CV ketel heeft een hoog verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noah23
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-04-2021
Hallo,

Ik woon al een tijdje op mijzelf en laatst problemen gehad met de cv-ketel. Mijn oom heeft er naar gekeken en adviseerde een nieuwe CV-ketel.

Maar ik ben zo Atechnisch als je het kan hebben. Dus welke cv-ketel raden jullie aan en waarom? Of hebben jullie nog handige tips of sites waar ik voor mijzelf kan checken.

Thanks alvast. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En waarom adviseerde je oom een nieuwe CV ketel?
Is je oom CV monteur?
Wat voorn CV ketel heb je (merk, type, leeftijd)
Wat is je probleem?
Heb je vloerverwarming?
Heb je lage temperatuur radiatoren?
Heb je een groot of klein huis?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48
Andere vraag is natuurlijk, wat is er mis met het ding? Of wat merk je op? Hoe oud is deze enzovoorts.
Mocht je in Zuid-Holland wonen, dan heb ik wel iemand die hier de ketel doet (achterstallig onderhoud van jaren! :P), maar denk dat die niet ver uit de regio gaat voor onderhoud of nakijken.

Jack zijn vragen zijn completer.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 28-04-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En kijk meteen naar je keyboard, want je capslock lijkt soms te blijven hangen.....

Even zonder dollen:
Wat meer informatie zou mooi zijn. Wat heb je nu hangen, wat is je warm water vraag ? (Douche/bad/etc...)

Je zult waarschijnlijk toch een loodgieter nodig hebben om een nieuwe ketel te plaatsen, meestal hebben zij 1 of 2 merken in hun assortiment. Vraag ze om advies.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:49:
Of hebben jullie nog handige tips
Zoek een lokale installateur, geen idee waar je woont maar hier op het dorp zijn ze er soms in een minuut of 10 als ze net hun handen vrij hebben :P

Diezelfde installateur heeft dan ook meteen een advies voor je want die werken zelf graag met merk X om reden Y. Op mijn vorige adres werkte de installateur graag met Nefit, waar ik nu woon doen zijn ze Atag leverancier. T zal, zolang het warm is, redelijk betrouwbaar werkt en er een monteur binnen een uur bij de ketel kan zijn zal het me een worst wezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:49:
Hallo,

Ik woon al een tijdje op mijzelf en laatst problemen gehad met de cv-ketel. Mijn oom heeft er naar gekeken en adviseerde een nieuwe CV-ketel.

Maar ik ben zo Atechnisch als je het kan hebben. Dus welke cv-ketel raden jullie aan en waarom? Of hebben jullie nog handige tips of sites waar ik voor mijzelf kan checken.

Thanks alvast. :)
Kijken zegt niets natuurlijk !

Welke CV-ketel heb je nu, hoe oud ?
Wat zijn de problemen ?
Ik zou er een erkend installateur bij halen, en dan advies vragen en hier bespreken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob (de bouwer)
Welke heb je nu?
Waarom zegt je oom dit? Ik neem aan dat hij een monteur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:44

DarkUnreal

Postmaster General

Ik zou een installatie bedrijf bellen en het met hun bespreken

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
Ik ben van plan om nog een professioneel bedrijf er naar te laten kijken.
Ik was benieuwd of jullie nog tips hebben waar ik niet eerder aan had gedacht.

Het is inderdaad een oude cv-ketel. De vorige bewoners van het appartement hebben lang in dit huis gewoond en zeiden dat ze de cv-ketel 12 jaar geleden hadden vervangen. Dat is inmiddels 3 jaar geleden. Dus ik denk ongeveer 15 jaar, het is een Remeha Avanta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob (de bouwer)
Waar ongeveer woon je?

Misschien heb je iets aan deze link? https://www.preuter-insta...k.nl/cv-ketel-kieswijzer/
Het is een bedrijf in Deventer, dus weet niet of dit bij jou in de buurt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Noah23 Remeha Avanta (zijn modelnummers van en hoeveel ze kunnen leveren).
Die van ons is ook ongeveer die leeftijd en eigenlijk op wat vervangen onderdelen na gewoon goed.
We hebben jaren geleden een keer de printplaat moeten vervangen omdat er een onderdeeltje was doorgebrand (onderdeel zelf uit China duurde te lang).
Daarnaast 3 weg klep e.d., maar dat valt volgens mij meer onder normaal onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05
Lastig te zeggen. Laat er een CV bedrijf naar kijken, schoonmaakbeurt. Die gaan geheid zeggen: vervangen. Maar laat je goed voorlichten wat er dan stuk is en wat dat kost. Een keer wat kosten maken mag best, ketels hebben onderhoud nodig. Maar let erop dat iedereen je graag een nieuwe ketel verkoopt.

