Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:30
Mijn vraag

Ik ben opzoek naar een mobiele airco, en daar ben ik uiteraard zelf al naar wezen zoeken.. Ook wat van die handleidingen door gespit..

Een merk zoals Trotec zegt nergens dat je de airco niet mag aansluiten met een verlengsnoer.
En merken zoals Inventum en Tomado verbieden het zelfs om een verlengsnoer te gebruiken.

Nou zou ik graag de achterliggende gedachte willen weten waarom je een airco niet op een verlengsnoer mag aansluiten.. Althans voor mijn airpress compressor mocht het eigenlijk ook niet, maar heb toen wel de bestaande kabel plus stekker langer gemaakt. En nooit problemen mee gehad.. Ik snap dat het een stukje consumenten bescherming is. Maar dat het niet onmogelijk zou moeten zijn om het toch met verlengkabel aan te sluiten.

Het enigste wat ik mij zou kunnen bedenken waarom je een airco niet mag aansluiten op een verlengsnoer lijkt mij dat de consument niet zo bewust is van de draad dikte van de gebruikte verlengsnoer, en dus de bekabeling te warm word en zelfs verbrand / of smelt..

Mij lijkt het namelijk dat het weinig uitmaakt of je een verlengkabel zou gebruiken met 3x 2.5mm kabel (dit is uiteraard met randaarde) Of dat je een stopcontact verlegt met 3x 2.5mm installatie draad..

Bij de laatste heb je dat in de muur.. En bij de eerste heb je dat op de grond liggen.

Waarom ik niet de stekker doos kan aanpassen is dat er bij het raam wel een stekker doos zit, maar hier geen randaarde op zit.. Ik vind de randaarde persoonlijk wel beter / veiliger om te hebben dan het wel / niet mogen gebruiken van verlengkabel. De ingreep van het aanpassen lijkt mij persoonlijk wel erg duur voor even tijdelijk een airco hier te plaatsen. Misschien moeten er dingen dan gesloopt worden om dit aan te kunnen sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Robin4 op 10-05-2021 00:32 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30
Het lijkt me dat als je een verlengsnoer hebt die de juiste waardes heeft, dus sterk genoeg is om het vermogen aan te kunnen, dat het gewoon kan.
Maar een Action verlengsnoer dan uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Vraag me af of hier meer mensen mee eens zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 10-05-2021 00:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-06 23:36
Allereerst mijn complimenten dat je de handleiding zo grondig leest! (dit is serieus).

Zoals je zelf ook al aangeeft lijkt mij dit ook een waarschuwing van hetzelfde niveau als "doe je kat niet in de magnetron".

Dit soort waarschuwingen dienen 2 doelen
-claims voorkomen
-consumenten behoeden (echt) domme dingen te doen.

Mijns inziens moet het gewoon mogelijk zijn de airco met een (fatsoenlijk) verlengsnoer aan te sluiten. Natuurlijk betekent dat, draden van voldoende dikte, niet opgerold (want; spoel) niet beschadigd, niet oneindig lang (spanningsafval), niet oneindig veel snoeren doorgekoppelt, juist aangesloten en veilig gelegd (geen val en of struikelgevaar etc...).

Want wat is het elektrische vermogen van zo een mobiele airco nu echt? Ca. De helft van het koelvermogen? 1300w?

[ Voor 13% gewijzigd door BjornHero op 10-05-2021 01:51 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De meeste binnenbranden komen agv het gebruik van verlengsnoeren die of defect zijn of niet voldoen aan de richtlijnen. Bij de airco speelt niet alleen het vermogen een rol, maar juist de veel grotere inschakelstroom een doorslaggevende rol en dan kunnen verlengsnoeren DE zwakke schakel en is een rechtstreekse aansluiting echt het veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

