Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2021 23:48 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Voornamelijk door het lezen van artikelen op het internet en in het verleden was mij verteld dat IQ een correlatie heeft met opleidingsniveau.eLScha schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:39:
Buiten het feit dat een IQ-test een momentopname is en het resultaat bij verschillende tests en verschillende momenten kan verschillen; Waar haal je die harde relatie tussen IQ en opleidingsniveau vandaan?
Ja, het gemiddelde IQ op een universiteit ligt hoger dan het gemiddelde IQ op het HBO, maar dat zijn gemiddelden. Op basis van die statistieken zou je kunnen zeggen dat de kans klein is dat iemand met een laag IQ een hoge opleiding gaat doen, maar zeker niet onmogelijk.
IQ is heel slecht in het precies bepalen, je IQ schommelt doorheen de dag bijvoorbeeld.TheFrames schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:10:
Hallo,
Lang geleden heb ik ooit een IQ test gedaan en daar kwam ongeveer een score van 90 uit (kan iets lager of hoger liggen). Het punt is dat volgens de IQ schaal, ik ergens op MBO niveau moet zitten.
Maar ik ben een HBO student en zit in mijn 2e jaar Software Engineering. Het is niet dat ik veel moeite met de HBO studie heb en het gaat me prima af zonder teveel moeite. Ik heb gewoon mijn P in het eerste jaar behaald. Op een capaciteitentest voor de HBO normgroep scoorde ik gemiddeld.
Anyways, als mijn IQ score zegt dat ik X aankan, waarom is het in de praktijk dan anders gegaan? Is een IQ score wel accuraat of bepaalt een IQ score niet hoever iemand het gaat schoppen in educatie? Ligt het aan de hogeschool waar ik op zit en dat het niveau daar wat lager ligt dan de gemiddelde hogeschool of zijn er eventueel andere redenen waarom de praktijk mij een ander verhaal voorleest?
Ik ben benieuwd hoe andere mensen hier tegen aankijken.
Hartelijk dank.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Correctie:ffha schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:52:
Intelligentie is moeilijk te kwantificeren, en dat gaat zo'n test niet accuraat binnen een dag meten. IQ-scores hebben dan ook een standaardafwijking van 15 punten.
Daarnaast komen vele aspecten van menselijke intelligentie niet aan bod bij de gemiddelde test, en zijn wij ook nog eens complexe biologische organismen waarvan het gehele functioneren van dag tot dag (of zelfs van uur tot uur) compleet kan verschillen.
tl;dr: Leuk cijfertje, maar in de praktijk is het niet veel waard.
Festina lente
Die is er ook, op populatieniveau. Dat betekent niet dat ieder individu hetzelfde hogere IQ heeft op een opleiding. Daar zit gewoon spreiding in.TheFrames schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:38:
[...]
Voornamelijk door het lezen van artikelen op het internet en in het verleden was mij verteld dat IQ een correlatie heeft met opleidingsniveau.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Een van de misverstanden over IQ is dat het een constante is die je met je geboorte meekrijgt, en je het graf mee indraagt. Dat is zeker niet zo. Het schijnt zo te zijn dat wanneer je je intellectueel ontwikkelt, en jezelf mentaal uitdaagt, je IQ kan stijgen. Andersom heeft luiheid en intellectuele armoede een averechts effect.TheFrames schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:10:
Lang geleden heb ik ooit een IQ test gedaan en daar kwam ongeveer een score van 90 uit (kan iets lager of hoger liggen).
