Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-10-2021
Mijn vraag

Als je bijvoorbeeld voor 100 euro aan den crypto munt heb gekocht en die is een paar euro meer waard gewordeb moet je dar klein beetje aangeven aan de belasting? Omdat het gaat om een klein bedrag

[ Voor 38% gewijzigd door fortunalars op 14-05-2021 23:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 13:46
De hoeveelheid cryptocurrency die je bezit is gewoon onderdeel van je vermogen. Dus alleen als je totale vermogen op 1 januari boven het heffingsvrije bedrag komt, dan moet je het aangeven het jaar daarop.
En je betaalt dan dus alleen vermogensrendementsheffing erover, wat een vrij klein percentage is. Geen winstbelasting of iets dergelijks.
(tenminste in Nederland, voor België en andere landen heb ik geen idee)

[ Voor 9% gewijzigd door Lapa op 14-05-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
Oke dus als ik het goed begrijp moet al het geld en crypto wat iemand bezit onder de 50000 euro in 2021 zijn. Dan hoef je dar niet aan te geven? Als het erboven komt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 13:46
Precies. En het gaat dan om de waarde op 1 januari. Hoe laat op die dag mag je zelf weten, wat bij crypto nog wel eens uit kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
Bedankt voor uw snelle en goede reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 10:46

Nullifiel

╞═══════╡

Nee je moet het sowieso aangeven, ook al is het maar 100 euro.
Als je totale vermogen boven de 50k komt ga je vermogensbelasting betalen

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
Dus als ik nu in januari een crypto gekocht zou hebben kan ik deze dan aangeven volgend jaar? Belasting van dit jaar is al lanf verzonden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nullifiel schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:20:
Ja en nee. Bij het invullen van de belasting krijg je de vraag of je vermogen hoger is dan een bedrag. Indien er onder geef je NEE aan en hoef je verder niets aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Zoiets is natuurlijk ook gewoon te googlen..
https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

:>

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:18
Nullifiel schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:20:
Het is niet eens mogelijk om te specificeren waar je vermogen in zit als je onder de grens blijft. Dus nee, je hoeft (en kan) dit niet op te geven. Pas als je boven de 50k, (met partner 100k) komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 10:46

Nullifiel

╞═══════╡

Bulligan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Het is niet eens mogelijk om te specificeren waar je vermogen in zit als je onder de grens blijft. Dus nee, je hoeft (en kan) dit niet op te geven. Pas als je boven de 50k, (met partner 100k) komt.
Ja je hebt gelijk. Elke ‘cryptocent’ telt wel degelijk mee, maar je geeft de waarde niet aan, als het totale vermogen onder de 50k zit (100k igv fiscaal partnerschap).

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 13:38

WhySoSerious

Be the change.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Lapa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:12:
De hoeveelheid cryptocurrency die je bezit is gewoon onderdeel van je vermogen. Dus alleen als je totale vermogen op 1 januari boven het heffingsvrije bedrag komt, dan moet je het aangeven het jaar daarop.
En je betaalt dan dus alleen vermogensrendementsheffing erover, wat een vrij klein percentage is. Geen winstbelasting of iets dergelijks.
(tenminste in Nederland, voor België en andere landen heb ik geen idee)
Dit klopt. Evt handelswinsten hoef je niet steeds op te geven maar je vergelijkt je vermogenspositie met het begin en eind van het jaar. Maar ik ben geen financieel adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:54

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad, dit is zo simpel als wat.. Je geeft gewoon je vermogen per 1-1-YYYY op.. Gewoon het "scriptje" van de BD-aangifte volgen :)

Al je serieus aan het handelen bent kunnen ze het wel als inkomsten gaan belasten overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:18
FreakNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:57:
...
Al je serieus aan het handelen bent kunnen ze het wel als inkomsten gaan belasten overigens...
Nee hoor. Valt allemaal onder box 3 tenzij je voor anderen gaat handelen en daar betaald voor krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Bulligan op 22-06-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaran
  • Laatst online: 31-01-2022
PilatuS schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:23:
[...]

Ja en nee. Bij het invullen van de belasting krijg je de vraag of je vermogen hoger is dan een bedrag. Indien er onder geef je NEE aan en hoef je verder niets aan te geven.
Dit is correct. Als je JA zegt dan krijg je al je bankrekening vooringevuld met de waarde van 1 januari. En dan moet je klikken op rekening toevoegen of iets dergelijks.
Als je op NEE klikt worden er verder geen vragen gesteld. Dus als je totaal vermogen minder is dan 50k (met partner 100k) dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaran
  • Laatst online: 31-01-2022
Bulligan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Nee hoor. Valt allemaal onder box 3 tenzij je voor anderen gaat handelen en daar betaald voor krijgt.
Of als je gaat minen wat soms onder inkomen uit werk en dus box 1 kan vallen. Dan zit je al gauw op 30-50% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

fortunalars schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:23:
Dus als ik nu in januari een crypto gekocht zou hebben kan ik deze dan aangeven volgend jaar? Belasting van dit jaar is al lanf verzonden
Als je in january een cryptomunt hebt gekocht, bezat je die nog niet op 1 januari 2021, en wordt hij pas relevant voor je vermogen op 1 januari 2022 voor belastingjaar 2022. De aangifte over 2022 doe je pas in 2023.

Ik zie nu dat ik reageer op een reactie van 3 maanden oud.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1