Onverklaarbaar hoog gasverbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-08 16:44
Mijn vraag
Vorig jaar augustus zijn wij (2 heren 25/26 jaar) verhuist van een appartement uit 1690, slecht geisoleerd, enkel glas en tocht, naar een appartement uit 1950, dubbelglas en naar mijn idee beter geïsoleerd. Het blijft in dit huis koeler in de zomermaanden, wat volgens mij betekend dat het in de wintermaanden de warmte ook beter vasthoud.

Nu het probleem als volgt, ons gasverbruik in het oude appartement uit 1690 was gemiddeld rond de 1500m³ per jaar, hieronder het een overzicht van de afgelopen 5 jaar:

2015/2016: 2578m³ (dit verklaar ik door het feit dat de thermostaat vaak aan stond overdag, onze eigen fout)
2016/2017: 1317m³ (jaar dat we een slimme thermostaat aangeschaft hebben)
2017/2018: 1539m³
2018/2019: 1500m³
2019: 1319m³

De meterkast in onze woning zit op een plek waar wij zelf helaas niet bij kunnen.De gasmeter is nog een oude analoge, dus toen wij om onze meterstanden vroegen waren wij op z'n zachts gezegd geschokkeerd met het gas wat wij verbruikt zouden hebben. In de periode aug 2019 tot aug 2020 zouden wij 2706m³ met z'n 2en hebben gebruikt.

Ik kan het moeilijk geloven, dat wij met 2 personen zoveel gas verbruikt hebben.

Wij douchen 1 keer per dag, stoken tot maximaal 19 graden koken niet bijster veel.

In het oude huis hadden wij een ketel van Nefit, type onbekend, welke huit huis verwarmde, maar ook voor warm water uit de kraan zorgt. De situatie in het nieuwe huis is anders, voor het verwarmen van het huis hebben wij een Kompakt Solo HRE 30. Voor het water uit de kraan hebben wij een boiler, de A.O. Smith EQ 115 N. Verder zijn we met de verhuizing overgestapt van een Nest thermostaat naar een thermostaat van Tado. Bij nadere inspectie blijkt ook deze thermostaat gewoon netjes zijn werk heeft gedaan overdag en niet heeft verwarmd.

Ik kom er gewoon niet met m'n hoofd bij wat dit verbruik zou kunnen verklaren en ben op zoek naar advies wat wij in deze situatie kunnen ondernemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je bent dus verhuisd, naar waarschijnlijk een groter appartement?
Heb je de verwarming steeds hoog staan met ramen open of dat soort foutjes?
Als jullie warm water willen, hoe warm staat die?
Hoe lang douchen jullie? Waterbesparende douchekop? (in vergelijking met vroeger)
Koken jullie gas of elektrisch? is dat veranderd?
verwarm je ook ruimtes waar de thermostaat niet hangt? Worden die warmer dan de ruimte waar thermostaat hangt?

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 22-09-2020 08:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik weet niet of dit in Nederland ook speelt maar in België krijgt een deel van de bevolking laagcalorisch gas en een deel hoogcalorisch gas. Het tweede soort bevat meer energie per m³ en daar heb je dus minder van nodig om te verwarmen. Het is daarom ook dat de factuur in België in kWh is en niet in m³.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

99ruud99 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:58:
Hoe lang douchen jullie? Waterbesparende douchekop? (in vergelijking met vroeger)
verwarm je ook ruimtes waar de thermostaat niet hangt? Worden die warmer dan de ruimte waar thermostaat hangt?
Dat heeft wel invloed, maar het is toch vooral het verwarmen dat drukt op het gasverbruik.

Kan ook zijn dat het een ouder toestel is nu, de cvketel zal niet uit 1690 en 1950 komen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eerste vraag die bij mij opkomt: Waarom kan je niet bij de meterkast van je eigen woning?!
Lekker handig als een keer een stop doorslaat en je kan niet bij je eigen meterkast komen 8)7

Los daarvan, is het een gedeeld appartement (huur / koop)? Is het groter dan het vorige appartement? Wat is de (zon)ligging van het appartement? Is er meer/minder glas dan het vorige appartement?

Allemaal zaken die van invloed kunnen zijn. Had je voorheen een glazen pui op het zuid westen, dan heb je veel meer zonlicht dan een glazen pui op het noord oosten. En dus ook meer / minder stralingswarmte.

Heb je boven-, onder- en naaste buren in het appartement? Of heb je een hoekappartement op de bovenste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
99ruud99 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:58:
Nee, groote is hetzelfde van 101 m2 naar 100 m2

Verwarming staat niet aan met ramen open, ook staat de temperatuur in de winter op 19 graden

Hoe warm het water is heb ik geen idee, de boiler staat op standje 3.

Douchen vaak minder rond de 5 minuten, niet anders dan vroeger. Als ik direct na m'n huisgenoot douche, dan heb ik aan het einde van m'n douchebeurt dat het water minder warm word. Geen besparende koppen of iets dergelijks, ook niet in de oude situatie.

Wij koken op gas net als hiervoor, al moet ik daarbij zeggen dat wij niet bijster veel zelf koken, en als er 1 keer per week een pannetje op het fornuis staat, dan is dat een goede week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:14
Admiral Freebee schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:00:
Ik weet niet of dit in Nederland ook speelt maar in België krijgt een deel van de bevolking laagcalorisch gas en een deel hoogcalorisch gas. Het tweede soort bevat meer energie per m³ en daar heb je dus minder van nodig om te verwarmen. Het is daarom ook dat de factuur in België in kWh is en niet in m³.
Je rekent in België gas af per kWh? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
BastaRhymez schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:04:
Eerste vraag die bij mij opkomt: Waarom kan je niet bij de meterkast van je eigen woning?!
Lekker handig als een keer een stop doorslaat en je kan niet bij je eigen meterkast komen 8)7

Los daarvan, is het een gedeeld appartement (huur / koop)? Is het groter dan het vorige appartement? Wat is de (zon)ligging van het appartement? Is er meer/minder glas dan het vorige appartement?