Er is vast wel een normaalverdeling te maken van het IQ van mensen die een HBO-opleiding hebben afgerond. Ik heb geen idee hoor, maar dat gemiddelde zal vast ergens tussen de 100 en 110 liggen of zo. Dat zal best. En, wellicht gaat er ook een voorspellende waarde uit van kansen op succes op basis van IQ bij aanvang. Hoe sterk die correlatie is? Ik durf het niet te zeggen.Anyways, als mijn IQ score zegt dat ik X aankan, waarom is het in de praktijk dan anders gegaan? Is een IQ score wel accuraat of bepaalt een IQ score niet hoever iemand het gaat schoppen in educatie? Ligt het aan de hogeschool waar ik op zit en dat het niveau daar wat lager ligt dan de gemiddelde hogeschool of zijn er eventueel andere redenen waarom de praktijk mij een ander verhaal voorleest?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Oef, herkenbaar... Story of my life. Op de basisschool altijd horen dat je je mond moet houden en klasgenoten ook een kans moet geven. VWO met 2x een 4 en 3x een 5 maar gemiddeld een 8, keuze tussen doubleren of door naar havo. Havo geworden, met 2 vingers in mijn neus en een half uur leren mijn CE gehaald. Eerste studie klapte wederom, ik had geen idee hoe ik moest studeren en ging daarmee in enkele vakken stuk. Toch nog een stuk of 44 EC's weten te verzamelen in het eerste jaar.MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:09:
Tsjah... Ik ben vaak door een iq test heen gehaald, en scoorde daarbij consequent heel ruim boven de 100.
Maar nu komt het; nooit veel moeite hoeven doen op school. En dus nooit leren leren.
Kan je vertellen dat mijn studie bedrijfskunde vrij dramatisch is verlopen. Deels doordat het daar meer om kennis dan om begrip ging. Maar ik wil maar zeggen dat de link tussen IQ en studieresultaten erg beperkt is.
https://niels.nu
Pizza_Boom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:25:
[...]
Oef, herkenbaar... Story of my life. Op de basisschool altijd horen dat je je mond moet houden en klasgenoten ook een kans moet geven. VWO met 2x een 4 en 3x een 5 maar gemiddeld een 8, keuze tussen doubleren of door naar havo. Havo geworden, met 2 vingers in mijn neus en een half uur leren mijn CE gehaald. Eerste studie klapte wederom, ik had geen idee hoe ik moest studeren en ging daarmee in enkele vakken stuk. Toch nog een stuk of 44 EC's weten te verzamelen in het eerste jaar.
Heerlijk topic dit. En hoe herkenbaar is het bovenstaande verhaalMikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:31:
[...]
offtopic:
Haha, idd...
Van de 2e naar 3HAVO gegaan na wat slechte cijfers.
Dat ging er natuurlijk niet in; dus de afspraak gemaakt dat als ik gemiddeld >7,5 stond zonder onvoldoendes, ik naar 4VWO mocht. Weet nog steeds niet hoe; maar dat is gelukt.
Toen naar de universiteit; maar daar maar 23 punten in het eerste jaar.
Door een hiaat in de regels nog de overstap gemaakt van International Business Administration naar Bedrijfskunde. Dat is sindsdien niet meer mogelijk
Bachelor was een drama, veel vakken vier a vijf keer herkanst.
Master eigenlijk met twee vingers in de neus met een 8 afgerond. Beviel me een stuk beter. Begrijpen en nadenken in plaats van elk trimester 1500 paginas uit je hoofd leren voor 50 meerkeuzevragen.
Had ook eigenlijk een technische studie moeten gaan doen. Maarja, eigenwijs he
Die standaarddeviatie van 15 punten zegt iets over de verdeling binnen de populatie, niet over nauwkeurigheid van de meting. In de theoretische situatie dat iq tests perfect zouden zijn, is die sd nog steeds 15,het gemiddelde 100, en heeft 68.27% van de bevolking een iq tussen 85 en 115.ffha schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:52:
Intelligentie is moeilijk te kwantificeren, en dat gaat zo'n test niet accuraat binnen een dag meten. IQ-scores hebben dan ook een standaardafwijking van 15 punten.
Is er 1 test gedaan of is het meerdere keren gedaan? Een test wordt beinvloed door heel veel factoren. Als je moe bent zul je lager scoren terwijl je IQ je dan niet dommer bent alleen minder geconcentreerd. Als je tijdens de test veel andere dingen aan je hoofd hebt kan je hoger of lager scoren (hoger omdat je hersens op full speed werken, of lager door de afleiding van andere zaken).TheFrames schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:10:
Hallo,
Lang geleden heb ik ooit een IQ test gedaan en daar kwam ongeveer een score van 90 uit (kan iets lager of hoger liggen). Het punt is dat volgens de IQ schaal, ik ergens op MBO niveau moet zitten.
