Mobiele airco hoog of laag BTU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 18:23
Hoi iedereen,

Ik huur een klein appartementje waar ik de zomer wat hoop door te komen mits goede koeling. Maar ik lig te twijfelen over de hoeveelheid BTU. Door het huren kunnen grote ingrepen niet.

Mijn appartementje ligt net naast een treinstation, en heel goed geisoleerd. Dus de ramen open door de nacht zal veel te veel lawaai veroorzaken. Hierdoor dacht ik dat het mogelijk slim was om een heel krachtige mobiele airco te kopen die gewoon in de avond een uurtje loopt om alles heel snel heel goed af te koelen, om daarna met een gerust hart te gaan slapen. Ik kijk ook naar units die gewoon buiten kunnen staan (Wat perfect kan in mijn situatie) en koude lucht naar binnen blazen, ipv warme lucht naar buiten wat onderdruk veroorzaakt.

Het is eigenlijk maar een piepklein appartementje, 30m2 per kamer waarvan 3, 100m2 totale oppervlakte. En om echt heel snel eenmalig te koelen, dacht ik aan het Eurom 180 model.

Is dit een goed idee? Of gaat het daarna weer heel snel opwarmen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mobiele Airco

Lees dit eens, en met name mijn reactie :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Microkid schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:48:
Mobiele Airco

Lees dit eens, en met name mijn reactie :)
Ik denk dat ik de meeste topics al doorgenomen heb.

Maar wat denk je van mijn specifieke use-case? Mobiele airco die buiten staat en koude lucht naar binnen blaast? Heel krachtig voor een kleine oppervlakte? Ik probeer de nadelen wat te mitigeren.

Finaal ben ik ook aan het kijken naar warmtefolie voor de ramen, maar daar zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer.

Niets doen is voor mij wel niet echt een optie, en ik wil best wel wat investeren (Ook in de energie factuur) als het mij wat rust kan brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door Chromanin op 30-04-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mobiele airco kan. Maar de warmte zit op een gegeven moment in de muren. Dan helpt een uurtje koelen vrij weinig. Het wordt mogelijk koeler, maar zodra je de airco uit zet zal snel het weer opwarmen. Het enige wat dan echt helpt is een goede, stille, split airco die je continu op nachtstand kan laten draaien.
Als je een split kwijt kunt, heeft dat de voorkeur.

Kan je wellicht screens voor je ramen monteren? Dat helpt ook goed om de warmte buiten te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 30-04-2021 23:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Microkid schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:57:
Mobiele airco kan. Maar de warmte zit op een gegeven moment in de muren. Dan helpt een uurtje koelen vrij weinig. Het wordt mogelijk koeler, maar zodra je de airco uit zet zal snel het weer opwarmen. Het enige wat dan echt helpt is een goede, stille, split airco die je continu op nachtstand kan laten draaien.
Als je een split kwijt kunt, heeft dat de voorkeur.

Kan je wellicht screens voor je ramen monteren? Dat helpt ook goed om de warmte buiten te houden.
Is dat dan beter als warmte folie? Ik zou net denken dat je best iets reflecterend gebruikt ipv een screen die opwarmt?

Split unit ligt moeilijk, iets vast aanschaffen betekent een verloren kost omdat het een huurwoning is. En een mobiele split heeft niet echt veel voordeel omdat dat raam echt dicht moet als we slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Waarom is het een verloren kost? Die unit kun je loskoppelen en meenemen naar je volgende woning.. alleen moet je even opnieuw laten vacumeren als het geheel opnieuw aangesloten wordt in de nieuwe woning.

Het stelt verder vrij weinig voor. Unit buiten, stilte binnen, dun slangetje/elektrakabel door de muur. :)

Edit: zeker met moderne ramen wil
Je geen warmtefolie. Die kunnen sneller barsten.

