Vraag

• jochem8
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08-2021
Hallo allemaal. Het bedrijf waar ik werk heeft normaal gesproken fysieke afspraken bij bedrijven om onze producten te demonstreren. Het afgelopen jaar is dat logischerwijs bijna niet mogelijk geweest dus we willen graag een ministudio/presenteerstudio maken zodat we onze producten goed kunnen laten zien aan nieuwe klanten in een live videocall (dus geen vooraf opgenomen filmpjes).

Het idee om alleen een laptop met webcam neer te zetten heb ik afgeschoten, we willen het nu iets professioneler aanpakken. Mijn collega's zijn allemaal niet tech savvy, dus het moet simpel werken, bijna plug & play. Presenteren willen we doen in Google Meet, MS Teams, etc.. Er is een budget van ca €1250 excl. BTW, met een klein beetje marge. Nu heb ik het idee geopperd om ook te kijken of we apparatuur kunnen aanschaffen die óók geschikt is om op locatie te gebruiken om evt. in de nabije toekomst ook korte interviewtjes met klanten op te nemen. Het zou mooi zijn als we hiervoor dezelfde apparatuur kunnen gebruiken als in de presenteerstudio.

Optie 1: enkel gebruik in de presenteerstudio
Presenteren door één persoon
Microfoon Rode Wireless Go ca. €175
Camera?
Softbox verlichting?

Optie 2: ook de mogelijkheid om op locatie filmpjes op te nemen
Interview met 2 personen.
Microfoonset Rode Wireless GO II ca. €299
Camera?
Softbox verlichting (benodigd voor in studio)?

Als ik het goed heb begrepen kun je de Rode mics aansluiten op een camera zodat je ze in een livestream kunt gebruiken. Verder heb ik dus geen flauw idee wat voor camera ik nodig heb (die je dus rechtstreeks op een laptop aan kunt sluiten en zo het beeld en geluid in een Google Meet kunt streamen).

Is er nog andere hardware die ik mis?

Alle reacties

• Adanedhel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 14:36
Sony ZV-1 is redelijk plug and play van wat ik in reviews heb gezien. Ik heb hetzelf niet, maar ben het aan het overwegen en heb al een hoop reviews gezien. Daarnaast heeft die ook de "product showcase" modus. Dit betekent dat die niet je ogen gebruikt als focus punt, maar het voorwerp wat je dicht bij je camera houdt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eigenlijk wil je gewoon een hele goed webcam hebben. Vriend van me geeft online les en heeft een speciale logitech set hiervoor met goede mogelijkheden. Zou zeker weg blijven van losse cameras en microfoons etc. Dat is te kwetsbaar en te moeilijk voor de meeste gebruikers. Ik kan mijn Nikon dslr ook als webcam gebruiken maar handig is anders.
https://www.logitech.com/.../rallybar.960-001311.html zoiets dus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 20:52

Clush

Do as I say...

Een streamdeck misschien? Is sowieso superhandig als je even de tijd neemt om hem goed in te stellen, maar helemaal voor collega's die digibeet zijn lijkt het me een uitkomst als je er mooie duidelijke knoppen op maakt.

Dan hoeven ze niet zelf in de software te zijn en kunnen ze de boel ook minder makkelijk slopen.

... not as I do.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-05 10:34
Sony ZV1 is wel handig want die kun je direct op laptop aansluiten met USB-C kabel (maakt gebruik van UVC standaard) zonder aparte software. Shotgun mic er boven en je bent klaar.

https://www.dpreview.com/...-to-firmware-version-2-00

[Voor 6% gewijzigd door Furfoot op 24-03-2021 15:41]

Instagram

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
jochem8 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:42:
Optie 2: ook de mogelijkheid om op locatie filmpjes op te nemen
Interview met 2 personen.
Microfoonset Rode Wireless GO II ca. €299
Camera?
Softbox verlichting (benodigd voor in studio)?

Als ik het goed heb begrepen kun je de Rode mics aansluiten op een camera zodat je ze in een livestream kunt gebruiken. Verder heb ik dus geen flauw idee wat voor camera ik nodig heb (die je dus rechtstreeks op een laptop aan kunt sluiten en zo het beeld en geluid in een Google Meet kunt streamen).

Is er nog andere hardware die ik mis?
Je optie 2 hierboven is een mooi begin. Camera, softbox + lamp en een goede microfoon. De microfoonset die je noemt behoort tot de beste in z'n prijsklasse en is dus zeker een aanrader. Je kunt die zowel op de computer als op de camera aansluiten, afhankelijk wat gewenst is.

Qua camera voldoet elke spiegelreflex/systeemcamera met een HDMI-uitgang. Kies bij voorkeur wel één die je op netvoeding aan kunt sluiten. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Canon 80D.

Voor het aansluiten op de computer gebruik je een HDMI naar USB converter. Bijvoorbeeld hier: klik. Die apparaten emuleren een webcam en dan kun je in Teams of je browser die webcam kiezen (wat feitelijk je camera is).

Zoiets als klik is wat je zoekt voor verlichting. LED is beter, maar wel duurder. Als ik kijk naar je budget zou dit aan je wens kunnen voldoen.

Hierboven wordt gesproken over een streamdeck. Dat lijkt me pas nuttig als je met meerdere camera's gaat werken en je wilt switchen. Voor één beeld is het een beetje overkill.

