Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

grondkabel aansluiten op 'buitenwandcontactdoos'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Jonah1981
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 13-05 09:17
Mijn vraag
Ik heb onlangs 2 Glampere NIKO Hydro dubbele wandcontactdoos tuinpaaltjes aangeschaft en deze wil ik gaan aansluiten op een grondkabel. De grondkabel is 3 aderig; 2,5mm2 YMvK-as met aardlitze in de kleuren bruin, zwart en grijs. De aansluiting van de wandcontactdoos zijn blauw, geel/groen en zwart en deze is intern doorverbonden. Nu had ik al gelezen dat de aardlitze de aardedraad is die verbonden moet worden met groen/geel; maar hoe moet ik de rest aansluiten en wat te doen met de aders van mn grondkabel die ik niet ga gebruiken? Moet er bv eerst een lasdoos tussen zodat ik daarin de niet-gebruikte aders in kan afdoppen of is rechtstreekse aansluiting wel mogelijk?
Je begrijpt het al; echt de vragen van een 'leek', maar om hier nu een een elektricien voor te moeten bellen, gaat me ook iets te ver, met een beetje hulp moet ik dat ook alleen kunnen; en ik leer graag weer iets bij. Graag advies.
Alvast bedankt!!

Alle reacties

• Jonah1981
nee, er zit idd een zilverkleurige mantel omheen en een aparte koperkleurige aardlitze; De mantel heb ik weggeknipt. De aardltze staat dus idd gelijk aan de groen/gele (aarde) aansluiting?; moet er dus nog een aderhuls omheen? En vwb de andere kleuren? Zoals gezegd, is de grondkabel verder zwart, bruin en grijs en de contactdoos blauw, geel/groen en zwart. Zwart is toch de schakeldraad aangezien het een dubbel stopcontact is?

• Jonah1981
Daar kom ik nu ook achter:) Ik heb eerst, bij het aanleggen van de tuin, al grondkabels aangelegd. Als amateur gewoon gekeken op elektrashop welke wordt aanbevolen voor het aanleggen van tuinverlichting en extra aansluitingen en op basis van deze omschrijving de grondkabel besteld. Later pas de tuinpaal en nu loop ik hier dus tegenaan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jonah1981
super bedankt iedereen voor de snelle en uitvoerige reacties; heeft me echt geholpen en kan er gelukkig zelf weer mee verder!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True