lange snoeren kunnen als ze verkeerd opgerold zijn veel warmte creëren door de magnetische velden die ze dan opwekken. Zo zijn er nog wel meer redenen om geen verlengkabel te gebruiken. Ik gebruik de verlengkabels van de Ikea voor mijn airco en ben er erg tevreden over. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik had het nog niet eens over opgerolde snoeren die je eigenlijk altijd dient te vermijden, een te hoge inschakelstroom kan zelfs bij een rechtuit snoer funest zijn voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
route99 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 02:18:
De meeste binnenbranden komen agv het gebruik van verlengsnoeren die of defect zijn of niet voldoen aan de richtlijnen. Bij de airco speelt niet alleen het vermogen een rol, maar juist de veel grotere inschakelstroom een doorslaggevende rol en dan kunnen verlengsnoeren DE zwakke schakel en is een rechtstreekse aansluiting echt het veiligste.
Wat kan er dan ermee gebeuren? Het heeft toch dan allemaal de juiste bekabelings dikte.

Ik weet dat je voor dit soort gebruikers geen 3x1.5 kabel ervoor moet gebruiken maar 3x 2.5

Mijn airpress compressor lijkt ook op een direct stop contact te zitten.. Maar er moet dan wel xx meters van installatie draad naar het huis toe. Snap dan niet dat een stekker dan een probleem kan vormen, want die stop je dan toch ook in een stop contact waar nog xx meter installatie kabel van 3x2.5 naar het huis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Even over "vermogen"...
Koel- of verwarmingsvermogen, uitgedrukt in kW of BTU, is wat anders dan het opgenomen vermogen.
Dat is vaak hoger!
Op ieder apparaat moet dat vermeld staan en op keukenapparatuur etc staat een zgn aansluitwaarde.
Bij deze laatsten gaat het om echt hoogvermogen stroomslurpers.

Maar dat opgenomen vermogen is bepalend voor je aansluiting.

Overigens is en goed verlengsnoer wel geschikt om 10kW te verstouwen als het geen tientallen meters of langer is.
Je voorkeur voor randaarde deel ik. ;)

De kabels kunnen in ieder geval wel warm worden maar voor "spoelwerking" hoef je alleen bang te zijn bij niet geheel afgerolde snoeren. Als je hem slingerend met af en toe een lus hebt liggen gaat er niks fout.

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik denk dat ik ongeveer 5 meter nodig heb. Kwa vermogen ging het om de wattage. Zo`n ding kan prima 1200 watt (denk dat dit piek is) gebruiken.

Kan hem dan eventueel op het geaarde stopcontact waar de CV op zit aansluiten.. Is ook het enigste stop contact bij mij boven dat wel geaard is.

[ Voor 83% gewijzigd door Robin4 op 10-05-2021 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Dan zou ik proberen er zelf een langere kabel aan te zetten.

Iedere stekker geeft weer een beetje minder goed contact, wat nou net bij hogere vermogens tot vonken kan leiden. In uiterste gevallen...

Vorige zomer zelf ook gedaan met de nieuwe wasmachien; mocht ook niet van AEG, maar een verlengsnoer van 50 cm is ook prut. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Ow, misschien nog handig:

https://www.aircogroep.nl...apaciteit-airco-berekenen

Even snel gegoogeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ToolBee schreef op maandag 10 mei 2021 @ 02:54:
Dan zou ik proberen er zelf een langere kabel aan te zetten.
Iedere stekker geeft weer een beetje minder goed contact, wat nou net bij hogere vermogens tot vonken kan leiden. In uiterste gevallen...
Vorige zomer zelf ook gedaan met de nieuwe wasmachien; mocht ook niet van AEG, maar een verlengsnoer van 50 cm is ook prut. ;)
Hiermee sla je de spijker op de kop: Vermijd een verlengsnoer als het effe kan, de optelsom van de risico's kan net te veel zijn.
Mits zeer goed aangelegd zou ik zelf in bepaalde gevallen wel een risico inschatting kunnen maken: Dit kan. @Robin4 zo lees ik jouw reactie ook, maar ik vind dat de oplossing van @ToolBee toch veiliger is.
Dat verlengsnoer vermijden is altijd beter.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 10-05-2021 06:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:08
1200W elektrisch vermogen is nog geen 6A. Laten we nou niet doen alsof dat een zodanig sterke stroom is dat we ons zorgen moeten gaan maken over overgangsweestand van een extra stekker door een verlengsnoer.

Als je een fatsoenlijk snoer gebruikt met voldoende dikke aders en volledig uitrolt, is er niets aan de hand. Zelf gaan zitten prutsen met stekkers eraan maken met langere snoeren is risicovoller dan een fatsoenlijk verlengsnoer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zoals ik al schreef, mits goed aangelegd lijkt me het geen probleem, maar dat er veel branden door komen verbaast me niks als ik zie hoe eea bij andere mensen aangesloten is.
De vraag van deze topicstarter kwam al eerder voorbij... en daar was ook iets als "mits goed aangelegd " wat sterk naar voren kwam.
Mobiele airco verlengsnoer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Naafkap schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:07:
1200W elektrisch vermogen is nog geen 6A. Laten we nou niet doen alsof dat een zodanig sterke stroom is dat we ons zorgen moeten gaan maken over overgangsweestand van een extra stekker door een verlengsnoer.

Als je een fatsoenlijk snoer gebruikt met voldoende dikke aders en volledig uitrolt, is er niets aan de hand. Zelf gaan zitten prutsen met stekkers eraan maken met langere snoeren is risicovoller dan een fatsoenlijk verlengsnoer gebruiken.
Precies, en zelfs gemiddelde Action verlengsnoer moet dat aankunnen. Het enige echt risico dat ik zie is opgerold het laten liggen. En dat heeft minder met magnetische velden te maken, en meer met dat hitte gewoon niet goed weg kan komen als het in één grote rol ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 12:38
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:02
Ik denk dat het een combinatie van potentiele dingen die fout kunnen gaan die ze voor proberen te blijven.

- Mensen die een te dun verlengsnoer nemen (potentieel smelten/vuur => schadeclaim)
- Mensen die de rol/haspel niet netjes uitrollen (potentieel smelten/vuur => schadeclaim)
- Geen geaard snoer (bij kortsluiting een opdonder => schadeclaim)
- Theoretisch, maar: Een te lang snoer = voltage drops = minder vermogen => minder prestatie => schadeclaim

En zo zijn er mogelijk nog wat dingen, maar dat allemaal uitleggen aan een leek is niet te doen, waar "niet verlengsnoer!" zeer simpel is :)

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn.C.V op 10-05-2021 10:06 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
CriticalHit_NL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:40:
Tja ik zou er eerlijk gezegd niet erg wakker om liggen, de kans dat het problemen geeft, zeker als enkel de airco is aangesloten op dat ding en stopcontact met een stekkerdoos met voldoende vermogen zal zeer zeker wel nihil zijn.

Heb zelf hier een Eurom Coolperfect 180 Wifi 18000BTU (2000W) geval staan.

De bovenkamers zijn hier niet geaard. Er zit een stekkerdoos van ik meen circa 2600W (Karwei) aangesloten op het stopcontact, op deze stekkerdoos zit nog een stekkerdoos aangesloten (weet even niet welke capaciteit) waarop de Logitech Z906 5.1 speakerset is aangesloten. Verder zit er op dezelfde doos de desktop-pc met een 1200W voeding maar die effectief maximaal zo'n 600W verbruikt samen met twee monitoren. Dan zit er nog een stekkerdoos erop aangesloten van ik meen 3600W capaciteit waar de airco dan op is aangesloten.

Ooit die 3600W omgewisseld voor een nieuwere van 2600W (kon geen hogere capaciteit vinden) omdat de schakelknop niet goed meer werkt, ondanks dat de hele meute op maar een enkele stekker in het stopcontact zit werkt het feilloos. Enkel bij inschakeling van de airco willen de milieu-vriendelijke hallo? geen lampen nog wel even flink dimmen maar dat is alles, tot dusver nooit problemen gegeven.

