Hoekwoning met zijkant van gemeente grond..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Goedendag,

Ik heb een hoekwoning, eengezingswoning vrijesector huur.
Naast mijn hoekwoning heb ik wat grond, onkruid etc dat de gemeente jaarlijks even bijknipt en weg gaat, het zijn geen planten o.i.d. gewoon wat groene plantjes, geen idee hoe die dingen heten.

Nu wil ik dat stukje grond van gemeente huren/overnemen en zo een grotere hoektuin creeeren met misschien als dat mag/mogelijk is een stukje parkeerplaats voor mijn auto (zie afb, cirkel).

Van mijn tuin/schutting wil ik het dus verbreeden, tot mijn tuindeur en de rest gewoon wat kleine hekjes, van 1m, hoog zodat de buren niet een schutting zien van 2 meter hoog.

Zie afb, kan/mag dit? Ik weet dat een andere buurman met hoekwoning dit ook heeft, maar das maar 3m breed. bij mij gaat het om 12m.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HHZhMcQ/help.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07
Wat let je om de gemeente gewoon eens te bellen of ze dit snippergroen van de hand willen doen?

Wees voorbereid op een "nee", kan best zijn dat hier een hoop leidingingen en buizen in de grond zitten, keurig uit de stuit van de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 20:55

Guldan

Thee-Nerd

(jarig!)
Ik weet alleen dat er specifieke regels zijn voor een schutting op een hoekwoning. Ik heb een huis op met hoek met een straat aan de voor en zijkant en ik mocht op de rand van mijn erf dus geen hoge schutting heen zetten (zelfde regels als bij een voortuin).

Daarin tegen zijn er geen regel voor planten. Dus als jij een Japanse laurier van 2+ meter als schutting gebruikt mag het wel.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En je hebt kans dat ze het enkel toestaan als je het beplant, niet wanneer je er een parkeerplaats wilt realiseren. Vaak is het idee dat er geen groen verdwijnt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Je woont in een huurhuis en wilt het stuk grond ernaar kopen van de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, bij een huurhuis zou ik er ook geen moeite voor doen. Je kan kijken of je het kunt huren, maar meestal doen ze het liever van de hand.. Maar dat is in jouw geval geen optie, dan koop je een stuk snippergroen waar je later mee blijft zitten als je verhuist...

Snippergroen is overigens een goeie term om te googlen icm met je gemeente :)

/edit
Ik zie nu dat er toch wel aardig wat gemeentes zijn die het ook verhuren.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 28-04-2021 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:07
Je mag ook niet met de auto over een looppad rijden. Daar zal je ook over in gesprek moeten met de gemeente bij de vraag om te huren / aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 10:22
Als je huurt kun je het zeer waarschijnlijk sowieso niet overnemen. Het is vrijwel altijd een eis dat je eigenaar bent van een aangrenzend perceel.
Daarnaast moet je bij je gemeente opvragen wat het grondbeleid is m.b.t reststroken en of dit stukje in aanmmerking zou komen om te huren. En wat je er dan mee mag (bestraten, schutting, of alleen groen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:04
Volgens mij valt je hele plan al in duigen bij "huurhuis".

Het lijkt mij beter daar de eigenaar van de woning dit gaat proberen te regelen?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zie ook maar weinig mogelijkheden. De gemeente zal er niet echt voor openstaan om jou dat stukje grond te gaan verhuren. Mogelijk staan ze er wel voor open om de grond, onder voorwaarden, te verkopen aan de eigenaar van het aangrenzende perceel (jouw huurbaas dus). In het kort zal het er dan op neerkomen dat jij je huurbaas zover moet krijgen de grond te kopen, waarna jij meer huur gaat betalen. Maar voor de huurbaas is dat een zakelijke beslissing. Die gaat geen enorm bedrag uitgeven aan een stuk grond als hij daar niet substantiëel meer huur door gaat ontvangen.