Allemaal zaken die van invloed kunnen zijn. Had je voorheen een glazen pui op het zuid westen, dan heb je veel meer zonlicht dan een glazen pui op het noord oosten. En dus ook meer / minder stralingswarmte.

Heb je boven-, onder- en naaste buren in het appartement? Of heb je een hoekappartement op de bovenste verdieping?
De oorspronkelijke voordeur van de woning zit aan de straatkant van een winkelstraat, en wij gaan er langs achter in. Bij die voordeur zit er nog een kleine kamer welke niet word bewoond.

Het is een appartement, huur, boven een winkel. Hiervoor woonden wij ook op de 1e verdieping, maar boven een een ander appartement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 08:28

Flotter

Pelipper!

De boiler zou een deel kunnen verklaren, da's een aardig groot ding. Houdt ie het water continu op temperatuur of verwarmt hij alleen bij een warmtevraag?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Flotter schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:11:
De boiler zou een deel kunnen verklaren, da's een aardig groot ding. Houdt ie het water continu op temperatuur of verwarmt hij alleen bij een warmtevraag?
Volgens mij houd ie het op temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Wat ook kan zijn is dat de winkel op dezelfde verwarming zit als jullie - en die hebben de deuren wel wagenwijd open staan.
Bovendien: hoeveel isolatie heb je onder je vloer gelegd- normaal doe je dat niet zoveel tussen verdiepingen in. Je zal dus ook warmte naar beneden lekken (ja, warmte stijgt op, maar toch gaat het ook omlaag).
Controleer de situatie eens goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:11:
Het is een appartement, huur, boven een winkel.
Waarschijnlijk betaal je dan ook voor de onderburen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet je hoe de thermostaat is aangesloten? is die AAN/UIT aangesloten of op Opentherm op de CV ketel?

Verder; Meten is weten. Dus regelmatig ( 2 a 3x per week ) de gasmeterstand controleren.

Woon je op de bovenste verdieping in het appartementencomplex? Dus als in; Je plafond is meteen je dak? Het zou kunnen zijn dat je dak niet is geïsoleerd en dan gaat het verbruik heel hard.

Andere optie is om als het wat kouder is iemand langs te laten komen met een warmtebeeldcamera. Dan krijg je een goed beeld van binnen en buiten waar je warmtelekken zitten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
99ruud99 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:13:
Wat ook kan zijn is dat de winkel op dezelfde verwarming zit als jullie - en die hebben de deuren wel wagenwijd open staan.
Bovendien: hoeveel isolatie heb je onder je vloer gelegd- normaal doe je dat niet zoveel tussen verdiepingen in. Je zal dus ook warmte naar beneden lekken (ja, warmte stijgt op, maar toch gaat het ook omlaag).
Controleer de situatie eens goed.
Dat is ook een gedachte die bij mij is opgekomen, probleem is dat we vaak niet thuis zijn als de winkel open is, maar ik ga hiervoor zeker even een afspraak maken met de winkel en uitvragen of hun een eigen gasmeter hebben.

De vloer onder de winkel is waardeloos, als ik uitslaap op zaterdagochtend, dan kan ik complete gesprekken in de winkel meeluisteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:08
Waarom heb je een gasboiler als je ook een 26kw! hre ketel hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 22-09-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
mkleinman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:14:
Weet je hoe de thermostaat is aangesloten? is die AAN/UIT aangesloten of op Opentherm op de CV ketel?

Verder; Meten is weten. Dus regelmatig ( 2 a 3x per week ) de gasmeterstand controleren.

Woon je op de bovenste verdieping in het appartementencomplex? Dus als in; Je plafond is meteen je dak? Het zou kunnen zijn dat je dak niet is geïsoleerd en dan gaat het verbruik heel hard.

Andere optie is om als het wat kouder is iemand langs te laten komen met een warmtebeeldcamera. Dan krijg je een goed beeld van binnen en buiten waar je warmtelekken zitten.
De thermostaat is aangesloten op Opentherm en de ketel in het oude huis was een aan/uit ketel.

Het is geen appartementen complex, het is winkel, woning en ons zoldertje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsiGlUln3Kq-Wx1WcgUvmH-V7sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXp7766dGVPjOiQegDKNZFcJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
jeroen3 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:16:
Is niet onze keuze, het is een huurhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Even over je boiler:

https://imgur.com/a/Z907LPw
dus een verbruik van 1.4 m3/h als hij aan staat.
Ik kan enkel niet vinden hoeveel warmte hij verliest tijdens het warm houden.

Over je antwoord op "ik weet niet welke temperatuur":
- Stand 1 = circa 30°C
- Stand 2 = circa 40°C
- Stand 3 = circa 50°C
- Stand 4 = circa 60°C
- Stand 5 = circa 70°C
Aanbevolen wordt om de temperatuurregelknop in te stellen op stand 4 (circa 60°C) omdat er dan minder kalkafzetting optreedt. Daarnaast is er een veiligheidsthermostaat ingebouwd, die bij een watertemperatuur van 82°C de gastoevoer volledig onderbreekt, waardoor tevens de waakvlam dooft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-08 12:19
Belangrijke vraag: Heb je bij het betrekken van het huis de meterstanden opgenomen?

Het zou kunnen dat de vorige bewoners de meterstanden niet hebben doorgegeven waardoor een geschatte waarde is gebruikt door het energiebedrijf. Als deze te laag is ingeschat en je nu wel de echte waarde gebruikt kan het dus betekenen dat je een deel van het gasverbruik van de vorige bewoner betaald.

Dus daarom de vraag, weet je de stand van toen jullie het pand introkken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:11:
[...]

Oké, geen issue dus in Nederland :P

offtopic:
In België komt een deel van het gas van Nederland (laagcalorisch gas) en een deel van de Noordzee, Qatar en Rusland. De netbeheerder rekent dus het verbruik in m³ om naar de energiewaarde in kWh.

Zie ook https://www.mijnenergie.b...eten-in-kwh-gefactureerd-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Xqlusive schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:33:
Belangrijke vraag: Heb je bij het betrekken van het huis de meterstanden opgenomen?

Het zou kunnen dat de vorige bewoners de meterstanden niet hebben doorgegeven waardoor een geschatte waarde is gebruikt door het energiebedrijf. Als deze te laag is ingeschat en je nu wel de echte waarde gebruikt kan het dus betekenen dat je een deel van het gasverbruik van de vorige bewoner betaald.

Dus daarom de vraag, weet je de stand van toen jullie het pand introkken?
De meterstanden zijn bij het betrekken van de woning inderdaad gewoon opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Admiral Freebee schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:36:
[...]

Oké, geen issue dus in Nederland :P

offtopic:
In België komt een deel van het gas van Nederland (laagcalorisch gas) en een deel van de Noordzee, Qatar en Rusland. De netbeheerder rekent dus het verbruik in m³ om naar de energiewaarde in kWh.

Zie ook https://www.mijnenergie.b...eten-in-kwh-gefactureerd-
Interessant! Wij hebben in Nederland denk ik dus alleen "arm" gas, dus dan is dit inderdaad geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-08 12:19
markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:38:
[...]

De meterstanden zijn bij het betrekken van de woning inderdaad gewoon opgenomen.
Oke, dat is al weer 1 mogelijkheid uitgesloten. Dan is het verbruik dus wel daadwerkelijk door de meter gegaan. Overige opties zijn dan dus daadwerkelijk hoog verbruik of een defecte meter.

Hoog verbruik zijn al veel suggesties voor gedaan, maar ik vind het verbruik wel dermate hoog dat ik eerder zou denken aan een situatie waarbij je ook aan het leveren/stoken bent voor de onderburen. Ik zou eens goed uitzoeken hoe dit is aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@markisoke Vraag eens welke meter er aan je adres is gekoppeld bij netbeheerder ?
Verder zou je zelf de meterstanden kunnen aflezen en bijhouden. oa vanaf je laatste jaarafschrift tot wat je nu afleest (zelf) je kunt ook vragen om bij netbeheerder verbod op uitlezen op afstand. met mag dan alleen voor updates de meter benaderen. zo kun je zelf alles in de gaten houden. je zult niet de eerste zijn waar niet de juiste meter op het adres staat, en je dus een afrekening kunt krijgen wat niet jullie meter is(van huidig adres)
markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:38:
[...]

Ook eigen controle gedaan en doorgegeven bij nieuwe leverancier ?
Heb je overal radiatoren open staan ?

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 22-09-2020 09:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:17:
[...]

De thermostaat is aangesloten op Opentherm en de ketel in het oude huis was een aan/uit ketel.

Het is geen appartementen complex, het is winkel, woning en ons zoldertje.
[Afbeelding]
Heb je dakisolatie? Mijn vermoeden is namelijk van niet. Als ik een snelle berekening maak hoeveel warmte je al verliest door je dak, als die niet is geïsoleerd dan schrik je.

Aanname: Dak is 4m hoog en 8meter diep, en dat dus keer 2. Bij 0 graden buiten en 19 graden binnen en een Rwaarde van 0,4 ( en heel veel meer is een plaat hout met dakpannen niet ) kom je uit op:

3040W warmteverlies over je dak heen. 1W = 1Joule/seconde en met 86400 seconden in een dag kost je dat 263MJ aan energie.

Dat is omgerekend 8,3m3 gas ( ik reken met onderwaarde 31,65MJ/m3 ).

Gesteld je zou dat dak kunnen isoleren met een Rd van 2 dan zakt je warmteverlies naar 506W, en dan kost het dak je nog maar 1,4m3 gas.

Disclaimer: Ik ken je exacte situatie uiteraard niet :)

Ik denk dat je als eerste naar je dak zou moeten gaan kijken en dat daar een hoop van je verlies zit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 12:58
De meter staat toevallig niet beneden ergens in de winkel? vermoed zomaar dat het de totale meterstand is wat je voor je kiezen krijgt. Wellicht even vragen hoe men onderscheid maakt in jouw verbruik en de winkel? moeten normaliter 2 meters zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Hackus schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:48:
@markisoke Vraag eens welke meter er aan je adres is gekoppeld bij netbeheerder ?
Verder zou je zelf de meterstanden kunnen aflezen en bijhouden. oa vanaf je laatste jaarafschrift tot wat je nu afleest (zelf) je kunt ook vragen om bij netbeheerder verbod op uitlezen op afstand. met mag dan alleen voor updates de meter benaderen. zo kun je zelf alles in de gaten houden. je zult niet de eerste zijn waar niet de juiste meter op het adres staat, en je dus een afrekening kunt krijgen wat niet jullie meter is(van huidig adres)
Wij hebben enkel voor het stroom, deze kunnen wij dan ook gewoon uitlezen op de website van Vattenfal.
Het probleem is dat de gasmeter een niet slimme is, anders hadden wij uiteraard veel eerder aan de bel getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWnz2Wb30emYrLDyyWWk9me5v48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEA642XpDJsR7yGh33pVlqRF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
basjuhh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:51:
De meter staat toevallig niet beneden ergens in de winkel? vermoed zomaar dat het de totale meterstand is wat je voor je kiezen krijgt. Wellicht even vragen hoe men onderscheid maakt in jouw verbruik en de winkel? moeten normaliter 2 meters zijn dan.
Meter staat niet in de winkel, de winkel heeft ook een eigen huisnummer namelijk 17 en wij 19.
Het zou natuurlijk mogelijk zijn dat de winkel op ons gas zit aangesloten, en dat hun er nog een eigen meter tussen hebben zitten. Het pand is voor de eigenaar ook nieuw in hun beheer en wij zijn voor hun de 1e huurders op het adres. De winkel is geen eigendom van de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
mkleinman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:50:
[...]

