Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piediewie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-06 00:38
Wij hebben de bestelling geplaatst voor 15 400Wp panelen op een O-Z-O / 45 graden helling opstelling in combinatie met P401 optimizers (ivm schaduw door bomen) en SE5000H 1-fase omvormer. Mijn installateur geeft aan dat, gezien onze ligging, het op een 1 fase 35A aansluiting kan met behulp van een 25A automaat.

Een andere partij had ik de offerte doorgestuurd (die ze helaas lang niet konden matchen, had het ze graag gegund) maar heeft vriendelijkshalve wel aangegeven dat zij het niet op deze manier zouden leggen in verband met selectiviteit. Hij gaf aan dat je in principe maximaal 20A op een 35A 1-fase aansluiting "zou moeten" hanteren. Hierbij uitgaande van (6000 Wp * 0,85) / 230V = 22,17A.

Wat is wijsheid? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@piediewie
Hmm. Het enige dat ik daarvan ga zeggen is dat de omvormer de afzekerwaarde bepaalt en dat het sommetje 'wattpiek * fudge factor' je niets vertelt qua vermogen.
Het sommetje wordt wel eens gebruikt om energieopbrengst (in kWh) te schatten, maar dan klopt-ie ook niet ;)
Daaruit volgt denk ik wel naar welke installateur ik zou luisteren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
piediewie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:56:
Wij hebben de bestelling geplaatst voor 15 400Wp panelen op een O-Z-O / 45 graden helling opstelling in combinatie met P401 optimizers (ivm schaduw door bomen) en SE5000H 1-fase omvormer. Mijn installateur geeft aan dat, gezien onze ligging, het op een 1 fase 35A aansluiting kan met behulp van een 25A automaat.

Een andere partij had ik de offerte doorgestuurd (die ze helaas lang niet konden matchen, had het ze graag gegund) maar heeft vriendelijkshalve wel aangegeven dat zij het niet op deze manier zouden leggen in verband met selectiviteit. Hij gaf aan dat je in principe maximaal 20A op een 35A 1-fase aansluiting "zou moeten" hanteren. Hierbij uitgaande van (6000 Wp * 0,85) / 230V = 22,17A.

Wat is wijsheid? :)
Een 5 kW omvormer achter een 35A huisaansluiting vind ik prima. Zover ik weet vinden de meesten dat wel selectief.
Als de panelen vrijwel enigszins gelijk zijn verdeeld over oost en west is een 3.6 of 4 kW enkelfase omvormer overigens ook prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piediewie
busscherski schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:16:
[...]

Een 5 kW omvormer achter een 35A huisaansluiting vind ik prima. Zover ik weet vinden de meesten dat wel selectief.
Als de panelen vrijwel enigszins gelijk zijn verdeeld over oost en west is een 3.6 of 4 kW enkelfase omvormer overigens ook prima.
Excuses voor de onduidelijkheid, het betreft 1 kant van het dak waar alle 15 panelen opkomen. Dat dak heeft een ligging van O-Z-O. Met andere woorden meer op het oosten dan op het zuiden. Sta je er dan ook nog zo in, een 5 kW omvormer achter 35A?

@ Proton_: het zal mijn beperkte kennis zijn over PV installaties, maar zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt? Ik begrijp het nu niet helemaal :)

[ Voor 11% gewijzigd door piediewie op 09-05-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
piediewie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:35:
[...]

Excuses voor de onduidelijkheid, het betreft 1 kant van het dak waar alle 15 panelen opkomen. Dat dak heeft een ligging van O-Z-O. Met andere woorden meer op het oosten dan op het zuiden. Sta je er dan ook nog zo in, een 5 kW omvormer achter 35A?

