Internetsnelheid wifi erg traag.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
Hallo,

Sinds kort maak ik gebruik van KPN glasvezel 100 m/b.
Echter op mijn laptop haal ik niet meer dan ongeveer 10-15 mb/ sec downloadsnelheid. Als ik de speedtest met een andere laptop uitvoer kom ik rond de 125 m/b per seconde.

Heb al geprobeerd om de glasvezel + modem te resetten echter zonder resultaat. Als ik de laptop aan het modem koppel met internetkabel kom ik wel rond de 125 m/b uit.
Ook heb ik al een ander modem geprobeerd.

Kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen? Waar kan dit aan liggen?

Specs van laptop:
Intel core i7 -4700 quad core
8gb ddr3l (1600 mhz) BTO selected ram
500gb 7200 rpn 2.5 inch harddisk
120gb samsumg 850 evo ssd[/i][/i][/i][/s][/i][/b][/b]

Alvast bedankt!

Groet,
Dennis Cox

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

lier

MikroTik nerd

Welkom Dennis (groeten is niet nodig).
De overdrachtssnelheid van netwerken wordt altijd in bits per seconde gedaan: Mbps of Gbps.

Om inhoudelijk iets zinnigs te zeggen:
  • met welke snelheid ben je verbonden (verbinding laptop met modem/router)?
  • met welke band ben je verbonden (2.4GHz of 5GHz)?
  • welke Wifi adapter zit in je laptop?
  • op welke afstand van de modem/router bevind je je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:11
Is het niet zo'n gevalletje als HIER?

TLDR: Vergelijk je niet "megabit per seconde" met "megabyte per seconde"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:25
Je laptop is zo oud dat je gok ik een wifi 4 chip hebt, en die zou iets sneller kunnen maar is ongetwijfeld van slechte kwaliteit.

Koop een USB wifi 5/6 stik en je zal zien dat dit al sneller gaat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
- met welke snelheid ben je verbonden (verbinding laptop met modem/router)?
Hoe kan ik dit precies zien?
- met welke band ben je verbonden (2.4GHz of 5GHz)?
2.4 GHz
- welke Wifi adapter zit in je laptop?
Zie foto voor alle specs
- op welke afstand van de modem/router bevind je je?[/b][/b]
Ongeveer 4-5meter afstand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P35GPHvjNjKRM7_eHaq1lwsKPDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fiLgfZer7zGcxZuXRsAaC8H2.png?%0D%0Af=user_large

Sorry heb weinig verstand van laptops maar wil dit probleem oplossen. Gaat er mij om dat ik soms met bijvoorbeeld spellen soms last heb van lagspikes. (of met een filmpje kijken dat het blijft hangen).
Als ik mijn hotspot aanzet van mijn mobiele telefoon en deze gebruik op mijn laptop heb ik hier totaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Kijk eens in device manager welke netwerk kaart je hebt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Zou dit het kunnen zijn:
Realtek RTL8723BE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Gaellus Ja, en zo te zien N 2.4 150Mbps max.. dus 10/15 MB/s is al best goed.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 23-04-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Is zo'n wifi USB stick dan een goede optie om te kopen? En welke?
Of wat denken jullie wat mijn ''laggspikes'' zal verdwijnen?
Kunnen jullie mij advies hierin geven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan je laptop openmaken en kijken of er een mogelijkheid is om de WiFi kaart te vervangen. Let dan vooral op het aantal aanwezige antenne draadjes. Daarmee zal je het beste resultaat halen.
Anders een WiFi6 USB dongle en dan even kijken naar reviews e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38
DukeBox schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:36:
@Gaellus Ja, en zo te zien N 2.4 only.. dus 10/15 MB/s is al best goed.
Maar dat is niet wat TS bedoelt; hij bedoelt zeer waarschijnlijk 10/15 Mb/s. Dat is zelfs voor 2.4 GHz een zeer mager resultaat.

@Gaellus Log even in op het modem en zoek de 2.4 GHz-kanaalinstellingen van je WiFi op. Probeer achtereenvolgens de kanalen 1, 6 of 11 en check of je dan een betere snelheid krijgt. Controleer ook of de bandbreedteinstelling op 20 MHz staat.

Als je vertelt welk modem je hebt kan iemand je wellicht wel naar de juiste handleiding wijzen.

