Advies gevraagd over aanschaf racefiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:02

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets, recent heb ik een quickscan bikefit gedaan omdat ik toch altijd pijntjes bleef houden met het fietsen en daar werden mijn vermoedens bevestigd dat mijn tweedehands fiets een te lange framebuis heeft (tussen zadel en stuur) waardoor ik deze nooit echt goed kan krijgen voor mij.

Aangezien ik deze fiets ondertussen al 8 jaar heb, weet ik helemaal niks van de huidige markt en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Bij de winkel kreeg ik een mogelijkheid om een Isaac Vitron Onyx Black XL te reserveren voor €2549 die nog enigzins snel geleverd kan worden (week 27). Ik heb (nog) niet onderhandeld over de prijs, maar betwijfel of er veel ruimte is i.v.m. de krapte op de markt.

https://www.isaac-cycle.c...suNokBTrtWslr2Nk467vzF3Y/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnB3iU1t96U32vip6l-RRHqF_ZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QgDewdAylCkk24RKFIYOrxKx.png?f=fotoalbum_large
De configuratie:
- Groep: Volledig (dus ook de ketting, crank etc) Shimano 105 R7000
- Wielen: DT Swiss P1800 DB 32 MM Spline
- Frame: Carbon (1200gr)
- Maat: XL (wat volgens de verkoper klopt met mijn maat 61)
- Stuur: geen idee welke, kan kiezen uit de competition of airway competition?
- Zadel niet besproken, maar kan in de winkel kosteloos worden gewisseld bij configureren

Mijn eerste indruk is dat het mooie, maar geen flitsende fiets is (geen kekke kleur of iets dergelijks). Ik lees online, o.a. op Tweakers dat de ISAAC minder waarde vast is, al heb ik geen behoefte om mijn fiets over 2/5 jaar weer te verkopen. Het liefst fiets ik gewoon lekker door. Hoe zijn ze echter kwalitatief? Online zijn de recensies wel positief over de Vitron, maar er zijn niet veel reviews te vinden omdat het duidelijk nog een kleiner merk is.
Eigen wensen & eisen
Mijn uitdaging is dat ik niks weet van de huidige markt / mogelijkheden en dat ik eigenlijk nu mijn zoektocht begin vanuit de fiets i.p.v. mijn eisen. Hieronder heb ik mijn eisen zo objectief mogelijk neergezet:

- Budget: gewenste max rond de 2500, maar vind het niet erg om iets te schuiven als het significant beter is (i.v.m. lange termijn gebruik).
- Maat: 61
- Gebruik soort: ik heb nog nooit mee gedaan aan een race, dus weet niet hoe leuk ik het vind, maar aangezien dit mijn secundaire hobby is heb ik weinig tot geen tijd om te fietsen in het weekend (mijn primaire hobby is op zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00 van maart tot september). Mijn focus ligt dus op in mijn eentje / met vrienden een lekker rondje rijden tussen de 50 en 100km. Ik rijd liever comfortabel dan dat ik er 2kmph meer uithaal.
- Zomer & winter: het liefst kom ik in de gewoonte om zoveel mogelijk buiten te rijden, ook met slechter weer.
- Groepen: Ik houd natuurlijk van de nieuwste technologiën, maar tenzij het een super goede deal is vind Di2 te duur. Kwaliteit is wel belangrijk, ik heb nu volledig Shimano 105 (wel oud natuurlijk), dus dat zou ook wel het minimale moeten zijn voor nu
- Stijfheid: ik ben niet licht (95kg) en heb al eerder in het verleden fiets wat scheepgetrapt door flinke belasting en trapkracht. Dus heb een stevig frame + stevige wielen nodig.

Dus wie kan mij helpen? Staar ik mij blind op de Isaac? Zijn er met de huidige corona beperkingen nog goede alternatieven dit jaar?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Qua merken maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit. Slechte fietsen worden eigenlijk niet meer gemaakt, het is eerder slecht onderhoud :)

105 is bombproof, carbon frame en schijfremmen zijn fijn en ook wel goed voor de evt. restwaarde in de toekomst. De velgen zijn prima instap velgen, ik heb toevallig dezelfde (los) gekocht om met mijn gravelbike makkelijker mee te kunnen op de weg. Vind ze erg fijn rijden, en ze zijn iets hoger dan standaard wat ik wel prettig vindt.

Di2 is leuk, maar voor jouw gebruik overkill lijkt me. Het is meer dat het een gimmick is dan dat het een must is als je een paar ritten per week pakt van 50-100 km.

Het frame kan je gewicht ongetwijfeld aan. Volgens de DT Swiss website kan deze wielset ook een opgeteld gewicht van 130 kilo aan en is dus ook geen probleem.

Conclusie: Dit lijkt me een meer dan prima fiets voor jouw gebruik. Zoals je zelf al zegt is het momenteel erg lastig om aan een nieuwe fiets te komen, dus als je nu iets anders (en nieuw) wil dan is de keuze sowieso beperkt.

Enige wat je dan nog zou kunnen storen is de kleur, of het gebrek eraan. Maar het voordeel van zwart is weer dat je lekker los kan gaan qua kleding als je per se wilt dat kleding en je frame enigszins matchen.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:38
Mooi ding hoor. Maar ik heb het idee dat nu echt het slechtste moment in decennia is om een nieuwe fiets te kopen. Een fiets met deze specs was vorig jaar gauw 15% goedkoper. Zeker aangezien je al een fiets hebt (zij het niet de perfecte match) is het misschien een idee om tot begin volgend seizoen te wachten voor meer keuze en hopelijk ook een wat minder overspannen markt.

Ik ben zelf ook in de markt voor iets nieuws. Mijn Campagnolo Centaur groep uit 2002 is al een tijdje uit elkaar aan het vallen en reserveonderdelen zijn erg slecht te krijgen. Maar precies om bovengenoemde reden rij ik deze zomer nog even door met afbladderende lak (niet de moeite om te fixen), een krakende trapas (duur, speciale tools nodig) en beschadigde derailleur (niet meer te krijgen). Deze prijzen gaan nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Kevinns schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:59:
Mooi ding hoor. Maar ik heb het idee dat nu echt het slechtste moment in decennia is om een nieuwe fiets te kopen. Een fiets met deze specs was vorig jaar gauw 15% goedkoper. Zeker aangezien je al een fiets hebt (zij het niet de perfecte match) is het misschien een idee om tot begin volgend seizoen te wachten voor meer keuze en hopelijk ook een wat minder overspannen markt.

Ik ben zelf ook in de markt voor iets nieuws. Mijn Campagnolo Centaur groep uit 2002 is al een tijdje uit elkaar aan het vallen en reserveonderdelen zijn erg slecht te krijgen. Maar precies om bovengenoemde reden rij ik deze zomer nog even door met afbladderende lak (niet de moeite om te fixen), een krakende trapas (duur, speciale tools nodig) en beschadigde derailleur (niet meer te krijgen). Deze prijzen gaan nergens meer over.
Ik verwacht niet dat de prijzen gaan dalen...

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:51
MaSw85 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:31:
[...]

Ik verwacht niet dat de prijzen gaan dalen...
Waarom niet?
Er was zoveel vraag dat de fabrieken de vraag niet aankonden en er tekorten zijn ontstaan. Bij tekorten wordt de prijs verhoogd. Ik verwacht niet dat de vraag van de afgelopen 1.5 jaar er over 2 jaar nog is.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Maarten_E schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:35:
[...]

Waarom niet?
Er was zoveel vraag dat de fabrieken de vraag niet aankonden en er tekorten zijn ontstaan. Bij tekorten wordt de prijs verhoogd. Ik verwacht niet dat de vraag van de afgelopen 1.5 jaar er over 2 jaar nog is.
Misschien dat prijzen van losse onderdelen voor consumenten wel dalen, maar de prijzen van complete fietsen stijgen jaarlijks. Dat is gewoon extra marge en dat gaan ze echt niet terugdraaien.

Maar belangrijker is of @Ircghost geholpen is en als hij nu een fiets wil kopen en niet wil wachten. Want dan is het een prima aanschaf lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 24-04-2021 08:57 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:45

The End

!Beginning

Ik vind het matig voor die prijs. Voor 2500 euro zou ik zeker voor een Ultegra groep gaan, daarnaast zou ik kiezen voor een wat bekender merk.

Ik kan ook nergens het gewicht van deze fiets terugvinden. Weet jij die?

Wat is jouw lengte? Pas op met de maten van een fiets; dit kan nogal verschillen per fabrikant!

[ Voor 38% gewijzigd door The End op 24-04-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

1. Ik vind hem knap duur met deze componenten, maar soit dat is de huidige markt. Als je nu een fiets wilt betaal je de hoofdprijs.
2. Belangrijker: Ik lees dat je vorige fiets de verkeerde maat was, maar het is mij nu niet duidelijk hoe je bepaalt hebt dat dit wel goed zit? Heb je erop gezeten? Bikefit gedaan? Zo niet dan zou ik me even heel goed verdiepen in de geometrie tabel. Evt kan je deze makkelijk vergelijken met je oude fiets dmv: https://geometrygeeks.bike/
3. Als ie goed zit zou ik hem vooral nemen als jij er vrolijk van wordt. Er worden amper nog slechte fietsen gemaakt en jij zal je hier geen buil aan vallen met de eisen. Fietsen kopen is maar deels rationeel :p

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 24-04-2021 09:21 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Hierbij mijn antwoorden:

1. Ik twijfel zelf over de fiets als ik bijvoorbeeld zo'n 1 zie, hier ben ik meteen verliefd op ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMN1mKxxrmaagI7jVk2F6gangZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Winh3L8oSZKn64j5KZTPNK9j.jpg?f=fotoalbum_large

@The End
1) is Ultegra echt zoveel beter dat ik er zo'n 300 eu meer voor moet betalen (iig op deze fiets)?

2) Ik ben 1.93, met langere benen dan een romp. Dus ik heb wel een maat 61 nodig, maar met iets kortere frame buis. De verkoper zei na de bikefit dat ik goed op een Isaac XL zou passen.

@Roozzz
1. Ja vind het ook wat duur, maar then again, als ik het vergelijk met naar mijn weten vergelijkbare fietsen van o.a. canondale zijn die vaak veel duurder al in het begin. En ik heb mij laten vertellen dat die soms wat valsspelen met o.a. wel een 105 groep adverteren maar dan o.a. de crank en ketting niet van 105 hebben maar gewoon off-brand. Isaac zou dat niet doen is mij verteld.

2. Ik heb dus een bikefit gedaan (op mijn eigen fiets), en die maten heeft hij gebruikt om te bepalen dat ik goed op de XL zou passen (was niet op voorraad). Ik kan het kopen onder voorbehoud dat die goed is in te stellen op mij. Als dat niet lukt hoef ik niet te kopen. Thanks voor de link, ga er naar kijken!

3. Ik wordt er dus semi blij van, als in hij is mooi. Maar ik vind de bike op mijn toegevoegde plaatje echt vele malen mooier (voor ongeveer hetzelfde geld volgens hun website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Ircghost schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:19:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Hierbij mijn antwoorden:

1. Ik twijfel zelf over de fiets als ik bijvoorbeeld zo'n 1 zie, hier ben ik meteen verliefd op ;)
[Afbeelding]

@The End
1) is Ultegra echt zoveel beter dat ik er zo'n 300 eu meer voor moet betalen (iig op deze fiets)?
Ultegra is wel echt beter, maar of dat 300 euro beter is..Dat kan alleen jij bepalen. Het ging er mij meer om dat ik het een matige deal vind voor 2500 euro
2) Ik ben 1.93, met langere benen dan een romp. Dus ik heb wel een maat 61 nodig, maar met iets kortere frame buis. De verkoper zei na de bikefit dat ik goed op een Isaac XL zou passen.
Voor 1,93 kan ik mij wel een XL voorstellen. :) De reden dat ik erom vraag is dat je in deze tijd voorzichtig moet zijn met het kopen van een fiets, omdat je kans aanzienlijk groter is dat ze je een minder courante fiets proberen te slijten (S,XL en XXL frames).
@Roozzz
1. Ja vind het ook wat duur, maar then again, als ik het vergelijk met naar mijn weten vergelijkbare fietsen van o.a. canondale zijn die vaak veel duurder al in het begin. En ik heb mij laten vertellen dat die soms wat valsspelen met o.a. wel een 105 groep adverteren maar dan o.a. de crank en ketting niet van 105 hebben maar gewoon off-brand. Isaac zou dat niet doen is mij verteld.
Dit doen bijna alle merken. Hier moet je goed op letten bij de aanschaf van een fiets!
3. Ik wordt er dus semi blij van, als in hij is mooi. Maar ik vind de bike op mijn toegevoegde plaatje echt vele malen mooier (voor ongeveer hetzelfde geld volgens hun website).
Ik zou lekker verder zoeken als ik jou was en die 2500 euro nog even in mijn zak houden.Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met het zoeken naar een nieuwe mountainbike. Doordat er geen enkele fiets te vinden is, gaat je standaard vanzelf omlaag... Na drie maanden rondzoeken heb ik een perfecte mtb voor een goede prijs gevonden. Als ik niet had gewacht, dan had ik echt spijt gekregen van mijn aankoop.

