Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:56
Hallo allemaal,

Ik stel deze vraag voor vrienden van ons en ben zelf wel benieuwd naar het antwoord.

De dochter (16 jaar) wil graag werken voor de buurvrouw, elke week op zaterdag. Werkzaamheden zijn in en rond het huis onderhouden (tuin, schoonmaken etc.). Dit is allemaal zonder contract (modeling afgesproken), salaris wordt op de rekening gestort na de werkzaamheden (per uur betaald). Daarnaast werkt de dochter nog gemiddeld twee keer in de week met een 'normaal' contract voor een restaurant.

Nu willen ze dit natuurlijk legaal doen. Waar dienen ze allemaal rekening mee te houden? En hoe kijkt de wet hier tegenaan? Zonder contract werken kan (vind ik op het internet), maar dan ben je toch eigenlijk een ondernemer? kan dat wel op haar leeftijd?

Ook moeten ze aan de verzekering denken, wij dachten zelf aan een WA verzekering. Maar die dekt niet 'onder betaald werk'. Moet er dan een losse verzekering worden afgesloten?

Belasting moet worden opgeven, volgens de belasting mag je 8.750 euro belastingvrij bijverdienen. Lijkt mij dat ze als 16 jarige hier niet boven komt. Of is het in deze situatie anders? Is dit risicovol? je vraagt wel een puber om geld achter te houden voor een eventuele aanslag.

Iemand hier kennis van/ervaring mee? Alvast dank, vond het zelf wel interessante case.

[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 07-05-2021 13:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:39
Ik denk dat het eerder een uitzondering is dan de regel dat een 16 jarige die wat wil bijklussen met schoonmaken dit wit doet.

Ik zou hier geen groot probleem van maken verder en gewoon lekker zwart doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:50
U huurt iemand in voor huishoudelijk werk

Als ze het toch zwart gaan doen lijkt het me beter dat ze contant betaald wordt en niet overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
Gewoon bijhouden en in een excel sheet zetten wat er verdient is.
Dat kan je dan eind van het jaar opgeven als overige inkomsten.

Op die leeftijd is pensioen en arbeidsongeschiktheid nog niet echt van belang.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 07-05-2021 15:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:49
als het onder de ± 3000 euro blijft, kan de buurvrouw het toch gewoon "Schenken" hoef je ook niet met contant geld te hannesen...

dan helpt je dochter wat mee bij haar, schenkt je buurvrouw haar wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zou niet te moeilijk doen. Even rekenen; als de dochter 50 zaterdagen per jaar zou helpen bij de buurvrouw en per keer 5 tientjes zou krijgen, komt dat neer op 2500 euro. Niet echt een bedrag waar de belastingdienst iets van zou vinden lijkt mij.

En inderdaad, laat de buurvrouw er een schenking van maken, zoals hierboven gesuggereerd, of contant het geld geven. Beide opties zouden prima werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talkatoo
Het moet allemaal wel legaal gebeuren. Onderdeel van opvoeding en gewoon netjes. En nog belangrijker: goed verzekerd als er iets gebeurd. Dat laatste is misschien een beetje problemen zoeken, maar er zou maar iets gebeuren en ze is niet verzekerd. Dat je als volwassene dat risico zelf neemt en accepteert snap ik maar voor een kind wil je dat toch goed gedekt hebben.

@D-dark Interessante link. Dank.

Via deze link kwam ik hier: https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/de-3-dagen-of-dienstverlening-aan-huis-regeling/
Als je onder de regeling valt hoef je geen dienstverband aan te gaan met je hulp. Hij of zij is dan dus ook geen werknemer van je. Andersom ben je als hulp nog steeds zelfstandige en niet in loondienst. Voor de hulpvrager heeft dit als voordeel dat je geen werkgeverslasten hoeft af te dragen. Je betaalt je hulp een bruto bedrag en die moet zelf maar kijken wat die daarmee doet, dat is jouw verantwoordelijkheid niet. De hulp moet over dit bedrag belasting betalen maar als zzp’er krijg diegene een veel gunstiger regime en hoeft naar alle waarschijnlijkheid minder af te dragen.