Ook is het wel goed om te bedenken dat je mogelijkheden met die beoogede zijtuin wel vrij beperkt zijn. Je mag er niets bouwen en je mag er waarschijnlijk ook geen hoge schutting plaatsen. In dit geval even simpel gesteld: je mag naast de zijgevel van de woning niets bouwen omdat deze grenst aan de openbare weg. Of je een uitrit gaat krijgen voor een parkeerplaats. Daar zijn ze niet altijd even happig op.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Dus je betaalt forse huur waar je eigenlijk vanaf wilt omdat het te zwaar op je begroting drukt en dan ga je vervolgens onderzoeken of je er een stuk grond nutteloos bij kunt huren? Denk eerder dat je je moet focussen op een cursus prioriseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waar lezen jullie huurhuis? Misschien kijk ik er overheen maar ik zie het niet.

Bij een koophuis moet je gewoon de gemeente bellen, die zijn de enige die de vraag kunnen beantwoorden. Of beter misschien nog om het schriftelijk te vragen, of telefonisch te vragen wat de procedure is. Wij hebben hier ook een stukje gemeentegrond, maar van de gemeente mogen we daar gewoon plantjes inzetten. Sommige bewoners hebben daar ook een contract voor met de gemeente (dat koste ook niks, ze zijn blij dat ze minder onderhoud moeten doen. De enige voorwaarde is dat je zorgt dat het er niet verwaarloosd uitziet). Als de gemeente dan komt voor onderhoud laten ze de plantjes van de bewoners met rust (en het onkruid halen ze daar dan ook niet weg).

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 28-04-2021 08:04 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:05
@Marzman
ColtCZT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:08:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ok, ik moet meer koffie hebben :)

Dan zal het niet gaan, als de de grond bij het kavel van de eigenaar kun je dat wel nog proberen maar als het van de gemeente is zullen ze dat niet willen geven aan iemand die huurt.

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 28-04-2021 08:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:47
Vergeet het sowieso maar, huis, grond en kavel is niet van jou, dus aan welke rechtspersoon zou de gemeente dat stuk grond moeten verpachten?
Ga eerst je huurbaas maar eens bellen om te vragen of hij/zij dat stuk erbij wilt met alle gevolgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grappig dat iedereen zo stellig is. Hoekwoning van het blok waar ik eerst woonde werd ook gehuurd, maar die buurman had een hele strook snippergroen van de gemeente weten te huren om dit bij zijn tuin te betrekken. Gemeente is soms ook blij dat het van het onderhoud af is.

Kortom, gewoon even proberen bij je gemeente zelf. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 14:34
Ligt een beetje aan wat het beleid van de gemeente is. Ik ken gemeentes die dit soort stroken grond verhuren maar niet willen verkopen omdat er leidingen in de grond lopen. In het huurcontract staat dat dan dat je de grond alleen maar mag beplanten en niet mag bebouwen of dichtstraten en dat gemeente ten aller tijden bij de grond moet kunnen indien er werkzaamheden moeten worden gedaan (waarbij voor niet spoedeisend minimaal 7 dagen vooraf een melding wordt gedaan).

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:32
Toen ik bij de gemeente werkte kwamen er regelmatig dit soort vragen binnen. Het hangt af wat de bestemming van de grond is (kan je opzoeken via www.ruimtelijkeplannen.nl) en welke leidingen er lopen. Er zitten wel diverse eisen aan, vaak mag je dit niet bestraten of bebouwen. Ook mocht een schutting vaak niet (is namelijk ook een bouwwerk). Groen mag uiteraard wel, dus een haag/andere beplanting is prima. Dus het is ook afhankelijk van wat jij wil doen met de grond, maar een oprit is denk ik niet mogelijk. De enige die uitsluitsel kan geven hierover is de gemeente zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 11:12

Basszje

Reisvaap!]

Foutlook schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:53:
Grappig dat iedereen zo stellig is. Hoekwoning van het blok waar ik eerst woonde werd ook gehuurd, maar die buurman had een hele strook snippergroen van de gemeente weten te huren om dit bij zijn tuin te betrekken. Gemeente is soms ook blij dat het van het onderhoud af is.

Kortom, gewoon even proberen bij je gemeente zelf. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dat ligt natuurlijk ook aan de gemeente. En soms zelfs aan de buurt ( soms is er een programma om in een bepaalde buurt de snippermeuk te verminderen, zeker als er al genoeg is ) .

Je kan inderdaad even zoeken op de gemeentewebsite of er enig beleid is en anders eens vragen bij de publieksbalie.

In veel gemeentes willen ze er liever niet van af ( tenzij het afgesloten is zoals aan een waterkant ofzo ), maar liever dat je het 'adopteert' en er dus zelf iets plant.

