Ben ik opgelicht?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.386 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik kreeg een reactie op mijn vraag om een Switch Dock van een gebruiker met redelijk weinig V&A activiteit. Het gaat om Degraaf94

31 euro overgemaakt via een Bunq betaalverzoek, had al mijn twijfels gezien het gebrek aan feedback maar ik dacht voor 30 euro wil ik dat risico wel lopen. Enkele dagen later nog niks verzonden, berichtje gestuurd, kreeg terug dat hij nog wat zou laten weten. Dat een keer of 2-3 gedaan, maar nog niks.

Nu staat er dat hij niet meer actief is, dus mijn vermoeden lijkt bevestigd te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrTTPxA6KZwFQmjA8snhXdsd3h8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fu9iX15nBiVKjNYbmJNJpVzO.png?f=user_large

Kan een mod bevestigen of de reden dat hij niet meer actief is gerelateerd is? Ik verwacht geen Switch Dock meer, maar zou wel fijn zijn om dit mentaal gewoon helemaal af te kunnen sluiten.

Edit: Zie nu andere V&A reviews, lijkt me inderdaad een oplichter

[ Voor 3% gewijzigd door Oon op 13-05-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Je bent in elk geval niet de enige: gallery: Degraaf94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Zag ik nu net ook inderdaad, toen ik van de week keek nog geen reviews maar nu dus wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Helaas is reageren op een 'gevraagd' advertentie de laatste jaren wel vaker een tactiek van oplichters gebleken, om zelf geen advertentie te hoeven plaatsen, en dus onder de radar te kunnen blijven.
Tijdelijk althans, zodra ze enkele mensen opgelicht hebben, valt dat uiteraard wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Marly schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:15:
Helaas is reageren op een 'gevraagd' advertenties de laatste jaren wel vaker een tactiek van oplichters gebleken, om zelf geen advertentie te hoeven plaatsen, en dus onder de radar te kunnen blijven.
Tijdelijk althans, zodra ze enkele mensen opgelicht hebben, valt dat uiteraard wel op.
Ja dat was ook wel een van de redenen dat ik meteen twijfelde. Maar hij zat niet ver onder mijn geboden prijs, het was geen onredelijk bedrag (ik heb wel vaker Switch Dock advertenties gezien voor rond de 25 euro met enige krassen e.d.), en het was een relatief laag bedrag dus het risico wel waard.

Jammer, maar Tweakers kan er verder ook weinig aan doen natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notenkraker20
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
Ik heb werkelijk nog nooit een Bunq betaalverzoek gekregen die niet malafide was geweest. :(
Na de derde keer wanneer iemand Bunq in het gesprek noemt, haak ik direct af. Lijkt voorlopig te werken.

Tijd geleden via VA op zoek geweest naar een 1080 - 1x echte reactie gehad en de rest waren allemaal oplichters: pas geregistreerd en natuurlijk van heel ver weg 8)7

Het zou wel fijn zijn als er een regel zou komen dat je pas vanaf 'xxx' karma en minimaal 7 of 14 dagen activiteit advertenties kan plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door Notenkraker20 op 13-05-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
Notenkraker20 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:40:
Het zou wel fijn zijn als er een regel zou komen dat je pas vanaf 'xxx' karma en minimaal 7 of 14 dagen activiteit advertenties kan plaatsen.
Dat belet mensen natuurlijk nog niet om op "Vraag" advertenties te reageren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notenkraker20
  • Niet online
Klopt, zo is het in dit geval ook gegaan, zo te zien. Blijft lastig om oplichters tegen te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:01
Bij het plaatsen van "vraag" advertenties zou misschien een waarschuwing kunnen komen te staan om deze functie alleen te gebruiken wanneer je naar iets op zoek bent dat anders niet echt te vinden is, zoals een (onderdeel van) een heel oude behuizing die een mede-Tweaker misschien ongebruik heeft liggen, of dat ene accessoire dat niet meer gemaakt wordt. "Vraag" advertenties waarin gezocht wordt naar meer mainstream-artikelen lijken helaas best vaak door oplichters misbruikt te worden.

Als je een veelverkocht artikel zoekt kan je beter even wachten tot er een "aanbod" advertentie voorbijkomt, denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door thomas_n op 13-05-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
thomas_n schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:44:
Bij het plaatsen van "vraag" advertenties zou misschien een waarschuwing kunnen komen te staan om deze functie alleen te gebruiken wanneer je naar iets op zoek bent dat anders niet echt te vinden is, zoals een (onderdeel van) een heel oude behuizing die een mede-Tweaker misschien ongebruik heeft liggen, of dat ene accessoire dat niet meer gemaakt wordt. "Vraag" advertenties waarin gezocht wordt naar meer mainstream-artikelen lijken helaas best vaak door oplichters misbruikt te worden.
In dit geval gaat het wel om een mainstream artikel, maar specifiek heel goedkoop en puur in werkende staat. Mijn hoop was iemand te vinden die toevallig een oude Switch dock heeft waar de hond op gekauwd heeft ofzo, die voor een prikje weg mag, omdat ik de ingewanden in een 3rd party dock wil bouwen.

