Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Situatieschets
Een ruim jaar geleden heb ik een UAC AP Pro gekocht en iets daarna een USG. Deze devices deden het redelijk goed. Vorige maand ben ik verhuisd en heb nu internet via Online en heb mijn netwerk terug opgebouwd zoals het was. Dat is nu ongeveer een week geleden.

Ik heb vroeger gewerkt in de WiFi-branche (met Cisco en Lancom) dus heb bij het ophangen van de AP goed gekeken waar ik de beste dekking heb. Dat is in dit huis niet lastig met houten vloeren zonder isolatie; de eerste verdieping in de kamer waar ook het ISRA-punt (en dus de Zyxel van Online staat) voldeed prima.

De WiFi op de Zyxel zelf had ik uitgeschakeld; hij is dus alleen in gebruik als modem. De controller software heb ik draaien op een Pi4 waar ook Home Assistant op staat. De controller zoekt elke week naar firmware updates en alle devices zijn up to date. De Controller zelf ook. Het netwerk bestaat voor de rest uit managed TP-Link PoE-switches met VLANs en QoS. De UAC AP Pro zit direct in een PoE-poort op "LAN"-vlan (PVID) 1 en ook zo de USG (zelfde switch) en Pi (zelfde switch).

Probleem
GIstermiddag vanaf half 3 stokte de WiFi-verbinding plots; de USG gaf eufemistisch aan dat de performance van meerdere devices naar 60% zakte. In de praktijk was dit gewoon geen netwerk. Dit is niet meer verbeterd. Ik heb daarop diverse vervolgstappen geprobeerd. RSSI op de devices was niet schokkend laag (laagste was -71dBm aan de andere kant van de kamer (idealiter is natuurlijk >= -65dBm), maar dat was nou net weer een device dat nog wel 95% performance aangaf en nog internet had).

De devices waarmee de ellende begon waren natuurlijk de computer en telefoon van mijn huisgenote die daardoor niet kon werken. Mijn devices kregen later dezelfde problemen, maar bouwde soms weer op naar 95% of 100%, haar devices waren internetloos (waar die 60% vandaan komt geen idee maar ze kon echt werkelijk nergens op). De devices zijn voornamelijk iPhones, MB(P's) en een verdwaalde Samsung.

Later op de avond was zelfs één van de bedrade devices merkbaar langzamer (Mediabox die TV streamt bouwde geen of slechte verbinding op) terwijl die op 100% stond.

Wat ik heb geprobeerd deel 1: obvious
  • Devices reconnecten
    - bood geen oplossing
  • Devices rebooten
    - bood geen oplossing
  • USG en UAC hard reboot
    - bood geen oplossing
  • Reboot HA server
    - bood geen oplossing
  • HA server backup op nieuwe SD zetten en swappen
    - bood geen oplossing
  • Netwerkkabel vervangen UAC
    - bood geen oplossing

Wat ik heb geprobeerd deel 2: deep dive
Uiteraard ben ik ook de Controller in gedoken. Ondanks dat er behoorlijk wat netwerken zijn in de buurt lijkt er niets veranderd te zijn plots gistermiddag half 3.

Settings en wijzigingen:
  • WiFi AI staat aan (en heb ik niet gewijzigd); scant elke nacht om 3:00
  • De 'Exclude 2.4 GHz channels'-lijst leeggegooid (wijziging)
Nou komt hier even tussendoor de reden waarom ik aankaartte dat ik vroeger in de WiFi zat; ik ben mij er zeer van bewust dat, wegens de bandbreedte en daardoor ontstane overlap boven de ruisvloer je eigenlijk alleen kanaal 1, 6 en 11 wil gebruiken. Helaas zijn hier in de buurt devices die die gouden regel niet volgen dus ben ik hier bij de WiFi AI ook van afgeweken. Dit heeft verder echter geen resultaat opgeleverd (de scan van vannacht heeft blijkbaar niets opgeleverd) en vanochtend was het dus nog steeds donderen.

