Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:37
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via TheFrames op 06-05-2021 11:38)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:57
Iq is algemeen en breed, je studie is in een bepaalde richting. Kan dus zijn dat je meer aanleg en interesse in die richting hebt.

Verder is die iq test een moment opname. Als je er dan niet lekker inzit, zenuwachtig bent, of het type opgaven niet kent, haal je lager dan je aan capaciteit hebt.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Omdat IQ niet alles zegt. Het is een score die aangeeft hoe goed je bepaalde patronen kan herkennen.
Veel groter deel is inzet, doorzetting, omgevingsfactoren etc etc etc.

Bovendien, hoe goed was de test.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:57
Iq is algemeen en breed, je studie is in een bepaalde richting. Kan dus zijn dat je meer aanleg en interesse in die richting hebt.

Verder is die iq test een moment opname. Als je er dan niet lekker inzit, zenuwachtig bent, of het type opgaven niet kent, haal je lager dan je aan capaciteit hebt.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:08
Ik kan alleen maar mijn ervaring delen. Tijdens een depressie een IQ-test bij de psycholoog moeten doen. Die was zo laag, dat er de conclusie werd getrokken dat ik mentaal overvraagd ben. Ik zou niks snappen. De docent zou mij alles honderd keer uit moeten leggen. Ik zou de traagste van de groep zijn.

Sterker nog: ik zat bijna tegen verstandelijk beperkt aan. De IQ-test richtte zich vooral op wiskunde, ruimtelijk denken, reeksen et cetera. Dat is niet mijn sterkste kant. Woordenschat kwam ook voorbij. Daar schitterde ik. Niet zo gek, als je journalistiek studeert. Alleen werd dat niet gezien als ‘een toevoeging aan het IQ’, maar als afleiding. Mijn woordenschat was een afleiding voor mijn veel te lage IQ. Ik doe me slimmer voor dan ik ben.

Goed, tot zover de theorie. Hoe zit dat in de praktijk? Ik ben na de brugklas begonnen met havo. Wiskunde, natuurkunde, biologie werd drie keer niks. De rest van de maatschappijvakken gingen helemaal prima. Nederlands, Engels, Duits, maatschappijleer, geen probleem. Toch moest ik havo verlaten, want drie onvoldoendes mogen niet.

Daarna heb ik twee jaar met mijn vingers in de neus me zwaar zitten vervelen op het hoogste niveau van het vmbo. Ik had geen wiskunde. Had ik gewisseld voor economie. Het ging me super af. Nederlands ging me zo goed af dat de docent vroeg of ik haar antwoordmodellen voor andere klassen nog eens na wilde lopen. :+

Mijn diploma voor het vmbo was dan ook zo binnen. Totaal niet spannend. Ik had een score van een negen gemiddeld. Ik mocht kiezen: of MBO IT, of toch nog twee jaar havo doen. Ik koos havo. Maar dan zonder wiskunde en tekenen en met Frans en Informatica. Dat mocht toen nog.

Ook hier na twee jaar een diploma behaald met een gemiddelde van een 8,5. Ik ben daarna hbo journalistiek gaan doen. Bij aanvang van de studie bleek ik Ménière te hebben. Daardoor in zes jaar afgestudeerd in plaats van vier. Ook dat diploma had ik op zak.

Maar ik ben dus NOOIT de student geweest die er niks van begrijpt. Ik had mijn werk altijd als eerste af. Heb me verveeld op mijn stage. Waar ervaren bureauredacteuren uren over deden, had ik in vier uurtjes wel gefikst. De rest van de dag had ik geen zak te doen en vrat ik me een ongeluk in ontbijtkoeken. Heb nog nooit zoveel thee gedronken. Alleen was ik te vaak ziek voor een baan, dus moest ik wat anders bedenken.

Een uitkering of liever een eigen bedrijf uitbreiden? Ik was het bedrijf al op mijn zeventiende begonnen. Inmiddels werk ik al die jaren als copywriter en doe ik ook IT-klussen. Geen opleiding voor gehad. Ik heb het mezelf geleerd.

Dus, zegt je IQ echt iets over je? In mijn geval betwijfel ik dat ten zeerste. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

1 test is inderdaad erg een momentopname. Mij werd LTS aangeraden wegens 1 test, ik heb dat genegeerd en VWO was met drie vingers in de neus te doen.

En belangrijker, succes = talent + inzet + geluk. Met gewicht 40/40/20%. waardoor de universiteit initieel moeilijker bleek, je moet zowaar hard studeren en werken omdat talent niet genoeg is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
In geval van topicstarter is de test of testafname waarschijnlijk niet correct geweest.

Maar daarnaast is IQ een beperkt nuttige maat. Taleb heeft daar eens een prachtige Twitter draad voor gepost (account afgeschermd nu lijkt het), maar ook een langer artikel: https://medium.com/incert...ific-swindle-f131c101ba39 . Zie ook reacties / artikelen op zijn post om het van meerdere kanten te bekijken.

De kern van Taleb's verhaal: IQ heeft eigenlijk alleen voorspellende waarde bij (zeer) lage IQ scores (en sociale wetenschap maakt er een potje van :+)

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2021 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Mijn vriendin is psycholoog en heeft ook wel eens op mij geoefend. Hierdoor is het wel eens uitvoeriger ter sprake gekomen.

Een IQ-test probeert tijdens een momentopname een goede indruk te krijgen van je capaciteiten. Deze capaciteiten moeten volgens de score redelijk dicht bij elkaar liggen om van een overall IQ te spreken. Mijn vriendin ziet soms mensen die verbaal zeer zwak zijn, of juist zeer sterk. Waardoor de subscores op de verschillende onderdelen te veel afwijken om van een vast "IQ" te spreken, dan mag je officieel alleen maar over de subscores spreken, en niet over het gemiddelde.

Het betreft altijd een momentopname, zoals al eerder gezegd. Dus als je op het moment van afname niet lekker in je vel zit, of je juist on-a-roll bent, en of je de test al kent. Dat zijn allemaal zaken die meespelen bij de meting. Echter zit dit natuurlijk ook in de meting verwerkt, doordat de test op mensen is afgenomen waarna de score is bepaald.

Ik bleek bijvoorbeeld erg slecht in geheugen-taken, maar dit is nu net iets wat zeer goed te trainen is. Net als hoofdrekenen. Ga online wat oefeningen doen, en je zal zien dat je hier aanzienlijk beter in wordt. Kennisvragen daarentegen, kunnen ook verouderen. De eerste IQ-test die ze mij afnam, was uit de jaren 70. Er zaten vragen in over de minister-president van Nederland en de president van de USA. Beide wist ik niet, ik was nog niet eens geboren en het boeit me niet zo erg.

Zoals je ziet, het geeft wel een indicatie, maar tussen de 80 en 120 scoor je gewoon heel gemiddeld.

Nog even een anekdote: mijn vriendin nam de test een keer af bij een client waar het allemaal heel moeilijk ging in het leven. Ze kreeg alles wel voor elkaar, maar het ging heel stroef. Na een IQ test bleek dat ze op één vlak zeer laag presteerde. Dankzij haar inzet hield ze alles zo machtig goed vol. Na de test vielen dingen helemaal op hun plek, waren er verklaringen en konden er dingen net een beetje anders geregeld worden, waardoor het voor haar allemaal veel makkelijker werd.

Een IQ-test resultaat is in dit laatste scenario veel interessanter dan om te zien welke opleiding je kunt halen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Buiten het feit dat een IQ-test een momentopname is en het resultaat bij verschillende tests en verschillende momenten kan verschillen; Waar haal je die harde relatie tussen IQ en opleidingsniveau vandaan?

