Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Watermeter standen vullen door een "hoge" water waterverbruik van 128m3 naar 157m3 ben ik eigenlijk wel benieuwd naar "wat" er nu zoveel water verbruikt .. bv een druppel lekkage

Naast het meten van de hoofdkraan Is deze watermeter uitleesbaar? (benodigd onderdeel staat klaar om te bestellen)

Zit ik te twisten of het handig is per "tappunt" het waterverbruik te meten .. maar daar komt juist mijn uitdaging die ik op dit moment zie ..

De flow meters die ik tegenkom zoals https://www.sossolutions.nl/water-flow-sensor-yf-b3 die zullen niet detecteren als er water doorsijpelt .. (bv toilet met een rotte vlotter of een defecte/druppelde kraan .. )

ik kan er best mee leven dat de die dingen een beperking hebben immers kosten vs baten... maar mij gaat het ervooral om als er iets bestaat waar moet ik dan naar kijken / zoeken

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-09 08:34
Ik denk dat er sowieso geen meters zijn die een nauwkeurig bereik hebben op druppelniveau (0.05 ml ofwel 20.000 druppels per liter en op normaal doorstroomniveau. Daarvoor is het bereik te groot. Het makkelijkste is een maatbeker onder de kraan te zetten en na een bepaalde periode kijken hoeveel er in zit.

Druppelende kraan, aanname 1 druppel per 10 seconden. 20.000 druppels -> 55,6 uur per liter ofwel ruim 2 dagen om een liter te druppelen. Dat zou dus 158 liter per jaar zijn... Iedere seconde een druppel zou dus 1,6 m3 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-09 08:34
30 m3 klinkt (op jaarbasis?) klinkt als een lekkende leiding op een plek waar je die niet ziet. Of aan een veranderend watergebruik van een groot gezin.
Ik heb een Elster Falcon 6 op mijn Youless aangesloten en die lees ik uit met Homey... Daarmee krijg je grip op je waterverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n55RYz9o43opblkad6rXjjGNQo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnAKa2pBWy2dx16Sih6uvb8d.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEg0MgzjwZwnio7ckeFE3jWY5RM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVLS85lCak7ou2PkRJxwskBL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:50
Zou gewoon de water meter uitlezen. Zo kan je het verbruik door de dag heen zien. Zo kan je zien of er een constant sluipverbruik is, of hoog gebruik als je bepaalde zaken gebruikt.

Zo kan je redelijk snel bepalen wat/wie je grote verbruikers zijn.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Cyriel85 volgens mij geef je geen antwoord maar herhaal je de vraag ..

als ik jou mijn grafiek geef van verbruik van de watermeter en daarbij een "Agenda" wie wanneer water verbruikt heeft .. (van 2019 bv .. kan jij dan denk je op basis van die data het gedrag van februari 2021 verklaren ?

en ik denk best dat je een end komt .. maar 50/50 dat door omstandigheden het gedrag "radicaal" anders is ..
Het zou helpen als je al diverse waterverbruikers kan uitsluiten toch? en dat laatste is juist waar ik naar op zoek ben .. (immers in de intro vertel ik dat de watermeter al aangepakt word :) )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 20:43
Wij hadden na vervangen van de meter een 50m3/jaar hoger waterverbruik.

Bleek dat de leiding was gaan lekken (natuurlijk na de meter...); de leiding had bij een soldering bij een knietje had druppeltjes en het zand daaronder was nat.

Dat bochtje heb ik zelf maar vervangen. Vervolgens een briefje met foto's en een aantal jaren waterverbruik naar het water bedrijf gestuurd met het verzoek om het plotselinge meerverbruik te vergoeden. Dat leek me wel het minste omdat ik de leiding al had gefixt

Hebben ze snel zonder verder correspondentie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:50
vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:34:
@Cyriel85 volgens mij geef je geen antwoord maar herhaal je de vraag ..

als ik jou mijn grafiek geef van verbruik van de watermeter en daarbij een "Agenda" wie wanneer water verbruikt heeft .. (van 2019 bv .. kan jij dan denk je op basis van die data het gedrag van februari 2021 verklaren ?

en ik denk best dat je een end komt .. maar 50/50 dat door omstandigheden het gedrag "radicaal" anders is ..
Het zou helpen als je al diverse waterverbruikers kan uitsluiten toch? en dat laatste is juist waar ik naar op zoek ben .. (immers in de intro vertel ik dat de watermeter al aangepakt word :) )
De meeste waterverbruikers zou je zonder extra meter moeten kunnen uitsluiten.

Wc en kraan die lekken/doorsijpelen kan je op het oog zien. Is het dan daadwerkelijk van belang hoe erg die doorsijpelen?