Ik denk niet dat je van een bestemming groen heel makkelijk toestemming krijgt op er een parkeerplek van te maken, maar je kan het proberen natuurlijk.

( hint: heb je buren direct aan die kant, gooi daar ook 's een balletje op )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij 1 v/d mr Visser afleveringen met een burenruzie hoorde je ook dat het achterste gedeelte van de tuin gehuurd was van de gemeente, maar je mocht daar dan niet graven etc...

Maar @ColtCZT , je woont in een huis van iemand anders (privaat huur) en dat soort zaken mag en kan je dus niet zelf bepalen, maar moet de eigenaar van de woning gaan regelen met de gemeente. Ga er maar vanuit dat je huur dan ook hoger wordt, want meer tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Laatst online: 24-04 15:34
Je kan ook eens zoeken of "gemeentegroen adopteren" bij jou een optie is. Gemeente blij want geen onderhoud, jij blij met je mooie stukje groen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Triggy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:21:
Je kan ook eens zoeken of "gemeentegroen adopteren" bij jou een optie is. Gemeente blij want geen onderhoud, jij blij met je mooie stukje groen.
Is klote parkeren man, al dat groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Laatst online: 24-04 15:34
ChinaGeek schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:32:
[...]

Is klote parkeren man, al dat groen.
Inderdaad niet 100% wat hij wil maar wel het makkelijkst te regelen. Grond proberen te huren of kopen van de gemeente op basis van "snippergroen" naast een perceel dat niet jouw eigendom is, is weinig kansrijk.

Als er dan toch een parkeerplaats gaat komen dan zal dat waarschijnlijk een openbare worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:53

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Vorkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:13:

Maar @ColtCZT , je woont in een huis van iemand anders (privaat huur) en dat soort zaken mag en kan je dus niet zelf bepalen, maar moet de eigenaar van de woning gaan regelen met de gemeente. Ga er maar vanuit dat je huur dan ook hoger wordt, want meer tuin.
Onzin. Je mag gewoon een stuk grond huren, daar heeft niemand wat over te zeggen. Dat dat naast je huurhuis is - daar heeft ook niemand wat over te zeggen.

Als de huidige tuin niet door de huurbaas onderhouden wordt, dan mag je ermee doen wat je wilt. Het enige is de schutting die nu tussen te huren grond en de tuin zit - daar zou ik de huurbaas even over bellen.

Contact opnemen met de gemeente, uitvogelen of dat parkeren mag (gokje: nee), ontdekken wat de kosten zijn (zal loslopen), plan maken voor de inrichting, bepalen of het allemaal het geld waard is etc..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10
Jaer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 06:56:
Je mag ook niet met de auto over een looppad rijden. Daar zal je ook over in gesprek moeten met de gemeente bij de vraag om te huren / aan te schaffen.
Niet helemaal waar: je mag zelfs in bepaalde gevallen met een motorvoertuig over de stoep rijden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
ColtCZT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:08:

Nu wil ik dat stukje grond van gemeente huren/overnemen en zo een grotere hoektuin creeeren met misschien als dat mag/mogelijk is een stukje parkeerplaats voor mijn auto (zie afb, cirkel).
Vergeet het maar..... als een gemeente al van het snippergroen af wil is dat nagenoeg altijd via een verkoop, en dan ben jij als huurder geen partij. En het is ook nagenoeg altijd alleen tuingrond, waar je zeker niet mag parkeren.

Maar er is maar 1 partij die je het definitieve antwoord kan geven.... wellicht heb jij net die gemeente die het wel anders doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Yowzawood op 28-04-2021 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou hier, zeker gezien je andere topics zoals bijv "nieuwe" huurwoning, vrijesector (huurverlaging aanvragen).. , helemaal niet aan beginnen. Als het nou je droom (huur)huis was oké, maar zo te lezen is dit absoluut niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:08:
[...]

Onzin. Je mag gewoon een stuk grond huren, daar heeft niemand wat over te zeggen. Dat dat naast je huurhuis is - daar heeft ook niemand wat over te zeggen.

Als de huidige tuin niet door de huurbaas onderhouden wordt, dan mag je ermee doen wat je wilt. Het enige is de schutting die nu tussen te huren grond en de tuin zit - daar zou ik de huurbaas even over bellen.

