Douwe egberts Gallery 200 seriële poort benadering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hacky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-01 19:11
Hallo mede-tweakers. Ik heb een (volgens mij in prima staat verkerende) Douwe Egberts Gallery 200 op de kop getikt. Zo eentje die zo'n 10 jaar gelden in ieder bedrijf stond en de hele dag door koffie van gemalen bonen kon produceren.
Nu geeft het apparaat de volgende melding: Wrong app code. Ram version 0. Press "strength" to load defaults.
Nu zit er aan de binnenkant een DIN-9 male plug waar ik mijn seriele kabel op aangesloten heb om eens te zien wat die te zeggen heeft. Bij opstarten zie ik niks binnenkomen.
Na indrukken van de strength button (load defaults) worden er een paar onherkenbare ascii tekens verstuurd naar de seriele monitor op mijn pc. Afhankelijk van de Baudrate krijg ik de volgende gegevens:
4800 baud : ⸮6⸮
9600 baud : [1;1f
19200 baud : ⸮⸮⸮⸮x~xx
38400 baud : ⸮⸮⸮⸮x~xx⸮⸮
57600 baud : ⸮⸮⸮⸮⸮⸮⸮⸮⸮
Dit zegt natuurlijk niks. Ik heb weinig zin om alle seriele instellingen te proberen. De standaard 9600,8,n,1 werkt iig niet.
Ik weet dat vroeger Douwe Egberts monteurs met een laptoppie of DECS-dongle konden verbinden om zo de app code/ram version/configuratie te laden. Als ik weet hoe je met dit apparaat praat, me door een beveiligings-pin moet brute-forcen en dan een veel te ingewikkeld menu moet worstelen dan ben ik al heel ver.
Is er iemand die toevallig weet hoe je zo'n ding benadert?

Beste antwoord (via hacky op 04-05-2021 10:43)

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 13:13
De Gallery 200 is hetzelfde als de Wittenborg FB 5100 volgens mij. Van Wittenborg heb ik een programming guide gevonden: https://www.vendingbar.gr.../01/5100PROG-ES-IN-FB.pdf. Misschien dat je hier wat aan hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Op https://www.libble.eu/dou...-manual-669413/?page=0033 staat het volgende:
PC of terminal (communicatiepoort RS 232 uitsluitend in VIDTS for-maat) (hiermee kunnen de instellingen worden uitgelezen)
Lijkt me dat het VIDTS-formaat hier relevant is, of dat je toch een andere poort nodig hebt?

Helaas staat in de handleiding die zo beschikbaar is geen baudrate of verdere informatie, want die houden ze meestal geheim voor eindgebruikers. Je zou contact op kunnen nemen met DE met de vraag of ze je deze info kunnen geven, aangezien je nu de rechtmatige eigenaar bent en dus in principe gewoon bij de instellingen mag

[ Voor 7% gewijzigd door Oon op 01-05-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
Het lijkt mij dat dit wel de juiste poort is. Kan mij herinneren ergens een plaatje te hebben gezien waar stond dat hier de service "DECS"op aangesloten moet worden.
Helaas kan ik op de Googles niks over VIDTS vinden. Morgen nog maar eens frunniken met de poort-instellingen.
Ik heb al een bedrijf benaderd dat vroeger het onderhoud pleegde aan deze machines, maar de dame achter de telefoon kon mij geen zinnige informatie geven of doorsturen naar iemand die dat wel kon.
Hopelijk schuift er hier een gepensioneerde Douwe Egberts onderhoudsman aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:53
Ik zie dat ze bij sommige bedrijven nog te koop aangeboden worden .
Wellicht kun je de service seks proberen om wat assistentie te krijgen.
https://www.vantienen.nl/team wel even specifiek de service afdeling bellen.