Ja, het gemiddelde IQ op een universiteit ligt hoger dan het gemiddelde IQ op het HBO, maar dat zijn gemiddelden. Op basis van die statistieken zou je kunnen zeggen dat de kans klein is dat iemand met een laag IQ een hoge opleiding gaat doen, maar zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:37
eLScha schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:39:
Buiten het feit dat een IQ-test een momentopname is en het resultaat bij verschillende tests en verschillende momenten kan verschillen; Waar haal je die harde relatie tussen IQ en opleidingsniveau vandaan?

Ja, het gemiddelde IQ op een universiteit ligt hoger dan het gemiddelde IQ op het HBO, maar dat zijn gemiddelden. Op basis van die statistieken zou je kunnen zeggen dat de kans klein is dat iemand met een laag IQ een hoge opleiding gaat doen, maar zeker niet onmogelijk.
Voornamelijk door het lezen van artikelen op het internet en in het verleden was mij verteld dat IQ een correlatie heeft met opleidingsniveau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:31
Je bent verbaasd dat je dit niveau aan kan? Onderschat jezelf niet. Mensen kunnen vaak meer dan ze denken. Een IQ test zegt zeker wel iets, maar ook zeker niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
TheFrames schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:10:
Hallo,

Lang geleden heb ik ooit een IQ test gedaan en daar kwam ongeveer een score van 90 uit (kan iets lager of hoger liggen). Het punt is dat volgens de IQ schaal, ik ergens op MBO niveau moet zitten.

Maar ik ben een HBO student en zit in mijn 2e jaar Software Engineering. Het is niet dat ik veel moeite met de HBO studie heb en het gaat me prima af zonder teveel moeite. Ik heb gewoon mijn P in het eerste jaar behaald. Op een capaciteitentest voor de HBO normgroep scoorde ik gemiddeld.

Anyways, als mijn IQ score zegt dat ik X aankan, waarom is het in de praktijk dan anders gegaan? Is een IQ score wel accuraat of bepaalt een IQ score niet hoever iemand het gaat schoppen in educatie? Ligt het aan de hogeschool waar ik op zit en dat het niveau daar wat lager ligt dan de gemiddelde hogeschool of zijn er eventueel andere redenen waarom de praktijk mij een ander verhaal voorleest?

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hier tegen aankijken.

Hartelijk dank.
IQ is heel slecht in het precies bepalen, je IQ schommelt doorheen de dag bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-02 16:46
Intelligentie is moeilijk te kwantificeren, en dat gaat zo'n test niet accuraat binnen een dag meten. IQ-scores hebben dan ook een standaardafwijking van 15 punten.

Daarnaast komen vele aspecten van menselijke intelligentie niet aan bod bij de gemiddelde test, en zijn wij ook nog eens complexe biologische organismen waarvan het gehele functioneren van dag tot dag (of zelfs van uur tot uur) compleet kan verschillen.

tl;dr: Leuk cijfertje, maar in de praktijk is het niet veel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 06:46
Als de IQ-test goed is en goed is afgenomen, dan zegt het iets en dan vooral over logica en snelheid van de hersenen. Het past als test meestal goed bij techniek (vakken wiskunde en natuurkunde). Iedereen kent de cliché van de gekke professor. Superhoog IQ, maar een gebrek bij andere vaardigheden.

Het schijnt zo te zijn dat humor ook sterk gerelateerd is aan IQ, omdat je als grappenmaker snel verbanden moet leggen. Maar voor een grappenmaker is er naast een hoog IQ dus ook vaardigheid op sociaal gebied nodig.

Uiteindelijk wordt er nauwelijks naar IQ's gekeken op scholen. Op het eind zijn het de cijfers die alles bepalen en die zijn op werkelijke prestaties gebaseerd.

@TheFrames Je zei dat je de test lang geleden hebt gedaan. De score staat niet vast over tijd en zeker als je jong bent, zegt een uitkomst weinig. Kans is groot dat jij (en vele anderen) ondertussen op een correcte test hoger presteert dan wat er op een oude test is behaald.

De IQ-test wordt praktisch meer gebruikt om te kijken wat iemand minimaal kan. Het maximum is niet vast te stellen. Ook kan iemand met een IQ van 160 soms niks toevoegen aan wetenschap en iemand met een IQ van 120 kan meerdere grote ontdekkingen doen. Wie van die twee is dan 'beter'?

Ik kan verder uit ervaring zeggen dat heel slimme mensen ook hele domme dingen kunnen doen en omgekeerd. De prestaties van iemand zijn veel complexer dan wat een IQ-test probeert te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 11:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Laatst op tweakers al een verhaal hierover geplaatst in een andere context.

Smuggler in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"

Iq is een soort van meetbaar. Maar is ook maar een onderdeel van het totale plaatje.

Laat je er in elk geval niet op voorhand door tegenhouden. Al die andere capaciteiten zijn net zo belangrijk om iets te bereiken. En kunnen tot op zekere hoogte aardig compenseren voor een iets lager iq. Als dat al correct is gemeten en niet veranderd is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:22
ffha schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:52:
Intelligentie is moeilijk te kwantificeren, en dat gaat zo'n test niet accuraat binnen een dag meten. IQ-scores hebben dan ook een standaardafwijking van 15 punten.

Daarnaast komen vele aspecten van menselijke intelligentie niet aan bod bij de gemiddelde test, en zijn wij ook nog eens complexe biologische organismen waarvan het gehele functioneren van dag tot dag (of zelfs van uur tot uur) compleet kan verschillen.

tl;dr: Leuk cijfertje, maar in de praktijk is het niet veel waard.
Correctie:
Mits goed toegepast kan het een nuttig stukje gereedschap zijn.

Ik ben psychiater en het gebruiken van screeners en testen voor intelligentie kan van toegevoegde waarde zijn als je ze goed indiceert (wanneer, waarom en bij wie?) afneemt (geen belemmerende omstandigheden) en interpreteert.

Ik lees hierboven al zat voorbeelden waar het mis gaat. En gelukkig ook wat zuinige dingen :) .

Een harde koppeling met schoolniveau is er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Ik ben vaak door een iq test heen gehaald, en scoorde daarbij consequent heel ruim boven de 100.

Maar nu komt het; nooit veel moeite hoeven doen op school. En dus nooit leren leren.

Kan je vertellen dat mijn studie bedrijfskunde vrij dramatisch is verlopen. Deels doordat het daar meer om kennis dan om begrip ging. Maar ik wil maar zeggen dat de link tussen IQ en studieresultaten erg beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:26

Honesty

kattenneus!

Hoe oud was je bij die iq test? Het is moeilijk om bijv bij kinderen goed een iq te testen.

Verder zijn er natuurlijk belangrijke zaken om een hbo te halen dan alleen iq. Je hebt doorzettingsvermogen nodig, samen werken, leervermogen en strategieën.
Maar als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je iq gewoon te laag getest en zeker als alleen je is bijgebleven iq is 90 en dus lager dan gemiddeld en juist niet specifiek iinformatie is gegeven over de verschillende onderdelen heb je gewoon geen goede test gehad.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheFrames schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:38:
[...]

Voornamelijk door het lezen van artikelen op het internet en in het verleden was mij verteld dat IQ een correlatie heeft met opleidingsniveau.
Die is er ook, op populatieniveau. Dat betekent niet dat ieder individu hetzelfde hogere IQ heeft op een opleiding. Daar zit gewoon spreiding in.

Daarnaast kan je gemeten IQ ook gewoon niet correct zijn geweest om redenen die hier al gezegd zijn (matige test, slecht moment, IQ is niet het enige dat telt, etc).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:56
Grappig dan dat zoveel mensen zich erop vast pinnen.

