Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Apart mini-topic wegens offtopic in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Wat verdient een fieldmanager ICT ongeveer?

Als ik wat rondgoogle lijkt het rond de €3000, €3500 bruto per maand te zitten.

Klopt dit en zo ja, waar zit het hem dan in? In de zin van, waarom krijgt een fieldmanager *fors* slechter betaald dan de gemiddelde teamlead/lijnmanager, terwijl ze op papier, vergelijkbare verantwoordelijkheden kennen.

(Reden dat ik het vraag is omdat ik twijfel of het zinvol is mijn zoektocht te verbreden richting fieldmanagement, of de functie beter links kan laten liggen en beter kan blijven vast houden op mijn focus richting teamlead/lijnmanagement.)

Wat doet een fieldmanager (schaamteloos gejat uit een vacature):
Als Field Manager ben je verantwoordelijk voor het coachen en begeleiden van de gedetacheerde collega's met als doel dat de collega's met plezier en toewijding kunnen werken. Je voert regelmatig evaluatiegesprekken met de collega's en managers waarbij o.a. performance, persoonlijke ontwikkeling en het werkplezier van de collega worden besproken.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 05-05-2021 13:34 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

@TaZTeD reageerde op je bericht in het andere topic
TaZTeD schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:24:
[...]

Een fieldmanager kost ook alleen maar geld hé.
Een teamlead / meewerkend voorman die gedetacheerd is levert natuurlijk genoeg op.

Ik merkte bij mijn oude werkgever dat de fieldmanager toch meer zakelijk bezig was om de klanten tevreden te houden dan echt HR gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 16:29
Als je benieuwd bent naar hoeveel iemand met een bepaalde functie verdient, is het handig om ook te vermelden wat de ervaring is. Anders krijg je waarschijnlijk de meest uiteenlopende indicaties.

Het coachen en begeleiden van gedetacheerde collega's is iets anders dan leidinggeven. Leidinggeven betekent ook een team samenstellen en ondersteunen dat onderling op een prettige manier samenwerkt. Leidinggeven betekent ook zorgen voor budget. Leidinggeven betekent ook verantwoordelijkheid dragen over het wel of niet behalen van doelstellingen. Ik mis ongetwijfeld nog veel, dit kwam zo in me op.

Detachering behelst het plaatsen van medewerkers binnen bedrijven. Die medewerkers hebben bij het bedrijf waar ze gedetacheerd worden dus óók een leidinggevende, naast hun 'leidinggevende' bij het detacheringsbureau, de field manager. Die draagt dus veel minder verantwoordelijkheid: hij / zij hoeft alleen te zorgen dat de gedetacheerde medewerker zijn / haar werk goed kan blijven doen.

[ Voor 0% gewijzigd door emile op 05-05-2021 13:44 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe kom je er bij dat een lijnmanager of teamlead dezelfde verantwoordelijkheden heeft als een fieldmanager? Als ik die rolbeschrijving lees, en kijk naar hoe het er aan toe gaat bij een gemiddelde detacheringsclub, heeft een fieldmanager amper verantwoordelijkheid. Voor rondjes rijden en koffie drinken hoeft iemand toch niet uitzonderlijk goed betaald te worden? De gemiddelde fieldmanager levert amper toegevoegde waarde en is er enkel zodat de klant een gezicht heeft bij de partij waar hij mensen van inhuurt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
emile schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:39:
Als je benieuwd bent naar hoeveel iemand met een bepaalde functie verdient, is het handig om ook te vermelden wat de ervaring is. Anders krijg je waarschijnlijk de meest uiteenlopende indicaties.
Vind ik in dit geval minder relevant, puur omdat het me om de bandbreedte gaat.
De schaal, zogezegd, voor organisaties die met een CAO werken.
Het coachen en begeleiden van gedetacheerde collega's is iets anders dan leiding geven. Leiding geven betekend ook een team samenstellen en ondersteunen dat onderling op een prettige manier samenwerkt. Leiding geven betekend ook zorgen voor budget. Leiding geven betekend ook verantwoordelijkheid dragen over het wel of niet behalen van doelstellingen. Ik mis ongetwijfeld nog veel, dit kwam zo in me op.

Detachering behelst het plaatsen van medewerkers binnen bedrijven. Die medewerkers hebben bij het bedrijf waar ze gedetacheerd worden dus óók een leidinggevende, naast hun 'leidinggevende' bij het detacheringsbureau, de field manager. Die draagt dus veel minder verantwoordelijkheid: hij / zij hoeft alleen te zorgen dat de gedetacheerde medewerker zijn / haar werk goed kan blijven doen.
Hmm.
Klinkt fair.

Als ik de functieomschrijvingen naast elkaar leg van TL/lijnmanagement achtige rollen en die van fieldmanager lijk ik voroal veel overeenkomsten te zien, terwijl wat ik zo 123 bij elkaar Google, de verschillen in salaris fors zijn.

Alleen, ik twijfel wat aan mijn Google skills. :) Vandaar dat ik de vraag toch maar eens hier stel.
(Het betekend voor mij of ik wel of niet fieldmanagement aan mijn lijstje toe ga voegen als opties.)
Daar zit dus mijn twijfel. Management is per definitie formeel een kostenpost, maar tegelijkertijd levert een goede manager indirect wel geld op. Omdat op het oog de functies van teamlead/lijnmanager (1 functie, die termen worden door elkaar gebruikt) en die van fieldmanager flink wat overlap hebben, ben ik benieuwd of dat werkelijk zo is of dat de eerste salarishits, kloppen met de zwaarte van de functie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:44:
Hoe kom je er bij dat een lijnmanager of teamlead dezelfde verantwoordelijkheden heeft als een fieldmanager? Als ik die rolbeschrijving lees, en kijk naar hoe het er aan toe gaat bij een gemiddelde detacheringsclub, heeft een fieldmanager amper verantwoordelijkheid. Voor rondjes rijden en koffie drinken hoeft iemand toch niet uitzonderlijk goed betaald te worden? De gemiddelde fieldmanager levert amper toegevoegde waarde en is er enkel zodat de klant een gezicht heeft bij de partij waar hij mensen van inhuurt.
De HR verantwoordelijkheid lijkt bij beiden flinke overeenkomsten te hebben. Maar mijn eigen ervaring met fieldmanagement (als gedetacheerde) is te kort om daar een goed beeld bij te hebben.

Misschien schat ik vooral de functie van fieldmanager te zwaar in en is de functie inderdaad zo zwaar als het salaris (€3000 - €3500 en iets daar onder) lijkt te rechtvaardigen of andersom.

Als dat het is, salaris klopt én is in lijn met wat er in de functie van iemand verwacht word, schrap ik 'm van het lijstje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 19:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 16:29
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:50:
[...]
Als dat het is, salaris klopt én is in lijn met wat er in de functie van iemand verwacht word, schrap ik 'm van het lijstje. :)
Ik zou vooral nagaan waar je zelf gelukkig van gaat worden. Detacheringsclubs plaatsen louter mensen op plekken. Het draait daar - mijn ongechargeerde mening - meer om de relatie met de klant dan om de inhoud. Het verloop is er vaak hoog, merk ik aan de detacheerders die mij benaderen voor opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
emile schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Ik zou vooral nagaan waar je zelf gelukkig van gaat worden.
Een leuke baan met een salaris waar ik niet ongelukkig van word. :)

Op dit moment mik ik vol op een baan als (ICT) teamlead/lijnmanager. (Die termen blijken in de praktijk uitwisselbaar. )
Detacheringsclubs plaatsen louter mensen op plekken. Het draait daar - mijn ongechargeerde mening - meer om de relatie met de klant dan om de inhoud. Het verloop is er vaak hoog, merk ik aan de detacheerders die mij benaderen voor opdrachten.
Hangt van de detacheerder af. Ik ken er ook waar het verloop juist erg laag is.

Tegelijkertijd, enige mate van verloop vind ik wel interessant. Alleen, wat je zegt, als het meer gaat om de relatie met de klant dan om het wel en wee van je collega's, is dat niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Dat bevestigd mijn gevoel.

ik had zoiets idd zelf ook gevonden, maar het lijkt me zo laag. Tegelijkertijd, wat hier geschetst word, verklaart misschien wel het een en ander. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:17
Het ligt heel erg aan de organisatie. Er zijn meerdere organisaties die de "accountmanager" en de "fieldmanager" hebben, waarbij de eerstgenoemde vnl. acquisitie en klantbeheer doet en de laatstgenoemde vooral retentie (behoud van medewerkers) en beoordelingen/ontwikkeling. Ze steken het contact met de klant dan ook veelal anders in. Jij lijkt duidelijk geen trek te hebben in een accountmanagement rol, dus dan moet je inderdaad meer naar field management toe. Maar dat is wel een heel ander soort rol dan een ICT teamlead/lijnmanager (die wat mij betreft overigens niet uitwisselbaar zijn, maar ook dat ligt weer aan de organisatie). Als je teamlead bent van een afdeling, zal je dichter op de materie zitten dan wanneer je fieldmanager bent van allemaal gedetacheerden die bij verschillende klanten zitten. Dat de competenties grotendeels hetzelfde zijn kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat de rollen inhoudelijk ook grotendeels hetzelfde zijn. Het speel- en spanningsveld is niet met elkaar te vergelijken.

Het is dus vooral belang dat je goed in gesprek gaat bij een evt. sollicitatie over wat voor een soort organisatie het is, waar ze naar op zoek zijn (en waar ze juist niet naar op zoek zijn). Succes met je zoektocht!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-05 18:14
Ik zie niet echt in hoe een fieldmanager veel betaald moet krijgen. 40 uur per week praatjes houden met je collegas zonder echt vakinhoudelijke kennis te hoeven hebben zonder enige leidingevende verantwoordelijkheden doen mij vermoeden dat de functie eigenlijk minder waard is dan een goede (al dan niet gedetacheerde) software engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
PainkillA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:07:
Ik zie niet echt in hoe een fieldmanager veel betaald moet krijgen. 40 uur per week praatjes houden met je collegas zonder echt vakinhoudelijke kennis te hoeven hebben zonder enige leidingevende verantwoordelijkheden doen mij vermoeden dat de functie eigenlijk minder waard is dan een goede (al dan niet gedetacheerde) software engineer
Denk dat de gemiddelde fieldmanager dat niet met je eens is. Hij is manager, dus moet ook zo betaald worden. :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 17:04

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

De fieldmanager die ik ken uit mijn tijd was inderdaad iemand die de klanten langs ging om te kijken hoe de geplaatste collega's daar werkten, of het lekker loopt, of er dingen anders kunnen. Maar niet echt inhoudelijk, meer op de mens gericht. Daarbij had de fieldmanager geen HR verantwoordelijkheid, deze rapporteerde wel aan de HR verantwoordelijke, maar die had geen tijd om deze rondjes te doen. (Meerdere fieldmanagers op één HR verantwoordelijke)

[ Voor 6% gewijzigd door majoh op 05-05-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Arjan90 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:06:
Het ligt heel erg aan de organisatie. Er zijn meerdere organisaties die de "accountmanager" en de "fieldmanager" hebben, waarbij de eerstgenoemde vnl. acquisitie en klantbeheer doet en de laatstgenoemde vooral retentie (behoud van medewerkers) en beoordelingen/ontwikkeling. Ze steken het contact met de klant dan ook veelal anders in. Jij lijkt duidelijk geen trek te hebben in een accountmanagement rol, dus dan moet je inderdaad meer naar field management toe. Maar dat is wel een heel ander soort rol dan een ICT teamlead/lijnmanager (die wat mij betreft overigens niet uitwisselbaar zijn, maar ook dat ligt weer aan de organisatie).
Sommige bedrijven hanteren een vrij stricte definitie van manager vs teamlead, in de praktijk blijkt dat bedrijven beide termen dwars door elkaar heen gebruiken. Ik ben TL én Manager functies van 2 FTE functioneel beheer tegen gekomen bij een partij die zuiver SaaS af nam, tot rollen waarbij je verantwoordelijk bent voor 25+ FTE met een laag operationeel management (ingevuld met bijvoorbeeld seniors) er onder.

In mijn zoektocht ben ik daarom maar gestopt met onderscheid te maken tussen die 2 en inmiddels zoek ik ook op termen als "CTO" en "cooordinator". Ik ben nog op zoek naar andere passende zoektermen. (Waarbij CTO in de praktijk wel betekend dat je MT lid bent, maar in een orga van 20 FTE, is zo'n rol in mijn beleving niet heel veel spannender dan TL/lijnmanager van 25+ FTE in een grotere organisatie. Anders, niet spannender.)

Ik ben inderdaad niet op zoek naar een accountmanagement rol. HR verantwoordelijkheid idealiter wél. (Ik zeg dat voorzichtig, want morgen kan díe toffe baan voorbij komen die er totaal anders uit ziet dan het ideale plaatje dat ik nu in mijn hoofd heb.)
Als je teamlead bent van een afdeling, zal je dichter op de materie zitten dan wanneer je fieldmanager bent van allemaal gedetacheerden die bij verschillende klanten zitten. Dat de competenties grotendeels hetzelfde zijn kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat de rollen inhoudelijk ook grotendeels hetzelfde zijn. Het speel- en spanningsveld is niet met elkaar te vergelijken.

Het is dus vooral belang dat je goed in gesprek gaat bij een evt. sollicitatie over wat voor een soort organisatie het is, waar ze naar op zoek zijn (en waar ze juist niet naar op zoek zijn). Succes met je zoektocht!
Hmmm.

Fieldmanagement, wat ik er zelf van weet als (ooit) gedetacheerde, lijkt wel elementen in zich te hebben die interessant zijn. Van een rol als teamlead/lijnmanager wéét ik dat. :) Omdat ik toch mijn zoektocht wat wil verbreden, ben ik hard aan het nadenken over andere functietitels waarop ik zinvol kan zoeken. Vandaar.

(Salaris moet daar wel mee in lijn zijn. Ik heb daarin zeker mijn richtpunt, los van wat praktische overwegingen, ook omdat salaris vaak wat zegt over de zwaarte van de functie.)
PainkillA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:07:
Vakinhoudelijke kennis is voor een manager lang niet altijd gewenst of noodzakelijk.
Tegelijkertijd, als je de functie omschrijvingen leest van fieldmanagers, lijkt daaruit wel werkelijk management, leiderschap, te spreken met bijbehorende verantwoordelijkheden.

Zie ook genoemde quote uit mijn TS. Die komt rechtstreeks uit een algemene (niet openstaande) vacature.
Specifiek, deze: https://www.spielwork.com/interim-valley/field-manager/

Maar ja, de ellende zit hem er in dat vacatures niet zelden mooier worden voorgedaan dan ze zijn. :) Het is vaak tussen de regels door lezen en soms staan essentiële zaken (zoals teamgrootte, salaris, werkelijke verantwoordelijkheden, etc) er helemaal niet in of worden ze veel dikker aangezet dan ze zijn.
majoh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:14:
De fieldmanager die ik ken uit mijn tijd was inderdaad iemand die de klanten langs ging om te kijken hoe de geplaatste collega's daar werkten, of het lekker loopt, of er dingen anders kunnen. Maar niet echt inhoudelijk, meer op de mens gericht. Daarbij had de fieldmanager geen HR verantwoordelijkheid, deze rapporteerde wel aan de HR verantwoordelijke, maar die had geen tijd om deze rondjes te doen. (Meerdere fieldmanagers op één HR verantwoordelijke)
Dat zou zeker het verschil in salaris verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:13:
[...]
Denk dat de gemiddelde fieldmanager dat niet met je eens is. Hij is manager, dus moet ook zo betaald worden. :+ :+
Tja. Ach.
"Multi Site Manager" en "Project Manager" hebben ook de term "Manager" in de functietitel staan. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29
In de detachering is dit gewoon een erg junior rol. Het is in de basis gewoon een junior account manager rol. En 'account manager' is net zoals 'project manager' eigenlijk geen 'manager'; je hebt geen verantwoordelijkheid over mensen. De meeste mensen in zo'n rol zijn rond de 25 in mijn ervaring.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Vind ik in dit geval minder relevant, puur omdat het me om de bandbreedte gaat.
De schaal, zogezegd, voor organisaties die met een CAO werken.

[...]
Ervaring is weldegelijk relevant. Direct vanaf een opleiding kun je zowel teamleider als fieldmanager vergeten. Na zeg 1-2 jaar ervaring zou je aan fieldmanager kúnnen denken als de sociale kant je ligt. Voor echt teamleiderschap zul je toch wel een jaar of 3-5 minimaal aan ervaring moeten meenemen, ook bij een detacheerder. In die jaren ervaring opdoen bouw je al een salarisgroei op die direct meegaat in je managementsalaris.

Met dat in ogenschouw kun je met 1-2 jaar ervaring starten als fieldmanager met een 2500-3000 euro/maand. Als teamleider met 3-5 jaar ervaring kom je dan (afhankelijk van bedrijf, teamgrootte en complexiteit) ergens tussen de 3000-5000/maand.

Een gemiddelde CTO (en dan heb ik het niet over de "fake" CTO rollen waar je eigenlijk de lead engineer bent van een kleine club) brengt >10 jaar ervaring mee waarvan >8 op hoog strategisch niveau.

Waarop dit gebaseerd is? Negen jaar exact die groei doormaken in IT-consultancy, nu veertien jaar ervaring waarvan de laatste tien jaar in managementrollen en sinds zeg 6-8 jaar op strategische rollen binnen multinationals en nu zou mijn vervolgstap een CTO-rol kúnnen zijn (met nog honderd kapers op de kust voor die ene rol), maar dan wel binnen een kleinere organisatie (binnen een grote organisatie eerder een VP-rol, het niveau eronder)

[ Voor 44% gewijzigd door pagani op 05-05-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:23:
In mijn zoektocht ben ik daarom maar gestopt met onderscheid te maken tussen die 2 en inmiddels zoek ik ook op termen als "CTO" en "cooordinator".
Dat mag maar een CTO rol kan je met jouw ervaring en vooral achtergrond echt wel vergeten. Dan ga je toch eerst een subtantiele tijd ervaring op moeten doen met moderne ontwikkeltechnieken, cloud, etc. voordat je interessant gaat zijn. Voor kleine clubs zoekt men vooral naar CTO's met een up to date ontwikkelachtergrond. Voor grote clubs ben je als CTO verantwoordelijk voor de IT strategie en daar heb je echt de ervaring niet voor.

