Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-03-2023
Hi allemaal,

Mijn naam is Celine, 28 jaar. Ik twijfel ontzettend om een thuisstudie of deeltijd studie te doen naast mijn baan (zzp’er content creator & fotograaf)

Vanaf mijn 17e ontwerp ik al websites zowel het design als het coderen ervan. Huisstijlen, logo’s enz.
Maar dit was altijd puur als hobby. Tijdens mijn schoolperiode koos ik voor de zorg waar ik nu dus enorme spijt van heb.
Na mijn opleiding als verzorgende niveau 3 ben ik gestopt met leren. Heb 2 jaar gewerkt in de zorg sector en ben daarna aan de slag gegaan als zzp’r content creator en fotograaf.

Nu wil ik toch eigenlijk wel heel graag verder gaan in de wereld van vormgeving. Maar aangezien mijn kennis van de meeste software up to date is, en ik al zoveel geoefend heb, ontworpen heb, ben ik bang dat de opleiding MBO media vormgeving niveau 4 mij weinig nieuws gaat bieden. Ja een diploma maar is dat het waard? Met een knap portfolio kun je soms ook al ver komen.

Wat ik wel graag beter zou willen kunnen is html, css, UX/UI designer en verder vind ik IT in het algemeen ook heel interessant want toch weer een hele andere tak van sport is.

Verder kan ik op niveau 4 qua thuisstudies niks leuks vinden op dit gebied.
Loop al maanden de twijfelen en mijn hoofd spoelt er van over. Ik hoop dat jullie tips hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:28

Lordy79

Vastberaden

Van spijt koop je niks en zorgwerk staat goed op je CV. Althans, ik heb er veel respect voor.

Maar zonder relevante diploma's zul je het tijdens een sollicitatieronde vrijwel afleggen tegen mensen die wel de relevante opleiding voor een functie hebben.
Dus een deeltijdstudie naast je werk is pittig maar als je klaar bent ben je 32 en heb je een prachtig CV.
Bovendien, je veronderstelt dat je veel dingen die in de opleiding terug komen al kunt dus dan is het ook niet enorm zwaar.

* Lordy79 adviseert dus toch te gaan voor het papiertje

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:38
Naast wat Lordy79 zegt zou je ook gewoon kunnen proberen te solliciteren als je dat wilt ipv freelancen.

Ik heb zelf kunstacademie gedaan en ben daarna als full time grafisch ontwerper bij een bedrijf gaan werken (ik werk overigens al 2 jaar niet meer in de grafische sector, maar dat is een heel ander verhaal). En wat ik merkte bij sollicitaties die ik aflegde (en die ik bezocht) dat er relatief weinig naar een diploma gekeken wordt. Ja, het kan net even dat ene puntje meer voordeel opleveren maar over het algemeen werd er veel gekeken naar de portofolio en de motivatie van een sollicitant. Dus bouw ook zeker een goede portfolio op, dan wel met (schaduw)opdrachten dan wel met vrij werk.

mbt tot UI/UX design zijn er her en der ook traineeships te vinden. Misschien dat je dat zou kunnen doen ipv een studie.

En nog een zeer belangrijke tip. Je zegt ZZP'er te zijn dus kijk ook even hiernaar https://werktuigppo.nl/
Dit is een instantie die onder bepaalde voorwaarden de studies die ZZP'ers volgen (deels) te vergoeden. Zo is de impact op je omzet niet zo hoog.

Succes en je wil om weer te gaan studeren laat in ieder geval zien dat je goed gemotiveerd bent!

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:38
In mijn beleving is UX/UI HBO of moet je via een andere rol doorgroeien. Nadeel is dat andere rollen waarvan je kunt doorrollen ook vaak HBO rollen zijn e.g. analist, ontwikkelaar, consultant, applicatie beheerder.

VAVO en dan HBO wellicht een optie? Dan heb je ook gelijk de uitdaging te pakken die je minder ziet op het MBO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:28

Lordy79

Vastberaden

Sowieso vermoed ik dat je als zzp'er de studiekosten kunt opvoeren als kosten en afhankelijk van in welke schijf je nu zit ook 30 tot 50pct 'terug krijgt' van de kosten.