Het voordeel van een screen is dat de warmte op afstand van de woning/muur/raam gehouden wordt. Na zonsondergang is zo’n screen veel sneller afgekoeld/wegeschoven dan een volledig verwarmd kozijn :)

[ Voor 31% gewijzigd door Michael Knight op 30-04-2021 23:16 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Michael Knight schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:14:
Waarom is het een verloren kost? Die unit kun je loskoppelen en meenemen naar je volgende woning.. alleen moet je even opnieuw laten vacumeren als het geheel opnieuw aangesloten wordt in de nieuwe woning.

Het stelt verder vrij weinig voor. Unit buiten, stilte binnen, dun slangetje/elektrakabel door de muur. :)

Edit: zeker met moderne ramen wil
Je geen warmtefolie. Die kunnen sneller barsten.

Het voordeel van een screen is dat de warmte op afstand van de woning/muur/raam gehouden wordt. Na zonsondergang is zo’n screen veel sneller afgekoeld/wegeschoven dan een volledig verwarmd kozijn :)
Zou warmtefolie aan de buitenkant barsten kunnen veroorzaken?

Zo'n screen lijkt me wel erg duur, dit zijn erg grote en lange ramen. 25m2 aan raam?

Over de split unit, wat zijn de kosten voor installatie? + Volledige reparatie na verhuis aan het pand?

Even terzijde, maar ik verwacht er circa 3 jaar te wonen voordat ik in waarschijnlijkheid iets groter ga zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Chromanin op 30-04-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Iedereen die een mobiele airco koopt heeft er snel spijt van.
Ik zit ook in een huurflat en mag hier ook helemaal niks maar heb toch een split unit geinstalleerd.
Je hoeft alleen een gat te hebben waar de leidingen doorheen kunnen.
Dat gat is altijd kleiner dan het gat wat je nodig hebt voor een mobiele unit.
Al zit je er maar 1 jaar, zeker altijd voor een split unit gaan.
Die is zoveel stiller en zoveel sterker.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Chromanin schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:21:
[...]

Zou warmtefolie aan de buitenkant barsten kunnen veroorzaken?

Zo'n screen lijkt me wel erg duur, dit zijn erg grote en lange ramen. 25m2 aan raam?

Over de split unit, wat zijn de kosten voor installatie? + Volledige reparatie na verhuis aan het pand?

Even terzijde, maar ik verwacht er circa 3 jaar te wonen voordat ik in waarschijnlijkheid iets groter ga zoeken.
Warmtewerende folie kan niet op alle typen glas gebruikt worden. HR++ icm folie wordt bijvoorbeeld afgeraden ivm spontaan kunnen barsten van ruiten.

Split-unit kun je met enige moeite zelf installeren. Alleen voor de slang/gas/vacumeren moet je een f-stek monteur inschakelen.. kosten kun je een offerte voor opvragen.

Doorgaans hoef je vrij weinig te ‘repareren’ na het verwijderen van een airco. Het doorvoergat dient dan weer dichtgemaakt te worden. Dat is vrij makkelijk dicht te metselen/vol te gieten. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Juup schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:29:
Iedereen die een mobiele airco koopt heeft er snel spijt van.
Ik zit ook in een huurflat en mag hier ook helemaal niks maar heb toch een split unit geinstalleerd.
Je hoeft alleen een gat te hebben waar de leidingen doorheen kunnen.
Dat gat is altijd kleiner dan het gat wat je nodig hebt voor een mobiele unit.
Al zit je er maar 1 jaar, zeker altijd voor een split unit gaan.
Die is zoveel stiller en zoveel sterker.
Gaten boren in de gevel mag alleen als de verhuurder daar toestemming voor geeft. Grote kans dat de verhuurder van TS daar niet akkoord mee gaat. Vaak staat dat ook in de huurovereenkomst. Bij mij staat niet alleen dat er niet in de gevel geboord mag worden maar ook nog eens expliciet bij beschreven dat een (split)airco niet mag. Ik moest daarom ook naar een andere oplossing zoeken, in mijn geval werd dat de balkondeur openen en de deurpost afdekken met een flink stevig doek waar ik dan twee gaten in had gemaakt voor de aan- en afvoer van de airco. Nee, niet zo efficiënt als een splitairco, maar veel beter dan een mobiele unit met enkel een afvoer.
Chromanin schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:46:
Het is eigenlijk maar een piepklein appartementje, 30m2 per kamer waarvan 3, 100m2 totale oppervlakte. En om echt heel snel eenmalig te koelen, dacht ik aan het Eurom 180 model.
Een 100m2 appartement piepklein noemen 8)7 Ik denk dat er heel wat mensen jaloers zijn op zoveel ruimte.

