Zekeringkast voor domotica - OK voor keuring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 19:17
We verkopen ons huis en deze zekeringenkast moet dus gekeurd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pQP4H0hMlEEm8Wif4eCnHSZd5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zLX6Jj9Z0oFHrRCguh0nwxS.jpg?f=fotoalbum_large

Ze bevat enkel Velbus domotica (12V voeding + relais + dimmers) maar geen zekeringen omdat de 2 kringen die hier binnen komen reeds gezekerd zijn (2 x 16A) in de échte zekeringkast.

Zijn er zaken niet OK waardoor ze kan worden afgekeurd? (België)

Ik weet dat de bedrading slordig is en zeker voor verbetering vatbaar, maar het gaat me nu vooral of het OK is voor keuring ;)
Links zie je een losse (behuisde) module voor aansluiting op PC en onderaan op de bodem van de kast ligt er een 12V voeding voor de modules.
Rechtsonder in de kast zie je een ingebouwde drukschakelaar voor een relais (12V).

Alle 230V draden zijn 2,5mm2. De 12V draden voor voeding en data zijn UTP kabels of dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als deze NA je zekering kast zit waarom moet deze dan gekeurd worden ? Het is dan niets anders dan ieder apparaat wat is aangesloten na de zekeringkast.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:55
Vziw is het gebruik van lasklemmen niet toegestaan in een behuizing van een meterkast.

En je mag ook geen koper zien bij aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:47:
Als deze NA je zekering kast zit waarom moet deze dan gekeurd worden ? Het is dan niets anders dan ieder apparaat wat is aangesloten na de zekeringkast.
Wel, die vraag heb ik ook...

Ik ga er van uit dat een kring die via een relais (domotica) geschakeld wordt en dan verder de muur in gaat naar stopcontacten en verlichting mogelijk wel in aanmerking komt voor keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:47:
Succes met het CE keurmerk voor dit 'apparaat' te krijgen ;)
Zonder CE keurmerk mag je het (afaik) niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Gertst schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:50:
[...]

Ik ga er van uit dat een kring die via een relais (domotica) geschakeld wordt en dan verder de muur in gaat naar stopcontacten en verlichting mogelijk wel in aanmerking komt voor keuring?
Een huis zonder verlichting(spunten) voldoet ook niet aan wat een koper kan verwachten of aan de bouwnorm van bouw/verbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
jelle2503 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:49:
Vziw is het gebruik van lasklemmen niet toegestaan in een behuizing van een meterkast.

En je mag ook geen koper zien bij aansluitingen.
Inderdaad, dit gaat sowieso niet goedgekeurd worden.

Daarnaast snapt de gemiddelde keurder dit niet. Laag en netspanning gemixt in 1 kast is al lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
TheGhostInc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Zonder CE keurmerk mag je het (afaik) niet verkopen.
Dus de losse lasklemmen vervangen door rijgklemmen op de din rail? Er is nog plaats in de kast, dus dat lijkt me het beste.

[ Voor 4% gewijzigd door Gertst op 08-05-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Hier een paar opmerkkngen :
- koper mag niet zichbaar zijn
- rijgklemmen want we willen geen lasdoppen zien
- is de stuurdteoom apart gezekerd met bijv. 6A ?
- we willen geen opening in de kast zien

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47
The Gamblers schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:45:
- we willen geen opening in de kast zien
Ik zie het op deze foto niet goed maar ik vraag me af hoe die kabels aan de bovenkant zijn ingevoerd.

In Nederland moet een kast aan de bovenkant minimaal IP4X zijn oftewel er mogen geen openingen groter dan 2,5mm in zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
Misschien een stomme vraag, maar het installeren en aanpassen in de meterkast wordt toch door een gediplomeerd elektricien gedaan? Dan zou het dus toch automatisch al goed moeten zijn?

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar zelf in te gaan prutsen, ondanks dat ik toch wel intelligent genoeg ben om een nieuwe kabel te strippen en het klemmetje vast te schroeven zoals bij een lamp installeren (en ik daar kroonsteentjes voor gebruik en geen koper kan zien na installatie)

[ Voor 8% gewijzigd door President op 08-05-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit is toch geen “zekeringenkast” dit is een schakelkast oid.
Ik zou hier als koper overigens wel het fijne van willen weten over hoe dit allemaal in elkaar steekt: welke kabels waarheen lopen en hoe de aansturing precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
President schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:59:
Misschien een stomme vraag, maar het installeren en aanpassen in de meterkast wordt toch door een gediplomeerd elektricien gedaan? Dan zou het dus toch automatisch al goed moeten zijn?