Overigens betekent de regeling niet dat je geen arbeidsovereenkomst hebt. Voor andere wettelijke vereisten dan de afdracht van belasting en premies word je wel als werkgever/werknemer gezien. Zo moet jullie je houden aan het minimumloon, heeft de hulp recht op vakantiegeld en vrije dagen, geldt het ontslagrecht met de daarin opgenomen opzegtermijn (afhankelijk van onder andere hoe lang je voor iemand gewerkt hebt maar de opdrachtgever heeft geen toestemming van het UWV nodig), en de arbeidsomstandigheden moeten goed zijn en voldoen aan de arbowet, net als iedere werkplek.

De regeling is bedoeld voor de volgende situaties:

Een particulier huurt een andere particulier in
Maar moet ze dan zelfstandige zijn of niet?
D-dark schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:30:
Gewoon bijhouden en in een excel bijhouden wat er verdient is.
Dat kan je dan eind van het jaar opgeven als overige inkomsten.

Op die leeftijd is pensioen en arbeidsongeschiktheid nog niet echt van belang.
Inderdaad is pensioen, ontslagrecht en arbeidsongeschiktheid niet zo van belang. Maar hoe zit het met de verzekering als ze van de trap valt, grasmaaier over haar tenen, schilderij van de muur stoot..
tritimee schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:38:
als het onder de ± 3000 euro blijft, kan de buurvrouw het toch gewoon "Schenken" hoef je ook niet met contant geld te hannesen...

Interessant! dacht ik ook aan. Maar volgens mij accepteert de belasting alleen een schenking als deze door een notaris is vastgelegd. Bron:
https://www.djbnotarissen...en-van-een-schenking.html

[ Voor 4% gewijzigd door talkatoo op 07-05-2021 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:38
Hoe denk je dat de gemiddelde 16-jarige zijn zaterdag geld krijgt? Handje contantje.

Vroeger gewoon in de envelop in de kroeg op zaterdagavond :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:49
ik kan dat nergens terugvinden bij de belastingdienst
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/

Notaris zal altijd zeggen dat het via hen moet, want dan is er geld te verdienen. Lijkt mij geen beste bron om dit uit te zoeken. worstcase laat je de buurvrouw op papier vastleggen dat het geld door haar aan het lieve buurmeisje wordt geschonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vuurtjih schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:47:
Hoe denk je dat de gemiddelde 16-jarige zijn zaterdag geld krijgt? Handje contantje.

Die was leeg hoor, die was al opgedronken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
talkatoo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:47:

Interessant! dacht ik ook aan. Maar volgens mij accepteert de belasting alleen een schenking als deze door een notaris is vastgelegd. Bron:
Neehoor, de notaris hoeft niks vast te leggen bij vrije schenking. De ontvanger dient alleen aangifte schenkbelasting te doen.

Pak even de belastingdienst link erbij, die is niet zo biased als een notarissite. :+
Voorwaarden reppen totaal niet over notaris. Ik heb hier net zelf mee te maken gehad en ook geen notaris gezien.
https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Maar ik zou niet zo moeilijk doen voor een 16 jarige...

[ Voor 29% gewijzigd door SmurfLink op 07-05-2021 13:58 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

Bij een schenking mag er niks tegenover staan, dus het een schenking noemen lijkt mij niet zo verstandig :-)
Het moet allemaal wel legaal gebeuren. Onderdeel van opvoeding en gewoon netjes. En nog belangrijker: goed verzekerd als er iets gebeurd. Dat laatste is misschien een beetje problemen zoeken, maar er zou maar iets gebeuren en ze is niet verzekerd. Dat je als volwassene dat risico zelf neemt en accepteert snap ik maar voor een kind wil je dat toch goed gedekt hebben.
Gewoon verzekerd? Als ze daar valt en haar been breekt dan is het gewoon de zorgverzekering... Als ze daar iets kapot maakt is het gewoon de aansprakelijkheid verzekering... In beide gevallen was ze gewoon het buurmeisje dat even op bezoek kwam, houd het werk er gewoon buiten :-)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:26

Agent47

I always close my contracts.