Solliciteren kan altijd, baat het niet dan schaadt het niet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:30

Yucon

*broem*

Met een dergelijk vak kun je je kennis ook met een goede, echt indrukwekkende portfolio aantonen even aangenomen dat je echt goed bent. Vanaf de zijlijn vraag ik me af of je jezelf met een mbo diploma niet juist eerder op een achterstand zet ten opzichte van geen diploma. Diploma's zijn een van de dingen waar mensen hun inschatting van je op baseren. Met mbo is dat gemiddeld/middelbaar. Zonder diploma is dat zeg maar 'undefined' en moet men wel naar andere aspecten kijken om een beeld van je te krijgen. Als je portfolio en het verhaal erbij een veel hoger niveau heeft kun je misschien juist beter niet op basis van je diploma in een hokje geduwd worden.

Let wel: dit is een hypothese die bij het lezen door me heen ging. Ik heb geen idee of het inderdaad zo werkt, maar het lijkt me het overwegen waard. De aanname is dan wel dat iemand reden heeft om verder dan het papiertje te kijken.. als er geen reden is om alsnog een beeld van je te vormen heb je natuurlijk per gehad en zal het zo niet werken. Daar ken ik de branche niet genoeg voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 28-04-2021 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:31
MBO is wel degelijk beter dan niks.

Maar thuisstudies zou ik zelf niet naar kijken als ik een sollicitant krijg als ontwerper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Lordy79 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:00:
Een deeltijdstudie naast je werk is pittig.
Zeker, maar het is het meer dan waard!
Misschien is een Associate Degree wat voor je bij een Hogeschool? Vanwege je MBO niveau-3 zul je misschien een instaptoets moeten maken, maar hier weet ik het fijne niet van.

[ Voor 7% gewijzigd door SmorkMidas op 28-04-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Bedankt allemaal! Echt heel fijn om jullie frisse input te lezen.

Op het MBO worden vrijwel geen deeltijd studies aangeboden. Wel BBL trajecten waar je dus 3-4 dagen werkt, 1 dag naar school gaat.
In de zorg heb je voor BBL binnen No time een plek veroverd. Vaak betalen ze je opleiding dan ook nog. Toen ik Verzorgende IG deed, deed ik dit ook via de BBL weg. Was ontzettend leerzaam omdat je direct alles in de praktijk kunt toepassen.

Maar ik merk dat dit in de grafische wereld haast niet voorkomt. Ja 3-4 dagen stage, maar ik kan gewoonweg niet 3-4 dagen gaan werken en niks binnen halen en dan ook de hele opleiding zelf betalen. (Gezin enzo)
Op het mbo heb je verder ook geen recht op studiefinanciering enz.

Het lijkt het beste om vanuit het HBO te gaan kijken. Maar eerlijk is eerlijk, HBO is zeker wel een tand of 3 hoger dan het mbo. En dat vind ik wel spannend.
Er bestaat zo’n 21+ toets waarmee je (als je slaagt) een hbo opleiding kunt volgen. Als ik zak zal ik toch echt eerst een niveau 4 diploma moeten halen wil ik vervolgens op het hbo terecht komen.

https://www.ncoi.nl/oplei....html?tab=studieprogramma

Deze opleiding is in deeltijd te volgen. Met elke week bijeenkomsten. De opleiding is uiteraard wel peperduur.

Deze twee zijn op het mbo, ook deeltijd met bijeenkomsten.
Dit zou voor mij ‘makkelijker’ zijn om in te stromen.
https://www.ncoi.nl/oplei...e-developer-niveau-4.html

https://www.ncoi.nl/oplei...and-devices-niveau-4.html

Uiteraard lijkt me het ontwikkelen van software beter bij mij aansluiten dan de it systems and devices. Omdat ik met software developer iets creëer.
Aan de andere kant heb ik door mijn opleiding in de zorg wel geleerd te zorgen voor een ander, klant of in dat geval cliënt gericht werken wat als IT medewerker weer kan helpen.

De mbo opleidingen zijn ook prijzig maar kan ik op zich wel betalen. Het beste is om het via een roc of regio college te volgen en dan via de BBL vorm. Zodat ik direct betaald krijg. De opleiding via een roc of regio college zijn ook een stukje goedkoper. Maarja dat zeg ik, vind maar eens een plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Jasphur schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:11:
Naast wat Lordy79 zegt zou je ook gewoon kunnen proberen te solliciteren als je dat wilt ipv freelancen.