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar zelf in te gaan prutsen, ondanks dat ik toch wel intelligent genoeg ben om een nieuwe kabel te strippen en het klemmetje vast te schroeven zoals bij een lamp installeren (en ik daar kroonsteentjes voor gebruik en geen koper kan zien na installatie)
Compleet los van wat TS hier vraagt, maar:
Zelf een groep of aardlek toevoegen hoef je echt geen gediplomatiseerd elektricien voor te zijn hoor.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

TheGhostInc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:01:
Dat geld niet voor particuliere verkoop. Daarnaast zal ieder onderdeel vast een CE keuring hebben want het is niets anders dan een verzameling onderdelen in een kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 14:07
Je gaat zeker geen schoonheidsprijs winnen met deze kast, maar er is volgens de Belgische wetgeving geen reden om deze kast af te keuren.

Als je echt een moeilijke keurder hebt zou hij 2 opmerkingen kunnen maken:
  • Sommige draden zijn te lang ontmanteld waardoor er bloot koper zichtbaar is
  • Ik kan het op de foto niet zien, maar je mag niet met je vingers door openingen in de kast kunnen als ze dicht is
PS: Deze kast kan toch wel dicht he? Die module links boven (met de USB) steekt nogal ver uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

mathias82 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:24:
Je gaat zeker geen schoonheidsprijs winnen met deze kast, maar er is volgens de Belgische wetgeving geen reden om deze kast af te keuren.
Volgens de AREI mag er geen zeer lage spanning (zls) en (net)laagspanning door elkaar lopen, bij de bovenste relay module gaat dat niet helemaal op.

Stel een draadje springt los van de bovenste module en komt tegen de draden daar onder waar iets teveel isolatie is weggehaald..

Daar had een fysieke scheiding of dubbele isolatie tussen gemoeten of een andere indeling (module 180 graden draaien) zodat de zl- en (net)laagspanning niet langs/door elkaar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:32:
[...]

Volgens de AREI mag er geen laagspanning en netspanning door elkaar lopen, bij de bovenste relay module gaat dat niet helemaal op.

Stel een draadje springt los van de bovenste module en komt tegen de draden daar onder waar iets teveel isolatie is weggehaald..

Daar had een fysieke scheiding of dubbele isolatie tussen gemoeten of een andere indeling (module 180 graden draaien) zodat de laag- en netspanning niet langs/door elkaar lopen.
Volgens het AREI is laagspanning alles < 1000V. Ik vermoed dat je laagspanning en zeer lage spanning bedoelt. En die lopen in bijna elke zekeringkast doorheen (denk maar aan een beltransfo, relais, impulsschakelaar...).
In welk artikel van het AREI zou dit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

mathias82 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:38:
Volgens het AREI is laagspanning alles < 1000V. Ik vermoed dat je laagspanning en zeer lage spanning bedoelt.
Ja klopt, had al opgelet het geen hoogspanning te noemen maar maak ik alsnog de fout met laagspanning. Ik heb het aangepast naar zeer lage spanning.

In NL gebruikt met vaak de termen hoog en laag spanning als in wel/geen schok, ondanks dat ik het weet betrap ik mij zelf er ook vaak op dat ik de termen verkeerd gebruik.
Artikel 4.2.5.3 b
De actieve delen van de stroombanen op ZLVS en ZLBS zijn fysisch gescheiden t.o.v. elkaar en t.o.v. andere
stroombanen.
https://economie.fgov.be/...8/download?token=FroFQ9O0

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 08-05-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Dat geld niet voor particuliere verkoop. Daarnaast zal ieder onderdeel vast een CE keuring hebben want het is niets anders dan een verzameling onderdelen in een kastje.
https://d-sc.nl/ce-misver...uw-machine-hoeft-geen-ce/
TS is in deze redenatie fabrikant.
https://certification-exp...og-worden-gecertificeerd/
Maar ik zie al onderdelen die geen CE hebben.

