[BBG] HTPC annex Office Systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Mede-auteur:
  • FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50

FireDrunk

Aan de hand van de resultaten van deze peiling hebben we besloten in deze BBG een HTPC op te nemen. Op het gebied van gaming is er namelijk weinig veranderd in het landschap de afgelopen maanden. Videokaarten zijn totaal niet te krijgen dus daar een nieuwe bak voor samen stellen heeft wat ons betreft dan ook weinig zin.

Bij de samenstelling die we in gedachten hadden valt onmiddelijk op dat er veel parallellen te trekken zijn tussen dit systeem en het Office Systeem van de vorige BBG. Daarom geven we dit systeem diezelfde functie mee.

Qua prestatiedoel is het eigenlijk betrekkelijk eenvoudig. Het systeem moet in staat zijn om 4k (HDR) materiaal moeiteloos te reproduceren en moet de meeste zware office taken (Teams, Chrome) makkelijk aankunnen.

Mijn voorzetje is als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 174,22€ 174,22
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz Kit€ 92,55€ 92,55
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,89€ 56,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,61

CPU: Hier heb ik wat twijfels bij. Het zou kunnen dat een pricewatch: Intel Core i3-10105 Boxed voldoende is voor de taken die we hebben gesteld, maar je zou je af kunnen vragen of een klein beetje extra uitgeven voor iets meer toekomstbestendigheid niet verstandig is. Zeker aangezien mensen vrij lang doen met dit soort systemen. De UHD730 op de 11400 is voor video decoding zeker beter dan de UHD630 op de 10105, dus initieel pakken we liever de nieuwere CPU.
Barebone: Barebone die precies de features heeft die we willen. Het enige waar de potentiele koper op moet letten, is dat als 4k op 60Hz vereist is via HDMI, dat er dan een Displayport naar HDMI adapter aangeschaft moet worden.
CPU koeler: Mogelijk ook een punt van discussie. Er bestaat twijfel over of deze koeler wel goed past in deze barebone als je 2 SODIMM sticks gebruikt. De pricewatch: Silverstone Nitrogon NT08-115XP werd door @Hackus als alternatief aangedragen, maar ik vraag me af of deze een voordeel biedt boven de stock koeler.
RAM kit: Voor iemand die graag veel Chrome tabs open heeft staan, is 8GB wellicht wel te weinig. Daarom kiezen we liever voor 16GB, zeker aangezien dit qua kosten weinig extra oplevert. Ook kiezen we hier voor dual channel voor de prestatievoordelen die het kan bieden. We verwachten namelijk niet dat upgraden naar 32GB nodig gaat zijn op korte termijn.
SSD: We kiezen hier voor het gemak van een M.2 SSD, waarbij voor een NVME interface weinig extra's kost t.o.v. een SATA interface. In dat geval kom je al vrij snel bij de A2000 uit. 500GB lijkt ons voldoende.

Gedachtes? Ideeen? :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Ik zou een pricewatch: Intel Core i5-11500 Boxed aanbevelen als hij moeiteloos 4K (HDR) moet kunnen afspelen, ivm de betere iGPU (750 ipv 730).

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34
De Intel 11gen ondersteunt 3200MHz geheugen. Pak dus liever geen 2666MHz geheugen tenzij er flink op bespaard kan worden.

4k werkt niet vloeiend op UHD630, maar wel op UHD730. De 11400 is dus een prima keuze. 11500 is niet nodig, maar wel fijn voor bijvoorbeeld 2x 4k. Heeft dezelfde grafische kracht als de GT1030.

Let erop dat de Deskmini een biosupdate nodig heeft en dat lukt alleen met een Gen10 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Het verschil tussen 2666mhz en 3200mhz is 7 euro...

Ik zou de pricewatch: Crucial CT2K8G4SFS832A in de BBG zetten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Djarune schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:37:
[...]

Let erop dat de Deskmini een biosupdate nodig heeft en dat lukt alleen met een Gen10 processor.
Belangrijk om duidelijk te vermelden inderdaad. We gaan zorgen dat dat erbij staat in het artikel.
Hoiboy19 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:45:

Ga ik er in zetten. d:)b

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:52
Dat is CL22: schiet je niets mee op tov 2666C15. Dan beter pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX4M2A3000C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hoiboy19 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:45:

Let erop dat die kit een CAS latency heeft van 22 !. Dat maakt hem nog trager dan de kit van de TS.

Alleen iets uit de volgende lijst is interessanter, maar te duur of niet leverbaar: https://tweakers.net/gehe...TzJ1oJB2tPPPqECglrqhEjPEH

[ Voor 19% gewijzigd door Djarune op 22-04-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:51:
[...]

Dat is CL22: schiet je niets mee op tov 2666C15. Dan beter pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX4M2A3000C16
Deze is wel erg slecht leverbaar.

@Djarune
Deze kit is wel te krijgen: pricewatch: G.Skill Ripjaws F4-3000C16D-16GRS

Is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Vind ik de meerprijs niet waard. Scheelt ook maar weinig in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Dan houden we het gewoon bij 2666MT/s.

De kans dat je het verschil met 3000MT/s gaat merken is inderdaad niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Blaat schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:55:
[...]

Deze is wel erg slecht leverbaar.
Amazon heeft voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een htpc is denk ik alleen nog geschikt voor de enthousiaste gebruiker, die meer wil dan een Apple TV of Shield, maar een Kaleidescape veel te duur vindt. Bijv door ook casual te gamen met het gezin. Zou er veel op ge-officet worden? Vraag ik me eigenlijk wel af. Niet in de woonkamer lijkt me. Wellicht op de studentenkamer met alleen een computerscherm ipv tv.

Sowieso, als je een htpc samenstelt ipv een mediaspeler te kopen, verwacht je voor zo veel extra geld natuurlijk wel moeiteloos 4k 60 Hz, Dolby Vision, Dolby Atmos, 10 bit hevc, auto framerate switching, schijfjes afspelen, widevine certificatie en alle mogelijke toeters en bellen in Kodi of Plex te kunnen draaien. Ook het laden van een playlist met een paar duizend liedjes in Spotify moet dan soepel gaan. Anders ben je beter af met een console en losse mediaspeler.

Dat gezegd hebbende vind ik htpc's nog steeds een van de leukste toepassingen voor een pc.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Blaat schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:27:
Barebone: Barebone die precies de features heeft die we willen. Het enige waar de potentiele koper op moet letten, is dat als 4k op 60Hz vereist is via HDMI, dat er dan een Displayport naar HDMI adapter aangeschaft moet worden.
Ik denk niet dat de barebone nu een goed idee is, in verband met de BIOS update.

Verder vind ik de vereiste voor een Displayport naar HDMI adapter om 4K 60 Hz te kunnen halen ook kansloos voor een HTPC. Ik gaf die opmerking ook al bij de Office BBG en heb reacties gekregen van mensen die hier tegenaan waren gelopen (met een Comet Lake CPU dan).
Maar ik vraag me ook af of die adapter werkelijk nodig is, zit de HDMI controller niet op de CPU en is die dus automatisch HDMI 2.0 met Rocket Lake? Hangt wel wat af van de implementatie op dit moederbord maar denk niet dat Asrock een aparte HDMI controller voorzien heeft, dat zou alleen maar meer kosten.

Bij AM4 systemen is dit toch zo, de HDMI controller zit op de CPU, dus moederborden met zogenaamd HDMI 1.4 poorten, kunnen wel 4K 60Hz weergeven met een Raven Ridge of nieuwer APU. Specifiek voorbeeld, ik heb een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac met pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed en de poorten zijn HDMI 2.0 ook al zeggen de specs van het moederbord HDMI 1.4.
Voor de combinatie H470 met 11400 zou iemand dit wel eens moeten testen voor je het in een BBG gaat verkondigen.
SSD: We kiezen hier voor het gemak van een M.2 SSD, waarbij voor een NVME interface weinig extra's kost t.o.v. een SATA interface. In dat geval kom je al vrij snel bij de A2000 uit. 500GB lijkt ons voldoende.
De M.2 poort van die Deskmini doet alleen NVMe dus een M.2 SATA SSD had hier zelfs niet gewerkt.