De Eurom 180 heeft zo te zien alleen maar een warmteafvoer. Daardoor blaast die dus lucht van binnen de woning naar buiten, waardoor er een onderdruk ontstaat. Daardoor zal er dus lucht van buiten weer naar binnen komen door alle kieren die in een woning zitten. En dus warmt de woning weer op. Je wilt een airco hebben die ook lucht van buiten aanzuigt. Dat soort mobiele airco's zijn er niet zoveel. Maar zelfs wanneer je een airco met aan- en afvoer hebt en een capaciteit van 18000BTU kom je niet ver in een woning van 100m2, zeker niet als je die alleen maar een uur wilt aanzetten. Hou ook rekening met je gezondheid, het lijkt me niet goed om vanuit een warme kamer ineens in een koele kamer te stappen die dan daarna ook nog eens snel weer opwarmt omdat de airco uit staat.

Als er geen mogelijkheid is om een airco aan te laten staan, denk ik dat je beter af bent met een gewone ventilator.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
yodeluxe schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Gaten boren in de gevel mag alleen als de verhuurder daar toestemming voor geeft. Grote kans dat de verhuurder van TS daar niet akkoord mee gaat. Vaak staat dat ook in de huurovereenkomst. Bij mij staat niet alleen dat er niet in de gevel geboord mag worden maar ook nog eens expliciet bij beschreven dat een (split)airco niet mag. Ik moest daarom ook naar een andere oplossing zoeken, in mijn geval werd dat de balkondeur openen en de deurpost afdekken met een flink stevig doek waar ik dan twee gaten in had gemaakt voor de aan- en afvoer van de airco. Nee, niet zo efficiënt als een splitairco, maar veel beter dan een mobiele unit met enkel een afvoer.

[...]

Een 100m2 appartement piepklein noemen 8)7 Ik denk dat er heel wat mensen jaloers zijn op zoveel ruimte.

De Eurom 180 heeft zo te zien alleen maar een warmteafvoer. Daardoor blaast die dus lucht van binnen de woning naar buiten, waardoor er een onderdruk ontstaat. Daardoor zal er dus lucht van buiten weer naar binnen komen door alle kieren die in een woning zitten. En dus warmt de woning weer op. Je wilt een airco hebben die ook lucht van buiten aanzuigt. Dat soort mobiele airco's zijn er niet zoveel. Maar zelfs wanneer je een airco met aan- en afvoer hebt en een capaciteit van 18000BTU kom je niet ver in een woning van 100m2, zeker niet als je die alleen maar een uur wilt aanzetten. Hou ook rekening met je gezondheid, het lijkt me niet goed om vanuit een warme kamer ineens in een koele kamer te stappen die dan daarna ook nog eens snel weer opwarmt omdat de airco uit staat.