[ Voor 30% gewijzigd door The End op 25-04-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
105 en Ultegra zit tegenwoordig zo dicht op elkaar dat een amateur daar echt niks van gaat merken. Grootste verschil is dat de groep wat lichter is. Maar dan kun je ook wat afvalllen. (Nofi)

Fietsen zijn schaars en dus duur op dit moment. Ik wacht zelf ook nog maar even met een nieuwe.

Overigens komt het bij een fiets met Ultegra ook wel voor dat men er een 105 cassette in zet. Kwestie van goed de specs bekijken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 23:23
@TS: Je noemt 'last van pijntjes' en benoemt niet wat je op je trappers wilt hebben. Kun je die ook nog zonder al te veel kosten wisselen? Ik denk bij het zien van jouw post aan mijn fiets die ik al tijden heb laten staan omdat ik last kreeg van mijn knieen, ongeacht de stand van mijn pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
Op de trappers heb ik spd-sl. De pijntjes zitten meer in de armen/pols en schouders omdat ik niet lekker kan zitten omdat de afstand tussen het zadel en stuur te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Kun je beter hier vragen:
Wielrentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
De Topic warming zegt juist expliciet dat niet daar te doen i.v.m. off-topic /ondersneeuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
The End schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:00:
Ik vind het matig voor die prijs. Voor 2500 euro zou ik zeker voor een Ultegra groep gaan, daarnaast zou ik kiezen voor een wat bekender merk.

Ik kan ook nergens het gewicht van deze fiets terugvinden. Weet jij die?

Wat is jouw lengte? Pas op met de maten van een fiets; dit kan nogal verschillen per fabrikant!
Isaac is gewoon een bekend merk en 1-2 kilo verschil maakt echt niet uit als OP zelf 98 kilo is...
Ircghost schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:43:
- Stijfheid: ik ben niet licht (95kg) en heb al eerder in het verleden fiets wat scheepgetrapt door flinke belasting en trapkracht. Dus heb een stevig frame + stevige wielen nodig.
Een moderne racefiets scheeftrappen gaat echt niet lukken hoor, tenzij je meer watts trapt dan de baansprinters

[ Voor 28% gewijzigd door andyy op 26-04-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
andyy schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:26:
[...]

Isaac is gewoon een bekend merk en 1-2 kilo verschil maakt echt niet uit als OP zelf 98 kilo is...
95 :+ Maar inderdaad, het gewicht van de fiets is lichter dan mijn huidige (9.5kg) en de rest zit gewoon in mijn lichaam, daar gaat meer verschil van komen. De reden dat ik een nieuwe fiets wil is echt vanwege de betere fit en met meer plezier / comfort fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

andyy schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:26:
[...]

Zo bekend is het niet hoor. :) Ik had er iig nog nooit van gehoord. Ik heb er ook nog nooit een gezien. Het gaat mij ook meer om de prijs kwaliteit verhouding. Voor die prijs kan je een Ultegra afgemonteerde fiets krijgen.

Ik heb het overigens ook niet gehad over gewicht. Ultegra is ook duurzamer en (net iets) soepeler.
Een moderne racefiets scheeftrappen gaat echt niet lukken hoor, tenzij je meer watts trapt dan de baansprinters
Nee, dat lijkt me ook onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ircghost schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:28:
[...]
De reden dat ik een nieuwe fiets wil is echt vanwege de betere fit en met meer plezier / comfort fietsen.
En waarom denk je dan dat deze fiets je dit gaat bieden? Als je een betere fit wilt, zal je eens langs een bike fitter moeten gaan. Die kan je lichaam opmeten en kijken welke fiets daar het beste bij past. Ik heb de indruk dat je je vooral op de techniek en gewentste fiets richt en de functionele eisen even vergeet...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
Ircghost schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:28:
[...]

95 :+ Maar inderdaad, het gewicht van de fiets is lichter dan mijn huidige (9.5kg) en de rest zit gewoon in mijn lichaam, daar gaat meer verschil van komen. De reden dat ik een nieuwe fiets wil is echt vanwege de betere fit en met meer plezier / comfort fietsen.
Als je meer comfort wilt kun je kijken naar frames die 28mm banden aan kunnen, deze kun je op een iets lagere bandenspanning gebruiken wat voor meer comfort zorgt.
Dikker stuurlint kan ook helpen, of kijk eens naar fietsen die ook voor Roubaix gebruikt worden, zoals de Domane. Deze frames flexen meer in opwaartse beweging terwijl ze wel stijf zijn als je aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 08:33
The End schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:01:
[...]

Zo bekend is het niet hoor. :) Ik had er iig nog nooit van gehoord. Ik heb er ook nog nooit een gezien. Het gaat mij ook meer om de prijs kwaliteit verhouding. Voor die prijs kan je een Ultegra afgemonteerde fiets krijgen.

Ik heb het overigens ook niet gehad over gewicht. Ultegra is ook duurzamer en (net iets) soepeler.

[...]

Nee, dat lijkt me ook onmogelijk.
Ik wel, Hugo de Jonge kwam er laatst op naar het Catshuis fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
Microkid schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:12:
[...]

En waarom denk je dan dat deze fiets je dit gaat bieden? Als je een betere fit wilt, zal je eens langs een bike fitter moeten gaan. Die kan je lichaam opmeten en kijken welke fiets daar het beste bij past. Ik heb de indruk dat je je vooral op de techniek en gewentste fiets richt en de functionele eisen even vergeet...
Omdat ik zoals ik aangaf bij een bikefitter ben geweest en we bij deze fiets uitkwamen. Nu zijn ze wel hofleverancier van Isaac volgens mij, dus ik neem hun aanbeveling van het merk wel met een korreltje zout.

Ik wil juist vooral kijken naar wat het beste bij mij past, en vraag om advies over datgene waar ik minder van weet (kwaliteit van merk en montage). Daarnaast is het niet raar dat ik bij een uitgave van een paar duizend euro ook een fiets wil die ik mooi vind toch? ;)

--
@andyy Misschien is het woord comfort verkeerd, maar ik wil niet na een rit van 80km last hebben van mijn schouders omdat ik niet goed / alleen maar heel ver voorovergebogen kan zitten. Ik rij nu ook op dunne banden met minstens 8 bar en dat vind ik helemaal prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Ircghost op 26-04-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13

Bob Popcorn

Plop!

Ik vind het veel geld voor een 105 fiets, voor dat geld zou ik toch Ultegra verwachten. Ik zou me ook niet blind staren op het véél duurdere carbon, alu is voor de (gevorderde) amateur prima en als je zelf 95 kilo weegt maakt het gewicht van de fiets niks meer uit. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andyy
Ircghost schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:06:
[...]

@andyy Misschien is het woord comfort verkeerd, maar ik wil niet na een rit van 80km last hebben van mijn schouders omdat ik niet goed / alleen maar heel ver voorovergebogen kan zitten. Ik rij nu ook op dunne banden met minstens 8 bar en dat vind ik helemaal prima.
Dan zou ik kijken naar een fiets met een hogere head tube, toevallig hebben veel van die "comfort" racers dat ook.
En gewoon meer fietsen werkt het beste, je lichaam went eraan als je het vaak genoeg doet. 8 bar is wel echt veel, rijd je rond met 23mm? Zou op zijn minst voor 25 gaan als het past in je frame...
Ircghost schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:54:
Op de trappers heb ik spd-sl. De pijntjes zitten meer in de armen/pols en schouders omdat ik niet lekker kan zitten omdat de afstand tussen het zadel en stuur te groot is.
Dan kun je het best een kortere stuurpen proberen (als die nog op zijn minst 9cm is, anders stuurt het te nerveus) en/of je zadel naar voren als je daar nog ruimte voor hebt op je rails.

