Zonnepanelen naar omvormer en nar 3 fasen meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Goededag
Als volkomen leek de volgende vraag:
Bij mij zijn 13 zonnepanelen geplaatst van ieder 330Wp (9 en 4). Een Solax-power X3 4.0 TD omvormer met nog geen 1 meter kabel naar de 3 fasen Meterkast. Leander is de netbeheerder.
Nu schakelt mijn omvormer met zonnig weer zeer regelmatig uit omdat de aanvoer van stroom naar de omvormer te hoog zou zijn, meer dan 253 Volt.
Mijn vraag: is het mogelijk om de aanvoer van de spanning over 3 fasen te verdelen zodat ik geen last meer heb van het onderbreken van de opgewekte stroom door de zonnepanelen?
De installateur wil mij de huidige 3 fasen omvormer laten omruilen naar een 1-fase omvormer. Schiet ik daarmee wat op????? Kost me ook nog eens € 442,--.

Groet en alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

Je kan heel makkelijk de aardlekautomaat (aanname) op een andere fase aansluiten. Zou eerst dat proberen en transporteren naar eventueel nog een andere fase daarna voordat je een dergelijk bedrag uitgeeft.

*EDIT*
Ik las verkeerd. Las dat je een 1 fase uitvoering had. Want wat je wilt , verdelen over alle fases doet een 3 fase omvormer al.

Wat is dan precies je vraag?

[ Voor 29% gewijzigd door Freakie1NL op 24-04-2021 17:48 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit lijkt gewoon een belletje naar Liander en je installateur.

Aangeven dat er te hoge netspanning is etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Eerst meten, dan weten.

Hoeveel spanning heb je van het net, zonder de omvormer aangesloten, op een zonnige dag?
Laat je installateur dat eerst eens nameten. Op alle 3 de fases.
Als dat alle fases al hoog is, heeft een 1-fase omvormer nog minder nut, die verhoogt de spanning nog meer.

Of je moet een elektrisch kacheltje laten branden om de spanning naar beneden te krijgen.

ff wat anders:
Hoe is de 9 en 4 aangesloten? In 1 string?
Kijken ze dan dezelfde kant op en hebben ze dezelfde helling?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2021 19:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjos
Panelen kijken dezelfde kant op. Zie 2 kabels naar de omvormer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjos
Vraag is dus: heeft het zin om de huidige 3 fasen omvormer te vervangen voor een 1 fase omvormer zoals de installateur wil gaan doen. Ik ben helaas een leek betreffende elektriciteit en zou niet weten hoe ik de spanning op de aparte fases moet/kan meten. Wat ik van de monteur begreep is dat er minstens 1 fase is die een te hoge spanning geeft.
Bijgaand 4 foto's. zonnepanelen op het dak. 1xAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERawm1rHcpnpvmzXm0yxoCuYJ5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGN0ZtuDJJbr6wBmeptqXOWB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SYrq6VLDRxrckcIjxz71MDWEfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nU9MCkLiuAbl8JXXWkCkfZJK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rueQxueuF1fpWCC4n0uUbij4J0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LK8PRMaeBncgPM2ZPWEAwvDk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAkFPP3KQGFdwUGRGEuRLzvvQec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tOAWWtDaI27c9Tds8FS58wDV.jpg?f=user_large 4 en 1 x 9 panelen. Kabel vanaf dak naar omvormer en inhoud meterkast (de linker donkergrijze kabel komt van de omvormer precies aan de andere kant van de muur meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jouw omvormer stopt als 1 van de 3 fasen een te hoge spanning heeft.
Als op dat moment een andere fase een lagere spanning heeft en jouw toekomstige 1-fase lader zit op die fase, dan blijft hij werken.
Dit weet je pas zeker als je het een paar keer kan meten.
Heb je een multimeter?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 20:40
Ik zou eerst een melding maken bij je netbeheerder en wachten tot het onderzoek voltooid is voordat je dergelijke bedragen gaat uitgeven wat achteraf helemaal niet hoeft.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben benieuwd of de 4 op een aparte ingang zitten op je omvormer, of dat alle 9+4 panelen in 1 string zitten aangesloten op de omvormer op 1 ingang.

4 panelen in 1 string is te weinig Vmpp voor een 3-fase omvormer.
http://nl.solaxpower.com/...oads/2021/02/X3-Mic-1.pdf

Heb je ook een fototje van de onderkant vd omvormer?

Of het nut heeft om van 3 naar 1-fase omvormer te gaan ligt eigenlijk aan je netspanning.
Als het maar 1 fase is, met een te hoge spanning, dan kan het nut hebben en kan je de 1-fase omvormer op een andere fase zetten met een lagere netspanning.

Maar de kans bestaat dat, de andere fases ook een hogere spanning gaan krijgen in de toekomst en dan heb je nog steeds problemen.

Eerst eens melding maken bij de netbeheerder. (vraag of andere buren met panelen er ook last van hebben, samen sta je sterker.)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2021 11:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Op mijn 3 fase is 6 panelen wel het minimum wat nog productie geeft. Het zou kunnen dat de panelen in de meterkast zijn doorverbonden, anders moet je dat alsnog laten doen (dan heb je weer 1 string ipv 2 aparte)

Voor wat betreft de hoge spanning, inderdaad de netbeheerder contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjos
Multimeter???

Bijgaand foto 20-4 toen het zonnig weer was, te zien is dat de AC-Power regelmatig naar 0 gaat (dus geen input). En foto onderkant omvormer (inderdaad een Solax power X3 4.0 TD)
Andere buren hebben zover ze weten geen problemen, echter 4 hebben een 1 fase omvormer en 1 ook 3 fase omdat hij een elektrische auto heeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeA-ckdYtp2jcIINpTkMYZf_Ai8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NSYoG7ZQVDoTMQ2rK9Z1ntiZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfc49p-cHqzQLjBET7UzVxLXQd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TjTDjt5NHKqhFOzv1f7qTnMz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Kun je ook ergens de AC spanning uitlezen in die app?
Dan weet je meer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor de netbeheerder is de spanning in de meterkast interessant. Die meet een digitale meter ook, maar je kan zelf ook een steekproef laten doen met een multimeter.
Als je dit naast de gemeten spanning van de omvormer kan houden, kun je wat uitsluiten.
Omdat de buren nergens last van hebben, zou het kunnen dat er een verbinding bij jou niet helemaal lekker is of dat de omvormer niet goed meet. Je zou verwachten dat een driefase omvormer minder snel uitvalt dan de eenfase omvormers van de buren. Jouw omvormer doet maar 6A per fase, dus verwacht je nauwelijks spanningsverhoging.

Dus stappenplan voor je installateur:

* Zorg dat je live spanningen van de omvormer kan zien (app of partner die op het schermpje kijkt)
1. Meet ze na op de hoofdschakelaar in de meterkast, komen ze overeen? Ja->netbeheerder probleem, nee->ga verder
2. Meet ze na in de aansluitplug van de omvormer, komen ze overeen? Ja->schroefklemmen van de bekabeling nalopen, nee->omvormer aanbieden voor garantie

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1