[Voor 4% gewijzigd door Dennis op 25-03-2021 10:30]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 10:51
Goede webcam is een goede tip.
Ik vind dat je erg veel geld voor microfoons budgetteert. Een clip-on microfoon gaat het ook erg goed doen omdat hij lekker dicht bij de bron zit.

Een alternatief voor een webcam is een camera die HDMI-uit heeft, met een USB-HDMI capture card (AliExpress: €10-€30). De kwaliteit daarvan is gigantisch goed en je kunt ook closups doen.
Maar goed, met twee webcams (een voor dichtbij en een voor overzicht), plus de gratis OBS-software, kom je heel ver.
Moet ruim onder het budget wel lukken, altijd leuk als je wat overlaat.

Kijk hier eens voor tips. Let wel het is een hele serie, ook hoe je omgaat met scripten enzo. Echt superinteressant:
https://www.dpreview.com/...r-you-need-to-get-started

• jochem8
Adanedhel schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:38:
Sony ZV-1 is redelijk plug and play van wat ik in reviews heb gezien.
Thanks, die schrijf ik op mijn lijstje.
Frogmen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:51:
Eigenlijk wil je gewoon een hele goed webcam hebben. Vriend van me geeft online les en heeft een speciale logitech set hiervoor met goede mogelijkheden. Zou zeker weg blijven van losse cameras en microfoons etc. Dat is te kwetsbaar en te moeilijk voor de meeste gebruikers. Ik kan mijn Nikon dslr ook als webcam gebruiken maar handig is anders.
https://www.logitech.com/.../rallybar.960-001311.html zoiets dus.
Volgens mij is dat best een prijzige optie en hoewel voor het gebruik om te streamen misschien wel erg geschikt, om mee te nemen om interviews te doen enzo is het volgens mij een stuk minder geschikt.
Dennis schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Je optie 2 hierboven is een mooi begin. Camera, softbox + lamp en een goede microfoon. De microfoonset die je noemt behoort tot de beste in z'n prijsklasse en is dus zeker een aanrader. Je kunt die zowel op de computer als op de camera aansluiten, afhankelijk wat gewenst is.

Qua camera voldoet elke spiegelreflex/systeemcamera met een HDMI-uitgang. Kies bij voorkeur wel één die je op netvoeding aan kunt sluiten. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Canon 80D.

Voor het aansluiten op de computer gebruik je een HDMI naar USB converter. Bijvoorbeeld hier: klik. Die apparaten emuleren een webcam en dan kun je in Teams of je browser die webcam kiezen (wat feitelijk je camera is).

Zoiets als klik is wat je zoekt voor verlichting. LED is beter, maar wel duurder. Als ik kijk naar je budget zou dit aan je wens kunnen voldoen.

Hierboven wordt gesproken over een streamdeck. Dat lijkt me pas nuttig als je met meerdere camera's gaat werken en je wilt switchen. Voor één beeld is het een beetje overkill.
Thanks voor de linkjes. Ook die schrijf ik op mijn lijstje erbij. Een streamdeck lijkt mij ook overkill en wellicht te ingewikkeld voor mijn collega's.
Tarquin schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:40:
Goede webcam is een goede tip.
Ik vind dat je erg veel geld voor microfoons budgetteert. Een clip-on microfoon gaat het ook erg goed doen omdat hij lekker dicht bij de bron zit.

Een alternatief voor een webcam is een camera die HDMI-uit heeft, met een USB-HDMI capture card (AliExpress: €10-€30). De kwaliteit daarvan is gigantisch goed en je kunt ook closups doen.
Maar goed, met twee webcams (een voor dichtbij en een voor overzicht), plus de gratis OBS-software, kom je heel ver.
Moet ruim onder het budget wel lukken, altijd leuk als je wat overlaat.

Kijk hier eens voor tips. Let wel het is een hele serie, ook hoe je omgaat met scripten enzo. Echt superinteressant:
https://www.dpreview.com/...r-you-need-to-get-started
Dat klopt. Vaak zie ik hartstikke leuke filmpjes maar dan is het geluid bagger en dat vind ik zonde. Dus geluid vind ik wel belangrijk. Twee webcams lijken me voor nu wat overkill. Zeker omdat er collega's mee moeten werken die digitaal niet zo vaardig zijn en dat webcams niet zo handig zijn om filmpjes op andere locaties te schieten.

Iedereen hartstikke bedankt voor de input zo ver!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 20:52

Clush

Do as I say...

Streamdeck is juist om het simpel te maken.

... not as I do.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-02 17:28
Furfoot schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:38:
Sony ZV1 is wel handig want die kun je direct op laptop aansluiten met USB-C kabel (maakt gebruik van UVC standaard) zonder aparte software. Shotgun mic er boven en je bent klaar.

https://www.dpreview.com/...-to-firmware-version-2-00
Sony ZV-1 maakt gebruikt van microUSB.
Verder ben ik benieuwd hoe de ervaringen van de TS zijn met de gekozen oplossing.

• jochem8
Even een topickick. Ik ben momenteel bezig met het installeren van de hele setup. Het is een Sony ZV-1 camera geworden met 2x Rode Wireless GO II met lavaliers. Verder nog een Sony Remote Commander en een Shooting Grip met Wireless Remote Commander voor als we op locatie films opnemen.

Het geheel heb ik nu aardig werkend via USB. Ik heb er ook nog een Atomos Connect (USB naar HDMI converter) bij gekocht, maar als ik die aansluit dan ziet degene met wie ik in een Teamsmeeting zit alles 1-op-1 van wat er op het scherm van de camera te zien is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee