Vloerverwarming als hoofdverwarming of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-06 11:20
Ik zit met het volgende. We zijn druk bezig een woning uit 1971 te renoveren. Een van de dingen die we graag willen is vloerverwarming. In eerste instantie hebben vrouwlief en ik gezegd dat we de vloerverwarming als bijverwarming willen waarbij we dus primair met klassieke radiatoren de benedenverdieping verwarmen. Dit met de gedachte dat we op de nieuwe tegelvloer geen last willen hebben van koude voetjes ;) .

Maar ik zit nu toch te twijfelen of het niet verstandiger is om de vloerverwarming te laten aanleggen als hoofdverwarming. En dan bijstoken met radiatoren wanneer het te koud is. Twee dingen die hierbij voor mij belangrijk zijn is 1) energiezuinig en 2) toekomstbestendig.

Punt 1, energiezuinig vindt ik de belangrijkste. We hebben nu de mogelijkheid om alles goed te doen en ik wil niet voor onverwacht hoge stookkosten komen te staan straks.
Er wordt een uitbouw geplaatst waarmee 16m2 woonoppervlak wordt toegevoegd. Hiermee komen we in totaal straks op 143m2 woonoppervlak uit. De uitbouw zal geïsoleerd worden met PIR-platen. Tevens wordt de gehele woning voorzien van dubbelglas (HR++) met een U-waarde van 1.1 en komt er een nieuwe CV-ketel. Het dak gaan we zelf isoleren, ook met PIR-platen. En in de nabije toekomst zal er nog spouwmuur- en vloerisolatie worden aangebracht. Tegelijkertijd, denkende aan punt 2 wil de overheid volgens mij nog steeds dat de Nederlandse huishoudens in de toekomst van het gas af gaan.

Wat ik tot nu toe van de werking van vloerverwarming weet is dat de aanvoertemperatuur lager is dan bij een traditionele radiator. Maar voor mijn gevoel staat een vloerverwarming vaker en langer aan, is dat ook werkelijk zo? Want dan heb je toch uiteindelijk meer / hogere stookkosten?

Wat is wijsheid met deze wetenschap Vloerverwarming wel of niet als hoofdverwarming doen? Ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Ik kom er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Rohem schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:41:
Maar voor mijn gevoel staat een vloerverwarming vaker en langer aan, is dat ook werkelijk zo? Want dan heb je toch uiteindelijk meer / hogere stookkosten?
Wel op een veel lagere temperatuur. Niet alleen hoeft je ketel daar minder gas voor te verbranden, het rendement ligt bij lagere temperaturen ook nog eens veel hoger.

Daarnaast ben je met vloerverwarming ook (beter) voorbereid op het kunnen aansluiten van warmtepompen. Eigenlijk alleen maar voordelen.

Maar... verwarmen met een lage termperatuur begint eigenlijk met voldoende isoleren. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even gelet op het fenomeen "koude voetjes", het is een utopische gedachte om te denken dat de vloerverwarming altijd een warme vloer zou afgeven. Zodra de thermostaat de gewenste temperatuur heeft bereikt en er dus geen warmtevraag is zal de vloerverwarming stoppen met verwarmen en na verloop van tijd dus kouder aanvoelen. Zeker met veel glas in je woning waar permanent de zon op staat wordt het in huis warmer dan je thermostaat op staat waardoor je vloer gewoon koud zal zijn.

Lees hier mijn relaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
@Enforcer Heeft wel 1 voordeel: als de zon op 1 plek op de vloer straalt zorgt de pomp dat het door het hele huis verspreid wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02
Alleen al vanwege comfort zou ik het als hoofdverwarming nemen.
Vloerverwarming is gewoon veeeel prettiger dan traditionele radiatoren… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Gewoon even de plus en minpunten voorjezelf tegen elkaar afwegen:

Pluspunten vloerverwarming upgraden naar hoofdverwarming:
- Geen (lelijke) radiatoren nodig
- Energie zuinig (lage temperatuur verwarming)
- Goedkoop, een paar extra meters vloerverwarmingsbuis en een grotere verdeler zouden niet veel mogen kosten
- Goed zelf aan te leggen
- Prima geschikt icm met een ketel maar ook met een warmtepomp (toekomstvast)

Nadelen van vloerverwarming als hoofdverwarming:
- Traag systeem, je kunt niet even snel je huis warm stoken (voor een traditioneel vloerverwarmingssysteem, bij een droogbouwsysteem liggen zaken iets anders, maar dit is ook duurder)

Ik zou het als hoofdverwarming laten aanleggen. Als je perse wilt kun je je radiatoren handhaven, maar dat zou niet mijn keus zijn

[ Voor 12% gewijzigd door lithoijen op 27-04-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:08
Goed isoleren en overal vloerverwarming nemen. Neem dan ook gelijk een systeem dat je alle ruimtes (zones/groepen) apart kan bedienen.

