Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 17:29
Vorige week heb ik een vijf tal Trina Vertex S zonnepanelen op mijn dak geplaatst. De set draait inmiddels naar tevredenheid. Twee panelen zijn in landscape gemonteerd boven de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4SXZgmF/dakkie.jpg

Mijn dak is niet groot, en toch wil ik graag zo veel mogelijk panelen kwijt. Drie breed in landscape is geen optie daar ik dan erg dicht op schoorstenen en dakdoorvoeren zit. Nu had ik het idee om alsnog drie panelen breed te gaan maar dan in portrait. Als ik dit dat doe zit er circa 45 cm tussen het paneel en de nok. De onderkant zweeft vlak boven het dak van de dakkapel. Onderstaande foto is niet heel duidelijk, maar geeft een idee.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HVdktsx/dakkie.jpg

Na het nodige zoekwerk ben ik er nog steeds niet uit of het verstandig is de panelen zo kort op de nok te plaatsen. Mijn gevoel zegt dat 45cm mee dan genoeg is, maar ik kan nergens echt uitsluitsel vinden. Ik lees 40 cm, één dakpan, of twee. Ook lees ik dat monteurs nog wel een lui zijn omdat het plaatsen van dakhaken lastig is daar de bovenste rij pannen vast ligt in de specie waar de vorstpannen rusten.

Wat vinden jullie?

Beste antwoord (via Jappo112 op 14-05-2021 09:05)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Ik heb het zelf ook wat hoger gelegd om het uit te laten komen. Dat hield dus wel in dat ik het cement van de nokvorst los moest halen en na plaatsing van de haken weer af moest smeren (met flexim).

In gebieden met vaak hoge windsterkte zoals de kust wordt het minder aangeraden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon doen.
Ik zou het nog wat korter houden tot de nok, om opspattend water op de panelen te voorkomen aan de onderkant.

Ik heb ongeveer 5 cm zitten bij mijn panelen op noord tot de nok.

En de panelen geklemt op de korte lange kant is ook nog eens steviger.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2021 19:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Ik heb het zelf ook wat hoger gelegd om het uit te laten komen. Dat hield dus wel in dat ik het cement van de nokvorst los moest halen en na plaatsing van de haken weer af moest smeren (met flexim).

In gebieden met vaak hoge windsterkte zoals de kust wordt het minder aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AUijtdehaag wut? Klemmen op de korte kant steviger?
Waarom denk je dat?
Er is nu een overspanning van 1m76 zonder ondersteuning met flinke zuigkracht zo dicht op de nok. Ze zouden zo tussen de klemmen uit getrokken kunnen worden, in deze richting buigt het paneel het meest makkelijk.

Volgens de montagehandleiding mag het niet en kost het je de garantie :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Proton_
Ik bedoelde de lange kant. Excuses.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:22

Pazo

Mroaw?

Ik heb hier circa 25cm tot aan de hok :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Kan prima als je die nok loshaalt zoals @Rukapul zegt. Anders kun je pas op de 3e pan haken. Verder is er niks spannends aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:13
Proton_ schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:51:
@AUijtdehaagVolgens de montagehandleiding mag het niet en kost het je de garantie :)
Volgens die montage handleiding mag je bijna niets (zeker in vergelijking met bv. QCells):
Maar op 1 manier op rails monteren, minimum 10 mm tussenafstand, minimale hoek 10o, minimaal M8 boutjes met 16-20 N.m aangedraaid, lengte van de klem ≥60mm, dikte ≥ 3mm, materiaal: 6005 T5 / T6 (Rm≥ 255 MPa, Rp0.2≥ 230 MPa)... zag ik zo snel. Als je afwijkt, moet je contact met Trinia opnemen.

Zo kunnen ze altijd wel iets vinden om geen garantie te hoeven geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt gelijk, ik weet ook niet waar het verschil vandaan komt :)
Misschien gewoon minder getest, goedkoper aluminium, een slechte ervaring...
Het prijsverschil moet ergens vandaan komen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 17:29
Als ik de reacties zo lees is de afstand van 45 cm niet kritisch. Ik woon in Utrecht.
Wel is het noodzaak de haken een rij dakpannen omhoog te verhuizen. Paneel ga ik bestellen en zo mogelijk volgende week monteren. Levert toch weer de nodige KWh's en dan zit de inverter ook mooi vol :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jappo112 op 14-05-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Een paneel dat vlak onder de nok zit, wordt zeker volgescheten. Vogelpinnen is dan de oplossing.

Ps. kijkende naar je foto's valt het wel mee met de vogels.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 10:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Op mijn zuid heb ik ze gelijk met de nok, maar zijn wat kleinere panelen en rails vertikaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_s0EYtikajUk883YJFMNBKvNT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly2uj9sMu6Zl4gxYJoVJPr8R.jpg?f=fotoalbum_large

Met drone vanaf boven gezien lijkt het of er nog over is maar dat is misschien een paar cm

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1