Maar goed, uiteindelijk biedt Tweakers een platform aan en doen ze al veel om oplichting tegen te gaan, een vraag advertentie is gewoon veel riskanter en daar kunnen ze weinig aan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:01
Oon schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:47:
[...]

In dit geval gaat het wel om een mainstream artikel, maar specifiek heel goedkoop en puur in werkende staat. Mijn hoop was iemand te vinden die toevallig een oude Switch dock heeft waar de hond op gekauwd heeft ofzo, die voor een prikje weg mag, omdat ik de ingewanden in een 3rd party dock wil bouwen.

Maar goed, uiteindelijk biedt Tweakers een platform aan en doen ze al veel om oplichting tegen te gaan, een vraag advertentie is gewoon veel riskanter en daar kunnen ze weinig aan doen
Ja, ik snap goed dat je het dan op deze manier probeert. Ik wilde ook absoluut niet zeggen dat het je eigen schuld of de schuld van Tweakers of zo iets zou zijn. Oplichters weten helaas altijd wel ergens hun slag te slaan.

Echt jammer dat dat soort mensen een verder mooi systeem als Tweakers V&A zo misbruiken. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
Helaas inmiddels al een vierde slachtoffer :(
Ook weer n.a.v. een 'gevraagd' advertentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oon schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:21:
Ik kreeg een reactie op mijn vraag om een Switch Dock van een gebruiker met redelijk weinig V&A activiteit. Het gaat om Degraaf94

31 euro overgemaakt via een Bunq betaalverzoek, had al mijn twijfels gezien het gebrek aan feedback maar ik dacht voor 30 euro wil ik dat risico wel lopen. Enkele dagen later nog niks verzonden, berichtje gestuurd, kreeg terug dat hij nog wat zou laten weten. Dat een keer of 2-3 gedaan, maar nog niks.

Nu staat er dat hij niet meer actief is, dus mijn vermoeden lijkt bevestigd te zijn.

[Afbeelding]

Kan een mod bevestigen of de reden dat hij niet meer actief is gerelateerd is? Ik verwacht geen Switch Dock meer, maar zou wel fijn zijn om dit mentaal gewoon helemaal af te kunnen sluiten.

Edit: Zie nu andere V&A reviews, lijkt me inderdaad een oplichter
Bij een vraag aan een mod, is het wel handig die te taggen @Bor @Microkid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb werkelijk nog nooit een Bunq betaalverzoek gekregen die niet malafide was geweest. :(
Na de derde keer wanneer iemand Bunq in het gesprek noemt, haak ik direct af. Lijkt voorlopig te werken.
Bunq gebruiker hier. Ik werk op MP ook altijd met een MP betaalverzoek om deze reden. Als ik een Bunq verzoek stuur ben ik gelijk m’n tegenpartij kwijt 😅

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:09:
[...]

Bunq gebruiker hier. Ik werkt op MP ook altijd met een MP betaalverzoek om deze reden. Als ik een Bunq verzoek stuur ben ik gelijk m’n tegenpartij kwijt 😅
Dat snap ik nu wel ja. Ik doe best veel met V&A (vooral kopen) en ik heb eigenlijk maar één keer eerder een 'negatieve' ervaring gehad, maar dan ook nooit een Bunq IBAN of betaalverzoek gekregen.

Dus nieuw criteria voor V&A handelen; geen Bunq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat niet werken. Dan jatten ze wel oude accounts of wachten ze tot ze genoeg karma en leeftijd hebben. Nog meer crap op de front page en het wordt alleen maar moeilijker om ze te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notenkraker20
  • Niet online
Hoezo crap op de frontpage? Daar is het moderatiesysteem voor en als je onzin uitkraamt gaat jouw karma juist omlaag van -1's.
Jatten van oude accounts is ook erg optimistisch verwoord, verwacht je dat ze dictionary attacks gaan proberen? ;) Accounts kopen zou een ding zijn maar dat gebeurt al overal.

[ Voor 41% gewijzigd door Notenkraker20 op 14-05-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
Notenkraker20 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:36:
Hoezo crap op de frontpage? Daar is het moderatiesysteem voor en als je onzin uitkraamt gaat jouw karma juist omlaag van -1's.
Jatten van oude accounts is ook erg optimistisch verwoord, verwacht je dat ze dictionary attacks gaan proberen? ;) Accounts kopen zou een ding zijn maar dat gebeurt al overal.
Zo moeilijk is het niet om vandaag 10 accounts aan te maken en gewoon normale reacties te posten die +1 scoren, gewoon ergens zeggen "goed punt" oid. Kost 0,0 tijd en lost vrij weinig op.

Denk dat het misschien wel een beetje helpt, maar ik heb het idee (als ik zo de topics wat betreft oplichters zie) dat het toch vaak dezelfde mensen zijn. Die ga je daarmee niet tegenhouden.

Accounts kopen/verkopen, nouja, dat lijkt me het op Tweakers niet echt waard om mensen op te lichten, maar wie weet. Als er een gehele analyse van dit probleem zou worden gemaakt en dat in een artikel zou worden verwerkt, zou dat best interessant zijn, maar goed, daar zal Tweakers niet zo snel aan meewerken vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Snowdog schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Zo moeilijk is het niet om vandaag 10 accounts aan te maken en gewoon normale reacties te posten die +1 scoren, gewoon ergens zeggen "goed punt" oid. Kost 0,0 tijd en lost vrij weinig op.

Denk dat het misschien wel een beetje helpt, maar ik heb het idee (als ik zo de topics wat betreft oplichters zie) dat het toch vaak dezelfde mensen zijn. Die ga je daarmee niet tegenhouden.

Accounts kopen/verkopen, nouja, dat lijkt me het op Tweakers niet echt waard om mensen op te lichten, maar wie weet. Als er een gehele analyse van dit probleem zou worden gemaakt en dat in een artikel zou worden verwerkt, zou dat best interessant zijn, maar goed, daar zal Tweakers niet zo snel aan meewerken vrees ik.
Misschien wel. Ze zullen niet zo gauw de harde data delen want dat verhoogt dan direct weer het risico, maar Tweakers heeft wel de politie al heel wat keren geholpen met het oprollen van dit soort mensen, die dan even moeten zitten en daarna vrolijk verder gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 12:13
Persoonlijk ben ik voor privacy en bescherming van rechten, maar bij dit soort volk dat willens en weten anderen benadeeld mag vele malen harder opgetreden worden.

Als het bij 4 verschillende mensen gebeurd is en account lijkt nu in-active, dan kan Tweakers toch iets doen?
Bijvoorbeeld, checken bij al deze 4 of hetzelfde IP adres gebruikt is. Indien zoiets het geval is, dan kan men toch faciliteren in een aangifte? Men kan op zijn minst dit doorgeven aan de politie.

Zou mooi zijn als Tweakers iets kan doen..

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
Oon schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Misschien wel. Ze zullen niet zo gauw de harde data delen want dat verhoogt dan direct weer het risico, maar Tweakers heeft wel de politie al heel wat keren geholpen met het oprollen van dit soort mensen, die dan even moeten zitten en daarna vrolijk verder gaan.
Zeker, ik zeg ook niet dat Tweakers hier niets aan doet. Ik denk alleen dat ze niet zo snel in de publiciteit zullen treden met gegevens over oplichting hier. Dat heeft denk ik niet echt goede PR-waarde. Maar goed, ik weet het ook niet. Verder vrij off-topic, dus laten we het hierbij houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Loft schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:45:
Persoonlijk ben ik voor privacy en bescherming van rechten, maar bij dit soort vol dat willens en weten anderen benadeeld mag vele malen harder opgetreden worden.

Als het bij 4 verschillende mensen gebeurd is en account lijkt nu in-active, dan kan Tweakers toch iets doen?
Bijvoorbeeld, checken bij al deze 4 of hetzelfde IP adres gebruikt is. Indien zoiets het geval is, dan kan men toch faciliteren in een aangifte? Men kan op zijn minst dit doorgeven aan de politie.

Zou mooi zijn als Tweakers iets kan doen..
Dat doet Tweakers al bij sommige gevallen, zie bijvoorbeeld Opgelicht door Coding2021, dat blijkt een bekende te zijn die Tweakers al eerder de bak in geholpen heeft.

Uiteindelijk kan Tweakers ook weinig doen zonder de ervaring van gewone gebruikers te beïnvloeden vrees ik, want zelfs de gebruiker waar dit topic over gaat heeft gewoon bijna 100 karma

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op basis van meldingen en onregelmatigheden is deze gebruiker inderdaad door ons geband om verdere schade te voorkomen. That's all I have to say.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
Notenkraker20 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:36:
Rond de jaarwisseling 2019/2020 zijn er een aantal accounts gehackt, van mensen, die al lang lid waren en goede feedback hadden. Er is toen ook daadwerkelijk misbruik van gemaakt, door advertenties te plaatsen en mensen op te lichten.
Blijkbaar waren er elders email adressen en wachtwoorden gelekt, waarmee men dus o.a. op Tweakers accounts probeerde in te loggen.
Zie voor uitleg: Kees in "Account Gehackt..."

Maar dat is verder offtopic hier, de tactiek van deze oplichter was blijkbaar, om te reageren op 'gevraagd' advertenties, om zodoende 'n tijdje onder de radar te kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Microkid schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:48:
[mbr]Op basis van meldingen en onregelmatigheden is deze gebruiker inderdaad door ons geband om verdere schade te voorkomen. That's all I have to say.[/]
Dat is zeker netjes, maar daarmee voorkomen we nieuwe gevallen.
Wordt / kan er ook actief meegewerkt worden aan onderzoek?

Bijvoorbeeld, hebben deze 4 gevallen zelfde IP, zoja, dan zou je naar de politie / ISP en meer stappen met gegronde verdachtmaking. Zonder dat Tweakers het adres weet, kan de politie toch verder onderzoek doen??

Idem met Bunq adres waar geld naar overgemaakt is.. Als dat 4x hetzelfde is, dan kan de politie er iets mee... En dan hopen dat ze er ook echts iets mee doen.

Tot hoever wil Tweakers gaan om te helpen tot soort gajes (ik druk mij zeer mild uit) het lastiger te maken of in ieder geval te zorgen dat er actief achteraan gegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Loft schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Dat is zeker netjes, maar daarmee voorkomen we nieuwe gevallen.
Wordt / kan er ook actief meegewerkt worden aan onderzoek?

Bijvoorbeeld, hebben deze 4 gevallen zelfde IP, zoja, dan zou je naar de politie / ISP en meer stappen met gegronde verdachtmaking. Zonder dat Tweakers het adres weet, kan de politie toch verder onderzoek doen??

Idem met Bunq adres waar geld naar overgemaakt is.. Als dat 4x hetzelfde is, dan kan de politie er iets mee... En dan hopen dat ze er ook echts iets mee doen.

Tot hoever wil Tweakers gaan om te helpen tot soort gajes (ik druk mij zeer mild uit) het lastiger te maken of in ieder geval te zorgen dat er actief achteraan gegaan wordt.
Tweakers is geen partij in de overeenkomst tussen koper en verkoper. Wij ondernemen dus geen actie richting politie, bank enz. Dat zal de gedupeerde echt zelf moeten doen. Wij zullen natuurlijk altijd medewerking verlenen indien een instantie ons hierom verzoekt.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:15
Microkid schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:39:
[...]
Wij ondernemen dus geen actie richting politie, bank enz.
Niet dat ik het er per se mee oneens ben.
Toch vraag ik me af waarom niet?

Wellicht als jullie dit wel zouden doen, zou je een signaal afgeven aan gespuis. Wij zijn Tweakers, geen marktplaats. Bij genoeg fatsoenlijk motief word er info vrijgegeven aan de opgelichten, dan kunnen die er zelf achteraan. Of maakt Tweakers er werk van. Als oplichter, met dit in mijn achterhoofd. Zou ik me wel 2 keer bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Torac schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:45:
[...]

Niet dat ik het er per se mee oneens ben.
Toch vraag ik me af waarom niet?
Staat duidelijk in mijn eerste zin: Tweakers is geen partij in de overeenkomst tussen koper en verkoper.

Als gebruikers zich niet aan onze voorwaarden houden gooien we ze van Tweakers. Dat is wat wij doen om onze site te verschonen van dat soort gespuis. Wij kunnen geen aangifte doen bij bank of politie aangezien wij niet de benadeelde partij zijn. De enige partij die een aangifte kan doen is de benadeelde partij dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 14-05-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Microkid schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:39:
[...]

Tweakers is geen partij in de overeenkomst tussen koper en verkoper. Wij ondernemen dus geen actie richting politie, bank enz. Dat zal de gedupeerde echt zelf moeten doen. Wij zullen natuurlijk altijd medewerking verlenen indien een instantie ons hierom verzoekt.
1e inderdaad logisch. En laatste ben ik blij om te lezen. Gelukkig zelf niet nodig gehad.
Aan iedereen, succes met aangifte doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En aangezien de vraag van @Oon reeds beantwoord is, en verdere discussie over oplichting, maatregelen en de rol van Tweakers al in vele voorgaande topics besproken is, gaat hier nu een slotje op.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.