Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessed19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09-2023
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een camera om in ons bedrijf te gebruiken. Voornamelijk voor interviews, maar ook voor (online) presentaties en medewerkersdagen

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik adobe premiere

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik blijf mij maar blind staren op de Canon m50 II en de Sony zf-1. Ik hoop met dit topic ook alternatieven te vinden.

Goedendag,

Er zullen modellen zijn die niet alles hebben, dus heb ik een primair en secundair lijstje.

Het budget is niet hoog. Maar mijn primaire eisen zijn niet hoog. Ik denk dat ik voor een camera + overige dingen een totaal budget heb van 800 a 900 euro

Dit zijn de eisen;

- Interviews makkelijk afnemen op statief.
De camera zal niet alleen door mij gebruikt worden, dus niet teveel opties, gewoon beginnersniveau.

- Optie voor externe microfoon.
Desondanks dat ik de rode go 2 ga gebruiken, wil ik ook graag een shotgun gebruiken. Dit voor bijvoorbeeld medewerkersdagen.

- instant goede kleuren.
Een log functie is leuk, maar die gaan we niet gebruiken. Dus het liefst weinig colour grading in post.

- niet snel breekbaar.
Ik ben op zoek naar een goede tas om alles in op te bergen. We hebben namelijk meerdere locaties in het la d en in totaal 3 mensen die gaan filmen. Iets zegt mij dat spiegelreflex erg breekbaar is, maar who knows?

Secundair

-4k
Dit is niet een belangrijk iets. We zullen namelijk streamen in 1080p met 6bit datastream. Maar, voor monteren in première is het wel handig om dan in te kunnen zoomen zonder kwaliteitsverlies.

- IBIS
Ik ben van plan om een gimbal erbij te bestellen, maar als het een goede sabiliteitsfunctie heeft, dan is het prima.

- eventueel wisselen van lenzen.
We willen de camera ook gaan gebruiken voor sporadisch fotograveren. Ik ben niet in de camera wereld, maar volgens mij is het wel handig om de keuze uit 2 a 3 lenzen te hebben.

- aansluiting koptelefoon
Lijkt me evident

- hdmi output/WiFi.
Niet hetzelfde, maar door corona willen we de camera gaan gebruiken voor presentaties e.d. zodat iedereen met bijvoorbeeld webex kan meekijken.

-goed in lage lumen
Er zij plekken waar er weinig direkt licht is. ou mooi zijn als ik dan weinig noise op de camera heb.

- snelle automatische autofocus
Als we een lopend moment hebben, of een werkhandeling gaan filmen, wil ik niet dat de camera zich constant zich te zoeken naar een focus.

- mogelijkheid voor bokeh
Dit om het interview wat mooier/aantrekkelijker te maken. Uiteraard ga ik ook b-rolls gebruiken.

- direct aansluiten op een adapter
Hiermee hoeven we tijdens interviews geen zorgen te maken om batterijen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nieuwe setup ministudio Dit topic al gelezen. Maar bedenk vooral dat het waarschijnlijk goedkoper is om een cameraman in te huren. Het is echt een vak als je echt een professionele uitstraling. Voor beginners niveau is iedere telefoon/ camera geschikt zolang deze in 4K kan filmen en stabilisatie heeft. Of je nog een speciale microfoon nodig hebt moet je ervaren. Zou zeggen begin vooral en ervaar wat je tekort komt. Bedenk vooral vooraf wat je wilt gaan filmen maak een script zorg dat mensen die je gaat filmen hun tekst kennen. Schrik vooral niet van de tijd die het kost om een goede edit te maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessed19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09-2023
Een uitbestede cameraman kost je 800 euro voor 4 uur filmen en een filmpje van 60 seconden.

Ik heb zelf al een jaar of 6 aardige ervaring met premiere, daarnaast ook voor regie. Inmiddels heb ik al een aantal filmpjes gemaakt waar DT en overigen laaiend enthousiast over zijn.

Maar mijn vraag is; wat is er nog meer dagelijks naast de m50 en de zf-1. Ik zou graag willen dat je op die vraag inhoudelijk reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 13:49
blessed19 schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:43:
Een uitbestede cameraman kost je 800 euro voor 4 uur filmen en een filmpje van 60 seconden.
Dat klopt, soms 600 of 1200, afhankelijk van de ervaring met licht/geluid. Echter kun je hier zelf wat bovenop gooien als regie-persoon en/of projectmanager.
Ik heb zelf al een jaar of 6 aardige ervaring met premiere, daarnaast ook voor regie. Inmiddels heb ik al een aantal filmpjes gemaakt waar DT en overigen laaiend enthousiast over zijn. Maar mijn vraag is; wat is er nog meer dagelijks naast de m50 en de zf-1. Ik zou graag willen dat je op die vraag inhoudelijk reageert.
Voor het budget kun je niet anders dan occassion of tweedehands zoeken. Bijv. de Fujifilm X-T2 voldoet aan veel van je eisen, zeker samen met de battery-grip en 18-55 f/2.8-4 kitlens (dat fenomenaal is).

Anders is het slim om te investeren in een echte filmcamera zoals de Canon Camcorder Legria lijn. Hier heb je echter soms geen WiFi en sowieso geen verwisselbaar objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de use case Interviews zou ik kijken naar externe microfoon aansluiting en mij richten op een goede geluidsopname speld microfoons draadloos etc. Bokeh IBIS etc is prachtig maar voor je doel en budget is geluid waar het om draait. Als je het geheel wat dynamischer wil maken in de edit kan je beter nog voor een tweede statische camera gaan die ook het geluid doet. Zodat je met een tweede crea los kan gaan en dynamiek in het geheel toevoegen. Er zijn voldoende mogelijkheden dan kijk inderdaad ook tweede hands al is dat zakelijk niet zo interessant..

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 13:49
Frogmen schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:51:
Gezien de use case Interviews zou ik kijken naar externe microfoon aansluiting en mij richten op een goede geluidsopname speld microfoons draadloos etc.
Een draadloze speldmicrofoon kost je zo'n 100,- euro per stuk, ik denk niet dat daar ruimte voor is tenzij het allemaal tweedehands is.
Bokeh IBIS etc is prachtig maar voor je doel en budget is geluid waar het om draait. Als je het geheel wat dynamischer wil maken in de edit kan je beter nog voor een tweede statische camera gaan die ook het geluid doet. Zodat je met een tweede crea los kan gaan en dynamiek in het geheel toevoegen. Er zijn voldoende mogelijkheden dan kijk inderdaad ook tweede hands al is dat zakelijk niet zo interessant..
IBIS hoeft in principe niet als het op een statief staat, daar heb je gelijk in. Echter is een gestabiliseerd objectief altijd handig, zeker als er dus ook foto's mee worden gemaakt of als je B-roll handheld filmt (met of zonder gimbal). Goed geluid kan trouwens al met een richtmicrofoon aangelosten op de 3.5mm, zeker als er nauwelijks omgevingsgeluid is en je bij je onderwerp staat.
Pagina: 1