De professional afdeling van D.E is niet zo behulpzaam als je geen afnemer bent kan ik uit ervaring vertellen.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
Dank je @Elahkneh. Ik zie het type Gallery200 daar niet meer aangeboden worden, maar wel de opvolgende types. Ik zal het monteursteam eens aan hun jasje trekken. Wel gemakkelijk dat ze met email en al op de site staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 13:13
De Gallery 200 is hetzelfde als de Wittenborg FB 5100 volgens mij. Van Wittenborg heb ik een programming guide gevonden: https://www.vendingbar.gr.../01/5100PROG-ES-IN-FB.pdf. Misschien dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hacky
@BaseLine held! dat is precies wat ik nodig had. Hier heb ik zeker wat aan.
9600 baud, 8 data bit, ignore parity, no flow control
nu ouderwets bit-bangen. haha, gaaf. ik heb er zin in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hacky
Een zeer behulpzame monteur van bovenstaand bedrijf wees mij op de EPROM die middels UV licht wordt gewist. Hiervan viel nog wel eens het stickertje af waardoor het geheugen compleet gewist wordt. Bij het opzoeken van de EPROM kwam ik op het spoor van de RAM+RTC+batterij chip (M48T58), die zit er boven. Aangezien de verkoper van het apparaat vertelde dat de batterij leeg was (ik kon nergens een batterij vinden, dus geloofde het verhaal niet echt) heb ik deze chip wat verder onderzocht. Deze er uitgewipt, plastic er afgebeiteld en inderdaad:onder het plastic kwam een ingegoten lithium knoopcelletje van (nog) 0.4 volt tevoorschijn. De aansluitpootjes hiervan heb ik vervangen door een 2xAA batterijenhoudertje en nu eens testen wat het apparaat terugzegt als ik met 96008n0 verbind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hacky
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu7gda7PrtgZYm3nc6HMuHywdac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAyKPZT9YTdhAyGOY35wY6Iw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVfYg6w6KgfUemQUVf7dvwWQJ2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIvxhx711JysLvZJO59wQBhm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGWcXR8EUWbulxzFH6XFK_EaNi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v96JDom8MaYmezQ2vXD0RpVH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hacky
Contact! Wachtwoord wordt ook geaccepteerd, nu zien of ik een oude VT100 terminal kan vinden die een bestand kan uploaden. (Kermit FTP werkt niet meer en Kermit95 is niet gratis).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sginD6tI3Ys2B4EcybiZhs-Gxls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxJj3Il4v6bu6wUnz41uOevM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hacky
met de 96008N1 zat ik in de buurt trouwens. Stond niet in de handleiding, maar je moet 2 stopbits hebben, niet 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
iemand die een VT100 / Xmodem applicatie kent die bestanden kan versturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hacky
Ok, ik heb uiteindelijk Tera Term vt gekozen, want gratis. Hiermee heb ik het voorbeeld programma van Wiener Melange kunnen opsturen, wat werd geaccepteerd! De melding dat er geen programma geladen is, staat er nog wel, dus nog maar even kijken wat er verder aan de hand is.
Volgende probleem: de temp blijft 0. Zie foto. Ik heb een fles water aan de water toevoer geknupt, maar ik merk weinig van verwarming o.i.d. Wellicht gaat de verwarming pas aan als het apparaat tevreden is over de opgestuurde programmering. Nu ik er over nadenk is het niet heel gek dat de verwarming nog uit staat, want de voorkeuzeknop werkt ook nog niet. Ik kan nog geen programma kiezen, zolang er nog geen juiste programmering is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WS1PVBTZ6xQtCf_gzl5XpWrsZq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LXWqpCDVejeH2aJoDMjerq6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwrite
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:09
hacky schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:58:
[...] Volgende probleem: de temp blijft 0. Zie foto. Ik heb een fles water aan de water toevoer geknupt, maar ik merk weinig van verwarming o.i.d. Wellicht gaat de verwarming pas aan als het apparaat tevreden is over de opgestuurde programmering. [...]
Zou er geen minimum druk voor de watertoevoer zijn, zoals bij een wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

hacky schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:03:
Een zeer behulpzame monteur van bovenstaand bedrijf wees mij op de EPROM die middels UV licht wordt gewist. Hiervan viel nog wel eens het stickertje af waardoor het geheugen compleet gewist wordt.
Mooi project maar waarom gebruikten ze een door licht wissende eprom?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:49

OmeJoyo

This is me

Ik vind dit als oud DECS medewerker erg leuk om te zien en te volgen :)

Echter dus wel de mededeling dat we zelf nauwelijks iets deden met die interface. Pas vanaf de Gallery 210 en de Espresso 210 zijn we actief gaan testen, maar we kregen hier voornamelijk kant en klare software voor. Gelukkig is er wel al iemand geweest die zo aardig was om te vermelden dat het idd machines van Wittenborg zijn. De Machine is trouwens wel wat ouder dan 10 jaar geleden, ja ze waren nog in gebruik toen, uit mijn hoofd was in 2006 reeds de 200 vervangen door de 210, al stonden er nog genoeg in het veld.

Het is verder een bijzonder eenvoudige machine qua mechanica en electronica.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

bombadil schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:52:
[...]