Zelf een jaren 60 woning compleet verbouwd (met aanbouw) en alles geïsoleerd. Nergens meer radiatoren, ik zeg doen ;-) alleen maar goeie ervaringen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24
Even los van andere reacties, wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming, in een tussenwoning van 1973, en dat bevalt prima. Boven stoken we eigenlijk niet (alleen badkamer) en af en toe op zolder (slaap en werkkamer die nog niet goed geisoleerd zijn) Maar zodra die geisoleerd zijn, en we wellicht ook de badkamer van vloerverwarming hebben voorzien denk ik dat we wel naar lagetemperatuur kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik zou het ook nog ff laten narekenen, en dan snel de radiatoren dumpen als dat mogelijk is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

lithoijen schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:17:
Nadelen van vloerverwarming als hoofdverwarming:
- Traag systeem, je kunt niet even snel je huis warm stoken
Dat los ik op door daar mn airco unit voor te gebruiken als ik even 'snelle' warmte nodig heb.
- Minder geschikt icm een warmtepomp
:?
Vloerverwarming als hoofdverwarming is toch juist bij uitstek geschikt icm een warmtepomp, juist vanwege de lage temp? Of mis ik iets?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 09:39
Met echt goede isolatie wordt de noodzaak tot verwarming vrij klein. Vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp is veelal al afdoende. Radiatoren worden al snel overbodig. Nederland is zelfs in de wintermaanden warm genoeg om bij goede isolatie met lage temperatuur verwarming uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
remco_k schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:30:
Vloerverwarming als hoofdverwarming is toch juist bij uitstek geschikt icm een warmtepomp, juist vanwege de lage temp? Of mis ik iets?
Klopt, ik bedoelde dat radiatoren minder geschikt zijn voor gebruik icm een warmtepomp, maar dat schreef ik niet, ik heb mijn post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:50
Houd even in de gaten dat in geval van een warmtepomp de leidingen wat dichter op elkaar worden gelegd i.v.m de lagere temperaturen. Zou in de toekomst anders een oops-momentje kunnen zijn...

En... zoals je in de eerste reactie al las: goed isoleren want 1971 is wel een beetje het kantelpunt qua isolatie in woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Rohem schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:41:
Ik zit met het volgende. We zijn druk bezig een woning uit 1971 te renoveren. Een van de dingen die we graag willen is vloerverwarming. In eerste instantie hebben vrouwlief en ik gezegd dat we de vloerverwarming als bijverwarming willen waarbij we dus primair met klassieke radiatoren de benedenverdieping verwarmen. Dit met de gedachte dat we op de nieuwe tegelvloer geen last willen hebben van koude voetjes ;) .

Maar ik zit nu toch te twijfelen of het niet verstandiger is om de vloerverwarming te laten aanleggen als hoofdverwarming. En dan bijstoken met radiatoren wanneer het te koud is. Twee dingen die hierbij voor mij belangrijk zijn is 1) energiezuinig en 2) toekomstbestendig.

Punt 1, energiezuinig vindt ik de belangrijkste. We hebben nu de mogelijkheid om alles goed te doen en ik wil niet voor onverwacht hoge stookkosten komen te staan straks.
Er wordt een uitbouw geplaatst waarmee 16m2 woonoppervlak wordt toegevoegd. Hiermee komen we in totaal straks op 143m2 woonoppervlak uit. De uitbouw zal geïsoleerd worden met PIR-platen. Tevens wordt de gehele woning voorzien van dubbelglas (HR++) met een U-waarde van 1.1 en komt er een nieuwe CV-ketel. Het dak gaan we zelf isoleren, ook met PIR-platen. En in de nabije toekomst zal er nog spouwmuur- en vloerisolatie worden aangebracht. Tegelijkertijd, denkende aan punt 2 wil de overheid volgens mij nog steeds dat de Nederlandse huishoudens in de toekomst van het gas af gaan.

Wat ik tot nu toe van de werking van vloerverwarming weet is dat de aanvoertemperatuur lager is dan bij een traditionele radiator. Maar voor mijn gevoel staat een vloerverwarming vaker en langer aan, is dat ook werkelijk zo? Want dan heb je toch uiteindelijk meer / hogere stookkosten?

Wat is wijsheid met deze wetenschap Vloerverwarming wel of niet als hoofdverwarming doen? Ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Ik kom er nog niet helemaal uit.
toon volledige bericht
Nieuwbouw dus je zal zelf wat moeten zien , maar hier zijn we daar heel tevreden van.
Het is gewoon veel aangenamere warmte omdat die op veel lagere temperaturen werkt en dus veel meer blijft "hangen" op de hoogte waar je bent.

En de vrouw/katten vinden die warme vloer heerlijk.

Als over is dit duurder: neen. vergelijk het met 1000km ver moeten rijden, je doet dat tegen 200km/h of tegen 100km/h je zal tegen 100 km/h langer onderweg zijn maar veel minder verbruiken.

Het neemt wel langer dat is juist maar dat is perfect in te stellen dezer dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-06 11:20
Wauw wat een response! _/-\o_ Dank allemaal voor alle reacties! Dit geeft toch nog wel even flink stof tot nadenken.
Enforcer schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:45:
Even gelet op het fenomeen "koude voetjes", het is een utopische gedachte om te denken dat de vloerverwarming altijd een warme vloer zou afgeven. Zodra de thermostaat de gewenste temperatuur heeft bereikt en er dus geen warmtevraag is zal de vloerverwarming stoppen met verwarmen en na verloop van tijd dus kouder aanvoelen. Zeker met veel glas in je woning waar permanent de zon op staat wordt het in huis warmer dan je thermostaat op staat waardoor je vloer gewoon koud zal zijn.

Lees hier mijn relaas...
Ik ben begonnen je topic door te lezen, interessant. Thnx! d:)b
Pagina: 1