Omdat ik dus een systeem dat een BIOS update nodig heeft geen goed idee vind voor een BBG, is dit mijn tegenvoorstel:

1MoederbordenASRock H570M-ITX/ac€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenAntec ISK110 VESA-U3€ 84,60€ 84,60
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,75€ 56,75
Totaal€ 577,29

Moederbord is nu wel niet zo goed leverbaar, zal wel eens beter worden (maar ja dan zal de Deskmini H470 misschien ook standaard met de goede BIOS komen). De Noctua is optioneel, ik vond op mijn HTPC dat een pricewatch: Noctua NH-L9x65 SE-AM4 (zelfde fan, groter koelblok en AM4 mount) wel een meerwaarde was ten opzichte van een Wraith Stealth en Wraith Prism, en vergeleken met een Intel boxed koeler voor een CPU die wel wat heet wordt, zal het zéker een verschil maken. Dit past ook in elk geval wel allemaal, én je hebt wifi en bluetooth.

Een ander ding is dat voor veel mensen een HTPC haast per definitie gecombineerd wordt met een mediaserver, dus in dat geval kun je niet echt naar SFF gaan omdat er wat ruimte voor opslag moet zijn. Voor mij zijn het aparte zaken, ik wil geen server die permanent aan staat in de woonkamer.
Jorgen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 02:38:
Een htpc is denk ik alleen nog geschikt voor de enthousiaste gebruiker, die meer wil dan een Apple TV of Shield, maar een Kaleidescape veel te duur vindt. Bijv door ook casual te gamen met het gezin. Zou er veel op ge-officet worden? Vraag ik me eigenlijk wel af. Niet in de woonkamer lijkt me. Wellicht op de studentenkamer met alleen een computerscherm ipv tv.

Sowieso, als je een htpc samenstelt ipv een mediaspeler te kopen, verwacht je voor zo veel extra geld natuurlijk wel moeiteloos 4k, Dolby Vision, Dolby Atmos, 10 bit hevc, auto framerate switching, schijfjes afspelen, widevine certificatie en alle mogelijke toeters en bellen in Kodi of Plex te kunnen draaien. Ook het laden van een playlist met een paar duizend liedjes in Spotify moet dan soepel gaan. Anders ben je beter af met een console en losse mediaspeler.

Dat gezegd hebbende vind ik htpc's nog steeds een van de leukste toepassingen voor een pc.
Als je een toestel wilt dat àlles ondersteunt, moet je geen HTPC nemen (eerder een Nvidia Shield TV), maar misschien komt een systeem met Rocket Lake, met Windows in verband met die DRM, wel in de buurt. Ondersteuning voor optische media vind ik discutabel, ik rip die wel op desktop zodat ik het van overal kan kijken, dus hoeft voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MacPoedel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:10:
[...]

[...]

Als je een toestel wilt dat àlles ondersteunt, moet je geen HTPC nemen (eerder een Nvidia Shield TV), maar misschien komt een systeem met Rocket Lake, met Windows in verband met die DRM, wel in de buurt. Ondersteuning voor optische media vind ik discutabel, ik rip die wel op desktop zodat ik het van overal kan kijken, dus hoeft voor mij niet.
Disks ben ik deels met je eens als iemand al een pc heeft of een blu-rayspeler, maar niet iedereen wil rippen. Zou het dan als optie vermelden in de BBG

Klopt maar waarom zou je dan nog een htpc overwegen? Dat is alsof je mensen aanraadt om een 3x zo duur apparaat te halen dat minder kan (filmafspeeltechnisch gesproken).

