Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:07
Ik heb al een aantal jaren een kleine eenmanszaak voor erbij. Tot 2020 gebruik gemaakt van de Kleine Ondernemersregeling (KOR) zoals die gold, waarbij je een vrijstelling kreeg voor BTW betalen en dat je tot €1345,- terug kreeg/niet hoefde te betalen als het bedrag laag genoeg was.
Nu bleek eind 2020 dat de regeling aangepast is en dat je of wél of niet gebruik maakt van de KOR. Geen gebruik is BTW aftrekken en iedere 3 maanden aangifte doen. Wel gebruik maken is geen BTW rekenen en niets terugvragen, maar ook geen aangifte doen.

In de praktijk moet je toch alles op dezelfde manier administreren, want 1 euro omzet boven de € 20000,- en je bent per direct alles weer verschuldigd.

Waarom zou je dit dan doen? Klopt het dat kleine ZZP-ers hierdoor ineens maximaal € 1345 per jaar nadeel hebben (immers dit kregen ze eerder wel terug van de BD?) Of zie ik gewoon iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
De BTW die je niet afdroeg moest je wel als "winst" opgeven dus daar betaal je wel belasting over.
Het is dus zeker geen gratis geld :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Nee, klopt. Maar 60% van die 1345 is wel "gratis geld".
Als ik het voorbeeld op de site van de belastingdienst bekijk Klik
levert het David € 690 op. Alleen ervanuitgaande dat hij zijn prijzen gelijk houdt (dus eigenlijk prijsstijging van 9% omzettechnisch).
Nu doe ik meestal iets voor apothekers (die BTW af kunnen trekken) en kan ik dus niet zomaar mijn BTW erbij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is vooral gunstig als je op kleine schaal diensten levert aan particulieren waar je weinig kosten voor maakt.

Immers, particuliere klanten kunnen de BTW niet aftrekken, dus als je dat niet hoeft te rekenen kan je je diensten competitiever aanbieden.

En weinig kosten betekent dat je - ook zonder KOR - maar weinig zou kunnen aftrekken.
Klopt het dat kleine ZZP-ers hierdoor ineens maximaal € 1345 per jaar nadeel hebben (immers dit kregen ze eerder wel terug van de BD?) Of zie ik gewoon iets over het hoofd?
‘Ineens nadeel’ is een ongelukkige manier van formuleren, ‘verlies van voordeel’ is beter. Maar daar komt het in sommige gevallen wel op neer ja :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
De hamvraag is dus of het bedrag wat ik per jaar aan voorbelasting terugkrijg op vind wegen tegen het iedere 3 maanden aangifte doen? Soort van administratiekosten dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:22
De Kor is altijd gunstig, aangezien je marge wil hebben en de verkoopprijs hoger zal zijn dan je inkoopprijs. Dus de btw die vrijgesteld is van je verkochte goederen is vanwege die marge altijd hoger dan de btw die je niet mag terug vragen van je ingekochte goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
aljooge schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 00:40:
De Kor is altijd gunstig, aangezien je marge wil hebben en de verkoopprijs hoger zal zijn dan je inkoopprijs. Dus de btw die vrijgesteld is van je verkochte goederen is vanwege die marge altijd hoger dan de btw die je niet mag terug vragen van je ingekochte goederen.
Tuurlijk niet. Stel ik heb een omzet van € 10000,- alleen B2B. Ik heb € 1000,- inkoopkosten a 21%
Met KOR:
Daadwerkelijke betaling - Kosten = 10000 - 1210 = € 8790,-
Zonder KOR: Daadwerkelijke betaling - Inkoopkosten - Te betalen BTW = 12100 - 1210 - (2100-210) = € 9000,-

Dus je redenering klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:22
Paultje3181 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Tuurlijk niet. Stel ik heb een omzet van € 10000,- alleen B2B. Ik heb € 1000,- inkoopkosten a 21%
Met KOR:
Zonder KOR: Daadwerkelijke betaling - Inkoopkosten - Te betalen BTW = 12100 - 1210 - (2100-210) = € 9000,-

waar zit mijn denkfout dan? Volg je berekening niet. Ik ga er even vanuit dat die 1000 euro inkoop ex btw is voor het gemak.

toegevoegde waarde: 10000 - 1000 = 9000.

Met Kor mag je de btw over de inkoop niet aftrekken, betaal je 21% btw over 1000 euro is 210 euro omzetbelasting
Zonder kor betaal je 21% over je toegevoegde waarde a 9000 euro = 1890 omzetbelasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:50

Herman

FP ProMod
aljooge schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 00:40:
aljooge schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:01:
[...]

waar zit mijn denkfout dan? Volg je berekening niet. Ik ga er even vanuit dat die 1000 euro inkoop ex btw is voor het gemak.

toegevoegde waarde: 10000 - 1000 = 9000.