Maar aangezien de bekabeling weer geintegreerd zit in het huis zou je hele huis dan 'apparaat' worden.
Ergens moet je tot de conclusie komen dat dit gewoon de huisinstallatie is.
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:05:
Dit is toch geen “zekeringenkast” dit is een schakelkast oid.
Ik zou hier als koper overigens wel het fijne van willen weten over hoe dit allemaal in elkaar steekt: welke kabels waarheen lopen en hoe de aansturing precies werkt.
En wat doe je als er iets stuk gaat?

Als je gewoon Zigbee, Zwave of KNX gebruikt, dan zijn er mensen die het kunnen fixen.

Als deze kast opengaat bij een bezichtiging/keuring zou ik als koper twijfels gaan krijgen. Dit laten 'herstellen' naar iets standaards kost waarschijnlijk nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

TheGhostInc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:02:
TS is in deze redenatie fabrikant.
Ik weet niet of in BE de wet afwijkt maar volgens de NL wet ben je als particulier nooit fabrikant.

Sterker nog, zelfs al wordt TS als fabrikant gezien bij de verkoop, gaat het niet op:
In een aantal situaties is er geen sprake van aansprakelijkheid voor producten. Zo is de producent onder meer niet aansprakelijk indien het product niet bedoeld was voor verkoop of verspreiding met een economisch doel en niet is gemaakt door een onderneming, maar door een particulier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

TheGhostInc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:02:
[...]

En wat doe je als er iets stuk gaat?

Als je gewoon Zigbee, Zwave of KNX gebruikt, dan zijn er mensen die het kunnen fixen.
Ja, maar zelfs dan. Met dit soort hobby oplossingen (en heb zelf ook veel domotica met allerhande soorten systemen aan elkaar geknoopt) moet je duidelijk zijn: of je trekt alles eruit voor verkoop en zorgt dat alles weer normaal via 230V schakelaars werkt, of je geeft duidelijk aan: ik wil je een dag uitleggen hoe alles werkt, maar ik ga je niet jarenlang service geven als er wat mis mee is, noch geen garantie mbt brandveiligheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Bedankt voor de nuttige info, allemaal!

Mijn conclusie en nog enkele vragen:
  • koperdraad mag niet zichbaar zijn: kan ik eenvoudig oplossen
  • rijgklemmen (op DIN rail) ipv losse lasklemmen: hier lopen de meningen uiteen. Ik ga dus voor de betere oplossing en dus voor vaste DIN rijgkemmen. Dit zal het geheel ook veel 'leesbaarder' maken
  • is de stuurstroom apart gezekerd met bijv. 6A ? -> Nee, maar is dat echt nodig? Laat ik zo, denk ik.
  • we willen geen opening in de kast zien: die is er niet en de kast kan mooi dicht met afdekkapjes waar er geen din element zit.
  • geen mix van 12V en 230V: is dat echt zo? Bij domotica zie je veel kasten waar dit naast elkaar loopt. Ik kan er wel voor zorgen dat de draden netjes gescheiden worden: die spaghetti kan ik oplossen met rijgklemmen en extra installatiedraad.
  • Wat met de losse componenten:De usb module in plexi links op de foto en voeding op de bodem van de kast: mag dat?
  • zijn bepaalde kleurcodes verplicht voor de geleiders? Voor zover ik weet is enkel blauw voor de nulgeleider verplicht?
Ik ga nog eens door de 270 pagina's van het AREI ... Zweet ... ;( [Edit:] Nee, dit is zo onpraktisch samengesteld dat echt niemand er aan uit kan 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Gertst op 08-05-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Ja klopt, had al opgelet het geen hoogspanning te noemen maar maak ik alsnog de fout met laagspanning. Ik heb het aangepast naar zeer lage spanning.

In NL gebruikt met vaak de termen hoog en laag spanning als in wel/geen schok, ondanks dat ik het weet betrap ik mij zelf er ook vaak op dat ik de termen verkeerd gebruik.

[...]

https://economie.fgov.be/...8/download?token=FroFQ9O0
Ja in België wordt het ook meestal fout gebruikt, vele mensen gebruiken hier ook laagspanning voor alles < 24V.