Het lijkt er eerlijk gezegd nogal op dat je meer gehecht bent aan de 'status' van een functie dan de inhoud. Je wil graag 'manager' zijn in een industrie die behoorlijk weg aan het rennen is van traditionele management rollen. Ik denk eerlijk gezegd dat je er goed aan doet je meer op de inhoud te focussen dan je blind te staren op 'management' rollen, ook aangezien je kennelijk nogal verbaasd bent dat een accountmanager geen 'manager' is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Voor kleine clubs zoekt men vooral naar CTO's met een up to date ontwikkelachtergrond.
Je kunt best CTO zijn bij een klein bedrijf helemaal niet in de IT zit. Een klein familiebedrijf in de bouw, badkamers of keukens bijvoorbeeld. Dan heb je al die ontwikkel en zeer geavanceerde cloud kennis niet nodig. Al zou je het dan beter CIO kunnen noemen, maar dat is niet de benaming die zo'n bedrijf daaraan zal koppelen :+.

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 05-05-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
pagani schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:35:
[...]
Ervaring is weldegelijk relevant. Direct vanaf een opleiding kun je zowel teamleider als fieldmanager vergeten. Na zeg 1-2 jaar ervaring zou je aan fieldmanager kúnnen denken als de sociale kant je ligt. Voor echt teamleiderschap zul je toch wel een jaar of 3-5 minimaal aan ervaring moeten meenemen, ook bij een detacheerder. In die jaren ervaring opdoen bouw je al een salarisgroei op die direct meegaat in je managementsalaris.
In mijn specifieke situatie speelt dat maar een beperkte rol.

Ik werk 25, 26 jaar in de ICT en ben 9 jaar geleden in een functie beland waar ik de kans kreeg meer en meer bezig te zijn met de organisatorische kant van de ICT. (En in feite mijn 2-mans team aan te sturen.) In 2020 ben ik teamlead/lijnmanager geworden van een vrij groot team. In mijn vrije tijd heb ik daarnaast nog een stichting en een vereniging opgezet.

Mijn salariswens is daarmee in lijn. :) (En precies een van de redenen waarom ik twijfel of ik fieldmanager wel aan mijn lijst met opties toe moet voegen. Als de top op €3500 ligt, is dat niet het salarisniveau waar ik naar zoek.)
Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:31:
In de detachering is dit gewoon een erg junior rol. Het is in de basis gewoon een junior account manager rol. En 'account manager' is net zoals 'project manager' eigenlijk geen 'manager'; je hebt geen verantwoordelijkheid over mensen. De meeste mensen in zo'n rol zijn rond de 25 in mijn ervaring.
Fair.
Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Dat mag maar een CTO rol kan je met jouw ervaring en vooral achtergrond echt wel vergeten. Dan ga je toch eerst een subtantiele tijd ervaring op moeten doen met moderne ontwikkeltechnieken, cloud, etc. voordat je interessant gaat zijn. Voor kleine clubs zoekt men vooral naar CTO's met een up to date ontwikkelachtergrond. Voor grote clubs ben je als CTO verantwoordelijk voor de IT strategie en daar heb je echt de ervaring niet voor.
Hangt van de sector en het bedrijf af.

Het zal niet een eerste logische keuze zijn, maar het is zeker een rol waar ik naar moet zoeken, omdat in specifieke gevallen, het absoluut een passende rol kan zijn.
Het lijkt er eerlijk gezegd nogal op dat je meer gehecht bent aan de 'status' van een functie dan de inhoud. Je wil graag 'manager' zijn in een industrie die behoorlijk weg aan het rennen is van traditionele management rollen. Ik denk eerlijk gezegd dat je er goed aan doet je meer op de inhoud te focussen dan je blind te staren op 'management' rollen, ook aangezien je kennelijk nogal verbaasd bent dat een accountmanager geen 'manager' is ;)
Totaal niet. Het gaat me niet om de status, maar om de functieinhoud.

Ik zoek bepaalde elementen in een rol en een van de rollen die daar bij past, is die van teamlead/lijnmanager. Het zoekt een stuk makkelijjker op functietitels dan enkel op inhoud, vandaar dat ik specifiek die titels noem. In the end interesseert het me niet hoe ze de functie noemen, als ik het in die rol en bij dat bedrijf maar naar mijn zin heb. :)
Paprika schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:43:
[...]
Je kunt best CTO zijn bij een klein bedrijf helemaal niet in de IT zit. Een klein familiebedrijf in de bouw, badkamers of keukens bijvoorbeeld. Dan heb je al die ontwikkel en zeer geavanceerde cloud kennis niet nodig.
Dat dus en juist daarom hou ik ook zo'n rol in gedachten. Het heeft elementen die mij heel erg aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Je kunt best CTO zijn bij een klein bedrijf helemaal niet in de IT zit. Een klein familiebedrijf in de bouw, badkamers of keukens bijvoorbeeld. Dan heb je al die ontwikkel en zeer geavanceerde cloud kennis niet nodig.
Maar daar zoekt Unezra natuurlijk niet. En daar heeft hij andere relevante ervaring niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
[...]