Contact opnemen met de gemeente, uitvogelen of dat parkeren mag (gokje: nee), ontdekken wat de kosten zijn (zal loslopen), plan maken voor de inrichting, bepalen of het allemaal het geld waard is etc..
Onzin, het woord wat iemand gebruikt die vindt dat ie alles beter weet, slechte eigenschap, dat woord gebruiken.

De huiseigenaar en de gemeente hebben zeker wat met elkaar te maken, aangrenzend perceel veranderen van bestemming. Jij kan als derde, die toevallig het huis huurt, wel de vraag bij de gemeente neerleggen, maar de eigenaar van de percelen er om heen moeten ook akkoord gaan. Om het niet nodeloos ingewikkeld te maken kan je dus beter starten met de eigenaar de gemeente het te laten verzoeken. Straks heeft de gemeente ook geen toestemming gegeven voor verhuur (sommige gemeentes moet je dit aanvragen) en zet ie ook nog eens de eigenaar en zichzelf buiten spel.

Daarnaast is alles vast in de tuin mee gehuurd, de erfscheiding etc.. je kan en mag niet zomaar even de tuin op de schop gooien zonder toestemming. Grote reparaties en vernieuwing/vervanging zijn namelijk voor de kosten van de verhuurder.

Voorbeeldje:
https://www.woningverhure...rhoud-bij-een-huurwoning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-04 22:20
Ik heb vorig jaar ook zo'n zelfde strook gekocht van de gemeente (huren was geen optie, waren ze naar mijn mening iets te duidelijk in. "Of u koopt het, of niet")
In de "offerte" staat, in mijn geval, dat deze niet permanent bebouwt mag worden en gezien wordt als tuingrond.

Makkelijkst is om even te informeren bij de gemeente, die zullen je hier vast alles over kunnen vertellen.

[ Voor 14% gewijzigd door JustinoFTW op 28-04-2021 10:44 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:30
Schoonouders ook gedaan. Hadden toen wel koop overigens. Hebben hun tuin aan de zijkant en achtertuin vergroot. Was gewoon mogelijk maar er liepen wel leidingen onder. Je moet dus wel akkoord gaan met feit dat ze er altijd bij moeten kunnen in geval van onderhoud / lekkage oid. Ligt er dus beetje aan wat je gaat doen. Een overkapping is niet heel praktisch maar als je gras neerlegt kan dat makkelijker. Is overigens tot nu toe nooit voorgekomen maar je dient wel toegang te verschaffen als ze erbij moeten kunnen..

Was overigens wel 25 jaar geleden oid :P geen idee hoe moeilijk ze vandaag de dag zijn.. ivm huur zou ik het lekker laten schieten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ligt er ook aan hoeveel openbaar groen er is in de wijk, maar als ik er zou wonen zou ik niet blij zijn als er openbaar groen verdwijnt, zelfs als het een beetje onkruid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03
Namens een heel aantal gemeenten lossen wij dergelijke issues met snippergroen op in het zuiden van het land... Zoals al gezegd:
Als je geen eigenaar bent dan zal je niet kunnen kopen
Als er kabels en leidingen liggen dan zal je niet kunnen kopen
Wel kan je eventueel huren (zelfs om niet) maar mij lijkt dat de eigenaar dan de huurder moet worden
Bouwen op dat stuk zal in ieder geval niet kunnen...

Mocht dit in het zuiden zijn, stuur dan even een PM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Laatst online: 20:07
SniperGuy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:11:
[...]

Niet helemaal waar: je mag zelfs in bepaalde gevallen met een motorvoertuig over de stoep rijden :Y
Even terug naar de vraag van ts, die gaat echt niet zomaar een ja prima hoor daarop krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:40

ep667

It doesn't hurt to help

Kopen als je de woning huurt wordt (zoals al een keer of 30 gezegd) erg moeilijk. Je kunt in gesprek met de gemeente over huren, maar dat moeten ze maar net willen. De kans is klein, want het is voor hen geen oplossing. Verhuis jij volgend jaar, dan moet de gemeente het weer overnemen.

Kansrijker is het om met je huisbaas te overleggen, misschien wil hij de grond kopen en dan kun jij die van je huisbaas huren.

De meeste gemeenten gaan overigens niet toestaan dat jij snippergroen omtovert tot een oprit of parkeerplaatsen. Groenstroken zijn namelijk erg belangrijk voor waterberging. Zeker nu de gemiddelde Nederlander de voor- en achtertuin het liefst asfalteert moet steeds meer water weg via gemeentelijk groen. De gemeente zal niet zomaar toestaan dat jij dit stuk betegelt, omdat bij de koop vaak een bepaling zit dat het groen moet blijven. Hou daar dus rekening mee.

Vind je het probleem vooral dat het nu slecht wordt bijgehouden? Dan mag je bij de gemeente een verzoek indienen om het zelf bij te houden, zoals eerder aangehaald. Dit het right to challenge, of uitdaagrecht. Als jij kunt aantonen dat jij dit beter kunt dan de gemeente (en tegen een lagere prijs) dan zal de gemeente hier best voor open staan. Ook dan zal het wel groen moeten blijven en zal de gemeente bepalen wat je er mag planten en op welke manier. Maar dan is het in ieder geval beter onderhouden.

Kortom: er zijn zeker opties, maar op die parkeerplaats zou ik niet rekenen.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03
ep667 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:24:
...
De meeste gemeenten gaan overigens niet toestaan dat jij snippergroen omtovert tot een oprit of parkeerplaatsen. Groenstroken zijn namelijk erg belangrijk voor waterberging. Zeker nu de gemiddelde Nederlander de voor- en achtertuin het liefst asfalteert moet steeds meer water weg via gemeentelijk groen. De gemeente zal niet zomaar toestaan dat jij dit stuk betegelt, omdat bij de koop vaak een bepaling zit dat het groen moet blijven. Hou daar dus rekening mee.
...
Kortom: er zijn zeker opties, maar op die parkeerplaats zou ik niet rekenen.
Tenzij je afspreekt (en dat zal wel gaan) dat je hiervoor grasbetontegels gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:40

ep667

It doesn't hurt to help

bvdbos schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:29:
[...]

Tenzij je afspreekt (en dat zal wel gaan) dat je hiervoor grasbetontegels gebruikt...
Zou kunnen, maar daar zou ik nog steeds niet al te hard op rekenen. Zeker niet als je het stuk groen niet zelf kunt kopen.

De bepaling is over het algemeen dat het groen behouden moet blijven.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Laatst online: 11-04 23:30
Het verschilt enorm per gemeente. De ene gemeente wil snippergroen kwijt in verband met onderhoud en de daaraan verbonden kosten, de andere gemeente wil juist weer 'ontharden' in verband met klimaat adaptieve maatregelen. (hittestress)

Informeer gewoon bij de gemeente. Wellicht kan je het huren/pachten. Ik denk wel zoals andere al aangegeven hebben dat je meer kans maakt als de eigenaar van het pand het gesprek aan gaat. Die kan het dan kopen of huren.

Een schutting mag meestal wel echter niet voorbij de achtergevel. Kijk anders in de welstandsnota als jou gemeente die heeft (vast wel) Kopje erfafscheidingen of zo.

Als je het kan huren/kopen dan moet je nog een inritvergunning aanvragen. Kosten voor de aanleg komen voor jouw rekening of van vergunningaanvrager. Dat kan zo maar 1500 euro kosten, ook dat verschilt per gemeente. Wellicht als de parkeerdruk in de wijk hoog is dat je kans maakt :) Hangt ook af van de verkeerssituatie. Ook de breedte moet voldoende zijn om te kunnen parkeren en in- en uitstappen.

Als er kabels en leidingen in het perceel liggen hoef je er niet aan te beginnen om het te kopen. Dan moet er een zakelijk recht gevestigd worden tussen jouw en iedere kabel en leiding eigenaar.

Maar meestal liggen er geen kabels en leidingen onder. Vaak zijn het groenvakken uit oogpunt van een stedenbouwkundige of om aan een bepaald percentage groen te komen qua oppervlak.

Het hangt een beetje van de omgeving af en situering van het perceel of er kabels en leidingen liggen. Als je het zeker wilt weten kan je een KLIC orientatie melding doen bij het kadaster. Zijn wel kosten aan verbonden.
Pagina: 1