. Dan had de aluminium 'funderingsbalk' bijvoorbeeld mooi aan beide zijden op 2 draadeinden gemonteerd kunnen worden. Zo kun je 'm achteraf altijd nog waterpas stellen. En misschien een stalen ligger eronder over de gehele lengte tegen doorzakken.
Daar zijn dit soort funderingskokers voor.

https://www.tuinhoutcentr...-cm-type-div-lengtes.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:11
Met schroeven waren ze zeker niet gescheurd dus dat is niet waar. Rabat kan vanaf fabriek natuurlijk krom trekken, dat is nou eenmaal met hout.
In de basis zet je rabat vast met schroeven. Dat kan met 1 schroef (want de planken vallen over elkaar heen) of met 2. Persoonlijk prefereer ik 2 schroeven. De maximale overspanning is 1 meter. Dat wil zeggen dat er maximaal (!) een meter tussen dr schroefgaten mag zitten, maar beter is om 50 a 60cm aan te houden. Dit om klapperen ( en krom trekken) te voorkomen. Hoe groot is de overspanning bij jou?

Dan wat betreft het krom trekken: wanneer je dit hout te veel vast schroeft dan kan het niet genoeg werken. Gevolg: het scheurt. Als je hout haalt bij een houthandel van goede kwaliteit is het hout nog vers. Het is dan nog zacht en daarom kan je er met gemak in schroeven. Echter, heb je oud hout dan is het grotendeels opgedroogd en dan gaat het al scheuren bij de eerste schroef. Het is dus zeker niet zo dat het direct scheurt, het is een combinatie van het aantal schroeven, de overspanning en de versheid van het hout bij plaatsen. Je hebt daarnaast ook nog eens gekozen voor zwart, wat natuurlijk in de zon erg heet kan worden en dus extra kan uitzetten. Al met al helpt dat niet mee nee.. is het acceptabel? Ik vind van niet, maar als de overspanning niet te groot is, dan zou ik zelf RVS schroeven halen en het netjes vast zetten. Als alles al krom is en het hout al droog, tja dan gaat het scheuren. Persoonlijk vind ik spijkeren helemaal niks (om bovenstaande redenen) maar daar doe je nu niets meer aan..

Edit: ik lees hier ook verhalen dat je rabat van boven naar beneden legt. Hoewel het kan is het niet makkelijker. Je begint onderaan, waterpas, en legt ze dan er boven op op elkaar. Elke plank die je op de vorige legt, leg je tijdelijk een profieltje (paar mm) tussen. Zo kunnen de planken tussen elkaar werken). Dat profieltje haal je naderhand weg en leg je op dr volgende, etc. Zo voorkom je dat de boel onder spanning komt te staan. Ben wel benieuwd hoe dit allemaal geplaatst is, en in hoeverre ze gewoon maar wat gedaan hebben vs het vaker plaatsen van rabat.

[ Voor 13% gewijzigd door ID-College op 16-05-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Klopt. Die zit er ook onder volgens TS. Alleen buigt die dus door vanwege het gewicht van de glaswand. Dus die moet je dan in het midden ondersteunen (en nee, niet met een tegeltje) of een stijver materiaal pakken zoals staal.

Maar in eerste instantie moet ie gewoon op een degelijke manier worden vastgezet, bijvoorbeeld op de betonpoeren, en niet met zo'n halfbakken hoekplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:40
Ik vind het eigenlijk van beide kanten curieus dat er niets specifieks is afgesproken over de fundering. Als ik even rondkijk op het internet dan is dat eigenlijk altijd stap 1; het controleren of de huidige "fundering" volstaat en op basis daarvan bepalen wat te doen, zelfs wanneer je geen glazen schuifdeuren neemt.

Een keer melden tijdens de opmetingen dat je tot de bovenkant schuifrails gaat bestraten is natuurlijk weinig concreet.