Een IQ is absoluut geen goede meting van iemands potentieel, en is nergens voor van belang. Ga zo door, zeker als het je zonder al teveel moeite lukt! Pas als je je aan het doodwerken bent zou ik me zorgen gaan maken!TheFrames schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:10:
Ik ben benieuwd hoe andere mensen hier tegen aankijken.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Pittige uitspraak, kan je die verder toelichten? IQ en bepaalde karaktertrekken zijn namelijk de beste voorspeller van succes. IQ is daarmee toch juist de juiste representatie van iemands potentie?Brent schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:25:
[...]
Een IQ is absoluut geen goede meting van iemands potentieel, en is nergens voor van belang. Ga zo door, zeker als het je zonder al teveel moeite lukt! Pas als je je aan het doodwerken bent zou ik me zorgen gaan maken!
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Heb je misschien een intelligentiekloof tussen verbaal en performaal?Dennisweb schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:25:
Ik kan alleen maar mijn ervaring delen. Tijdens een depressie een IQ-test bij de psycholoog moeten doen. Die was zo laag, dat er de conclusie werd getrokken dat ik mentaal overvraagd ben. Ik zou niks snappen. De docent zou mij alles honderd keer uit moeten leggen. Ik zou de traagste van de groep zijn.
Sterker nog: ik zat bijna tegen verstandelijk beperkt aan. De IQ-test richtte zich vooral op wiskunde, ruimtelijk denken, reeksen et cetera. Dat is niet mijn sterkste kant. Woordenschat kwam ook voorbij. Daar schitterde ik. Niet zo gek, als je journalistiek studeert. Alleen werd dat niet gezien als ‘een toevoeging aan het IQ’, maar als afleiding. Mijn woordenschat was een afleiding voor mijn veel te lage IQ. Ik doe me slimmer voor dan ik ben.
Goed, tot zover de theorie. Hoe zit dat in de praktijk? Ik ben na de brugklas begonnen met havo. Wiskunde, natuurkunde, biologie werd drie keer niks. De rest van de maatschappijvakken gingen helemaal prima. Nederlands, Engels, Duits, maatschappijleer, geen probleem. Toch moest ik havo verlaten, want drie onvoldoendes mogen niet.
Daarna heb ik twee jaar met mijn vingers in de neus me zwaar zitten vervelen op het hoogste niveau van het vmbo. Ik had geen wiskunde. Had ik gewisseld voor economie. Het ging me super af. Nederlands ging me zo goed af dat de docent vroeg of ik haar antwoordmodellen voor andere klassen nog eens na wilde lopen.![]()
Mijn diploma voor het vmbo was dan ook zo binnen. Totaal niet spannend. Ik had een score van een negen gemiddeld. Ik mocht kiezen: of MBO IT, of toch nog twee jaar havo doen. Ik koos havo. Maar dan zonder wiskunde en tekenen en met Frans en Informatica. Dat mocht toen nog.
Ook hier na twee jaar een diploma behaald met een gemiddelde van een 8,5. Ik ben daarna hbo journalistiek gaan doen. Bij aanvang van de studie bleek ik Ménière te hebben. Daardoor in zes jaar afgestudeerd in plaats van vier. Ook dat diploma had ik op zak.
Maar ik ben dus NOOIT de student geweest die er niks van begrijpt. Ik had mijn werk altijd als eerste af. Heb me verveeld op mijn stage. Waar ervaren bureauredacteuren uren over deden, had ik in vier uurtjes wel gefikst. De rest van de dag had ik geen zak te doen en vrat ik me een ongeluk in ontbijtkoeken. Heb nog nooit zoveel thee gedronken. Alleen was ik te vaak ziek voor een baan, dus moest ik wat anders bedenken.