Office op de woonkamer-tv geloof ik niet in. Het is een usp dat het kan tov de combi mediaspeler + console, maar ga je dat ook doen? Hooguit Skype/Zoom/etc met oma.

Dus dan zou hij voor media spelen en af en toe een spelletje zijn. Als je iets luchtigs als Forza Horizon wil doen ben je met een xbox ook beter af, dan op deze pc.

De enige usp van een htpc tov de combi mediaspeler + console, die dan m.i. nog overblijft is dat je hem zelf kan upgraden en naar wens alles kan afspelen, maar dan moet je dat wel gelijk goed aanpakken zodat ie het ook af kan spelen. Anders smijt je je geld gewoon weg.

Hoe gaaf ik htpc's ook vind, en hoe leuk ik een htpc-BBG ook vind, ik vraag me echt af of ze als zodanig nog bestaansrecht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Jorgen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:11:
[...]

Disks ben ik deels met je eens als iemand al een pc heeft of een blu-rayspeler, maar niet iedereen wil rippen. Zou het dan als optie vermelden in de BBG

Klopt maar waarom zou je dan nog een htpc overwegen? Dat is alsof je mensen aanraadt om een 3x zo duur apparaat te halen dat minder kan (filmafspeeltechnisch gesproken).

Office op de woonkamer-tv geloof ik niet in. Het is een usp dat het kan tov de combi mediaspeler + console, maar ga je dat ook doen? Hooguit Skype/Zoom/etc met oma.

Dus dan zou hij voor media spelen en af en toe een spelletje zijn. Als je iets luchtigs als Forza Horizon wil doen ben je met een xbox ook beter af, dan op deze pc.

De enige usp van een htpc tov de combi mediaspeler + console, die dan m.i. nog overblijft is dat je hem zelf kan upgraden en naar wens alles kan afspelen, maar dan moet je dat wel gelijk goed aanpakken zodat ie het ook af kan spelen. Anders smijt je je geld gewoon weg.

Hoe gaaf ik htpc's ook vind, en hoe leuk ik een htpc-BBG ook vind, ik vraag me echt af of ze als zodanig nog bestaansrecht hebben.
Ik geef je gelijk over het nut van een HTPC hoor. Je moet omwille van de DRM van streamingdiensten Windows draaien om de maximale resolutie te halen, maar dat OS is helemaal niet geschikt om op een televisie weer te geven. Je hebt dan allerlei software (en hardware, IR ontvanger) hulp nodig om toch een soort van 3 m interface te bekomen die geschikt is voor afstandsbedieningen (of zo'n HTPC toetsenbord zoals pricewatch: Logitech Wireless Touch K400 Plus (BE) Zwart wat ik echt nooit op de salontafel zou willen). Het is gewoon altijd een compromis dus ik zou het ook niet aanraden, een Apple TV of Shield TV zijn altijd goedkoper en beter voor deze toepassing, kun je niet van winnen. Een HTPC vereist ook nog eens wat kennis van iedereen die die gebruikt, is prima voor mij en mijn vriendin, maar als mijn zoon oud genoeg is om televisie te kijken, moet de HTPC plaats maken voor een simpeler mediaspeler.

Enige reden dat ik een HTPC heb, is omdat ik er dan ook op kan gamen en ik een enorme PC games bibliotheek heb waar een groot deel ouder is en nog vrij goed werkt op de Vega iGPU. In home streaming heb ik een tijdje gedaan maar was teveel gedoe. En het was ook gewoon een leuk project, je moet dit echt niet doen omdat het je leven beter maakt maar alleen als je nog eens een pc wilt bouwen.

Over de schijfjes, het is dat als je die optie open moet houden, de behuizing anders moet dan mijn voorstel en dat gaat sowieso duurder worden (geen meegeleverde voeding en dan moet je SFX of TFX nemen als het iets SFF blijft). Ik heb zelf een pricewatch: Silverstone Milo ML06-E, daar past een slimline slot loading optische lezer in maar die zijn niet goedkoop en ook niet echt veel verschillende modellen (bv voor bluray pricewatch: Teac DVDBR Slim SATA 6x BD-W26SS-BM3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MacPoedel 👍🏻 eens!

