Aankoopdavies degelijke laptop: waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 20:44
Hallo, ik zoek een nieuwe laptop. Best buy guide natuurlijk bekeken, maar toch nog wat vragen..zie onder..

Wat ga je met je laptop doen?
Windows laptop. Voor werk & productiviteit. Citrix draaien,...
Niet gamen. Moet wel lang (>8 jaar) meegaan, dus daarvoor wel goede specs nodig.
Foto's bewerken minimaal. Video's bewerken is pas voor na mijn pensioen, dus dan ben ik wel wat laptops verder..
Foto's en bestanden staan op mijn NAS.

Wat is je budget?
Budget is rond de €800? Liever rond de €700, maar het mag wel iets duurder zijn als dat ineens dé laptop blijkt te zijn...

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Voorlopig niet, maar uiteindelijk wel. Wordt wel veel gebruikt op de bank op schoot of een kussentje. Buiten, trein,.. Op het bureau met een externe monitor.
Ik zoek daarom een 14 inch laptop. Ook graag degelijk. Geen touchscreen nodig. Graag anti-reflectie vor buiten..

Wel belangrijk: een laptop die niet opstijgt op willekeurige momenten. Als ik iets heel intensief aan het doen ben dan is dan is (veel) ventilatorgebruik acceptabel, maar al websurfend met de laptop op schoot niet...(de simpele HP i3 van mijn vrouw doet dat wel - vreselijk irritant)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Graag een degelijk merk. Ik heb nu een HP elitebook van mijn werkgever; die bevalt prima. ASUS/lenovo zijn denk ik ook prima. Acer had ik ooit gezworen nooit meer te kopen, maar wie weet...

Ik heb de BBG van april natuurlijk goed gelezen. Onder de €700 3 kandidaten..

Die Acer lijkt wel wat, maar voor dit bedrag hoop ik toch op 16GB. Die HP is te groot (15inch) en die Lenovo is niet zo degelijk. Dat lijkt me niet zo verstandig op de bank en voor het lange meegaan..

In de Pricewatch zie ik (veel) meer opties onder de 800 euro met 16 GB en 15". Bijvoorbeeld de HP in de link. Maar er zijn er meer..is er een reden dat die geen best buy zjin, of waren die wellicht gewoon niet beschikbaar?

Mijn belangrijkste vraag: Waar moet ik qua processor nu op letten?

Vroeger was het simpel, dan was het i7 > i5 > i3... Maar tegenwoordig schijnen die AMD Ryzens bijna/minstens (?) even goed te zijn?

Maar ik zie Ryzen 5's met klokfrequentie van 4 GHz, Ryzen 7's met klokfrequentie van 2 Ghz, Het aantal cores schijnt ook te verschillen, maar dat zie ik in het overzicht zo snel niet staan...
En daar bovenop heb ik nog ergens gelezen dat snelheid of bandbreedte van geheugen tegenwoordig uitmaakt? Dat minder cores niet altijd erg hoeft te zijn (?) en...

Wie kan me helpen aan iets meer tips of inzicht op hardwaregebied?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44
Qua processor:

Neem iets met minimaal 4 cores en 8 threads, maar meer is vaak beter.
Core i3 valt dus zo goed als af (zover ik weet haalt enkel de Core i3-1125G4 dit minimum)
Als je voor Intel kiest, neem dan de 11de generatie, dus Core iX-11xxGx (waarbij de X 5 of 7 is en de andere x'en willekeurig (bijvoorbeeld Core i5-1135G7)
Kies je voor AMD, dan heb je wat meer keuze. Neem dan een 4de generatie Ryzen 5 of 7, of een 5de generatie Ryzen 3, 5 of 7. Dus eigenlijk alles vanaf Ryzen 5 4500U. Een 3de generatie AMD of een 10de generatie Intel zou ik niet meer aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
AMD met 6 cores lijkt me voldoende en ze zijn over het algemeen koeler dan intel