Precies @Arunia en TS er zijn ook voldoende gebruikte onderdelen te krijgen.

Maar welke problemen heb je nu dan?

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 28-04-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-05 10:16
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:14:
Ik ben van plan om nog een professioneel bedrijf er naar te laten kijken.
Ik was benieuwd of jullie nog tips hebben waar ik niet eerder aan had gedacht.

Het is inderdaad een oude cv-ketel. De vorige bewoners van het appartement hebben lang in dit huis gewoond en zeiden dat ze de cv-ketel 12 jaar geleden hadden vervangen. Dat is inmiddels 3 jaar geleden. Dus ik denk ongeveer 15 jaar, het is een Remeha Avanta.
Maar heb je er problemen mee? Waarom wil je hem vervangen?

De ketel in het huis waar ik tot 2019 woonde was van eind jaren 90. Maar zo lang het ding het gewoon doet en netjes zn jaarlijkse onderhoud krijgt kun je hem imo rustig laten hangen. Was ook ieder jaar de reactie van de monteur.

In mn nieuwe huis wel een nieuwe ketel laten ophangen omdat het model wat hier hing nog wel eens branden scheen te veroorzaken. :P Uiteindelijk door holland warmte laten doen en die hebben imo prima werk geleverd (rommelige installatie wat recht getrokken) voor een redelijke prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 28-04-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
Arunia schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:20:
@Noah23 Remeha Avanta (zijn modelnummers van en hoeveel ze kunnen leveren).
Die van ons is ook ongeveer die leeftijd en eigenlijk op wat vervangen onderdelen na gewoon goed.
We hebben jaren geleden een keer de printplaat moeten vervangen omdat er een onderdeeltje was doorgebrand (onderdeel zelf uit China duurde te lang).
Daarnaast 3 weg klep e.d., maar dat valt volgens mij meer onder normaal onderhoud.
Oh echt? Toevallig!
Ik heb gelukkig nog niks aan hoeven vervangen, maar begon afgelopen tijd moeilijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:22:
[...]

Oh echt? Toevallig!
Ik heb gelukkig nog niks aan hoeven vervangen, maar begon afgelopen tijd moeilijk te doen.
WAT doet hij dan precies als hij moeilijk doet? Vandaag direct een CV bedrijf bellen en schoonmaakbeurt inplannen. Misschien zit er alleen sifon vol waardoor rookgas niet goed weg kan. En af en toe moet er gewoon iets vervangen worden. Dat wil niet zeggen dat hele ketel gelijk weg moet.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 28-04-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
Charly schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:21:
[...]

Maar heb je er problemen mee? Waarom wil je hem vervangen?

De ketel in het huis waar ik tot 2019 woonde was van eind jaren 90. Maar zo lang het ding het gewoon doet en netjes zn jaarlijkse onderhoud krijgt kun je hem imo rustig laten hangen. Was ook ieder jaar de reactie van de monteur.
De energierekening is behoorlijk hoog geworden. En ik heb al rond gezocht, maar op internet wordt er voornamelijk gezegd dat de cv-ketel dan aardig op leeftijd is en met de 15 jaar, klopt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Noah23 Vertel eens precies wat je merkt. Dat is nou juist belangrijk. Dan kunnen we je ook een richting op sturen. Niet dat wij alle kennis hebben, maar dan heb je wat hou vast met een monteur.

De energierekening of gas rekening? Apparaat gebruikt beide?
Dan nog, is dat het afgelopen jaar geweest? Werk je thuis?
Want bij ons is de rekening ook hoog ondertussen. Niet zo gek natuurlijk als je 24/7 thuis bent bijvoorbeeld. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 28-04-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
Bob (de bouwer) schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:18:
Waar ongeveer woon je?

Misschien heb je iets aan deze link? https://www.preuter-insta...k.nl/cv-ketel-kieswijzer/
Het is een bedrijf in Deventer, dus weet niet of dit bij jou in de buurt is.
Ohh thanks, ga ik checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:26:
[...]

