Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies offerte zonnepanelen plat dak zonder schaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zoe-tje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-03-2022
Graag advies ivm zonnepanelen op plat dak, zonder schaduw.

Diverse aanbiedingen ontvangen waarbij we vooral in de buurt komen van huidige verbruik (inschatting dit jaar 4400kWh) en naar alle waarschijnlijkheid niet veel zullen kunnen terugleveren. Ook nog geen duidelijkheid over het aantal zonnepanelen wat daadwerkelijk geplaatst kan worden, ergens tussen de 9 of 12 zonnepanelen. Daarom worden zonnepanelen van 375wp/360 aangeboden (REC Alpha 375 white, Denim U m2 375 BW en Aeg 360 BP.
Bij de REC en AEG zonnepanelen worden Solar Edge omvormers met optimizers aangeboden.
Bij de Denim wordt een Solax 3.6 aangeboden.

Plat dak, L-vorm, oriëntatie Zuid-West, geen schaduw van huizen of bomen etc. Wel wat pijpjes van de WTW etc.

Prijsverschillen zijn miniem en niet het belangrijkste, wij willen graag weten wat voor ons het beste is en wat hulp bij het stellen van de juiste vragen. Foto’s legplan volgt.

Alle reacties

• Zoe-tje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZE0nDWaFx2Q_BjfKWe52k43EsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5vF6PAHM3e1RLvVlSZjm41z.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lokatie? (ongeveer)
Afmetingen dak?
Zelf doen? Platdak is niet heel moeilijk.

1 of 3-fase in huis?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Zoe-tje
Dank voor je snelle reactie!

Locatie is in Almere, als je dat bedoelt
Afmeting dak ongeveer 38m2, smalle stuk rond 5x 2,20
3-fase in huis ivm grote inductie kookplaat maar aangeboden SE is 1 fase ivm te klein aantal zonnepanelen voor fase 3.

Zelf doen is voor ons geen optie helaas dus kijken wij ook naar garanties, voor zowel installatie als product en vermogensgarantie

• Zoe-tje
Niemand???

Wat concretere vragen dan;

Hebben wij echt optimizers nodig op een plat dak zonder schaduw?
Heeft Solar Edge nog teveel uitval?
Moeten wij wel de REC panelen doen maar dan vragen om een andere omvormer?
Is het verstandig om nog hoog en dal tarief aan te houden of verstandiger om over te stappen naar 1 vast tarief? Sowieso zitten we nog vast tot mei 2022 aan huidige hoog-laag tarief maar wellicht moeten we dat ook daarna aanhouden?

Nog andere dingen waar we op moeten letten/rekening mee houden?

Dank!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Voor het legplan zul je een exactere tekening moeten maken zoals gevraagd door AUijtdehaag incl pijpjes, alle details. En naast Almere is ook de richting van belang (zuidwest?).

Wat ik niet begrijp aan de afbeelding is dat de rij van 3 panelen naar het noorden gericht lijkt, omdat er op het dak eronder schaduw valt (paarse kleur).

Zonder schaduw heb je geen solaredge nodig. Je kan ook een string omvormer nemen met 2 mppts en de twee richtingen daarop aansluiten volgens het legplan (verbonden met groene en rode lijn).
Als je solaredge neemt, moet je opletten dat de strings niet te kort zijn. Zeker in geval van een 3-fase omvormer, maar dat is al besproken begrijp ik. Zie dit topic voor details:
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Ik zou de adviseurs vragen om een advies met stringomvormer (of micro omvormers als je daarvoor wilt gaan), omdat solaredge niet nodig is. En anders andere adviseurs zoeken tot je tevreden bent en je vragen beantwoord zijn.
Vragen over de combinatie van omvormer en panelen moeten zij kunnen beantwoorden.

De keuze hoog/laag tarief kun je denk ik simuleren door op vergelijkingssites meerdere situaties in te voeren en te kijken wat bijbehorende kosten zijn. Powerpeers kan bijvoorbeeld interessant zijn, omdat ze geen dag/nacht tarief hanteren en een hoge terugleververgoeding (teruglevering boven je eigen verbruik) geven van 11 ct/kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door schumacher op 27-04-2021 09:29 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Zoe-tje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:49:
Niemand???
[...]
Nog andere dingen waar we op moeten letten/rekening mee houden?

Dank!
Kijk eens naar de FAQ/tips: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen en overweeg om je startpost te herschrijven voor betere respons :)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-04-2021 09:36 ]

• Zoe-tje
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:36:
[...]

