Vraag

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:39
Hallo,

Wij zijn aan het oriënteren voor een badkamer verbouwing. We zijn op het punt dat we wachten op een offerte van een badkamerzaak nadat hier een eerste gesprek mee is geweest om alles uit te zoeken. We zijn op elk punt er wel uit, behalve het verwarmen van de badkamer. Onze badkamer is klein, ongeveer 5m2 en houden deze ruimte op temperatuur (16/17 graden als het winter is) met een el cheapo elektrische radiator van 200 watt waar we twee handdoeken aan kunnen hangen. Werkt prima. Voor onze nieuwe badkamer mag het er natuurlijk wat mooier er uit zien allemaal en er is plek voor een radiator die langer mag zijn, zodat er 4 handdoeken aan kunnen om te drogen. Met twee kinderen die groter worden is dat wel een fijn idee. Punt is alleen dat die krengen gerust 800 watt of meer zijn. Daar zit dan wel een thermostaat in zodat die niet constant aanslaat, maar ik zie liever iets met een lager vermogen wat constanter aan kan staan.

Omdat het zo'n kleine badkamer is zit ik ook aan elektrische vloerverwarming te denken, aangezien het het onderwerp tweeledig is. Je wilt de badkamer op temperatuur houden en je wilt iets hebben waar je handdoeken snel op kunnen drogen. Op temperatuur houden en drogen doen we nu dus met een kleine elektrische radiator, maar die heb je niet echt voor vier handdoeken.

Ook speelt de gedachte dat ik zonnepanelen heb en dat ik met oog op het afschaffen van de salderingsregeling liever een constant lager verbruik heb zodat ik die kan afvangen met de panelen dan hoge pieken die ik niet kan afvangen in de winter. Infraroodpaneel kunnen we niet echt lekker kwijt, omdat er ook een schuine kant zit in de badkamer, dus geen plek voor een paneel.

Dus de hamvraag, met wat voldoe ik aan allebei de eisen: ruimte verwarmen en handdoeken drogen gecombineerd met een laag verbruik zeg 200watt tot 500watt.

Alle reacties

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Juist omdat het een kleine badkamer is zou ik voor vloerverwarming kiezen. Scheelt weer een beetje ruimte.

Maar ja, dan heb je geen handdoekdroger. (In mijn ervaring is die niet nodig. Ventileren is denk ik effectiever dan verwarmen, maar misschien heb ik dat mis.)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Al eens naar infraroodverwarming gekeken?

Ervaringen infraroodverwarming

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
NielsFL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:18:
Juist omdat het een kleine badkamer is zou ik voor vloerverwarming kiezen. Scheelt weer een beetje ruimte.
Ik zou denken dat in een kleine badkamer het bad/douche net procentueel zo veel ruimte innemen van je vloer dat er weinig oppervlakte rest om de badkamer goed warm te krijgen?

Waarom trouwens geen handdoekenradiator op water en dan een aparte thermostaat voor de badkamer? Zo hebben wij het geregeld. Altijd een warme badkamer en droge, warme handdoeken :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:24:
[...]

Ik zou denken dat in een kleine badkamer het bad/douche net procentueel zo veel ruimte innemen van je vloer dat er weinig oppervlakte rest om de badkamer goed warm te krijgen?

Waarom trouwens geen handdoekenradiator op water en dan een aparte thermostaat voor de badkamer? Zo hebben wij het geregeld. Altijd een warme badkamer en droge, warme handdoeken :)
Als je dat met een CV doet ben je wel een pendelkampioen? Of is je handdoekradiator er eentje van 4000W?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Als je dat met een CV doet ben je wel een pendelkampioen? Of is je handdoekradiator er eentje van 4000W?
Oh ja, niet onbelangrijk detail is wel dat de rest van de bovenverdieping mee aan staat op dezelfde thermostaat. Met thermostaatkranen regelen we dan de temperatuur in de overige ruimtes (in praktijk enkel het thuiskantoor). Misschien dus toch niet zo handig :P

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-11 19:22
In mijn vorige huis ook een badkamer 5m2 voorzien van alléén elektrische vloerverwarming. Danfoss 675 watt. Stond het hele jaar constant op 50% ingesteld. Altijd prima warm gehad, nooit een radiator gemist. Stroomverbruik was niet 'zichtbaar' op totale verbruik wat overeenkwam met een gemiddelde eengezinswoning.

Ik heb ooit ergens gelezen dat minimaal 50% van je vloeroppervlak warmte moet kunnen afstralen om voldoende te zijn als primaire verwarming. Misschien heb je hier iets aan.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:39
wetgos schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:28:
In mijn vorige huis ook een badkamer 5m2 voorzien van alléén elektrische vloerverwarming. Danfoss 675 watt. Stond het hele jaar constant op 50% ingesteld. Altijd prima warm gehad, nooit een radiator gemist. Stroomverbruik was niet 'zichtbaar' op totale verbruik wat overeenkwam met een gemiddelde eengezinswoning.

Ik heb ooit ergens gelezen dat minimaal 50% van je vloeroppervlak warmte moet kunnen afstralen om voldoende te zijn als primaire verwarming. Misschien heb je hier iets aan.
Interessant. Hebben die een traploos vermogen dan? Omdat je aangeeft op 50% gedraaid te hebben. Stond ie dan op 337 watt te draaien of was dat aan/uit gedraag van 675watt 50% van de tijd?
Admiral Freebee schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:24:
[...]

Wij hebben geen CV/gas meer, dus dat gaat lastig worden :)
Ja, zeker wel naar gekeken, maar wij hebben niet de mogelijkheid een plaat boven ons te hangen vanwege een schuine kant. Aangezien het stralingswarmte is wil je dat ding hebben op de plek waar je voornamelijk staat.