Mooi project maar waarom doen ze een door licht wissendele eprom?
Ik vermoed dat dit gewoon nog de filosofie was van Wittenborg. Het was gewoon wat ze deden, ook de machines erna waren redelijk conservatief qua vernieuwing. Zal een overweging zijn geweest van kosten en : "We doen dit al jaren" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
Toendertijd had je nog (bijna) geen flash geheugen. Eprom was de manier om iets wisbaar en aanpasbaar te maken. Je kon dus (heel fancy) het programma op de machine updaten door de eprom te wissen met UV licht en daarna een nieuw programma te uploaden.
Ook leuk om het inzocht van jouw kant te zien OmeJoyo. Het oudste stickertje dat ik in de machine kon ontdekken was van 2003.
@fwrite Volgens de specs is de minimum druk 0.8 bar. Ik heb in de fles geknepen, maar hij gaf geen sjoege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Qua energieverbruik (boilers die continu warm gehouden worden) en het feit dat je een vaste wateraansluiting nodig hebt maakt wel dat deze (kantoor)machines niet enorm geschikt zijn voor dagelijks gebruik thuis. Los van de enorme omvang.

Heb je wat foto's van de binnenkant (brewer unit, printplaten, etc)? Ik ben wel benieuwd of je ook de maalgraad van de bonen kunt instellen, of de druk. Als je die dan ook nog live kunt uitlezen (extra slangetje met drukmeter), dan kun je super tweaken en misschien wel lekkere koffie zetten

[ Voor 4% gewijzigd door spnw op 12-05-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
Het is inderdaad meer een kantoorapparaat. De vaste wateraansluiting is nog wel om te hacken naar een reservoir met pompje, maar de continue verwarmde boiler maakt het een prijzige standby-gebruiker.

Ik zal vanavond wat plaatjes van de binnenkant plaatsen. De maalgraad is een wieltje dat je met de hand kan draaien. Wellicht is dat met een stappenmotor te bedienen, hoewel deze wel heel zwaar loopt. De druk uitlezen lijkt mij ook best te doen idd. Waarmee zou je de druk kunnen beïnvloeden? Die hangt toch vooral af van het zeefje waar het water doorgeperst wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
hacky schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:39:

Ik zal vanavond wat plaatjes van de binnenkant plaatsen. De maalgraad is een wieltje dat je met de hand kan draaien. Wellicht is dat met een stappenmotor te bedienen, hoewel deze wel heel zwaar loopt. De druk uitlezen lijkt mij ook best te doen idd. Waarmee zou je de druk kunnen beïnvloeden? Die hangt toch vooral af van het zeefje waar het water doorgeperst wordt?
Meestal heb je een overloopslang die met een dopje dicht zit. Daar zou je een losse drukmeter op kunnen aansluiten met een koppelstukje.

De druk kun je met meerdere factoren regelen, een belangrijke is de maalgraad. Fijner malen zorgt voor meer weerstand. Dan zit je wel met de aandrukkracht van de koffiepil, je wil geen kanaal vorming.

Verder kun je de pomp instelling aanpassen, harder pompen (hogere flow) resulteert in meer druk, maar voor de exacte waardes heb je eigenlijk de grafiek met pomp karakteristiek nodig, daarop staat bij welke flow welke druk bereikt wordt, simpel gezegd. Of testen, dat kan ook altijd.

Het zeefje (filter) heeft minder effectief op de druk, of eigenlijk, het is een waarde die je niet aan kunt passen. Flow en maalgraad wel.

Op YouTube heb je James Hoffman, die heeft hele leuke en informatieve video's omtrent koffie zetten en de techniek erachter. Wel met andere soort machines, maar de techniek erachter is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

hacky schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:39:
Het is inderdaad meer een kantoorapparaat. De vaste wateraansluiting is nog wel om te hacken naar een reservoir met pompje, maar de continue verwarmde boiler maakt het een prijzige standby-gebruiker.

Is het een gallery 200 of een espresso 200?

In de ene moet fresbrew koffie (geen normale filter koffie) in de andere moeten bonen.

De freshbrew heeft nogal een fragiele open boiler, in de espresso 200 zit een zetsysteem en boiler van Schaerer en is een behoorlijk andere machine :) ja de bediening is hetzelfde en de behuizing, maar verder, nogal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
het is de Gallery 200. Op diverse stickers en er zat een flinke hoeveelheid verse bonen in de container (en later op de vloer van mijn auto) toen ik hem kocht.