Hier laag advies van leraren, hoge scores op testen. Voor mij werkt het dus in mijn voordeel.

Ik denk dat veel persoonlijkheidstesten, IQ testen waardevol kunnen zijn om globale selecties te maken. Ze houden vaak met meer variabelen rekening dan je denkt. Laat die globale indicatie dus op 80% correct zijn en op 20% incorrect, dan zou ik als bedrijf al tevreden zijn. Het gaat dus misschien wel fout door te denken/verwachten dat instanties mikken om 100% juistheid van een test.

Cru gezegd, who cares about die uitzonderingen. Als je met de standaard 80% juist kunt bedienen, dan zijn die 20% collateral damage en mag je nog steeds blij zijn met die standaard. Je moet dingen in vakjes kunnen plaatsen (media noemt het vaak discrimineren) om aannames te kunnen doen en als deze aanname door grootste deel van de samenleving gedragen word is het zelfs een feit voor de samenleving....

Ben je de uitzondering dan zwem je tegen de stroom, dat vergt dus extra energie, maar zeker niet onmogelijk. Niet leuk, niet terecht, maar wel de realiteit zoals ik hem zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Lang geleden heb ik ooit een IQ test gedaan en daar kwam ongeveer een score van 90 uit (kan iets lager of hoger liggen).
Een van de misverstanden over IQ is dat het een constante is die je met je geboorte meekrijgt, en je het graf mee indraagt. Dat is zeker niet zo. Het schijnt zo te zijn dat wanneer je je intellectueel ontwikkelt, en jezelf mentaal uitdaagt, je IQ kan stijgen. Andersom heeft luiheid en intellectuele armoede een averechts effect.

Ook is het IQ gemodelleerd op een gemiddelde ontwikkeling doorheen je jeugd. Ik begrijp dat je relatief jong bent, als student. Het is goed mogelijk dat jouw ontwikkeling relatief laat op gang is gekomen. Vergeet niet dat het IQ een vergelijking is met je peer group waarbij het gemiddelde altijd 100 is. Als je op je 14'e iets achter loopt, wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat voor de rest van je leven geldt.

Dat je ooit een IQ-test hebt gedaan met uitkomst 90 (+/- 5 punten, op zn minst) - zelfs al zou dat op dat moment een accurate meting zijn geweest - hoeft niet per se iets te zeggen over je huidige IQ.
Anyways, als mijn IQ score zegt dat ik X aankan, waarom is het in de praktijk dan anders gegaan? Is een IQ score wel accuraat of bepaalt een IQ score niet hoever iemand het gaat schoppen in educatie? Ligt het aan de hogeschool waar ik op zit en dat het niveau daar wat lager ligt dan de gemiddelde hogeschool of zijn er eventueel andere redenen waarom de praktijk mij een ander verhaal voorleest?
Er is vast wel een normaalverdeling te maken van het IQ van mensen die een HBO-opleiding hebben afgerond. Ik heb geen idee hoor, maar dat gemiddelde zal vast ergens tussen de 100 en 110 liggen of zo. Dat zal best. En, wellicht gaat er ook een voorspellende waarde uit van kansen op succes op basis van IQ bij aanvang. Hoe sterk die correlatie is? Ik durf het niet te zeggen.

Maar hoe het ook zei, een hoog of laag IQ is geen garantie in die voorspellende waarde. Er gaan veel meer factoren zitten in het succesvol afronden van een studie, zoals concentratie, doorzettingsvermogen, uithoudingsvermogen, persoonlijke interesse, interactie met andere studenten - en een dosis geluk.

IQ, en andere mensen hebben dat al een beetje aangehaald, is echter heilig. Eén getal die wordt gebruikt als proxy voor je kans op succes, en zelfs de waarde die je hebt voor de maatschappij. Ik zou die notie op zn best 20'e eeuws willen noemen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:09:
Tsjah... Ik ben vaak door een iq test heen gehaald, en scoorde daarbij consequent heel ruim boven de 100.

Maar nu komt het; nooit veel moeite hoeven doen op school. En dus nooit leren leren.

Kan je vertellen dat mijn studie bedrijfskunde vrij dramatisch is verlopen. Deels doordat het daar meer om kennis dan om begrip ging. Maar ik wil maar zeggen dat de link tussen IQ en studieresultaten erg beperkt is.
Oef, herkenbaar... Story of my life. Op de basisschool altijd horen dat je je mond moet houden en klasgenoten ook een kans moet geven. VWO met 2x een 4 en 3x een 5 maar gemiddeld een 8, keuze tussen doubleren of door naar havo. Havo geworden, met 2 vingers in mijn neus en een half uur leren mijn CE gehaald. Eerste studie klapte wederom, ik had geen idee hoe ik moest studeren en ging daarmee in enkele vakken stuk. Toch nog een stuk of 44 EC's weten te verzamelen in het eerste jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 16:42
Dat je door meer IQ tests te doen beter wordt in IQ tests zegt wel genoeg IMHO.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pizza_Boom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:25:
[...]
Oef, herkenbaar... Story of my life. Op de basisschool altijd horen dat je je mond moet houden en klasgenoten ook een kans moet geven. VWO met 2x een 4 en 3x een 5 maar gemiddeld een 8, keuze tussen doubleren of door naar havo. Havo geworden, met 2 vingers in mijn neus en een half uur leren mijn CE gehaald. Eerste studie klapte wederom, ik had geen idee hoe ik moest studeren en ging daarmee in enkele vakken stuk. Toch nog een stuk of 44 EC's weten te verzamelen in het eerste jaar.
offtopic:
Haha, idd...

Van de 2e naar 3HAVO gegaan na wat slechte cijfers.
Dat ging er natuurlijk niet in; dus de afspraak gemaakt dat als ik gemiddeld >7,5 stond zonder onvoldoendes, ik naar 4VWO mocht. Weet nog steeds niet hoe; maar dat is gelukt.
Toen naar de universiteit; maar daar maar 23 punten in het eerste jaar.
Door een hiaat in de regels nog de overstap gemaakt van International Business Administration naar Bedrijfskunde. Dat is sindsdien niet meer mogelijk ;)
Bachelor was een drama, veel vakken vier a vijf keer herkanst.

Master eigenlijk met twee vingers in de neus met een 8 afgerond. Beviel me een stuk beter. Begrijpen en nadenken in plaats van elk trimester 1500 paginas uit je hoofd leren voor 50 meerkeuzevragen.

Had ook eigenlijk een technische studie moeten gaan doen. Maarja, eigenwijs he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-05 08:01
MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:31:
[...]

offtopic:
Haha, idd...

Van de 2e naar 3HAVO gegaan na wat slechte cijfers.
Dat ging er natuurlijk niet in; dus de afspraak gemaakt dat als ik gemiddeld >7,5 stond zonder onvoldoendes, ik naar 4VWO mocht. Weet nog steeds niet hoe; maar dat is gelukt.
Toen naar de universiteit; maar daar maar 23 punten in het eerste jaar.
Door een hiaat in de regels nog de overstap gemaakt van International Business Administration naar Bedrijfskunde. Dat is sindsdien niet meer mogelijk ;)
Bachelor was een drama, veel vakken vier a vijf keer herkanst.

Master eigenlijk met twee vingers in de neus met een 8 afgerond. Beviel me een stuk beter. Begrijpen en nadenken in plaats van elk trimester 1500 paginas uit je hoofd leren voor 50 meerkeuzevragen.