Er is een goede kans dat het daarmee weer acceptabel werkt; als dat niet zo is kun je inderdaad een 5 GHz-adapter overwegen (dat is ook de enige manier hoe je redelijkerwijs de volledige 100 Mbit/s+ kunt behalen over WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Zojuist ingelogd op het modem
Kanaal 1 haal ik 5m/b
Kanaal 2 haal ik 2.5 m/b
Kanaal 11 haal ik ongeveer 11 m/b

Modem is: KPN experiabox v10

[ Voor 37% gewijzigd door Gaellus op 23-04-2021 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaellus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:05:
Kanaal 1 haal ik 5m/b
Kanaal 2 haal ik 2.5 m/b

Nu heb ik kanaal 11 aangevinkt maar nu heb ik geen internet meer. Wel bereik echter kan ik nu niet meer inloggen op mijn modem. Gebruik even de hotspot van de telefoon momenteel.

Kun je alsjeblieft eens nauwkeurig doen met hoofdletters? Zoals meerdere mensen aangegeven hebben maakt dat hier veel uit.

Heb je 11Mb/s of 11MB/s?

En hoe meet je dat?

Wat sowieso een goed idee is: draai in een command prompt het volgende en copy/paste de resultaten hier:
code:
1
netsh wlan show interface

Op basis daarvan weten we een stuk meer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:34
Gaellus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:05:
Kanaal 1 haal ik 5m/b
Kanaal 2 haal ik 2.5 m/b

Een schuine streep betekent: per. Die kun je niet zo maar overal waar je het leuk vind invoegen.

m/b betekent letterlijk: milli per byte...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Ik kom er z.s.m. op terug, nu werkt internet helemaal niet meer.
Heb al alles gereset (stroom glasvezel + modem eraf) maar krijg steeds de melding dat de breedband verbinding niet meer werkt.

En ik bedoelde: megabit per seconde. Excuses hiervoor
Deze testen heb ik gedaan via: speedtest.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Kan het aan mijn kanaal liggen dat ik geen internet heb? Toen ik het naar kanaal 11 heb veranderd stopte internet er mee en krijg ik het niet meer gefixt. Ook kan ik niet meer in de settings van mijn modem komen omdat ik geen internet heb. Wilde het kanaal terug veranderen in de hoop dat alles weer werkte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:34
Kun je niet je laptop even met een netwerk kabel met je modem verbinden?

Heb je geen internet, of alleen geen WiFi?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Internet werkt weer. Glasvezel een aantal keren moeten resetten.
Heb de instellingen in mijn modem gecontroleerd wat @Thralas zei. Echter geen resultaat.
Blijf ongeveer op 10mbps (via speedtest.net)
Heb dus de kpn xperiabox v10.

@guido66 Zie onderstaand

Name : Draadloze netwerkverbinding
Description : Realtek RTL8723BE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC
GUID : b785d1c3-7c3f-41ad-af89-3dfb5907feab
Physical address : 54:27:1e:93:3e:cd
State : connected
SSID : H369A26F23D
BSSID : 38:d8:2f:26:f2:3d
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 1
Receive rate (Mbps) : 54
Transmit rate (Mbps) : 57.8
Signal : 72%
Profile : H369A26F23D

[ Voor 6% gewijzigd door Gaellus op 23-04-2021 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaellus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:19:
Heb de instellingen in mijn modem gecontroleerd wat @Thralas zei. Echter geen resultaat.
Nee dat blijf je niet. Schrijf aub exact op wat je leest. Dit begint vermoeiend te worden.
@guido66 Zie onderstaand

Eerste oorzaak hier te pakken: 2009 wil z'n low-end WiFi terug. Dit is verouderd en zelfs toen low-end.

1x1 SISO 2.4GHz-only WiFi-n. Het slechtste wat in mPCIe-form-factor beschikbaaar is.

Op papier in staat tot "150Mbps", in praktijk is met onrealistische instellingen en perfect signaal zo'n 100Mbps netto haalbaar, maar onder normale omstandigheden mag je met 50Mbps erg blij zijn, en is de helft daarvan allerminst abnormaal. Maar goed, dan heb je het over 25Mbps, niet de 10Mbps die je haalt. Even kijken waar dat aan ligt...
Je bent inderdaad met een ZTE H369A oftewel Experiabox v10 verbonden. Helemaal niet slecht voor een provider-apparaat. Met betere client is 500Mbps onder goede omstandigheden haalbaar, dus het tienvoudige van wat jouw NIC aankan.
Beveiliging is goed. Dat is niet alleen prettig voor de veiligheid, maar ook voor snelheid. De WiFi-standaard stelt dat je met TKIP cipher geen gebruik mag maken van hogere snelheden. Hier gelukkig niet aan de orde.
Dit is de clou.

"72%" waarom Microsoft koos om het zo weer te geven is een raadsel komt overeen met een RSSI (signaalsterkte) van -62.5dBm. Dat is behoorlijk goed te noemen. Nu verwacht je bij een dergelijke RSSI en een schone lucht een SNR van rond de 27dB. Met 27dB SNR zou je met deze adapter de hoogste link rate van 72Mbps kunnen halen. Dat gebeurt hier niet, je zit op de transmit op 57.8Mbps. Dat komt overeen met een SNR van ~19dB, dus er is ongeveer 8dB ruis in de lucht. Niet raar voor 2.4GHz. Maar... die 54Mbps is wel raar. Dat is geen 20MHz rate, maar een 40MHz rate. Het lijkt alsof je kanaalbreedte op 40MHz ingesteld hebt op je Experiabox. Dat klinkt mooi, omdat je dan in theorie je 150Mbps link rate zou kunnen halen, maar het heeft twee grote nadelen:
1) zonder al te diep in de techniek te duiken heb je veel meer last van andere netwerken in de buurt in de 2.4GHz.
2) omdat je je maximale zendsterkte over twee keer zoveel frequentie uitsmeert, halveer je je signaalsterkte. Dat maakt dat 1) harder binnen komt.

TLDR: in 2.4GHz nooit 40MHz instellen (nouja, niet tenzij je nul andere netwerken in de buurt hebt en je signaalsterkte dik boven de -50dBm is). In 5GHz kun je overigens prima 40 of 80MHz gebruiken.

Je zie hier het gevolg: die 54Mbps met 40MHz is trager dan de 57.8Mbps met 20MHz, en dat komt ook overeen met een SNR van ~15dB, dus ruim 4dB lager dan met 20MHz. Als je kanaalbeedte op 20MHz instelt ga je in ieder geval van 54Mbps naar 57.8Mbps in de recieve (download). Dat klinkt niet als een groot verschil, maar waarschijnlijk heb je met de 54Mbps ook een hoge error rate die flink zal dalen. Grote kans dat het je netto speedtest bijna gaat verdubbelen.

Maar goed, dan heb je 20Mbps. Nog steeds niets om over naar huis te schrijven. Om echt significant sneller te draaien heb je een andere adapter nodig. Deze laptop heeft een mPCIe slot wat ondertussen redelijk verouderd is, maar er is *veel* beter dan dit beschikbaar. Voor de hand liggend: een Intel AC7260 past fysiek en electrisch. Als je laptop geen BIOS whitelist heeft is het zo simpel als klepje open, antennes los, bevestigingsschroefje los, oude kaart eruit, nieuwe kaart erin, schroef vast, antennes vast en klaar. Als je zorgt dat je op dat moment bedraad met internet verbonden bent zal Windows automatisch de nieuwe kaart detecteren en drivers ervoor installeren.

Of whitelist een ding is hangt af van merk. Je noemt de merk van je laptop niet, maar in de regel zijn het de 'grote namen' als Lenovo, HP en Dell waar je in de problemen komt, terwijl het met Clevo enzo doorgaans niet een issue is, en deze lijkt qua specs redelijk op een Clevo...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:25
Gaellus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:19:
Heb dus de kpn xperiabox v10.

@guido66 Zie onderstaand

Profile : H369A26F23D
Zoals ik in de derde post al zei! Oude troep, koop aub een USB wifi 5/6 adapter voor 4 tientjes en klaar.

Je kan niet verwachten met een dermate slechte wifi adapter snel wifi te hebben.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Gaellus
De beste oplossing is die van Dion_b, nieuwe wifi-kaart IN je laptop.
Wellicht makkelijker voor iemand zonder technische ervaring, een losse usb-wifi-adapter:
https://tweakers.net/netw...pKRsYElXCxaydLYUCm2trYWAA

Waarschijnlijk zal de goedkoopste van 5 euro al beter werken dan wat je nu erin heb zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 24-04-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chrisborst schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:22:
[...]

Waarschijnlijk zal de goedkoopste van 5 euro al beter werken dan wat je nu erin heb zitten.
Nou nee, dan krijg je USB variant van exact hetzelfde :o

Grootste probleem met USB is dat de kleintjes waardeloze antennes hebben en de grotere behoorlijk onhandig zijn. Daarom is gebruik van de antennes die al in je laptop zit een veel beter idee.

Stel je kiest alsnog voor USB, zorg voor minimaal twee dingen:
- WiFi-ac (WiFi-5) support. Niet eens omdat ac zo essentieel is, maar omdat je dan 5GHz kunt gebruiken.
- Minimaal twee antennes voor MIMO. Combineer die twee en je zoekt een "1200Mbps" apparaat of beter.