Je weet niet toevallig waarom het apparaat blijft wachten met verwarmen, omeJoyo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
0,8 bar druk is nogal wat hoor, weet je zeker dat je die gehaald hebt door in de fles te knijpen?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
goeie vraag jaap. Geen flauw idee of ik 0.8 bar heb gehaald. Misschien de compressor er maar eens bij op zetten. die gaat tot max. 8 bar, terwijl de max. waterdruk van de koffiemachine 10 bar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 22:25
hacky schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:09:
goeie vraag jaap. Geen flauw idee of ik 0.8 bar heb gehaald. Misschien de compressor er maar eens bij op zetten. die gaat tot max. 8 bar, terwijl de max. waterdruk van de koffiemachine 10 bar is.
Een waterdruk van 10 bar is wel weer heel veel. Dat is 100 mwk / 1000 kPA. Uit de kraan komt zoiets van 2,5 bar (25 mwk / 250 kPA) (afhankelijk van waar je woont en op welke verdieping je zit)

Let er ook op dat lucht samenpersbaar is en water niet. Volgens mij doet dat ook wat met fittingen e.d.
Ik zou je compressor wat lager zetten dan 8 bar of de buiten/wasmachine kraan verbinden.

Heb je een eenvoudige (cv) manometer waar je evt. handmatig de druk mee kan controleren?

[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 18-05-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
hee, Funfair! jij hier ;) Ik zei dat in de specs stond dat de max druk 10 bar is. Er is dus niks aan de hand als ik de compressor er aan hang. Je hebt wel een goed punt v.w.b. de buitenkraan. Dat is minder omweg dan een fles met een compressor. :) zo simpel had ik nog niet gedacht; ik zat in gedachten al slangetjes los te halen in het gootsteenkastje haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

hacky schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:53:
het is de Gallery 200. Op diverse stickers en er zat een flinke hoeveelheid verse bonen in de container (en later op de vloer van mijn auto) toen ik hem kocht.

Je weet niet toevallig waarom het apparaat blijft wachten met verwarmen, omeJoyo?
Al er echt bonen in gaan (en hij dus een molen heeft) zou het een Gallery 200 Espresso moeten zijn.

De wachten met verwarmen melding geeft voornamelijk aan dat hij die fase nog niet heeft berijkt.
Dit kan omdat er nog niet genoeg wat er wordt gemeten in de boiler. De vraag zou dan eerst zijn, komt er wel water de boiler in, zo niet, dan is dat het eerste om te controleren.

Het is stap voor stap de logische dingen controleren, want als er geen water in de boiler komt, dan zit er iets mis in het inlaatsysteem.

Ik zou zeker niet met perslucht gaan spelen, de boiler in deze machine is heel erg klein, maar verwarmt uit mijn hoofd met 1,8 kw, dan is die heel snel in zijn maximale beveiliging.

Sowieso een ding, mogelijk heeft deze uitvoering thermokoppels op de boiler die te resetten zijn. Dat zijn kleine drukknopjes aan een bimetaal. Die kunnen door vervoer eruit schieten, maar ook als er dus een probleem is, ook die weerhouden het verwarmen.

Ik zou hem zeker gewoon eerst aansluiten op het water om te controleren of alles normaal werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hacky
gisteravond heb ik een verloopje gesoldeerd (volgens mij buitenkraan(3/4") naar flexibele waterslang (3/8")) om de de kraan er eens op te zetten. Ik merkte geen verschil in werking van de machine en hoorde geen klep of ventiel open gaan. Beeldscherm gaf nog steeds melding over het onvolledige programma en machine heating.
Misschien dat ik dit weekend de tijd kan vinden om de waterleiding en verwarmingselementen in het apparaat eens te volgen en de thermokoppels op te zoeken. Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Erg leuk om dit te lezen, ben benieuwd of je eruit komt!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 16:03
@hacky Inmiddels zijn we twee weken verder, ik ben ook wel benieuwd of het nog gelukt is? :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
Nee, helaas nog geen tijd gehad om de thermokoppels op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humajeno
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-06-2022
Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum en wil gelijk met de deur in huis vallen. 7(8)7

Ik heb ook een Koffiemachine van Douwe egberts van een vriend gekregen die hem al een tijd niet meer gebruikte.
Namelijk een Wittenborg FB 5100

