welk materiaal boeibord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:54
Situatie:
dakrand opstand houten balk, 17x7, lengte 12m, 7,5m en weer 12m
daaronder underlayment multiplex
daaronder 12cm isolatie met cement tegen de muur gekleefd, en na uitharden geplugd
daarop bewapeningsnet
daarop (nog niet op de foto) ca 1 cm pleisterwerk en 2 lagen verf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A28BrzCgQKFNu1_5sCB8eRoZnfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymq36Otsyi61fyWF7MjOpdcs.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de dakopstand en de trim zit ca 2 cm ruimte.
Ik moet de dakrand dus zometeen nog voorzien van een ca 22-28 cm hoog boeiboord, vrij van de gevel, maar ook vrij van de daktrim.
Nu wordt aangeraden niet een te dik materiaal te gebruiken, zodat er geen water aan het boeiboord blijft hangen (zwarte rand tot gevolg), maar zeker ook niet te dun, omdat ik dan eerst een dun raggelwerk op de dakrand zou moeten aanbrengen teneinde een golvend boeiboord te voorkomen
-O-

Wat is hier nou een geschikt materiaal voor dan? Liefst monteer ik iets zo koud op de dakrand, maar moet dat wel een beetje duurzaam zijn. 12mm multiplex er zo opschroeven en goed schilderen? Of is er iets van kunststof dat niet vergeeld? of of of ?

Ik was voornemens om de gezaagde randen van de underlayment even in de houtmenie te zetten, en dan bijvoorbeeld dergelijke panelen zo tegen de dakrand te 'polymaxen':
https://www.npibv.eu/product/unipanel-bouwpaneel-235x16mm/

23,5cm hoog, lengte 5,90 (grote passen snel thuis)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 08-05-2021 21:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:09

JdM

Humbled

Tricoya MDF 12mm kost wat, maar dan heb je ook 50 jaar garantie. Heb hier de hele dakkapel ermee afgetimmerd. Kun je ook mooi een eigen kleur geven en als die niet meer bevalt, een andere. Ander duurzaam materiaal is natuurlijk trespa, maar ik houd persoonlijk niet van de uitstraling ervan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rockpanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit. Beetje plak-plak er achter en klaar. Strak, dun, onderhoudsarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maar kan rockpanel zo hop tegen de rand? Of moet daar folie, latje, enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kan zo tegen de rand. Hier zijn de boeidelrn van een kleine overkapping er van gedaan. Omdat er dotten kit achter zitten heb je ook meteen je ventilatie geregeld.

Rockpanel is een prima vervanger voor trespa met als voordeel dat het geplakt kan worden in plaats van geschroefd. Dus geen lelijke schroeven in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 20:44
Idd rockpanel. Kende het niet, maar twee jaar terug hier de dakkapellen mee laten afwerken. Zit er strak op en makkelijk schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 08:21
sypie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 07:22:
Kan zo tegen de rand. Hier zijn de boeidelrn van een kleine overkapping er van gedaan. Omdat er dotten kit achter zitten heb je ook meteen je ventilatie geregeld.

Rockpanel is een prima vervanger voor trespa met als voordeel dat het geplakt kan worden in plaats van geschroefd. Dus geen lelijke schroeven in beeld.
Trespa is prima te lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
D.deJong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Trespa is prima te lijmen.
maar moet ventileren

Nou, rockpanel it is dan lijkt me zo.
Kun je de randen gewoon wit schilderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:25
Kijk eens naar Keralit. Zie dat in de omgeving de laatste jaren steeds vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Charles Nasi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:38:
Kijk eens naar Keralit. Zie dat in de omgeving de laatste jaren steeds vaker.
Kwam ik ook tegen, maar dat is vooral met houtnerf enzo. Niet mijn kopje thee. Lijkt me enorm misstaan op deze dakrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier zijn de boeiboorden een paar jaar terug met Plastisol bekleed.