Een uitkering of liever een eigen bedrijf uitbreiden? Ik was het bedrijf al op mijn zeventiende begonnen. Inmiddels werk ik al die jaren als copywriter en doe ik ook IT-klussen. Geen opleiding voor gehad. Ik heb het mezelf geleerd.
Dus, zegt je IQ echt iets over je? In mijn geval betwijfel ik dat ten zeerste.
Absoluut niet. De beste voorspeller van succes is opleidingsniveau ouders en sociale context, zie bijv. https://www.sciencedaily..../2019/12/191218153459.htmbattler schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Pittige uitspraak, kan je die verder toelichten? IQ en bepaalde karaktertrekken zijn namelijk de beste voorspeller van succes.
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 05-05-2021 10:34 ]
Ik denk dat je academisch presteren als proxy kunt gebruiken, maar evenzo, naar voorspellers zoeken voor een specifieke kunde, daar heb ik nog nooit iemand om horen vragenbattler schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:47:
Dat het weinig zegt over iemands specifieke kunde is logisch.
Mijn gevoel is dat je niet heel goed testbaar bent. Nu hebben IQ tests notoir brede marges, maar het kan dat je net even andere verbanden legt dan gemiddeld, en daardoor veel vragen naar associatieve patronen "fout" beantwoordt.TheFrames schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:10:
Hallo,
Maar ik ben een HBO student en zit in mijn 2e jaar Software Engineering. Het is niet dat ik veel moeite met de HBO studie heb en het gaat me prima af zonder teveel moeite. Ik heb gewoon mijn P in het eerste jaar behaald. Op een capaciteitentest voor de HBO normgroep scoorde ik gemiddeld.
Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.
Ik heb nooit op een school of bij een werkgever een IQ test moeten doen. Nu weet ik wel dat het gebeurd dat werkgevers als onderdeel van het sollicitatieproces een IQ test doen, maar scholen heb ik nooit van gehoord.bluesbrother schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:11:
Dat scholen / werkgevers alleen nog vaak in IQ cijfertjes denken is jammer.
Waarbij de Nederlandse zesjescultuur ook niet meehelpt nee.Maar als je bijvoorbeeld een boek leest als Grit dan zie je dat de minder intelligente mensen vaak verder komen dan de erg intelligente omdat ze vaak harder werken en meer doorzetten (vandaar de titel Grit).
Ik ken het eigenlijk alleen van consultancy, die natuurlijk vol gelovig zijn in dit soort pseudo-wetenschap. Wat voor bedrijven waren dat, als ik vragen mag?battler schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:50:
@Sissors Tot een paar jaar geleden heb ik het ook nooit hoeven doen. Toevallig nu bezig met een nieuwe functie en van de 3 bedrijven heb ik er bij 2 een test moeten doen. En bij die 2 hebben ze het absoluut meegenomen.
Dat is mij nooit verteld. Ik werd als zwaar autistisch neergezet en dat was het. Dat werd vooral gedaan omdat ik regelmatig duizelig ben. Maar dat komt dus door de Meniere..Part schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:28:
[...]
Heb je misschien een intelligentiekloof tussen verbaal en performaal?
Mijn ervaringen met IQ testen is dat de analyse die er bij komt meer inzicht geeft dan het absolute getal.
Klinkt als een gevalletje conceptueel denker.bluesbrother schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:11:
Leuk topic en veel herkenning. Voor mij ook een actueel topic. Onlangs in Psychologie magazine een artikel over hoogbegaafdheid gelezen. O.a. dat er nieuwe inzichten zijn dat het IQ niet heel veel zegt.
De kenmerken van hoogbegaafdheid kan ik bijna allemaal aanvinken. Mijn vrouw roept al jaren dat veel mensen mijn snelheid van denken niet kunnen volgen en ik veel slimmer ben dan ik zelf dacht/denk. Maar op een IQ test zal ik slecht scoren. Zeker geen 130 die je nodig zou hebben om hoogbegaafd zou maken puur op basis van de IQ test.
Wiskunde heb ik nooit gesnapt en IQ testen met vierkantje, driehoekje rondje zijn voor mij op een of andere manier moeilijk.
