Arjan90 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:06:
Het ligt heel erg aan de organisatie. Er zijn meerdere organisaties die de "accountmanager" en de "fieldmanager" hebben, waarbij de eerstgenoemde vnl. acquisitie en klantbeheer doet en de laatstgenoemde vooral retentie (behoud van medewerkers) en beoordelingen/ontwikkeling. Ze steken het contact met de klant dan ook veelal anders in. Jij lijkt duidelijk geen trek te hebben in een accountmanagement rol, dus dan moet je inderdaad meer naar field management toe. Maar dat is wel een heel ander soort rol dan een ICT teamlead/lijnmanager (die wat mij betreft overigens niet uitwisselbaar zijn, maar ook dat ligt weer aan de organisatie).
Sommige bedrijven hanteren een vrij stricte definitie van manager vs teamlead, in de praktijk blijkt dat bedrijven beide termen dwars door elkaar heen gebruiken. Ik ben TL én Manager functies van 2 FTE functioneel beheer tegen gekomen bij een partij die zuiver SaaS af nam, tot rollen waarbij je verantwoordelijk bent voor 25+ FTE met een laag operationeel management (ingevuld met bijvoorbeeld seniors) er onder.
In mijn zoektocht ben ik daarom maar gestopt met onderscheid te maken tussen die 2 en inmiddels zoek ik ook op termen als "CTO" en "cooordinator". Ik ben nog op zoek naar andere passende zoektermen. (Waarbij CTO in de praktijk wel betekend dat je MT lid bent, maar in een orga van 20 FTE, is zo'n rol in mijn beleving niet heel veel spannender dan TL/lijnmanager van 25+ FTE in een grotere organisatie. Anders, niet spannender.)
Ik ben inderdaad niet op zoek naar een accountmanagement rol. HR verantwoordelijkheid idealiter wél. (Ik zeg dat voorzichtig, want morgen kan díe toffe baan voorbij komen die er totaal anders uit ziet dan het ideale plaatje dat ik nu in mijn hoofd heb.)
Als je teamlead bent van een afdeling, zal je dichter op de materie zitten dan wanneer je fieldmanager bent van allemaal gedetacheerden die bij verschillende klanten zitten. Dat de competenties grotendeels hetzelfde zijn kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat de rollen inhoudelijk ook grotendeels hetzelfde zijn. Het speel- en spanningsveld is niet met elkaar te vergelijken.
Het is dus vooral belang dat je goed in gesprek gaat bij een evt. sollicitatie over wat voor een soort organisatie het is, waar ze naar op zoek zijn (en waar ze juist niet naar op zoek zijn). Succes met je zoektocht!
Hmmm.
Fieldmanagement, wat ik er zelf van weet als (ooit) gedetacheerde, lijkt wel elementen in zich te hebben die interessant zijn. Van een rol als teamlead/lijnmanager wéét ik dat.

Omdat ik toch mijn zoektocht wat wil verbreden, ben ik hard aan het nadenken over andere functietitels waarop ik zinvol kan zoeken. Vandaar.
(Salaris moet daar wel mee in lijn zijn. Ik heb daarin zeker mijn richtpunt, los van wat praktische overwegingen, ook omdat salaris vaak wat zegt over de zwaarte van de functie.)
PainkillA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:07:
Ik zie niet echt in hoe een fieldmanager veel betaald moet krijgen. 40 uur per week praatjes houden met je collegas zonder echt vakinhoudelijke kennis te hoeven hebben zonder enige leidingevende verantwoordelijkheden doen mij vermoeden dat de functie eigenlijk minder waard is dan een goede (al dan niet gedetacheerde) software engineer
Vakinhoudelijke kennis is voor een manager lang niet altijd gewenst of noodzakelijk.
Tegelijkertijd, als je de functie omschrijvingen leest van fieldmanagers, lijkt daaruit wel werkelijk management, leiderschap, te spreken met bijbehorende verantwoordelijkheden.
Zie ook genoemde quote uit mijn TS. Die komt rechtstreeks uit een algemene (niet openstaande) vacature.
Specifiek, deze:
https://www.spielwork.com/interim-valley/field-manager/
Maar ja, de ellende zit hem er in dat vacatures niet zelden mooier worden voorgedaan dan ze zijn.

Het is vaak tussen de regels door lezen en soms staan essentiële zaken (zoals teamgrootte, salaris, werkelijke verantwoordelijkheden, etc) er helemaal niet in of worden ze veel dikker aangezet dan ze zijn.
majoh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:14:
De fieldmanager die ik ken uit mijn tijd was inderdaad iemand die de klanten langs ging om te kijken hoe de geplaatste collega's daar werkten, of het lekker loopt, of er dingen anders kunnen. Maar niet echt inhoudelijk, meer op de mens gericht. Daarbij had de fieldmanager geen HR verantwoordelijkheid, deze rapporteerde wel aan de HR verantwoordelijke, maar die had geen tijd om deze rondjes te doen. (Meerdere fieldmanagers op één HR verantwoordelijke)
Dat zou zeker het verschil in salaris verklaren.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.