Stroom meten bij 2 fase oplader auto (etron)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Op m'n werk wordt volop de kaart getrokken van hybride auto's.
Om niet overal een laadpaal te plaatsen krijgen alle werknemers deze stekker: https://www.conrad.be/p/v...00766613:kwd-359955404085 (Voltcraft SEM6000FR).
De stekker + app (via bluetooth) maakt het mogelijk om een Excel te exporteren op basis waarvan een onkostennota kan aangevraagd worden.

Door gebruik te maken van de stekker kan er enkel via 1 fase opgeladen worden en de etron lader geeft ook aan dat hij voor 50% gebruikt wordt. Via de Voltcraft app kan ik zien dat er amper amper 1371W verbruikt wordt door de mobiele etron lader (max van Voltcraft stekker is 3680W). Op die manier duurt het laden 12h om 45km te kunnen rijden!

Om tot 100% laadsnelheid te komen zijn dus twee fasen nodig. Omdat de Voltcraft stekker gestandaardiseerd is op m'n werk vroeg ik me af of het mogelijk is om door middel van onderstaande bedrading te komen tot de situatie dat ik door middel van twee Voltcraft stekkers 2 fasig kan laden en daarbij de verbruiken correct kan registreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPAyqoSuhqncAfM7XeAtFfq7mQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a17DohhLg4yoRQ8CHSbuUuQI.png?f=fotoalbum_large

Maw: zouden de voltcraft stekkers het stroomverbruik nog steeds correct meten?
Spreekt voor zich dat de stekkers steeds gelijktijdig moeten schakelen om alles te laten werken.

Beste antwoord (via elvee77 op 05-05-2021 15:06)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:00
Je moet een 7PP stekker aan die universal charger steken met een rode CEE. Die heb je er nu niet bij.
De normale (euro)stekker en de blauwe CEE kunnen max. 3600w laden dus die kunnen nooit op 100%.
Ik zou even uitzoeken waarom er maar met 1300W wordt geladen, als de accu onder de 80% is zou dit toch wel met >3kW moeten gaan lijkt me.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is niet hoe die CEE stekker bedraad hoort te zijn. Nu zet je er 400V op ipv 230V, niet doen dus.

Als die CEE alleen je lader voorstelt ben ik erg benieuwd naar je type lader (typenummer). Laders op puur 2-fase zijn namelijk niet zo gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Is het net niet de bedoeling dat er 400V op de CEE stekker komt door gebruik te maken van de twee fases ipv 1 fase en nuldraad? Vandaar dat de lader 100% werkt ipv 50% of ben ik mis?

Hier foto's van de lader zoals ik hem nu gebruik + van de PCE Typ013 stekker die er apart bijgeleverd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7UXXKxDEyunsK7HxTZBIKTzSbs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CcDqDAbwjg3qIF2kmhelVliY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuBtxzMjN8xuWivMzaeUjEiNm-c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wtI4bB67qNGowxSSPoIAg89G.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOV3cX8cEC9h5fNdFnC1pu4wgUM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DvWPWtOB0ynmur9jSonsthAX.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hru1OsRBrvYWrxIYA23y4fUuVw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rhfAwBFC82oYJwRgSvQWbeHX.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 38% gewijzigd door elvee77 op 03-05-2021 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@elvee77 De stekker in het tweede plaatje is een 1-fase, 16A stekker. Geen 2-fase dus. Deze lijk ik in het derde plaatje alleen niet te zien of heb ik het mis?

Wel is de term 2x16A op de doos wat raar maar dat slaat misschien alleen op de type 2 connector.

De reden dat het laden langzamer gaat is waarschijnlijk omdat de lader, of meer waarschijnlijk, de auto (want daar zit de echte lader) door heeft dat de spanning inzakt. Dit kan door de tussenstekker net te veel zijn.

Heeft de auto een laadstroom indicatie? Laadt hij zonder tussenstekker wel sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het kan ook zijn dat de mobiele lader ingesteld staat op een veilige 6A.
Is daar iets op in te stellen?
@Septillion 2fase laden is gangbaar bij VAG auto's.
Het zijn twee 16A laders die parallel kunnen werken op 1fase (32A laadpaal) of op een andere fase zodat ze 2x16A kunnen trekken op de meest gangbare 11kW laadpaal.

Hierin zie je ook dat de nul en PE beide moeten blijven werken. Het voorgestelde schema gaat dus niet werken.
De CEE stekker is voor 1fase 32A.

