Debian 4k HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Hoi,

Ik heb een oude computer van onder het stof gehaald. Het moederbord is een ASUS H81M-plus met een i3-4160 en maar 8GB RAM. Ik draai er een vanilla Debian 10 op met VLC als media player. De hoofdbedoeling van deze computer is om 4k films te kijken met VLC. De bestanden staan op een NFS network share op een Synology DS1515+, alles via 1GBps Ethernet. We hebben hier thuis nog geen 4k TV dus het draait gewoon op een 1080p TV, Full HD dus.

Nu ben ik aan het testen met een paar bluray disks en de frame rate is echt niet voldoende. Als ik de CPU in het oog hou, zit die constant op 100% user space. Ik vermoed dus dat de CPU een bottleneck is.

Wat heeft het meeste zin? hier een dedicated GPU in steken of tweedehands een i5 op de kop tikken die wel effectief 4 cores heeft? Of beide doen? Of ga ik er met deze setup gewoon niet komen voor 4k?

Alle reacties

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Pazo

Mroaw?

Ik denk ook dat je i3 de bottleneck is; had ik eerst ook. Ik heb een tijd gelden mij HTPC een upgrade gegeven omdat ik ook 4K wilde kijken. Heb er nu een Z390 bord met een i5-9600K in zitten. Kan prima 4K draaien, geen aparte GPU nodig (heb ik geen ruimte voor in de kast).

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 11-05-2021 10:48 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• bucovaina89
@Pazo : Thanks voor je reactie!

Zou een i5-4670 voldoende zijn denk je? Die is 4c@3.4GHz vs 2x(4t)@3.6GHz. Ik weet niet in hoeverre HT (vs 4 echte cores) echt een groot verschil maakt in het geval van VLC/4k video playback.

De output van intel_gpu_top geeft in ieder geval al aan dat de integrated GPU niet veel aan het doen is. De CPU daarentegen is volgens nmon wel de bottleneck (constant 100% CPU op alle 4 de threads).

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Pazo

Mroaw?

Ik vraag me af op die CPU ook niet te zwak is.

Bekijk evt even mijn topic van destijds, staan wel wat tips in.
Upgrade HTPC voor 4K

O.a. een moederbord met HDMI 2.0 ondersteuning is nodig als je geen aparte GPU neemt.
Denk dat je huidige moederbord het ook niet gaat trekken, volgens de specs; Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz.
Als ie het al trekt is 4K op 24 Hz niet zo best :)

Denk dat je beter iets meer kunt investeren, en ook een nieuw mobo met een wat nieuwe CPU kunt nemen. Kan je ook weer heel wat jaartjes vooruit.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Als je op je i3 systeem de gpu-hardware versnelling kan gebruiken zou het ruim snel genoeg moeten zijn om 4k af te spelen. Die intel gpu's kunnen stiekem heel wat werk verzetten.

Kijk hier eens of dit helpt:
https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/

Of uitwijken naar andere software die goed met de gpu kan omgaan.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• bucovaina89
@roeleboel : Ik ben wat verder aan het experimenteren geweest, volgens mij zit het probleem hem in H265/HEVC. Dat zou nogal processor intensief zijn. Bij H264 zie ik ~5% CPU-belasting en bij H265 gaat hij helemaal door het dak en zie ik choppy video en lijkt het alsof het bestand corrupt is (geblokt grijze stukken ... )

• bucovaina89
Hmmm, nog wat verder onderzoek leert me dat ik hoogstwaarschijnlijk beter een upgrade doe naar minstens een 6e generatie Intel CPU omdat die wel HEVC kunnen decoden

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Afhankelijk van de vereiste hoeveelheid vram zou een GT 1030 een oplossing kunnen zijn, mits er plaats voor is in de behuizing. Of je tikt een gebruikte RX550 2GB/4GB op de kop.

Als je het platform wil upgraden kan je beter meteen naar 11e gen Intel gaan. Die doen 4K veel makkelijker

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:42

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je wil video decoding in hardware doen, anders gaat idd je CPU door het dak. Als ik hier kijk:

https://www.intel.com/con...ion-intel-processors.html

Dan zie je dat h265 hardwarematig (via Intel Quick Sync) wordt ondersteund vanaf de 6e generatie Intel CPU's. Je hebt dus of nieuwe hardware nodig, of een doodsimpel videokaartje die h265 in hardware aankan.

Hier stond een dode link.

• bucovaina89
Ik ga er nog eens over nadenken, er zijn blijkbaar verschillende opties :). Nog een andere opties is met handbrake overzetten naar h264 bedacht ik me nog, al gaat dat wel even duren natuurlijk.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 22:42
bucovaina89 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:02:
Nog een andere opties is met handbrake overzetten naar h264 bedacht ik me nog, al gaat dat wel even duren natuurlijk.
Gaat het over bluray rips die je zelf maakt of die je downloadt? Als je zelf ript, oké dan blijft beeldkwaliteit gelijk, maar als je een al gecomprimeerd h265 bestand naar h264 gaat coderen, kost dat beeldkwaliteit. Sowieso kost h264 ook meer schijfruimte kosten. Je huidige systeem ondersteunt ook geen 4K op 60Hz via de HDMI poort, voor films minder een probleem want die zijn vaak op 24fps, maar de interface gaat niet echt vloeiend zijn, als je een muis gebruikt, merk je dat zeker.

Ik zou dan toch kiezen voor een GT 1030 of moederbord/CPU/geheugen upgraden. De 11de generatie Intel ondersteunt de meeste codecs en HDMI 2.0, maar dan moet je een Core i5 nemen en dat gaat je in totaal 200-300 euro kosten. De GT 1030 is dan volgens mij de betere optie, die mist alleen de AV1 codec maar dat gaat eerder bij streaming van belang zijn en op Linux werken de meeste streaming diensten toch niet op hoge resolutie.

Maar als je kunt leven met omzetten naar h264 en 30 Hz volstaat op 4K, is geen geld uitgeven natuurlijk de beste optie.

• bucovaina89
@MacPoedel : Ik ga het eens bekijken, kwestie van beeldkwaliteit gaat het niet veel uitmaken want voorlopig hebben we een 1080p TV staan, geen 4k. Het kost me enkel moeite om omzetting in gang te zetten en dan een uur of 10 wachten.

Het originele bestand hou ik ook bij, dus verlies van kwaliteit is geen issue. Mogelijk disk space tekort kan ik wel oplossen.
Pagina: 1