Had ook eigenlijk een technische studie moeten gaan doen. Maarja, eigenwijs he ;)
Heerlijk topic dit. En hoe herkenbaar is het bovenstaande verhaal :P Ik heb ooit het label hoogbegaafd opgeplakt gekregen (of dat terecht is, daar mag over gediscussieerd worden). Weinig uitdaging gehad op de middelbare school en daardoor ook nooit geleerd hoe ik moet leren. De ultieme luie leerling. Toen door naar de uni, daar ging het mis. Mijn vrienden die dezelfde studie hebben gedaan maken nog steeds grappen over mijn bachelortijd, waar ik grofweg 6 jaar over heb gedaan. Mijn master heb ik in nog geen 1,5 jaar weten te doen, waar er 2 jaar voor stond.

Zoals verschillende mensen hierboven al hebben aangegeven: IQ is 1 ding, inzet en doorzettingsvermogen is een heel ander verhaal. En dat is minstens zo belangrijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:46
Aangezien dit mijn vakgebied is wil ik hier wel even wat over kwijt. Bij een IQ test zijn vooral 3 factoren erg belangrijk wat betreft kwaliteit:
1. De test zelf. Er zijn talloze “IQ tests” maar er zijn maar enkele die ook echt goed onderzocht en gevalideerd en regelmatig opnieuw gevalideerd zijn.

2. De persoon die de test afneemt. Die moet daarin geschoold zijn en oog hebben voor factoren die de afname kunnen beïnvloeden (zoals faalangst bijvoorbeeld, maar ook slecht zicht of gehoorsproblemen)

3. De persoon (doorgaans een psycholoog) die de testresultaten interpreteert. Deze moet kennis hebben van de test, statistiek en natuurlijk van intelligentie en relevante psychologische factoren die van invloed kunnen zijn.

Als deze drie factoren in orde zijn heb je een basis voor een betrouwbare intelligentiemeting. Maar er zijn dan nog steeds factoren waar je rekening mee moet houden. Je kunt bijvoorbeeld niet betrouwbaar de intelligentie meten als iemand een ernstige depressie heeft of een ernstige PTSS heeft of psychotisch is.

Vervolgens is nog de vraag: hoe voorspelt IQ succes in een opleiding? Op groepsniveau heel aardig, daar is het IQ ook ooit voor ontwikkeld dus dat er een sterk verband is, is wat dat betreft logisch. Maar op individueel niveau spelen andere factoren natuurlijk ook sterk mee, zoals motivatie, levensgebeurtenissen/omstandigheden en psychische problemen. Dus ja, dan kan het prima zijn dat je met een hoog IQ toch een relatief lagere opleiding haalt of juist andersom.

Is een IQ meting dus nuttig? Dat hangt af van wat je precies wil weten. Het kan heel nuttig zijn mits aan alle boven beschreven voorwaarden is voldaan en degene die je testuitslagen uitlegt ook rekening houdt met marges van onzekerheid en andere factoren die van belang zijn voor de resultaten in de opleiding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 14:25
ffha schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:52:
Die standaarddeviatie van 15 punten zegt iets over de verdeling binnen de populatie, niet over nauwkeurigheid van de meting. In de theoretische situatie dat iq tests perfect zouden zijn, is die sd nog steeds 15,het gemiddelde 100, en heeft 68.27% van de bevolking een iq tussen 85 en 115.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Hallo,

Lang geleden heb ik ooit een IQ test gedaan en daar kwam ongeveer een score van 90 uit (kan iets lager of hoger liggen). Het punt is dat volgens de IQ schaal, ik ergens op MBO niveau moet zitten.
Is er 1 test gedaan of is het meerdere keren gedaan? Een test wordt beinvloed door heel veel factoren. Als je moe bent zul je lager scoren terwijl je IQ je dan niet dommer bent alleen minder geconcentreerd. Als je tijdens de test veel andere dingen aan je hoofd hebt kan je hoger of lager scoren (hoger omdat je hersens op full speed werken, of lager door de afleiding van andere zaken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 13:42

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hier tegen aankijken.
Een IQ is absoluut geen goede meting van iemands potentieel, en is nergens voor van belang. Ga zo door, zeker als het je zonder al teveel moeite lukt! Pas als je je aan het doodwerken bent zou ik me zorgen gaan maken!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 12:22
Brent schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Een IQ is absoluut geen goede meting van iemands potentieel, en is nergens voor van belang. Ga zo door, zeker als het je zonder al teveel moeite lukt! Pas als je je aan het doodwerken bent zou ik me zorgen gaan maken!
Pittige uitspraak, kan je die verder toelichten? IQ en bepaalde karaktertrekken zijn namelijk de beste voorspeller van succes. IQ is daarmee toch juist de juiste representatie van iemands potentie?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Dennisweb schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:25:
Ik kan alleen maar mijn ervaring delen. Tijdens een depressie een IQ-test bij de psycholoog moeten doen. Die was zo laag, dat er de conclusie werd getrokken dat ik mentaal overvraagd ben. Ik zou niks snappen. De docent zou mij alles honderd keer uit moeten leggen. Ik zou de traagste van de groep zijn.

Sterker nog: ik zat bijna tegen verstandelijk beperkt aan. De IQ-test richtte zich vooral op wiskunde, ruimtelijk denken, reeksen et cetera. Dat is niet mijn sterkste kant. Woordenschat kwam ook voorbij. Daar schitterde ik. Niet zo gek, als je journalistiek studeert. Alleen werd dat niet gezien als ‘een toevoeging aan het IQ’, maar als afleiding. Mijn woordenschat was een afleiding voor mijn veel te lage IQ. Ik doe me slimmer voor dan ik ben.

Goed, tot zover de theorie. Hoe zit dat in de praktijk? Ik ben na de brugklas begonnen met havo. Wiskunde, natuurkunde, biologie werd drie keer niks. De rest van de maatschappijvakken gingen helemaal prima. Nederlands, Engels, Duits, maatschappijleer, geen probleem. Toch moest ik havo verlaten, want drie onvoldoendes mogen niet.

Daarna heb ik twee jaar met mijn vingers in de neus me zwaar zitten vervelen op het hoogste niveau van het vmbo. Ik had geen wiskunde. Had ik gewisseld voor economie. Het ging me super af. Nederlands ging me zo goed af dat de docent vroeg of ik haar antwoordmodellen voor andere klassen nog eens na wilde lopen. :+

Mijn diploma voor het vmbo was dan ook zo binnen. Totaal niet spannend. Ik had een score van een negen gemiddeld. Ik mocht kiezen: of MBO IT, of toch nog twee jaar havo doen. Ik koos havo. Maar dan zonder wiskunde en tekenen en met Frans en Informatica. Dat mocht toen nog.

Ook hier na twee jaar een diploma behaald met een gemiddelde van een 8,5. Ik ben daarna hbo journalistiek gaan doen. Bij aanvang van de studie bleek ik Ménière te hebben. Daardoor in zes jaar afgestudeerd in plaats van vier. Ook dat diploma had ik op zak.

Maar ik ben dus NOOIT de student geweest die er niks van begrijpt. Ik had mijn werk altijd als eerste af. Heb me verveeld op mijn stage. Waar ervaren bureauredacteuren uren over deden, had ik in vier uurtjes wel gefikst. De rest van de dag had ik geen zak te doen en vrat ik me een ongeluk in ontbijtkoeken. Heb nog nooit zoveel thee gedronken. Alleen was ik te vaak ziek voor een baan, dus moest ik wat anders bedenken.

Een uitkering of liever een eigen bedrijf uitbreiden? Ik was het bedrijf al op mijn zeventiende begonnen. Inmiddels werk ik al die jaren als copywriter en doe ik ook IT-klussen. Geen opleiding voor gehad. Ik heb het mezelf geleerd.

Dus, zegt je IQ echt iets over je? In mijn geval betwijfel ik dat ten zeerste. :)
Heb je misschien een intelligentiekloof tussen verbaal en performaal?