Met het zelfde probleem dat de software er niet meer op staat .
Nu is mijn vraag heeft iemand dit al kunnen oplossen.
Ik zie dat forumlid Hacky hier mee bezig was of nog is dus mijn vraag is dan ook speciefiek aan hem.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hacky
Welkom Humajeno. Je hebt inderdaad exact hetzelffde apparaat als ik heb!
Als je dezelfde foutmelding hebt als ik dan zul je de eeprom moeten vervangen of, zoals ik, open maken en een batterijtje aanknopen.
Ik heb een USB naar RS232 (serieel) kabeltje dat je onderin je Wittenborg kan steken. Dan met Tera Term vt en het wachtwoord "master" kan je wat gegevens opslaan / laden. Ik heb evt. een test programma (koffie+choco). Het zou mooi zijn als jij straks kan bevestigen dat de software kant werkt.
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben. Wellicht geeft dit me ook weer inspiratie om eens naar de thermokoppels van mijn apparaat te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humajeno
Hallo hacky ,
Ik heb ook de rs232 kabel om contact te maken met de koffiemachine.
Ook heb ik een baterij aan de e- prom gesoldeerd net zo als jij .
Ik kan zelfs een nieuwe e- prom krijgen indien nodig
Thera therm vt heb ik ook op mijn computer.
Alleen heb ik niet de kennis in huis om met thera therm vt te werken.
Het test programma voor koffie/choco zou ik natuurlijk heel graag willen hebben van jou.
Ik heb je als het goed gegaan is een pb gestuurd om in contact te komen met jou.
Ook zou ik graag in contact willen komen met Omejoyo.
Ik ben bereikbaar via humajeno@gmail.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hacky
update time!
Afgelopen week heeft Humajeno de programming tool gevondenen met mij gedeeld. Dat maakt het toch wel een heel stuk gemakkelijker. Programma laden, poort selecteren en [upload].
Na het laden van dit programma is de melding ineens "Tijd voor koffie, maak uw keuze". Er is dus blijkbaar iets gebeurd!
Wel blijft de "Wacht a.u.b." melding staan, dus ik neem aan dat ik toch echt de thermokoppels moet ondervragen... a.s. weekend maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humajeno
Hallo allemaal,
Inmiddels heb ik beide koffie machines die ik bezit weer werkend gekregen met de softwaretool.
Nu ben ik op zoek naar een bedrijf of verkoper van reserve onderdelen voor beide machines.

Iemand een idee ?

• hacky
Brouwer in Emmen heeft wel wat (prijzige) onderdelen:

https://www.htbemmen.nl/o...ine/wittenborg/5100-serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerie18
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-05-2022
Een topic kapen is niet de bedoeling, maak daarom a.u.b. even een eigen topic aan. Let daarbij ook even op de Het algemeen beleid #quickstart en de leesbaarheid. Daarmee kun je het beste worden geholpen :). Antwoorden doen we op het forum en niet privé via mail

[ Voor 78% gewijzigd door Zeehond op 08-05-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
het is wat lang geleden, maar vandaag had ik tijd om er weer eens naar te kijken. Ik heb een paar updates:
https://photos.app.goo.gl/PXBnaGtsMN9mdVbr5
  • Op aanraden van ome Joyo heb ik de thermokoppel (1 gevonden) eens een zetje gegeven. Deze blijft naar buiten staan. (geen idee of dat moet).
  • Het scherm blijft aangeven dat de deur open is. De microswitch is duidelijk hoorbaar bij sluiten en de draden lijken prima.
  • De melding "temperatuur laag" blijft op het scherm staan. Ook na een half uur. Ik heb ook niet het idee dat er iets warm wordt.
  • er is een duidelijk hoorbare piep van 3187 Hz hoorbaar, komende uit de richting van de transformatoren of condensator. Kan dit een fout betekenen?
  • Het type koffieapparaat is de ES5100, niet de FB5100. Volgens mij maakt het niet veel verschil, maar zou het detecteren van de deur-switch er iets mee te maken kunnen hebben?
  • de sleutel is niet geschikt voor het slot rechts-onderin, maar als ik de microswitch indruk kom ik wel in de service mode. Ik kan dan kiezen om te spoelen, maar omdat hij de deur niet dicht vind, begint het spoelen niet.
Al met al een hoop nieuwe info, maar geen stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:17
Jeetje wat een werk, en al die tijd zit je zonder koffie, ik zou gek worden ;-)
Echt leuk dit verhaal, succes met verder rommelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hacky
Ik geef het op. De voortdurende piep is waarschijnlijk geen probleem (maar wel irritant als hij dagelijks in je kantoor zou staan) De deur blijft "open" en het water warmt niet op. Ik kom op het punt dat ik moet gaan kijken wat er is op firmware gebied en dat is domweg gokken en proberen tot ik een ons weeg. Het was leerzaam en ik ben toch een eindje gekomen, maar het heeft lang genoeg geduurd.

Bedankt voor jullie interesse en tips.
Wie wil hem gratis ophalen?
ps. ik ben niet zielig, want ik heb wel een andere koffiezetapparaat voor mijn dagelijkse caffeïne.
Pagina: 1