Heb je dakisolatie? Mijn vermoeden is namelijk van niet. Als ik een snelle berekening maak hoeveel warmte je al verliest door je dak, als die niet is geïsoleerd dan schrik je.

Aanname: Dak is 4m hoog en 8meter diep, en dat dus keer 2. Bij 0 graden buiten en 19 graden binnen en een Rwaarde van 0,4 ( en heel veel meer is een plaat hout met dakpannen niet ) kom je uit op:

3040W warmteverlies over je dak heen. 1W = 1Joule/seconde en met 86400 seconden in een dag kost je dat 263MJ aan energie.

Dat is omgerekend 8,3m3 gas ( ik reken met onderwaarde 31,65MJ/m3 ).

Gesteld je zou dat dak kunnen isoleren met een Rd van 2 dan zakt je warmteverlies naar 506W, en dan kost het dak je nog maar 1,4m3 gas.

Disclaimer: Ik ken je exacte situatie uiteraard niet :)

Ik denk dat je als eerste naar je dak zou moeten gaan kijken en dat daar een hoop van je verlies zit.
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie, enkel heb ik het gevoel dat we minder hoeven te stoken in het nieuwe appartement. Het is sneller warm, en houd z'n warmte beter vast. Maar dan hebben wij hiervoor ook wel in een oudje gewoond. We gaan hier zelf niks aan deze woning doen, huurovereenkomst loopt tot augustus 2021.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 16:57
markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:52:
[...]

Wij hebben enkel voor het stroom, deze kunnen wij dan ook gewoon uitlezen op de website van Vattenfal.
Het probleem is dat de gasmeter een niet slimme is, anders hadden wij uiteraard veel eerder aan de bel getrokken.

[Afbeelding]
Er staat 1998 op, dat is het jaar van fabricage waarschijnlijk. Met 86000m3/22 jaar kom je op een gemiddeld verbruik van 3900m3/jaar. Dan doen jullie het veel beter dan je voorgangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 12:58
Zou toch gewoon eens aan de verhuurder vragen wat de winkel aan verbruik heeft i.v.m. het "hoge" verbruik van jezelf. Daarnaast eens vragen hoe de verschillende meterstanden tot stand komen. de verhuurder weet vast wel dat er 2 meters zijn, 2 aparte of meter achter meter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Bij mijn zusje was het gewoon een defecte slimme meter. Ze wonen in een relatief nieuw appartement(2012) met triple glas die extra dik is omdat ze langs een weg wonen. Ze stoken ook niet zoveel en toch een gasverbruik van ongeveer 2000m3.
Na wat gezeik met de woningbouw hebben ze de meter laten vervangen. Het geld hebben ze uiteraard nooit teruggekregen want het is niet aan te tonen. Afgelopen jaar hadden ze opeens een verbruik van 500m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Springuin schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:04:
[...]

Er staat 1998 op, dat is het jaar van fabricage waarschijnlijk. Met 86000m3/22 jaar kom je op een gemiddeld verbruik van 3900m3/jaar. Dan doen jullie het veel beter dan je voorgangers.
Er heeft hiervoor op het adres een oud dementerend vrouwtje gewoon wat ik heb begrepen van de winkel, dus dat daarbij een hoger gasverbruik hoort dat kan wel te verklaren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Weet je zeker dat die ketel en boiler alleen voor jouw zijn en niet ook de rest van het gebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Springuin schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:04:
[...]

Bedankt hiervoor, dat is natuurlijk niet normaal en kan ik wat mee.
Ik heb de vraag neergelegd bij de huisbaas, en die vind het ook heel sterk dat wij zoveel verbruiken en gaat contact opnemen met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
jeroen3 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:21:
Weet je zeker dat die ketel en boiler alleen voor jouw zijn en niet ook de rest van het gebouw?
Ja, ik heb alle leidingen gevolgd, en die verlaten ons appartement niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jeroen3 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:16:
Dat is een Solo ketel, niet voor warm water.maar een elektra boiler was beter geweest ja.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08 18:23
2700m3 is voor 100m2 echt bizar hoog, dan moet je zo ontzettend veel stoken om dat te halen. Verbruik van een fornuis om te koken is verwaarloosbaar, zeker bij dit soort aantallen.

Is lekkage niet een optie, of gaat het dan nog harder? Dus even je cv dagje uitzetten, kijken of het niet meer oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zebby schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:45:
2700m3 is voor 100m2 echt bizar hoog, dan moet je zo ontzettend veel stoken om dat te halen. Verbruik van een fornuis om te koken is verwaarloosbaar, zeker bij dit soort aantallen.

Is lekkage niet een optie, of gaat het dan nog harder? Dus even je cv dagje uitzetten, kijken of het niet meer oploopt.
Dan zal er een gaslek moeten zijn, Dan moet je de gasleiding 'afpersen'. nu zal de CV-Ketel nog niet gebruikt worden, dus uitzetten heeft geen invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke

Onze cv heeft al sinds 7 juni niet gedraaid, maar ik heb zojuist te horen gekregen dat de meter voor het gas aan de buitenkant van de woning zit, tegen de muur van de winkel hier onder onze trap naar boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_BmWfbOfsNVso1Rd1W3Os5YU8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBU6uW4UwrjbPVTna4VTebNl.png?f=fotoalbum_large

Mijn vermoeden doet toch sterk denken dat de winkel ook op onze aansluiting zit. Ik ben vandaag een uurtje eerder vrij, en heb zojuist zelf al een afspraak met de winkel gemaakt om het 1 en ander te testen.

Ik zet alles uit in ons appartement, dan kunnen hun mooi warm water tappen, als de meter dan oploopt dan hebben we prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Je was me net voor, ik vermoed lekkage.

Zelf heb ik nog in het ouderlijk huis ook een periode onverklaarbaar hoog verbruik gehad. Ik rook gas, ouders niet, alsnog hebben ze de leverancier (Nuon) laten komen. Die kon de gasmeter zó tussen de buizen uit trekken zonder hiervoor iets los te hoeven draaien. Dat bleek de monteur vergeten te zijn bij het plaatsen van de nieuwe meter.

Je zou er haast een rechtzaak voor aanspannen, alleen hadden mijn ouders daar blijkbaar niet de energie voor (pun intended). We kregen niet vergoed, alleen een bloemetje. Needless to say, ze zijn overgestapt naar een andere leverancier.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
nst6ldr schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:52:
[...]

Zelf heb ik nog in het ouderlijk huis ook een periode onverklaarbaar hoog verbruik gehad. Ik rook gas, ouders niet, alsnog hebben ze de leverancier (Nuon) laten komen. Die kon de gasmeter zó tussen de buizen uit trekken zonder hiervoor iets los te hoeven draaien. Dat bleek de monteur vergeten te zijn bij het plaatsen van de nieuwe meter.

Je zou er haast een rechtzaak voor aanspannen, alleen hadden mijn ouders daar blijkbaar niet de energie voor (pun intended). We kregen niet vergoed, alleen een bloemetje. Needless to say, ze zijn overgestapt naar een andere leverancier.
We lopen dus blijkbaar elke dag langs de gasmeter, en heb nog nooit gas geroken.
Mocht ons vermoeden van de winkel niet kloppen gaan we zeker eens polsen bij Vattenfal, rechtsbijstandsverzekering is gelukkig aanwezig, maar ik hoop deze niet nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07 14:22

oZy

[...]

Hier haal je de leverancier en netbeheerder door elkaar, maar dat terzijde. Niet netjes idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 25-07 14:22

oZy

markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:54:
We lopen dus blijkbaar elke dag langs de gasmeter, en heb nog nooit gas geroken.
Mocht ons vermoeden van de winkel niet kloppen gaan we zeker eens polsen bij Vattenfal, rechtsbijstandsverzekering is gelukkig aanwezig, maar ik hoop deze niet nodig te hebben.
Als de gasmeter buiten hangt dan ga je dat ook niet zo snel ruiken. Het gaat hier om milibars. Maar ik neem aan dat de meter in een kastje zit, daar kun je wel even in snuffelen gok ik? Als je gaslucht ruikt: netbeheerder bellen en die komen het snel genoeg voor je oplossen.

Zo niet, laat dan gewoon een installateur langskomen. Die kunnen de gasdruk ook prima nameten, kost je misschien 30-50 euro maar dan weet je het in ieder geval ipv al dit giswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 11-08 11:12
Dit lijkt me inderdaad zo klaar als een klontje, je betaald voor de winkel beneden. Het was een extreem warme winter en er zit maar 1 meter aan de muur. De gasleiding word beneden al gesplitst en gaat naar boven. naar jullie ketel en naar de winkel.

2700 M3 is een mooi verbruik voor en heel huis zonder dak isolatie.

Geen overhaaste conclusies trekken, gewoon eens vragen of het mogelijk is dat de meter voor het hele pand is, of dat hij een extra meter heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door BasvanS op 22-09-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
oZy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:00:
[...]

Als de gasmeter buiten hangt dan ga je dat ook niet zo snel ruiken. Het gaat hier om milibars. Maar ik neem aan dat de meter in een kastje zit, daar kun je wel even in snuffelen gok ik? Als je gaslucht ruikt: netbeheerder bellen en die komen het snel genoeg voor je oplossen.

Zo niet, laat dan gewoon een installateur langskomen. Die kunnen de gasdruk ook prima nameten, kost je misschien 30-50 euro maar dan weet je het in ieder geval ipv al dit giswerk.
Zal dit vanmiddag even checken, ik zou erbij moeten kunnen dus dat gaan we even proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Je belt het nationale storingsnummer, en vanuit daar wordt een monteur gestuurd. Dat heeft niets met je leverancier te maken, Dus overstap op andere leverancier haalt niets uit. je hele meterkast is eigendom van netbeheerder. Enexis. Liander, Stedin...

@markisoke Ja, dat kan goed zijn dat de winkel er bij jou op zit. Kijk maar of ze geen eigen meter(kast) hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 22-09-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Hackus schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
[...]

Je belt het nationale storingsnummer, en vanuit daar wordt een monteur gestuurd. Dat heeft niets met je leverancier te maken, Dus overstap op andere leverancier haalt niets uit. je hele meterkast is eigendom van netbeheerder. Enexis. Liander, Stedin...

@markisoke Ja, dat kan goed zijn dat de winkel er bij jou op zit. Kijk maar of ze geen eigen meter(kast) hebben
Ga ik doen, alvast bedankt iedereen voor de hulp hier, heeft me weer op hele andere inzichten gebracht.
Zodra ik meer weet zal ik dat hier melden, en als er nog vragen voor mij zijn om te beantwoorden hoor ik dat graag.

Edit: Andere vraag om maar gelijk alvast over na te denken. Wat als blijkt dat de winkel geen meter heeft maar wel op achter "onze" meter zit, wat zijn dan de vervolgstappen om te ondernemen. Er kan dan nooit bepaald worden hoeveel gas er verbruikt is door beide partijen.

[ Voor 16% gewijzigd door markisoke op 22-09-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Dan moet de eigenaar de netbeheerder vragen of ze meer meters kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:19:
[...]

Ga ik doen, alvast bedankt iedereen voor de hulp hier, heeft me weer op hele andere inzichten gebracht.
Zodra ik meer weet zal ik dat hier melden, en als er nog vragen voor mij zijn om te beantwoorden hoor ik dat graag.

Edit: Andere vraag om maar gelijk alvast over na te denken. Wat als blijkt dat de winkel geen meter heeft maar wel op achter "onze" meter zit, wat zijn dan de vervolgstappen om te ondernemen. Er kan dan nooit bepaald worden hoeveel gas er verbruikt is door beide partijen.
Went je tot de verhuurder. In veel gevallen zie je dat er afspraken zijn gemaakt over de verdeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:19:
[...]

Indien in het huurcontract niets over een verdeelsleutel is vastgelegd, zal de verhuurder in zo'n geval moeten zorgen voor individuele meters. Dat kunnen meters zijn van de netbeheerder zelf waarmee jullie elk een eigen aansluiting hebben, maar ook tussen-meters. Die worden dan na de aftakking naar de winkel en woning geplaatst. En dan betalen beide gebruikers van het pand naar rato van hun verbruik hun deel van de gasrekening.

Belangrijke vraag: Betalen jullie zelf de gasrekening aan de energiebedrijf? Of heeft de verhuurder een energiecontract lopen en betalen jullie voor het gas aan de verhuurder?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Ivow85 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:40:
[...]

Indien in het huurcontract niets over een verdeelsleutel is vastgelegd, zal de verhuurder in zo'n geval moeten zorgen voor individuele meters. Dat kunnen meters zijn van de netbeheerder zelf waarmee jullie elk een eigen aansluiting hebben, maar ook tussen-meters. Die worden dan na de aftakking naar de winkel en woning geplaatst. En dan betalen beide gebruikers van het pand naar rato van hun verbruik hun deel van de gasrekening.

Belangrijke vraag: Betalen jullie zelf de gasrekening aan de energiebedrijf? Of heeft de verhuurder een energiecontract lopen en betalen jullie voor het gas aan de verhuurder?
Wij betalen zelf via Vattenfal. Dat er, als blijkt dat we met meerdere achter 1 meter zitten, er extra meters bijgeplaatst moeten worden dat snap ik. Maar hoe zal dit worden aangepakt voor het afgelopen jaar en hoe zal zoiets in dit geval bepaald moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:34
markisoke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:42:
[...]

Wij betalen zelf via Vattenfal. Dat er, als blijkt dat we met meerdere achter 1 meter zitten, er extra meters bijgeplaatst moeten worden dat snap ik. Maar hoe zal dit worden aangepakt voor het afgelopen jaar en hoe zal zoiets in dit geval bepaald moeten worden.
Spreek af dat je dit jaar door 2 deelt en dat je de verhouding van de komende x jaar neemt om de verhouding van het eerste jaar opnieuw te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Ik zou niet teveel 'wat als' denken. Eerst de oorzaak zoeken, dan pas de vervolgstappen bedenken.

Het zou handig zijn als je het gasverbruik per maand weet, want als je het verbruik in de zomer weet, kan je nagaan of het meeste gas naar warm water of verwarming gaat. Die boiler zal waarschijnlijk niet heel zuinig zijn, maar aan de andere kant ook niet in z'n eentje het hoge verbruik verklaren.

Als je na 10 minuten douchen al een lagere temperatuur voelt, met een boiler van 115 L, kan het trouwens best lonen om een zuinigere douchekop te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
marcop23 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:01:
Ik zou niet teveel 'wat als' denken. Eerst de oorzaak zoeken, dan pas de vervolgstappen bedenken.

Het zou handig zijn als je het gasverbruik per maand weet, want als je het verbruik in de zomer weet, kan je nagaan of het meeste gas naar warm water of verwarming gaat. Die boiler zal waarschijnlijk niet heel zuinig zijn, maar aan de andere kant ook niet in z'n eentje het hoge verbruik verklaren.

Als je na 10 minuten douchen al een lagere temperatuur voelt, met een boiler van 115 L, kan het trouwens best lonen om een zuinigere douchekop te kopen.
Wij hebben een douchcabine waar de kop zegmaar ingebouwd is, geen idee of je daar een zuinigere kop voor aan zou kunnen schaffen, maar dat zal ik eens even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-08 11:41
Wij hebben een vrijstaande semibungalow van 150 m2 uit 1973.
We hebben een beetje de standaarddingen aan isolatie gedaan.
Geen vloerverwarming of vloerisolatie.
Verbruik komt tot nu toe nooit boven de 2000 kuub uit.
Douchen kost overigens 0.25 kuub per 5 minuten ongeveer. Lang leve de slimme meter.

we hebben ooit een hoekappartement gehuurd zonder isolatie van 50 m2, en dat had hetzelfde gasverbruik.
Ik denk dat je ook voor de winkel betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 11-08 11:12
@markisoke Ben wel benieuwd wat je nu aan elektra betaald eigenlijk, of heb je daarvoor een eigen meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
BasvanS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:47:
@markisoke Ben wel benieuwd wat je nu aan elektra betaald eigenlijk, of heb je daarvoor een eigen meter?
Elektra is +/- €5-€10 verschil per maand in vergelijking met het oude huis, en die kosten kan ik wel verantwoorden, met elektra is er dus niets aan de hand. Dat is gelukkig wel een slimme meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:50
Wat je ook kan testen is 1 dag 's morgen en 's avonds de gasstand opnemen. De volgende dag de boiler uitzetten en op dezelfde tijden de gasstand opnemen. Dan kan je een beetje inschatten wat de boiler gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-08 19:00
ik zou ook even kijken of je die boiler uit het watercircuit kan halen door een paar leidingen aan te passen.
Gaskraan (van de boiler) dicht en stekker eruit.

Je ketel kan dat water ook prima verwarmen.

Als je gaat verhuizen even het leidingwerk herstellen.

En mocht je echt willen weten of de winkel erop zit.
Kraan op de gasmeter dicht draaien.

Merk je het vanzelf als ze het koud krijgen en de kraan weer open zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 22-09-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
FRANQ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:06:
ik zou ook even kijken of je die boiler uit het watercircuit kan halen door een paar leidingen aan te passen.

Je ketel kan dat water ook prima verwarmen.

Als je gaat verhuizen even het leidingwerk herstellen.
Ons huurcontract loopt in princiepe augustus 2021 af, dus die wijzigingen ga ik voor een jaartje niet aanbrengen ;). Wel bedankt voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door markisoke op 22-09-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
dehardstyler schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:42:Interessant! Wij hebben in Nederland denk ik dus alleen "arm" gas, dus dan is dit inderdaad geen probleem.
Het Belgische laag calorische gas kwam uit.. Nederland.. Maar aangezien jullie stoppen met aardgas ophalen in noord Nederland, stopt België met het in te voeren en gaan ze overal over op hoog calorisch Russisch of Duits gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-08 14:06
Wat zeker ook scheelt om je gasverbruik terug te dringen:
- Stel de keteltemperatuur op 55 of 50 graden
Het wordt minder snel warm, maar het rendement neemt toe (10..15%)
- sluit radiators in ruimtes waar je geen verwarming nodig hebt, zoals op een slaapkamer.
- doe een extra laagje aan en zet de thermostaat een graadje lager.
-leg een kleed/tapijt neer bij de zithoek, dit voelt minder koud aan
-verlaag de minimum temperatuur naar b.v 14.5°C, als je slaapt heb je beneden geen verwarming nodig.
-ventileer regelmatig zodat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt, waterdamp verwarmen kost meer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
680x0 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:17:
[...]

Het Belgische laag calorische gas kwam uit.. Nederland.. Maar aangezien jullie stoppen met aardgas ophalen in noord Nederland, stopt België met het in te voeren en gaan ze overal over op hoog calorisch Russisch of Duits gas.
Volgens mij is Duitsland netto-importeur qua gas. Ze winnen ook nog geen 1/3e van wat ze 20 jaar geleden wonnen.

Vooralsnog wordt (in NL in ieder geval) voor particulieren hoogcalorisch gas bijgemengd. Daarom zijn er recent ook meer "stikstoffabrieken" in gebruik genomen / gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-08 21:54
FRANQ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:06:
Kun je niet gewoon alleen de stekker eruit/gaskraan dicht doen :? Dat water stroomt er wel doorheen dunkt me.

@markisoke Nog iets wijzer geworden vanmiddag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-08 19:00
Zwartoog schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:58:
[...]

Kun je niet gewoon alleen de stekker eruit/gaskraan dicht doen :? Dat water stroomt er wel doorheen dunkt me.

@markisoke Nog iets wijzer geworden vanmiddag?
Dan moet hij regelmatig (elke dag) opstoken naar 65 graden tegen legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-08 21:54
FRANQ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:03:
[...]

Dan moet hij regelmatig (elke dag) opstoken naar 65 graden tegen legionella.
Dat gebeurt sowieso omdat dit de warmwaterleiding is. Die gaat (zoals ik het begreep) door de CV-combiketel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:46
Weet je zeker dat je geen gaslek hebt o.i.d.?

Wij hebben dat een paar jaar geleden ook gehad... huis was toen iets van... 3/4 jaar oud.
Monteur laten komen om e.e.a. na te meten en die dacht dat zijn (nieuwe) meter defect was...

Gelukkig hadden we de gashaard al even terug verkocht maar dat het gasverbruik alsmaar hoger werd was wel een rede voor nadere inspectie zeg maar :o

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markisoke
Morgen gooi ik in de ochtend de kraan van de thermostaat en boiler dicht, en dan check ik bij thuiskomst wat daar de uitkomst van is. Ondertussen is de verhuurder ook nog aan het meedenken met de winkel onder ons.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Verstandig id ^, er zitten normaal kranen voor alle verbruikers (CV, boiler, fornuis), draai deze dicht en controleer het verbruik na een paar uur: als er verbruik is dan heb je een lek (of aftap van de winkel :+ ).
Volgende stap kan zijn om een na een checken wat het sluipverbuik is als maar een van je toestellen gas krijgt (andere kranen dicht), zo check je of je fornuis niet lekt, en wat je CV en boiler ongeveer verbruiken.
En om de winkel aftap te checken: ik zou de gaskraan dichtdraaien als je gaat werken, en pas openzetten als je weer thuis komt, op een koude dag. Dan weet je snel genoeg of ze hebben zitten bibberen.
FRANQ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:03:
[...]Dan moet hij regelmatig (elke dag) opstoken naar 65 graden tegen legionella.
Euh, legionella-paranoia hoeft niet hoor. Eens in de week is meer dan voldoende volgens de richtlijnen.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 24-09-2020 12:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markisoke
Na gisterochtend de kraan van zowel de boiler als ketel dichtgedraaid, en bij thuiskomst was de meter niet bewogen. Ik heb nu alleen de boiler aanstaan, en ik heb vanochtend de stand weer opgenomen, toen ie niet meer aan het verwarmen was. Bij thuiskomst zal ik controleren wat ie in ongeveer 9 uur idle heeft verbruikt, misschien worden we daar iets wijzer van. Volgende stap is het meten wat ie verbruikt met douchen, maar daar is de tijd nog even niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:54
Weet je inmiddels al meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

markisoke schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:09:
Na gisterochtend de kraan van zowel de boiler als ketel dichtgedraaid, en bij thuiskomst was de meter niet bewogen. Ik heb nu alleen de boiler aanstaan, en ik heb vanochtend de stand weer opgenomen, toen ie niet meer aan het verwarmen was. Bij thuiskomst zal ik controleren wat ie in ongeveer 9 uur idle heeft verbruikt, misschien worden we daar iets wijzer van. Volgende stap is het meten wat ie verbruikt met douchen, maar daar is de tijd nog even niet voor.
Zal er ook aan liggen hoelang je doucht. Met een beetje(trainen) kun je dat zo terug naar 5 minuten brengen.
constant 110L verwarmen kost veel gas. normaal gesproken kun je wel met 2 personen douchen op 110L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 16:56
[...]

Ik denk dat hij kW/m3 bedoelt maar zou inderdaad wel kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
J_aimy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:03:
[...]

Ik denk dat hij kW/m3 bedoelt maar zou inderdaad wel kunnen schelen.
Hij heeft het al toegelicht, even teruglezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:15
markisoke schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:09:
Nu ben ik wel benieuwd wat de uitkomst was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
dehardstyler schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:42:
[...]

Interessant! Wij hebben in Nederland denk ik dus alleen "arm" gas, dus dan is dit inderdaad geen probleem.
oh nee hoor, we hebben in Nederland hoog en laag calorisch gas, alleen het hoogcalorisch gas (denk aan LHV rond 38 MJ/Nm3) wordt vooral verbruikt in de industrie.

Hoogcalorisch gas vereist volgens mij ook speciale aanpassingen, dus in Nederland levert het gasnet een mengsel met een LHV van ca. 32MJ/Nm3.

De LHV, of de netto verbrandingswaarde (lower heating value) is trouwens de standaardmaat om de energieinhoud van brandstoffen (vast/gas/vloeibaar) te verrekenen. Netto omdat de vormings en verdampingsenergie van water, die je verliest als nuttige warmte/energie, is verrekend.

De HHV is de bruto verbrandingswaarde, dus inclusief de verleizen als gevolg van het gevormde water

dus nou

verder heb ik helemaal niets te melden dat ontopic is verder dus groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08 18:33
[...]

Ja inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fLOCmiY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Hoe zit dat precies, ik bedoel, ik neem aan dat als je een aansluitng hebt met laag calorisch aardgas je dat altijd krijgt, of kan het zijn dat je op dinsdag ineens hoog calorisch gas krijgt? En hoe wordt het verbruik dan bepaald, heb je dan twee gasmeters? Of houden ze zelf bij welk gas je krijgt?

In principe is de eenheid kwh helemaal zo gek nog niet, Joules en W hebben een vaste relatie O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
Als ze dat in Nederland ook per kWh gaan afrekenen, dan zou dat goed zijn voor de energietransitie. Dan zit men dat een verbruik van 3000 kWh voor een warmtepomp helemaal niet 'veel' is ten opzichte van 1500m3 gas.

Tevens zal men dan zien dat de prijs en energiebelasting van gas in verhouding tot elektra nog altijd laag is, ondanks de verhogingen van energiebelasting op gas de afgelopen jaren.

[ Voor 30% gewijzigd door Ivow85 op 29-04-2021 10:51 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-08 16:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Het had zo een Belgenmop kunnen zijn haha. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08 18:33
DeDooieVent schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:34:
[...]

Hoe zit dat precies, ik bedoel, ik neem aan dat als je een aansluitng hebt met laag calorisch aardgas je dat altijd krijgt, of kan het zijn dat je op dinsdag ineens hoog calorisch gas krijgt? En hoe wordt het verbruik dan bepaald, heb je dan twee gasmeters? Of houden ze zelf bij welk gas je krijgt?

In principe is de eenheid kwh helemaal zo gek nog niet, Joules en W hebben een vaste relatie O+
Zo ingewikkeld is het gelukkig niet.
Afhankelijk van waar je woont krijg je 1 van beide types. Op deze site zie je een kaartje met de verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
cadsite schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:19:
[...]

Zo ingewikkeld is het gelukkig niet.
Afhankelijk van waar je woont krijg je 1 van beide types. Op deze site zie je een kaartje met de verdeling.
Ja dat leek me ook niet meer dan logisch, maar, moet je dan wel opletten welke branders je bijvoorbeeld op je fornuis/CV hebt? of is dat een anecdote die ik verkeerd begrepen heb, want zover ik weet zou de omschakeling naar hoogcalorisch gas in NL inhouden dat veel CV's en fornuizen aangepast moesten worden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• markisoke
@metteko
bvdbos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:04:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd wat de uitkomst was....
We hebben uiteindelijk het hoge verbruik kunnen leggen tegen de slechte isolatie van het huis, waardoor er ondanks dat we de thermostaat nooit hoger zetten dan 19 graden, 's nachts naar 16, en een slimme thermostaat met geofencing we dit hoge verbruik hadden.

Gelukkig hebben wij in januari een huis gekocht waar we op dit moment het nodige aan het opknappen zijn, maar ook het huis lekker inpakken met isolatie om deze belachelijke hoge gasrekeningen achter ons te laten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
markisoke schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:53:
@metteko

[...]

We hebben uiteindelijk het hoge verbruik kunnen leggen tegen de slechte isolatie van het huis, waardoor er ondanks dat we de thermostaat nooit hoger zetten dan 19 graden, 's nachts naar 16, en een slimme thermostaat met geofencing we dit hoge verbruik hadden.

Gelukkig hebben wij in januari een huis gekocht waar we op dit moment het nodige aan het opknappen zijn, maar ook het huis lekker inpakken met isolatie om deze belachelijke hoge gasrekeningen achter ons te laten :)
Gefeliciteerd! En bedankt voor de terugkoppeling, dit topic las ik vanmorgen terug als een soort detective-serie zonder einde _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:35
Het Nederlands gasnet is laagcalorisch. A25 is er op het typeplaatje van je gastoestel te vinden: 25 mBar voordruk. Ook 100mBar komt voor maar dit is meer industrieel en grootverbruikers.
De energetische waarde is in Nederland altijd (ongeveer) hetzelfde. Het valt niet te verwachten dat men dit omhoog brengt want de toekomst is gas gemengd met waterstof. Waterstof heeft een erg lage energie inhoud.

Hoe is je verbruik zonder de boiler?
Pagina: 1