Mijn ervaringen met IQ testen is dat de analyse die er bij komt meer inzicht geeft dan het absolute getal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
battler schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:27:
[...]

Pittige uitspraak, kan je die verder toelichten? IQ en bepaalde karaktertrekken zijn namelijk de beste voorspeller van succes.
Absoluut niet. De beste voorspeller van succes is opleidingsniveau ouders en sociale context, zie bijv. https://www.sciencedaily..../2019/12/191218153459.htm

Het nut van IQ scores is veel beperkter dan velen denken, en wegens de culturele bias inherent aan zo'n soort test zegt het uiteindelijk weinig over iemands kunnen, en dat is van veel groter belang dan een theoretisch potentieel, zoals de TS mooi illustreert. Ik ken ook geen wetenschappers die er anders over denken, maar je weet, mensen met meningen gaan graag met de feiten aan de haal :/ Pittig enkel als je teveel luisterde naar mensen die er weinig vanaf weten ;) Neem eens een kijkje hier bijv.: Wikipedia: Intelligence quotient

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 05-05-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Brent De bron die je aanhaalt heeft iets heel anders onderzocht, daar gaat het om academisch succes en waarbij er een correlatie is met hoogopgeleide ouders en welvaart.

Dat het weinig zegt over iemands specifieke kunde is logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
battler schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:47:

Dat het weinig zegt over iemands specifieke kunde is logisch.
Ik denk dat je academisch presteren als proxy kunt gebruiken, maar evenzo, naar voorspellers zoeken voor een specifieke kunde, daar heb ik nog nooit iemand om horen vragen ;) Het beste bewijs van @TheFrames kunnen zit hem in het wat hij doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Hallo,

Maar ik ben een HBO student en zit in mijn 2e jaar Software Engineering. Het is niet dat ik veel moeite met de HBO studie heb en het gaat me prima af zonder teveel moeite. Ik heb gewoon mijn P in het eerste jaar behaald. Op een capaciteitentest voor de HBO normgroep scoorde ik gemiddeld.
Mijn gevoel is dat je niet heel goed testbaar bent. Nu hebben IQ tests notoir brede marges, maar het kan dat je net even andere verbanden legt dan gemiddeld, en daardoor veel vragen naar associatieve patronen "fout" beantwoordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 23:06
Alles is hierboven al gezegd, maar ik wil toch even een eigen ervaring delen. Als 14-jarige zat ik op een middelbare school (België) in een richting met hoofdvakken Latijn en wiskunde. Mijn resultaten waren eerder zwak. Ik mocht telkens door, maar ik was in geen enkel vak goed. Leerkrachten konden er ook geen hoogte van krijgen, ik kreeg vaak "hij toont niet wat hij kan", "er zit meer in" als commentaar. Bij Latijn had ik grote moeite met een examen op oefeningen, terwijl mijn klasgenoten dat allemaal beter deden. Dat konden ze immers uit hun hoofd leren. Een examen op vertaling van een tekst werd door hen als "moeilijker" ervaren, maar daar scoorde ik dan weer goed in. Niet super, maar net onder de sterke klasgenoten. Terwijl de andere "zwakkeren" allemaal goede oefeningen en slechte vertalingen deden, was het bij mij dus andersom. Conclusie: hij doet niet genoeg moeite voor de oefeningen.

Bij de overgang naar een volgende graad heb ik beslist om voor een richting te kiezen zonder Latijn, maar wel nog met wiskunde. Mijn wiskundeleraar vond dat een bijzonder slecht idee. Hij wou niet meer zeggen dan "het kan lukken", zijn letterlijke woorden tegen mijn ouders waren "hij heeft zijn kans".

In die nieuwe richting bleek ik a) bij de besten te zijn qua talen (want dat beetje Latijn dat ik gehad had, gaf me heel wat voordeel in bijv Frans), en b) de beste te zijn in wiskunde. Ik had nu immers tijd om me met wiskunde bezig te houden, en hoefde geen uren aan Latijn te besteden, aan dingen die ik toch niet uit mijn hoofd geleerd kreeg. Dat was en is namelijk mijn grote probleem: ik kan dingen reproduceren wanneer ik ze begrijp, maar puur uit het hoofd leren zonder associaties en constructies te kunnen maken lukt me niet.

Ondertussen heb ik een universitair masterdiploma Wiskunde.

Neem ik het mijn leerkrachten van toen kwalijk dat ze mij verkeerd advies gaven? Nee, ik begrijp dat ik een atypische leerling was, en dat ze gewoon hun ervaring volgden. Alleen was die ervaring niet rechtstreeks op mij toepasbaar. Gelukkig ben ik niet gedwongen tot radicaal verkeerde keuzes...

Conclusie: een test is maar een test. Het is een moment-opname, en er zijn profielen die slecht scoren op de test terwijl ze wel de onderliggende capaciteiten hebben. Er zijn ook heel slimme mensen die gewoon niet goed zijn in het afleggen van examens en testen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb ooit op de middelbare een iqtest gedaan. Er zijn bepaalde dingen waar ik slecht in ben, weet niet meer wat. Maar Nederlands bv ben licht dyslectisch en ruimtelijk inzicht is ook niet fantastisch dus ik scoorde niet zo goed. Nou ja slecht.

Heb in 5.5 jaar tijd mijn hbo en master studie afgerond met 2e afstudeerrichting cum laude met 2 vingers in mijn neus.

Ik denk dat voor sommige mensen die testen nuttig kunnen zijn als ze goed worde afgenomen en geïnterpreteerd. Maar soms ook gewoon niet en dat je je er niet te blind op moet staren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluesbrother
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 14:21

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Leuk topic en veel herkenning. Voor mij ook een actueel topic. Onlangs in Psychologie magazine een artikel over hoogbegaafdheid gelezen. O.a. dat er nieuwe inzichten zijn dat het IQ niet heel veel zegt.

De kenmerken van hoogbegaafdheid kan ik bijna allemaal aanvinken. Mijn vrouw roept al jaren dat veel mensen mijn snelheid van denken niet kunnen volgen en ik veel slimmer ben dan ik zelf dacht/denk. Maar op een IQ test zal ik slecht scoren. Zeker geen 130 die je nodig zou hebben om hoogbegaafd zou maken puur op basis van de IQ test.

Wiskunde heb ik nooit gesnapt en IQ testen met vierkantje, driehoekje rondje zijn voor mij op een of andere manier moeilijk.
Te abstract is voor mij te ingewikkeld. Als ik het echter in de praktijk voor me kan zien dan is het geen enkel probleem en gaat het bij mij sneller dan bij velen.

Ik heb nog steeds moeite te geloven dat ik hoogbegaafd zou zijn. Het klinkt ook nogal aanmatigend. Ik heb hier gelijk twee boeken over gekocht en beide in één keer uitgelezen. Er is mij in ieder geval veel duidelijk geworden. Er zijn veel vormen van intelligentie en ook veel grijstinten. Dat scholen / werkgevers alleen nog vaak in IQ cijfertjes denken is jammer. Maar onlangs bij een grote detacheerder vernomen dat ze er daar ook steeds meer vanaf stappen.

Het blijkt dat voor de IQ tests die ze daar ook gebruiken de MBO niveau 2 kandidaten met gemak slagen en de C++ developers met 20 jaar ervaring zakken als een baksteen.

IQ is één van de factoren die iets zeggen over intelligentie. Maar als je bijvoorbeeld een boek leest als Grit dan zie je dat de minder intelligente mensen vaak verder komen dan de erg intelligente omdat ze vaak harder werken en meer doorzetten (vandaar de titel Grit).