Kijk eens naar de FAQ/tips: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen en overweeg om je startpost te herschrijven voor betere respons :)
Dank voor de reactie! Ik heb mijn best gedaan iets te maken met de tools maar ben daar niet technisch genoeg voor, ben maar een particulier en een newbie op het gebied van zonnepanelen :)

Ik dacht dat ik verder alle benodigde informatie had verwerkt in mijn 1e post.

• Zoe-tje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzV6gZanuIKnFDP1RS9RkgZ9HI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Na5RzAhcJjugnjLYFzWaMxAz.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij legplan van een andere offerte

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

Pinobigbird

doesn't share food!

Ik zou ook die oriëntatie doen, maar dan oost-west-dakjes gericht op ZO/NW. Dan kan je misschien niet 12 maar 16 panelen kwijt, en je hebt minder ballast nodig, én je hebt je opwekking beter verdeeld over de dag (wat gunstiger is voor het eigenverbruik wat gaat spelen als de salderingsregeling aangepast wordt). Dus 2 dakjes op het smalle stuk, en 6 op het brede stuk. Althans, als het past, zonder exacte maten van het dak oppervlak blijft het gokken

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

Pinobigbird

doesn't share food!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjSQLkp7lkdqCKKr4QVIn289Gx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VhI7cdaOMs2fAqr4R4CU7GJ1.png?f=user_large
Zoiets bedoel ik. Maar nogmaals, zonder exacte maten blijft het gokken.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Exacte maten zijn nodig, maar ook wat je doel is. En je budget. Wil je maximaal leggen qua Wp/m2 van je dak of maximaal kWh/euro? Verwacht je meer stroom te gaan gebruiken of wil je graag zoveel mogelijk opwekken voor het klimaat? Is een omvormer in huis ok of moet het op het dak blijven?

Plat dak geeft 2 opties: maximale opbrengst per m2 of maximale opwekking per euro. Voor het 1e kun je beter in dakjes naar 2 oriëntaties werken, als dat goed uit komt qua afmetingen, voor het 2e gewoon op zuid. Die afmetingen zijn dus cruciaal en 'ongeveer' is zo'n beetje het enige woord wat men hier niet wilt horen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Zoe-tje
Pinobigbird schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:44:
Ik zou ook die oriëntatie doen, maar dan oost-west-dakjes gericht op ZO/NW. Dan kan je misschien niet 12 maar 16 panelen kwijt, en je hebt minder ballast nodig, én je hebt je opwekking beter verdeeld over de dag (wat gunstiger is voor het eigenverbruik wat gaat spelen als de salderingsregeling aangepast wordt). Dus 2 dakjes op het smalle stuk, en 6 op het brede stuk. Althans, als het past, zonder exacte maten van het dak oppervlak blijft het gokken
Dank je wel voor je reactie en de goede tips!
Betere verdeling van wat we opwekken zien we graag!
Ik heb de maten van de bovenste verdieping opgezocht, de woning is 10 meter breed, 5,50 meter lang op het bredere stuk van 5 meter en op het smalle stuk van 5 meter 2,16cm. Dit zijn wel allemaal binnenmaten.

• Zoe-tje
Termy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:00:
Exacte maten zijn nodig, maar ook wat je doel is. En je budget. Wil je maximaal leggen qua Wp/m2 van je dak of maximaal kWh/euro? Verwacht je meer stroom te gaan gebruiken of wil je graag zoveel mogelijk opwekken voor het klimaat? Is een omvormer in huis ok of moet het op het dak blijven?