Ben redelijk te spreken over TP-Links opties op dat vlak, de Archer T3U is de goedkoopste enigszins acceptabele adapter, de T9UH is een daadwerkelijk behoorlijk goede (maar lomp grote). Toch blijf ik erbij dat een Intel AC7260 (evt via V&A/Marktplaats) de betere keuze is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Bedankt voor alle info. Ga op zoek naar een USB wifi adapter.
Ik zal jullie op de hoogte houden bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Ben ik weer. Heb een USB wifi adapter gekocht. (TP link archer T3U)
Snelheid is lichtelijk gestegen hierdoor.
Maar kunnen jullie aan onderstaande foto zien of ik de settings rondom wifi goed heb staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97fWuN13acB0pZxEMu_0SeJ43mo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NqSMfll9DGrwhfC96OHgxPbp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-07 19:13
Gaellus schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:31:
Ben ik weer. Heb een USB wifi adapter gekocht. (TP link archer T3U)
Snelheid is lichtelijk gestegen hierdoor.
Maar kunnen jullie aan onderstaande foto zien of ik de settings rondom wifi goed heb staan?

[Afbeelding]
Nee, dit zegt absoluut niks

doe nog is " netsh wlan show interface " in je command, en post het resultaat ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaellus
Zie onderstaandAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGhwTLLacBiMb4j9_4eO2tzAkmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcImMErTWv8ATuSR8Zw4YroP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38
De rates lijken verdubbeld (want nu heb je 2 antennes ipv. 1), en dat is zo ongeveer het onderste uit de kan op 2.4 GHz. Zie je dat ook terug in je speedtests?

Maar je zit nog steeds op 2.4 GHz; als het een beetje meezit kun je nog flinke winst behalen door 5 GHz te gebruiken. Nu ken ik de werking van WiFi onder Windows niet in detail, maar je mag verwachten dat hij 5 GHz gebruikt als het signaal toereikend is.

Wat zit er allemaal tussen de 4-5 meter die je van het modem afzit? (Dikke) muren en of beton zullen het signaal dempen en kan ervoor zorgen dat hij toch op 2.4 GHz eindigt. Kijk eens of je wel op 5 GHz terechtkomt als je dichter bij het modem gaat staan? Waarschijnlijk zul je WiFi op je laptop wel even uit/in moeten schakelen.

Alternatieve suggesties: configureer het modem zodat je een apart SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz gebruikt (al dan niet enkel zodat je makkelijker kunt testen)

Of kijk of het helpt als je je adapter vertelt dat hij de voorkeur moet geven aan 5 GHz. Als je op 5 GHz zit zie je (als het goed is) 802.11ac bij 'Radio type' en een Channel >=36 (in bovenstaande output).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Signal 75%" komt overeen met -62.5dBm, en dat is marginaal beter dan met de ingebouwde WiFi. Dus de T3U doet z'n werk redelijk. Mbt 2.4GHz vs 5GHz - je zou rustig 10dB lager uit kunnen komen. Maar goed, zou ook kunnen meevallen....

Eerst en vooral de vraag waarom je op 2.4GHz zit. Dat kan liggen aan de Realtek driver die onhandig bezig is. Als ik me herinner heeft die (itt de Intel driver van de AC7260 die ik al aanraadde) geen optie om 5GHz boven 2.4GHz te verkiezen. Dus kan gewoon zijn dat het als eerste de 2.4GHz-beacon zag.

Maar kan ook zijn dat je SSIDs verschillend zijn voor de twee banden. Is dat zo? Zo ja moet je met de 5GHz SSID verbinden om op 5GHz te komen. Zo nee moet je hopen dat ofwel je NIC zo slim is het zelf te doen, of dat de Experiabox aan band steering doet. Als ik het goed begrijp doet het dat sinds 2019. Wel zit er een threshold van -72dBm op. Kan zijn met 10dB verschil dat je daar onder zit op 5GHz en dat hij daarom niet steert.

Voordat je daaraan gaat rommelen, draai eens:
code:
1
netsh wlan show networks mode=bssid

Dit geeft als het goed is overzicht van alle netwerken in de buurt per band en AP. Je hoeft het niet allemaal hier te posten, interessant is vooral of je je 5GHz netwerk kunt vinden, zo ja of het zelfde SSID heeft als 2.4GHz en zo ja, wat de Signal-waarde ervan is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1