Ik heb zelf kunstacademie gedaan en ben daarna als full time grafisch ontwerper bij een bedrijf gaan werken (ik werk overigens al 2 jaar niet meer in de grafische sector, maar dat is een heel ander verhaal). En wat ik merkte bij sollicitaties die ik aflegde (en die ik bezocht) dat er relatief weinig naar een diploma gekeken wordt. Ja, het kan net even dat ene puntje meer voordeel opleveren maar over het algemeen werd er veel gekeken naar de portofolio en de motivatie van een sollicitant. Dus bouw ook zeker een goede portfolio op, dan wel met (schaduw)opdrachten dan wel met vrij werk.

mbt tot UI/UX design zijn er her en der ook traineeships te vinden. Misschien dat je dat zou kunnen doen ipv een studie.

En nog een zeer belangrijke tip. Je zegt ZZP'er te zijn dus kijk ook even hiernaar https://werktuigppo.nl/
Dit is een instantie die onder bepaalde voorwaarden de studies die ZZP'ers volgen (deels) te vergoeden. Zo is de impact op je omzet niet zo hoog.

Succes en je wil om weer te gaan studeren laat in ieder geval zien dat je goed gemotiveerd bent!
Ja klopt ben dus zzp’er ik ga daar eens kijken thanks!
Traineership is ook een optie, ik zal eens moeten onderzoeken waar dat kan en hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Yucon schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:37:
Met een dergelijk vak kun je je kennis ook met een goede, echt indrukwekkende portfolio aantonen even aangenomen dat je echt goed bent. Vanaf de zijlijn vraag ik me af of je jezelf met een mbo diploma niet juist eerder op een achterstand zet ten opzichte van geen diploma. Diploma's zijn een van de dingen waar mensen hun inschatting van je op baseren. Met mbo is dat gemiddeld/middelbaar. Zonder diploma is dat zeg maar 'undefined' en moet men wel naar andere aspecten kijken om een beeld van je te krijgen. Als je portfolio en het verhaal erbij een veel hoger niveau heeft kun je misschien juist beter niet op basis van je diploma in een hokje geduwd worden.

Let wel: dit is een hypothese die bij het lezen door me heen ging. Ik heb geen idee of het inderdaad zo werkt, maar het lijkt me het overwegen waard. De aanname is dan wel dat iemand reden heeft om verder dan het papiertje te kijken.. als er geen reden is om alsnog een beeld van je te vormen heb je natuurlijk per gehad en zal het zo niet werken. Daar ken ik de branche niet genoeg voor.
Ja precies lastig wel...
ik vind het natuurlijk nooit goed genoeg en zie altijd ruimte voor verbetering haha

Een oude vriend van mij werkt als web developer, heeft een eigen bedrijf en veel klanten. Af en toe stopt hij me een klusje toe met net een andere techniek of iets ingewikkelder dan wat ik gewend ben zodat ik weer wat kan oefenen. Verder probeer ik elke minuut die ik over heb te ontwikkelen. Vrienden die voor zichzelf beginnen mag ik vaak helpen met de huisstijl enz scheelt hun weer een investering en geeft mij weer extra oefenmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-06 22:27
Ik heb niet alles gelezen, maar wil even wat bijdragen:

Als ik jou was, zal ik een hbo gaan doen.
Ben je 32, mooie ervaring en hbo op zak.

Hoe? Via de 21+ toets inderdaad. Stelt meestal niks voor. Wat Wiskunde A/B uit havo 4 en 5.
Heb het zelf ook gedaan!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
Phyrozi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:21:
Als ik jou was, zal ik een hbo gaan doen.
Ik ook. Werkgevers hechten hier veel meer waarde aan merk ik.
Phyrozi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:21:
Ben je 32 28, mooie ervaring en hbo op zak.

Succes!
Als je begint met een AD heb je na twee jaar een diploma, dan kun je daarna nog twee jaar door voor je bachelor. Mocht je dat niet willen stroom je dan in ieder geval niet uit zonder diploma.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat 2x een opleiding van 2 jaar doen voor je gevoel veel minder zwaar is dan 1x 4 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Ik ben sceptisch over een AD. Als ik iemand zou moeten aannemen, heb ik toch echt liever een 4 jarige bachelor. Net als een hbo master. Ook zoiets raars. Dat moet dan een equivalent zijn van een wo-master?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-06 18:57
Xcelinex schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:45:
https://www.ncoi.nl/oplei....html?tab=studieprogramma

Deze opleiding is in deeltijd te volgen. Met elke week bijeenkomsten. De opleiding is uiteraard wel peperduur.

Deze twee zijn op het mbo, ook deeltijd met bijeenkomsten.
Dit zou voor mij ‘makkelijker’ zijn om in te stromen.
https://www.ncoi.nl/oplei...e-developer-niveau-4.html

https://www.ncoi.nl/oplei...and-devices-niveau-4.html
Ik zou wegblijven bij NCOI en NTI (en alle andere merken van hetzelfde moederbedrijf). Ik er echt verschrikkelijke dingen over gelezen.

Verder lijkt me een Informatica opleiding niet zo geschikt voor je doel. Je gaat dan echt veel hardcore technische dingen leren die niks met UI/UX te maken hebben: Software security, IT-infrastructuur en cloud, database ontwerp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:36
Naar aanleiding van dit topic kan het je ook helpen eens je portfolio te delen. Bij @DaddyBear bleek dat zijn online CV zachts gezegd nogal bijdroeg aan zijn probleem. Hier weet je tenminste zeker eerlijke feedback te krijgen :)
Kan geen baan vinden na studie

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Andere vraag @Xcelinex naar aanleiding van de post van retoohs.

Welke kant wil je op? Echt de development kant of meer de grafische UI kant. En wil je in loondienst of wil je zelfstandig blijven?

Want voor beide is een opleiding handig, echter weet ik uit ervaring dat een diploma voor de grafische kant wat minder (niet niet) belangrijk is dan een goede portfolio. Ik ken een aantal webbouwers die eigenlijk al hun kennis hebben opgedaan door gewoon te doen ipv een opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinto_nl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 13:28
Ik heb zelf een HBO Multimedia Design opleiding gedaan, maar ik heb echt meer geleerd door zelf te doen. Het lastige is van die opleidingen is dat het instap niveau heel erg verschilt. Jij zal aan de bovenkant zitten en veel instromers "denken dat ze het leuk vinden, maar hebben het nog nooit gedaan". En een opleiding moet ook voor dat niveau toegankelijk zijn. Als je jezelf wilt scholen (goed idee!) zou ik veel specifiekere trainingen en conferenties doen.

Ik denk dat je beter je portfolio kan opbouwen en een unieke stijl ontwikkelen en dit verkopen/presenteren.
Als je echt naar de UX kant wilt gaan, dan is het wel goed om een opleiding te doen. Dit is echt een ander vak waar de onderzoekskant essentieel is om je werk goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
Phyrozi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:29:
Ik ben sceptisch over een AD. Als ik iemand zou moeten aannemen, heb ik toch echt liever een 4 jarige bachelor. Net als een hbo master. Ook zoiets raars. Dat moet dan een equivalent zijn van een wo-master?
Dat snap ik, en dat is ook een van mijn redenen om door te studeren voor mijn bachelor de aankomende twee jaar.
Eerlijk is eerlijk, we weten niet hoe de situatie van TS is over 2 of 4 jaar, dan kan het een hele fijne uitweg zijn om na twee jaar te kunnen stoppen met een diploma op zak.

4 jaar is lang hoor, zeker naast je baan. Daar moet je je echt niet in vergissen.

NCOI of NTI zou ik ook niet voor kiezen als ik jou was, stervensduur en in de praktijk minder waard voor je werkgever.

Ik ben zelf begonnen met een AD (WTB) en merk dat er toch een hoop medestudenten zijn die, zeker in deze tijd, blij zijn dat ze er mee kunnen stoppen over een aantal weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Jasphur schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:54:
Andere vraag @Xcelinex naar aanleiding van de post van retoohs.

Welke kant wil je op? Echt de development kant of meer de grafische UI kant. En wil je in loondienst of wil je zelfstandig blijven?