Als er geen mogelijkheid is om een airco aan te laten staan, denk ik dat je beter af bent met een gewone ventilator.
toon volledige bericht
Volgens wat ik lees over de Eurom 180 kan je de aan en afvoer allebei aan een buis koppelen. En kun je het zo wisselen. Vooral bedoeld om te verwarmen, maar moet dus perfect kunnen om koude lucht te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 19:39
Heb ook een mobiele airco gehad.... 1 dag wat een ramp.
Afgelopen zomer een split unit laten installeren, is even een investering maar het meer dan waard.
Gaten boren in de gevel mag alleen als de verhuurder daar toestemming voor geeft. Grote kans dat de verhuurder van TS daar niet akkoord mee gaat. Vaak staat dat ook in de huurovereenkomst.
Had dit ook, moest de leiding maar door het raam doen (raam eruit halen en houten plaat erin).
Op het laatste moment aangegeven samen met monteur dat het veel netter is om gewoon een gat te maken onderin de gevel. Kreeg toen wel akkoord :/
Aan de andere kant, volgende keer ga ik het niet eens meer vragen. Persoon van de woningstichting vertelde mij dat sommige zelfs een airco plaatsten zonder toestemming maar mogen hem wel laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:21
@Chromanin
Wat is de ligging van je appartement? En kan je makkelijk vanaf buiten bij de ramen (bijv. vanaf een balkon).
Want als je er makkelijk bij kunt, kan je simpel aan de buitenkant een schaduwdoek spannen.
Ook het aanbrengen van folie aan de buitenkant is dan mogelijk. (HR++ kan inderdaad springen als je folie aan de binnenkant aanbrengt).
En anders lekker gaan werken met een stille ventilator.
Zelf heb ik nu 1 grote bouwventilator. Die kan je mooi gebruiken om je woning door te luchten als je buiten is afgekoeld. En verder 1 stille Duux ventilator.
Met een beetje wind op je kan je comfortabel blijven tot circa 33 graden.
Met de afgelopen hittegolf had ik de ventilator op mijn voeten staan in mijn slaapkamer, het was gewoon bijna te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Ik heb zelf wel heel slechte ervaringen met absorberende weringen. Heb je ook een soort reflecterende zonnewering die de warmte gewoon helemaal wegkaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:02
Chromanin schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:46:
Hoi iedereen,

Ik huur een klein appartementje waar ik de zomer wat hoop door te komen mits goede koeling. Maar ik lig te twijfelen over de hoeveelheid BTU. Door het huren kunnen grote ingrepen niet.

Mijn appartementje ligt net naast een treinstation, en heel goed geisoleerd. Dus de ramen open door de nacht zal veel te veel lawaai veroorzaken. Hierdoor dacht ik dat het mogelijk slim was om een heel krachtige mobiele airco te kopen die gewoon in de avond een uurtje loopt om alles heel snel heel goed af te koelen, om daarna met een gerust hart te gaan slapen. Ik kijk ook naar units die gewoon buiten kunnen staan (Wat perfect kan in mijn situatie) en koude lucht naar binnen blazen, ipv warme lucht naar buiten wat onderdruk veroorzaakt.

Is dit een goed idee? Of gaat het daarna weer heel snel opwarmen?
Even mijn ervaring.
Mobiele airco is een absoluut noodmaatregel, die dingen creëren onderdruk in je woning waardoor je aan "over" ventileren bent, een airco met 2 slangen werkt dan wel redelijk.

Een (kleine) slaapkamer krijg je er wel mee koel maar dat ding moet de hele nacht doordraaien.
Bedenk even dat die Eurom 180 een gigantische onderdruk creëert met een stroomverbruik van 2000 watt per uur.

Mobiele airco,s boven 7000 BTU is weggegooit geld, alleen het probleem bij een 7000 BTU is dat die alleen een bezemkast koel kan krijgen.

Hang er gewoon een laken voor de ramen het ziet er aso uit dat klopt maar wel effectief, bij mijn flat had ik vroeger een waslijn ervoor langs, als het erg warm was hangde ik daar een grote laken op dat werkt goed.