Je kunt best CTO zijn bij een klein bedrijf helemaal niet in de IT zit. Een klein familiebedrijf in de bouw, badkamers of keukens bijvoorbeeld. Dan heb je al die ontwikkel en zeer geavanceerde cloud kennis niet nodig. Al zou je het dan beter CIO kunnen noemen, maar dat is niet de benaming die zo'n bedrijf daaraan zal koppelen :+.
Maar dan heb je juist meer de (bewezen) brede ervaring nodig: Business cases kunnen bouwen, meerjarige strategische plannen kunnen opstellen (heel wat anders dan uitvoeren), het in gang zetten, doorvoeren en (sociaal) managen van wijzigingen in de organisatie etc. En op al die vlakken eindverantwoordelijkheid gedurende meerdere jaren.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 05-05-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:44:
[...]

In mijn specifieke situatie speelt dat maar een beperkte rol.

Ik werk 25, 26 jaar in de ICT en ben 9 jaar geleden in een functie beland waar ik de kans kreeg meer en meer bezig te zijn met de organisatorische kant van de ICT. (En in feite mijn 2-mans team aan te sturen.) In 2020 ben ik teamlead/lijnmanager geworden van een vrij groot team. In mijn vrije tijd heb ik daarnaast nog een stichting en een vereniging opgezet.

Mijn salariswens is daarmee in lijn. :) (En precies een van de redenen waarom ik twijfel of ik fieldmanager wel aan mijn lijst met opties toe moet voegen. Als de top op €3500 ligt, is dat niet het salarisniveau waar ik naar zoek.)
In een beetje organisatie zit er tussen je huidige rol (teamleider van een groep mensen) en CTO een laag of 4-6.

Director (60-100k salaris), Senior Director(80-140k salaris), President/Vice President (100-150k salaris), Senior Vice President (150-watdegekervoorgeeft k) en dan ergens een COO/CTO/CFO/CIO.

In een kleine organisatie mis je (afgaande op je cv-in-een-regel) voor een CTO de ervaring voor het opzetten van strategieën, een groot deel van de financiële benodigde kennis, ervaring met organisatiewijzigingen en überhaupt stuur je pas een jaartje een groepje uitvoerenden aan. Een CTO moet managers aangestuurd hebben en een visie neer kunnen leggen die ook uitgevoerd kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 05-05-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:30:
Apart mini-topic wegens offtopic in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Wat verdient een fieldmanager ICT ongeveer?

Als ik wat rondgoogle lijkt het rond de €3000, €3500 bruto per maand te zitten.

Klopt dit en zo ja, waar zit het hem dan in? In de zin van, waarom krijgt een fieldmanager *fors* slechter betaald dan de gemiddelde teamlead/lijnmanager, terwijl ze op papier, vergelijkbare verantwoordelijkheden kennen.

(Reden dat ik het vraag is omdat ik twijfel of het zinvol is mijn zoektocht te verbreden richting fieldmanagement, of de functie beter links kan laten liggen en beter kan blijven vast houden op mijn focus richting teamlead/lijnmanagement.)

Wat doet een fieldmanager (schaamteloos gejat uit een vacature):
Als Field Manager ben je verantwoordelijk voor het coachen en begeleiden van de gedetacheerde collega's met als doel dat de collega's met plezier en toewijding kunnen werken. Je voert regelmatig evaluatiegesprekken met de collega's en managers waarbij o.a. performance, persoonlijke ontwikkeling en het werkplezier van de collega worden besproken.
Wat verwacht jij onder die functies te doen en wat verwacht je daar voor verloning voor te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Pizza_Boom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:45:
[...]
Maar daar zoekt Unezra natuurlijk niet. En daar heeft hij andere relevante ervaring niet.
Ik ga niet proberen iemand te beoordelen op basis van zijn of haar online presence op een forum. Hoe iemand zichzelf weet te verkopen is aan de persoon zelf. Al begrijp ik heel goed waar deze reactie vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
pagani schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:50:
[...]

Director (60-100k salaris), Senior Director(80-140k salaris), President/Vice President (100-150k salaris), Senior Vice President (150-watdegekervoorgeeft k) en dan ergens een COO/CTO/CFO/CIO.
De versie waar ik aan denk zal op z'n best laag in het salaris van de genoemde director groep vallen. Zo'n organisatie die ik noemde heeft misschien twee mensen in dienst voor het "IT landschap" en daarvan ben je er dan zelf één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Paprika schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:55:
[...]

De versie waar ik aan denk zal op z'n best laag in de groep director vallen. Zo'n organisatie die ik noemde heeft misschien twee mensen in dienst voor het "IT landschap" en daarvan ben je er dan zelf één.
Maar dan moet je nog steeds wél de ervaring hebben (eindverantwoordelijkheid in strategie, financiën en aansturen van de uitvoering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
pagani schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Maar dan moet je nog steeds wél de ervaring hebben (eindverantwoordelijkheid in strategie, financiën en aansturen van de uitvoering)
Volgens mij leunen die bedrijven op tekensoftware uit 1990 en laptops zo oud dat ze 12 kg wegen met een 15 inch tft monitor uit 2004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:45:
[...]
ICT is ICT.

ICT binnen een niet-ICT organisatie is vaak in grote lijnen goed vergelijkbaar en vertaalbaar.
(Ik heb meer ervaring opgedaan bij niet-ICT organisaties dan bij ICT organisaties.)
pagani schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:45:
[...]
Maar dan heb je juist meer de (bewezen) brede ervaring nodig: Business cases kunnen bouwen, meerjarige strategische plannen kunnen opstellen (heel wat anders dan uitvoeren), het in gang zetten, doorvoeren en (sociaal) managen van wijzigingen in de organisatie etc.
Precies het soort uitdaging waar ik nu of in de toekomst oren naar heb.

Een deel zal ik zeker moeten leren, al dan niet vanaf nul, maar iedereen is ergens begonnen. Als een organisatie iemand zoekt die het klappen van de zweep graag leert (bijna niemand is geboren als MT lid), kan het iets voor me zijn. Als ze iemand zoeken met al -tig jaar MT ervaring, nope. Nog niet.
pagani schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:50:
[...]
In een beetje organisatie zit er tussen je huidige rol (teamleider van een groep mensen) en CTO een laag of 4-6.

In een kleine organisatie mis je (afgaande op je cv-in-een-regel) voor een CTO de ervaring voor het opzetten van strategieën, een groot deel van de financiële benodigde kennis, ervaring met organisatiewijzigingen en überhaupt stuur je pas een jaartje een groepje uitvoerenden aan. Een CTO moet managers aangestuurd hebben.
Uiteraard.
Ik solliciteer niet op rollen als CTO bij een multinational. Die ambitie heb ik niet.

De reden dat ik CTO als optie noem, is omdat ik weet dat er genoeg MKB in deze wereld is waarbij de manager ICT, automatisch CTO is, of iig lid van het MT. In een organisatie van 25 FTE met 10-20 ICT'ers, zou ik denk ik best CTO of MT lid kunnen (en willen) zijn. (In zulke kleine organisaties is er vaak geen laag onder heb ik gemerkt.)

Heel specifiek gaat dit dus om kleinere organisaties, waarbij de CTO rol vergelijkbaar qua zwaarte is, of iets zwaarder is, dan ik tot nu toe heb gedaan. Een realistische stap omhoog dus.
pagani schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:56:
[...]
In genoemde kleine organisatie waar ik werkte (40 FTE totaal), waar ik 1 van de 2 ICT'ers was (functioneel beheer viel niet onder ICT), was ik diegene die vanaf dag 1 de meerjarenplannen op ICT gebied schreef, alle businesscases, alle onderbouwing, etc.

Sure, dat is anders dan bij een organisatie van 500 FTE, maar het maakt wel dat die rol, duidelijk raakvlakken heeft en relevant is voor waar ik nu naar op zoek ben. (Ik zoek ook naar elementen uit die rol. Onder andere.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:51:
[...]
Wat verwacht jij onder die functies te doen en wat verwacht je daar voor verloning voor te ontvangen?
Dat is precies wat ik probeer uit te zoeken. :)

Ik denk dat mijn beeld van fieldmanagement incompleet was en nu (dankzij dit topic) een stuk completer is. (Dus qua functiezwaarte en verloning niet wat ik zoek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:59:
ICT is ICT.

ICT binnen een niet-ICT organisatie is vaak in grote lijnen goed vergelijkbaar en vertaalbaar.
(Ik heb meer ervaring opgedaan bij niet-ICT organisaties dan bij ICT organisaties.)
Dit + dit:
Uiteraard.
Ik solliciteer niet op rollen als CTO bij een multinational. Die ambitie heb ik niet.

De reden dat ik CTO als optie noem, is omdat ik weet dat er genoeg MKB in deze wereld is waarbij de manager ICT, automatisch CTO is, of iig lid van het MT. In een organisatie van 25 FTE met 10-20 ICT'ers, zou ik denk ik best CTO of MT lid kunnen (en willen) zijn. (In zulke kleine organisaties is er vaak geen laag onder heb ik gemerkt.)

Heel specifiek gaat dit dus om kleinere organisaties, waarbij de CTO rol vergelijkbaar qua zwaarte is, of iets zwaarder is, dan ik tot nu toe heb gedaan. Een realistische stap omhoog dus.
Spreekt elkaar behoorlijk tegen. ICT/IT in een MKBer die niet in de IT/ICT actief is, is slechts een noodzakelijk kwaad. Een andere naam kan ik het simpelweg niet geven. De PC's en het systeem moeten werken en zo min mogelijk kosten.

Waar ik werk is een systeembeheerdersorganisatie die ingehuurd wordt. Die regelen dat e.e.a. draait, geven links en rechts eens advies en worden gebeld als er iets in storing valt. Verder hebben ze precies niks te vertellen. Hier zit echt geen ICT/IT CTO of manager over ICT te beslissen, dat komt uit enkele gebruikers die bijdehand zijn en de directie.

Er zijn hier wel eens MT overleggen gevoerd onder een vorige directie. Daar zat zo'n beetje iedere kantoorklerk met een beetje beslissingsbevoegdheid bij... Dat zette dus ook geen zoden aan de dijk en is ook weer afgeschaft. Simpel gezegd: ons MKB bedrijf heeft helemaal geen MT. Als er wat is drop je het bij de directie en als zij wat willen droppen ze het bij jou.
Paprika schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Volgens mij leunen die bedrijven op tekensoftware uit 1990 en laptops zo oud dat ze 12 kg wegen met een 15 inch tft monitor uit 2004.
Een beetje dit dus, alhoewel dit wel erg overdreven is.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-05-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Je kunt best CTO zijn bij een klein bedrijf helemaal niet in de IT zit. Een klein familiebedrijf in de bouw, badkamers of keukens bijvoorbeeld.
Ik vind een 'CTO' titel dan wel extreem bijzonder. Ik ga hier welk uit van een 'traditionele' invulling van Chief Technical Officer. Als je alleen maar een website hebt als enige 'techniek' heb je natuurlijk geen CTO.

Kijkt maar eens op Indeed rond voor CTO rollen bijvoorbeeld. Daar zie je over 't algemeen vooral techbedrijven en geen familiebedrijf in de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Paprika schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Ik ga niet proberen iemand te beoordelen op basis van zijn of haar online presence op een forum.
Ik ook niet, ik baseer het op z'n CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:59:
Euh. Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:44:
Het zal niet een eerste logische keuze zijn, maar het is zeker een rol waar ik naar moet zoeken, omdat in specifieke gevallen, het absoluut een passende rol kan zijn.
Kom eens met wat vacatures van "CTO" die volgens jou bij je CV passen dan? Even een paar willekeurige Indeed vindsels:

https://nl.indeed.com/vie...dlsu5k801&from=serp&vjs=3 -> Dev achtergrond
https://nl.indeed.com/vie...vdlsu5k801&from=web&vjs=3 -> Dev achtergrond
https://nl.indeed.com/vie...11sttf800&from=serp&vjs=3 -> Dev achtergrond

Dit zijn gewoon volkomen willekeurige vacatures waarbij ik alleen gezocht heb op CTO.
Ik zoek bepaalde elementen in een rol en een van de rollen die daar bij past, is die van teamlead/lijnmanager.
Dat is echt extreem wat anders dan een C-level manager. Een 'lijnmanager' is vooral faciliterend bezig om te zorgen dat de rest van de mensen hun werk kunnen doen. C-level managers zijn vooral strategisch bezig. En daar moet je dus wel aantoonbaar ervaring in hebben. Je ervaring met een grotere groep mensen heeft maar 10 maanden geduurd. Dat hebben interviewers ook wel door.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 05-05-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:13:
[...]
Dit + dit:
[...]
Spreekt elkaar behoorlijk tegen. ICT/IT in een MKBer die niet in de IT/ICT actief is, is slechts een noodzakelijk kwaad. Een andere naam kan ik het simpelweg niet geven. De PC's en het systeem moeten werken en zo min mogelijk kosten.