Want voor beide is een opleiding handig, echter weet ik uit ervaring dat een diploma voor de grafische kant wat minder (niet niet) belangrijk is dan een goede portfolio. Ik ken een aantal webbouwers die eigenlijk al hun kennis hebben opgedaan door gewoon te doen ipv een opleiding.
Als ik écht moet kiezen dan de grafische UI kant. Maar de development kant maakt me zo nieuwsgierig en ik zie daar ook zoveel uitdagingen in.
De vriend waar ik net over vertelde adviseerde me ook eerder om te blijven werken aan mijn portfolio. Hij heeft wel een hbo opleiding gedaan maar gaf hem volgens hem alleen een studieschuld. Een groot deel heeft hij zichzelf aangeleerd en cursussen gevolgd. Maar goed hij heeft hem wél en dat staat natuurlijk toch beter op zijn cv. Ondanks dat hij zelfstandige is.

Ik vind zelfstandige zijn heel prettig, maar de laatste jaren mis ik toch wel een beetje het contact met collega’s. Sparrings momenten, tips en ervaringen uitwisselen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik zou eerst eens kijken of je een vak los kan volgen. Als dat goed gaat, kun je je altijd nog inschrijven voor een hele opleiding. 4 jaar lang hbo is een behoorlijke tijd en best een grote stap vanaf niveau 3. Als het niveau, tempo enz. te hoog ligt heb je waarschijnlijk veel geld betaald voor niets. Dat zou wel zonde zijn.

Bij een boel opleidingen en studies kun je een vak los volgen en telt dat later gewoon mee met je volledige puntentelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Ik heb het ongeveer zelfde ervaren na af te studeren 10 jaar geleden aan de kunstacademie. Ja, ik heb een toptijd gehad en heel veel geleerd. Maar in de praktijk heb ik 1000 keer meer dingen geleerd. Overigens zit er achter UX/UI design wel een hele wetenschap, dus een training/opleiding daarover is zeker aan te raden.

Diploma is leuk, een goede porfolio is een must. Als je zelfstandig wilt blijven dan is een diploma mijn inziens niet nodig. Trainingen blijven volgen wel, en dat wordt ook een soort van je verwacht om zo met de markt mee te kunnen. Eventueel kun je nog gaan voor certificaten oid.

Het gemis met collega's is nu sowieso anders met dat thuiswerken ivm COVID, maar mijn vrouw is freelance illustrator en werkte, toen we nog in Breda woonden, vanuit een gedeeld atelier. Daar kon ze fijn sparren met andere in die ruimte. Ik weet niet waar je woont, maar in de meest steden en zeker ook dorpen zijn er vaak wel ruimtes die je kan delen met andere zelfstandigen. (Leuke is om dan een plek te zoeken waar niet alleen maar creatievelingen met dezelfde portfolio zitten :P )

Ik zou eerst kijken naar wat je leuk vindt om te doen. Kijken of je daar een losse training in kan volgen ipv een hele nieuwe studie en dan daarna weer de volgende stap. Edit: Wat @Anoniem: 316512 dus zegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
SmorkMidas schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:59:
[...]

Dat snap ik, en dat is ook een van mijn redenen om door te studeren voor mijn bachelor de aankomende twee jaar.
Eerlijk is eerlijk, we weten niet hoe de situatie van TS is over 2 of 4 jaar, dan kan het een hele fijne uitweg zijn om na twee jaar te kunnen stoppen met een diploma op zak.

4 jaar is lang hoor, zeker naast je baan. Daar moet je je echt niet in vergissen.

NCOI of NTI zou ik ook niet voor kiezen als ik jou was, stervensduur en in de praktijk minder waard voor je werkgever.