Dan zouden we die voors en tegens in de BBG kunnen noemen en een systeem maken wat geschikt is voor precies dit doel: htpc & woonkamer gaming.

Dat hoeft, denk ik, lang niet niet zo high end als een game pc, maar wel geschikt voor wat nu casual is. Minecraft, Forza Horizon 4, Rocket League, Fortnite, zulks

En dan evt noemen (desnoods aparte BBG) welke mediaspelers er zijn en wat daarin goede keuzes zijn, want er is natuurlijk veel meer dan Apple, Nvidia en Chromecast

Bekeek net de Nederlandse Wikipedia over htpc's. Dat stuk mag ook flink op de schop

Edit: het kan voor iemand belangrijk zijn om zo min mogelijk apparaten te hebben staan. In dat geval kan een htpc natuurlijk meerdere apparaten vervangen. De nadelen blijven, maar wellicht is dat voor sommige mensen een extra factor om er ook voor te kiezen

[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 23-04-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwabbernoot
  • Laatst online: 14-09 12:39
Blaat schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:27:

CPU koeler: Mogelijk ook een punt van discussie. Er bestaat twijfel over of deze koeler wel goed past in deze barebone als je 2 SODIMM sticks gebruikt. De pricewatch: Silverstone Nitrogon NT08-115XP werd door @Hackus als alternatief aangedragen, maar ik vraag me af of deze een voordeel biedt boven de stock koeler.
Uit eigen ervaring: koeler past prima naast twee sticks!

In tegenstelling tot een post hierboven is ook de M2 NVMe compatible, mits je maar een 11th gen Intel gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kwabbernoot op 24-04-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
MacPoedel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:10:
[...]

Ik denk niet dat de barebone nu een goed idee is, in verband met de BIOS update.

Verder vind ik de vereiste voor een Displayport naar HDMI adapter om 4K 60 Hz te kunnen halen ook kansloos voor een HTPC. Ik gaf die opmerking ook al bij de Office BBG en heb reacties gekregen van mensen die hier tegenaan waren gelopen (met een Comet Lake CPU dan).
Maar ik vraag me ook af of die adapter werkelijk nodig is, zit de HDMI controller niet op de CPU en is die dus automatisch HDMI 2.0 met Rocket Lake? Hangt wel wat af van de implementatie op dit moederbord maar denk niet dat Asrock een aparte HDMI controller voorzien heeft, dat zou alleen maar meer kosten.

Bij AM4 systemen is dit toch zo, de HDMI controller zit op de CPU, dus moederborden met zogenaamd HDMI 1.4 poorten, kunnen wel 4K 60Hz weergeven met een Raven Ridge of nieuwer APU. Specifiek voorbeeld, ik heb een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac met pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed en de poorten zijn HDMI 2.0 ook al zeggen de specs van het moederbord HDMI 1.4.
Voor de combinatie H470 met 11400 zou iemand dit wel eens moeten testen voor je het in een BBG gaat verkondigen.

[...]

De M.2 poort van die Deskmini doet alleen NVMe dus een M.2 SATA SSD had hier zelfs niet gewerkt.

Omdat ik dus een systeem dat een BIOS update nodig heeft geen goed idee vind voor een BBG, is dit mijn tegenvoorstel:

1MoederbordenASRock H570M-ITX/ac€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenAntec ISK110 VESA-U3€ 84,60€ 84,60
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
Totaal€ 577,29

Moederbord is nu wel niet zo goed leverbaar, zal wel eens beter worden (maar ja dan zal de Deskmini H470 misschien ook standaard met de goede BIOS komen). De Noctua is optioneel, ik vond op mijn HTPC dat een pricewatch: Noctua NH-L9x65 SE-AM4 (zelfde fan, groter koelblok en AM4 mount) wel een meerwaarde was ten opzichte van een Wraith Stealth en Wraith Prism, en vergeleken met een Intel boxed koeler voor een CPU die wel wat heet wordt, zal het zéker een verschil maken. Dit past ook in elk geval wel allemaal, én je hebt wifi en bluetooth.