Het artikel dat je aanhaalt heeft het over de actieve delen. Dit is alles wat niet geïsoleerd is en onder spanning staat (met inbegrip van de nul).
Het vastmaken van het bloot koper in een zekering / klem is waarschijnlijk voldoende als "fysische scheiding", anders kan je bijna elke zekeringkast afkeuren op basis van dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

mathias82 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:58:
Het artikel dat je aanhaalt heeft het over de actieve delen. Dit is alles wat niet geïsoleerd is en onder spanning staat (met inbegrip van de nul).
Naar mijn weten wordt de zekering/groepen kast als zijn geheel als 'actief' gezien (NEN 3140) zodra de kap er af is. Aangezien dit geen zekering kast is zou ik dat in dit geval ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:06

Theo

moederbord

Dat tweelingsnoer dat je aan hebt gesloten op de meest rechter dimmer ziet er niet echt uit alsof dat voor 230V is geschikt. Verder lijken de rode draden naar je lampen te gaan, en zijn daarmee deel van de vaste elektra installatie.

Dingen die handig zijn om in de Belgische wetgeving na te gaan is of je rood draad voor fase mag gebruiken in een vaste installatie met een recente meterkast.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03:31
Ik heb net nog een keuring laten doen bij mijn moeder.

Aandachtspunten:
- Geen koper zichtbaar
- Stopcontacten met aardingspin moeten allemaal met aarding aangesloten zijn (wordt gecontroleerd)
- Isolatieweerstand wordt getest (beschadigde isolatie of stoffen kabels)
- Diff wordt getest
- Aardingsweerstand wordt gemeten
- Schema’s moeten aanwezig zijn

That’s it zowat. Zorg dus dat de kast wel op de schema’s ingetekend staat, aarding aangesloten en koper weggewerkt, voor de rest verwacht ik weinig problemen.

Tweede punt: ja je huis moet een geldige keuring hebben bij verkoop, maar niemand eist dat deze goedgekeurd is. Je kan met afgekeurde elektriciteit ook verkopen, en dan heeft de koper 1,5 jaar tijd om het in orde te maken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Naar mijn weten wordt de zekering/groepen kast als zijn geheel als 'actief' gezien (NEN 3140) zodra de kap er af is. Aangezien dit geen zekering kast is zou ik dat in dit geval ook niet weten.
NEN geldt niet in België ;)

Het AREI definieert actieve delen als:
Actieve delen: de geleiders en geleidende delen van elektrisch materieel die bij normaal gebruik onder spanning kunnen staan, met inbegrip van de geleidende delen, rechtstreeks verbonden met de nulgeleider bij wisselstroom of met de compensatorgeleider bij gelijkstroom.
Dus zeker niet heel de (zekering)kast.

Hoe zit het dan in Nederland? Moeten jullie dan alles op zeer lage spanning in een aparte kast steken? En wat dan met componenten die zowel ZLS als laagspanning nodig hebben, zoals (bel)transfo's, voedingen, relais en noem maar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

mathias82 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:29:
Hoe zit het dan in Nederland? Moeten jullie dan alles op zeer lage spanning in een aparte kast steken?
Nee, alleen mogen de delen elkaar niet kruizen. Hoe dan ook verstandiger om storingen te voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 08-05-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Bij een systeem dat opgebouwd is uit onderdelen, die CE gekeurd zijn, moet het geheel toch apart gekeurd worden.

Want bij de certificering van de losse onderdelen, is nooit getest wat het component in combinatie met andere componenten doet.

Zelf meegemaakt bij een fabriek waarbij ik betrokken was bij de constructie en testen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

T.C schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:59:
Bij een systeem dat opgebouwd is uit onderdelen, die CE gekeurd zijn, moet het geheel toch apart gekeurd worden.
Alleen als het als geheel product is gekocht (door een consument).

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 08-05-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Alleen als het als geheel product is gekocht (door een consument).
Of bediend wordt door medewerkers in een fabriek.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Theo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:27:
Dat tweelingsnoer dat je aan hebt gesloten op de meest rechter dimmer ziet er niet echt uit alsof dat voor 230V is geschikt. Verder lijken de rode draden naar je lampen te gaan, en zijn daarmee deel van de vaste elektra installatie.

Dingen die handig zijn om in de Belgische wetgeving na te gaan is of je rood draad voor fase mag gebruiken in een vaste installatie met een recente meterkast.
Dat snoer is niet het enige waarvan ik kriebels krijg bij het zien van de foto. Maar zorg er sowieso voor dat als je flexibele draad gebruikt, dat er een adereindhuls op het einde van die draad zit en aangezien die draad vermoedelijk geen 1,5mm², zorg er ook voor dat de zekering voor die verlichtingskring klein genoeg is voor de draadsectie.