Plat dak geeft 2 opties: maximale opbrengst per m2 of maximale opwekking per euro. Voor het 1e kun je beter in dakjes naar 2 oriëntaties werken, als dat goed uit komt qua afmetingen, voor het 2e gewoon op zuid. Die afmetingen zijn dus cruciaal en 'ongeveer' is zo'n beetje het enige woord wat men hier niet wilt horen ;).
Dank je wel voor je reactie!
Exacte (binnen)maten heb ik zojuist gepost. Helaas kan ik niet exacter dan dat zijn aangezien wij zelf niet het dak op zijn geweest en de aanbieders pas gaan schouwen en definitief legplan gaan maken na tekenen van de offerte ;( Doel is om zoveel mogelijk in onze eigen behoefte te voorzien met evt accu in de toekomst. Qua budget hoeft het niet per se de goedkoopste oplossing te zijn als het maar het maximaal haalbare oplevert. De omvormer mag wat ons betreft naast de wasmachine en de WTW in de technische ruimte/washok geplaatst worden. Qua stroomverbruik verwachten we geen grote veranderingen, als we terug naar kantoor mogen zal het huidige energie verbruik wel weer wat dalen maar dat zijn geen cruciale wijzigingen. ;)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Pinobigbird schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:09:
[Afbeelding]
Zoiets bedoel ik. Maar nogmaals, zonder exacte maten blijft het gokken.
Ik zou toch even een ladder regelen en het dak opgaan zodat je kan bevestigen dat de genoemde maten gaat lukken. Want als dat zo is kan bovenstaand genoemd legplan heel mooi gaan werken! Het past hier en daar net, maar ik denk dat het wel gaat lukken. En kan je inderdaad 16 panelen kwijt met een heel mooie ZO - NW spreiding.
16 x 330Wp = 5280 Wp en dat is toch wel de moeite waard. Met een niet al te dure stringomvormer er aan heb je ook een aardig leuke installatie die wel vrij economisch is.
Als je iets grotere panelen neemt met meer Wp kan het inderdaad misschien niet, maar dan heb je met een paar panelen minder toch al snel ook veel minder Wp liggen dus het is een beetje puzzelen natuurlijk. Standaard maat panelen a 170 x 100 cm (ca) hebben de meeste installateurs wel denk ik.

De installateurs komen inderdaad niet meer zo snel even langs voor een schouw en geven dan liever een "safe" legplan dan iets wat zij misschien later niet meer kunnen nakomen. Aangezien het bij een globaal legplan altijd een tikje geschat is kwa maten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerco-M op 27-04-2021 23:38 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Zoe-tje
schumacher schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:27:
Voor het legplan zul je een exactere tekening moeten maken zoals gevraagd door AUijtdehaag incl pijpjes, alle details. En naast Almere is ook de richting van belang (zuidwest?).

Wat ik niet begrijp aan de afbeelding is dat de rij van 3 panelen naar het noorden gericht lijkt, omdat er op het dak eronder schaduw valt (paarse kleur).

Zonder schaduw heb je geen solaredge nodig. Je kan ook een string omvormer nemen met 2 mppts en de twee richtingen daarop aansluiten volgens het legplan (verbonden met groene en rode lijn).
Als je solaredge neemt, moet je opletten dat de strings niet te kort zijn. Zeker in geval van een 3-fase omvormer, maar dat is al besproken begrijp ik. Zie dit topic voor details:
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Ik zou de adviseurs vragen om een advies met stringomvormer (of micro omvormers als je daarvoor wilt gaan), omdat solaredge niet nodig is. En anders andere adviseurs zoeken tot je tevreden bent en je vragen beantwoord zijn.
Vragen over de combinatie van omvormer en panelen moeten zij kunnen beantwoorden.

De keuze hoog/laag tarief kun je denk ik simuleren door op vergelijkingssites meerdere situaties in te voeren en te kijken wat bijbehorende kosten zijn. Powerpeers kan bijvoorbeeld interessant zijn, omdat ze geen dag/nacht tarief hanteren en een hoge terugleververgoeding (teruglevering boven je eigen verbruik) geven van 11 ct/kWh.
Dank je wel voor je reactie en tips!

Sorry, ik heb niet begrepen dat AUijtdehaag om een exactere tekening vroeg. Als gezegd zijn wij afhankelijk van wat “de experts” of eigenlijk de adviseurs ons aanbevelen of aanbieden. We proberen ons zoveel mogelijk in te lezen in deze complexe materie om zo de juiste vragen te kunnen stellen en zelf enigszins mee kunnen bepalen wat er wel of niet op het dak moet komen.

Dat topic over SolarEdge zal ik verder bestuderen, ik begrijp dat wij het niet echt nodig zouden hebben maar een beetje inzicht per paneel is wel fijn en bij uitval garandeert de aanbieder een vergoeding voor de gederfde opbrengst dus daar hoeven we niet zo bang voor te zijn.

Via Powerpeers heb ik op de site van Zonatlas ons adres ingevoerd en kreeg het onderstaande plaatje te zien. Op dit plaatje is er helemaal geen sprake van schaduw..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5KpP--qwCS_BPZXTDB0l32mmGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqZjkAmrn8KuuthuGwloEiM2.jpg?f=fotoalbum_large

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gerco-M schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:35:
[...]

De installateurs komen inderdaad niet meer zo snel even langs voor een schouw en geven dan liever een "safe" legplan dan iets wat zij misschien later niet meer kunnen nakomen. Aangezien het bij een globaal legplan altijd een tikje geschat is kwa maten.
En je zit ook nog met een veilige afstand tot de dakrand, waar ze niet graag overheen gaan, maar je zelf misschien iets minder moeite mee hebt omdat het weer veel voordelen geeft.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Zoe-tje
Gerco-M schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:35:
[...]

Ik zou toch even een ladder regelen en het dak opgaan zodat je kan bevestigen dat de genoemde maten gaat lukken. Want als dat zo is kan bovenstaand genoemd legplan heel mooi gaan werken! Het past hier en daar net, maar ik denk dat het wel gaat lukken. En kan je inderdaad 16 panelen kwijt met een heel mooie ZO - NW spreiding.
16 x 330Wp = 5280 Wp en dat is toch wel de moeite waard. Met een niet al te dure stringomvormer er aan heb je ook een aardig leuke installatie die wel vrij economisch is.
Als je iets grotere panelen neemt met meer Wp kan het inderdaad misschien niet, maar dan heb je met een paar panelen minder toch al snel ook veel minder Wp liggen dus het is een beetje puzzelen natuurlijk. Standaard maat panelen a 170 x 100 cm (ca) hebben de meeste installateurs wel denk ik.

Dank je voor je reactie!

Wij zijn ook zeer gecharmeerd geraakt van het dakjes plan van Pinobigbird! Wij hebben last van hoogtevrees dus zelf het dak op gaan is geen optie helaas ;(

Inmiddels wel een andere leverancier benaderd voor een offerte voor Sunpower Maxeon (5 serie) zonnepanelen met Enphase micro omvormers, daarbij nog steeds de REC alpha zonnepanelen.
Zij komen wel nog een technische schouw doen zonder dat wij eerst akkoord moeten geven op de offerte dus dan weten wij de exacte maten en mogelijkheden. Ik begrijp wel dat ze het safe willen spelen maar we ga niet tekenen voor 9 zonnepanelen als er meer mogelijk is..

Wordt dus nog vervolgd

• Zoe-tje
Hooglander1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:34:
[...]

En je zit ook nog met een veilige afstand tot de dakrand, waar ze niet graag overheen gaan, maar je zelf misschien iets minder moeite mee hebt omdat het weer veel voordelen geeft.
Dank je voor je reactie!

Aangezien wij zelf niet het dak zullen opgaan ivm hoogtevrees, ook niet voor onderhoud/schoonmaak, zullen we wel een veilige afstand moeten aanhouden maar we begrijpen dat we de grenzen kunnen opzoeken :) .

• Zoe-tje
Laatste bezoek en schouw heeft plaatsgevonden, helaas is het smalle deel van het dak te smal voor “dakjes” door de aanwezigheid van 3 pijpjes. Maar op het brede deel kunnen we kiezen voor allemaal “dakjes” (14 zonnepanelen) of met deels (12 zonnepanelen). Zie onderstaande legplannen. Onze voorkeur gaat uit naar 14 panelen ivm hogere opbrengst van 4.746 kWh vs 4.186 kWh.

Het worden dus REC 375 white mono zonnepanelen met Enphase IQ7+ micro omvormer en 3fase Q Relay. Helaas kan er geen pv verdeler geplaatst worden op de wcd/wasmachine groep dus moet het kabeltraject buitenlangs lopen. ;( . Hebben jullie nog tips hoe het wel (netjes, zonder iets te breken/hakken/boren etc) wel binnendoor kan lopen?

Dank jullie wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw14g41Rps8O23MAsQE5yyta8uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtFGPSVEwUA3VxNaofUlyr09.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/668-rubpC0VAmK5UzYKYH0KPNvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SS4pPqmOVp3Mwo6I4su261jH.jpg?f=fotoalbum_large

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Misschien de 12 panelen toch op een enkelfase en de 2 op een aps y600?

• Zoe-tje
lothar schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:38:
Misschien de 12 panelen toch op een enkelfase en de 2 op een aps y600?
Dank voor je reactie!

We hebben begrepen dat een 3-fase bedrading beter zou zijn bij een 3-fase hoofd aansluiting, ondanks dat het wellicht wel op een fase-1 zou kunnen ivm minder dan 16 zonnepanelen. Waarom dan toch splitsen in 12 en 2?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
@Zoe-tje De vraag is: beter voor wie.
Beter voor jouw?
Beter voor de netbeheerder?
Beter voor je opbrengst?