[ Voor 3% gewijzigd door Racer89 op 09-05-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 27-04 21:47
paQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Kwam ik ook tegen, maar dat is vooral met houtnerf enzo. Niet mijn kopje thee. Lijkt me enorm misstaan op deze dakrand.
Niet allemaal, je hebt ook gladde stukken... heb zelf trespa gepakt voor mijn schuurtje.. moet wel ventileren idd maar ik zou dat sowieso doen als je het tegen hout plakt / kit. Ventilatie is sowieso slim.. pak gewoon afstandsbusjes van 0.5cm. Daar zie je niks van en is altijd beter dan strak op elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Racer89 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:17:
Hier zijn de boeiboorden een paar terug met Plastisol bekleed.
ook nog een idee ja. Dat zit volgens mij ook tegen de overstek aan van het puntdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:14
Ons huis is ook voorzien van Rockpanel van Rockwool.
Verkrijgbaar in allerhande kleuren en motieven.
Erg mooi, geen onderhoud.
Is wel lastig te verwerken ( zagen en boren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:57
Rockpanel en Trespa vallen onder het materiaal HPL. Als je dat weet kan je ook veel meer alternatieven vinden. Ik heb mijn HPL voor een zijwang dakkapel namelijk merkloos van: https://www.hplplaat.nl/

Scheelde een hoop geld.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CurlyMo schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:37:
Rockpanel en Trespa vallen onder het materiaal HPL. Als je dat weet kan je ook veel meer alternatieven vinden. Ik heb mijn HPL voor een zijwang dakkapel namelijk merkloos van: https://www.hplplaat.nl/

Scheelde een hoop geld.
Met verschillen dat het een wel geventileerd moet worden aangebracht, en het ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:32
^ dit inderdaad. Kost wat, maar dan heb je de komende jaren geen omkijken. Ook niet met verven of wat dan ook.
paQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Met verschillen dat het een wel geventileerd moet worden aangebracht, en het ander niet.
Trespa moet inderdaad geventileerd gemonteerd worden. Rockpanel dus niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Dutchy007 op 09-05-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Dutchy007 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:50:
[...]

^ dit inderdaad. Kost wat, maar dan heb je de komende jaren geen omkijken. Ook niet met verven of wat dan ook.

[...]

Trespa moet inderdaad geventileerd gemonteerd worden. Rockpanel dus niet.
Die conclusie is niet zomaar waar.
Er wordt geadviseerd om ook rockpanel geventileerd te monteren en anders moeten alle verticale stuiknaden volledig waterdicht zijn.
Voor ieder plaatmateriaal is het beter om het geventileerd te monteren, niet alleen voor het materiaal maar zeker ook voor de ondergrond. Verwerk je een plaatmateriaal zonder ventilatie is er een risico op capillaire werking en blijft je ondergrond nat.
Ook is niet iedere vorm van rockpanel geschikt voor deze toepassing simpelweg omdat het niet dampopen genoeg is.

https://www.rockpanel.nl/...gids.pdf?f=20200423064755

Blz 10

[ Voor 15% gewijzigd door D.deJong op 09-05-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maar Rockpanel kan wel in grotere lengtes zonder dilataties verwerkt worden meen ik. Heb nu omwille van prijs ook alle overstekken en gevelaccenten met een alternatief merk Trespa afgetimmerd. Volgende keer toch maar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Wat is HPL ?
Leverbaar tot maximaal oppervlak van 3050 x 1300mm

Rockpanel:
Durable8 mm1200/1250 x 2500/3050 mm
FS-Xtra (optie)9 mm1200/1250 x 2500/3050 mm

[ Voor 33% gewijzigd door Hackus op 09-05-2021 16:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hackus schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:54:
[...]

Wat is HPL ?
Leverbaar tot maximaal oppervlak van 3050 x 1300mm

Rockpanel:
Durable8 mm1200/1250 x 2500/3050 mm
FS-Xtra (optie)9 mm1200/1250 x 2500/3050 mm
Rockpanel is van steenwol. Daar zal het verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:12
Ik heb hier vaker besteld. 6mm HPL boeiboord gemaakt. Gelijmd en geschroefd. Ziet er prima uit. Ik heb het zelf gemonteerd met ventilatie (plat dak). De dakdekker heeft bakgoten gemaakt (schuin dak) en direct verlijmd op de multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kunt ook multiplex in de epoxy zetten, dan krijg je nooit rot. Dat is nog het goedkoopste ook.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ondanks het relatief strakke stucwerk, zijn de muren niet helemaal recht. Allerlei soorten bouw, met diverse soorten materiaal door tientallen jaren heen. Dat maakt dat ik behoorlijk wat uitvlakwerk zal hebben om een boeiboord vlak te krijgen.