Is er geen design / opdrachtsomschrijving / schriftelijke afspraak over hoe het precies eruit moet komen te zien en wat de geplande werkzaamheden zijn? Hier is neem ik aan de prijs op gebaseerd, dus ik gok van wel. Daar zal ook de fundering bij horen?
Pas na een ingebrekestelling te hebben verstuurd naar meerdere werknemers binnen het bedrijf waar ik een e-mail van heb
Heeft die aannemer niet één centraal contactpunt? Een ingebrekestelling versturen naar willekeurige werknemers klinkt nogal raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
bie100 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:54:
ben het met je eens hoor maar na twee maanden zo krom trekken? dat is bij mij na 6 jaar nog niet zo en dan heb ik nog geen duur hout
Je bent op de hoogte van de huidige houtmarkt? Corona heeft dat compleet verrot. Alles wat nu gezaagd en verkocht kan worden, wordt dat ook direct.
Twijfels schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:58:
Vrij normaal, maar direct daarna geef je al aan dat het bij jullie zelf extra is vastgezet, oftewel de montage bij TS is toch niet zo normaal 8)7
Het is normaal als je het niet goed vast zet. Het kromtrekken is normaal, het vastzetten niet.
Dat een aannemer (of de stagiair op zijn eerste dag, lijkt het meer op) nog schroeven pontificaal in het zicht laat zitten aan de achterzijde die duidelijk nul houvast hebben zegt toch al meer dan genoeg over de onkunde van persoon in kwestie.
En dat is dus een kwestie van niet accepteren en terug laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik snap eigenlijk niet waarom er niet poeren met tapeind gemaakt zijn en gekozen is voor deze nodeloos ingewikkelde constructie?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
eric.1 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:30:
Ik vind het eigenlijk van beide kanten curieus dat er niets specifieks is afgesproken over de fundering. Als ik even rondkijk op het internet dan is dat eigenlijk altijd stap 1; het controleren of de huidige "fundering" volstaat en op basis daarvan bepalen wat te doen, zelfs wanneer je geen glazen schuifdeuren neemt.

Een keer melden tijdens de opmetingen dat je tot de bovenkant schuifrails gaat bestraten is natuurlijk weinig concreet.
Daar heeft echter de aannemer als professional nog altijd zorgplicht. Ik hak zelf ook wel eens met het bijltje dat particulieren/consumenten heet en als ik ons product niet veilig vast ga krijgen, bied ik het alleen als "alleen leveren" aan, zonder montage, met daarbij de reden waarom ik van mening ben dat ik het niet kan monteren. Ik had onderlaatst iemand die een groot windvangend onderdeel op dunne vloerplanken van 1 cm dik wilde hebben. Kon volgens hem wel. Ik vond van niet, dus dan word het alleen leveren. Is geen order geworden, had ik ook niet verwacht. Maarja, als het kapot waait draai ik op voor de schade. En ik heb niet genoeg marge om het 6x te komen herstellen.
Heeft die aannemer niet één centraal contactpunt? Een ingebrekestelling versturen naar willekeurige werknemers klinkt nogal raar.
Als niemand reageert via een centraal contactpunt is het doorsturen naar willekeurige medewerkers meestal wel effectief.
pizzacabonara schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:52:
Ik snap eigenlijk niet waarom er niet poeren met tapeind gemaakt zijn en gekozen is voor deze nodeloos ingewikkelde constructie?
Volgens mij staan er geen betonpoeren (althans, niet zichtbaar op de foto's), maar gewoon grondankers/paalhouders zoals deze?

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-05-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Pizza_Boom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:58:
[...]
Volgens mij staan er geen betonpoeren (althans, niet zichtbaar op de foto's), maar gewoon grondankers/paalhouders zoals deze?
Ik mag toch hopen dat een dergelijke constructie als deze niet op alleen zulke paalhouders staat? Dat is al helemaal vragen om moeilijkheden met zo'n glazen schuifwand. Dat gaat hoe dan ook verzakken.

@D-190 hoe zijn deze palen gefundeerd? Als er inderdaad alleen paalhouders zijn gebruikt zou ik er toch maar eens aan gaan om de hele handel opnieuw te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:01
Pizza_Boom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:48:
[...]
Je bent op de hoogte van de huidige houtmarkt?
nee daar ben ik niet dagelijks mee bezig moet ik eerlijk toegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
bie100 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:09:
nee daar ben ik niet dagelijks mee bezig moet ik eerlijk toegeven
Ik ook niet, maar enorme schaarste en prijsstijgingen tot 60% in het laatste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Udrene schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:00:
[Afbeelding]

Zo zet je Zweeds rabat vast:

Je werkt van boven naar beneden.
Je boort de gaten voor.
Je schroeft één schroef in het dikste gedeelte van de plank, zodat die gelijk de volgende plank vasthoud.