Suggesties onder 800 euro. De Asus is veel meer bang voor buck en een helder scherm. De Lenovo misschien degelijker? Er komt trouwens een update van de Lenovo maar die zal vermoedelijk wel duurder zijn.

https://tweakers.net/pric...82a20080mh/specificaties/
Lenovo Yoga slim 7, 4500u 6 cores, 8Gb, 256Gb

https://tweakers.net/pric...-hm901t-be/specificaties/
Asus Vivobook, 4700u 8 cores, 16Gb, 512Gb

Edit: cores toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 13-05-2021 21:41 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
Dank voor de reacties. Helder scherm is denk ik wel fijn ivm buiten in de zon? (klopt dat? of maakt het niet uit)?
Maar die ASUS id AZERTY...en de Yoga heeft enkel 8GB.
Ik heb inmiddels besloten dat het 16GB moet zijn..kwestie van toekomstvastheid...

Als ik een zoekactie doe (max €750, 16 GB en querty), vind ik zomaar en dan de tweedehandsjes, intel generatie 10 en Huawei eruit gooi vind ik 10 kanshebbers...

https://tweakers.net/lapt...nznFraL3quOV8UVYJbCdM0_QA

4 keer een Lenovo IdeaPad 5 14ARE05
Tussen 699 en 729. 3 met een Ryzen 5 4500U. 1 met een Ryzen 7 4700U. Maakt dit veel verschil?
Zijn er verder (behalve de kleur) nog zaken waar ik op moet letten?
behuizing lijkt wel degelijk (itt de Ideapad3 uit de BBG van april)??
Scherm redelijk: 300 cd/m2 ?
Zit er verder nog verschil tussen deze uitvoeringen verstopt?

En bij Lenovo kom ik een oude best buy tegen in de aanbieding: https://www.lenovo.com/nl...ad-5-14ARE05/p/81YM00A8MH Dat is toch gewoon grosso modo dezelfde met een Ryzen 5 4500U? of kijk ik ergens overheen?

Dan zijn er ook 4 HP 14s-fq***** van €649 t/m €750.
Beetje zelfde verhaal. R5 4500U of R7 4700U. Máár er is eentje van de 5e generatie:
https://tweakers.net/pricewatch/1696616/hp-14s-fq1970nd.html

Is dat dan automatisch de beste keuze?

Scherm van de HP's lijkt wel minder: 250 cd/m2. Zijn deze waarden nauwkeurig? Ga je het verschil tussen 250 en 300 cd/m2 merken?

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Een HP of een Lenovo Ideapad en waarom?

Dan nog 2 speciallekes. Een Asus Vivobook:
https://tweakers.net/pric...ook-14-m413ia-hm899t.html

Een beetje als de Azerty van Boeryepes hierboven, maar dan met een mindere processor/videochip. Is dit dan nog goede bang for the buck??

En als laatste nog een Thinkbook. Ook weer erg vergelijkbare specificaties, maar een minder scherm (maar wel RJ45)...
https://tweakers.net/pric...-14-g2-are-20vf003pmh.html

Klopt het dat deze degelijker zijn? Of enkel bij naam?

Dus..wie het weet mag het zeggen :-)
En als één merk bekend staat als straaljager bij ene beetje belasting, dan hoor ik dat graag...

[ Voor 2% gewijzigd door hampel12 op 15-05-2021 20:24 . Reden: 2 typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ben zelf uitgekomen op de thinkbook 15 gen 2 itl na adviesvraag hier op het forum.
Tot nu toe bevalt hij mij goed. Toekomstbestendig en net uiterlijk.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:53
Ik denk alleen dat je wel veel vraagt van een laptop van <€800,- en >8 jaar mee gaan terwijl je hem ook overal heen sleept.