Met Kor mag je de btw over de inkoop niet aftrekken, betaal je 21% btw over 1000 euro is 210 euro omzetbelasting
Zonder kor betaal je 21% over je toegevoegde waarde a 9000 euro = 1890 omzetbelasting
Je kaapt het topic van TS een beetje, maar waar je je vergist is de situatie van B2B. Wanneer je afnemer de BTW die je hem/haar berekend, kan terugvorderen, kost het hem/haar dat dus niks. Jij echter, kunt wel de BTW van je kosten terugvorderen. In deze gevallen is de nieuwe KO-Regeling niet voordelig maar nadelig.
Mocht dit niet helder zijn, lees je dan s.v.p. verder in. Op de website van de Belastingdienst staan goede rekenvoorbeelden en uitleggen vermeld. (Link 1 2 3 4)

@Paultje3181 Je ziet niks over het hoofd. De nieuwe KO-regeling is voor veel ondernemers duidelijk een minder mooie regeling dan de oude KO-regeling. Nadeel van de nieuwe KO-regeling is ook dat deze naar omzet kijkt i.p.v. het totale BTW-bedrag. Een kleine handelaar die 22.500 omzet maakt, maar 17.500 inkoopkosten, kon in de oude situatie met de KO-regeling een leuke tegemoetkoming krijgen maar valt nu buiten de boot.

[ Voor 4% gewijzigd door Herman op 07-05-2021 12:24 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:52
Herman schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:20:
[...]

[...]

Je kaapt het topic van TS een beetje
Huh? Hoezo kaapt hij het topic? Hij geeft een antwoord op een door TS geopende kwestie. Misschien niet een goed antwoord, maar dat is toch nog geen topic kaping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:13
Paultje3181 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Met KOR:

Niet helemaal waar, punt van discussie is hier ook dat je zonder KOR opeens €12100 te rekenen i.p.v. €10000, dat is ook het idee van de KOR niet. De belastingdienst zelf geeft ook aan dat het voor je afnemers voordeliger is geen gebruik te maken van de KOR wanneer je hoofdzakelijk B2B levert. Zakelijke klanten kijken naar prijzen ex BTW, waardoor het voordelig kan zijn. Particuliere klanten kijken naar de totaalprijs en je kan hierdoor dus klanten mislopen.

Met KOR:
€10000 omzet - €1210 inkopen = €8790 winst

Zonder KOR:
Ex BTW wordt de omzet: €10000 - €1735 (21%) = €8275
Inkopen: €1210 - €210 = €1000
Winst: €8275 - €1000 = €7275

Je bent dus een heel stuk voordeliger uit met de KOR bij gelijke bedragen, er van uitgaande dat je aan particulieren levert die de BTW niet terug kunnen vragen. Daar is de KOR immers voor bedoelt.

Eveneens is de KOR niet voordelig als je meer uitgaven dan inkopen hebt (startende ondernemer die veel investeringen doet bijvoorbeeld). Op de site van de belastingdienst is er ook meer over te lezen over het wanneer wel / niet kiezen voor de KOR.

Je maximale voordeel is in het geval je precies €20000 omzet draait en €0 kosten hebt. Dan levert het je een voordeel van €20.000 / 121 * 21 = €3.471 op (geen rekening gehouden met inkomstenbelasting of andere voor/nadelen).

Wees je er bewust van dat de KOR gaat om de omzet en niet over winst of wat dan ook, maar dat had je volgens mij wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barnaresi
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06-2021
Spammen mag je ergens anders doen.

[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 02-06-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 16:59

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben hier zelf inderdaad ook tegenaan gelopen. Naast mijn vaste baan heb ik een eigen bedrijfje. De jaaromzet is enkele duizenden euro's. Vrijwel alles was B2B dus de oude KOR was een leuk extra zakcentje en die is me nu door de neus geboord. Ik kies er trouwens voor om geen gebruik te maken van de nieuwe uitgeklede KOR. Het staat wel zo professioneel namelijk om "gewoon" BTW op de facturen te hebben staan, en door nu geen gebruik te maken van de KOR kan ik nog een stukje voorbelasting aftrekken, wat dus ook niet meer kan als je van deze nieuwe KOR gebruik maakt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb ongeveer dezelfde afweging gemaakt en besloten juist wel de nieuwe KOR toe te passen.

Ik leverde nog een klein beetje diensten b2b door maar dat was meer service dan dat ik daar wat aan verdiende dus dat heb ik weggedaan. Lever nu alleen nog maar uren en dat doe ik zonder btw (wel duidelijk vermeld op de factuur waarom).

Heb er nog nooit een scheef gezicht gehad en ook niet echt minder om verdiend. Maar het niet meer hoeven doen van btw aangifte is toch wel erg fijn.
Pagina: 1