Zo zitten er geen schroeven in het midden en kan de plank niet (sowieso minder) krom trekken. De enige plank die 2 schroeven heeft is de bovenste.
DIe spijkers op de foto zitten te diep, mij is geleerd dat je daardoor vocht problemen gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-190
De fundering is gemaakt met deze poeren https://www.glasmaatje.nl...voor-staander-250-mm-hoog

Hierbij 2 foto's van de palen met opvulstukken aan de onder en bovenkant. Lijkt mij dat als ik vraag om extra pieren, met foto's van het idee, dat de verkoper mij had kunnen informeren dat hun die lengte palen niet kon leveren en dat het op deze manier opgelost zou worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Jrf3WFo_oF-Jy2htB7FdBa8g68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2JTe49ZV2InkpRQzcVhkWH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkbzM4eWueQiu885-T3MalWUT-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQe06vpn28wGcknk9MCVF8D3.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog 2 foto's van de zijwand van de binnenzijde, de ruimte tussen de houten balken is ongeveer 70cm Alleen bij die balken zit het zweeds rabat met 1 schroef vast. Eerst met schietspijkers maar die schoten los door het krom trekken van de planken. De planken waren ruim 1,5cm krom getrokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmgHQf9UjODxF4V1iDBJLPT49vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2l3MHVCHe1XY4G6y0f8Cwap8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_FO2jdP8FOFphac0UaU8fhE6-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH5WuTFbzenQaerv9obw9fKH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe de funderingsbalk+ rails voor de schuifwand vastzitten. Met een hoeklijntje die niet stevig/goed bevestigd zit op de hoekpalen, op de midden palen zit hij ook niet goed in het midden. Daarbij komt, wat je op de foto's kan zien dat de hoeklijntje al doorbuigen. Dit is gewoon een flutconstructie, lijkt nergens naar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAqBDm49TZZoAaT5yj7OPJKs1iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRo5XjILn0ZY0hMTEddAz2pp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf57_a-S9z5M_LxiKx7J88--Baw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDkllayCc9sBBwcjFBGMlpVY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YAYXreq3LC_TbuNAdS9_08wYc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18qU94Ol8dxL6M42g2dMNpd8.jpg?f=fotoalbum_large

Er is niets contractueel vast gelegd over bestrating, of de aanwezigheid van een vaste ondergrond waarop de funderingsbalk kan rusten. Ook staat daarover niets in de kleine lettertjes. In de opdrachtbevestiging staat alleen "Exclusief verwijderen/herstel straatwerk". Het straatwerk moest eruit vanwege het plaatsen van de poeren.
Daarbij komt, dat als de aannemer hier komt, ze het op dat moment ook hadden kunnen melden dat het straatwerk eerst terug moest, of dat het meteen weer dicht gestraat moest worden zodat de rails niet verzakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
Dit is inderdaad broddelwerk. Zowel de palen als de funderingskoker van de schuifdeuren. Mag hopen dat je een gerespecteerd aannemer hebt, waarbij je herstel kunt verwachten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:16

TMC

eric.1 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:30:

Is er geen design / opdrachtsomschrijving / schriftelijke afspraak over hoe het precies eruit moet komen te zien en wat de geplande werkzaamheden zijn? Hier is neem ik aan de prijs op gebaseerd, dus ik gok van wel. Daar zal ook de fundering bij horen?

[...]

Hoezo is dit van 'beide kanten' raar? Het is toch de taak van de aannemer om een deugdelijke ondersteuning te regelen. Waarom zou je daar iets over af moeten spreken? Nu hebben ze iets achter gelaten dat niet deugdelijk is.

Er is maar één partij verantwoordelijk uiteraard en dat is de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-06 19:12
Wat ik me al afvraag sinds het topic is ontstaan is of de keuze voor het type dak en de glazen schuifdeuren bij de aannemer vandaan komt of dat de TS dit zelf heeft uitgezocht en besteld.