Laptops is die klasse zijn qua hardware prima, maar qua batterij en stevigheid vraag ik me af of je 8 jaar gaat halen met veel verplaatsen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
OK; dat is misschien wel waar. Ik vergelijk teveel met mijn oude I7. Die functioneert nog prima; maar dat is zo'n bakbeest dat die nergens mee naartoe gaat...

inmiddels gaat het tussen 3 types:
pricewatch: ASUS VivoBook S14 S433EQ-EB006T (Azerty toetsenbord)
11e generatie i7. itt de titel geen azerty, maar gewoon qwerty TB.

en een Ideapad met een Ryzen 7 van de vorige generatie:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM009VMH)

Scherm van de ASUS is denk ik helderder. Misschien wat issues met bouwkwaliteit op de trackpad (zie ik op een ander type reviewopmerkingen over komen)

Maar die I7 11e generatie is volgens de https://www.cpubenchmark.net/laptop.html nog behoorlijk trager dan de Ryzen 7? (en zelfs de Ryzen5) Klopt dat? verder nog nadelen/voordelen van die Intel? Warmte/geluid/batterijduur?

Als laatste is er nog deze:
pricewatch: HP 14s-fq1970nd

In prijs gestegen sinds mijn vorige post :-( Ryzen 7 nieuwe generatie. Volgens de benchmark het snelste...
Maar het scherm...zou dit enkel in theorie schelen of ook in de praktijk? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam!2
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-05-2021

*knip* Referall link

[ Voor 94% gewijzigd door rens-br op 22-05-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
Het is de Ideapad geworden.
Maar deze zit inmiddels in de doos om teruggestuurd te worden. Bij simpel vergaderen via webex begint hij al te blazen. Webex 23% cpu gebruik. Windows camera nog eens 14% er bovenop...

Laptop is wel snel. Het blazen houdt ook wel snel weer op, maar het is toch te luid om tijdens een videocall aan te hebben...

Mijn oude HP Elitebook van het werk blaast ook wel, maar minder luid/opvallend denk ik...

Dus op zoek naar een nieuwe. Eentje die net zo snel is en weinig blaast (of niet hoorbaar). Goed scherm ook graag.

Eigenlijk een Apple Macbook air, maar dan Windows en 16GB geheugen......wie heeft er suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:17
hampel12 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:22:
Het is de Ideapad geworden.
Maar deze zit inmiddels in de doos om teruggestuurd te worden. Bij simpel vergaderen via webex begint hij al te blazen. Webex 23% cpu gebruik. Windows camera nog eens 14% er bovenop...

Laptop is wel snel. Het blazen houdt ook wel snel weer op, maar het is toch te luid om tijdens een videocall aan te hebben...

Mijn oude HP Elitebook van het werk blaast ook wel, maar minder luid/opvallend denk ik...

Dus op zoek naar een nieuwe. Eentje die net zo snel is en weinig blaast (of niet hoorbaar). Goed scherm ook graag.

Eigenlijk een Apple Macbook air, maar dan Windows en 16GB geheugen......wie heeft er suggesties?
Pas gewoon de fancurve aan van je laptop. Kan me echt niet voorstellen dat een ideapad teveel geluid maakt onder zulke lichte taken, daarom even de fancurve aanpassen.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
OK,dat is een goede tip...maar hoe doe je dat?

Los van de fancurve vond ik 25% plus 13% en nog wat lichte taken (samen dus 50% CPU load) ook best wel veel voor simpel webexen op zo'n zware machine...maar ik kreeg dat nergens anders ingesteld of aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:30
Helaas, fancurve aanpassen kan niet altijd zomaar bij alle laptops.
In forums staan vele meldingen over irritant fan geluid bij nieuwe laptops van met name DELL/HP/Lenovo.
Onbegrijpelijk dat de fabrikanten hier standaard nog steeds geen goede oplossingen voor aanbieden.
Blijkbaar werken de ontwerpers zelf niet met hun laptops?
Met name agressieve Turbo Boost is vaak de (hoofd)oorzaak van fan geluidsoverlast.
Turbo Boost uitzetten in combinatie met een aangepast energieschema is eventueel een oplossing.
HP Zbook lawaai van fans
Youtube: Just Josh - Fix Laptop Fan Noise and Heat!!!
Youtube: FIX for Dell, HP, Lenovo laptop fan problem. Fan always on and loud.
Pagina: 1