Zelfs als er een 2e desktop-pc was aangesloten (met monitor en een 2.1 speakerset) op de stekkerdoos van de Z906 die wel t/m 800W zou kunnen verbruiken heeft het tegelijkertijd geen problemen opgeleverd, al hebben we volledige belasting niet uitgetest. :+

De stekker op het stopcontact wordt overigens niet warm, dat is wel anders met een stofzuiger van 2600W, vermoed alleen dat de groep het niet leuk gaat vinden als de airco en de stofzuiger er tegelijkertijd opzitten, ga dat ook niet proberen.

Ben in ieder geval blij met de ouderwetse stoppenkast en feraris meter, die klapt er tenminste niet uit met die irritante overgevoeligheid van die nieuwerwetse zooi bij elke kleine tijdelijke overbelasting. Mompelt iets met vernieuwing en achteruitgang of zo. O-)
toon volledige bericht
Totdat je huis afbrand omdat het toevallig toch ergens te warm word en in brand vliegt. Want het ging altijd goed, nooit problemen mee gehad en mij overkomt het niet. Mag hopen dat je brandverzekering niet een punt heeft staan in de voorwaarden hiervan, kan dan duur lesje worden als ze zeggen dat ze niet uitkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11
Robin4 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:40:
Vraag me af of hier meer mensen mee eens zijn.
Het is voornamelijk indekken...

Het mag niet: is altijd goed/veilig (en lekker makkelijk)

Als in de handleiding staat dat het toepassen van een verlengsnoer mag, moet eigenlijk ook uitgekauwd worden wat voor snoer gebruikt mag worden om inderdaad te voorkomen dat stroomvreters aangesloten worden op een 3x0,75mm2 verlengsnoertje... en er eventueel cases komen dat fabrikant aansprakelijk gesteld wordt (want in de handleiding stond dat het mocht).

Online zweeft er een mooi gifje rond:
handleiding auto's in de jaren 70: uitleg hoe je de kleppen moest stellen 8)
Handleiding auto's anno nu: ga niet op het dak zitten terwijl de auto rijdt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Naafkap schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:07:

Volgens mij heeft zo'n apparaat nog wel een redelijke blindstroom want een 12000BTU op een 3x1.5 verlengsnoer van 10m wordt toch redelijk handwarm. Ik zou dat niet in huis willen hebben in ieder geval.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik weet niet hoe technisch ze bij tomado zijn..

Maar kreeg dit als antwoord bij hun:

Beste Robin,

Bedankt voor je bericht!

De verlengsnoer kan ervoor zorgen dat er spanningsverschil zit in het aankomen van de stroom.

Omdat je te maken hebt een apparaat dat met een chemische reactie werkt is het niet verstandig om er extra stekkers etc. tussen aan de sluiten.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 23:11
Wut? Geven ze ook aan hoe lang de draden tussen je meterkast en je wcd maximaal mogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01
Dat is eenzelfde antwoord als "Je kunt over een verlengsnoer struikelen". Het kan imo prima, staan in dit topic genoeg tips om enig risico te vermijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:35:
Het lijkt me dat als je een verlengsnoer hebt die de juiste waardes heeft, dus sterk genoeg is om het vermogen aan te kunnen, dat het gewoon kan.
Precies, uiteraard is dat wel het kardinale punt. Natuurlijk is er dan geen enkel bezwaar. Maar omdat de doorsnee leek daar hoegenaamd geen weet van heeft, ook niet als er een uitgebreide uitleg bij staat, raadt men het kortweg af en vermijdt daarmee eventuele lachwekkende claims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:13
Robin4 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:34:
Ik weet niet hoe technisch ze bij tomado zijn..

Maar kreeg dit als antwoord bij hun:

Beste Robin,

Bedankt voor je bericht!

De verlengsnoer kan ervoor zorgen dat er spanningsverschil zit in het aankomen van de stroom.