Als die inderdaad constant doorsijpelen/lekkage zou je met een meter op de hoofdaansluiting na een vakantie periode kunnen zien dat er constant verbruik is geweest.
Als het daar niet zichtbaar is, heb je daar geen last van, of is de flow ook te klein voor de watermeter van het waterbedrijf, dus geen onderdeel voor toename van 25%

Grote verbruikers zou je met een extra flowmeter voor de verbruiker kunnen vinden, maar je kan ook zorgen dat er maar 1 verbruik punt tegelijk actief is op een paar test dagen en dan dit via de hoofdmeter aflezen. (nadat je hebt vastgesteld dat er dus geen sluipverbruik is).

Vaatwasser/wasmachine kan 's nachts.
Kranen / douche kan met emmer als je liter p/m wil weten.

Als je niet verwacht dat het aan apparaten ligt, maar aan personen, dan is het timen van douchebeurten toch het meest simpel? Dit zou je trouwens ook goed terug moeten zien in je energie verbruik dan.

Ik zelf denk in 3 richtingen:
-Opgroeiende kinderen - dan zie je het waarschijnlijk ook in gasverbruik. (mijn ouders hadden een forse besparing op gas en water toen ik eindelijk het huis uit ging :) )
-Nieuwe verbruikers (leuk, een opblaas zwembad, elke week in zomer opnieuw vullen, automatische tuinsproeier etc)
-Lekkage apparaat / leiding. (Dan moet je het kunnen zien als niemand aanwezig is).

Als je met zo'n meter op je hoofdaansluiting bij hoog verbruik dagen aan het eind van de dag nagaat wat er gebeurd is kan je er ook redelijk snel achter komen lijkt me.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Cyriel85 zoals in de startpost staat heb ik in 2019-2020 --> 128m3 gebruikt en van 2020-2021 ---. 157 m3

Betreft zwembad:
ik heb al jaren een zwembad en om diverse redenen kan je zo'n ding "opnieuw" vullen ... maar dat doe je liever niet. immers uit de kraan komt het met 8-12 graden eruit zetten en dan loop je nogal letterlijk blauw aan..
Mijn zwembad is 4,5m3 aan inhoud .. dus zeg een impact van 9m3 tot 15m3 die out-of-the box verklaar baar is maar zoals gezegd dat was vorig jaar en het jaar daarvoor ook al ..

Dus ik zit nog steeds met een ~30m3 die niet verklaarbaar is .. .(7,50 euro wat ook niet een wereld schokkend bedrag is btw )

mijn kinderen net zoals jij en ik ooit waren tja .. dat "verbruik" groeit gestaag .. het is niet alsof ze "opeens" 40m3 meer gebruiken .. als ze inderdaad weggaan dan merk je het wel :)

maar met jou verhaal mee denk ik dat als ik de volgende meters installeer namelijk
- watermeter (meterkast oid met een npn sensor )
- vaatwasser (flowmeter)
- wasmachine (flowmeter)
- buitenkraan (flowmeter)

Sommige kan ik natuurlijk "extra" doen .. zoals de vaatwasser aansluiting zit ook bij de kraan daar of ik nu 1 of 2 meters plaats dat is simpel.. misschien niet echt nodig maar goed of ik nu aan een ESP/arduino 1 meter of 6 hang dat maakt niet veel uit

hiermee kan ik in elk geval zien waar water verbruikt word .. en daar gaat het om ..

Dat ik een eind achter het dagelijks verbruik kom ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:00:
@Cyriel85 zoals in de startpost staat heb ik in 2019-2020 --> 128m3 gebruikt en van 2020-2021 ---. 157 m3

Mijn zwembad is 4,5m3 aan inhoud .. dus zeg een impact van 9m3 tot 15m3 die out-of-the box verklaar baar is maar zoals gezegd dat was vorig jaar en het jaar daarvoor ook al ..

Dus ik zit nog steeds met een ~30m3 die niet verklaarbaar is .. .(7,50 euro wat ook niet een wereld schokkend bedrag is btw )

mijn kinderen net zoals jij en ik ooit waren tja .. dat "verbruik" groeit gestaag .. het is niet alsof ze "opeens" 40m3 meer gebruiken .. als ze inderdaad weggaan dan merk je het wel :)

maar met jou verhaal mee denk ik dat als ik de volgende meters installeer namelijk
- watermeter (meterkast oid met een npn sensor )
- vaatwasser (flowmeter)
- wasmachine (flowmeter)
- buitenkraan (flowmeter)

Dat ik een eind achter het dagelijks verbruik kom ..
Volgens je startpost is het verschil 157-128 = 29 m3 water. Dat is niet veel extra in een corona-jaar.

Je grootste waterverbruikers noem je niet op, wat wel vreemd is:
1. wc gebruik
2. douchen

(3. extra vulling zwembad ivm warme zomer?)

De impact van thuiszittende kinderen tijdens het corona-jaar (en wellicht de rest ook) moet je niet onderschatten.

* WC

Stel dat ze op school en bij vrienden totaal 6 x overdag de wc doortrekken en niet dus niet thuis.

2 kinderen x 6 x 7 liter = 84 liter per dag => 588 liter per week......

Dan heb je zo al 26 m3 extra per jaar te pakken....