Edit: Ik heb hier een zware mobiele airco staan, deze heb ik gemod met 2e buis eraan toen koelde die wel redelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2021 11:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
chrisborst schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:03:
@Chromanin
Wat is de ligging van je appartement? En kan je makkelijk vanaf buiten bij de ramen (bijv. vanaf een balkon).
Want als je er makkelijk bij kunt, kan je simpel aan de buitenkant een schaduwdoek spannen.
Dat wilde ik ook voorstellen idd. Schaduw op muren/ramen creëeren scheelt erg veel qua warmte binnen. Het is alleen geen hele mooie oplossing. Zelf dek ik in de zomer de volledige achterzijde (begane grond) af met een schaduwdoek (77% zonwering, zodat er nog iets van licht binnenkomt). Deze kant staat op het zuidwesten, dus de zon staat er op het heetst van de dag op. Afgelopen zomer kwam de binnentemperatuur uit op een maximum van 26 graden. Nog steeds wel warm, maar een stuk aangenamer dan de 32+ graden buiten. Let wel, ik heb een glazen serre aan de achterkant (wel afsluitbaar met een schuifdeur) en dat geeft nog eens extra warmte, ondanks schaduwdoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Chromanin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Volgens wat ik lees over de Eurom 180 kan je de aan en afvoer allebei aan een buis koppelen. En kun je het zo wisselen. Vooral bedoeld om te verwarmen, maar moet dus perfect kunnen om koude lucht te blazen.
Als het door 1 buis/slang gaat, dan werkt dat echt heel slecht. Aanvoer en afvoer moet volledig gescheiden zijn wil het nut hebben. Je krijgt anders (dus airco met enkele slang) alleen koelte wanneer je in de luchtstroom gaat staan, maar netto koelt het dus nauwelijks en maakt het niet uit hoeveel BTU een airco is. Het enige effect wat je dan wel goed zal merken is de stroomrekening :+

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Chromanin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Dat kan niet, de slang is uitblaas, de airco zuigt intern aan en daardoor ontstaat onderdruk, hetzelfde als je de afzuigkap met afvoer naar buiten aan zet.

Ook raamfolie niet aan beginnen tenzij je in een vissenkom wil zitten, het effect valt tegen, zelf heb ik boven rolluiken het beste wat er is voor zonwering maar je houd de warmte een paar dagen buiten en gegeven moment zit het in je woning, dan helpt koelen met airco alleen.

Raambekleding helpt het beste als het snachts ook afkoelt waardoor de ramen open kunnen, helaas hebben we steeds vaker zomers waarbij het snachts 30+ kan zijn, hoe dan ook de boel warmt dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:44:
[...]

Dat kan niet, de slang is uitblaas, de airco zuigt intern aan en daardoor ontstaat onderdruk, hetzelfde als je de afzuigkap met afvoer naar buiten aan zet.

Ook raamfolie niet aan beginnen tenzij je in een vissenkom wil zitten, het effect valt tegen, zelf heb ik boven rolluiken het beste wat er is voor zonwering maar je houd de warmte een paar dagen buiten en gegeven moment zit het in je woning, dan helpt koelen met airco alleen.

Raambekleding helpt het beste als het snachts ook afkoelt waardoor de ramen open kunnen, helaas hebben we steeds vaker zomers waarbij het snachts 30+ kan zijn, hoe dan ook de boel warmt dan op.
Op pagina 11 staat de omschrijving:
https://eurom.nl/wp-conte...-EN-DE-FR-SE-versie-4.pdf

Op pagina 9 staat het schema van de lucht in en uitlaat op het toestel zelf

Klopt het dan niet wat ik denk? Wel belangrijk bij een mogelijke aanschaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Chromanin op 01-05-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Chromanin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:04:
[...]

Op pagina 11 staat de omschrijving:
https://eurom.nl/wp-conte...-EN-DE-FR-SE-versie-4.pdf

Op pagina 9 staat het schema van de lucht in en uitlaat op het toestel zelf

Klopt het dan niet wat ik denk? Wel belangrijk bij een mogelijke aanschaf.
Als je ook een aanzuigbuis naar buiten bij rooster 7 maakt dan zal het prima werken.

Die airco heeft maar 1 buis naar buiten, is bedoeld om warme lucht af te voeren, lucht wat je afvoert moet elders weer het huis binnen komen zo niet dan zou je vacuüm creëeren in huis.

Het kan gewoon niet door 1 150mm buis lucht aanzuigen en afblazen.

We willen je alleen behoeden om niet van een koude kermis thuis te komen, verwacht geen grote verwachtingen ervan.

Je hebt trouwens ook nog raam airco, s die werken ook wel prima je ziet ze veel in Amerika in Europa lastiger aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Als je ook een aanzuigbuis naar buiten bij rooster 7 maakt dan zal het prima werken.

Die airco heeft maar 1 buis naar buiten, is bedoeld om warme lucht af te voeren, lucht wat je afvoert moet elders weer het huis binnen komen zo niet dan zou je vacuüm creëeren in huis.

Het kan gewoon niet door 1 150mm buis lucht aanzuigen en afblazen.

We willen je alleen behoeden om niet van een koude kermis thuis te komen, verwacht geen grote verwachtingen ervan.

Je hebt trouwens ook nog raam airco, s die werken ook wel prima je ziet ze veel in Amerika in Europa lastiger aan te komen.
Nee maar, kan ik hem buiten zetten en koude lucht via de buis naar binnen sturen? Is inderdaad voor mij belangrijk info, dus als ik dit verkeerd begrijp hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:21
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Na zo'n koude kermis voelt je huis nog warmer aan, dus dat moet je zeker voorkomen :P

Zo'n raamairco is in NL prima te krijgen, maar dan moet je wel een geschikt raam hebben. In de VS heb je veel schuiframen (omhoog) en dan kan je hem klemzetten. @Chromanin Wat voor ramen heb je?
Chromanin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:07:
[...]

Het zijn grote draairamen van ongeveer 10m2 per stuk. Straks ga ik naar het appartement en kan ik wel een paar foto’s maken
Weet je het zeker? Dat is echt enorm groot. 10m2 kan 5m bij 2m zijn.
Als je ook 100m2 piepklein noemt vraag ik mij af hoe goed je inschatting is.

[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 01-05-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
chrisborst schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Na zo'n koude kermis voelt je huis nog warmer aan, dus dat moet je zeker voorkomen :P

Zo'n raamairco is in NL prima te krijgen, maar dan moet je wel een geschikt raam hebben. In de VS heb je veel schuiframen (omhoog) en dan kan je hem klemzetten. @Chromanin Wat voor ramen heb je?
Het zijn grote draairamen van ongeveer 10m2 per stuk. Straks ga ik naar het appartement en kan ik wel een paar foto’s maken

[ Voor 7% gewijzigd door Chromanin op 01-05-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Chromanin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:45:
[...]

Nee maar, kan ik hem buiten zetten en koude lucht via de buis naar binnen sturen? Is inderdaad voor mij belangrijk info, dus als ik dit verkeerd begrijp hoor ik het graag
Als je hem buiten zet heb je een ander probleem, en dat is je kamer aanzuig rooster staat dan ook op buiten waardoor je overdruk in je woning maakt, maar gezien de kamer ventilator in dat ding fors minder luchtdebiet geeft zal en wel efficienter kunnen zijn, en je ventileert ook nog eens extra.

Deze airco heeft wel 2 gescheiden aanzuig roosters als je zorgt dat de bovenste aanzuigrooster binnen blijft en de onderste aanzuigrooster op buiten werkt het prima.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom mobiele airco,s met 2 buizen zo ontzettend lastig te vinden zijn, je kan hem wel modden en zelf een buis aan maken extra.

Edit: of je bedoelt zet hem op stand verwarmen en via de buis blaast hij dan koude lucht je woning in, hou dan rekening met allerlei troep/vuil wat je airco in komt en daarnaast creeer je dan forse overdruk in de woning en daar schiet je niks mee op.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
[b]chrisborst schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:53

[...]

