Mobiele airco verlengsnoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
Hi Tweakers,

Ik wil graag voor op de zolderkamer een mobiele airco aanschaffen. Los van de discussie of het wel of niet zinvol is om dat te doen (die discussie hoef ik dus niet te voeren), wil ik graag weten waarom er in de handleiding van mijn beoogde airco staat dat je het apparaat absoluut NOOIT moet aansluiten met een verlengsnoer?

Ik heb in de zolderkamer zelf namelijk geen geaard stopcontact, maar in de overloop wel. Zodoende zou ik graag een (geaard) verlengsnoer met voldoende stroomcapaciteit willen kopen (uiteraard volledig uitgerold) en daarmee de airconditioning willen aansluiten. Wat zou hierop tegen kunnen zijn?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via SmartHomer1993 op 25-04-2019 14:29)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 13:50
De gemiddelde consument denkt niet na over het type verlengsnoer en dan gaat het mis. Gebruiksaanwijzingen zijn ook gemaakt voor domme mensen en om te voorkomen dat mensen bij de leverancier gaan klagen dat hun verlengsnoer doorbrandt, zetten ze in de handleiding 'gebruik geen verlengsnoer'.

Als jij gewoon een goed verlengsnoer pakt van 3 x 2,5 mm2 met degelijke stekkers, dan is er niets aan de hand.

Beter gezegd: ik denk dat je die airco beter in een stopcontact met randaarde kunt pluggen met een goed en stevig verlengsnoer erbij, dan rechtstreeks in een stopcontact zonder randaarde.

Punctuality is the politeness of kings

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verlengsnoeren zijn meestal maar 1,5mm2, wat te weinig gaat zijn voor die airco. Daarnaast rollen veel mensen het snoer (meestal een haspel) niet af, waardoor er inderdaad brand kan ontstaan bij voldoende belasting.

[ Voor 70% gewijzigd door DrivinUCrazy op 25-04-2019 14:10 . Reden: te vroeg op versturen gedrukt. ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17
Airco verbruikt nogal wat energie en vaak mag zulk vermogen niet door elke verlengkabel. Je zou dus moeten weten wat het gevraagde vermogen van de airco is en een verlengsnoer moeten zoeken welke dit veilig kan transporteren.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +18 Henk 'm!

• dreamscape
De gemiddelde consument denkt niet na over het type verlengsnoer en dan gaat het mis. Gebruiksaanwijzingen zijn ook gemaakt voor domme mensen en om te voorkomen dat mensen bij de leverancier gaan klagen dat hun verlengsnoer doorbrandt, zetten ze in de handleiding 'gebruik geen verlengsnoer'.

Als jij gewoon een goed verlengsnoer pakt van 3 x 2,5 mm2 met degelijke stekkers, dan is er niets aan de hand.

Beter gezegd: ik denk dat je die airco beter in een stopcontact met randaarde kunt pluggen met een goed en stevig verlengsnoer erbij, dan rechtstreeks in een stopcontact zonder randaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op iedere verlengsnooer staat een maximaal wattage dat het ding kan hebben. Een airco trekt flink wat power, dus dat moet ie aankunnen. Dat is het enige waar je eigenlijk op moet letten. En dat in het boekje staat dat het niet mag is gewoon om zichzelf in te dekken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Laatst online: 24-04 12:57
dreamscape schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:11:

Maar dan de vraag: waar vind je zo'n verlengsnoer? Ik zit te Googlen maar die zijn bijna niet te vinden. Alleen met 1.5mm2 draaddikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
dennisprins schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:33:
[...]

Maar dan de vraag: waar vind je zo'n verlengsnoer? Ik zit te Googlen maar die zijn bijna niet te vinden. Alleen met 1.5mm2 draaddikte.
Kan je zelf ook maken :) we zitten op tweakers he :p gewoon met 3x2.5mm met flexibele kern, en bijbehorende stekkers.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of je gaat even naar de bouwmarkt en haalt daar:
- rubber stekker met randaarde,
- rubber contra stekker met randaarde,
- Vmvl of Rubber 3x2,5mm², lengte zelf bepalen.

En schroeft de boel even zelf aan elkaar, geen hoogstaand werk.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Ik wilde typen 'zoek een verlengsnoer voor max. 16A', maar dat werkt niet. 1,5mm2 is volgens veel specificaties voldoende voor 16A. Voor een airco die soms uren achtereen aan staat zou ik dat echter niet doen. Zelf maken, zoals hierboven ook wordt gesuggereerd, is vaak het beste.

Het is helemaal niet moeilijk, zelfs als je nu denkt 'dat heb ik nooit gedaan'. Voor alles is een uitlegfilmpje te vinden, dus ook hiervoor:
[YouTube: Praxis laat zien hoe je een stekker kunt aansluiten]

En als je het echt niet aandurft, hier hebben ze verlengsnoeren met de juiste aders:
https://www.kabel24.nl/kabel/verlengkabel

Zelf maken is wel stukken goedkoper ;

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 25-04-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
keur0000 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:39:
Of je gaat even naar de bouwmarkt en haalt daar:
- rubber stekker met randaarde,
- rubber contra stekker met randaarde,
- Vmvl of Rubber 3x2,5mm², lengte zelf bepalen.

En schroeft de boel even zelf aan elkaar, geen hoogstaand werk.
Vergeet de adereindhulzen niet. Het heeft weinig zin om kaal stranded draad in schroefklemmen tot een paar strands te vermorzelen. Dat blijft een zwakke plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Welk vermogen neemt de airco op?
dreamscape schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:45:
[...]

Ik wilde typen 'zoek een verlengsnoer voor max. 16A', maar dat werkt niet. 1,5mm2 is volgens veel specificaties voldoende voor 16A. Voor een airco die soms uren achtereen aan staat zou ik dat echter niet doen. Zelf maken, zoals hierboven ook wordt gesuggereerd, is vaak het beste.

Het is helemaal niet moeilijk, zelfs als je nu denkt 'dat heb ik nooit gedaan'. Voor alles is een uitlegfilmpje te vinden, dus ook hiervoor:
[YouTube: Praxis laat zien hoe je een stekker kunt aansluiten]

En als je het echt niet aandurft, hier hebben ze verlengsnoeren met de juiste aders:
https://www.kabel24.nl/kabel/verlengkabel

Zelf maken is wel stukken goedkoper ;
Ja, met dank aan Praxis hoe het niet moet...

1) Het insnijden van de mantel "let daarbij goed op dat je de kern niet beschadigd" en vervolgens doen ze dat juist wel op de video....
2) De getoonde striptang is geschikt voor installatiedraad, niet dun soepel snoer.
3) De eindes niet samendraaien, maar adereindhulzen gebruiken. De getoonde stekker heeft schroefklemmen die overduidelijk niet geschikt zijn voor soepel snoer.

En bedenk wel; de mensen die zulke idiote dingen na-apen betaal jij indirect ook voor via de brandverzekering.

[ Voor 0% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-04-2019 16:48 . Reden: -e ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:56:
Ja, met dank aan Praxis hoe het niet moet...
Sorry, ik zit op mijn werk en heb snel even een filmpje opgezocht. Aannemende* dat zo'n instructiefilmpje wel netjes klopt, heb ik niet meer het hele filmpje bekeken.

* assumptions are the mother of all fuck-ups, zo blijkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dreamscape schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:19:
[...]

Sorry, ik zit op mijn werk en heb snel even een filmpje opgezocht. Aannemende* dat zo'n instructiefilmpje wel netjes klopt, heb ik niet meer het hele filmpje bekeken.

* assumptions are the mother of all fuck-ups, zo blijkt weer.
Het is je vergeven hoor ;)

Toen ik dat filmpje van de Praxis zag dacht ik direct; eens even kijken hoeveel onzin er nu weer in zit :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45

Theo

moederbord

3x2.5mm2 is wellicht iets overdreven. Een mobiele airco verbruikt ongeveer 700 tot 1.00 watt, afhankelijk van hoe groot deze is. (let wel, dit is niet het thermisch vermogen, ik heb het over het electrisch opgenomen vermogen) Een vermogen van 1.000 watt resulteert in een stroomverbruik van ongeveer 4.5 ampères. En dit kan met gemak door een gewoon 1.5mm verlengsnoer.

Er zijn echter ook verlengsnoeren die voorzien zijn van drie flinterdunne draadjes. Deze wil je niet gebruiken. maar omdat Henk en Anita mogelijk zo'n flutverlengsnoer hebben staat er in de handleiding dat de airco helemaal niet op een verlengsnoer mag worden aangesloten. better safe than sorry

Onder dezelfde noemer wil je ook niet verlengsnoer op verlengsnoer op verlengsnoer aansluiten; of een kabelhaspel van 40 meter die niet uitgerold is. Door dat ene zinnetje in de handleiding elimineer je als fabrikant deze situaties.

Maar mocht jij een verlengsnoer hebben dat minimaal 1.5mm in diameter is dan kun je deze gewoon gebruiken. Je kan dit soort verlengsnoeren/stekkerdozen herkennen als er op staat dat ze minimaal 2.500 watt mogen hebben.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:46
Ik dacht even te zoeken naar een goede stekkerdoos, en kom dan bijv. op dit uit. Max stroomsterkte van 3500W bij 230V.

Wat ik alleen niet snap is dat die kabels ondanks die max stroomsterkte maar 1.5mm2 dik zouden zijn?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

https://www.nemaco.nl/ver...qAM-BqWJc6fhoC2fIQAvD_BwE

wel beetje lang :)

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 25-04-2019 20:05 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
  • Laatst online: 00:16
Freeaqingme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:03:
Ik dacht even te zoeken naar een goede stekkerdoos, en kom dan bijv. op dit uit. Max stroomsterkte van 3500W bij 230V.

Wat ik alleen niet snap is dat die kabels ondanks die max stroomsterkte maar 1.5mm2 dik zouden zijn?
Lengte is ook van invloed, 1,5mm2 kan voldoende zijn voor kabel van korte lengtes.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Gewoon kant en klaar kopen? Je moet niet naar het aantal amperes kijken, maar naar het wattage.
Kijk hoeveel watt de airco wil hebben. En koop een snoer die dat aan kan, en bij voorkeur meer. 230v x 16A = 3680 watt. Als je dus een snoer hebt die (geheel afgerold) 3600 watt kan hebben dan kun je bijna een volledige groep verlengen. Brennenstuhl maakt dat soort spullen onder meer, zowel verlengdozen als haspels. Check even bij de hornbach.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Doorgaans staat er op de kabel in het type 3G2,5 als er 3 aders van 2,5mm in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zoals gezegd, 1000 Watt zal ongeveer het verbruik zijn, die van mij ook. Kan je meten of op het type plaatje kijken.
Misschien heb je die aarde niet eens nodig maar dat ga ik niet zeggen. 😁
Je zou ook een enkel aarde draadje kunnen leggen van het een naar het andere stopcontact, eventueel aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
Kijk eerst eens wat de aansluitwaarde is van die airco.
Zoals hierboven al aangegeven dikke kans dat je dit ook met 3x 1,5 mm² afkunt als het niet te lang hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:43

The Wizard

Moderator Mobile
3 meter kan gerust 16A door 1,5 mm2 heen, helemaal wat die mobiele airco's trekken zoals hier gezegd wordt, max 1000 Watt heb je capaciteit zat. Een 3 meter 1,5 mm2 snoer zal niet eens handwarm worden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zal niet alleen te maken hebben met warmteontwikkeling in het snoer, maar ook met de kortsluitstroom (circuitweerstand), met name waar je van een smeltzekering afhangt als aardlekbeveiliging...

Er zijn namelijk nog steeds heel wat huizen zonder aardlekschakelaar.

Voor warmteontwikkeling kan die 1 kW nog wel door 0,75 mm2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamuraan123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 08:40
Ik heb ook een mobiele airco gekocht en zit met hetzelfde probleem.

Twijfel nu om een electricien te vragen om een extra stopcontact te laten plaatsen of de mobiele airco gebruiken met een verlengsnoer.

Ik gebruik een ETM Klus Kabelhaspel voor Binnen 10M, er staat niet bij dat het geaard is maar dat het wel een overbelasting beveiliging heeft. Dus vroeg ik me af zou iemand hier weten of dit veilig is of zouden jullie advies geven dat ik het beter via de stopcontact kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Jamuraan123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:57:
Ik heb ook een mobiele airco gekocht en zit met hetzelfde probleem.

Twijfel nu om een electricien te vragen om een extra stopcontact te laten plaatsen of de mobiele airco gebruiken met een verlengsnoer.