Gewoon cash laten uitbetalen. Geen gezeur en gezeik.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
@talkatoo

https://www.arbeidsrechter.nl/hulp-in-de-huishouding/

Zolang het < 3 dagen per week blijft is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst en zijn er zodoende geen werknemersverzekeringen. Omstoten van een vaas gaat waarschijnlijk via jouw WA-verzekering (check je polis even goed!), ongevallen via jouw ziektekostenverzekering.

Als jouw dochter gewond raakt tijdens het "werk" kán je in sommige gevallen de buurvrouw aansprakelijk stellen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:29
Dit is een beetje moeilijk doen om het moeilijk doen volgens mij.

Ik ben normaal erg tegen belastingontduiking maar die paar tientjes per maand dat een 16 jarige verdiend met klusjes bij de buren, daar zal echt geen haan naar kraaien.

Als je het natuurlijk helemaal officieel wil doen zal je dochter een eigen bedrijfje moeten opzetten, alle benodigde verzekeringen afsluiten die nodig zijn, belastingaangifte doen, uiteindelijk blijft er dan helemaal niks meer over van die paar euro die ze verdiend heeft.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

talkatoo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:07:
Hallo allemaal,

Ik stel deze vraag voor vrienden van ons en ben zelf wel benieuwd naar het antwoord.

De dochter (16 jaar) wil graag werken voor de buurvrouw, elke week op zaterdag. Werkzaamheden zijn in en rond het huis onderhouden (tuin, schoonmaken etc.). Dit is allemaal zonder contract (modeling afgesproken), salaris wordt op de rekening gestort na de werkzaamheden (per uur betaald). Daarnaast werkt de dochter nog gemiddeld twee keer in de week met een 'normaal' contract voor een restaurant.

Nu willen ze dit natuurlijk legaal doen. Waar dienen ze allemaal rekening mee te houden? En hoe kijkt de wet hier tegenaan? Zonder contract werken kan (vind ik op het internet), maar dan ben je toch eigenlijk een ondernemer? kan dat wel op haar leeftijd?

Ook moeten ze aan de verzekering denken, wij dachten zelf aan een WA verzekering. Maar die dekt niet 'onder betaald werk'. Moet er dan een losse verzekering worden afgesloten?

Belasting moet worden opgeven, volgens de belasting mag je 8.750 euro belastingvrij bijverdienen. Lijkt mij dat ze als 16 jarige hier niet boven komt. Of is het in deze situatie anders? Is dit risicovol? je vraagt wel een puber om geld achter te houden voor een eventuele aanslag.

Iemand hier kennis van/ervaring mee? Alvast dank, vond het zelf wel interessante case.
toon volledige bericht
Ik heb deze vraag wel eens gesteld aan de belastingtelefoon. Letterlijke antwoord: "officieel moet ze (met toestemming van de ouders) een KvK nummer aanvragen en zich melden als zelfstandige bij de belastingdienst en ieder kwartaal belastingaangifte doen. Maar heel eerlijk: wij zien dit liever niet en hebben er geen bezwaar tegen als dit buiten de boeken blijft.".

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Wat zijn de grenzen van de regelobsessie van de vrienden van TS?

Vinden zij het ook nodig om de cadeaubon die zij voor hun verjaardag krijgen op te nemen in hun belastingaangfite, aangezien deze schenking een bepaalde waarde vertegenwoordigt in het maatschappelijk verkeer?

Wensen zij ook een verzekering af te laten sluiten in het geval dat de auto van de buurman voor 5 euro eenmalig gewassen dient te worden door zoonlief, alsmede dit in de belastingaangifte op te geven onder 'overige inkomsten'?