Een fasedraad mag in België rood of bruin zijn.

Kleine tip voor toekomstige verbouwers: neem een iets grotere kast en voorzie kableergoten om alles netjes in weg te werken. En zorg dat je alles op DIN rail monteert, niet alleen klemmen ipv doppen, maar ook die transfo had beter een model geweest dat op een DIN rail kan, net als dat kastje links.

En vergeet je schema niet te tekenen. Alles wat op 230V staat en onderdeel uitmaakt van de vaste installatie moet op een schema staan. De zeer lage spanningskant moet daar niet op staan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Gertst schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:58:

• rijgklemmen (op DIN rail) ipv losse lasklemmen: hier lopen de meningen uiteen. Ik ga dus voor de betere oplossing en dus voor vaste DIN rijgkemmen. Dit zal het geheel ook veel 'leesbaarder' maken
  • is de stuurstroom apart gezekerd met bijv. 6A ? -> Nee, maar is dat echt nodig? Laat ik zo, denk ik.
  • we willen geen opening in de kast zien: die is er niet en de kast kan mooi dicht met afdekkapjes waar er geen din element zit.
  • geen mix van 12V en 230V: is dat echt zo? Bij domotica zie je veel kasten waar dit naast elkaar loopt. Ik kan er wel voor zorgen dat de draden netjes gescheiden worden: die spaghetti kan ik oplossen met rijgklemmen en extra installatiedraad.
  • Wat met de losse componenten:De usb module in plexi links op de foto en voeding op de bodem van de kast: mag dat?
  • zijn bepaalde kleurcodes verplicht voor de geleiders? Voor zover ik weet is enkel blauw voor de nulgeleider verplicht?
Ik ga nog eens door de 270 pagina's van het AREI ... Zweet ... ;( [Edit:] Nee, dit is zo onpraktisch samengesteld dat echt niemand er aan uit kan 8)7
Weet er iemand de antwoorden op de vragen die ik hier nog formuleer? Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Is het echt nodig om de stuurstroom apart af te zekeren? Neen, maar velen raden wel aan om de zekeringen niet alleen af te stemmen op de gebruikte draaddoorsnede, maar ook op de verbruikers die er achter hangen. Als je verbruikers nooit meer dan een paar 100W gaan verbruiken tesamen, waaromn dan afzekeren op 20A? Bij een defect loop je meer kans op schade.

Over losse onderdelen durf ik geen uitspraken met zekerheid te geven, maar ik zou het sowieso niet doen. Voor dat printje kan je behuizingen kopen die je op een DIN rail kunt monteren en voor de transfo kan je ofwel een alternatief zoeken dat op een DIN rail kan geplaatst worden danwel kan je die transfo naast deze kast monteren. Vergeet evenwel niet dat ongeacht waar deze uiteindelijk wordt geplaatst, je deze ook zal moeten vermelden op je eendraadschema daar dit een vast aangesloten verbruiker is.

N -> Blauw
PE -> Geel/groen
L -> rood of bruin bij 1-fase net, zwart/grijs/bruin bij 3-fase net. De kleur voor een lijndraad is een advies en niet afdwingbaar. Mag in de basis elke kleur hebben behalve deze van N of PE.
Wikipedia: Sjabloon:Tabel kleuren van draden in elektrische installatie

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:56

bloody

0.000 KB!!

Gertst schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:43:
We verkopen ons huis en deze zekeringenkast moet dus gekeurd worden.
Hmm, is dit verplicht in Nederland?

Onze schakelkast is... suboptimaal zeg het maar.
Wel maatje groter (4 stuks 25 aderige kabels inkomend) maar een dikke bende, niets gelabeld, alle koperen doorlus strips aanraakbaar (geen idee of dat mag of niet). Dus een eventuele verplichte keuring zal een dikke afkeuring worden ben ik bang 🙃

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
bloody schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Hmm, is dit verplicht in Nederland?
Dit gaat om België en zoals ik zei: verplicht om te laten keuren maar afgekeurd is ook voldaan aan de keurplicht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Gertst schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:58:

Zekeringen dienen om je kabel te beveiligen, dus normaal zal je stuurspanning in 2,5 carre liggen en kan deze met 20 of 16A afgezekerd worden maar mag ook met minder afgezekerd worden als je dat wil. Als je transfo niet uitgerust is met een glaszekering, dan kan je hem wel beschermen tegen schade door overbelasting met een lagere zekering, maar dat is eerder voor jouw portemonnee dan voor de keurder.

Ik heb zelf 230V en 12V gemengd in de zekeringkast voor de bel. Dit is helemaal geen probleem maar zorg er even goed voor dat er geen koper zichtbaar is, zodat je bij een isolatiefout niet 230V op je 12V circuit kan zetten.

De enige kleurcode die verplicht is in België is blauw voor de nul en geel/groen voor aarding. Geel of groen mag niet gebruikt worden. Voor de rest staat alles vrij. Vaak wordt bruin of rood gebruikt voor de fase spanning, en zwart voor schakeldraad van lampen maar dus geen verplichting.

Of er niet-DIN-rail componenten onderaan de kast mogen liggen weet ik niet, maar ik verwacht dat dit geen groot probleem is. Zitten er schroefgaten op om hem eventueel vast te schroeven? Zo niet dubbelzijdige tape om het wat te stabiliseren.

Een samenvatting van wat je in orde moet maken voor de keuring vind je hier:
https://www.ocb.be/docume...elektriciteitskeuring.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gertst
Update!

Hierbij een foto van de kast nadat ik met jullie tips aan de slag ben gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f88WMhYdXcakM_r8dK7TSd6a5zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfe6pmHIR8RMmJKPtpNQBuXi.jpg?f=fotoalbum_large
  • Ik werkte alle zichtbaar koper weg
  • Waar nodig, gebruik ik nu Wago etalageklemmen
  • De voeding onderaan en de USB breakout zitten nu vastgeplakt met dubbelzijdige tape
  • De USB breakout (links) zit in een aparte isolerende doos
  • Soepele kabel is voorzien van adereindhulzen
  • Alle openingen in de kast zijn dichtgeplakt, zodat je er niet meer met je vingers in kan
  • Kabeldiktes voor stopcontacten zijn allen 2.5mm2
  • Kabeldiktes voor verlichting en voor de 12V voeding zijn 1.5mm2
  • 12V en 230V loopt nog steeds wat door elkaar, maar dat zou in België geen probleem mogen zijn. Ik ken verschillende plaatsen waar dat ook zo is.
Is deze klaar voor controle (BE) of zien jullie nog problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gertst schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:55:
• Waar nodig, gebruik ik nu Wago etalageklemmen
Ik zie ook nog een aantal lasklemmen. Waarom die dan laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Xander schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:34:
[...]
Ik zie ook nog een aantal lasklemmen. Waarom die dan laten zitten?
Stom antwoord: Omdat ik te weinig rijgklemmen had gekocht 8)7
Maar volgens verschillende bronnen zijn lasklemmen gewoon toegestaan indien gebruikt met adereindhulzen voor soepele kabel. Het oogt wel een stuk minder mooi, maar moet nu snel werk maken van die keuring, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Ik gebruikte duct tape om de openingen in de kast kleiner te maken. Hopelijk is dat stevig genoeg ...
Betere alternatieven welkom! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gertst schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Maar volgens verschillende bronnen zijn lasklemmen gewoon toegestaan indien gebruikt met adereindhulzen voor soepele kabel.
Maar ook los in een groepenkast??

Ik ben niet bekend met Belgische normen, maar hier in het topic werd eerder gemeld dat dit juist niet zou mogen.
Gertst schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:57:
maar moet nu snel werk maken van die keuring, vandaar.
Ja dan kom je er snel achter of het een probleem is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Xander schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Maar ook los in een groepenkast??

Ik ben niet bekend met Belgische normen, maar hier in het topic werd eerder gemeld dat dit juist niet zou mogen.

[...]

Ja dan kom je er snel achter of het een probleem is. :+
Ja, in België mag het, o.a. volgens deze post, als je er voor zorgt dat er geen koper bloot zit. Lusterklemmen mogen o.a. daarom niet, omdat ze niet overal het koper afdekken.
Ik vind het ook niet onlogisch, want de klem doet in wezen hetzelfde als deze in een rijgklem of etalageklem. Alleen zit ze niet vast en wordt het daardoor snel een zooitje ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Gertst op 24-05-2021 21:24 ]

Pagina: 1