Als de TS dit zelf heeft besteld / geregeld verklaard dit enigszins het resultaat. De aannemer is dan niet bekend met beide producten met een niet deugdelijke montage tot gevolg. Dit mag natuurlijk niet een excuus zijn voor het resultaat want de aannemer had zich gewoon kunnen verdiepen in het product of anders niet de opdracht aan kunnen nemen als het boven zijn kunnen was. En als hij door omstandigheden niet de beschikking had over je juiste personeel had hij ook aan TS om uitstel kunnen vragen.

Achteraf is het makkelijk praten maar ik begrijp zo ie zo niet dat leveranciers een aluminium balk aan prefab betonnen poeren als draagconstructie adviseren bij een glazen schuifpui. Bij onvermijdelijke zakkingen loop je al een risico dat de panelen niet recht meer staan of zelfs gaan klemmen. Ik zou dan altijd als aannemer een betonnen plaat als fundering adviseren. Ook al loop je het risico om dan de opdracht niet te krijgen omdat je te duur bent/kwaliteit wilt leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-190
1107972 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:14:
Wat ik me al afvraag sinds het topic is ontstaan is of de keuze voor het type dak en de glazen schuifdeuren bij de aannemer vandaan komt of dat de TS dit zelf heeft uitgezocht en besteld.

Als de TS dit zelf heeft besteld / geregeld verklaard dit enigszins het resultaat. De aannemer is dan niet bekend met beide producten met een niet deugdelijke montage tot gevolg. Dit mag natuurlijk niet een excuus zijn voor het resultaat want de aannemer had zich gewoon kunnen verdiepen in het product of anders niet de opdracht aan kunnen nemen als het boven zijn kunnen was. En als hij door omstandigheden niet de beschikking had over je juiste personeel had hij ook aan TS om uitstel kunnen vragen.

Achteraf is het makkelijk praten maar ik begrijp zo ie zo niet dat leveranciers een aluminium balk aan prefab betonnen poeren als draagconstructie adviseren bij een glazen schuifpui. Bij onvermijdelijke zakkingen loop je al een risico dat de panelen niet recht meer staan of zelfs gaan klemmen. Ik zou dan altijd als aannemer een betonnen plaat als fundering adviseren. Ook al loop je het risico om dan de opdracht niet te krijgen omdat je te duur bent/kwaliteit wilt leveren.
Het betreft een veranda van Pext, welke geleverd wordt als bouwpakket. Deze zijn een standaard maat vanwege de zonnepanelen, omdat mijn woning breder is dan het veranda bouwpakket heb ik er 2 glasplaten bij laten regelen als passtuk, zodat de veranda net zo breed werd als mijn woning. Aannemer verklaarde tijdens de bouw dat ze geregeld dit soort veranda's maken, dus ze hebben er ervaring mee.

Alles is zo besteld bij 1 en en dezelfde aannemer.

De schuifwand is alleen bij een nieuwe leverancier van hun weg. Dit was het eerste project met deze schuifwand van de nieuwe leverancier, maar de bouwwijze van de schuifwanden is in het algemeen allemaal hetzelfde.

Als de aannemer het netjes vermeld had dat de schuifwanden op een goede betonnen fundering moet staan, en dat daarom de prijs van plaatsen wat hoger is, had ik er zeker begrip voor gehad. Ik ga liever voor iets wat in 1keer goed is, dan dat het naderhand gaat zakken.

Ik heb er nog niet eens aan gedacht aan wat staat in je laatste alinea, dat is wel een goede inderdaad dat het raar is om het aan dezelfde constructie te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:33
Ik snap wel dat je hier niet helemaal gelukkig van wordt😳😳
Heb je alles al betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-190
Er staat nog een bedrag open wat gelijkwaardig is aan de schuifwand+ zijkant. Dus gelukkig is nog niet alles betaald, als je betaald ga je ermee akkoord hoe het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
Ondanks het feit dat je aannemer zei dat ze ervaring hebben met dit soort veranda’s... gevalletje goedkoop is duurkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:30
Ik zie dat er in dit topic veel mensen zitten met verstand van tuinhuisjes/overkappingen. Mijn tuin is recent opgeknapt en er is een mooie overkapping gemaakt met Douglas hout en Zweedse rabatdelen.
Nu wil ik het huisje nog overschilderen voor een mooier resultaat. Voor het Douglas hout heb ik al HK Lazuur gekocht van Remmers. Nu heb ik bij de Karwei voor de zwarte rabatdelen deze gekocht, maar ik twijfel of dit wel dezelfde zwarte kleurcode is als wat ik nu heb... Of moet ik Induline hebben?

