Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Douwe egberts Gallery 200 seriële poort benadering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hacky
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-06 10:56
Hallo mede-tweakers. Ik heb een (volgens mij in prima staat verkerende) Douwe Egberts Gallery 200 op de kop getikt. Zo eentje die zo'n 10 jaar gelden in ieder bedrijf stond en de hele dag door koffie van gemalen bonen kon produceren.
Nu geeft het apparaat de volgende melding: Wrong app code. Ram version 0. Press "strength" to load defaults.
Nu zit er aan de binnenkant een DIN-9 male plug waar ik mijn seriele kabel op aangesloten heb om eens te zien wat die te zeggen heeft. Bij opstarten zie ik niks binnenkomen.
Na indrukken van de strength button (load defaults) worden er een paar onherkenbare ascii tekens verstuurd naar de seriele monitor op mijn pc. Afhankelijk van de Baudrate krijg ik de volgende gegevens:
4800 baud : ⸮6⸮
9600 baud : [1;1f
19200 baud : ⸮⸮⸮⸮x~xx
38400 baud : ⸮⸮⸮⸮x~xx⸮⸮
57600 baud : ⸮⸮⸮⸮⸮⸮⸮⸮⸮
Dit zegt natuurlijk niks. Ik heb weinig zin om alle seriele instellingen te proberen. De standaard 9600,8,n,1 werkt iig niet.
Ik weet dat vroeger Douwe Egberts monteurs met een laptoppie of DECS-dongle konden verbinden om zo de app code/ram version/configuratie te laden. Als ik weet hoe je met dit apparaat praat, me door een beveiligings-pin moet brute-forcen en dan een veel te ingewikkeld menu moet worstelen dan ben ik al heel ver.
Is er iemand die toevallig weet hoe je zo'n ding benadert?

Beste antwoord (via hacky op 04-05-2021 10:43)

• BaseLine
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-07 15:03
De Gallery 200 is hetzelfde als de Wittenborg FB 5100 volgens mij. Van Wittenborg heb ik een programming guide gevonden: https://www.vendingbar.gr.../01/5100PROG-ES-IN-FB.pdf. Misschien dat je hier wat aan hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23-07 15:26
Ik zie dat ze bij sommige bedrijven nog te koop aangeboden worden .
Wellicht kun je de service seks proberen om wat assistentie te krijgen.
https://www.vantienen.nl/team wel even specifiek de service afdeling bellen.

De professional afdeling van D.E is niet zo behulpzaam als je geen afnemer bent kan ik uit ervaring vertellen.

14 x 290wp | solaredge se4000 | zuid

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-07 15:03
De Gallery 200 is hetzelfde als de Wittenborg FB 5100 volgens mij. Van Wittenborg heb ik een programming guide gevonden: https://www.vendingbar.gr.../01/5100PROG-ES-IN-FB.pdf. Misschien dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hacky
@BaseLine held! dat is precies wat ik nodig had. Hier heb ik zeker wat aan.
9600 baud, 8 data bit, ignore parity, no flow control
nu ouderwets bit-bangen. haha, gaaf. ik heb er zin in.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hacky
Een zeer behulpzame monteur van bovenstaand bedrijf wees mij op de EPROM die middels UV licht wordt gewist. Hiervan viel nog wel eens het stickertje af waardoor het geheugen compleet gewist wordt. Bij het opzoeken van de EPROM kwam ik op het spoor van de RAM+RTC+batterij chip (M48T58), die zit er boven. Aangezien de verkoper van het apparaat vertelde dat de batterij leeg was (ik kon nergens een batterij vinden, dus geloofde het verhaal niet echt) heb ik deze chip wat verder onderzocht. Deze er uitgewipt, plastic er afgebeiteld en inderdaad:onder het plastic kwam een ingegoten lithium knoopcelletje van (nog) 0.4 volt tevoorschijn. De aansluitpootjes hiervan heb ik vervangen door een 2xAA batterijenhoudertje en nu eens testen wat het apparaat terugzegt als ik met 96008n0 verbind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hacky

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hacky
Contact! Wachtwoord wordt ook geaccepteerd, nu zien of ik een oude VT100 terminal kan vinden die een bestand kan uploaden. (Kermit FTP werkt niet meer en Kermit95 is niet gratis).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hacky
met de 96008N1 zat ik in de buurt trouwens. Stond niet in de handleiding, maar je moet 2 stopbits hebben, niet 1.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hacky
Ok, ik heb uiteindelijk Tera Term vt gekozen, want gratis. Hiermee heb ik het voorbeeld programma van Wiener Melange kunnen opsturen, wat werd geaccepteerd! De melding dat er geen programma geladen is, staat er nog wel, dus nog maar even kijken wat er verder aan de hand is.
Volgende probleem: de temp blijft 0. Zie foto. Ik heb een fles water aan de water toevoer geknupt, maar ik merk weinig van verwarming o.i.d. Wellicht gaat de verwarming pas aan als het apparaat tevreden is over de opgestuurde programmering. Nu ik er over nadenk is het niet heel gek dat de verwarming nog uit staat, want de voorkeuzeknop werkt ook nog niet. Ik kan nog geen programma kiezen, zolang er nog geen juiste programmering is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hacky
gisteravond heb ik een verloopje gesoldeerd (volgens mij buitenkraan(3/4") naar flexibele waterslang (3/8")) om de de kraan er eens op te zetten. Ik merkte geen verschil in werking van de machine en hoorde geen klep of ventiel open gaan. Beeldscherm gaf nog steeds melding over het onvolledige programma en machine heating.
Misschien dat ik dit weekend de tijd kan vinden om de waterleiding en verwarmingselementen in het apparaat eens te volgen en de thermokoppels op te zoeken. Bedankt weer!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True