Wordt de werkgever van deze vrienden ook vriendelijk verzocht om de gespaarde airmiles, die verkregen zijn bij tankbeurten met de leaseauto, betaald met de door de werkgever verstrekte brandstofpas, op de loonstrook te laten verschijnen, danwel in de vrije ruimte te betrekken, danwel daarop het eindheffingstarief van 80% toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Eerlijk gezegd wel een beetje verbaast dat het door alle regeltjes bijna onmogelijk is om op een witte manier wat bij te verdienen voor een andere (oudere) particulier die wel wat hulp kan gebruiken. In ieder geval bedankt, ik ga het aan ze doorgeven. Dan maar kijken wat ze doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:22
talkatoo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:31:
Eerlijk gezegd wel een beetje verbaast dat het door alle regeltjes bijna onmogelijk is om op een witte manier wat bij te verdienen voor een andere (oudere) particulier die wel wat hulp kan gebruiken. In ieder geval bedankt, ik ga het aan ze doorgeven. Dan maar kijken wat ze doen :)
Ze verdient gewoon zo weinig dat ze onder aan de streep geen belasting hoeft te betalen. En ook geen recht op WW of pensioen zou opbouwen.

Ondertussen moet je dochter, degene waar ze werkt en de belastingdienst er wel allemaal administratie voor doen. Dus iedereen (ook de belastingdienst) wordt er beter van als je dit soort dingen zwart doet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit klopt dus niet. Tenzij je het zélf zo onmogelijk moeilijk maakt.

Een maatschappij kan niet draaien zonder dat dingen níet 100% in regels gevat zijn. En niet zonder dat er altijd een uitzondering is op 'n algemene regels. Dit is er zo eentje.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:27

Herman

FP ProMod
Lonen zijn niet mijn specialiteit, maar volgens mij is het al 'netjes geregeld' wanneer de dochter de inkomsten aan het eind van het jaar vermeld in box I 'inkomen uit overige werkzaamheden' . Helemaal netjes is het wanneer de buurvrouw een IB47 formuliertje invult. Dat is best eenvoudig en goed te doen. Zeker niet 'bijna onmogelijk' ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Juist hiervoor is de Regeling dienstverlening aan huis.
En gewoon belastingopgave doen inderdaad, deed ik ook als 16-jarige dus niets vreemds aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 21:41
Als de buurvrouw zich zoveel zorgen maakt over dat dochterlief per ongeluk iets kapot zou maken moet buurvrouw maar een professional inhuren en alle daarbij komende kosten dragen.

Wil ze het goedkoop doen moet ze ook niet klagen dat niet alles goed geregeld is, en ook zelf een stukje risico dragen. Ze kan niet én goedkoop zijn, én ondertussen verwachten dat ze dochterlief aansprakelijk mag stellen voor schades zonder een bijdrage te leveren in de benodigde verzekeringen.

Bij de belastingdienst kun je het ook gewoon opgeven als "inkomen uit overig werk". Dat heb ik ook een paar jaar gedaan toen ik als jochie pc's fixte bij mensen thuis voor een paar tientjes. De belastingdienst heeft nooit moeilijk gedaan erover, en ik heb nooit hoeven betalen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Ik sta er elke dag weer van te kijken hoe moeilijk mensen het zichzelf maken. Man man man..

Gewoon lekker handje contantje

[ Voor 15% gewijzigd door Frieks op 07-05-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb deze vraag wel eens gesteld aan de belastingtelefoon. Letterlijke antwoord: "officieel moet ze (met toestemming van de ouders) een KvK nummer aanvragen en zich melden als zelfstandige bij de belastingdienst en ieder kwartaal belastingaangifte doen. Maar heel eerlijk: wij zien dit liever niet en hebben er geen bezwaar tegen als dit buiten de boeken blijft.".
Interessant. Volgens mij bestaat er een regeling waarbij je als schoonmaakpersoon juist geen zzp-er/bedrijf mag zijn, zie https://www.belastingdien..._dienstverlening_aan_huis
Zodra je schoonmaakpersoon zz-per is, worden er namelijk rechten opgebouwd, zoals een vast contract.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Maar iemand als huishoudelijke hulp inhuren is vrij eenvoudig om wit te doen. Feitelijk is er gewoon een overeenkomst tussen de opdrachtgever en de werknemer. Je geeft het op als inkomsten uit overig werk en zolang het totaal onder de belastingvrije voet van ca 8000 blijft, dan wordt er geen belasting betaalt.