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 03-05-2021 20:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proton_ Vanaf de laadpaal kan ik het snappen ja. Ook dat je eventueel de laadpaal als 2x 16 kunt aansluiten. Maar voor een mobiele lader / lader met stekker niet.

Op de foto kan ik niet zo goed zien of het een 16A of een 32A stekker is. De 32A variant komt niet zo vaak voor en zal je in Nederland nooit bij een huis zien. In de industrie zal je ipv de blauwe (1-fase) 32A hier ook sneller de rode (3-fase) 32A zien. Nu viel me net pas op de de Conrad link Belgisch is, daar kan het wat verschillen. Aansluitingen zijn daar wat heftiger dan de matige 3x25A hier dus dan is een 32A stekker wel iets logischer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een mobiele lader is voor een auto niet te onderscheiden van een laadpaal. Beide zijn niet meer dan een bijdehand AC relais. Er wordt geen vermogensomzetting gedaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@elvee77 in de reviews lees ik overigens dat de boel ongeschikt is om mee te verrekenen.
Je werkgever kan beter laadpalen met een backoffice nemen. Dan zijn ook leuke en nuttige dingen zoals loadbalancing mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proton_ Daarom zeg ik, vanaf de paal kan ik het snappen. Maar voor een installatie is in Europa een 2-fase only apparaat zeldzaam. Kan wel zijn dat een 3-fase apparaat een 2-fase aansluitmethode kent.

Voor een plug in device is het uitgesloten in Europa. Er mogen geen 2 losse stekkers aanzitten en dan kom je eigenlijk al uit bij een CEE stekker die er niet is in 2-fase.

@elvee77 VAG is niet zo goed in de documentatie van dat ding gewoon online gooien 8)7 Maar zojuist een handleiding van Porsche gevonden van denk ik dezelfde lader. Uit de handleiding:
De bedieningseenheid herkent automatisch de spanning en de beschikbare stroomsterkte. Via de laadstroombegrenzing kunt u instellen of er met volledig of half laadvermogen wordt opgeladen (100 % of 50 %). De laatst ingestelde laadstroom wordt opgeslagen. Bij het leveren wordt de laadstroom tot 50 % beperkt om te voorkomen dat de elektrische installatie oververhit raakt.
Ik denk dus dat je simpelweg hem nooit op 100% hebt gezet en dat nu pas merkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:55:
@Proton_ Daarom zeg ik, vanaf de paal kan ik het snappen. Maar voor een installatie is in Europa een 2-fase only apparaat zeldzaam. Kan wel zijn dat een 3-fase apparaat een 2-fase aansluitmethode kent.

Voor een plug in device is het uitgesloten in Europa. Er mogen geen 2 losse stekkers aanzitten en dan kom je eigenlijk al uit bij een CEE stekker die er niet is in 2-fase.
De Mennekes Type 2 is ook gewoon driefase :)

Vergelijk het anders met een elektrische kookplaat. Daar is creatief aansluiten ook de norm ;)
Ik denk dus dat je simpelweg hem nooit op 100% hebt gezet en dat nu pas merkt :+
Gezien de foto met blauwe 50% denk ik dat je helemaal gelijk hebt.

100% zou dan 12A zijn, nog niet top.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je moet een 7PP stekker aan die universal charger steken met een rode CEE. Die heb je er nu niet bij.
De normale (euro)stekker en de blauwe CEE kunnen max. 3600w laden dus die kunnen nooit op 100%.
Ik zou even uitzoeken waarom er maar met 1300W wordt geladen, als de accu onder de 80% is zou dit toch wel met >3kW moeten gaan lijkt me.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Even 1 of 2 fase daargelaten, is het niet gewoon makkelijker om in de spreadsheet n*2 op te nemen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jim423 Moet je wel 3-fase hebben :+

@Proton_ Zou kunnen dat hij altijd naar 50% gaat van wat hij denkt te kunnen. En dat hij door de geleverde netspanning (vooraf en/of tijdens laden) inschat dat 12A is wat hij max kan trekken. Dat kan je alleen voorkomen door een degelijke installatie. Meeste random stopcontactjes zijn niet zo geweldig aangelegd dus vind ik het niet gek als hij terug zou schakelen naar 12A. Maar goed, dit is gissen wat de handleiding geeft weinig details.