Te abstract is voor mij te ingewikkeld. Als ik het echter in de praktijk voor me kan zien dan is het geen enkel probleem en gaat het bij mij sneller dan bij velen.
Ik heb nog steeds moeite te geloven dat ik hoogbegaafd zou zijn. Het klinkt ook nogal aanmatigend. Ik heb hier gelijk twee boeken over gekocht en beide in één keer uitgelezen. Er is mij in ieder geval veel duidelijk geworden. Er zijn veel vormen van intelligentie en ook veel grijstinten. Dat scholen / werkgevers alleen nog vaak in IQ cijfertjes denken is jammer. Maar onlangs bij een grote detacheerder vernomen dat ze er daar ook steeds meer vanaf stappen.
Het blijkt dat voor de IQ tests die ze daar ook gebruiken de MBO niveau 2 kandidaten met gemak slagen en de C++ developers met 20 jaar ervaring zakken als een baksteen.
IQ is één van de factoren die iets zeggen over intelligentie. Maar als je bijvoorbeeld een boek leest als Grit dan zie je dat de minder intelligente mensen vaak verder komen dan de erg intelligente omdat ze vaak harder werken en meer doorzetten (vandaar de titel Grit).
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat is dit voor vaag verhaal? Bij wat voor professional ben jij in Godsnaam geweest?Dennisweb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:16:
[...]
Dat is mij nooit verteld. Ik werd als zwaar autistisch neergezet en dat was het. Dat werd vooral gedaan omdat ik regelmatig duizelig ben. Maar dat komt dus door de Meniere..
Een IQ test is sowieso een momentopname. Misschien had je destijds gewoon je dag niet en daarnaast kun je het maken van IQ tests leren. De vraag is dan natuurlijk ook wat het nog zegt.TheFrames schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:10:
Maar ik ben een HBO student en zit in mijn 2e jaar Software Engineering. Het is niet dat ik veel moeite met de HBO studie heb en het gaat me prima af zonder teveel moeite. Ik heb gewoon mijn P in het eerste jaar behaald.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik denk dat de test dan erg slecht is afgenomen is of dat je in een hele slechte periode zat.Dennisweb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:16:
[...]
Dat is mij nooit verteld. Ik werd als zwaar autistisch neergezet en dat was het. Dat werd vooral gedaan omdat ik regelmatig duizelig ben. Maar dat komt dus door de Meniere..
Precies. Ik ben bij een psycholoog geweest. Uiteindelijk was ik nog depressiever nadat ik er geweest was dan ervoor. Uiteindelijk ben ik bij een psychiater beland. Dat was de beste keuze ooit. Kreeg een half jaar medicatie tegen de depressie, voelde me langzaamaan weer beter en daarna als genezen weer afscheid genomen.Citroentjuh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:09:
[...]
Wat is dit voor vaag verhaal? Bij wat voor professional ben jij in Godsnaam geweest?
Ten eerste heeft autisme niets met duizeligheid te maken, ten tweede kan autisme ook niet met een IQ test vastgesteld worden (een IQ test kan wel onderdeel zijn van een veel uitgebreider onderzoek naar autisme). Als dit een geregistreerde psycholoog of psychiater is geweest en het is zo gegaan als jij zegt dan is dat gewoon bizar en klachtwaardig.
Daarom kan je dus ook geen officiële IQ test doen als je recentelijk al getest bent, omdat er dan geen bruikbaar resultaat meer uit komt.Hydra schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:25:
Dat je door meer IQ tests te doen beter wordt in IQ tests zegt wel genoeg IMHO.
Klinkt als behoorlijk prutswerk.Dennisweb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:18:
[...]
Precies. Ik ben bij een psycholoog geweest. Uiteindelijk was ik nog depressiever nadat ik er geweest was dan ervoor. Uiteindelijk ben ik bij een psychiater beland. Dat was de beste keuze ooit. Kreeg een half jaar medicatie tegen de depressie, voelde me langzaamaan weer beter en daarna als genezen weer afscheid genomen.
