Al enige jaren maak ik gerechten sous vide klaar. Ik heb een Espressions DUO Sous Vide & Slowcooker EP4000, die als voordelen heeft dat je hem gemakkelijk tevoorschijn haalt en ook kunt gebruiken voor slow cooking. Nadeel: er past niet veel in. Tweede nadeel: de temperatuurregeling is niet zo nauwkeurig en hij heeft nogal wat tijd nodig om koud water op te warmen. Mijn oplossing is dat ik hem altijd vul met heet water vanuit de waterkoker en/of de hete kraan.The Eagle schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:10:
@Tomatoman was volgens mij een van de souvide kenners dus ik tag hem even (kan er naast zitten, in which case excuus voor het taggen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9DjXSC3vdDReiazD30wWkYww.jpg?f=user_large)
Daarom gebruik ik meestal een Anova sous vide stick, die ik in een piepschuim doos hang. Je kunt zo'n doos voor weinig geld kopen bij horecagroothandels, maar ik heb ze ook meermalen gratis gekregen als verpakking voor verse kreeften. Zolang het water niet heter dan 92 graden wordt (en dat wordt het bij sous vide bereiding nooit) gaat dat prima. Het voordeel van zo'n bak is dat je er veel meer in kwijt kan dan in welke pan dan ook (complete spare ribs van 35 cm lang
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QMizjnCwPs3h1oWd8y7EkUou.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/w0BC6RVNVrXtsnFQIGqp3zS6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb de indruk dat er vele sous vide sticks worden gemaakt die prima zijn. Anova is meer dan prima, maar daarmee is niet gezegd dat andere merken minder zijn. Anova heeft op zijn Europse website geregeld aanbiedingen.
Als vacumeerapparaat gebruik ik een FoodSaver. Mooi apparaat, groot, maar omdat je hem naar boven kunt opklappen neemt hij in de kast maar weinig ruimte in. Een nadeel dat hij deelt met veel andere apparaten is dat de vacuümsleuf vrij ver naar achteren zit, waardoor je bij kant en klare zakken minstens een centimeter of vijf van de zak moet vrijhouden, zodat je hem vacuüm kunt trekken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YQROgD318J2XNY4TlsNtVWlj.jpg?f=user_large)
FoodSaver staat goed bekend, maar Solis ook. Wees je ervan bewust dat een goed vacumeerapparaat (iets) meer kost dan een sous vide stick!
Voor wat betreft de vacumeerzakken: iedere zak of rol die aan een zijde geribbeld is volstaat. De volledig gladde zakken die je ook weleens aantreft zijn uitsluitend geschikt voor professionele vacumeerapparaten van duizenden euro's. In kwaliteit heb ik tussen de verschillende merken nooit noemenswaardig verschil gemerkt, ook niet als ik ze goedkoop via AliExpress bestelde. En dat is meteen de tip: zoek op AliExpress eens naar combipakketten met 5 rollen in verschillende maten, dat is aanzienlijk goedkoper dan wat je in Nederland aantreft maar net zo goed. Je vindt vaak aanbiedingen voor ongeveer € 17 voor zo'n pakket met 5 rollen. Rollen zijn sowieso goedkoper dan kant en klare zakken, niet alleen per strekkende meter maar ook omdat je ze mooi op maat kunt afsnijden en daardoor minder verspilt. Het voordeel van kant en klare zakken is dat je er wat minder werk aan hebt, omdat ze al aan 1 zijde dicht zijn. Let bij het sealen op dat als de zak nat of vettig is, hij vaak niet zo lekker afsluit en gaat lekken. De oplossing: zet er voor de zekerheid een tweede seal achter. Better safe than sorry.
Veel info in dit bericht. Ik hoop dat je er iets mee kunt
Een goede grap mag vrienden kosten.
:strip_exif()/f/image/7Jb6nEZXMuicYyx3Hi71nSQv.jpg?f=fotoalbum_large)