@DukeBox Dus langzaam en lang laden en je baas voor 2 laten betalen :+ Als ze erin zouden trappen zou dat wel mooi zijn natuurlijk. Maar het betreft hier geen meetfout. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
@Septillion Documentatie is inderdaad zo goed als onvindbaar. Bedankt voor de link want de lader van Porsche lijkt idd dezelfde als degene die ik heb 8) !
De technische info in de manual geeft wel degelijk aan dat het een 2-fase lader is. De artikelnaam van de Porsche lader lijkt verdacht veel op de artikelnaam van de Audi lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbzTTF34GVpOGT20e_0a9B9UU4s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AKoZu4fWKvjDaTH07PN5FisC.png?f=fotoalbum_tile

In de link staat dat de ON/OFF knop 2s moet ingeduwd worden. Na dit heel veel geprobeerd te hebben (waarna ik begon te twijfelen of het wel überhaupt een knop was) sprong hij plots naar 100%, feest :9B !!
Nu merk ik dat hij van ~6A naar ~9A opgeschaald is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1SQnkYMIhNy0Lx7eEYMJPwbL5E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zmvw7Xx0SV7UYzCf64wfuG8t.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK1Gz_88GReXjZAKlk4dk4ER33U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wbumEQkdRW6W3RAOQ0lAiYmX.png?f=fotoalbum_tile

Nog steeds geen 16A op één fase dus. Nu heb ik ergens gelezen dat de stroom ook bepaald wordt door het type connector. Bij het koppelen van een meerfase-connector is dit logisch, maar misschien gaat hij naar 16A als de industriele blauwe CEE gebruikt wordt? In de hoop dat dit het geval is toch gewaagd om verloopstuk morgen te laten toekomen: https://www.kabelshop.nl/...1132910-i9068-t23132.html niet heel duur, dus wel de moeite om eens te proberen :)

@Jim423 Bedankt voor de term "7PP", dit lijkt inderdaad de meerfase connector/kabel te zijn! Na wa googlen kom ik op deze artikelcode: 7PP.971.678.AQ maar buiten ebay en bvb marktplaats (https://www.marktplaats.n...-adapter-audi-e-tron.html) niet onmiddellijk online te koop. Ik zal eens navragen bij m'n garage of dit na te bestellen is.
Zo wordt m'n initiële vraag icm met een rode CEE wel terug actueel :)

[ Voor 14% gewijzigd door elvee77 op 04-05-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 07:52
@elvee77 let wel dat het een H07RN-F 3G1,5 kabel is (1.5mm2) dus kan best warm worden bij 16A.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Steefph schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:22:
@elvee77 let wel dat het een H07RN-F 3G1,5 kabel is (1.5mm2) dus kan best warm worden bij 16A.
Juist... als het werkt zal ik ofwel onmiddellijk gaan voor de rode CEE of wel een andere verloop met 3G2,5 nemen, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik zie het nu ook staan ja. En dat kan ook wel, of het is dus twee van de drie fase van een CEE 400V/16A (rode CEE). Of het is 2-"fase" en de lader bied dezelfde fase van een CEE 230V/32A (grote blauwe CEE) via twee draden aan de auto aan. Deze stekker staat inderdaad tussen de lijst met mogelijke stekkers. Bruikbaar in België maar niet in Nederland.

De verloop die je gekocht hebt is naar een CEE 230V/16A (kleine blauwe CEE). Zelfs maar met een lullige 1,5mm[sup2[/sup] :/ Dat gaat je dus 0,0 opleveren en is gelijk aan de VAG kabel met CEE 230V/16A. Je hebt alleen nog steeds in het midden gelaten of de blauwe CEE die jij hebt de 230V/16A of de 230V/32A is.

Maar goed, op zowel Schuko als de 230V/16 CEE verwacht ik gewoon dat je met 16A kunt laden. Dat is namelijk gewoon de rating van beide connectoren. Als dit niet gebeurd is dit waarschijnlijk doordat de lader een te grote spanningsval ziet en dus niet harder durft te laden. Dit is dus alleen op te lossen door een goede installatie. Voor deel in huis is dit, bij korte afstand alles van de meterkast naar het stopcontact 2,5mm2 en bij langere (>10m ofzo) eigenlijk al 4mm2. En natuurlijk moet je de groep ook niet delen met andere gebruikers. Ofwel, niet elk random stopcontact is zomaar geschikt voor laden met 16A en de lader beschermt je er tegen.

En ook de plug kan dit nadelig beïnvloeden. Vandaar dat ik vroeg of de auto ook een laadindicator hebt zodat je eens zonder die plug kan testen.

Over het meten van de stroom met de pluggen, zolang je Schuko of CEE 230V/16A pakt kan dat dus met de plug. CEE 230V/32A of CEE 400V/16A zijn niet te meten met die plug. Ook niet met meerdere, dat zou gewoon levensgevaarlijke situaties geven. Een losgetrokken stekker staat bij het splitsen namelijk gewoon onder spanning. Eigenlijk is EV meten met pluggen als deze gewoon een goedkope pruts oplossing van je werkgever... :/

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 04-05-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:04
Rating voor schuko is zeker niet 16A continu. Er zijn wel laders die op (bijna) 16A laden via schuko, maar de goede gebruiken dan altijd een temperatuur sensor.
Dus ik denk dat die adapter die je gekocht heb met de blauwe stekker wel 16A gaat leveren. maar dan moet je wel erg goed op letten dan zowel de tussenstekker als je schuko niet te warm worden.
Ik zou adviseren als het werkt om dan alsnog een een paat Ampere lager te gaan zitten, of de boel heel goed in de gaten te houden als je een keer haast hebt en snel wilt laden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ice-T106 Schuko mag gewoon tot 16A continue. Niet alle stekkers kunnen het aan maar stopcontacten (niet verlengsnoeren) moeten het aankunnen. Kan wel zijn dat VAG dat niet doet. Maar goed, belabberde documentatie. Qua warmteproductie ga je het alleen maar erger maken met een 1,5mm2 kabel ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Vreemd genoeg mag het zelfs bij dubbel schuko zonder randaarde terwijl de contacten daar vaak wat dunner zijn.
Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:10:
@DukeBox Dus langzaam en lang laden en je baas voor 2 laten betalen :+ Als ze erin zouden trappen zou dat wel mooi zijn natuurlijk. Maar het betreft hier geen meetfout. :+
Grappenmaker.. ;)

Ik geef alleen aan dat als er 2 fasen gemeten zou moeten worden kan je de meetwaardes theoretisch gewoon x2 doen. Die voltcraft stekkers zijn hoe dan ook geen officieel/geijkt middel om dit bij te houden en omgekeerd kan je prima aantonen dat de laadduur ook maar 1/2 is van anderen die met 1 fase laden.
Je kan die stekkers ook vrij eenvoudig aanpassen ('hacken') qua software en de counter x2 maken.

Hoe dan ook, dit speelt nu niet want er is blijkbaar geen spraken van een 2 fase lader.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2021 09:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Septillion schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:48:
De verloop die je gekocht hebt is naar een CEE 230V/16A (kleine blauwe CEE). Zelfs maar met een lullige 1,5mm[sup2[/sup] :/ Dat gaat je dus 0,0 opleveren en is gelijk aan de VAG kabel met CEE 230V/16A. Je hebt alleen nog steeds in het midden gelaten of de blauwe CEE die jij hebt de 230V/16A of de 230V/32A is.

Maar goed, op zowel Schuko als de 230V/16 CEE verwacht ik gewoon dat je met 16A kunt laden. Dat is namelijk gewoon de rating van beide connectoren.
M'n CEE is 230V/16A. De rating op beide (schuko en CEE) kabels is inderdaad dezelfde, maar dat is natuurlijk de kabel. Volgens mij zit er een logica achter want het lijkt me geen toeval dat op 50% er 6A verbruikt wordt en op 100% 9,5A . Ik zou kunnen volgen in een bewuste keuze van de ontwerpers om 6A en 9,5A te gebruiken indien een huis-tuin-en-keuken schuko stopcontact gebruikt wordt, en zo het risico dat een kast uitslaat zo laag mogelijk te houden. Je kan die stekker namelijk overal in het stopcontact steken, ook op locatie al dan niet met 3G1,5 verlengkabel... het blijft tenslotte ook een mobiele lader. Wanneer je een industriële stekker gebruikt, mag je er sneller van uitgaan dat de installatie 16A aankan.