@ Proton_: het zal mijn beperkte kennis zijn over PV installaties, maar zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt? Ik begrijp het nu niet helemaal :)
O alles op 1 dak, dan vind ik de 5 kW omvormer wel logisch. Ook prima achter een 35 A netaansluiting.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@piediewie ik heb je een eigen topic gegeven, jouw vraag heeft natuurlijk niets te maken met een teleurstellende performance van een bestaand solar edge systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 09-05-2021 21:11 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Team Welles

Nu in dit topic :)
@piediewie
Het totaal aan Wp vertelt iets over de panelen. Het is het vermogen dat ze leveren onder gestandaardiseerde omstandigheden. Meestal doen ze minder dan dat, omdat het warmer is of de zon geeft minder instraling. En een paar minuten per jaar gaan ze daar overheen.
Een omvormer zet het vermogen uit de panelen om in netstroom. Je wil dus een omvormer die een balans heeft tussen voldoende omzetting en niet onnodig groot.
Je kunt dus 7kWp aan panelen aan een 4.6 kW omvormer hangen.
Maar omdat de omvormer de omzetting doet, bepaalt die ook de stroom door de zekering. In het voorbeeld met 7 kWp aan panelen zal er met een 4.6 kW omvormer maximaal 20A lopen, en dezelfde panelen met een 6.9 kW omvormer kunnen 30A invoeden.
Tl;de:
De Wp waarde is niet voldoende om een conclusie te trekken over afzekerwaarde of selectiviteit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@piediewie
Heb je een installatieautomaat of een ouderwetse smeltveiligheid als hoofdzekering. Een installatieautomaat kan je er vaak aan herkennen dat je die zelf weer kan inschakelen.

Installatieautomaten als hoofdzekering zijn eigenlijk nooit selectief. Dus ook 16A achter 35A is niet selectief. Maar ik vind dat geen probleem, en met mij vele Tweakers.

SE5000 zou ik op een 20A groep plaatsen. Niet helemaal correct, maar gaat wel goed. Ik heb 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op een 16A groep.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 09-05-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piediewie
Proton_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:19:
Nu in dit topic :)
@piediewie
Het totaal aan Wp vertelt iets over de panelen. Het is het vermogen dat ze leveren onder gestandaardiseerde omstandigheden. Meestal doen ze minder dan dat, omdat het warmer is of de zon geeft minder instraling. En een paar minuten per jaar gaan ze daar overheen.
Een omvormer zet het vermogen uit de panelen om in netstroom. Je wil dus een omvormer die een balans heeft tussen voldoende omzetting en niet onnodig groot.
Je kunt dus 7kWp aan panelen aan een 4.6 kW omvormer hangen.
Maar omdat de omvormer de omzetting doet, bepaalt die ook de stroom door de zekering. In het voorbeeld met 7 kWp aan panelen zal er met een 4.6 kW omvormer maximaal 20A lopen, en dezelfde panelen met een 6.9 kW omvormer kunnen 30A invoeden.
Tl;de:
De Wp waarde is niet voldoende om een conclusie te trekken over afzekerwaarde of selectiviteit.
Klopt, mede daarom (en de O-Z-O ligging) dat ik als "fudge factor" 0,85 had gehanteerd (6000 Wp * 0,85 = 5100 Wp / 230V = 22,17A). Maar uit jouw eerste reactie begreep ik dat ik hiermee de plank mis sla.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik bij selectiviteit wel ben afgehaakt.
Dre schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:26:
@piediewie
Heb je een installatieautomaat of een ouderwetse smeltveiligheid als hoofdzekering. Een installatieautomaat kan je er vaak aan herkennen dat je die zelf weer kan inschakelen.

Installatieautomaten als hoofdzekering zijn eigenlijk nooit selectief. Dus ook 16A achter 35A is niet selectief. Maar ik vind dat geen probleem, en met mij vele Tweakers.

SE5000 zou ik op een 20A groep plaatsen. Niet helemaal correct, maar gaat wel goed. Ik heb 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op een 16A groep.
Een installatieautomaat. Waarom een 20A groep en geen 25A groep?

[ Voor 48% gewijzigd door piediewie op 09-05-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

piediewie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:49:
[...]

Klopt, mede daarom (en de O-Z-O ligging) dat ik als "fudge factor" 0,85 had gehanteerd (6000 Wp * 0,85 = 5100 Wp / 230V = 22,17A). Maar uit jouw eerste reactie begreep ik dat ik hiermee de plank mis sla.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik bij selectiviteit wel ben afgehaakt.

[...]

Een installatieautomaat. Waarom een 20A groep en geen 25A groep?
Tja, weet ik eigenlijk ook niet zo goed :). Bij een niet volledige sluiting kan je het geluk hebben dat de hoofdzekering erin blijft. Kans is groter met 20A dan met 25A (deel selectiviteit).

Mijn omvormer zit aangesloten via een 30 mA aardlekschakelaar, terwijl dat helemaal niet nodig is. Meeste fabrikanten schrijven 300 mA voor of zelfs helemaal niet. Ik kies liever de beveiliging te veilig dan te ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:44
Een 35A installatieautomaat bestaat niet als hoofdzekering.
Dus ik denk dat je dan een smelt hebt of een 40A automaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@piediewie
zoals @Dre zegt is een goede optie.

maar er is meer.
15x400Wp=6000Wp maar dat hoeft helemaal niet aan een 6000W omvormer.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
het is gewoon dat 90% van de tijd zonnepanelen maar <70% van hun Wp doen.
dit maakt 6000Wp x 0,7 = 4200W omvormer en het verlies is minimaal.
(met wat meer verlies kan dit zelfs op een 3000W omvormer als je wil. ;) )
je hebt maar een beetje aftopping maar dat heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als echt verlies. ;)
(ik ben mijn bloeddruk ook wel wat lief, dus zou het zelf niet zo doen, maar het kan wel erg goed gedaan worden en is geen probleem behalve de bloeddruk.)

dan kun je net zo als ik (en dre deed dat vroeger ook en misschien nog?)
ik heb een 4000VA omvormer, en die hangt aan een 16A groep.
de omvormer kan 17-18A leveren, maar een 16A groep heeft een marge zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
en daardoor gaat dit nog steeds goed.
(een dikkere kabel gebruiken als 3x2,5mm is wel een aanrader, in theorie kan het wel met die kabel, maar praktijk zit je wel al aardig snel aan de grens.)
dan zit je nog steeds met een goed werkend systeem en maar 16A en ruim selectief.
(alleen de echte technische kennis is dan vaak ver te zoeken bij installateurs.
als ze als kennis hebben, dan is het vaak alleen de versimpelde regels en kunnen ze het niet uit rekenen. ;) )

maar zoals @Jim423 ook zegt.
het is 35A smelt zekering of 40A automaat.
de 35A smelt kun je erg goedkoop laten vervangen voor een 40A automaat.
(dit gaat via de netbeheerder goedgekeurde persoon, dus overleg met de netbeheerder als je dit wil doen.
ook de meter moet dit aan kunnen, zoals de moderne slimme meters.
ik kreeg dit gratis aangeboden als ik een slimme meter zou nemen.)
dit geeft je iets ruimte.
(maar begrijp dat dit alleen voor het verhaal is.
een 1x35A smelt, is krachtiger als een 1x40A automaat.
dus ik prefereer een smelt. ;) )

(maar weet je zeker dat je dit op een duur solaredge systeem wil hebben.
ik zou gewoon een string omvormer nemen, is als snel 15xp401 goedkoper en werkt net zo goed. :P )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@piediewie
ik heb zelf:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
dit maakt in totaal een 6430Wp op maar 4000VA omvormer en 16A groep.
dit doe ik dus zonder aftoppen (heel soms knalt hij voor 5 minuten tegen de grens aan, dit in het voorjaar als de panelen koud zijn.)

dit komt doordat ik de panelen niet in 1 richting heb liggen maar in 3 richtingen.
dit geeft mij dit soort dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben een ander moment van hun top halen.
maar ik maak nu wel veel langere uren met hoog vermogen als een zuid set.
41kWh op 1 dag is nu ongeveer de top opbrengst die ik heb gehaald.
niet slecht voor maar een 4kW omvormer. >:)
(de 6430Wp doet per jaar nog steeds een +/-5500kWh opleveren of een 1200+€.)

dus kun je ook oost + west doen, dan is dat erg leuk.
(en ja zuid/oost + noord/west is ook gewoon oost-west.)
met die 400Wp panelen kun je dan grof weg 2x10x400Wp op een 4kW omvormer doen.
goedkoop en veel opbrengst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
Er lopen hier wat onderwerpen door elkaar.

Aantal Wp van de panelen vs. max vermogen van de omvormer: verhouding is prima, iets meer panelen dan dat de omvormer kan. Dit kost je een half procent ofzo van de opbrengst die de panelen anders hadden kunnen halen.

Max vermogen van de omvormer is het enige waar je naar moet kijken voor eisen qua installatie (dikte van de draden, afzekering, selectiviteit).

Tot slot, de max van de panelen ga je op sommige momenten absoluut halen. Ook in deze opstelling. Bron: zelfde oriëntatie hier thuis.

Daarom dus alleen kijken naar de omvormer en niet naar "wazige" schattingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piediewie
Even een kleine terugkoppeling/update. De panelen liggen nu ruim 2 maanden op het dak en doen het goed. De hoogste opbrengst op 1 dag was een kleine 36 kWh. Het duurde even voordat we volledige toegang hadden tot de SolarEdge app, maar er is volgens de app nu 910 kWh opgewekt in totaal.

We hebben wel 2 problemen gehad. Meteen vanaf het begin viel de omvormer uit waarbij we er al snel achter kwamen dat de 253V grens steeds werd gehaald waarna de omvormer zichzelf uitschakelt. Erg vervelend, daarop Liander gecontacteerd en die heeft het een paar weken later opgelost door het voltage voor (een deel van) de wijk te verlagen. Nu zit het maximum rond de 245V.

Verder werd er na een aantal weken geen stroom meer opgewekt door de omvormer. Aangezien het onduidelijk was waar het aan lag heeft het toen een aantal weken stil gelegen. Uiteindelijk op advies van de installateur de zwarte en rode kabel omgezet in de 2 andere poorten van de omvormer. Daarna werkte alles meteen weer. Een 2e string aansluiten zal wel niet meer lukken. Qua garantie schijnt het wat lastig te zijn met SolarEdge. Dan moet de installateur bepaalde papieren hebben om dat te mogen afwikkelen. Onze installateur heeft die niet. Blij dat het nu werkt in ieder geval.
Jim423 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:58:
Een 35A installatieautomaat bestaat niet als hoofdzekering.
Dus ik denk dat je dan een smelt hebt of een 40A automaat.
Het zal dan inderdaad een 35A smelt zijn. Liander heeft deze van 25A naar 35A verhoogd toen wij het huis kochten (kosteloos) ivm alle apparatuur.
Wilke schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:54:
Er lopen hier wat onderwerpen door elkaar.

Aantal Wp van de panelen vs. max vermogen van de omvormer: verhouding is prima, iets meer panelen dan dat de omvormer kan. Dit kost je een half procent ofzo van de opbrengst die de panelen anders hadden kunnen halen.

Max vermogen van de omvormer is het enige waar je naar moet kijken voor eisen qua installatie (dikte van de draden, afzekering, selectiviteit).

Tot slot, de max van de panelen ga je op sommige momenten absoluut halen. Ook in deze opstelling. Bron: zelfde oriëntatie hier thuis.

Daarom dus alleen kijken naar de omvormer en niet naar "wazige" schattingen.
Het maximum zit mooi rond de 5000Wh, tevens de max van de omvormer, zonder echt duidelijk af te toppen. Ik denk dat de omvormer goed gekozen is voor onze situatie.

@ migjes: bedankt voor de informatie/uitleg! SolarEdge was wel nodig ivm schaduw op het dak op bepaalde momenten gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

piediewie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:16:
. Dan moet de installateur bepaalde papieren hebben om dat te mogen afwikkelen. Onze installateur heeft die niet. Blij dat het nu werkt in ieder geval.
Uhm, whut, dat is dan toch zijn problem? jij hebt gewoon recht op een goed werkend product.. dus als 1 sting ingang mank is dan betaald hij het fixen ervan maar van zijn krantenwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piediewie
twain4me schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Uhm, whut, dat is dan toch zijn problem? jij hebt gewoon recht op een goed werkend product.. dus als 1 sting ingang mank is dan betaald hij het fixen ervan maar van zijn krantenwijk.
Ik ben vergeten erbij te zeggen dat het een vriend van een vriend is die de panelen in het weekend heeft helpen leggen en heeft aangesloten. Hij is installateur maar heeft niet de papieren die SolarEdge wenst. Ik wist van tevoren niet dat zoiets een probleem kon vormen, nu dus wel (en jullie ook ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
piediewie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:16:
Het maximum zit mooi rond de 5000Wh, tevens de max van de omvormer, zonder echt duidelijk af te toppen. Ik denk dat de omvormer goed gekozen is voor onze situatie.
Je zult dit in de lente (maart-mei) en misschien herfst bij zonnig koud weer nog wel iets meer zien dan nu, maar door het jaar heen gezien is het verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
piediewie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Ik ben vergeten erbij te zeggen dat het een vriend van een vriend is die de panelen in het weekend heeft helpen leggen en heeft aangesloten. Hij is installateur maar heeft niet de papieren die SolarEdge wenst. Ik wist van tevoren niet dat zoiets een probleem kon vormen, nu dus wel (en jullie ook ;)).
En heb je dan zelf een installers account bij SE of heeft die vriend van die vriend je omvormer ondergebracht bij een kennis van een neef?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piediewie
No Hands schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:08:
[...]

En heb je dan zelf een installers account bij SE of heeft die vriend van die vriend je omvormer ondergebracht bij een kennis van een neef?
Mooi gezegd, maar nee. Het uitgebreide account is geregeld door het bedrijf waar alles is gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
piediewie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:15:
[...]

Mooi gezegd, maar nee. Het uitgebreide account is geregeld door het bedrijf waar alles is gekocht.
Als je iets bij een bedrijf koopt verlenen die ook garantie als het stuk is binnen de garantietermijn. Dus gewoon dat bedrijf een ticket laten aanmaken bij SE. Productgarantie staat los van de installatie, tenzij het niet volgens SE regels geïnstalleerd is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

No Hands schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Als je iets bij een bedrijf koopt verlenen die ook garantie als het stuk is binnen de garantietermijn. Dus gewoon dat bedrijf een ticket laten aanmaken bij SE. Productgarantie staat los van de installatie, tenzij het niet volgens SE regels geïnstalleerd is.
Dat denk ik ook, dat de instalateur geen "call" aan kan maken zou alleen over de vergoeding van het arbeidsloon moeten gaan. Niet profecioneel aangesloten en daardoor schade zal moeten worden aangetoond alleen maar roepen dat er geen SE certificaat is is echt niet voldoende. het feit dat iemand het zelf aanlegd zonder certificaat wil niet vanzelf zeggen dat je geen recht hebt op de standaard consumenten bescherming. Het kan denk ik wel dat ze extra eisen stellen aan de garantie die boven de standaard consumenten bescherming ligt. Maargoed SE laat wel vaker zien dat ze de eindgebruiker meer zien als noodzakelijk kwaad dan een klant.
De wet gaat er zelfs vanuit dat als dingen heel snel stuk gaan ze nooit goed zijn geweest en de leverancier moet dan extra harde bewijzen aanleveren om aan te tonen dat het toch echt gaat om foutief gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 30-07-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Met veel interesse dit draadje gelezen, want juist de beginvraag kom ik nu ook tegen in gesprekken met een tweetal leveranciers, namelijk de afzekering van de 'zonnepaneelgroep'. De vraag is dan of je een 5000W omvormer kunt (mag) aansluiten op een automaat die op een 35A hoofdaansluiting is aangesloten.
Ik ben dan nu benieuwd hoe je uiteindelijke installatie er wat dat betreft uit ziet: ik begrijp een hoofdzekering van (waarschijnlijk) 35A, maar heb je dan nu een 20A, 25A of helemaal geen separate automaat meer tussen je huisaansluiting en omvormer zitten?
Mijn leveranciers verschillen van mening: de ene zegt per definitie max. 20A automaat op een 35A hoofdaansluiting (en een 4000W omvormer, omdat de max. stroom anders boven de 20A uitkomt) en de andere zegt 5000W omvormer met 25A afzekeren op een 35A hoofdaansluiting... en dan lees ik hier in het draadje nog de optie om 'gewoon' 5000W omvormer aan te sluiten op een 20A groep (waarmee je tijdens de top dus een poos 21,7A het net op blaast)...
Wat is wijsheid (en wat is waarheid)?
Pagina: 1