Ik ben zelf begonnen met een AD (WTB) en merk dat er toch een hoop medestudenten zijn die, zeker in deze tijd, blij zijn dat ze er mee kunnen stoppen over een aantal weken.
Hoe werkt AD dan precies?
Hbo 4 jaar klinkt inderdaad pittig. Er zijn nu periodes waarin ik net aan een deadline haal voor bepaalde campagnes. Het voordeel wel weer is dat vanaf september de kids beide fulltime naar school gaan. Tenzij C weer roet in het eten gooit maar dan heb ik dus wel veel extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:21:
Ik zou eerst eens kijken of je een vak los kan volgen. Als dat goed gaat, kun je je altijd nog inschrijven voor een hele opleiding. 4 jaar lang hbo is een behoorlijke tijd en best een grote stap vanaf niveau 3. Als het niveau, tempo enz. te hoog ligt heb je waarschijnlijk veel geld betaald voor niets. Dat zou wel zonde zijn.

Bij een boel opleidingen en studies kun je een vak los volgen en telt dat later gewoon mee met je volledige puntentelling.
Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken maar ik kan daar haast niets over vinden. Laats gebeld met de UNI maar die vertelde me dat ze dat wel hebben maar meer gericht op de basis vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
[...]

En ken jij toevallig deze ?
https://cmm.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
In principe volg je dan de eerste twee jaar aan lesstof van de Bachelor in de eerste anderhalf jaar, hierna heb je een afstudeeropdracht in het laatste semester.
Nee, maar ik zit ook niet in de IT ;)
Voor veel werkgevers is de 'beste' scholing gewoon een diploma van een reguliere MBO, HBO of Universiteit.

Eventueel kun je ook nog kijken naar de Open Universiteit, hier zijn wel wat mogelijkheden in de IT volgens mij. Een gesprek met de studieadviseur is zo geregeld daar.

[ Voor 7% gewijzigd door SmorkMidas op 28-04-2021 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
[...]

Helemaal mee eens, ze heeft dan ook een goede reden om een AD te hebben i.p.v. een volledige bachelor - mocht een potentiële werkgever daar ooit naar vragen.

4 jaar is best lang inderdaad. Ik ben zelf na 5 jaar fulltime werken volledig gestopt met werken, een hbo gedaan, pre-master en nu een dubbel master programma. Ben blij dat ik het op deze manier rond krijg en dan straks lekker knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Xcelinex schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:40:
[...]

Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken maar ik kan daar haast niets over vinden. Laats gebeld met de UNI maar die vertelde me dat ze dat wel hebben maar meer gericht op de basis vakken.
Volgens mij kun je bij het NCOI of zo wel losse vakken vinden, toch? De universiteit bellen is misschien ook wel een hele grote stap als je van niveau 3 af komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
Phyrozi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:57:
[...]

Helemaal mee eens, ze heeft dan ook een goede reden om een AD te hebben i.p.v. een volledige bachelor - mocht een potentiële werkgever daar ooit naar vragen.

4 jaar is best lang inderdaad. Ik ben zelf na 5 jaar fulltime werken volledig gestopt met werken, een hbo gedaan, pre-master en nu een dubbel master programma. Ben blij dat ik het op deze manier rond krijg en dan straks lekker knallen.
Mag ik vragen waarom je helemaal bent gestopt met werken? Ik ben na mijn MBO een jaar gaan werken, geswitcht van sector en werk nu icm een AD WTB, dan volgend jaar (hopelijk) door naar de Bachelor, en daarna misschien nog naar de Open Uni voor een Bsc of Msc in Bedrijfskunde ;)

Wat je zegt; straks lekker knallen, nu werk ik ook nog part-time ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
SmorkMidas schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:01:
[...]

Mag ik vragen waarom je helemaal bent gestopt met werken? Ik ben na mijn MBO een jaar gaan werken, geswitcht van sector en werk nu icm een AD WTB, dan volgend jaar (hopelijk) door naar de Bachelor, en daarna misschien nog naar de Open Uni voor een Bsc of Msc in Bedrijfskunde ;)

Tuurlijk mag dat. Omdat ik er al na 2 jaar achter kwam dat dit gewoon niet mijn ding was (de zorg).
Na die twee jaar heb ik hier en daar nog wat gewerkt aan web design klussen, daarna ben ik als zzp’er gaan werken als content creator op social media en is mijn volgers en lezers aantal zo gegroeid dat ik nu werk met grotere merken en bedrijven zoals Canon, Coolblue enz
Maar het heeft altijd al geknaagd om weer te gaan leren en dan dus de grafische sector in.
Maarja toen kwamen er tussendoor nog kinderen🤪 en dan neem je toch niet zo heel snel de stap om terug naar school te gaan omdat het financieel gewoon een stuk lastiger word dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:59:
[...]

Volgens mij kun je bij het NCOI of zo wel losse vakken vinden, toch? De universiteit bellen is misschien ook wel een hele grote stap als je van niveau 3 af komt.
Ja bieden losse modules aan maar niks met multi media design.
Zag wel deze, is 6 maanden, meerdere modules
https://www.ncoi.nl/oplei...n-interaction-design.html

En deze 12 maanden
https://www.ncoi.nl/opleiding/hbo-multimedia-design.html

Maar goed dan zit je dus weer bij een ander instituut waar ik zelf gemengde dingen over hoor. De een vond t fantastische de ander helemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:38
Jammer kan het artikel niet meer vinden over de NCOI en eigenlijk alle prive deeltijd opleidingen die eigenlijk allemaal van de dezelfde eigenaar zijn. Stond laatst een link in een ander topic. Punten die erin stonden weet ik nog wel deels;
- Leraren moeten je in eigen tijd helpen, ze worden zwaar onderbetaald
- Leerlingen komen om in de extra kosten en je examens inzien is dramatisch geregeld + zijn kosten aan verbonden
- Arbeidsmarkt haalt de neus op voor 'HBO' van deze opleiders, want het is niet van hetzelfde niveau als HBO. Probleem is dat het geen beschermde merknaam of iets dergelijks is.

Grote winnaar is Dhr van Zanten.

Hva was een goed alternatief was de strekking.

Een goede brede HBO is beter dan een specifieke slechte nep HBO. Zeer verleidelijk als je een introductie leest van een NCOI HBO die specifiek voor jou lijkt te zijn alleen ik zou daar dan heel sceptisch over zijn.

Edit zoals in 1 van de onderstaande artikelen staat: ‘Ze zijn er heel goed in om studenten binnen te halen, maar studenten naar een diploma helpen is niet de prioriteit. Het is uiteindelijk een sales-organisatie’

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 28-04-2021 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmorkMidas
Furion2000 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:08:
Arbeidsmarkt haalt de neus op voor 'HBO' van deze opleiders, want het is niet van hetzelfde niveau als HBO.
Precies dit, ik heb een collega die er nu 12,5k aan heeft gespendeerd maar in de praktijk is het niks waard voor de baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Als verpleegkundige heb ik een prima carrière in de IT gemaakt. Werkgevers zijn best wel flexibel over de inhoud van een studie. Werkgevers zijn vaak wel kritisch over het niveau (MBO is echt anders dan HBO) en de hoeveelheid (Continue leren is beter dan een goede opleiding van 20 jaar terug).

Maar mijn belangrijkste tip is om "klein te beginnen". Een avondstudie is zwaar. Een studie van 4 jaar is zwaar. En uit jouw introductie haal ik dat je al lang niet meer geleerd heb. Leren is een vaardigheid. Die moet je opbouwen en onderhouden. Kijk eens hoe een korte dag- of avondcursus bevalt. Ook een certificaat via zelfstudie is een goede oefening.

En mijn persoonlijke tip is dan om voor een EXIN certificaat te gaan. Goede kwaliteit, algemeen erkend, houden hun waarde en duidelijke informatie over inhoud en studiebelasting. Voor jouw vak zou je aan EXIN Cloud Computing Foundation kunnen denken. Dan heb je een leuk onderwerp, zinvol op het CV, en prima test hoe het met jouw studievaardigheden zit.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
SmorkMidas schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:01:
[...]

Zeker mag dat.
Ik was nog dermate jong dat ik dat kon doen. Ook wist ik niet hoe zwaar het zou worden. Studie was belangrijker dan werk op dat moment. Ik dacht, zie dan wel of ik er wat bij wil doen (kon er uiteindelijk 32 uur naast werken). Het was ook een beroepsswitch. Ik was lasser/pijpfitter voor gasleiding etc. Ben toen hbo Technische Bedrijfskunde gaan doen. Heb ondertussen wel gewerkt hoor, maar gewoon bijbanen. Een bijbaan als procesverbeteraar oid is een utopie, want daar ben je gewoonweg niet genoeg voor aanwezig. Daarnaast ook nog een topsport carrière achterna gejaagd en van genoten. Nu met de twee masters werk ik wel 16-24 uur per week als operator aan een productielijn bij een bedrijf waar ik straks eigenlijk graag mijn eerst baan wil lanceren. Een mooie ingang en ik heb dan "werkvloer" verstand van de machine. Wel zo handig als ik er verbeteringen moet doorvoeren. Daar bijkomend is het een bedrijf die mij een ingang geeft tot Amerika (groot kantoor in Philly). Ideaal, want mijn aanstaande vrouw is Amerikaanse en we willen weleens emigreren.

Zoals je leest, overal over nagedacht en er komt altijd wel iets op je pad. Vooral dan wat je nu goed acht.

[ Voor 5% gewijzigd door Phyrozi op 28-04-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Phyrozi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:23:
[...]

Zeker mag dat.
Ik was nog dermate jong dat ik dat kon doen. Ook wist ik niet hoe zwaar het zou worden. Studie was belangrijker dan werk op dat moment. Ik dacht, zie dan wel of ik er wat bij wil doen (kon er uiteindelijk 32 uur naast werken). Het was ook een beroepsswitch. Ik was lasser/pijpfitter voor gasleiding etc. Ben toen hbo Technische Bedrijfskunde gaan doen. Heb ondertussen wel gewerkt hoor, maar gewoon bijbanen. Een bijbaan als procesverbeteraar oid is een utopie, want daar ben je gewoonweg niet genoeg voor aanwezig. Daarnaast ook nog een topsport carrière achterna gejaagd en van genoten. Nu met de twee masters werk ik wel 16-24 uur per week als operator aan een productielijn bij een bedrijf waar ik straks eigenlijk graag mijn eerst baan wil lanceren. Een mooie ingang en ik heb dan "werkvloer" verstand van de machine. Wel zo handig als ik er verbeteringen moet doorvoeren. Daar bijkomend is het een bedrijf die mij een ingang geeft tot Amerika (groot kantoor in Philly). Ideaal, want mijn aanstaande vrouw is Amerikaanse en we willen weleens emigreren.

Zoals je leest, overal over nagedacht en er komt altijd wel iets op je pad. Vooral dan wat je nu goed acht.
Wat super tof! Mag ik mee?🤪
Genoeg kansen dus!
En net wat je zegt er komt altijd wel wat op je pad.
En ik geloof ook echt dat hard werken loont maar het laatste jaar heb ik onwijs het gevoel dat ik klem zit. ‘Te laat’ ben met dit en dat alles nu een stuk lastiger gaat worden.
Ik wil sowieso blijven werken aan mijn portfolio en elke opdracht aangrijpen die ik krijg om door te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Xcelinex schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:28:
[...]

Wat super tof! Mag ik mee?🤪
Genoeg kansen dus!
En net wat je zegt er komt altijd wel wat op je pad.
En ik geloof ook echt dat hard werken loont maar het laatste jaar heb ik onwijs het gevoel dat ik klem zit. ‘Te laat’ ben met dit en dat alles nu een stuk lastiger gaat worden.
Ik wil sowieso blijven werken aan mijn portfolio en elke opdracht aangrijpen die ik krijg om door te ontwikkelen.
Haha, in de koffer;)

Je bent nooit te laat. Je moet het maar net graag genoeg willen. Prioriteiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
[...]

Heb me de afgelopen dag rot gezocht naar een AD binnen multi media/design maar kan het gewoon niet vinden.
Of het is voltijd of ergens in Breda...

Heb me ondertussen wel ingeschreven voor deze training. Duurt 6 maanden, het is geen hbo opleiding maar goed dan zit ik ieder geval niet stil de komende tijd.

Vooral dat gevoel van stil staan vind ik heel vervelend. Hbo opleiding lijkt nog steeds het beste maar ik besef me ook heel goed dat dat onwijs veel gaat vragen van mij maar ook van de rest van het gezin.
Ook het willen verhuizen speelt een rol, als we een ander huis willen kopen en ik een lening aan me kont heb hangen voor de hbo opleiding weet ik niet of we dat nog wel gaan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
En? Hoe is het met de twijfel?

Pagina: 1