De meter saldeert intern, dus als je op fase 1 5kW terug levert en op fase 2 3kW verbruikt met je wasdroger wordt je gewoon afgerekend op 2kW teruglevering. Beter voor jouw? Nee.
Beter voor de netbeheerder: Jazeker, het net blijft beter in balans.... Krijg je er iets voor van ze? Nee, het is ze niets waard.
Beter voor je opbrengst? Misschien... maar alleen als de netbeheerder de zaken niet echt op orde heeft en de spanning op alle 3 fasen van het net zo hoog wordt dat je omvormer 253 volt gaat zien. Een 3 fase omvormer heeft hier minder snel last van omdat hij minder spanningsstuwing veroorzaakt. (Iets met 3x lagere stroom per kabel, en net-impedantie effecten zijn dus ook verdeeld over 3)

Alleen in het laatste geval is 3 fase onder de 5kW nuttig. 1 fase zit een kwart tot half% extra verlies op de AC kabel tussen omvormer en meter... maar 3x6mm^2 (i.p.v 3x2.5mm^2) YMMV is goedkoper dan een 3 fase omvormer.. en dan los je dat weer gewoon op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zoe-tje
Ronald schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:34:
@Zoe-tje De vraag is: beter voor wie.
Beter voor jouw?
Beter voor de netbeheerder?
Beter voor je opbrengst?

De meter saldeert intern, dus als je op fase 1 5kW terug levert en op fase 2 3kW verbruikt met je wasdroger wordt je gewoon afgerekend op 2kW teruglevering. Beter voor jouw? Nee.
Beter voor de netbeheerder: Jazeker, het net blijft beter in balans.... Krijg je er iets voor van ze? Nee, het is ze niets waard.
Beter voor je opbrengst? Misschien... maar alleen als de netbeheerder de zaken niet echt op orde heeft en de spanning op alle 3 fasen van het net zo hoog wordt dat je omvormer 253 volt gaat zien. Een 3 fase omvormer heeft hier minder snel last van omdat hij minder spanningsstuwing veroorzaakt. (Iets met 3x lagere stroom per kabel, en net-impedantie effecten zijn dus ook verdeeld over 3)

Alleen in het laatste geval is 3 fase onder de 5kW nuttig. 1 fase zit een kwart tot half% extra verlies op de AC kabel tussen omvormer en meter... maar 3x6mm^2 (i.p.v 3x2.5mm^2) YMMV is goedkoper dan een 3 fase omvormer.. en dan los je dat weer gewoon op.
Dank voor je reactie!

Ben niet technisch genoeg om jouw verhaal goed te interpreteren maar wat ons is verteld is dat een fase 3 omvormer sneller aan zou gaan dan een fase 1 omvormer en ook niet de hele tijd aan “het tikken” zou zijn bij pogingen aan te blijven. Aangezien we lichte slapers zijn willen we niet ‘s ochtends vroeg continue getik hebben :) en eerder aan betekent ook eerder aan het werk om opbrengst te genereren.

Daarbij een betere balans in het netwerk is o.I. mooi meegenomen :)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39

timovd

Voorsprong door techniek

Dat is onzin! Ik ken de details van je panelen en omvormer niet, maar het is meestal efficienter om met een klein aantal panelen (zoals hier het geval) DC om te vormen naar 1 fase AC t.o.v. 3 fasen (400V).
Wat ik hier zou doen:
Oost/Westopstelling met 2x 6 panelen op een normale stringomvormer.
Losse (dual) micro-omvormer voor twee panelen en eventueel een groter formaat. Dan benut je het beschikbare dakoppervlakte beter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
@Zoe-tje Mijn gevoel zegt hetzelfde als @timovd - maar durf het niet zo duidelijk uit te spreken ;)

Die offerte van 9 mei zal goed aan de prijs zijn, RECs zijn niet heel goedkoop, en Enphase voor het hele dak ook niet. (Maar zeker wel stil binnen, de omvormers zitten onder de panelen).

Technisch gezien is Enphase zware overkill voor jouw situatie - zonder noemenswaardige schaduw.

Dus die 12 op een 2-MPPT string omvormer, en de 2 losse panelen met Enphase of een dual APS

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of dual betonvoeten gebruiken, dan krijgt portrait en landscape allemaal dezelfde helling..

Maar ik verwacht bij een klein verschil in helling eigenlijk geen noemenswaardige problemen.
Dus kan alles gewoon in een string van 7 (x2) op een stringomvormer.

SMA klikt even in de ochtend een paar keer kort, maar is niet storend. (doffe klik)
Neem een SMA 3.6 op de pv verdeler. Wellicht af en toe af aftoppen, maar geen extra kabel buitenom nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dZvnmGM6XAIXUxJg1eKa8nptmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2021 09:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1