zwarte vlekken van stuc gips (kalk?) uit hout verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
Sja, kleine miscommuniatie met de stukadoors gehad schijnbaar, en de nieuwe eiken vensterbanken zijn dus niet afgedekt vooraf. (miscommunicatie of niet, je hebt zelf ook nog hersens denk ik dan)
Anyways, de eiken planken waren voor de eerste maal in de parketlak gezet, maar dat heeft geen weerstand geboden tegen natte MP75 :+
Het gaat er vrij makkelijk af, maar het laat diepe donkere vlekken na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/408Lk3WjYKuQ5cm6adL4Z-UakI8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Z8ENa6J2hmSm4G7WCPgq7hFD.gif?f=fotoalbum_large

Is dat iets dat ik kan 'oplossen' met (schoonmaak)azijn? of is er een betere methode?
Woca verkoopt neutralizer voor duur per flesje klein, maar als ook dat gewoon op basis van azijn is, dan haal ik wel een fles azijn :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
Hoe diep zit het, kun je het er niet afschuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:14

orf

Ontweringswater! Gewoon te koop bij de bouwmarkt.

[ Voor 51% gewijzigd door orf op 15-05-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nielson schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:00:
Hoe diep zit het, kun je het er niet afschuren?
Nee het zit er echt in. Ik ben er even met korrel 120 overheen gegaan, maar dat maakt niks uit. Het zijn gewoon dikke natte klodders geweest, dus dat gaat vrij diep.
Is dat niet om schimmels te doden? Hier is volgens mij meer een chemische reactie ontstaan die geneutraliseerd moeten worden ofzo?

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 15-05-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:12:
[...]

Nee het zit er echt in. Ik ben er even met korrel 120 overheen gegaan, maar dat maakt niks uit. Het zijn gewoon dikke natte klodders geweest, dus dat gaat vrij diep.

[...]

Is dat niet om schimmels te doden? Hier is volgens mij meer een chemische reactie ontstaan die geneutraliseerd moeten worden ofzo?
Heb je het artikel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zou het eerst met azijn proberen, oxaalzuur is niet zo een prettig goedje om mee te werken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
orf schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:16:
[...]

Heb je het artikel gelezen?
zeker, maar dat beantwoordt de vraag niet ;)

Naar mijn idee is dit geen verweerde plek, maar een reactie van kalk in het hout. Niet door vocht of een metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:23:
[...]

zeker, maar dat beantwoordt de vraag niet ;)

Naar mijn idee is dit geen verweerde plek, maar een reactie van kalk in het hout. Niet door vocht of een metaal.
Eiken kleurt zwart door vocht of door een zuur o.i.d. Stuc bevat vooral erg veel water. Dat kun je echt het beste met oxaalzuur oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
orf schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Eiken kleurt zwart door vocht of door een zuur o.i.d. Stuc bevat vooral erg veel water. Dat kun je echt het beste met oxaalzuur oplossen.
allright. ik zal eens een flesje van hornbach meenemen, en kijken wat er gebeurt. echt veel erger kan het niet meer worden :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
orf schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Ik heb alle planken 2 dagen lang steeds zeiknat gehouden met ontweringswater, en alles is nu weer egaal kwa kleur op misschien 2 vlekken na :)
Je kunt ook niet alleen 1 vlek weghalen, want dan creëer je weer een nieuwe (lichte) vlek.
Alles opnieuw geschuurd, ik ga ze komende week opnieuw lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoop dat datde boel oplost. En anders is dit iets wat wellicht via je verzekering gefixt kan worden. Daar betaal je immers premie voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1