https://www.remmerswebshop.nl/induline-gw-310-zwart-3385

https://www.karwei.nl/ass...t-dekkend-2-5-l/p/B537872

Dit mag in een eigen topic verder

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 18-05-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-06 10:26
zo te zien heb je douglas rabbat van 18 cm. deze heb ik ook op de schutting zitten. deze maat zal vrijwel altijd gaan schotelen (krom trekken) zoals dat heet. Doordat ze zwart zijn en erg warm worden. Met planken van 13 cm was dit al een stuk minder geweest. Dit moet je altijd vastzetten met een spijker of schroef met een kop. 1 schroef of spijker per bevestig punt. gebruik je er 2 gaat het op den duur tussen de 2 spijkers of schroeven scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-06 14:32
D-190 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:26:
[...]

Er is een funderingsbalk gebruikt, alleen deze is niet op een goede, stevige en horizontale wijze bevestigd. hij rust alleen op 4 zwakke hoeklijntjes die bevestigd zijn op de poeren, naderhand, nadat alles geplaatst is zijn er tegeltjes onder de funderingsbalk gedrukt. Dit is en kan nooit een stevige ondergrond zijn en zal altijd blijven werken.

Een aannemer hoort vakkundig werk te leveren, en hoort mij te wijzen op dat soort desbetreffende specifieke dingen. Hij heeft altijd een informatieplicht, iets waar hij hier als mosterd na de maaltijd mee komt.
Waarom zou ik me moeten inlezen in het plaatsen van een veranda als ik een veranda laat plaatsen? Als ik me had ingelezen had ik het zelf wel geplaatst. ...
Je hebt ook een haalplicht hoor en je inlezen zul je altijd moeten doen want hoe kan je anders een goed antwoord op de vragen van de aannemer geven. Rabatdelen worden normaliter ook aan beide kanten geplaatst dan krijg je meest aan een kant meer vervorming dan de andere kant maar dat valt dan minder op. Met een blokhutprofiel had je daar minder last van.

De fouten met het schroeven en de funderingsbalk zijn wel slecht gedaan. De kier van de zonnepanelen had je kunnen oplossen door van tevoren met de aannemer aan te geven wat je eisen zijn. Niet elke klant heeft dezelfde kwaliteitseisen.

Het is wel balen dat het zo gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pizza_Boom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:10:
[...]
Ik ook niet, maar enorme schaarste en prijsstijgingen tot 60% in het laatste jaar.
Huisbouwer hier! Gisteren bij een grote bouwmarkt geweest voor hout en andere zaken. Nee, geen consumenten bouwmarkt. Die geven aan dat ze met 82 vestigingen voor de bouwvak aan met lege schappen zullen zitten. OSB is bijvoorbeeld amper te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Huisbouwer hier! Gisteren bij een grote bouwmarkt geweest voor hout en andere zaken. Nee, geen consumenten bouwmarkt. Die geven aan dat ze met 82 vestigingen voor de bouwvak aan met lege schappen zullen zitten. OSB is bijvoorbeeld amper te krijgen.
Ja inderdaad dat is een behoorlijk probleem aan het worden. Ik ben zelf momenteel ook met een verbouwing bezig en heb 385 m2 OSB3 nodig maar nergens te krijgen. Uiteindelijk maar 177m2 bij de gamma gehaald om verder te kunnen. Prijzen die de gamma rekent zijn een stuk hoger maar nu weer marktconform. Het is een rare tijd. Heb ook nog 400m2 underlayment nodig. Hou mijn hart vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

retakenroots schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Ja inderdaad dat is een behoorlijk probleem aan het worden. Ik ben zelf momenteel ook met een verbouwing bezig en heb 385 m2 OSB3 nodig maar nergens te krijgen. Uiteindelijk maar 177m2 bij de gamma gehaald om verder te kunnen. Prijzen die de gamma rekent zijn een stuk hoger maar nu weer marktconform. Het is een rare tijd. Heb ook nog 400m2 underlayment nodig. Hou mijn hart vast...
Klopt. Ik heb iets minder nodig maar sla nu in wat ik kan krijgen. Prijzen gaan zeker hard omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 07:41
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:02:
[...]