De energierekening is behoorlijk hoog geworden. En ik heb al rond gezocht, maar op internet wordt er voornamelijk gezegd dat de cv-ketel dan aardig op leeftijd is en met de 15 jaar, klopt dit.
Dat heeft gewoon een aanwijsbare oorzaak. Bel gelijk een monteur, van afstand kan niemand dit beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
pennywiser schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:27:
[...]

Dat heeft gewoon een aanwijsbare oorzaak. Bel gelijk een monteur, van afstand kan niemand dit beoordelen.
Ja, klopt....Maar ik dacht een brein heeft maar beperkte informatie dus dacht vraag het hier :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 11:52
Ik zie alleen een hoop vragen zonder weinig informatie. Er worden je een aantal wedervragen gesteld die je vervolgens niet beantwoordt.

Hoe denk je dat iemand je zo kan helpen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
bramv82 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:46:
Ik zie alleen een hoop vragen zonder weinig informatie. Er worden je een aantal wedervragen gesteld die je vervolgens niet beantwoord.

Hoe denk je dat iemand je zo kan helpen?
Sorry als het voor je niet duidelijk is, maar ik heb hierboven wel gereageerd met wat het probleem is, welk merk cv-ketel ik heb enzovoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:26:
[...]

De energierekening is behoorlijk hoog geworden.
Dus eigenlijk moet de titel zijn: mijn CV ketel heeft een hoog verbruik. (Zonder capslock)

Oke.

Hoe hoog is het verbruik?
Hoeveel verschil ten opzichte van 1, 2 of 3 jaar terug.
Hoe waar stook je?
Stook je warmer dan vorige jaren?
Hoe koud is het in Nederland geweest ten opzichte van je vorige stook periode.
Staat je kachel altijd aan, of op een tijdschakelaar. Heb je hier iets aan gepast?
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:48:
[...]

Sorry als het voor je niet duidelijk is, maar ik heb hierboven wel gereageerd met wat het probleem is, welk merk cv-ketel ik heb enzovoort.
Tuurlijk, met het antwoord hij doet moeilijk...
Om daarna te melden dat je rekening hoog is...
Je geeft uit je zelf geen info, iedereen moet aan je trekken voordat je wat info geeft. Nu voordat dit topic 40 berichten groot is, lees alles even door.
En vul die info in je topic start. Doe een heel heel klein beetje moeite...
En heb je daar geen zin in. Prima bel een CV monteur... Maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin om te trekken aan een dood paard (spreekwoordelijke gezien dan) dus Suc6

[ Voor 40% gewijzigd door jack zomer op 28-04-2021 11:54 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
jack zomer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:49:
[...]

Dus eigenlijk moet de titel zijn: mijn CV ketel heeft een hoog verbruik. (Zonder capslock)

Oke.

Hoe hoog is het verbruik?
Hoeveel verschil ten opzichte van 1, 2 of 3 jaar terug.
Hoe waar stook je?
Stook je warmer dan vorige jaren?
Hoe koud is het in Nederland geweest ten opzichte van je vorige stook periode.
Staat je kachel altijd aan, of op een tijdschakelaar. Heb je hier iets aan gepast?
Ah ja, ik ben geen titel expert hahah.

Het gasverbruik; zo'n 3000 m3.
Ongeveer zo'n 500 m3 verschil.

Nee ik stook niet warmer. Ik heb rekening mee gehouden dat het in de winter natuurlijk wel meer gestookt wordt, maar ik let er ook op dat ik niet te veel stook. Of verbruikt. De kachel staat alleen aan wanneer ik de hele dag thuis ben of in de winter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 21:20
Als dit de informatie is die je geeft, en niet alle vragen beantwoord die gesteld worden, lijkt het mij het beste dat je een bedrijf belt en een nieuwe ketel laat plaatsen want dan gaat dit topic weinig kunnen bijdragen.

(als een nieuwe HR-ketel kan bij je appartement, maar ook dat is een vraag die niet beantwoord is (soort woning, leeftijd, welke ketel nu, welk merk etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
ErgoStijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:08:
Als dit de informatie is die je geeft, en niet alle vragen beantwoord die gesteld worden, lijkt het mij het beste dat je een bedrijf belt en een nieuwe ketel laat plaatsen want dan gaat dit topic weinig kunnen bijdragen.