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bluesbrother schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:11:
Dat scholen / werkgevers alleen nog vaak in IQ cijfertjes denken is jammer.
Ik heb nooit op een school of bij een werkgever een IQ test moeten doen. Nu weet ik wel dat het gebeurd dat werkgevers als onderdeel van het sollicitatieproces een IQ test doen, maar scholen heb ik nooit van gehoord.

Een IQ test zegt uiteraard echt niet alles, en het ligt uiteraard aan het beroep ook. Maar onder de streep zou het niet meer of minder dan een redelijk objectieve tool erbij zijn. Meer dan of die andere zo lekker lult bij het sollicitatiegesprek.
Maar als je bijvoorbeeld een boek leest als Grit dan zie je dat de minder intelligente mensen vaak verder komen dan de erg intelligente omdat ze vaak harder werken en meer doorzetten (vandaar de titel Grit).
Waarbij de Nederlandse zesjescultuur ook niet meehelpt nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Sissors Tot een paar jaar geleden heb ik het ook nooit hoeven doen. Toevallig nu bezig met een nieuwe functie en van de 3 bedrijven heb ik er bij 2 een test moeten doen. En bij die 2 hebben ze het absoluut meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakyTwat
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
Interessant topic, deze ga ik volgen. Een drietal jaren geleden zelf ook een assessment (inclusief IQ-test) doorstaan i.v.m. mogelijke promotie op het werk. Door de druk die ervoer (was destijds onder mijn opleidingsniveau begonnen aan mijn loopbaan) zat ik er niet lekker in die dag. Uit de IQ-test kwam naar voren dat ik een praktisch hbo'er ben. Dit terwijl ik juist altijd een luie student was (ook op de middelbare school) en met wat lichte inspanningen goede cijfers haalde. Mijn eindtoets hbo afgesloten met een 8,5 bijvoorbeeld. Mijn ego durft toch te denken dat ik best WO aankan.

Ik ben zeer theoretisch, feitelijk en daarmee wetenschappelijk ingesteld. Althans, dat streef ik na, wetende dat het menselijk brein allerlei beperkingen kent. Zo tref ik regelmatig personen die een WO-diploma hebben, om er vervolgens de meest vage drogredenaties op na te houden (zeker tijdens deze pandemie erg prominent geworden). Aan alleen cognitief vermogen heb je simpelweg niet voldoende. Goed denken begint daarom met begrijpen hoe je goed moet denken. Metacognitie noemt men dat. Iets waar weinig aandacht voor is op school. Net zoals je nooit echt leert hoe je moet leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
battler schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:50:
@Sissors Tot een paar jaar geleden heb ik het ook nooit hoeven doen. Toevallig nu bezig met een nieuwe functie en van de 3 bedrijven heb ik er bij 2 een test moeten doen. En bij die 2 hebben ze het absoluut meegenomen.
Ik ken het eigenlijk alleen van consultancy, die natuurlijk vol gelovig zijn in dit soort pseudo-wetenschap. Wat voor bedrijven waren dat, als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Brent Voor mij was het ook nieuw. Een middelgroot bedrijf (+ 1000 man) en een groot bedrijf (tienduizenden medewerkers). Voor beiden bedrijven waren het senior management posities, 1 via recruiter andere direct. Beiden bedrijven hadden vooraf aangegeven er niet al te veel waarden aan te hechten in de praktijk is dit absoluut anders gegaan, in dit geval in mijn voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:12
Ook eens een IQ en een EQ test moeten doen voor een functie. IQ bleek prima voor de functie, maar op EQ blijkbaar geen match. Destijds wel vervelend, maar nu weet ik dat de functie dan blijkbaar niet zou hebben gepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Part schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Heb je misschien een intelligentiekloof tussen verbaal en performaal?

Mijn ervaringen met IQ testen is dat de analyse die er bij komt meer inzicht geeft dan het absolute getal.
Dat is mij nooit verteld. Ik werd als zwaar autistisch neergezet en dat was het. Dat werd vooral gedaan omdat ik regelmatig duizelig ben. Maar dat komt dus door de Meniere..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bluesbrother schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:11:
Leuk topic en veel herkenning. Voor mij ook een actueel topic. Onlangs in Psychologie magazine een artikel over hoogbegaafdheid gelezen. O.a. dat er nieuwe inzichten zijn dat het IQ niet heel veel zegt.

De kenmerken van hoogbegaafdheid kan ik bijna allemaal aanvinken. Mijn vrouw roept al jaren dat veel mensen mijn snelheid van denken niet kunnen volgen en ik veel slimmer ben dan ik zelf dacht/denk. Maar op een IQ test zal ik slecht scoren. Zeker geen 130 die je nodig zou hebben om hoogbegaafd zou maken puur op basis van de IQ test.

Wiskunde heb ik nooit gesnapt en IQ testen met vierkantje, driehoekje rondje zijn voor mij op een of andere manier moeilijk.
Te abstract is voor mij te ingewikkeld. Als ik het echter in de praktijk voor me kan zien dan is het geen enkel probleem en gaat het bij mij sneller dan bij velen.

Ik heb nog steeds moeite te geloven dat ik hoogbegaafd zou zijn. Het klinkt ook nogal aanmatigend. Ik heb hier gelijk twee boeken over gekocht en beide in één keer uitgelezen. Er is mij in ieder geval veel duidelijk geworden. Er zijn veel vormen van intelligentie en ook veel grijstinten. Dat scholen / werkgevers alleen nog vaak in IQ cijfertjes denken is jammer. Maar onlangs bij een grote detacheerder vernomen dat ze er daar ook steeds meer vanaf stappen.

Het blijkt dat voor de IQ tests die ze daar ook gebruiken de MBO niveau 2 kandidaten met gemak slagen en de C++ developers met 20 jaar ervaring zakken als een baksteen.

IQ is één van de factoren die iets zeggen over intelligentie. Maar als je bijvoorbeeld een boek leest als Grit dan zie je dat de minder intelligente mensen vaak verder komen dan de erg intelligente omdat ze vaak harder werken en meer doorzetten (vandaar de titel Grit).
Klinkt als een gevalletje conceptueel denker.
( https://www.geniaaloprech...s-conceptueel-denken.html )

Intelligentie wordt inderdaad zeer ééndimensionaal vertaald in onze maatschappij. Veelal wordt intelligentie getoetst aan IQ testen, behaalde opleiding of het niveau van verbale communicatie terwijl intelligentie veel meer lagen heeft.

Ik heb vaak genoeg gezien dat de collega met alle papiertjes aanzienlijk slechter presteerde dan de persoon die niet kon leren uit boeken maar zichzelf on-the-job ontwikkelde en tot de meest geniale inzichten kwam.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:46
Dennisweb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:16:
[...]

Dat is mij nooit verteld. Ik werd als zwaar autistisch neergezet en dat was het. Dat werd vooral gedaan omdat ik regelmatig duizelig ben. Maar dat komt dus door de Meniere..
Wat is dit voor vaag verhaal? Bij wat voor professional ben jij in Godsnaam geweest?
Ten eerste heeft autisme niets met duizeligheid te maken, ten tweede kan autisme ook niet met een IQ test vastgesteld worden (een IQ test kan wel onderdeel zijn van een veel uitgebreider onderzoek naar autisme). Als dit een geregistreerde psycholoog of psychiater is geweest en het is zo gegaan als jij zegt dan is dat gewoon bizar en klachtwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Maar ik ben een HBO student en zit in mijn 2e jaar Software Engineering. Het is niet dat ik veel moeite met de HBO studie heb en het gaat me prima af zonder teveel moeite. Ik heb gewoon mijn P in het eerste jaar behaald.
Een IQ test is sowieso een momentopname. Misschien had je destijds gewoon je dag niet en daarnaast kun je het maken van IQ tests leren. De vraag is dan natuurlijk ook wat het nog zegt.