Qua verzekering is het voor die dochter geen probleem; de opdrachtgever is in deze werkgever en enkel bij grove nalatigheid zou ze moeten opdraaien voor eventuele schade. Als ze daar van de trap valt is ook de opdrachtgever aansprakelijk, dat wordt dan wel weer vergoed door de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen.

Mensen die stellen dat je het jezelf hiermee moeilijk maakt moet je niet geloven. Met een overeenkomst en een keer per jaar belastingaangifte hebt je alles gewoon goed geregeld. Wellicht aanvullend zorgen dat beide partijen een aansprakelijkheidsverzekering hebben. Zo moeilijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tsja, waar leg je die grens precies? Dit is natuurlijk ook een prachtige gelegenheid om eens te praten over hoe dat nou "later" werkt, als je echt aan het werk bent. Dit nu helemaal "fomreel" aanpakken maakt het allemaal ineens weer nét iets te ingewikkeld, waardoor het misschien niet zo goed blijft hangen.

Ik zou dan toch wel een beetje pragmatisch zijn en desnoods de - volledig legale - route volgen die iemand anders al opperde: dochter doet de werkzaamheden gewoon als "vriendendienst" en de buurvrouw schenkt haar een bedrag wat toevallig neerkomt op ongeveer X euro per uur. We hebben het over 44(?) zaterdagen waarop een paar uurtjes wat gewerkt wordt. Als ik dan reken op 4 uur per "gewerkte" zaterdag, dan komen we in totaal op 176 uur op jaarbasis. Daar zal een bedrag uitkomen wat onder de grens valt voor belanstingvrij schenken. Bespaar je de moeite verder. Leg eens een keer uit hoe dat later werkt met belasting betalen enzo, da's veel waardevoller.
MBvB schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:36:
Maar iemand als huishoudelijke hulp inhuren is vrij eenvoudig om wit te doen. Feitelijk is er gewoon een overeenkomst tussen de opdrachtgever en de werknemer. Je geeft het op als inkomsten uit overig werk en zolang het totaal onder de belastingvrije voet van ca 8000 blijft, dan wordt er geen belasting betaalt.

Qua verzekering is het voor die dochter geen probleem; de opdrachtgever is in deze werkgever en enkel bij grove nalatigheid zou ze moeten opdraaien voor eventuele schade. Als ze daar van de trap valt is ook de opdrachtgever aansprakelijk, dat wordt dan wel weer vergoed door de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen.

Mensen die stellen dat je het jezelf hiermee moeilijk maakt moet je niet geloven. Met een overeenkomst en een keer per jaar belastingaangifte hebt je alles gewoon goed geregeld. Wellicht aanvullend zorgen dat beide partijen een aansprakelijkheidsverzekering hebben. Zo moeilijk is dat niet.
Veel te ingewikkeld voor een 16-jarige. Als ze bij de buren van de trap valt, dan was ze daar gewoon op bezoek en hielp ze de buurvrouw even ergens mee. Als dit nu een werkrelatie zou zijn, die aangegaan wordt voor heel lang, dan is het misschien een ander verhaal.

Hoeveel mensen denk je dat een "witte" oppas hebben bijvoorbeeld? Dat is allemaal geneuzel in de marge. Als ik een oppas nodig heb dan regel ik de dochter van kennis. Die doet dat gewoon als vriendendienst. Doe eens gek, doe ik dat 12 keer per jaar (we komen nog niet op 1/3 in de praktijk). Dan hebben we het over een bedrag tussen de 200 en 300 euro. Dat schenk ik met plezier.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:54
vuurtjih schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:47:

dat had ik in een heel ver verleden ook via het uitzendbureau in een envelopje en dat ging zeer zeker op in de kroeg >:)

maar klusjes voor de buurvrouw lekker laten zwart betalen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021

@D-dark Interessante link. Dank.

Via deze link kwam ik hier: https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/de-3-dagen-of-dienstverlening-aan-huis-regeling/

[...]

Maar moet ze dan zelfstandige zijn of niet?

[...]

Inderdaad is pensioen, ontslagrecht en arbeidsongeschiktheid niet zo van belang. Maar hoe zit het met de verzekering als ze van de trap valt, grasmaaier over haar tenen, schilderij van de muur stoot..