Waar ik werk is een systeembeheerdersorganisatie die ingehuurd wordt. Die regelen dat e.e.a. draait, geven links en rechts eens advies en worden gebeld als er iets in storing valt. Verder hebben ze precies niks te vertellen. Hier zit echt geen ICT/IT CTO of manager over ICT te beslissen, dat komt uit enkele gebruikers die bijdehand zijn en de directie.

Er zijn hier wel eens MT overleggen gevoerd onder een vorige directie. Daar zat zo'n beetje iedere kantoorklerk met een beetje beslissingsbevoegdheid bij... Dat zette dus ook geen zoden aan de dijk en is ook weer afgeschaft. Simpel gezegd: ons MKB bedrijf heeft helemaal geen MT. Als er wat is drop je het bij de directie en als zij wat willen droppen ze het bij jou.

[...]
Een beetje dit dus, alhoewel dit wel erg overdreven is.
Het hangt heel erg van de organisatie af, is mijn ervaring.

Er zijn organisaties die een teamlead op 2 functioneel beheerders zetten, er zijn organisaties van 25+ FTE die helemaal geen management laag hebben tussen directie en uitvoering. Er is, helaas, geen pijl op te trekken.

In jouw organisatie is het zo ingericht, in andere organisaties heb ik het anders gezien. Het MT aspect lijkt me een leuke extra en binnen een kleinere organisatie realistisch, het is absoluut geen must. (Misschien over een paar jaar wel, maar voor nu is het een van de opties die ik niet meteen negeer, maar ook niet specifiek naar op zoek ben.)
Mja, daar kunnen we een lang welles/nietus spelletje van maken.
Let's agree to disagree is denk ik hier het verstandigste. :)
Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:23:
[...]

Kom eens met wat vacatures van "CTO" die volgens jou bij je CV passen dan? Even een paar willekeurige Indeed vindsels:

https://nl.indeed.com/vie...dlsu5k801&from=serp&vjs=3 -> Dev achtergrond
https://nl.indeed.com/vie...vdlsu5k801&from=web&vjs=3 -> Dev achtergrond
https://nl.indeed.com/vie...11sttf800&from=serp&vjs=3 -> Dev achtergrond

Dit zijn gewoon volkomen willekeurige vacatures waarbij ik alleen gezocht heb op CTO.

[...]

Dat is echt extreem wat anders dan een C-level manager. Een 'lijnmanager' is vooral faciliterend bezig om te zorgen dat de rest van de mensen hun werk kunnen doen. C-level managers zijn vooral strategisch bezig. En daar moet je dus wel aantoonbaar ervaring in hebben. Je ervaring met een grotere groep mensen heeft maar 10 maanden geduurd. Dat hebben interviewers ook wel door.
Fair. Ik realiseer me dat "CTO" een optie *is*, een zoekterm die ik zeker moet gebruiken, maar waarbij 90%+ van de CTO banen, inderdaad niet zijn wat ik zoek en meer zijn wat jij beschrijft.

Daarin heb ik het zojuist verkeerd verwoord.

Teamlead/lijnmanager zijn rollen die in de regel prima hits opleveren, CTO is het die enkele rol waar een organisatie een moderne term wilde gebruiken ipv gewoon "Hoofd ICT" die voor mij interessant is, maar dat is een minderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07

3DDude

I void warranty's

Ik heb een aantal fieldmanager gehad (als consultant zijnde / detachering dus).

De Fieldmanagers die ik had waren technisch goed (de meeste zijn vroeger zelf consultant in de detachering geweest). is ook wel belangrijk om zelf ervaring te hebben in de detachering dan weet je hoe het er aan toe gaat.

Een Fieldmanager is waarschijnlijk:
- In het verleden zelf consultant geweest
- onderhoud contact met de consultants van het bedrijf
- zorgt dat consultants geplaatst worden op opdrachten (matcht vacatures zodat sales je niet overal op aan bied)
- kan eventueel combineren met andere rollen wagenpark beheerder, interne IT indien klein bedrijf, enz.
- Doet ontwikkeling consultant bijhouden (wat wil je gaan bereiken / regelt dingen voor studies/ certificeringen enz)
- Ook het aannemen nieuw personeel natuurlijk, intake gesprekken oefenen voor opdrachtgever, consultant voorbereiden enz.
- Organiseren technische sessies met consultants / dingen regelen dat soort werk. :)

Salaris range is mijn optiek wegens de werkervaring en iedereen weet dat consultancy / detachering geld oplevert tussen de 3500 en 5500 bruto met lease. (ballpark het ongeveer daar tussen).

Het ligt eraan hoe groot het bedrijf en het aantal consultants dat je onder je hebt.

Het zit een beetje tussen consultancy, HR, opleiden van mensen enz in van wat ik weet. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 05-05-2021 15:56 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
3DDude schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:46:
Ik heb een aantal fieldmanager gehad (als consultant zijnde / detachering dus).

De Fieldmanagers die ik had waren technisch goed (de meeste zijn vroeger zelf consultant in de detachering geweest). is ook wel belangrijk om zelf ervaring te hebben in de detachering dan weet je hoe het er aan toe gaat.

Een Fieldmanager is waarschijnlijk:
- In het verleden zelf consultant geweest
- onderhoud contact met de consultants van het bedrijf
- zorgt dat consultants geplaatst worden op opdrachten (matcht vacatures zodat sales je niet overal op aan bied)
- kan eventueel combineren met andere rollen wagenpark beheerder, interne IT indien klein bedrijf, enz.
- Doet ontwikkeling consultant bijhouden (wat wil je gaan bereiken / regelt dingen voor studies/ certificeringen enz)
- Ook het aannemen nieuw personeel natuurlijk, intake gesprekken oefenen voor opdrachtgever, consultant voorbereiden enz.
- Organiseren technische sessies met consultants / dingen regelen dat soort werk. :)

Salaris range is mijn optiek wegens de werkervaring en iedereen weet dat consultancy / detachering geld oplevert tussen de 3500 en 5500 bruto met lease. (ballpark het ongeveer daar tussen).

Het ligt eraan hoe groot het bedrijf en het aantal consultants dat je onder je hebt.

Het zit een beetje tussen consultancy, HR, opleiden van mensen enz in van wat ik weet. ;)
Hmm.
Dat maakt het weer wat interessanter.

Word de rol dan zó verschillend ingevuld bij verschillende bedrijven? (En is dus ook Glassdoor hierin 100% accuraat, want gemiddelde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:59:
Word de rol dan zó verschillend ingevuld bij verschillende bedrijven? (En is dus ook Glassdoor hierin 100% accuraat, want gemiddelde?)
Iedere niet beschermde rol wordt voor ieder bedrijf anders ingevuld, al naar gelang hun behoeften. Bij het ene bedrijf is de tekenaar ook de begeleider van het project in de fabriek en de vraagbaak voor klanten, bij de ander tekent hij 100% en regelt het hoofd tekenen de rest. Bij weer een ander is het gewoon een werkvoorbereiderfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:15:
[...]

Ik vind een 'CTO' titel dan wel extreem bijzonder. Ik ga hier welk uit van een 'traditionele' invulling van Chief Technical Officer. Als je alleen maar een website hebt als enige 'techniek' heb je natuurlijk geen CTO.

Kijkt maar eens op Indeed rond voor CTO rollen bijvoorbeeld. Daar zie je over 't algemeen vooral techbedrijven en geen familiebedrijf in de bouw.
Natuurlijk is het absurd, maar ik heb genoeg connecties op LinkedIn die zichzelf CTO noemen bij een bedrijf met nog geen handvol aan mensen in dienst (zeg 2, waarbij de andere CEO gebruikt) en/of < 20 man waarvan hij of zij de enige is met IT kennis. In die zin is titelinflatie ook op dat niveau gewoon aan de orde.

Iemand die CTO wil (en kan) zijn bij een organisatie waar IT een serieuze rol speelt (op schaal), zou nooit dit draadje beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 05-05-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07

3DDude

I void warranty's

Jup de een was lid van het MT, deed wagenparkbeheer erbij

Het is afhankelijk van de grootte van het bedrijf waar je loopt, of er nog andere afdelingen zijn (veel consultancy clubs proberen ook iets van managed services erbij te doen).
(maar meestal valt managed services weer onder iemand anders natuurlijk ;))

Als je gerichte inhoudelijke vragen hebt hoor ik het wel.

Ohja, een goeie fieldmanager - weet zichzelf natuurlijk wel te verkopen... door te zeggen wat zijn toegevoegde waarde in die rol is -- uiteraard voor het juiste salaris ;)

[ Voor 26% gewijzigd door 3DDude op 05-05-2021 16:20 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:59:
Dat maakt het weer wat interessanter.
Je begrijpt hopelijk dat je bij een dergelijke club voor zo'n meer senior rol moet kunnen sparren met de consultants. Oftewel; je moet in hun schoenen gestaan hebben. Het is daarbij een faciliterende rol, ze werken niet 'onder' je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Paprika schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:07:
Iemand die CTO wil (en kan) zijn bij een organisatie waar IT een serieuze rol speelt (op schaal), zou nooit dit draadje beginnen.
Tru dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Paprika schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:07:
[...]
Natuurlijk is het absurd, maar ik heb genoeg connecties op LinkedIn die zichzelf CTO noemen bij een bedrijf met nog geen handvol aan mensen in dienst (zeg 2, waarbij de andere CEO gebruikt) en/of < 20 man waarvan hij of zij de enige is met IT kennis. In die zin is titelinflatie ook op dat niveau gewoon aan de orde.
Niet zelden is het ook iemands officiële functietitel.
Ik heb gekkere dingen gezien.
Tegen de tijd dat ik CTO ben van een multinational *smirk* denk ik niet dat ik nog op Tweakers over mijn werk praat. :) Maar nee. Ik weet niet of ik ooit die ambitie heb of moet willen hebben.
3DDude schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:08:
Jup de een was lid van het MT, deed wagenparkbeheer erbij

Het is afhankelijk van de grootte van het bedrijf waar je loopt, of er nog andere afdelingen zijn (veel consultancy clubs proberen ook iets van managed services erbij te doen).
(maar meestal valt managed services weer onder iemand anders natuurlijk ;))

Als je gerichte inhoudelijke vragen hebt hoor ik het wel.
Wil je die publiek of mag het eventueel ook per PM?
Ohja, een goeie fieldmanager - weet zichzelf natuurlijk wel te verkopen... door te zeggen wat zijn toegevoegde waarde in die rol is -- uiteraard voor het juiste salaris ;)
:)
Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:20:
[...]
Je begrijpt hopelijk dat je bij een dergelijke club voor zo'n meer senior rol moet kunnen sparren met de consultants. Oftewel; je moet in hun schoenen gestaan hebben.
Dat is op dit specifieke gebied beperkt. Alles bij elkaar een jaar of 5, waarvan een jaar of 2 voor een Belgische organisatie (uitgezonden naar Frankrijk) en 6 maanden voor een Ierse organisatie (uitgezonden naar de USA). In alle 3 de gevallen is dat wel al even (12 jaar en langer) geleden.
Het is daarbij een faciliterende rol, ze werken niet 'onder' je.
Is dat sowieso niet de basis van modern leiderschap?
Waar mogelijk faciliterend, dienend. Alleen wanneer een specifieke situatie daar om vraagt, meer directief.

Pagina: 1