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-11 19:22
vinom schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:33:
[...]

Interessant. Hebben die een traploos vermogen dan? Omdat je aangeeft op 50% gedraaid te hebben. Stond ie dan op 337 watt te draaien of was dat aan/uit gedraag van 675watt 50% van de tijd?
Heb het even opgezocht. Ik zie dat de 2,5m2 variant van Danfoss EFIT 550 (die had ik liggen in een 5m2 badkamer) 375 watt is maximaal, niet 675. Deze had ik op de 'constant' modus 5( van 10). Dat komt volgens de handleiding grofweg overeen met 25 graden sensor temperatuur (die in de vloer ligt). Hij schakelt dus zelf aan/uit en zorgt voor een constante vloertemperatuur.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:21

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@vinom

Geen cv meer? Is afkorting van centrale verwarming, die heb je niet meer? Waar verwarm je mee?

Ik heb de badkamer gewoon op de cv bij gezet, vroeger was het een radiator maar nu alleen nog vvw en staat altijd vol open dus verwarmd altijd mee met het huis. Gaat prima, handdoeken radiator is zo 2003 daar zijn we mee gestopt, na douche in de was met dat ding.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:36

de Peer

under peer review

vinom schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:09:
Hallo,

Omdat het zo'n kleine badkamer is zit ik ook aan elektrische vloerverwarming te denken, aangezien het het onderwerp tweeledig is. Je wilt de badkamer op temperatuur houden en je wilt iets hebben waar je handdoeken snel op kunnen drogen.
Volgens mij wil je de badkamer toch juist niet op temperatuur houden, maar wil je juist een warmteboost in de 2 of 3 uurtjes dat hij gebruikt wordt in de ochtend, en wellicht ook in de avond.

In dat geval zou ik dus juist niet kiezen voor vloerverwarming. Dat gaat langzaam en daardoor minder effectief. terwijl als je in korte tijd warmte 'boost' dan profiteer je daar meer van.

Ventileren en de 'restwarmte' van de ochtend zou genoeg moeten zijn om de badkamer droog te krijgen en houden.

vloerverwarming is esthetisch natuurlijk wel een voordeel.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een kleine badkamer (4,5m2) in ontwerpfase waarbij ik een beetje bang ben dat de vloerverwarming alleen de boel niet warm krijgt door te weinig afgifte.
Vooral omdat de WTW ook afzuigt in die ruimte en de naastgelegen slaapkamers niet heel warm willen zijn. De warmte uit de badkamer wordt dus ook nog eens wegtrokken naar die slaapkamers.

Echter voordeel van een warme vloer is wel dat je geen koude voeten krijgt en je daardoor wel warmer voelt, ook al is de ruimte temp niet al te hoog. 500 watt vloerverwarming doet meer aan gevoelstemparatuur dan een 500 watt handoekenradiator denk ik.
Dus die (water) vloerverwarming komt er sowieso. Ik ga kijken of ik meer leiding in de vloer kwijt kan. Hoh 70 ipv 100 oid. Misschien nog wandverwarming in een wand om de oppervlakte te vergroten?

Infarood of een electrische handdoekenradiator (niet echt plek voor maar handoeken moet je toch ergens kwijt) als extra voor de koude dagen is een gemakkelijkere en goedkopere oplossing. Denk dat ik nu alleen een stroompunt maak. Permanente electrische oplossingen met COP=1 jeuken een beetje bij mij. Heb ik net een zuinige warmtepomp staan...

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 06-05-2021 15:35 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:36

de Peer

under peer review

Wuursj schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:17:
Hier ook een kleine badkamer (4,5m2) in ontwerpfase waarbij ik een beetje bang ben dat de vloerverwarming alleen de boel niet warm krijgt door te weinig afgifte.
Vooral omdat de WTW ook afzuigt in die ruimte en de naastgelegen slaapkamers niet heel warm willen zijn. De warmte uit de badkamer wordt dus ook nog eens wegtrokken naar die slaapkamers.

Echter voordeel van een warme vloer is wel dat je geen koude voeten krijgt en je daardoor wel warmer voelt, ook al is de ruimte temp niet al te hoog. 500 watt vloerverwarming doet meer aan gevoelstemparatuur dan een 500 watt handoekenradiator denk ik.
Dus die (water) vloerverwarming komt er sowieso. Ik ga kijken of ik meer leiding in de vloer kwijt kan. Hoh 70 ipv 100 oid. Misschien nog wandverwarming in een wand om de oppervlakte te vergroten?

Infarood of een electrische handdoekenradiator (niet echt plek voor maar handoeken moet je toch ergens kwijt) als extra voor de koude dagen is een gemakkelijkere en goedkopere oplossing. Denk dat ik nu alleen een stroompunt maak. Permanente electrische oplossingen met COP=1 jeuken een beetje bij mij. Heb ik net een zuinige warmtepomp staan...
Ja ik wil ook zo min mogelijk COP=1. Maar bij beperkt gebruik is er niets mis mee.
Wij hebben hier een elektrisch 2000W convectorkacheltje in de badkamer staan aangesloten via een smart switch. Ik ben het zo aan het programmeren dat hij maximaal 2 x per uur 5 minuten aan kan. Niet meer.
de 'gebruiker' kan dus zelf kiezen wanneer er even geboost moet worden. Dat kan zijn 2 x achter elkaar en dus 10 min. of 5 min vóór het douchen (uitkleden) en 5 min erna (aankleden).

Op deze manier is er warmte wanneer nodig/gewenst, maar loopt het verbruik nooit de spuigaten uit.
Pagina: 1