N.a.v. wat tips hier zit ik dus toch te denken om te gaan voor zetwerk, plastisol coated.
Er zijn 2 dakdekkers geweest voor een offerte; beiden met een prijs voor
1. plastisol vlakdeel onder de trim insteken na uitvlakken van de dakrand (ik blijf dan zitten met een aluminium kleurige trim)
2. plastisol zetwerk als gehele overzetkap over de huidige daktrim, en dan boven op de dakrand (balk) vastschroeven.

Een besproken 3e optie is de huidige daktrim verwijderen, dus insnijden van bitumen, trim weghalen, stuk bitumen terugbranden en dan "nr 2", maar daar gaan heel wat uurtjes (en dus geld) in zitten.

Offertes voor beiden vallen me eerlijk gezegd nog best wel tegen, dus ik ga maar (weer :| ) zelf aan de slag.
De prijzen voor 1 en 2 lopen niet veel uiteen, want 1 heeft veel meer arbeid dan 2. maar denk aan 2250 en 2500 euro.

Als ik zetwerk laat maken (ook hier zijn de prijzen bij 3 leveranciers nagenoeg gelijk) kost 1 me 480 euro, en 2 870. Alle prijzen zijn incl BTW.
1 is dan uiteraard nog zonder montagemiddelen.

Ik begin nu ook te merken dat prijzen best omhoog gaan.
Optie 1 in Rockpanel kost me 1000 euro, en wederom zonder montagemateriaal. Ik reken toch op zeker 6 tubes kit, en wellicht ook hier uitvlakwerk. Wat ook nog van een beetje kwaliteit hout moet zijn, want buiten.

Voor optie 2 kom ik uit op een dergelijk profiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnqmBp3iYySjSEBfXtvd-JHdgV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ds7fFWHCABvxqF5IIU2TUMIB.png?f=fotoalbum_large

De stukjes 14 en 12mm, gaan dus over de bestaande trim heen. (10mm hoog en 10mm breed)

Ik zit bijv nog met het stukje van 30mm. Dat is de afloop van dakrand naar dak toe, zodat er geen water onder regent. Die hoek is niet overal exact gelijk. Kan ik die flap gewoon zo naar beneden laten buigen, of juist een veerklem van laten vouwen? Of moet het echt dichtgekit zijn?

En doe ik er verstandig aan om behalve te schroeven ook het zetwerk tegen de trim aan te kitten zodat ik zeker weet dat het netjes vlak blijft allemaal?

Nog tips, aanmerkingen, opmerkingen, of anderzijds "paQ, wth ben je mee bezig!?" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
waar ben je mee bezig :+ ... past dat zetwerk wel bij de rest van de stijl?
op basis van de foto in de OP zou ik zeggen rockpanel past beter bij het huis, maar lastig te zien omdat stucwerk en kozijnen nog niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
:D

Ja ik weet het ook niet :D

We kunnen allemaal wel een beeld vormen bij een HPL plaat onder de trim.
Maar we hadden zoiets van: misschien is 1 strakke kap ook wel mooi(er)
Punt is dat we geen idee hebben hoe dat uitpakt natuurlijk. :+

Het staat er nu zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMPseMsMunNlX-jkpWgTx-6q6KE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/E4rbL2e7YrxseNSimCRFC2MM.gif?f=fotoalbum_large

Rechts zie je ook plastisol zetwerk (dat was er al)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Waarom trouwens niet gewoon hout.. kozijnen moet je immers ook schilderen. zoveel moeite is een boeibord doorgaans niet. anders ben ik denk ik voorstander van rockpanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:48:
Waarom trouwens niet gewoon hout.. kozijnen moet je immers ook schilderen. zoveel moeite is een boeibord doorgaans niet. anders ben ik denk ik voorstander van rockpanel.
Paintplex (bijv) zit ook gewoon in de zelfde price range als hpl, plastisol, and the lots. Alleen, die moet je dan wel nog zelf staan verven. Dat hoeft bij die andere niet.