Omdat je te maken hebt een apparaat dat met een chemische reactie werkt is het niet verstandig om er extra stekkers etc. tussen aan de sluiten.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
een airco, is eigenlijk een omgedraaide ijskast of beter een warmtepomp.
maar kunnen een flink vermogen hebben 2+kW is mogenlijk en met die vermogens moet je even opletten wat je doet.
voorbeeld is een frietpan, die zijn ook vaak 2kW en dan heb je een degelijke stekker en snoer nodig voor veilig gebruik.
maar een fietpan, die zet je niet aan en gaat dan naar de kroeg. (te minste verstandige mensen doen dit niet.)
met een airco is dit vaak wel de bedoeling om er voor te zorgen dat je in een gekoeld huis terug komt.
en apparaten die zonder dat er gecheckt word of het draait en alles goed is, tja dan wil je wat meer zekerheid dat het niet fout gaat.

(draai zelf met een 0,3kW warmtepomp, die levert in de winter gewoon 1,4kW warmte aan het huis, en draait dan ook 24x7 heel de winter door.
ondanks het lage vermogen, beter om zo een systeem zo aan te sluiten dat je er nooit problemen mee hebt.
dus geen verleng kabel.
niet alleen de veiligheid, maar ook de bedrijfszekerheid is wel een dingetje voor tof gebruik.)

simpel gesteld, check het vermogen (pas op niet koelvermogen of verwarm vermogen, maar opgenomen vermogen, kan factor 5 verschil in zitten),
gebruik de juiste kabel (wat ook een juist aangesloten verleng kabel kan zijn, niet elke airco heeft veel vermogen nodig.)

persoonlijk: ik zou geen mobiele airco willen, die zijn vaak erg slecht in koelen en verwarmen.
en zo mobiel zijn ze niet, hij moet nog steeds zijn warme lucht naar buiten kunnen blazen.
dus je moet eigenlijk een aardig gat in de muur boren (of andere oplossing verzinnen.).
beter is een echte airco kopen en oplaten hangen.
is helemaal niet zo duur.
en als je echt slim bent koop je er 1 die ook kan verwarmen.
stookt een stukje goedkoper als met gas en verschil is dan zo terugverdiend. ;)
(of eigenlijk gebruik je de airco dan als warmtepomp wat het ook dus is. )
dus een mobiele airco is het laatste wat je eigenlijk wil. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 00:01

g0tanks

Moderator CSA
Robin4 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:34:
In een airco vindt toch helemaal geen chemische reactie plaats? Het verdampen en condenseren van het koelmiddel is een fysisch proces zonder chemische veranderingen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 09:39

Theo

moederbord

Het is eigelijk heel simpel waarom ze dit 'verbieden'. Een verlengsnoer is namelijk helemaal niet erg om te gebruiken. Maar verlengsnoer op verlengsnoer op verlengsnoer wel... En áls het fout gaat met stekkerdozen en verlengkabels dan is dat altijd omdat het een opéénstapeling is, en dat er (bijv) 15 apparaten op 8 stekkerdozen zijn aangesloten die uiteindelijk op één stopcontact zit. Als het dan fout gaat dan wil je als fabrikant niet een schuld kunnen krijgen of aanleiding zijn.

Tevens behoort een stopcontact tot de vaste installatie in huis die deugdelijk aan is gelegd (door een pro of iemand die weet wat hij zou moeten doen). Een stekkerdoos daar zit geen kwaliteitscontrole en zekerheid op..

