Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen, verschil in strings maar toch niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
Hoi.

Ik heb 14 panelen (345Wp Hyundai) op mijn dak richting het zuiden.
De panelen zijn verdeeld over 2 strings op een Huawei omvormer.

Op dit moment zwaar bewolkt, dus het is niet veel, maar.....

Het volgende valt mij op.
String PV1 137.6V 1.85A --> 255 W
String PV2 265.2V 0.97A --> 257 W

Dus
PV1, lagere spanning, hogere stroom
PV2, hogere spanning, lagere stroom
Maar beide strings geven vrijwel hetzelfde vermogen.

Omdat beide strings hetzelfde vermogen geven verwacht ik dat aan beide evenveel (dus 7 stuks) panelen geschakeld zijn.
Vanwaar komt dan het verschil in spanning en stroom tussen beide strings?

Bedankt.

Alle reacties

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:15
Hoe doet ie het bij een zonnetje? Het is lastig om bij deze cijfers iets te zeggen omdat omvormers soms rare dingen doen bij weing zon.

Het lijkt er nu op dat string 1 ook nog parallel geschakeld is met 4+3 panelen. Dan wordt de spanning lager maar de stroom hoger, maar met cijfers bij zon is het wat beter te zeggen.

• ikbentochniegek
Volgens mij is het verschil er altijd. Ik zal binnenkort eens kijken. Voorlopig wordt er even geen zon verwacht.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:15
String 2 zit qua spanning in ieder geval goed voor 7 panelen, string 1 te laag. Om 4+3 panelen parallel te zetten moet je gekke dingen doen, tenzij er bij de omvormer 3 strings binnenkomen waarbij er twee parallel zijn gezet i.p.v. in serie.

Kan je eens kijken hoeveel DC-kabels (rood en zwart) er bij je omvormer zitten, 2x2 of 3x2?

• ikbentochniegek
Er komen 2 rode en 2 zwarte kabels binnen vanuit 2 leidingen vanaf het dak.
Volgens de spec hebben de panelen een MPP van 37.5V
Uitgaande van een MPP spanning van 37.5V per paneel (doe ik dat zo goed?) komt string 2 inderdaad aardig uit.
Wellicht een dingetje van de optimisers?
Ik heb per paneel een optimiser laten plaatsen. Eigenlijk overbodig omdat bij Huawei enkel voor de panelen die schaduw kunnen een ontvangen een optimiser geplaatst kan worden.
Ik heb gekozen voor alles optimiser omdat ik dan zou kunnen monitoren per paneel.
Dit per paneel monitoren werkt echter niet, daarvoor komt de installateur nog eens terug.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Kun je de DC voltage grafiekjes delen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met optimizers is uit het omvormer-mpp geen conclusie te trekken.
Ik zou wachten op de monitoring :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Misschien afhankelijk van welk type Huawei omvormer je hebt, maar veelal kan je via de website van de monitoring ook string grafieken zien. De FusionSolar (wattkraft) site. En dan via "Devices" en "historical info".
Via de nieuwe app (als je die al hebt) kan je de string info realtime uitlezen maar daar heb ik nog geen string grafieken gevonden. Wel op de website dus.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Aan de spanning en stroom van de omvormer is geen conclusie te trekken over de panelen, want de optimizers kunnen deze met elkaar uitruilen (stroom x spanning is vermogen). De instraling op het paneel bepaalt het vermogen, de optimizer bepaalt welke stroom de omvormer ziet.

Het vermogen van beide strings is gelijk en dat is goed nieuws.
Het antwoord op je vraag is dus: de optimizers :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ikbentochniegek
Via de Fusion Solar app kan ik ook de history uitlezen, al is de android app wel een stukje brolwerk. Als je een goede app bij je omvormer belangrijk vind, koop dan geen Huawei.
Maar vooruit, dit zijn de resultaten.
Ergens staat ingesteld dat string 1 "DC spanning PV1" heet en string 2 "PV2 Ingangsspanning" Afijn.

Spanningsverloop op een bewolkte dag: De spanning springt op en neer, ik vermoed een effect van de optimisers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKdEVp2q-Gvb5uMpmv-ZQlK80CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwGN7fxrYwBILwMTar3aFlvF.jpg?f=fotoalbum_large

Stroomverloop bewolking: De stroom volgt aardig het vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0QcvvtNLRSjEHdlWzUoOMQGR2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CTOQK4M6DUWYiG9cZUx5vs4.jpg?f=fotoalbum_large

Spanningsverloop zonnige dag. PV2 is constant wat lager dan PV1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdQG0wMdvKh2GJJHilWur6MvXI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4k5QwvpKgWVPfr5UziwbvxG.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom zonnige dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n7mBIc83UECugQR76biKF6ixGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl4nM5esFEKIyfAEGEqUZzZB.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Dank voor de uitleg over de app, dat wist ik nog niet en werkt wel goed zo! Zo ongeveer voor het eerst dat de app mij positief verrast ja ;) Want ook de iphone versie was de laatste tijd altijd dramatisch kwa bereikbaarheid en features.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1