[ Voor 25% gewijzigd door andyy op 26-04-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
andyy schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:45:
[...]

Dan zou ik kijken naar een fiets met een hogere head tube, toevallig hebben veel van die "comfort" racers dat ook.
En gewoon meer fietsen werkt het beste, je lichaam went eraan als je het vaak genoeg doet. 8 bar is wel echt veel, rijd je rond met 23mm? Zou op zijn minst voor 25 gaan als het past in je frame...
Ik rijd nu ook elke tweede dag als het even lukt, dus dat gaat weer de goede kant op :).

Is 8 bar veel? Wat zou je dan aanraden? Ik dacht dat ik door mijn gewicht ook meer bar moest gebruiken. Ik rijd inderdaad 23mm op het moment. Je raad 25mm aan voor het meer 'comfort' / demping op het lichaam neem ik aan?

Ik kan natuurlijk eens kijken of 25mm past als ik besluit voor nu geen nieuwe fiets te kopen / bij de nieuwe fiets.
andyy schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:45:
[...]
Dan kun je het best een kortere stuurpen proberen (als die nog op zijn minst 9cm is, anders stuurt het te nerveus) en/of je zadel naar voren als je daar nog ruimte voor hebt op je rails.
Dat is inderdaad ook gedaan na de bikefit, een iets kortere stuurpen (1.5cm korter. Zit nu op 10 dacht ik, anders werd het inderdaad te nerveus volgens hem). Daarnaast is het stuur ook iets meer omhoog komen te staan + zadel iets naar voren getitlt waardoor het totaal pakketje echt al een stuk beter is. Maar meer zit er niet in met de huidige fiets helaas.

[ Voor 32% gewijzigd door Ircghost op 26-04-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
Ircghost schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:48:
[...]

Ik rijd nu ook elke tweede dag als het even lukt, dus dat gaat weer de goede kant op :).

Is 8 bar veel? Wat zou je dan aanraden? Ik dacht dat ik door mijn gewicht ook meer bar moest gebruiken. Ik rijd inderdaad 23mm op het moment. Je raad 25mm aan voor het meer 'comfort' / demping op het lichaam neem ik aan?

Ik kan natuurlijk eens kijken of 25mm past als ik besluit voor nu geen nieuwe fiets te kopen / bij de nieuwe fiets.

[...]

Dat is inderdaad ook gedaan na de bikefit, een iets kortere stuurpen (1.5cm korter. Zit nu op 10 dacht ik, anders werd het inderdaad te nerveus volgens hem). Daarnaast is het stuur ook iets meer omhoog komen te staan + zadel iets naar voren getitlt waardoor het totaal pakketje echt al een stuk beter is. Maar meer zit er niet in met de huidige fiets helaas.
In dat geval zou ik de geometrietabel van je huidige fiets erbij zoeken en aan de hand daarvan een frame kiezen. Je weet immers nu wat je wilt (kortere reach). Voor alle frames is een geometrietabel te vinden, vergelijk ze van fietsen en baseer je keuze (deels) daarop.
En 25 en een iets lagere bandenspanning zou iets moeten helpen voor iets meer comfort en minder rolweerstand, maar verwacht geen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
andyy schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:05:
[...]

In dat geval zou ik de geometrietabel van je huidige fiets erbij zoeken en aan de hand daarvan een frame kiezen. Je weet immers nu wat je wilt (kortere reach). Voor alle frames is een geometrietabel te vinden, vergelijk ze van fietsen en baseer je keuze (deels) daarop.
En 25 en een iets lagere bandenspanning zou iets moeten helpen voor iets meer comfort en minder rolweerstand, maar verwacht geen wonderen.
Ergens op het internet is een calculator te vinden. De bandenspanning is afhankelijk van je gewicht (en dat van de fiets) en de breedte van je banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn3lders
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-09 11:42
Te gekke fiets, ik heb eergisteren dezelfde fiets maar dan in de kleur borealis green besteld. 105set en dt swiss wielen. _/-\o_
Pagina: 1