Uiteraard is het bovenstaande aannames maar geeft wel meteen aan dat wc-gebruik grote impact heeft. wellicht werk jij en/of je partner ook nog vaker thuis en dan mag je dat extra wc-gebruik ook meetellen.

* Douchen

Douchen is ook een grote verbruiker met 6 liter water per minuut (regendouche wel 10 liter of meer per minuut). Mochten ze in corona tijd wat langer douchen, dan verbruik je in 20 minuten :
20 x 6 = 120 liter.

Douched de hele familie (neem 4 personen) 1 x een keer extra lang per week

20 x 6 x 4 = 480 liter

Per maand is dat : 1,9 m3 en per jaar = 23 m3

Zo zie je dat de waarheid ergens in het midden ligt met wc- en douche- gebruik maar ik zou zeker je (jullie) gedrag gaan checken voordat je een flowmeter tussen de vaatwasser gaat zetten...ik zou de wc en douche eerder gaan bekijken mocht je het echt willen weten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Shocked het is niet zo dat ik nu perse "boos" ben dat er zoveel water verbruikt is/was oid ..
ik wil gewoon weten waar de oorzaak zit .. uiteindelijk praat ik over 8 euro .. daar ga ik geen oorlog over voeren in huis ..

Dus als ik 160m3 verbruikt heb waarvan 50m3 wasmachine (500x)en 50m3 vaatwasser (200x) dan is al een groot gedeelte verklaard .. hoe gedetaileerder ik dit "beeld" kan krijgen .. tja hoe fijner ..

de achter liggende gedachte heeft ook een ander voordeel .. dat ik ook trends kan bekijken als iets "opeens" meer water verbruikt ..
Omdat ik ook energie metingen doe kan je ook correleren / triggeren tussen verbruik van energie ..
maar om nu mijn huishouden actief gaan bijsturen voor "paar cent" besparing vind ik wel tever gaan hoor ..

Dus denk dat je het iets te zwaar inzet in je reactie :D die ik overgens wel postief ervaar hoor !
Want denk wel dat je niet ver ernaast zal zitten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:50:
Watermeter standen vullen door een "hoge" water waterverbruik van 128m3 naar 157m3 ben ik eigenlijk wel benieuwd naar "wat" er nu zoveel water verbruikt .. bv een druppel lekkage

Naast het meten van de hoofdkraan Is deze watermeter uitleesbaar? (benodigd onderdeel staat klaar om te bestellen)

Zit ik te twisten of het handig is per "tappunt" het waterverbruik te meten .. maar daar komt juist mijn uitdaging die ik op dit moment zie ..

De flow meters die ik tegenkom zoals https://www.sossolutions.nl/water-flow-sensor-yf-b3 die zullen niet detecteren als er water doorsijpelt .. (bv toilet met een rotte vlotter of een defecte/druppelde kraan .. )

ik kan er best mee leven dat de die dingen een beperking hebben immers kosten vs baten... maar mij gaat het ervooral om als er iets bestaat waar moet ik dan naar kijken / zoeken
Leer jezelf en medebewoners aan minder lang te douchen, scheelt je aardig wat op jaarbasis. Vaak ga 'je' als het kouder is buiten ook langer douchen. Verder kun je in je kruipruimte eens kijken of er iets lekt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:57:
@Shocked
Dus als ik 160m3 verbruikt heb waarvan 50m3 wasmachine (500x)en 50m3 vaatwasser (200x) dan is al een groot gedeelte verklaard .. hoe gedetaileerder ik dit "beeld" kan krijgen .. tja hoe fijner ..

Dus denk dat je het iets te zwaar inzet in je reactie :D die ik overgens wel postief ervaar hoor !
Want denk wel dat je niet ver ernaast zal zitten.
Haha, nu ik het zo teruglees komt papier wat harder over dan ik bedoelde. Wilde alleen even een eye-opener geven in welke hoek het naar mijn mening zit. Ik heb te maken met 2 puber dochters die in deze fase ongecontroleerde projectielen zijn die rustig 1 1/2 uur douchen als je niet ingrijpt. Een keertje chillen met vriendinnen uit de corona-school-bubbel, levert al snel vele wc bezoeken op. Geen punt maar ook ik zie het waterverbruik toenemen. Ik kan de oorzaak zo aanwijzen (2x).

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Shocked schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:22:
[...]

Haha, nu ik het zo teruglees komt papier wat harder over dan ik bedoelde. Wilde alleen even een eye-opener geven in welke hoek het naar mijn mening zit. Ik heb te maken met 2 puber dochters die in deze fase ongecontroleerde projectielen zijn die rustig 1 1/2 uur douchen als je niet ingrijpt. Een keertje chillen met vriendinnen uit de corona-school-bubbel, levert al snel vele wc bezoeken op. Geen punt maar ook ik zie het waterverbruik toenemen. Ik kan de oorzaak zo aanwijzen (2x).
zoals ik al zei geen punt .. no harm is done ;)
Zelf ook gezin met 2 kids

oorzaak gokken en oorzaak weten lijkt me wel verschillend

Tja vanalles

Pagina: 1