Maar uiteindelijk wil ik graag een schroefloze boei.
Plaatmateriaal dat ik eerst moet uitvlakken wordt lastig lijmen. Zodoende het idee voor 1 grote kap.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 12-01-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-04 20:10

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb zelf rockpanel op een lat zitten (geschroefd, wens van aannemer, en geen vlakke ondergrond erachter). Op zich is dat prima te verwerken (zeker als je het op maat laat zagen) en de lat die je er verticaal onder zet kun je prima uitvullen om de boel recht te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew2uhoY3tWnOAtfEh2Mo9zccyRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz6736oIT0gxhFIvWwPF5MJP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door deWit op 12-01-2022 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
check dit *D
Ze maakten meteen even een proefstuk voor me:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuUt0w2q_qvPx1L3GrY4qwpo_lk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7wbBudzgyGMqUNF58wWNAy5c.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xprKYseyxgZnODVxwYdE-89Oo20=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/1M1QkptwJLk1ZV0ZtCADjVdS.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c969L5k3vcGUzL6ecp0DlmMEH28=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2JisdXSJwZyLpHuFTcvp8EX4.gif?f=fotoalbum_large

Hoek bovenop moet stomper zo te zien, en flapje aan onderzijde van 12 naar 24mm. Het valt me eigenlijk nog nieteens tegen.

Bestaat er iets van een kunstsof schroef / stelpootjes achtig iets, waar een klodder kit op kan?
Dan kan ik die door in het uit te draaien makkelijk stellen tot ze even ver naar buiten komen als de trim. Propje hi-tack erop, en klaar.

of, juist een dunne lat, doosje RVS woodies, op diepte stellen, plastic wigje erachter.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 12-01-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Erg netjes en strak.
Voor de bovenzijde zou je het zo kunnen bevestigen:
https://www.google.com/se...pr=2#imgrc=21mud8P6JhiRzM

Hoe voorkom je dat het verticale deel gaat zwabberen/ klapperen? Met een Trespa- schroef met dezelfde kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 10:22
HPL is een zgn volkernplaat met een weersbestendig kunststof laminaat op beide zijden. Doet een beetje onecht aan, vooral omdat je vaak schroeven in het zicht hebt. En is slecht overschilderbaar.

Andere materialen zoals rockpanel en tricoya moet je nog schilderen. En daardoor is het strakker af te werken en in de toekomst beter netjes te houden.

Topkwaliteit multiplex (ocoumé garant) kan uiteraard ook, maar dan moet je heel veel aandacht besteden aan de detaillering en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

wel strak, past niet bij het huis ernaast, maar ik realiseer mij nu dat het een bedrijf is (?) dus meer appart zijn kan onderdeel van het idee zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
D.deJong schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:22:
Erg netjes en strak.
Voor de bovenzijde zou je het zo kunnen bevestigen:
https://www.google.com/se...pr=2#imgrc=21mud8P6JhiRzM

Hoe voorkom je dat het verticale deel gaat zwabberen/ klapperen? Met een Trespa- schroef met dezelfde kleur?
De hele bedoeling was nou juist om geen schroeven in het zicht te hebben.

Ik ga het zo doen:
Hardhouten lat van 12x40 (bijv) ga ik met RVS woodies van 4x60 vastzetten, in de lengte, ergens onderaan de houten balk. Die stel ik dan (gaat prima met woodies) gelijk met de bovenrand van de daktrim. Waar nodig zet ik er kunststof wigjes achter.
Als dat allemaal goed zit, breng ik hier en daar wat propjes kit aan tegen die lat, zodat de kap overal gelijk zit en niet gaat zwabberen en/of wapperen bij wind.
De kap zet ik van boven vast met schroeven die de plaatleverancier erbij doet. Dat zijn zelfborende schroeven met een neopreen ring tegen vocht. Volgens hem kun je ook best nog wel eea stellen door de schroeven harder aan te draaien. Je drukt dan als het ware de plaat 'in' het bitumen vast.
De flap van 30mm moest ik volgens hem zo laten in deze hoek. Liever dat ie te strak zit dan te los. (wind + water) Ook hier niets kitten zei hij.
Elk profiel is 3m lang, en dan steeds met een naad van ca 3mm. Achter de naden komen dan 'koppelstukjes' van ca 10 cm lang, die je met een kitrand aan beide delen bevestigt aan de achterzijde. Zo kijk je er niet doorheen, en kan het profiel werken.

De hoeken worden een uitdaging, maar we klussen er vast wel wat op :)
Knippen met een blikschaar (mogen niet zagen of slijpen, dan gaat de verzinking eraan)
Ik pas alleen de omgevouwen zijde onderin nog aan; die wordt langer. Komt het wat dichter op de muur, en draagt bij aan de rigiditeit.

Hoe moeilijk kan het zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:02:
wel strak, past niet bij het huis ernaast, maar ik realiseer mij nu dat het een bedrijf is (?) dus meer appart zijn kan onderdeel van het idee zijn..
klopt ;)

Was precies de bedoeling wel.
Het huis is al oud (1940), de aanbouw was een ratjetoe van bouwstijlen en steensoorten, met daarna nog 209 keer de kozijnen verplaatste en aangepast 8)7 Was dus ook compleet niet meer te isoleren, want ook aan de binnenzijde was het chaos. Zodoende dat het hele isolatiepakket naar de buitenkant is verhuisd. De kozijnen hangen dan ook eigenlijk 'aan' de muren op, met daar omheen de isolatie.
De eerste 4m was wel nog (deels) origineel, maar dat is dan jammer. Dit leverde toevallig een mooie scheidslijn op voor "oud & nieuw".

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 12-01-2022 22:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
Om 11:30 besteld, om 14:00 geleverd :')

Edit 17:00:
Maar vast begonnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy7jUlH3BD3W22aPsdNzn8x9_Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XsAzIQopNBn9Y2sEfhD4GyB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovhSNUYTk6A-H97m4OrfYbJ5Hx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqETtyNpzdgO7N483cW5aPMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcSs3LZHWwYTWrW9fHVOXaHss8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JoV470EOUSCjIQbWQSERUaZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door paQ op 13-01-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoe heb je de gesneden kanten afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 06:53:
Hoe heb je de gesneden kanten afgewerkt?
Ik heb hier alleen in verstek hoeken uit geknipt.
Aan de achterzijde zit een gecoate hoek/strook
Alle naden op de lengtes krijgen ook een koppelstukje. Zelfde als profiel, maar dan overal net wat kleiner zodat ze mooi flush achter de profielen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:33
ff een vraagje kan Rockpanel op de bestaande boeidelen plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
bie100 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:36:
Er is mij altijd uitgelegd dat het voordeel van Rockpanel nou juist is dat je het ongeventileerd op de ondergrond kunt lijmen. Bel voor de zekerheid rockpanel anders, dan weet je het zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:33
paQ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:44:
[...]

Er is mij altijd uitgelegd dat het voordeel van Rockpanel nou juist is dat je het ongeventileerd op de ondergrond kunt lijmen. Bel voor de zekerheid rockpanel anders, dan weet je het zeker :)
ja dat ga ik wel doen heb een oude garage en heb geen zin om die meuk eraf te slopen >:) dus dat
zou een goede oplossing kunnen zijn (meer luiheid maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
bie100 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:36:
Dan moet dat Rockpanel wel ook helemaal wegvallen onder/achter de bestaande daktrim, anders wordt het een natte bende tussen je Rockpanel en je bestaande boeideel met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Ik heb hier alleen in verstek hoeken uit geknipt.
Aan de achterzijde zit een gecoate hoek/strook
Alle naden op de lengtes krijgen ook een koppelstukje. Zelfde als profiel, maar dan overal net wat kleiner zodat ze mooi flush achter de profielen passen.
Klangen inderdaad, maar is dus aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:46:
[...]
Klangen inderdaad, maar is dus aluminium?
Het is gegalvaniseerd plaatstaal naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kantjes niet afgewerkt met zinkverf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:34:
Kantjes niet afgewerkt met zinkverf?
nee, maar dat zijn alle geknipte delen ook niet.
Ik zal eens informeren of dat nodig is.

edit:
reractie
De geknipte kanten hoeven niet afgewerkt te worden dit is ook de reden waarom het geknipt en niet geflext mag worden:

Door het knippen knijp je de verzinkte laag weer dicht en is het roest bestendig

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 14-01-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ok, mijn zetter raadde het wel aan, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-04 01:05
Trespa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmpjM1O0srBHTUu0aRQ48QwQ3so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYw5gZjgpWYp132giIUAABU1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de punt van elke schroef nog even in de kit gedoopt. Voor de zekerheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm03w8ZYybPNwpOg350s5H_SwGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qogDAkPm8Nrh1q7SRGgKLzxS.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1