[...]

toon volledige bericht
Moeilijk gedoe man, als de ouders van mijn buurkinderen zulke dingen gaan verlangen laat ik het er maar bij zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hasekuraa op 07-05-2021 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:42
Van de belastingdienst:

Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.

Het is een beetje de vraag of bovenstaande van toepassing is (het is niet puur de onkosten, ze verdient er geld mee).

Doen mensen hier allemaal niet veel te moeilijk? Dit geef je toch gewoon op als overige inkomsten bij een aangifte?

Gezien de hoeveelheid tijd/geld gaat dit toch ruim onder de hoeveelheid uitkomen dat ze belasting moet betalen, het is gewoon 'legaal', en het is bovendien handig dat ze leert belastingaangifte te doen (en dat stelt dan echt weinig voor). Ik heb vanaf m'n 17e ook bijbaantjes gehad en dus ook aangifte gedaan en ik zie niet waarom je nu zou zeggen dat ze het maar zwart moet doen. Het kost haar niks om het gewoon netjes te doen en het is meteen een leerervaring.

Waarom mensen claimen dat ze een ZZP inschrijving moet hebben snap ik ook niet, ze is sowieso geen ondernemer voor de BD.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:48
@talkatoo Wat veel mensen vaak vergeten is dat je zodra je gaat werken je al begint met het opbouwen van bijv. WW-recht. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat al mijn bijbaantje vanaf mijn 15e meetelde als arbeidsjaren. Dus op jonge leeftijd een maand WW opbouwen kan op latere leeftijd erg veel geld opleveren.

Maar je dochter heeft al een normale bijbaan, dus al dat soort zaken zijn dus al gedekt.
En mocht je dochter schade veroorzaken bij je buurvrouw, dan werkte ze die dag het toch gewoon vrijwillig O-) . Gevoelsmatig is er niks mis mee dat iemand van 16 een zakcentje verdiend door de buurvrouw te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
talkatoo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:07:
Hallo allemaal,

toon volledige bericht
Simpel, laten schenken. Je mag jaarlijks van iedereen belastingvrij iets meer dan 2000 euro geschonken krijgen. Niet moeilijk doen met aangiftes, en al helemaal niet nadenken om dit als ondernemer te gaan doen.

Even op een kladblaadje uitrekenen: blijft het onder de 2000 euro per jaar, ik denk het wel, gewoon laten overmaken onder mom van schenking, niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
DonChaot schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:27:
U huurt iemand in voor huishoudelijk werk

Als ze het toch zwart gaan doen lijkt het me beter dat ze contant betaald wordt en niet overmaken.
Let wel, als je het zo doet als hier beschreven is het dus helemaal niet zwart. De buurvrouw moet dan wel het minimumuurloon (plus 8% vakantiegeld) betalen, en even een A4tje om het vast te leggen. Je dochter moet dan aangifte doen, maar tenzij ze in totaal tienduizenden binnenhaalt, zal wat ze echt moet betalen aan belastingen uiteindelijk weinig om het lijf hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:45
ybos schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:22:
[...]

Simpel, laten schenken. Je mag jaarlijks van iedereen belastingvrij iets meer dan 2000 euro geschonken krijgen. Niet moeilijk doen met aangiftes, en al helemaal niet nadenken om dit als ondernemer te gaan doen.

Even op een kladblaadje uitrekenen: blijft het onder de 2000 euro per jaar, ik denk het wel, gewoon laten overmaken onder mom van schenking, niets aan de hand :)
TS wil het graag legaal doen. Het is geen legale oplossing om het via een schenking te doen, omdat het geen schenking is. Er staat immers een tegenprestatie tegenover. De oplossing via "schenken" is net zo illegaal als het zwart doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25

Een schenking kent geen tegenprestatie. Dat is het hele idee. Een "schenking met tegenprestatie" is gewoon een arbeidsbeloning.

Nu lijkt er sprake van: beloning, persoonlijke arbeid en gezag. Die drie maken een dienstbetrekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
Tom-Z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:13:
[...]

TS wil het graag legaal doen. Het is geen legale oplossing om het via een schenking te doen, omdat het geen schenking is. Er staat immers een tegenprestatie tegenover. De oplossing via "schenken" is net zo illegaal als het zwart doen.
Ik help mijn ouders zeer regelmatig. Computerproblemen, elektra, auto enz enz.
Zij schenken mij jaarlijks wat, doe ik nu een tegenprestatie voor de schenking :?

Tuurlijk kunnen we proberen roomser te zijn dan de paus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:45
ybos schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Tuurlijk kunnen we proberen roomser te zijn dan de paus...
Dát is nu juist de vraagstelling van TS. Er zou geen haan naar kraaien als dochterlief wat klusjes voor de buurvrouw zou doen en die zwart betaald zou krijgen. TS wil dat uit (opvoedkundig) principe niet en wil dochter het op de "juiste", legale manier laten doen. Dan schiet je er toch helemaal niks mee op om het als schenking te doen? Daar kom je evenmin mee in de problemen, maar het is evenmin legaal.

Die situatie met jouw ouders is mogelijk anders omdat jij die computerklusjes ook zou doen als ze je geen schenking zouden geven, en de ouders je ook die schenking zouden geven als je geen klusjes zou doen. Maar bij TS is het duidelijk voor-wat-hoort-wat want dochter zou niets doen voor de buurvrouw zonder compensatie en omgekeerd. De belastingdienst kan natuurlijk niet in jullie hoofden kijken en weten of het een schenking is of een tegenprestatie, maar het gaat TS er niet om dat ze niet in de problemen komen, maar om het "principe" om het legaal te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 10-05-2021 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40

Yucon

*broem*

"Geef papa maar gewoon de helft dan zal die het wel voor je met de belastingdienst regelen :+ O-) "

hoewel het misschien overkill is en je er best zo mee weg zou kunnen komen is het misschien ook wel een idee haar zo eens mee te laten maken wat er allemaal bij komt kijken om zzp'er te worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Yucon op 10-05-2021 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Frieks schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:53:
Ik sta er elke dag weer van te kijken hoe moeilijk mensen het zichzelf maken. Man man man..

Gewoon lekker handje contantje
Genieten toch, tijdens lunch zulke topics lezen en dan als het befaamde rapper50cent-in-auto-gifje naar het volgende topic :P

Het argument opvoeding vind ik discutabel. Kind denkt nu misschien wel: "Wat een gedoe, laat maar." In plaats van: "Hey leuk, voor werken krijg ik centjes." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tom-Z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:13:
[...]

Heel principieel klopt dat wel, maar het verschil tussen zwart en wit zit hier tussen je eigen oren. Het is dus niet aan de hand van feiten vast te stellen of het zwart of wit is. En dan is het dus eigenlijk altijd wit, want het is niet te bewijzen dat het zwart is. De belastingdienst ziet alleen een schenking en heeft geen weet van de achterliggende gedachte. Die gaan er nooit achterkomen of er sprake zou zijn van een soort van "overeenkomst" over prestatie - tegenprestatie. Als jij een buurjongen hebt die je elke 2 weken een halve dag met tuinieren helpt (vindt hij toevallig leuk), dan is er helemaal niets op tegen om tegen de Kerst eens te denken "Goh, dat waardeer ik toch wel heel erg. Laat ik die jongen eens wat geld geven, zodat hij lekker een paar nieuwe spellen voor zijn Playstation kan kopen."

Voor een bedrag van bijvoorbeeld 700 euro per jaar, is het gewoon totaal onrendabel om dit als "arbeid" te gaan doen. Aleen al de rompslomp die het met zich meebrengt. Je mag in principe ook elke zaterdag je opa en oma gaan helpen met het huishouden en de tuin. En als je daar dan wat voor krijgt, hoef je het ook niet op te geven. De vraag is dan of je de buurvrouw onder "familie of vrienden" mag rekenen. Dan hoef je het namelijk niet op te geven als "overige inkomsten". Maar daar ga je natuurlijk niet mee wegkomen als we het over 10+ uur per week hebben ofzo. Maar een paar uurtjes..... lijkt me geen probleem.
Pagina: 1