Ik gebruik een ETM Klus Kabelhaspel voor Binnen 10M, er staat niet bij dat het geaard is maar dat het wel een overbelasting beveiliging heeft. Dus vroeg ik me af zou iemand hier weten of dit veilig is of zouden jullie advies geven dat ik het beter via de stopcontact kan doen?
Aangezien ik geen glazen bol heb, moet je toch echt nog wat zelf doen:

Stap 1: kijk wat het maximale vermogen van je airco is. Stap 2: kijk wat het maximale vermogen van je kabelhaspel is.
Stap 3: vergelijk

Als je nu al twijfelt (zonder dus uberhaupt naar de vermogens te hebben gekeken...) zou mijn advies zijn: bel de electricien voor dat extra stopcontact. }:O

Mijn gevoel zegt dat het niet kan (meeste h/t/k haspeltjes doen rond de 2-2.5kW; beetje airco gaat daar overheen)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 02-06-2020 01:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 01:18:
[...]
rond de 2-2.5kW; beetje airco gaat daar overheen)
Thermisch, niet elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Aangezien ik geen glazen bol heb, moet je toch echt nog wat zelf doen:

Stap 1: kijk wat het maximale vermogen van je airco is. Stap 2: kijk wat het maximale vermogen van je kabelhaspel is.

Als je nu al twijfelt (zonder dus uberhaupt naar de vermogens te hebben gekeken...) zou mijn advies zijn: bel de electricien voor dat extra stopcontact. }:O

Mijn gevoel zegt dat het niet kan (meeste h/t/k haspeltjes doen rond de 2-2.5kW; beetje airco gaat daar overheen)
Die gaat daar niet overheen hoor. Hier net zo'n ding gekocht. 9000 BTU volgens het marketing praatje en energieklasse A. Max. 2000 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Ja, max 2kW/10A Dat is het maximum van een schuko stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 06:50:
[...]

Die gaat daar niet overheen hoor. Hier net zo'n ding gekocht. 9000 BTU volgens het marketing praatje en energieklasse A. Max. 2000 Watt.
Dat is 2 kWh thermisch; ofwel; hij verplaatst 2 kW aan warmte. Hiervoor verbruikt hij ongeveer 700 watt aan stroom (elektrische energie)

Fout #1 met airco's; Je hebt het koelvermogen (uitgedrukt in BTU of in watt) dat aangeeft hoeveel koude de airco kan geven. Maar zo'n apparaat heeft ook stroom nodig; dit is NIET het koevermogen maar ongeveer 1/3e hiervan. Bij een vaste airco is dit zelfs nog lager. Dit staat op het typeplaatje.

Fout #1 koelvermogen != electrisch vermogen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Theo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:39:
[...]

Dat is 2 kWh thermisch; ofwel; hij verplaatst 2 kW aan warmte. Hiervoor verbruikt hij ongeveer 700 watt aan stroom (elektrische energie)

Fout #1 met airco's; Je hebt het koelvermogen (uitgedrukt in BTU of in watt) dat aangeeft hoeveel koude de airco kan geven. Maar zo'n apparaat heeft ook stroom nodig; dit is NIET het koevermogen maar ongeveer 1/3e hiervan. Bij een vaste airco is dit zelfs nog lager. Dit staat op het typeplaatje.

Fout #1 koelvermogen != electrisch vermogen.
Nee, dat was een leesfoutje van mijn kant. :) Het is niet 2000 Watt, maar 1000 Watt aan verbruik. Het koelvermogen is 2,64 kW.

1000 Watt, dan komt dus neer op max. een kleine 5 Ampere. Niet zo heel spannend op zich. Maar.... Henk en Ingrid gebruiken geen verlengsnoer, maar een stekkerdoos waar 4 stekkers in kunnen (en noemen dat dan een "verlengkabel"). Daarop sluiten ze dan ook alle apparatuur op en in het TV-meubel op aan en nog wat verlichting. Ingrid gebruikt het overgebleven stopcontact ook om te stofzuigen..... dan wordt het vanzelf wel een probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:50:
[...]

Nee, dat was een leesfoutje van mijn kant. :) Het is niet 2000 Watt, maar 1000 Watt aan verbruik. Het koelvermogen is 2,64 kW.

1000 Watt, dan komt dus neer op max. 5 Ampere. Niet zo heel spannend op zich. Maar.... Henk en Ingrid gebruiken geen verlengsnoer, maar een stekkerdoos waar 4 stekkers in kunnen. Daarop sluiten ze dan ook alle apparatuur op en in het TV-meubel op aan en nog wat verlichting. Ingrid gebruikt het overgebleven stopcontact ook om te stofzuigen..... dan wordt het vanzelf wel een probleem. ;)
Exact dat :)

Als jij thuis een grasmaaier (1.500 watt) of een boorhamer (800 watt) gewoon op een verlengsnoer aan kan sluiten dan is een airco van 1.000 watt ook echt geen enkel probleem,
Maar idd, tante Truus heeft nog ergens een oud stekkerdoosje liggen waar nu niet enkel de wasmachine maar ook de airco op is aangesloten 8)7
Maar met een beetje verstand (laten we zeggen, meer dan dat van één doperwt) kun je gewoon verlengsnoeren en stekkerdozen gebruiken. Zolang het maar geen string wordt van tien stekkerdozen, of je meerdere grootverbruikers op één stekkerdoos aansluit.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamuraan123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 08:40
Harstikke bedankt voor jullie feedback!

Airco is inderdaad 1000 watt en de haspel kan 2300 watt aan, ik heb het al gebruikt maar wilde het zeker voor het onzekere nemen dat het goed zal blijven gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-07 17:39
Jamuraan123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:57:
Heeft de airco een stekker met aarde? Dan zou ik toch een verlengsnoer gebruiken dat wel aarde heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Jamuraan123 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:25:
Harstikke bedankt voor jullie feedback!

Airco is inderdaad 1000 watt en de haspel kan 2300 watt aan, ik heb het al gebruikt maar wilde het zeker voor het onzekere nemen dat het goed zal blijven gaan.
Open deur wellicht maar rol de haspel even voor een groot deel af als je ',langdurig gebruikt; als je een 40 meter haspel hebt met 1.5mm2 draad dan kan deze na een aantal uren aardig warm worden als deze volledig opgerold is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:28
[...]

+ Stap 4: kabelhaspel uitrollen, dit moet je echt doen! Een airco trekt een redelijk vermogen en draait continu. Zo'n kabel wordt op den duur behoorlijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 06:50:
[...]

ah ik had het vermogen van de gemiddelde airco grof overschat

blijft natuurlijk dat ik geen glazen bol heb en dat vraagsteller toch echt even zelf moet kijken op de haspel en airco typeplaatjes (dat doe je toch vóór je zo'n vraag op een forum dumpt, zodat je vraag wat beter uit de verf komt lijkt me)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 02-06-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jeroen3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:31:
Ja, max 2kW/10A Dat is het maximum van een schuko stekker.
Is al heel lang 16A, maar niet echt om blij van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

Blokker_1999

Full steam ahead

kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Is al heel lang 16A, maar niet echt om blij van te worden.
16A (en zelfs 20A) is tijdelijk, ik geloof maximaal 15 minuten. Voor langdurige belasting moet je toch echt onder de 12A blijven om oververhitting te vermijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sha87
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-11-2020
Beste leden,

Ik heb zojuist ook een mobiele airco besteld met een aansluitwaarde van 1350 watt. in mijn woning heb ik enkel in mijn keuken (open keuken/woonkamer) stopcontacten met randaarde. in de rest van mijn woning heb ik stopcontacten zonder randaarde. ik wil graag mijn mobiele airco via een verlengsnoer aansluiten op stroom. zoals ik de reacties hierboven heb gelezen, heb ik dus een geaarde verlengsnoer nodig van 3x2,5mm om brandgevaar te voorkomen? en hoe lang mag zo een verlengsnoer maximaal zijn (of maakt dit niet uit?)?

En als laatste, mag ik de verlengsnoer enkel aansluiten op de stopcontacten in de keuken die voorzien zijn van randaarde of mag ik de verlengsnoer ook aansluiten op de andere stopcontacten in mijn woning die geen randaarde hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!

Sha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:53
Haal een verlengsnoer van voldoende kwaliteit:

pricewatch: Brennenstuhl 10m AT-N07V3V3-F 3G2,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sha87
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-11-2020
op basis van je advies heb ik het besteld! hieronder de specs. ik moet het dus wel op de stopcontact in mijn keuken aansluiten die randaarde heeft? stopcontact zonder randaarde is dus een no-go?

Merk: Brennenstuhl
Kleur: Oranje
Kabellengte: 10 meter
Diameter ader: 3 x 2.5 mm²
Connector A: Type F Hybride (CEE 7/7)
Connector B: Type F (CEE 7/3) vrouwelijk
Ader: CU (koper)
Buiten materiaal: PVC
Ampère: 16 A
Voltage: 250 V
IP waarde: IP44
Type aansluiting: Recht / Recht
Soort aarding: Randaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 17:05
Je wil apparaten die met water werken allemaal gewoon op een geaard stopcontact hebben, mocht er ergens condes/lekwater komen dan gaat de aardlek er uit, ipv kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-07 20:47
Hallo, sorry voor het schopje :)

Aangezien het weer warm gaat worden heb ik ook een mobiele airco gekocht. Uiteraard wil ik deze geaard aansluiten echter is er geen geaard stopcontact in de buurt. Het betreft een AEG AXP35U538CW ChillFlex Pro. Hieronder de eigenschappen:

Koel eigenschappen

Maximaal koelvermogen (BTU)
12000 BTU
Vermogen
3500 W
EER (efficiëntie ratio)
3,1 EER
Maximale ruimte
105 m³
Maximum oppervlakte bij hoge warmtelasten
22 m2
Maximum oppervlakte bij lage warmtelasten
34 m2
Luchtverplaatsing
420 m3/h
Verwarmingsfunctie
nee
Ontvochtigingsfunctie
Ja
Type koelmiddel
R290
Energieklasse
A+

In de keuken heb ik een vrij geaardstopcontact, hier word alleen de airo op aangesloten en niets anders. Nu begrijp ik dat de airco maximaal 3500 W kan gebruiken en ik geen Henk en Ingrid :) verlengsnoer moet kopen. Nu viel mijn oog op deze :

https://www.bol.com/nl/p/...94-4b2e-9076-556ff8c7530f

Is deze geschikt? Omdat in dit topic geadviseerd werd voor 3* 2,5 mm. Uiteraard kan ik ook naar de bouwmarkt en daar zelf een verlengsnoer maken.

Mijn tweede vraag is of het mogelijk is om de verlengkabel achter de koelkast door te leiden, is dit verstandig of beter om de verlengkabel vrij te laten (i.v.m. mogelijke hitte). Het zal geen mooi gezicht worden echter is dit niet zo belangrijk omdat het meestal maar twee maanden extreem warm is.

Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

3500 Watt aan electrisch vermogen (klopt dat?), betekend in principe dat die airco op een compleet eigen groep aangesloten moet gaan worden...

Edit: volgens de handleiding is die 3500 het warmtevermogen en is een stroomvoorziening van 10A voldoende.

Is het niet gewoon de betere optie om even een extra aardedraad te trekken naar het beoogde stopcontact? Ben je meteen van zo'n lelijk verlengsnoer af...

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 02-06-2021 15:55 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 16:50
In jouw geval is 3500 watt aan koelvermogen met 3.1 EER vergelijkbaar met ongeveer 1100 watt stroom, dus vergelijkbaar met een waterkoker/oven/magnetron op vol vermogen. Zou dus wel los moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-07 20:47
Beste Question Mark en Broabander,

Bedankt voor de snelle reacties. Zoals jullie waarschijnlijk al konden lezen ben ik een leek kwa stroom etc. Dus als ik het goed begrijp is die 3500 W het thermisch vermogen (verplaatsing van warme lucht) en het werkelijk verbruik rond de 1100 W bij volledige belasting.

Een extra aardedraad zou natuurlijk de ideale oplossing zijn. Ik ben hiervoor naar een installatiebedrijf om de hoek gegaan. De kosten zouden rond de 100 euro liggen (10 euro materiaalkosten en de rest uurloon voor de monteur). Ze zouden dan een nieuwe aardedraad vanuit de meterkast trekken. Natuurlijk de vraag of het dat waard is voor de relatief korte tijd dat het zo warm is.

Nu heb ik ook via via vernomen dat je een aardedraad op een verwarmingsbuis aan kan sluiten? Dit zou de beste optie kunnen zijn aangezien het betreffende stopcontact zich bij de radiator bevindt. Nogmaals ik ben een leek maar dit lijkt mij niet echt verstandig?

Het volgend probleem (ja ik ben nog niet klaar :) ). Het betreft een huurwoning, ik weet dus niet of ik dit mag laten doen of dat dit ook via de woningstichting moet, dit ga ik uiteraard navragen. Heb onlangs een aanvraag gedaan voor een kattenluik in de balkondeur. Ik heb geen kat maar wel een aircoafvoerbuis. Nog geen reactie ontvangen hierop.
Pagina: 1