De psychologen hebben hun werk gewoon niet goed gedaan. Zo werd mij regelmatig gevraagd of ik houd van gamen. Toen ik ze vertelde dat ik daar geen tijd voor heb en het nut niet inzie van het omver schieten van denkbeeldige poppetjes (ieder zijn meug), werd me verteld dat ik fantasieloos ben.![]()
Het geeft maar aan dat een IQ-test zeker niet alles en soms zelfs helemaal niets zegt. Alles ging nogal hak-op-de-tak. Een middagje IQ-test doen en de volgende week blijk je zwakbegaafd en autistisch. Er klopte geen hout van. Ik was nog wel zo helder dat ik dat zelf ook wel inzag.
Zelfde hier!MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:09:
Tsjah... Ik ben vaak door een iq test heen gehaald, en scoorde daarbij consequent heel ruim boven de 100.
Maar nu komt het; nooit veel moeite hoeven doen op school. En dus nooit leren leren.
Kan je vertellen dat mijn studie bedrijfskunde vrij dramatisch is verlopen. Deels doordat het daar meer om kennis dan om begrip ging. Maar ik wil maar zeggen dat de link tussen IQ en studieresultaten erg beperkt is.
Dat werkt toch 2 kanten op dan? Zij begrijpen jou niet, jij hun niet, maar er zijn mensen die je wel in 1x begrijpen toch?Mr_Viking schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:30:
[...]
waar ik bijvoorbeeld ook tegenaan loop / liep. Dingen die voor mij logisch zijn, verbanden die ik zie… zien anderen niet en het is moeilijk om de logica/link danwel ‘gravity’ ervan onder woorden te brengen. En onlogische dingen (zoals studies ingericht zijn) kosten mij veel moeite om te begrijpen..
Ik ken meerdere mensen die de cito foutloos hebben gemaakt, waaronder mijn vrouw en haar broertje. Dus ik vraag me af wat je daarmee bedoeltCrazyOne schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:04:
IQ van 140, na de basisschool (met de hoogste cito score van noord nederland) naar het gymnasium gegaan, na een half jaar naar een mavo/havo/vwo brugklas gegaan, toen havo, met 3 havo naar het mbo, daar 5 jaar over een 4 jarige opleiding gedaan en alleen een mbo-4 diploma gehaald.
Altijd al een luie leerling geweest. Spijt? Soms, maar als ik niet zo mijn mbo had verzaakt had ik nooit mijn huidige vrouw in de kroeg leren kennen. Das ook wat waard.
Dus nee, IQ en opleiding gaan niet altijd samen.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Laat dat nou net totaal van ondergeschikt belang zijn, zie o.a. bronnen in Kloof hoog- en laagopgeleiden?OnderDeMotorkap schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:09:
Wat een IQ test eigenlijk zelden boven water haalt zijn discipline en motivatie. Laat dat nou net 2 factoren zijn die behoorlijk zwaar wegen bij het boeken van successen in je carriere.
Dit is een veel gehoord probleem. Een [ur=https://www.bbc.com/future/article/20150413-the-downsides-of-being-clever]artikel van de BBC[/url] is een goed startpunt, denk ik.CrazyOne schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:04:
IQ van 140, na de basisschool (met de hoogste cito score van noord nederland) naar het gymnasium gegaan, na een half jaar naar een mavo/havo/vwo brugklas gegaan, toen havo, met 3 havo naar het mbo, daar 5 jaar over een 4 jarige opleiding gedaan en alleen een mbo-4 diploma gehaald.
Altijd al een luie leerling geweest. Spijt? Soms, maar als ik niet zo mijn mbo had verzaakt had ik nooit mijn huidige vrouw in de kroeg leren kennen. Das ook wat waard.
Dus nee, IQ en opleiding gaan niet altijd samen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Nee, juist niet. Een andere socio-economische omgeving beinvloed IQ scores veel sterker. Lees het topic eerst evenprodesk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:48:
Feit is dat IQ voor een groot deel erfelijk is.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq