Subwoofer keuze voor kleine woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:30

Toshirou

Vinyl Surfer

Topicstarter
Op het moment ben ik aan het oriënteren naar een geschikte subwoofer voor een woonkamer van 16m⁴. Op het moment bestaat mijn set uit:
- Bowers & Wilkins 706 S2
- Advance Acoustic X-i105
- Pro-Ject The Classic EVO platenspeler
- Onkyo Integra DX6850 Cd speler

Ik zal de subwoofer voornamelijk kopen voor aanvulling van muziek. In het genre Jazz en alternatieve pop/rock, dus geen film doeleinden.

Op het moment heb ik al gekeken dat deze subwoofers waarschijnlijk voldoende zijn. Maar waat moet ik naar kijken bij de aanschaf van een subwoofer?

Ik kwam al bij de volgende subs uit; KEF Kube 8b, B&W ASW608, Klipsch RP112W.

Van speakers kan ik altijd wel inschatten wat en hoe het allemaal zit, maar op het gebied van subwoofers... Geen idee 😁

Dus mijn vraag, welke van deze drie past het beste bij mijn set?

[ Voor 9% gewijzigd door Toshirou op 09-05-2021 10:31 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:34
Ik zou de grootste pakken :+ maat ik heb dan ook geen ervaring met de 2 kleine maten die jij opgeeft. (R-112sw bedoel je volgens mij)

Tip: Voor Klipsch kun je vaak een stuk goedkoper via Duitsland krijgen (370 amazon.de)

[ Voor 12% gewijzigd door LuisjeNL op 09-05-2021 10:53 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:57
Het formaat van een subwoofer zegt meer over de prestaties dan over de geschiktheid in kleine ruimtes. Aangezien die speakers al een 6,5" woofer hebben, met een acceptabel laagbereik tot 50hz (op papier), zou ik daar iig geen 8" subwoofer aan toevoegen. Die brengt je namelijk weinig extra bereik ben ik bang. Ik denk dat een 10" subwoofer een mooi compromis is tussen formaat en prestaties. Het zal net wat extra kunnen bieden tov de speakers, zonder overkill te zijn (je hebt weinig aan een subwoofer die tot 20hz kan weergeven, als de audiobron daar ook nooit aan komt). Ik geloof dat Klipsch ook een 10" versie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04
Ik heb zelf ook de 706s2 speakers staan, en heb daar na een paar maanden toch een subwoofer aangeschaft. Ik vind het echt een verrijking.

Zelf heb ik gekozen voor de b&w ASW610. Ik heb bewust gekozen voor dezelfde leverancier als mijn speakers zodat het qua klankkleur zo goed mogelijk integreert.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 12:13
Toshirou schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:22:

Ik kwam al bij de volgende subs uit; KEF Kube 8b, B&W ASW608, Klipsch RP112W.
Alle 3 dumpen en voor een SVS 1000SB gaan. Zit ongeveer in dezelfde pricerange maar zal velen malen beter presteren dan de bovengenoemde subs.

Zoals @LA-384 aL zegt: De door jou genoemde subs zijn redelijk klein en zullen niet heel veel toevoegen. De SVS is een stuk groter en kan ook een stuk lager. En zal veel meer toegevoegde waarde hebben.

En neem ook hier een kijkje voor wat extra info:
Het Grote Subwoofer Topic

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 10-05-2021 21:32 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Topicstarter
ChojinZ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Alle 3 dumpen en voor een SVS 1000SB gaan. Zit ongeveer in dezelfde pricerange maar zal velen malen beter presteren dan de bovengenoemde subs.

Zoals @LA-384 aL zegt: De door jou genoemde subs zijn redelijk klein en zullen niet heel veel toevoegen. De SVS is een stuk groter en kan ook een stuk lager. En zal veel meer toegevoegde waarde hebben.

En neem ook hier een kijkje voor wat extra info:
Het Grote Subwoofer Topic
Ik ga even later vanavond even die topic doornemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52
De ASW608 werd vanwege een actie ‘gratis’ geleverd bij Philips tv’s. Deze komen nu zeer regelmatig langs op marktplaats. Ik heb er zo zelf een splinternieuw en relatief goedkoop op de kop kunnen tikken. Voor films voegt het echt duidelijk wat toe en moet ik het volume best laag zetten.
Voor muziek lijkt het weinig te doen, totdat je hem uitzet! Dan merk je pas dat er net een beetje meer ‘punch’ aan de lage tonen werd toegevoegd. Iets wat ik toch miste in mijn CM8 S2’s.
Een grotere subwoofer (SVS wordt inderdaad vaak genoemd en geroemd) zal ongetwijfeld lager en strakker klinken. Voor mij overbodig en ik vermoed voor jouw muziekvoorkeur ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 12:13
Blurk62 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:21:
Voor mij overbodig en ik vermoed voor jouw muziekvoorkeur ook.
Waarom zou dat overbodig zijn bij Jazz/pop/rock? Ook daar voegt een sub die lager kan gewoon veel toe.
Een sub is niet echt genre gebonden. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties 😁. Mijn keuze gevallen op een tweedehands Tannoy TS2.8. Anders als de eerste drie die ik op het oog had. Na deze gehoord te hebben was ik erg onder de indruk van wat het laag aan het geheel toevoegt. Het laag is strak, direct en erg goed aanvullend bij de B&W706 luidsprekers.

Zoals ik al eerder aangaf is het voor muziek doeleinden en zoek ik niet de laagste regionen op in het laag, maar de aanvulling die net geheel completer laat klinken. Drums hebben de nodige kick en de Double bass vult in het laag het ritme aan. Dus ik ben eruit.

Wat mij betreft kan dit topic worden gesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Toshirou op 14-05-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

LA-384 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:17:
Het formaat van een subwoofer zegt meer over de prestaties dan over de geschiktheid in kleine ruimtes. Aangezien die speakers al een 6,5" woofer hebben, met een acceptabel laagbereik tot 50hz (op papier), zou ik daar iig geen 8" subwoofer aan toevoegen. Die brengt je namelijk weinig extra bereik ben ik bang. Ik denk dat een 10" subwoofer een mooi compromis is tussen formaat en prestaties. Het zal net wat extra kunnen bieden tov de speakers, zonder overkill te zijn (je hebt weinig aan een subwoofer die tot 20hz kan weergeven, als de audiobron daar ook nooit aan komt). Ik geloof dat Klipsch ook een 10" versie heeft.
Die 6.5" luidsprekers doen echt geen laag, de vervorming onder de 120hz loopt enorm op. Nu is het wel zo dat je minder merkt van vervorming in het laag, maar van een 6.5" woofertje kan je echt niets verwachten qua laag. Ik heb hier ook dit formaat luidsprekers staan en 2x12" subwoofers en dat voegt echt enorm veel toe. De kleine luidsprekers spelen cleaner, omdat ze niets onder de 80hz te verwerken krijgen en het laag loop veel verder door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:24
Gezien de rest van je set zou ik voor kwaliteit gaan en ga ik mee met @ChojinZ : een subwoofer van SVS. Ik heb zelf de SB2000, maar de 1000 is vast ook prima. Misschien wel iets minder overkill dan de 2000 voor jouw oppervlakte. De SB’s zijn snel en hevig. Ideaal voor muziek, maar ook zeker voor films.

Edit: je hebt al iets gekozen. Never mind dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Cass Casey op 14-05-2021 13:41 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Pagina: 1