Maar goed, als jij die HBO studie daadwerkelijk gaat afronden, geloof ik er persoonlijk ook niet in dat jij een IQ van 90 hebt.

Je kunt ook altijd een nieuwe IQ test doen :P Misschien scoor je inmiddels wel hoger :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Dennisweb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:16:
[...]

Ik denk dat de test dan erg slecht is afgenomen is of dat je in een hele slechte periode zat.
Eigenlijk zou Meniere geen gevolg mogen hebben op de test. Of er moet net in de dagen na een aanval de test afgenomen zijn dan kan dat een zeer vertekend beeld geven. Maar dat komt dan doordat je totaal geen energie of puf meer hebt.

Een goede test geeft de intelligentie per deelaspect. Juist de verschillen per deelaspect kunnen mooi inzicht geven in je zelf en eventuele problemen waar je tegen aan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Citroentjuh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:09:
[...]

Wat is dit voor vaag verhaal? Bij wat voor professional ben jij in Godsnaam geweest?
Ten eerste heeft autisme niets met duizeligheid te maken, ten tweede kan autisme ook niet met een IQ test vastgesteld worden (een IQ test kan wel onderdeel zijn van een veel uitgebreider onderzoek naar autisme). Als dit een geregistreerde psycholoog of psychiater is geweest en het is zo gegaan als jij zegt dan is dat gewoon bizar en klachtwaardig.
Precies. Ik ben bij een psycholoog geweest. Uiteindelijk was ik nog depressiever nadat ik er geweest was dan ervoor. Uiteindelijk ben ik bij een psychiater beland. Dat was de beste keuze ooit. Kreeg een half jaar medicatie tegen de depressie, voelde me langzaamaan weer beter en daarna als genezen weer afscheid genomen.

De psychologen hebben hun werk gewoon niet goed gedaan. Zo werd mij regelmatig gevraagd of ik houd van gamen. Toen ik ze vertelde dat ik daar geen tijd voor heb en het nut niet inzie van het omver schieten van denkbeeldige poppetjes (ieder zijn meug), werd me verteld dat ik fantasieloos ben. ;w

Het geeft maar aan dat een IQ-test zeker niet alles en soms zelfs helemaal niets zegt. Alles ging nogal hak-op-de-tak. Een middagje IQ-test doen en de volgende week blijk je zwakbegaafd en autistisch. Er klopte geen hout van. Ik was nog wel zo helder dat ik dat zelf ook wel inzag. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:25:
Dat je door meer IQ tests te doen beter wordt in IQ tests zegt wel genoeg IMHO.
Daarom kan je dus ook geen officiële IQ test doen als je recentelijk al getest bent, omdat er dan geen bruikbaar resultaat meer uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Dennisweb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:18:
[...]

Precies. Ik ben bij een psycholoog geweest. Uiteindelijk was ik nog depressiever nadat ik er geweest was dan ervoor. Uiteindelijk ben ik bij een psychiater beland. Dat was de beste keuze ooit. Kreeg een half jaar medicatie tegen de depressie, voelde me langzaamaan weer beter en daarna als genezen weer afscheid genomen.

De psychologen hebben hun werk gewoon niet goed gedaan. Zo werd mij regelmatig gevraagd of ik houd van gamen. Toen ik ze vertelde dat ik daar geen tijd voor heb en het nut niet inzie van het omver schieten van denkbeeldige poppetjes (ieder zijn meug), werd me verteld dat ik fantasieloos ben. ;w

Het geeft maar aan dat een IQ-test zeker niet alles en soms zelfs helemaal niets zegt. Alles ging nogal hak-op-de-tak. Een middagje IQ-test doen en de volgende week blijk je zwakbegaafd en autistisch. Er klopte geen hout van. Ik was nog wel zo helder dat ik dat zelf ook wel inzag. |:(
Klinkt als behoorlijk prutswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Laatst online: 08-04 23:07
MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:09:

Zelfde hier!

- kunnen leren
- structureren
- plannen
- motivatie / volharding
- discipline

Die eigenschappen zijn misschien nog wel belangrijker..

Een IQ test zegt wat over potentieel, capaciteiten, ruimtelijk inzicht etc..

waar ik bijvoorbeeld ook tegenaan loop / liep. Dingen die voor mij logisch zijn, verbanden die ik zie… zien anderen niet en het is moeilijk om de logica/link danwel ‘gravity’ ervan onder woorden te brengen. En onlogische dingen (zoals studies ingericht zijn) kosten mij veel moeite om te begrijpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:32
IQ van 140, na de basisschool (met de hoogste cito score van noord nederland) naar het gymnasium gegaan, na een half jaar naar een mavo/havo/vwo brugklas gegaan, toen havo, met 3 havo naar het mbo, daar 5 jaar over een 4 jarige opleiding gedaan en alleen een mbo-4 diploma gehaald.
Altijd al een luie leerling geweest. Spijt? Soms, maar als ik niet zo mijn mbo had verzaakt had ik nooit mijn huidige vrouw in de kroeg leren kennen. Das ook wat waard.

Dus nee, IQ en opleiding gaan niet altijd samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:56
Mr_Viking schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:30:
[...]
waar ik bijvoorbeeld ook tegenaan loop / liep. Dingen die voor mij logisch zijn, verbanden die ik zie… zien anderen niet en het is moeilijk om de logica/link danwel ‘gravity’ ervan onder woorden te brengen. En onlogische dingen (zoals studies ingericht zijn) kosten mij veel moeite om te begrijpen..
Dat werkt toch 2 kanten op dan? Zij begrijpen jou niet, jij hun niet, maar er zijn mensen die je wel in 1x begrijpen toch?

define logic :+

Een goede leraar kan het op meerdere manieren uitleggen. Soms is het zo krom als bij NL dat verdomde 'smurfen'. Ik begreep daar geen zak van totdat een directrice bij het vierkante rooster mij aanraadde om 'maken' te gebruiken en toen viel alles op zijn plaats!

Zoeken naar mensen die je begrijpen/aanvoelen en leren dingen op verschillende manieren uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansonz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 19:46
Ik zou me er niet te veel van aantrekken, als het gewoon goed gaat gaat het goed zo simpel is het.

Zelf heb ik ooit een iq uitslag van 116 gekregen uit een uitgebreide test, maar mijn taal kunde was ook slecht toen.

Ik daar in tegen kan slecht presteren op school en presteer beter in de praktijk.

Heb nooit een diploma kunnen behalen door verschillende factoren in mijn leven.

En de uitslag hangt ook van veel factoren af het blijft een moment opnamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:04:
IQ van 140, na de basisschool (met de hoogste cito score van noord nederland) naar het gymnasium gegaan, na een half jaar naar een mavo/havo/vwo brugklas gegaan, toen havo, met 3 havo naar het mbo, daar 5 jaar over een 4 jarige opleiding gedaan en alleen een mbo-4 diploma gehaald.
Altijd al een luie leerling geweest. Spijt? Soms, maar als ik niet zo mijn mbo had verzaakt had ik nooit mijn huidige vrouw in de kroeg leren kennen. Das ook wat waard.

Ik ken meerdere mensen die de cito foutloos hebben gemaakt, waaronder mijn vrouw en haar broertje. Dus ik vraag me af wat je daarmee bedoelt :)

Bij mijn vrouw verliepen opleidingen wel wat rommelig. Maar na wat omwegen een HBO diploma gehaald.

Haar broertje is advocaat en heeft daarnaast ook een studie Economie afgerond.

Ikzelf moest bijna blijven zitten op de basisschool, maar omdat er uit mijn cito havo / vwo advies kwam, mocht ik toch verder _O- (ik keek de hele dag naar buiten ipv op te letten)

Toen ik in de eerste brugklas zat, deed mijn middelbare school mee aan een nationaal IQ onderzoek. Ik had de hoogste score van mijn jaar (180 leerlingen, score van 136).

Daarna heb ik er alsnog een beetje een potje van gemaakt, dat wel. Door wat akkefietjes bijna van school gestuurd. Alsnog havo gehaald, Hogere Informatica propedeuse, en tweede jaar (net zoals @TheFrames eigenlijk ;) ).

En toen kreeg ik dikke ruzie met mijn ouders, ben vervolgens fulltime gaan werken als programmeur, zodat ik op mezelf kon wonen. Opleiding combineren met fulltime baan heb ik geprobeerd, maar lukte niet echt. HBO dropout dus.

Later nog wel diverse cursussen gedaan. Waaronder diverse vakken gehaald bij de Open Universiteit (focus diploma Bedrijfsprocessen en ICT, en meerdere vakken Informatica).

Ik kan wel prima leren. Alleen moet ik mij er volledig op kunnen richten. En als er dan iets misgaat op mijn werk waardoor ik vaak moet overwerken, of privé issues zijn met mijn gezin / familie... tsja, dan houdt het weer op.

Wel viel ik in 1 ding nogal op... ik haalde op de middelbare school praktisch alleen maar negens en tienen voor wiskunde B. En soms verzon ik zelf kortere formules zodat ik minder hoefde op te schrijven. Dus dan kalkte de docent het hele bord vol en dan riep ik dat ik hetzelfde in een paar regels kon.

Mijn wiskunde docent pakte dit wel goed op overigens. Ik mocht huiswerk van andere vakken - waar ik niet zo goed in was - maken tijdens de les. En als het voor mij handig uitkwam qua tussenuren, mocht ik de lessen wiskunde B met de VWO klas volgen. Ging ik gezellig daarbij zitten :)

Alleen jammer dat ik daar nooit meer iets mee gedaan heb. Als software developer ben ik soms wel lekker aan het puzzelen, maar is toch anders.

Mijn vader was overigens werktuigbouwkundig ingenieur en vond het prachtig om allerlei constructies door te rekenen. Dus ik heb het niet van een vreemde.

Heb alleen wel als handicap dat ik een vorm van autisme heb (Asperger). Dit maakt het lastig voor mij om constant te presteren, en al helemaal om allerlei dingen te combineren. 1 ding tegelijk :)

Als ik dan naar mensen kijk zoals het broertje van mijn vrouw, of haar neef... dat is toch andere koek. Hebben beiden 2 WO studies tegelijkertijd gedaan zonder erg ervoor te hoeven buffelen. Genoten ook gewoon van het studentenleven etc. De ene is advocaat, de andere heeft goede functie bij de Shell... tsja.

Daar ben ik wel jaloers op hoor. Ik heb een prima baan als software developer, maar als ik dan zie wat die gasten verdienen... nou dat haal ik bij lange na niet.

Het is dat ik hier redelijk anoniem ben _O- (zou me teveel schamen om überhaupt over zoiets als IQ tegen die mensen te beginnen)

Met een hoge IQ score alleen koop je geen mooi huis, geen gave auto en ga je niet vervroegd met pensioen. Je hebt er eigenlijk geen ene moer aan, als je het niet kunt omzetten in uitzonderlijke prestaties.

En dat is wat telt. Discipline, doorzettingsvermogen, liefde voor wat je dagelijks doet, etc.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-05 17:37
Wat een IQ test eigenlijk zelden boven water haalt zijn discipline en motivatie. Laat dat nou net 2 factoren zijn die behoorlijk zwaar wegen bij het boeken van successen in je carriere. Daarnaast kan je goed zijn in 1 ding en matig zijn in andere dingen. Ik ken verschillende mensen in de IT en bijvoorbeeld sales die bijzonder goed in hun vak zijn, maar hooguit een gemiddeld scoren op een IQ test.

Ik heb (naar mijn weten) nooit een IQ test gemaakt, maar kreeg havo/vwo advies omdat ik op de basisschool zelden onder de 8 scoorde voor toetsen. 'Slecht gedrag' aangezien ik vaker bezig was met andere dingen (niet opletten, naar buiten staren, kletsen/kloten met de buren), ik heb behoorlijk wat strafwerk moeten schrijven op de basisschool.

Met dezelfde mentaliteit (en tegenzin) naar de havo gaan was geen succes, ik was een twijfelgeval (ivm matige cijfers) en door 'slecht gedrag' dus naar het vmbo gegaan. Wel uiteindelijk een hbo papiertje kunnen halen met enige doorzettingsvermogen. Ik heb klasgenoten gehad die het HBO beter en sneller dan mij hebben gedaan en nu carriere wise het beter hebben, terwijl zij meer moeite moesten doen om dezelfde resultaten te behalen.

TLDR; IQ is slechts een (klein) deel van wat bepaald hoe ver je het schopt. Houding en mentaliteit zijn in mijn inziens veel belangrijker (tenzij je natuurlijk verstandelijk beperkt bent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
OnderDeMotorkap schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:09:
Wat een IQ test eigenlijk zelden boven water haalt zijn discipline en motivatie. Laat dat nou net 2 factoren zijn die behoorlijk zwaar wegen bij het boeken van successen in je carriere.
Laat dat nou net totaal van ondergeschikt belang zijn, zie o.a. bronnen in Kloof hoog- en laagopgeleiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
@Brent @OnderDeMotorkap Dit onderzoek verwijst naar verschillende andere onderzoeken. "Prefrontal Cognitive Ability, Intelligence, Big Five Personality, and the Prediction of Advanced Academic and Workplace Performance". Afhankelijk van welk onderzoek, en binnen dat onderzoek welke test, zijn er verschillende conclusies. Maar zoals de onderzoeker hier (volgens mij) probeert aan te tonen, is zowel IQ (of een manifestatie daarvan) als discipline/zorgvuldigheid (vrije vertaling vanuit mijn kant) van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Maar ze bestudeerden slechts die factoren, lijkt uit het abstract. Uiteraard ligt het voor de hand dat die dingen in enige mate correleren, maar de vraag is hoe significant dat is in relatie met andere factoren. Als je die niet meeneemt weet je dat niet.

Misschien scoren GPUs type Z van merk X een tikkie beter dan merk Y, omdat in merk X betere condensatoren gebruikt. Maar als je weet dat type Z twee generaties oud is en je voor hetzelfde geldt een veel betere kaart kunt krijgen, is dat een zo gering verschil dat het de moeite van kiezen tussen merken niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
CrazyOne schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:04:

Dit is een veel gehoord probleem. Een [ur=https://www.bbc.com/future/article/20150413-the-downsides-of-being-clever]artikel van de BBC[/url] is een goed startpunt, denk ik.

Blijkbaar is een hoog IQ alleen niet genoeg om automatisch tot succes te leiden. En een zeer hoog IQ kan blijkbaar zelfs nieuwe uitdagingen opleveren die mensen met een minder hoog IQ niet tegenkomen. Het blijft een interessante groep mensen, wat dat aangaat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Feit is dat IQ voor een groot deel erfelijk is. Komt daar ook nog bij dat intelligente ouders vaker een riant inkomen hebben en daardoor alle mogelijkheden hebben om hun kinderen te stimuleren het zo ver mogelijk te schoppen in de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
prodesk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:48:
Feit is dat IQ voor een groot deel erfelijk is.
Nee, juist niet. Een andere socio-economische omgeving beinvloed IQ scores veel sterker. Lees het topic eerst even ;)

Pagina: 1