Weet je het zeker? Dat is echt enorm groot. 10m2 kan 5m bij 2m zijn.
Als je ook 100m2 piepklein noemt vraag ik mij af hoe goed je inschatting is.
Goh, mogelijk. Die 100m2 heb ik wel van de bouwplannen, maar het voelt voor mij idd klein aan.

Laten we zeggen ongeveer 2 en half deuren naast elkaar in formaat voor 1 draairaam, volledige hoogte van app. Met ernaast een vast raam van hetzelfde formaat die niet open kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Chromanin op 01-05-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 13:13

Momentumlol

Car Fanatic

Ik heb zelf een mobiele airco van 6000BTU geloof ik, beetje vergelijkbaar aan een Eurom (maar dan door bol.com "eigen merkje" vervangen). ik gebruik het enkel op een slaapkamer... circa 2,5 bij 3 meter. Dat wil wel goed... Maar dan moet je wel de originele afvoerslang gebruiken zonder verlengstuk of iets.

In de serre (ong 5m bij 4m) merk je dat hij het er al moeilijk mee heeft...

Mijn advies: gebruik een mobiele airco echt bij kleine ruimtes en om de grootste hitte voor t slapengaan dr uit te werken. Je kan hem natuurlijk ook de hele nacht aan laten staan, maar dan wordt het een soort van koelbox en krijg je de ochtend erna een klap tegen je kop als je de gang op loopt xD

Nu trouwens wel een goed moment om te kopen, zodra het ook maar enigzins warm wordt vliegen ze vaak weer over de toonbank.

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nander.degroot
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-07-2021
Mobiele airco's zijn inderdaad het meest geschikt voor kleinere - en goed afgesloten - ruimtes, bijvoorbeeld een slaapkamer of werkkamer. Mijn ervaring is dat een afdichtingset voor extra isolatie zorgt. Zo blijft ongeveer 60-80% van de warmte toch wel buiten.

Tegenwoordig zijn ook partijen die mobiele airco's verhuren. Op deze manier kan je zelf ervaren of deze oplossing voor jou voldoende geschikt is. Sinds dit jaar draait hier een Midea SilentCool en bevalt vooralsnog goed. Ondanks dat deze nog niet echt getest is, gezien de 'herfstlente' die we doormaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Nander.degroot schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:11:
Mobiele airco's zijn inderdaad het meest geschikt voor kleinere - en goed afgesloten - ruimtes, bijvoorbeeld een slaapkamer of werkkamer. Mijn ervaring is dat een afdichtingset voor extra isolatie zorgt. Zo blijft ongeveer 60-80% van de warmte toch wel buiten.

Tegenwoordig zijn ook partijen die mobiele airco's verhuren. Op deze manier kan je zelf ervaren of deze oplossing voor jou voldoende geschikt is. Sinds dit jaar draait hier een Midea SilentCool en bevalt vooralsnog goed. Ondanks dat deze nog niet echt getest is, gezien de 'herfstlente' die we doormaken.
mobiele airco, s maakt het juist weinig uit als je woning luchtdicht is, die afvoer slang blaast lucht uit, waar denk je dat de aanvoer zit? Ze maken niet zelf lucht aan.

Als het bij je raam luchtdicht zit wordt het elders van buiten aangezogen in je woning.

Enige wat helpt voor extra rendement is een aanzuigbuis erbij vanuit buiten ofwel je airco heeft 2 buizen.

als je woning perfect luchtdicht is trek je vaccuum en gaat er geen lucht naar buiten in praktijk ga je lucht aanzuigen vanuit je ventilatie c en komen je toilet geurtjes bijvoorbeeld ook in huis.

Je afzuigbox gaat de andere kant op draaien of balansventilatie.
Die afdichting bij de raam zorgt ervoor dat je de hete uitblaaslucht niet weer direct aanzuigt, scheelt je hooguit 10%.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 29-05-2021 17:04 ]

Pagina: 1