Nu, de kabel die ik besteld heb is inderdaad fout! 3G1,5 is te gevaarlijk. Ik ga hem wel gebruiken om te testen of de lader "weet" dat er een CEE stekker gebruikt wordt.
De connector die in de lader gaat heeft in elk geval een fysisch verschil tussen schuko en CEE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JKGnXm2l_vcZziCFAgsGaibQ-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kJtBqofdNYlt7lEbQ9g4Jqgq.png?f=user_large
Ik zal het resultaat van de test laten weten ;)
Als dit niet gebeurd is dit waarschijnlijk doordat de lader een te grote spanningsval ziet en dus niet harder durft te laden. Dit is dus alleen op te lossen door een goede installatie. Voor deel in huis is dit, bij korte afstand alles van de meterkast naar het stopcontact 2,5mm2 en bij langere (>10m ofzo) eigenlijk al 4mm2. En natuurlijk moet je de groep ook niet delen met andere gebruikers. Ofwel, niet elk random stopcontact is zomaar geschikt voor laden met 16A en de lader beschermt je er tegen.

En ook de plug kan dit nadelig beïnvloeden. Vandaar dat ik vroeg of de auto ook een laadindicator hebt zodat je eens zonder die plug kan testen
Ik heb zelf m'n 3-fase elektriciteitskast geplaatst en laten keuren. Alles in de kast is nagelnieuw en het nieuwe Niko stopcontact is zoals het hoort met 3G2,5 verbonden. Het stopcontact staat op 1,5m afstand van de kast. Laden met en zonder Voltcraft ertussen gaat even snel, en de Voltcraft heeft een max stroomvermogen van 3680W. Daarom sluit ik zelf een spanningsval als mogelijke oorzaak voor de 6A op 50% en 9,5A op 100% toch uit. M'n vermoeden is dus dat dit de max waarden zijn bij de schuko stekker.
De audi app (verbonden met de auto) heeft spijtig genoeg geen laadindicator, enkel een geraamde resterende duurtijd en opties zoals uitgesteld laden ed. Moest er een laadindicatie zijn zou ik de Voltcraft niet nodig gehad hebben.
Over het meten van de stroom met de pluggen, zolang je Schuko of CEE 230V/16A pakt kan dat dus met de plug. CEE 230V/32A of CEE 400V/16A zijn niet te meten met die plug. Ook niet met meerdere, dat zou gewoon levensgevaarlijke situaties geven. Een losgetrokken stekker staat bij het splitsen namelijk gewoon onder spanning. Eigenlijk is EV meten met pluggen als deze gewoon een goedkope pruts oplossing van je werkgever... :/
Hier heb je volledig gelijk. Ik zal best op zoek gaan naar een slimme 3 fase meter om in m'n kast te plaatsen. Voorwaarde zal zijn dat ik hem met node-red moet kunnen uitlezen om zo automatisch m'n onkosten nota te genereren :9 .
M'n werk zal op termijn wel laadpalen plaatsen, maar wel pas nadat er volledig overgeschakeld wordt naar 100% elektrisch. Nu zijn alle auto's hybride en kan iedereen met de plug laden en via bluetooth een export vragen om de onkosten nota in te vullen. Sommige mensen hebben geen plaats voor een laadpaal en zo worden die toch niet gediscrimineerd op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Victorie! Met de CEE stekker gaat hij naar 15A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXKhIP4xlTYiihWsrs1fHwdiVPQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wJx6ZvZpwDfQKuWaLfI0EZ2C.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9qUfMRTgf-qnZFlrG7wt67p7oQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/71ftlR9dSrcpLlpLUOVIVBR4.png?f=fotoalbum_tile

Heb offerte gevraagd bij garage voor 7PP stekker, daarmee zal er dus op volle kracht kunnen geladen worden. Bedankt voor de hulp allen!!

[ Voor 12% gewijzigd door elvee77 op 05-05-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kijk.
Over spanningsval hoef je je weinig zorgen te maken: de voltcraft geeft immers 241V en 238V aan dit is keurig.
Met je rode CEE zou ik overigens toch kijken voor een eigen DIN rail kWh meter met export naar excel functie. Voor die paar tientjes is dat een stuk netter dan meerdere voltcrafts in een schuko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Top! Wel erg slordig dat VAG dit niet gewoon in de handleiding zet :/

En meerdere Voltcrafts aan een 400V CEE is gewoon gevaarlijk, dus een 3-fase DIN-rail meter met modbus ofzo zou dan een stuk beter zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
Ter info: ga waarschijnlijk voor deze 3-fase meter gaan: https://www.homewizard.nl...3-fase-din-rail-kwh-meter
Lijkt me veel waarde voor het geld, wel niet zeker of die iets van API heeft en makkelijk te koppelen is met node-red?
Pagina: 1