Klopt. Ik heb iets minder nodig maar sla nu in wat ik kan krijgen. Prijzen gaan zeker hard omhoog.
Hier hetzelfde, maar het is inmiddels een tijdje bezig dus ben er al aan gewend.
Ik doe o.a. de inkoop van materialen voor een interieurbouwer, maar het is soms vechten tegen de bierkaai. :X
Maar massief is soms ook van mindere kwaliteit, waar we dan genoegen mee nemen, eigenlijk wat bij de TS ook misschien aan de orde was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-190
mierenfokker schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:35:
Ondanks het feit dat je aannemer zei dat ze ervaring hebben met dit soort veranda’s... gevalletje goedkoop is duurkoop?
Laten we zo zeggen, je had van hetzelfde geld ook een zeer knappe aanbouw kunnen laten doen, dus goedkoop is het niet geweest. Wel prutswerk wat nergens naar lijkt, dat wel.
retakenroots schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Je hebt ook een haalplicht hoor en je inlezen zul je altijd moeten doen want hoe kan je anders een goed antwoord op de vragen van de aannemer geven. Rabatdelen worden normaliter ook aan beide kanten geplaatst dan krijg je meest aan een kant meer vervorming dan de andere kant maar dat valt dan minder op. Met een blokhutprofiel had je daar minder last van.

De fouten met het schroeven en de funderingsbalk zijn wel slecht gedaan. De kier van de zonnepanelen had je kunnen oplossen door van tevoren met de aannemer aan te geven wat je eisen zijn. Niet elke klant heeft dezelfde kwaliteitseisen.

Het is wel balen dat het zo gaat
Inderdaad heb je als je iets koopt ook enig inzicht nodig, en je enigszins hebben ingelezen wat je koopt. Dit moet je altijd doen, want anders heb je grote kans dat je voor de gek gehouden wordt. Alleen tot hoe ver moet je je gaan inlezen? Moet ik de aannemer gaan vertellen hoe ze te werk moeten gaan? Ik kan toch wel van kwaliteit uitgaan als je iemand inhuurt die al vaker veranda's hebben gezet, en die al vaker zweeds rabat hebben geplaatst?

Hout is waarschijnlijk krom getrokken door deels te vers, en deels omdat het aan de zon kant is. Hij komt nu als mosterd na de maaltijd met 1 of ander verhaal dat hout altijd werkt. Maar dit is wel heel erg extreem, gewoon op 1 meter ruim 2cm krom getrokken...

De kier van de zonnepanelen hadden ze op moeten letten met plaatsen, als jij een huis laat bouwen dan ga je toch niet tegen een aannemer zeggen dat de dakpannen recht moeten liggen, spreekt voor zich lijkt mij. Ik kan er nog steeds niet met mijn hoofd bij dat ze het zo achterlaten.

Het mooiste was nog, toen ze waren geweest voor reparatie(waar ik uiteraard niet mee akkoord ging), gelijk de volgende dag de rekening sturen voor het restbedrag. Betalingstermijn 1 dag 8)7

Ik kon toen ik 2 was beter pim pam pet spelen dan dat hun nu veranda's kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Reëel gezien is het dag werk om het op te knappen.

Nieuwe deeltjes erop, glas wand eruit halen en een knappe constructie er onder maken, en glaswand terugplaatsen liefst na het straatwerk, want anders komt het nooit knap in mijn ogen

Alleen die zonnepanelen is wel een dingetje, snap niet wat de meerwaarde is om dat op glas te plaatsen want het ziet er nogal vreemd uit , maar met een subtiel latje is dat probleem ook wel te tackelen.

Mijn 2 centen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
MLLL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:12:

Alleen die zonnepanelen is wel een dingetje, snap niet wat de meerwaarde is om dat op glas te plaatsen want het ziet er nogal vreemd uit , maar met een subtiel latje is dat probleem ook wel te tackelen.

Mijn 2 centen
Dat zijn “glas-glas” zonnepanelen. Dus aan beide kanten glasplaat. Zo laat het ook nog wat licht door, wel zo handig. :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retakenroots
D-190 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:31:
[...]