Om dit dus tegen te gaan wordt er in de handleiding genoemd dat je geen stekkerdozen en verlengkabels kan gebruiken. Jij weet dat jij een goede stekkerdoos gebruikt die direct op een stopcontact zit. Maar tante Truus die op zolder ergens een stekkerdoosje ziet liggen die daar al 30 jaar ligt en hier de stekker van de airco in propt heeft geen enkel idee of welk stopcontact deze uiteindelijk zit, of deze deugdelijk is en of de randaarde wel door alle stekkers wordt doorgevoerd....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Theo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:35:
Het is eigelijk heel simpel waarom ze dit 'verbieden'. Een verlengsnoer is namelijk helemaal niet erg om te gebruiken. Maar verlengsnoer op verlengsnoer op verlengsnoer wel...
En dat is niet het enige! Sommige verlengsnoeren zijn namelijk veel te dun. Hooguit bestemd voor een schemerlampje of zoiets. En daar heeft voornoemde tante Truus ook geen weet van, een snoer is toch een snoer? Net als als een heleboel andere taboes op elektragebied. Je wilt gewoon niet weten wat er soms aangetroffen wordt. Vooral op zolders waar oorspronkelijk geen verlichting zat en waar een "handige" bewoner dit zelf even gefikst heeft, inclusief stopcontacten. Wat een handige jongen is die Jan toch niet waar? Met dunne tweelingsnoertjes wel te verstaan, eigenlijk ook niet meer dan een paar vastgespijkerde verlengsnoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

CriticalHit_NL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:40:
......

De bovenkamers zijn hier niet geaard. ......
omdat de schakelknop niet goed meer werkt....
je snapt hopelijk toch wel het issue??
Van die goedkope prut verlengdoosjes van de bouwmakt met zo'n uber el cheapo rode aan/uit schakelaar, die het dan om onverklaarbare redenen ineens niet meer zo goed doet...
AUB geen 'hulp' aanbieden op dergelijke vragen waar mensen daadwerkelijk de handleidingen lezen en zich afvragen of het 'verbod' op verlengsnoeren steekhoudend is...

Dit is geen rant of poging om je af te zeiken maar echte oprechte bezorgdheid.
Als je die verlengdoos nog hebt, maak ze eens open en verbaas je aub..

Aan de ts, gebruik een losse verlengkabel (zonder doos!) liefst van 5 meter of zo, wat je nodig hebt, en ga niet met van die witte bouwmarkt zooi werken met belastingen van 1kW of meer continu. Dat kan zeker fout gaan.
Je moet die watts interpreteren als de watts van een willekeurige pc speakerset....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Dus jullie zeggen een goede verleng kabel kan die gewoon op de wanddoos is aangesloten
Maar geen verlengdozen gebruiken.

Ik was van plan om zoiets gewoon los aan te sluiten (zit wel een C.V op die zelfde wand contact doos. Weet niet of dat is uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Robin4 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 01:03:
Dus jullie zeggen een goede verleng kabel kan die gewoon op de wanddoos is aangesloten

Ik was van plan om zoiets gewoon los aan te sluiten (zit wel een C.V op die zelfde wand contact doos. Weet niet of dat is uit maakt.
alles kan mits je goed materiaal gebruikt.
Maar de *troep* die men in een willekeurige bouwmarkt kan kopen, specifiek verlangdozen, is van dusdanig bedroevende kwaliteit dat ikzelf daar in geen geval een hoge continu belasting op zou zetten en ik zou ook zeker mijn twijfels hebben mbt een apparaat als een cv ketel, niet dat dat veel electriciteit gebruikt,maar het is zo ongeveer het belangrijkste qua aarding wat je in je huis hebt.
In jouw geval zou ik het geaarde stopcontact, waar zoals ik het nu begrijp maar een aansluiting is, laten vervangen door een dubbel stopcontact, controleren wat er verder op die groep zit, en dan een aansluiting als voorheen gebruiken voor de cv en de andere voor je airco. En als je dan toch eea moet regelen zou ik geen verlengkabel tussen airco en stopcontact zetten maar een langere, goede, dikke kabel eraan (laten) maken met een deugdelijke stekker en die gebruiken.
geen verlengdozen van de bekende bouwmarkten kopen voor dit werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 26-05 16:01
Robin4 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 01:03:

Zoek even op schuko verlengkabel 3x2,5mm² met volrubberen stekkers op google.
Deze modellen zijn wel het meest geschikt maar ik mag hier niet linken.
En wat betreft de posts met de 3 verlengdozen op elkaar van 2600W max. tja.. je hebt ook nog buren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1