HP Zbook lawaai van fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:19
Mijn werklaptop is HP Zbook15. Deze maakt echter behoorlijk veel lawaai wanneer de stroomkabel ingeplugd is, wanneer hij op batterij werkt is hij wel normaal stil.
Voorheen draaide er Ubuntu op de laptop, maar sinds kort staat er widows op. Sinds er windows op staat maakt hij nog meer lawaai, dan toen er Ubuntu op stond.
Ik heb al naar de powersettings gekeken en alle settings van "Plugged in" gelijk gezet met "On battery power", dit maakt echter geen verschil in geluid.
De fans draaien constant wanneer de power ingeplugged is, ook wanneer de load heel laag is.

Enige suggesties welke settings ik zou kunnen aanpassen om de laptop stiller te maken? Is er misschien iets in de bios?

PS. Het is een laptop van het werk. Ik kan en mag niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Waarschijnlijk staat er dan in de bios een instelling: "Fan always on with AC power"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Die optie is er inderdaad, maar staat af. Ik ze bij wijze van test eens aan gezet en daarna terug af, maar dat lost nkis op. Ook met die setting off draaien de fans nog constant, wel iets minder hard, maar nog steeds erg storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-06 20:16
Zonder de ac adapter erin draait je cpu hoogst waarschijnlijk niet op zijn hoogste turboclocks en wordt hij minder warm waardoor hij minder hard hoeft te blazen. Ook energie settings veranderen heeft hier niet altijd invloed op

[ Voor 17% gewijzigd door quadrofource op 03-05-2021 10:13 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
TurboBoost is vaak de oorzaak van hoge temps en hinderlijk fan geluid ja.
Temperatuur eens monitoren?
Misschien kan je het hier mee beïnvloeden?
Geeks3D: How to Disable Intel Turbo Boost Technology on a notebook
Turbo Boost: Advanced Power Management Settings – The Return!
Ctrl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
Afbeeldingslocatie: https://www.ctrl.blog/media/image/windows-power-options-processor-performance-boost-mode-options.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:49
Zijn alle drivers van de leverancier geïnstalleerd?
Eventueel laatste BIOS upgrade gedaan?

Maar dit kan inderdaad de turboboost zijn, op een adapter mag de laptop meestal meer energie gebruiken en dus warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Bedankt, ik heb turboboost af gezet, wat een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:46
Ook toegepast, heerlijk die stilte! d:)b

Voor de duidelijkheid: de registry hack uit deze link van @The_Doman heb ik toegepast
https://www.geeks3d.com/2...technology-on-a-notebook/

[ Voor 69% gewijzigd door KNed op 03-05-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Ik heb ondertussen turboboost opnieuw aangezet. Voor mij heeft een bios update er voor gezorgd dat dat die turboboost nu precies wel doet wat hij moet. Met lage load is mijn cpu speed nu ook laag en gaan de fans ook niet meer constant draaien.
Pagina: 1