grondkabel aansluiten op 'buitenwandcontactdoos'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonah1981
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-11-2021
Mijn vraag
Ik heb onlangs 2 Glampere NIKO Hydro dubbele wandcontactdoos tuinpaaltjes aangeschaft en deze wil ik gaan aansluiten op een grondkabel. De grondkabel is 3 aderig; 2,5mm2 YMvK-as met aardlitze in de kleuren bruin, zwart en grijs. De aansluiting van de wandcontactdoos zijn blauw, geel/groen en zwart en deze is intern doorverbonden. Nu had ik al gelezen dat de aardlitze de aardedraad is die verbonden moet worden met groen/geel; maar hoe moet ik de rest aansluiten en wat te doen met de aders van mn grondkabel die ik niet ga gebruiken? Moet er bv eerst een lasdoos tussen zodat ik daarin de niet-gebruikte aders in kan afdoppen of is rechtstreekse aansluiting wel mogelijk?
Je begrijpt het al; echt de vragen van een 'leek', maar om hier nu een een elektricien voor te moeten bellen, gaat me ook iets te ver, met een beetje hulp moet ik dat ook alleen kunnen; en ik leer graag weer iets bij. Graag advies.
Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 15:19
Jonah1981 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:53:
Mijn vraag
De grondkabel is 3 aderig; 2,5mm2 YMvK-as met aardlitze in de kleuren bruin, zwart en grijs.
Even voor de zekerheid: bedoel je met de grijze aardlitze niet de mantel? In mijn ervaring is er een koperkleurige aardlitze gevlochten in de mantel. Die mantel knip je weg en de aardlitze tape je in met aan het uiteinde een aderhuls. Let op: dit is mijn ervaring en ben geen professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonah1981
nee, er zit idd een zilverkleurige mantel omheen en een aparte koperkleurige aardlitze; De mantel heb ik weggeknipt. De aardltze staat dus idd gelijk aan de groen/gele (aarde) aansluiting?; moet er dus nog een aderhuls omheen? En vwb de andere kleuren? Zoals gezegd, is de grondkabel verder zwart, bruin en grijs en de contactdoos blauw, geel/groen en zwart. Zwart is toch de schakeldraad aangezien het een dubbel stopcontact is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Hoezo heb je een 3 aderige kabel gekozen? Deze is niet zo handig omdat die (ITT een 2- of 4 aderige kabel) geen blauwe draad voor de 0 bevat.

Je zou wel met een stukje blauw isolatie tape kunnen gebruiken om één ader als 0 te markeren maar ik weet niet in hoeverre dat conform normeringen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonah1981
Daar kom ik nu ook achter:) Ik heb eerst, bij het aanleggen van de tuin, al grondkabels aangelegd. Als amateur gewoon gekeken op elektrashop welke wordt aanbevolen voor het aanleggen van tuinverlichting en extra aansluitingen en op basis van deze omschrijving de grondkabel besteld. Later pas de tuinpaal en nu loop ik hier dus tegenaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

De afscherming moet bij de groepen/meterkast aan aarde hangen,ook als er een aarde draad aanwezig is in de kabel.
Als er geen aarde draad aanwezig is,sluit men de afscherming zowel in de groepenkast aan op aarde als in de WCD.

hoe netjes en afgeschermde kabel aanpellen (in dit geval een muli core..maar gaat om principe en niet soort kabel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kadBAkzdnzep-oNjxrMZbp9lWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJGiBu3llVIvSEWrNSkRF2uJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxKCXda9VwnreluhzXqgcThvxqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9siHcgnu0slGy0oH5C24dY06.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8A4jL4n1m4G4uk0ZPsn0zthyvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAYhOHY5KymPeOKY4IqXkBhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6MJLHb7WLwlu2e6pWCTz7Zh_BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWuhrNVXlGOBIrULlF42eXI3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prNJIaMsQ3pIQe_MLVc7PIIIemM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G2hLhMYgbpU767uVaXfikUi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quyXJgknalg_Z2JA6c5S4FzXrJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEpTnRWFP12oygd8h0bztpP9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOlmP21rV3NfstGXQOea6lhM6s4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5GYsBQaaUfVdSIh2cWOQXNa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door Akino op 13-05-2021 08:44 ]

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:06
In zulke situaties kun je natuurlijk de kabel vervangen :)

Nee, zonder gekheid. Het verdient geen schoonheidsprijs maar ik zou het (gezien de omstandigheden) als volgt doen:

Aardlitse (dat metalen draadje zonder afscherming) voorzien van een adereindhuls en aansluiten op groen/geel(standaard aarde kleur).

Bruin (standaard fase kleur) aansluiten op Zwart in de doos

Grijs (voorzien van blauw tapeje) aansluiten op blauw in de doos (neutraal)

De zwarte kabel kun je dan nog gebruiken als schakel draad.
(Zelf heb ik bv bij dubbele stopcontacten altijd 1 stopcontact voorzien van constante stroom en de andere achter een schakelaar, handig als je er eens lampjes in wilt steken)

De grijze kabel wordt ook in een situatie waar een kookgroep wordt geplaatst "geleend" als neutraal draad bij gebruik van een 5 polige kabel.

Belangrijk is natuurlijk dat de kabel in de meterkast / binnen identiek is aangesloten.

[ Voor 18% gewijzigd door BjornHero op 13-05-2021 08:41 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Volgens de letteren der norm mag je de kabel niet gebruiken, want geen blauwe draad.

Praktisch gezien kun je natuurlijk gewoon met een stukje blauwe krimpkous op elke plek waar de draad zichtbaar is hem omkleuren. Mag niet, gebeurt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

Zou mij er niet te veel zorgen om maken. Ja het is niet volgens de standaard maar overal netjes grijs naar blauw tapen. Dan kan je de WCD gebruiken.

De niet gebruikte ader wat daarmee te hangt er vanaf; heb je hem helemaal nergens aangesloten (bron > eind) dan gewoon aan beide kanten niet strippen en zo laten (je kan hem afknippen, mocht je dan ooit willen aanpassen zit je daar wel mee).

De Litze met geelgroene tape omwikkelen en in een wago met hendeltjes stoppen. Daarna stukje stug koper naar het WCD. Alternatief is aderendhuls.

Als je inderdaad Niko Hyrdo hebt, erg mooi materiaal, heb je zat ruimte om dit allemaal direct weg te werken. Anders inderdaad eerst een lasdoos.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Die kabel is echt niks mis mee hoor ondanks wat iedereen hier zegt, Echt iedereen met een beetje electrotechnische kennis die die kabel aan een van beide kanten ziet zal snappen dat de grijze draad als nul is gebruikt. Die Zou ik persoonlijk nieteens omkleuren. Als je dat niet snapt kan je er beter vanaf blijven.

Let er wel even op dat de aardlitze goed vast komt te zitten in je wcd, het mooiste is om er een wago hersluitbare lasdop tussen te doen en dan een klein stukje geel/groene aarddraad er tussen welke je in je wcd aansluit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jonah1981
super bedankt iedereen voor de snelle en uitvoerige reacties; heeft me echt geholpen en kan er gelukkig zelf weer mee verder!
Pagina: 1