Verder veranderd:
  • Minimum RSSI uitgeschakeld voor beide banden
    - bood geen oplossing
  • Data rate control uitgeschakeld
    - bood geen oplossing

Tijdelijke oplossing
Vanochtend de UAC AP Pro losgetrokken, Zyxel WiFi aan, daar huisgenote nog steeds niet kon werken.

Resultaat: super performance door heel het huis.

Nadeel: Geen verbinding met LAN (HA). Lange termijn-oplossing moet dus wel binnen het LAN liggen. Of Unifi-tjap er uit gooien en Zyxel als Gateway gebruiken maar dat zie ik niet zo zitten, ondanks dat ik geen superhoge pet van Unifi op heb sinds ik de afgelopen tijd er wel achter bent gekomen dat je als consument een testobject voor hun onvolledige product bent.

Concrete vraagstelling: blijvende oplossing
  • Zijn er mensen die vergelijkbare problemen mee hebben gemaakt en een oplossing hiervoor hebben gevonden? Mag binnen of buiten het Unifi-gamma zijn.
  • Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of heb gezien (ik heb nu getroubleshoot in mijn schaarse vrije tijd met tijdsdruk van een huisgenote zonder internet, dat is toch anders dan als je in werktijd betaald op je gemak troubleshoot ;))?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je op de USG toevallig ook 'Smart Que's' aan staan (WAN netwerk)? dat wil wel eens voor rare performancedrops zorgen.

Die AI functie werkt voor kanaalkeuzes redelijk goed maar voor andere zaken zoals de VHT waardes van de antennes (per radio) kunnen door die functie wel eens te laag gezet worden zodat je met weing bandbreedte per kanaal komt te zitten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Kan je aangeven op welke band en met welke snelheid je clients verbonden zijn met de UAP?

Idealiter gebruik je helemaal geen 2.4GHz Wifi, tenzij een device echt niet anders kan.
En alsnog alleen kiezen voor kanaal 1, 6 of 11.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
Het kan heel goed storing op de 2.5/5.0Ghz banden zijn.
Wifi kanaal van de buren wat ineens wijzigt, een wifi kanaal wat ineens meer data staat te verstoken, een wifi versterker of niet eens zozeer van bestaande Wifi netwerken in de buurt: als de buren een (slechte) babyfoon oid aanzetten kan het zomaar zijn dat jij er last van hebt.
Dergelijke problemen ga je alleen met profi wifi bandbreedte analysers vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Belangrijke addendum: ik heb geen cloud account, alleen lokaal.
Will_M schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:25:
Heb je op de USG toevallig ook 'Smart Que's' aan staan (WAN netwerk)? dat wil wel eens voor rare performancedrops zorgen.

Die AI functie werkt voor kanaalkeuzes redelijk goed maar voor andere zaken zoals de VHT waardes van de antennes (per radio) kunnen door die functie wel eens te laag gezet worden zodat je met weing bandbreedte per kanaal komt te zitten.
Bij Security staat alles op uit. Smart Queues staat inderdaad aan. Ik ga dat vanavond proberen (als huisgenoot ook klaar is met thuiswerken; uitzetten en AP weer online gooien). Up rate staat op 10000 kbps en down rate op 50000 kbps, net als ISP op 10 up en 50 down staan. IPv6 staat uit.
lier schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:39:
Kan je aangeven op welke band en met welke snelheid je clients verbonden zijn met de UAP?

Idealiter gebruik je helemaal geen 2.4GHz Wifi, tenzij een device echt niet anders kan.
En alsnog alleen kiezen voor kanaal 1, 6 of 11.
Alle devices waren AC 5GHz, eentje zat op 2.4. Diegene met problemen zaten op 5GHz maar niet alle devices op 5GHz hadden problemen. Het device op 2.4GHz had geen problemen op de controller (gaf 100% aan) maar heb ik niet getest.
SniperGuy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:58:
Het kan heel goed storing op de 2.5/5.0Ghz banden zijn.
Wifi kanaal van de buren wat ineens wijzigt, een wifi kanaal wat ineens meer data staat te verstoken, een wifi versterker of niet eens zozeer van bestaande Wifi netwerken in de buurt: als de buren een (slechte) babyfoon oid aanzetten kan het zomaar zijn dat jij er last van hebt.
Dergelijke problemen ga je alleen met profi wifi bandbreedte analysers vinden :)
Ben ik deels met je eens. 14 jaar geleden zat ik in de WiFi en was 2.4 nog de standaard en hadden we regelmatig last van rogue PIRs, proprietary security cams en slecht geshielde magnetrons (die een complete afdeling platlegde) en mocht ik dat soort dingen met een Rohde & Schwartz die meer waard was dan mijn duurste auto gaan analyseren :+

Maar nu zit ik dus gewoon met HT&K-materiaal maar wel allemaal in de 5GHz en niet 2.4 ISM. Daarmee niet gezegd hebbende dat buren alsnog rogue netwerken kunnen plaatsen maar dat acht ik al mijn buren niet toe in staat en als je op 5GHz zo hard uitzend heb je grotere problemen (hallo US Army). Ook typisch dat het niet tot rust is gekomen in de nacht.

Ik heb nog wel uren pings van en naar mijn eigen wireless devices gedaan op de meest ongunstige plek, uren achtereen en één van de tests was na plm 8000 pakketten een drop-out van 64 en een gemiddelde van 80ms met uitschieters van 680ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
als er iets rogue is dan meld je Unifi controller dat, en dat zijn meestal/altijd AP's met hetzelfde SSID als je gebruikt in je controller.
Je kan ook radar frequentie meldingen op de controller tegenkomen, maar dat zijn zaken die Unifi zelf ziet/detecteerd.
Alle zaken als ruis/storing/andere invloeden op de wifi banden ga je helaas niet zien, maar alleen merken in belabberde doorvoersnelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Ik ben inmiddels thuis en heb de Smart Queues uitgeschakeld. Nu alleen nog met twee van mijn devices op het netwerk, die gaan nog goed. Ik zal voorzichtigaan vragen om alle devices weer op mijn UI-netwerk te krijgen als test ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Gistermiddag had ik dus de UAC AP Pro weer aangesloten en de Zyxel óók aan gelaten.

Vanochtend had mijn huisgenote weer geen internet. Niets. Zij zat op de Zyxel en ik op de UAC.

Ruimte tussen ons: enkele decimeters.
Devices: beiden iPhone SE nieuwe model.
Ik heb haar device nog omgeschakeld naar de UAC: geen internet. Mijn SE wel.

Beiden op Zyxel: zij geen internet, ik wel. (Netwerk)instellingen in beide slimfoons zijn identiek.

UAC AP Pro uit PoE getrokken: beide op Zyxel en beide weer internet.

De stoorzender lijkt dus de UAC zelf, maar als huisgenote op de UAC gaat blijft voor haar de verbinding afwezig. Bij beide AP’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Okay, iets met signal chain en logisch nadenken. Na deductie kwam ik er achter dat het 100% moest liggen aan het bedrade gedeelte van het systeem.

Zyxel LAN -> USG WAN

Verder zoeken leerde mij dat bridge mode niet (betrouwbaar) werkt - ik had overigens wél een IP én praktisch alles werkte, alleen langzaam en onbetrouwbaar, zelfs als firewalls et cetera uit stonden op Zyxel - dus heb ik het IP van de USG in DMZ gezet zoals als tip te lezen in deze topic. Dat werkte wel...

Omdat het plots kwam en daarvoor wél normaal gewerkt had (of leek te werken - misschien toen minder netwerk load? - ging ik er vanuit ... (assumptions) ...

Opgelost dus!
Pagina: 1