Gipsplaten monteren ivm strijklicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
Goedemorgen! Ik zie even door de bomen het bos niet meer en hoop dat iemand mee kan denken.

Wij willen ons schrootjes plafond op de slaapkamer gaan vervangen door gipsplaten plafond.
Onder de schrootjes zitten de balken v/d zoldervloer. Op de balken gaan we een regelwerk maken, hoh 40cm. De balken van de zolder lopen over de breedte, dus het regelwerk komt in de lengte.

De platen wil ik de lengte op de regels monteren, ipv haaks omdat de lange zijde v/d plaat bij haaks evenredig aan het raam loopt waardoor je de naad tussen de platen nog beter ziet door het strijklicht lijkt mij.
In deze video van Gyproc BE monteren ze ze ook in de lengte. Zie hieronder een schetsje van de afmetingen, de lijnen moet het regelwerk voorstellen. Grijze vlakken lopen schuin af, zijkant v/d dakkapel.

Ik wil gebruik maken van gyproc 200cm platen, 12,5mm dik met 2 kanten afgeschuind. 4 kanten afgeschuind lijkt me overdreven omdat ik maar 2 platen nodig heb om de lengte van 343 te overbruggen, de raam+binnenmuurzijde wordt afgewerkt met een plafondplint dus die zijden zitten sowieso niet in het zicht.

Bij veel andere instructies lees/zie ik echter dat haaks "the way to go" is.
Bij haakse montage kan je het ook zo uitmeten dat de kopse naad ondersteund wordt door een rachel, dit schijnt beter te zijn om scheuren te voorkomen? Dat is bij lengte montage niet.

Zie hier mijn dilemma.. haaks of in de lengte montage?
Voor de duidelijkheid: we gaan niet stucen. De naden en schroeven ga ik dichtsmeren en dan met voorstrijk en latex afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i5tXlGhV3eWq1QYEAZEMJQ0bp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QejOFYrKEc2agr0QTay4NQ3k.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door rvrrr op 10-05-2021 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je zou ipv latjes ook een paar platen underlayment kunnen schroeven. Geen gedoe met latjes, en extra isolatie van geluid en warmte. Dan weet je altijd zeker dat je gipsplaten aansluiten en als je ooit iets wil ophangen heb je geen gedoe met hollewandpluggen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49

orf

marcieking schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:04:
Je zou ipv latjes ook een paar platen underlayment kunnen schroeven. Geen gedoe met latjes, en extra isolatie van geluid en warmte. Dan weet je altijd zeker dat je gipsplaten aansluiten en als je ooit iets wil ophangen heb je geen gedoe met hollewandpluggen.
Voor een wand is dat een goed idee, maar voor een plafond vind ik het overdreven.

Gipsplaten moeten inderdaad aan de kopse kant ondersteund worden. Waarom geen stucplaten en het plafond laten stuccen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrrr
orf schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:09:
[...]

Voor een wand is dat een goed idee, maar voor een plafond vind ik het overdreven.

Gipsplaten moeten inderdaad aan de kopse kant ondersteund worden. Waarom geen stucplaten en het plafond laten stuccen?
Vorig jaar alles laten stucen op de beneden verdieping, en dat kan ik niet zelf. Onmogelijk nu om op korte termijn een goede stucadoor te vinden. Daarnaast kost het een flinke duit meer dan zelf een gips plafond plaatsen en afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
marcieking schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:04:
Is ook een optie maar denk dat de vloer niet berekend is op al dat extra gewicht van volledige platen op het plafond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59
Om te overwegen: 9,5mm platen zijn er in veel langere lengtes. Is wat lastiger manouvreren, maar dan kun het het hele plafond in één keer oversteken.
Je kunt er dan ook voor kiezen om de naden niet af te smeren, maar te vullen met acrylaat kit. Dan blijf je de naden zien, maar soms is iets dat bewust zichtbaar is netter dan iets wat je net niet perfect hebt kunnen verhullen.

Plafondplaten van 12,5mm moeten om de 50 cm ondersteund worden 9,5mm platen om de 40cm (bron: Gyproc doeboek pagina 47).

Als je in dezelfde richting gaat werken als je lattenwerk, dat zou in principe moeten kunnen, maar houd er rekening mee dat je dan om de 30 cm een lat moet zetten: begin van de plaat, midden en eind van de plaat. Dit omdat je die 60cm van de breedte van de plaat dus langer is dan de eerdergenoemde 40 of 50cm.

[ Voor 6% gewijzigd door Springuin op 10-05-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Hier ook haaks(?). Iig zo dat de gisplaten niet meelopen met je je lange lengtes van je rachelwerk. Als je het rachelwerk met lange latten van links naar rechts maakt, dan doe je de gipsplaten van boven naar beneden. Als jij de gipsplaten mooi vindt van je raam naar binnenmuur, dan maak je het regelwerk van je buitenmuur naar rechts. Zo hebben wij het zelf gedaan en ook de vorige timmerman die hier onze uitbouw heeft uitgeracheld.. (is overigens wel gestuct erna)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zonder plafondervaring heb ik dit ook in onze badkamer gedaan. Het viel mij vies tegen om alles netjes aan te laten sluiten. In veel gevallen worden gipsplaten met spuitwerk afgewerkt zodat oneffenheden niet zomaar opvallen. Maar jouw doel lijkt mij een strak plafond. Dan ontkom je denk ik niet aan een afwerkpleisterlaagje er overheen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
Springuin schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:18:
Om te overwegen: 9,5mm platen zijn er in veel langere lengtes. Is wat lastiger manouvreren, maar dan kun het het hele plafond in één keer oversteken.
Je kunt er dan ook voor kiezen om de naden niet af te smeren, maar te vullen met acrylaat kit. Dan blijf je de naden zien, maar soms is iets dat bewust zichtbaar is netter dan iets wat je net niet perfect hebt kunnen verhullen.

Plafondplaten van 12,5mm moeten om de 50 cm ondersteund worden 9,5mm platen om de 40cm (bron: Gyproc doeboek pagina 47).

Als je in dezelfde richting gaat werken als je lattenwerk, dat zou in principe moeten kunnen, maar houd er rekening mee dat je dan om de 30 cm een lat moet zetten: begin van de plaat, midden en eind van de plaat. Dit omdat je die 60cm van de breedte van de plaat dus langer is dan de eerdergenoemde 40 of 50cm.
Dankjewel nog! Het zijn toch platen van 3 meter geworden, 12.5 dik. Met 3 meter kan ik precies het stuk overbruggen, vanaf 302cm loopt het plafond schuin af, het raam zit in een dakkapel met schuin dak. De kopse zijde van alle platen zit dan on de overgang naar het schuine stuk, waar ik bij nader inzien dan toch een plint opzet over de hele breedte.

Denk dat ik wel een liftje nodig heb voor dit formaat, en wat hulp om het via het raam naar binnen te tillen :-)

Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
bartvl schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:27:
Zonder plafondervaring heb ik dit ook in onze badkamer gedaan. Het viel mij vies tegen om alles netjes aan te laten sluiten. In veel gevallen worden gipsplaten met spuitwerk afgewerkt zodat oneffenheden niet zomaar opvallen. Maar jouw doel lijkt mij een strak plafond. Dan ontkom je denk ik niet aan een afwerkpleisterlaagje er overheen.
Ben je daar ook voor platen met afgeschuinde kanten gegaan? Of ronde kanten? En met stuc?

Hoeft bij mij niet mega strak, maar wil het wel goed aanpakken. Ik kijk nu al 4 jaar tegen schrootjes aan met flinke kieren omdat ze zo oud en krom zijn haha.

[ Voor 5% gewijzigd door rvrrr op 10-05-2021 20:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

bartvl schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:27:
Als je je tijd steekt in gyproc afsmeren moet er helemaal geen volledige laag over :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOAAP02EpdXjcR3-vOHaWCdxtIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2sEalpeKCCogqOD7KFHvbOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk6X3vFQfItxurajbfdNdmIJ83E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6njGU4xbszSmwpQMFC25HwLB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqK7GQs6lP-k8aV8aNkSR-EIycQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrIen7y7vL2oUeAEkBqWrXs0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zweer alleen bij metalstuds IPV hout, studs werken zo gemakkelijk en snel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJB4gmQKstzI1aMlGxDtGbr3Edw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVKSy0bWSjc9hpBmOZMoGedT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6IF0LTAkYEu9Ufew6243E5FIcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GG97jqEfyKdrnsfxw8lR9AJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMJ--zxsDBpIITRusieSo0eZ4ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrXQAEHxLodK74lfo6VrtY3Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Jellabie op 10-05-2021 21:05 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
@rvrrr
Je kunt ook de schroten laten zitten en daar direct overheen met gips.

Ga je latten plaatsen dan haaks op de latten.
5 mm tussenruimte houden, zodat je het gips met een plamuurmes in de naad kunt smeren.
Dan zal er boven de naad een verdikking ontstaan waardoor het er niet uit kan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40
Dan ga ik lekker haaks tegen de richting in...
Ik heb tot nu toe altijd met de lengterichting mee de platen gemonteerd zonder scheuren of nadelige gevolgen.
Het is meer een kwestie van hoe vast en stabiel is je ondergrond.

Voorheen ook altijd met houten frames gewerkt en onlangs voor het eerst met metalstuds. Hout werkt prima. Maar na 1x overtuigd van de metalstuds.
Ruw werken, altijd recht, minder werking van de onderlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
Jellabie schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Als je je tijd steekt in gyproc afsmeren moet er helemaal geen volledige laag over :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zweer alleen bij metalstuds IPV hout, studs werken zo gemakkelijk en snel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er strak uit! Welke band en filler/finisher heb jij gebruikt voor de naden?
In de video in mijn topic start gebruiken ze iets van ABA van gyproc maar die wordt alleen in BE verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

@Jellabie dat ziet er inderdaad strak uit. Zijn de plafond platen dezelfde als de wandplaten? Deze hebben als heel mooi voordeel dat de zijkanten verjongen zodat ze goed aan te smeren zijn. Ik had standaard badkamer platen gebruikt, dus zonder die verjonging. Dat maakt het strak maken een slag moeilijker. De meeste moeite had ik overigens bij de kopse kanten. Deze heb ik in een naïeve bui koud tegen elkaar aangelegd en met de hand ietwat afgeschuind. Je raadt het al, dat was niet zo’n succes 😉

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

@rvrrr ik heb overal de papierband gebruikt, wat lastiger aan te brengen maar veel steviger dan een netje. Verder de eerste laag met jointfiller45, die droogt erg snel maar krijg je niet zo mooi. 2e laag met jointfiller120, veel grotere opentijd en smeert veel mooier uit. Laatste laag een jointfinisher.

@bartvl , het zijn allemaal dezelfde platen, kopse kanten heb ik niet afgeschuind. Koud tegen elkaar, papier erop plakken en erg breed uitsmeren.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:21
Je kan ook met een truukje een dwarslatje aanbrengen op de maanden van de platen:

Schroef een extra lat dwars over de latten aan de bovenkant. Daaronder kan je een extra lat schroeven die dan gelijk ligt met de andere latten maar dan dwars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Jellabie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 06:04:
@rvrrr ik heb overal de papierband gebruikt, wat lastiger aan te brengen maar veel steviger dan een netje. Verder de eerste laag met jointfiller45, die droogt erg snel maar krijg je niet zo mooi. 2e laag met jointfiller120, veel grotere opentijd en smeert veel mooier uit. Laatste laag een jointfinisher.

@bartvl , het zijn allemaal dezelfde platen, kopse kanten heb ik niet afgeschuind. Koud tegen elkaar, papier erop plakken en erg breed uitsmeren.
Het meest irritante aan informatie zoeken op internet over gipsplaten afwerken dat er wel 100 verschillende manieren zijn. Geheel afhankelijk van de opbouwsituatie en persoonlijke voorkeur.

Ik werk juist weer af met gaas omdat ik het breed uitsmeren onnodig en veel werk vind.
Maar als je een bepaalde werkmethode kent en goed werkt, dan zou ik daar niet snel vanaf stappen.

Verder ongeacht merk altijd 2 voorwerk lagen aanbrengen en een afwerklaag.
De afwerklaag kun je het gemakkelijkst een kant en klare pasta finisher kopen.
Dat spul hard niet uit in de emmer en je hebt daardoor alle tijd. Ook is het spul echt magistraal fijn om mee af te werken. Met een beetje geduld krijgt iedereen het met een finish pasta het glad

En anders zet je het "geheime wapen" in :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXxPRoFLZXpxNbWie1KTVVv46Jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aoyN5jy5eMRzA6BzJSJmJugt.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door barry86 op 11-05-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

@barry86 papier kan je ook gewoon in de aba voegen leggen, moet je niet breed uitsmeren. Maar papier is gewoon een stuk steviger :) gaas werkt wel 10 keer gemakkelijker tho.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Is ABA en AK niet gewoon hetzelfde? Of iig vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:27:
Is ABA en AK niet gewoon hetzelfde? Of iig vergelijkbaar?
Volgens mij is aba 4 zijden afgeschuind, dus ook de kopse zijde. AK is alleen over de lange zijde afgeschuind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ligt eraan of het 2AK of 4AK is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:24:
Ligt eraan of het 2AK of 4AK is :+
Haha ja, zo te lezen is aba in Belgie de afkorting voor wat bij ons AK is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:54
Inderdaad. In België heb je aan (2 kanten) of 4xaba (4 kanten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
Altijd mooi om met een google search in een tweakers topic terecht te komen.
@rvrrr toevallig nog tops hoe je de randen hebt afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cid8BWZSiM82z2aRUERz3Q33uLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3o0tcmsl3jCPA8TJb6PMAnIf.png?f=fotoalbum_large

In dit plaatje overigens de platen in de lengte bevestigd, maar als ik dit topic lees kan het beter dwars.

Hoe ver heb je de gipsplaat van de muur geplaatst? En hoe heb je dit afgewerkt? Ik wil liefst niet de wanden opnieuw schilderen en zou ook graag gewoon de naden dicht smeren en dan gelijk verven.

Edit: ik zat nu net dit filmpje te bekijken, hier adviseren ze 5mm uit de rand, en ca. 5mm tussen de platen. Maar hier gaan ze uit van stucen.
YouTube: Bouwmaat legt uit! Monteer een plafond met Knauf Stucplaat

[ Voor 14% gewijzigd door SquareOne op 02-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Voor wat het waard is… ik heb nog nooit haaks geschroefd en nooit scheuren waargenomen.
De constructie stabiel en trillingvrij lijkt me belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
SquareOne schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:32:
Altijd mooi om met een google search in een tweakers topic terecht te komen.
@rvrrr toevallig nog tops hoe je de randen hebt afgewerkt.

[Afbeelding]

In dit plaatje overigens de platen in de lengte bevestigd, maar als ik dit topic lees kan het beter dwars.

Hoe ver heb je de gipsplaat van de muur geplaatst? En hoe heb je dit afgewerkt? Ik wil liefst niet de wanden opnieuw schilderen en zou ook graag gewoon de naden dicht smeren en dan gelijk verven.

Edit: ik zat nu net dit filmpje te bekijken, hier adviseren ze 5mm uit de rand, en ca. 5mm tussen de platen. Maar hier gaan ze uit van stucen.
YouTube: Bouwmaat legt uit! Monteer een plafond met Knauf Stucplaat
Ik was dit topic alweer vergeten haha. Ik heb het uiteindelijk gewoon in de lengte gemonteerd, dus niet haaks, en de banden tussen de platen afgewerkt met gaas/net tape en dichtgesmeerd met die joint&filler.

Tussen de rand v/d platen en plafond hebben we ~0,5 tot 1cm ruimte gehouden. De randen rondom hebben we vervolgens afgewerkt met een plafondplint.
We hadden ook nog aantal schuine randen ivm dakkapel dus plafondlijsten waren stuk makkelijker.. gewoon verlijmd aan de plaat en naad tussen plafondplint en muur en plaat netjes dichtgekit.

Hier een voorbeeld van een gedeelte v/h plafond en een hoek v/d dakkapel die op dezelfde manier is afgewerkt. Alleen de hoek is afgewerkt met een "hoeklat".Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ulIkVBaVauJQjTPRMWRperd2ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zTmaksRukWEGvkIDpD2eSKh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door rvrrr op 02-01-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
rvrrr schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Ik was dit topic alweer vergeten haha. Ik heb het uiteindelijk gewoon in de lengte gemonteerd, dus niet haaks, en de banden tussen de platen afgewerkt met gaas/net tape en dichtgesmeerd met die joint&filler.

Tussen de rand v/d platen en plafond hebben we ~0,5 tot 1cm ruimte gehouden. De randen rondom hebben we vervolgens afgewerkt met een plafondplint.
We hadden ook nog aantal schuine randen ivm dakkapel dus plafondlijsten waren stuk makkelijker.. gewoon verlijmd aan de plaat en naad tussen plafondplint en muur en plaat netjes dichtgekit.

Hier een voorbeeld van een gedeelte v/h plafond en een hoek v/d dakkapel die op dezelfde manier is afgewerkt. Alleen de hoek is afgewerkt met een "hoeklat".[Afbeelding]
Thanks. Ah plinten wilde ik eigenlijk voorkomen.
Inmiddels weer ander filmpje op YouTube gevonden met tips om plafond aan te laten sluiten op bestaande wand. YouTube: Gyproc laten aansluiten aan een ander materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:23
SquareOne schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Thanks. Ah plinten wilde ik eigenlijk voorkomen.
Inmiddels weer ander filmpje op YouTube gevonden met tips om plafond aan te laten sluiten op bestaande wand. YouTube: Gyproc laten aansluiten aan een ander materiaal
Wat een knoeierd.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Pagina: 1