De kier van de zonnepanelen hadden ze op moeten letten met plaatsen, als jij een huis laat bouwen dan ga je toch niet tegen een aannemer zeggen dat de dakpannen recht moeten liggen, spreekt voor zich lijkt mij. Ik kan er nog steeds niet met mijn hoofd bij dat ze het zo achterlaten.

Het mooiste was nog, toen ze waren geweest voor reparatie(waar ik uiteraard niet mee akkoord ging), gelijk de volgende dag de rekening sturen voor het restbedrag. Betalingstermijn 1 dag 8)7
Ik had de naad in het midden van de balken gemaakt want dan heb je dit probleem niet, maar dan moeten de balken hart op hart precies een paneel zijn. Dat is niet wat je van een aannemer kan verwachten (hij weet de maten niet) dat zul je echt van te voren moeten aangeven tenslotte moet de bouw er op worden afgestemd.

Een betalingstermijn van een dag is sowieso een dooddoener.

Ik heb ooit ook problemen met een aannemer gehad. Bleek niet eens de tekeningen goed te kunnen lezen. Gebruikte eigen restjes ipv van de materialen die we hadden opgegeven. Moesten we ineens overal sierstrips gebruiken ipv van strakke muur. Ergste was nog dat hij zei dat we een fout in de tekening hadden want hij kwam 2 cm tekort. Heb de volgende dag de idioot maar even uitgelegd dat hij zijn bouwplaat verkeerd had uitgezet. Talk about wanprestatie.

Daarom ben ik nu mijn huis zelf aan het verbouwen. 5 jaren plan maar alles gebeurt wel zo als ik dat wil (met behulp van een bouwkundige natuurlijk voor alle berekeningen). Laat het stucen en schilderen wel doen want daar heb ik een broertje dood aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Nog een reactie van mijn kant, die opvulstukken om de staanders bij de gevel breder te doen lijken kan inderdaad echt niet, dat is wel rommelen eerste klas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
D-190 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:31:
[...]

Laten we zo zeggen, je had van hetzelfde geld ook een zeer knappe aanbouw kunnen laten doen, dus goedkoop is het niet geweest. Wel prutswerk wat nergens naar lijkt, dat wel.

[...]
De materialen kunnen duur zijn, de manuren niet. Daar zit het verschil in. Maar ik heb het gevoel dat dat ook niet goedkoop was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Pizza_Boom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:25:
[...]

Als ik het zo lees (maar ik ben geen veranda expert) en op basis van de info/foto's die je hier plaatst:
- Op gebied van het dak ben je een pietje precies. Ik vraag mij af hoe lang dit in het midden blijft liggen als je het opnieuw laat uitlijnen. Ik gok dat het na 1x zon, regen en wind weer ongelijk ligt.
- Planken liggen er onacceptabel bij. Moeten goed vastgezet worden. Als het er 1 of 2 zouden zijn die net mis zitten zou je een boormachine kunnen pakken en het zelf om kunnen zetten, maar dit is teveel.
- Hoeklijnen zijn niet echt een oplossing, maar een poging tot maskeren van de fouten.
- Een paal die is opgebouwd uit afvalstukken vind ik ook bizar, zeker als ie vol in het zicht zit. Heb je foto's?

[...]
TS heeft absoluut wel huiswerk dat ie moet doen. Hout werkt, period. Echter, wat hij hier laat zien valt imho niet onder het huiswerk van TS.
Hout werkt,inderdaad. Maar wellicht een eyeopener voor sommigen hier:
1) hout dient voldoende droog te zijn voordat een behandeling gestart wrdt (zwart beitsen bijvoorbeeld.
2) het drogen dient gedaan te worden of heel langzaam, of met de juiste luchtvochtigheid en temperatuur, zodat er geen idioot hoge concentratiegrenzen ontstaan in het hout
3) hoe fijner het hout (minder breed de jaarrringen) hoe minder het trekt

--> dit is het goedkoopste van het goedkoopste, wellicht nog kletsnat van binnen en daar gaat geen schroef , spijker,op z'n kop of wat dan ook ook maar een micrometer qua kromtrekken aan helpen.

broddelwerk van de bovenste plank (no phun) met het aller goedkoopste materiaal en een aannemer die naar alle waarschijnlijkheid geen benul heeft van het product hout.

Bron: 4 jaar onderzoek naar hout-vocht transport verschijnselen en opgegroeid in een meubelmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 10:45

dragonhaertt

@_'.'

Zowel de schuifdeur als het houtwerk ziet er niet uit imho.
Opleveren met schroeven die je niet eens juist in de balk kan draaien?
En dat hoekbeugeltje is ook niet juist gebruikt. Je kan zo'n beugel niet toepassen met de belasting halverwege het horizontale deel.

Knullig van hier tot tokyo, ik zou herstelwekzaamheden eisen, of een andere professional het op de juiste manier laten doen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-190
Ondertussen een aantal dagen verder, bericht terug gehad van de aannemer.

Ze stelde voor om met planken uit 1 lengte de palen aan de muur te omkleden. Ik heb voorgesteld om dat niet te doen.
Het karakter van die paal gaat uit het zicht, hoe worden de planken vast gemaakt, en de paal wordt nog dikker waardoor het helemaal geen gezicht+ dat ik evengoed die palen moet betalen die ik niet meer zie. Dan wordt het waarschijnlijk nog lelijker als dat het nu is. Ik stelde een korting voor in plaats van het omkleden van de palen.
Wat is jullie mening daarover?

Ze gaan er ook voor zorgen dat de schuifrails stabiel op de funderingsbalk wordt gemonteerd. Ik heb aangegeven dat die wel stabiel gemonteerd is, alleen dat de funderingsbalk niet stabiel gemonteerd is.

Ze gaan kijken naar de spanning op de zijwand, de spanning die veroorzaakt is door de krom getrokken planken. Ook gaan ze de schroeven in het zicht beter bevestigen

Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
D-190 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:21:
Ondertussen een aantal dagen verder, bericht terug gehad van de aannemer.

Ze stelde voor om met planken uit 1 lengte de palen aan de muur te omkleden. Ik heb voorgesteld om dat niet te doen.
Het karakter van die paal gaat uit het zicht, hoe worden de planken vast gemaakt, en de paal wordt nog dikker waardoor het helemaal geen gezicht+ dat ik evengoed die palen moet betalen die ik niet meer zie. Dan wordt het waarschijnlijk nog lelijker als dat het nu is. Ik stelde een korting voor in plaats van het omkleden van de palen.

Ze gaan er ook voor zorgen dat de schuifrails stabiel op de funderingsbalk wordt gemonteerd. Ik heb aangegeven dat die wel stabiel gemonteerd is, alleen dat de funderingsbalk niet stabiel gemonteerd is.

Ze gaan kijken naar de spanning op de zijwand, de spanning die veroorzaakt is door de krom getrokken planken. Ook gaan ze de schroeven in het zicht beter bevestigen

Ik ben benieuwd
Kan die paal niet gewoon omgeruild worden?

In ieder geval zijn ze welwillend om samen naar een oplossing te zoeken. Succes

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-190
Stef87 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:00:
[...]

Kan die paal niet gewoon omgeruild worden?

In ieder geval zijn ze welwillend om samen naar een oplossing te zoeken. Succes
Het is nogal een dingetje om die om te wisselen. Je zal de complete zijwanden weg moeten halen etc.
Als ze van hun kant een riante korting voorstellen dan ga ik daar akkoord mee. Wil onderhand wel eens een keer verder met het afbouwen van de veranda(vloeren, binnenwanden etc.)

Deels zijn hun ook de partij die met oplossingen moeten komen. Ik ben niet degene die dit werk heb afgeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 09:40
D-190 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:21:
Dat je het met deze insteek mogelijk wel moeilijk maakt om tot een compromis te komen over dit onderdeel.

Niet conform opgeleverd = de mogelijkheid geven om het recht te zetten zodat het conform de afspraak wordt gemaakt. Nu ben je het niet eens met hun eerste voorstel hierover en begint gelijk over een korting, daarmee kan je jezelf in de voet schieten.

Jij hoeft het niet op te lossen nee, maar buiten korting moet je wel - met de oorspronkelijke opdracht/overeenkomst in het achterhoofd houdend - bedenken waar je wél mee akkoord zou gaan.
Pagina: 1