(als een nieuwe HR-ketel kan bij je appartement, maar ook dat is een vraag die niet beantwoord is (soort woning, leeftijd, welke ketel nu, welk merk etc).
(Dit is wel vermeld maar bij deze;
Het is een appartement, de ketel is een Remeha Avanta zo'n 15 jaar oud.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:04:
[...]

Nee ik stook niet warmer. Ik heb rekening mee gehouden dat het in de winter natuurlijk wel meer gestookt wordt, maar ik let er ook op dat ik niet te veel stook. Of verbruikt. De kachel staat alleen aan wanneer ik de hele dag thuis ben of in de winter.
3000 kuub in een appartement... Huur je het hele gebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
Dus voor iedereen kort samengevat;

- De ketel is een Remeha Avanta van zo'n 15 jaar oud.
- Het probleem is te hoge kosten vergeleken met eerst.
- Ik woon zelf in een appartement met 1 slaapkamer, woonkamer/keuken en badkamer.
- Het gasverbruik is 3000 m3. Wat eerst zo'n 500 m3 minder was.
- Zelf probeer ik zuinig te leven dus de kachel aanzetten wanneer ik de hele dag thuis ben of in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 01:08

BrZ

Appartement...

Zoiets?
https://www.ad.nl/rotterd...-is-het-van-jou~a48c5af1/

Of toch dit:
https://www.ad.nl/economi...vierkante-meter~a538710c/

Geef gewoon eens nuttige informatie. Hoeveel vierkant meter, bouwjaar, bad en/of douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah23
ChinaGeek schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:12:
[...]

3000 kuub in een appartement... Huur je het hele gebouw?
Het is een groot appartement, ik woon liever in een appartement dan een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:13:

- Ik woon zelf in een appartement met 1 slaapkamer, woonkamer/keuken en badkamer.
- Zelf probeer ik zuinig te leven dus de kachel aanzetten wanneer ik de hele dag thuis ben of in de winter.
Zelfs wanneer je verbruik 2500 kuub was, verbruik je nog meer dan een gemiddelde vrijstaande woning...
Daar klopt iets flink niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:14:
[...]

Een appartement is over het algemeen veel beter warm te houden dan een gewone woning, doordat hij ingebouwd is. Het verbruik dat je schetst is echt bizar veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:14:
[...]

hoeveel vierkante meter ongeveer? En welk bouwjaar? en hoe warm stook je?
Ik heb bijvoorbeeld maar 70m2 uit 2008. Maar mijn gasverbruik is 350m2 bij een thermostaat instelling van 18 graden.

Dat je het afgelopen jaar 20% meer hebt gestookt dan vorige jaren is niet raar. Het was een veel koudere winter dan voorgaande jaren. En door corona was je waarschijnlijk ook meer thuis.

Dus 2500m3 is al enorm veel. Tenzij je de thermostaat op 25 hebt staan in een appartement van 250m2 zonder isolatie en met de ramen open en je iedere dag 2 uur onder de douche staat.

Het is sowieso een goed idee om een CV monteur langs te laten komen. Een ketel heeft ongeveer elke 2 jaar onderhoud nodig. Die kan dan naar je ketel kijken en je een advies geven of het tijd is voor een nieuwe of niet. En vooral, wat voor ketel je dan nodig hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:18

thof

FP ProMod

Wellicht dat je bijvoorbeeld door het thuiswerken (doe je dat?) i.v.m. Corona je de verwarming vaker/langer/hoger hebt gehad dan voorgaande jaren? Je bent dan immers meer thuis geweest.
Zelfs het leeg staan van de appartementen onder je kan invloed hebben op je eigen energie rekening.

Hier een oudere Remeha Quinta (2004), werkt verder nog prima. Maar ook een vergelijkbaar hoog verbruik, maar dat is dan wel een twee onder een kapper, met matige isolatie en thuiswerken...

Je hebt geen gaslekkage he? :+

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3000m3 is extreem veel. Ik zit hier in een appartement uit de jaren 80, ongeveer 70m2, en verstookte minder dan 1000m3 terwijl ik al een jaar 100% thuiswerk en de thermostaat op 20 graden zet (‘s nachts iets lager).

Dat gezegd hebbende: Een ketel van 15 jaar heeft zijn beste tijd gehad. Ketels worden ook steeds efficienter waardoor het zelfs bij een goed werkende ketel de moeite kan zijn om een nieuwe te installeren.
Dat zou ik zelf ook moeten doen. Ik heb nu nog een VR-ketel van 15 jaar oud, omdat ze mij toen vertelden dat in een appartement geen HR-ketel kon, maar ik weet inmiddels beter en een nieuwe ketel verdient zichzelf wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meten is weten. Regel een Pi met domoticz en iets wat je op je slimme meter in kunt plugggen, en kijk wat je wanneer verbruikt aan gas. Kun je namelijk zo zien.

Having said that: 3000 kuub gas verbruik ik in een hoekwoning met gezin niet eens, ook met een Remeha combiketel. Voor de hand liggende opties die je zo kunt checken:
- ergens een warmwaterkraan die nog een beetje open staat? Dan heeft de ketel namelijk constant warmtevraag
- welke temps staan je ketel ingesteld qua warmwater en aanvoertemp verwarming? En houdt ie dat warme water altijd op die temp of niet?
- thermostaat toevallig naar de gallemiezen?

Sowieso zou ik een ketelboer bellen en de zaak voorleggen. Wellicht kunnen ze op afstand al troubleshooten en anders een mannetje langs laten komen. Kost je eenmalig misschien een paar centen maar dan weet je wel dat het goed zit. Wat je nu doet is simpelweg veel geld weggooien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21

aap

Hier staan wat richtgetallen voor gasgebruik:

https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/

3000 m3 per jaar is nog 25% boven wat ze voor een tochtige villa opgeven. Voor een appartement met 1 bewoner zou het ongeveer 800 m3 moeten zijn.

Ik zou snel een installateur laten kijken naar je ketel, voor het geval er een lek is of een andere gevaarlijke situatie.

Edit: als ik me probeer voor te stellen wat je energierekening per maand is, dan kun je bij wijze van spreken de eerste de beste installateur bellen, zijn duurste ketel bestellen, niet onderhandelen over de prijs en nog in minder dan een jaar tijd je investering terugverdiend hebben. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door aap op 28-04-2021 12:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:03
Misschien een domme vraag, maar verwar je je gasverbruik niet met je elektriciteitsverbruik? Dat zou me namelijk logischer lijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:09
Milo85 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:05:
Misschien een domme vraag, maar verwar je je gasverbruik niet met je elektriciteitsverbruik? Dat zou me namelijk logischer lijken...
3000m³ elektriciteit is inderdaad aannemelijker. >:)

Als het appartement onder jou afgelopen winter leeg heeft gestaan kan het al zijn dat je verbruik hoger zal zijn.
Je krijgt dan zijn verlies niet.

[ Voor 51% gewijzigd door cadsite op 28-04-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:50
The Eagle schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:39:
Meten is weten. Regel een Pi met domoticz en iets wat je op je slimme meter in kunt plugggen, en kijk wat je wanneer verbruikt aan gas. Kun je namelijk zo zien.
Correct, maar een account aanmaken op slimmemeterportal.nl kost niets en is met een paar muis klikken gedaan en levert net zoveel bruikbare info op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik bezit in NL een appartement van 187m2, en verbruik dat nog niet eens.(kook en warm water elektrisch)
Denk dat je kWh (elektra) verward met (Gas) m3.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 11:13
Ik heb een vrijstaand huis, matig geisoleerd (WIP) en heb 793 m3 verbruikt aan gas in 2020. Dus die 2500 m3 lijkt me heel sterk. Verbruik van 3000 KWh aan electra voor een appartement met één slaapkamer kan maar dan zou ik toch eens bij jezelf te rade gaan of je niet beter wat aan energiebesparing kan gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Een nieuwe ketel zal wel hoger rendement hebben, maar kost toch ook weer een aardige investering.

Wat is het probleem met de ketel? Wat de voor de hand liggend problemen zijn:

-Te lage waterdruk: kwestie van bijvullen, daar zijn al wat tweakerblogs over geschreven.
-Drukvat (ronde rode tank) wat kapot is kan ook voor een wisselende druk zorgen. Die vangt namelijk de uitzetting van het water bij hogere temperaturen op en kan ook de druk wat langer op pijl houden bij een klein lekje.

- De pomp kan ook wel eens de geest geven. Je kan dit horen als je geen water hoort stromen door je leidingen als je de thermostaat aan zet.

Het is altijd verstandig, ook ivm je verzekering. om 1 keer per 2 jaar de ketel te laten controleren door een erkend installateur. Die kan je ook een kostenschatting geven voor de reparatie.

Nog wat tips voor een lager verbruik (zie ook diverse blogs op Tweakers):
- zet de thermostaat lekker laag (13-15 graden) als je geen verwarming nodig hebt. CV monteurs zeggen vaak: dan ,pet de ketel 's ochtends te hard werken, ,aar dat is echt een slecht argument. Een ketel die uitstaat verbruikt ook niets.
- Stook minder hoog en zet de thermostaat een paar graadjes lager (een dikke trui aandoen is veel goedkoper)
- zet radiators dicht (helemaal of bijna helemaal) in ruimtes waar je geen warmte nodig hebt, maar houdt wel een radiator of 2 a 3 open om je pomp niet te veel te belasten.
-Zoek de handleiding van je ketel en zet de temperatuur van het radiatorwater lager (b.v 55 graden). Installateurs zetten de temperatuur vaak zo hoog mogelijk, wat het rendement flink verlaagt.
- plak radiatorfolie achter je radiators.

[ Voor 33% gewijzigd door fastedje op 28-04-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Titel aangepast.

@Noah23 welkom op Tweakers, voor de volgende keer: geef even aan wat je zelf hebt geprobeerd. Op Tweakers verwachten we een eigen inzet en die ontbreekt hier, bovendien is help en capslock gebruik niet gewenst in de titel.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Kan het zijn dat je thermostaat stuk is ? 3000 m3 is erg veel: ik verstook ong. 1600 m3 gas, in een huis van 3 verdiepingen, 500 m3, 24/7 iemand thuis. Dat je door thuiswerken mogelijk wat meer verbruikt: okay, mar zelfs het oude verbruik, je zegt 500m3 minder, lijkt me erg hoog. Ik zou zeggen: op afstand kan niemand je helpen: bel een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Noah23 Een hoog gasverbruik is altijd verklaarbaar.
Zoals altijd: meten = weten.

- Begin eerst eens om een paar dagen de meterstanden op te schrijven. Liefst de eerste dagen elk uur, zodat je een gedetailleerd overzicht hebt wat er gebeurt.
- Zet de thermostaat eens een paar uur op 5 graden. Meet je dan ook gasverbruik?
- Trek desnoods je CV uit het stopcontact en kijk of de meter verloopt. Zo ja, dan heb je een gas lek.
- kook je op gas of electrisch? Indien gas, hoeveel gebruik je per kookbeurt? Hoevaak kook je per week?
- Welke ruimtes worden verwarmd? Met welke temperatuur? Hoeveel uur per dag? Enz
- hoe vaak wordt er gedouched en hoe lang? Wat is het gasverbruik bij een douchebeurt?
- Ga op onderzoek in je CV ketel. Kijk hoe vaak je ketel aan slaat, enz. Ga desnoods een uur voor de ketel zitten en schrijf op wanneer deze aanslaat en weer stopt.
- Wat voor ketel is het? Ouderwets aan/uit of modulerend? VR of HR?
- Hoe is de ketel ingesteld? Welke aanvoertemperatuur? Zit er een warmhoudstand in voor het warm water?, enz enz

Zie ook: Onverklaarbaar hoog gasverbruik

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 29-04-2021 08:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 12:04
Vergeet alleen niet dat het stookseizoen 2020/2021 uitzonderlijk lang duurt, dus een hoger gasverbruik dan vorig jaar verwacht ik persoonlijk ook.

Maar 3000m3 voor een appartement lijkt idd wat aan de hoge kant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:09
Ik heb het even nagekeken.
Ik heb vorig jaar 1460m³ (16.600kWh) verbruikt en woon in een redelijk grote woning van +80 jaar en mijn ketel is ook een kleine 15 jaar oud.
Kan je eens controleren of je verbruik effectief zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere invalshoek: aangezien je zelf aangeeft zo technisch te zijn als de lantaarnpaal voor je deur (+: ): lees je je meterstanden zelf wel goed af? Is me zelf ook eens overkomen met het water. Paar nulletjes teveel meegerekend :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:32
Noah23 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:04:
[...]

3000m3 is best veel voor een appartement. Weet niet van wanneer tot wanneer de rekening was?

Als ik bij mijn eigen verbruik kijk op mindergas.nl is dat in lijn met vorig jaar, maar het aantal graaddagen was 10% hoger dan het jaar ervoor. Het is dat ik wat meer geisoleerd heb en de CV geoptimaliseerd heb dat het verbruik gelijk is aan het jaar ervoor, maar anders was het 10-15% gestegen.
Pagina: 1