Een ander ding is dat voor veel mensen een HTPC haast per definitie gecombineerd wordt met een mediaserver, dus in dat geval kun je niet echt naar SFF gaan omdat er wat ruimte voor opslag moet zijn. Voor mij zijn het aparte zaken, ik wil geen server die permanent aan staat in de woonkamer.

[...]

Je maakt goede punten en ik ben geneigd je voorstel in z'n geheel over te nemen. Er is alleen 1 ding wat mij zorgen baart.

Gaat de 90w voeding in die behuizing wel voldoende zijn? Ik ben een beetje bang dat een systeem met een 11400 daar dik overheen gaat als je alles bij elkaar optelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Blaat schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:08:

Gaat de 90w voeding in die behuizing wel voldoende zijn? Ik ben een beetje bang dat een systeem met een 11400 daar dik overheen gaat als je alles bij elkaar optelt.
De Chopin is dan een betere optie alleen is de beschikbaarheid niet altijd geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het kunnen encoderen van HEVC vergelijkbaar met het daarna ook kunnen afspelen? Ik zie bij tests namelijk vaak tijden die het kost om dingen naar Flac, HEVC, etc om te zetten (zo ook in de Tweakers review), maar veel minder vaak de prestaties bij hardware- of softwarematig afspelen van 10 bit HEVC

Is deze 11400 geschikt om alles probleemloos af te spelen?
Sowieso, als je een htpc samenstelt ipv een mediaspeler te kopen, verwacht je voor zo veel extra geld natuurlijk wel moeiteloos 4k 60 Hz, Dolby Vision, Dolby Atmos, 10 bit hevc, auto framerate switching, schijfjes afspelen, widevine certificatie en alle mogelijke toeters en bellen in Kodi of Plex te kunnen draaien. Ook het laden van een playlist met een paar duizend liedjes in Spotify moet dan soepel gaan. Anders ben je beter af met een console en losse mediaspeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Blaat schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:08:
[...]

Je maakt goede punten en ik ben geneigd je voorstel in z'n geheel over te nemen. Er is alleen 1 ding wat mij zorgen baart.

Je hebt gelijk over die voeding. Ik haalde de Antec aan uit gewoonte omdat die voor mij al een aantal jaren een vaste waarde is voor eenvoudige SFF systemen. Op zich zou 90W voldoende kunnen zijn met wat verlaagde power limits, en dan spreek ik mezelf dus tegen wat betreft rommelen in BIOS. Eens met @Uszka over de Chopin dan, dat is ook een prima ding en heeft wel genoeg prik. Er is één gebruikersreview van iemand die de ventilator van de voeding luid vindt, Foritain zegt dan weer dat die niet te horen is.

Ik zou wel alsnog aanraden om de power limits naar Intel spec te zetten, of dit te controleren. Ik heb geen idee wat het standaard is op dat moederbord, volgens mij zijn het vooral high end Z590 moederborden waar die heel hoog bij staan en goedkopere borden hebben daar de VRM's niet voor. De Tweakers review van de 11400 is ook op een high end bord gedaan met default settings, dan krijgt de 11400 de reputatie van stroomvreter te zijn (130W in Cinebench R20 inc moederbord, dan heeft een 150W voeding ook niet veel over) terwijl die op goedkopere bordjes waarschijnlijk minder verbruikt.

Een Tiger Lake gebaseerde NUC (bv pricewatch: Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHv50L) zou misschien nog een betere HTPC zijn, toch voor wie geen optische drive moet hebben, maar kost dan ook weer 100 euro meer als je eenmaal SSD en geheugen gekocht hebt (toevallig ook het bedrag dat die meer kost dan wat een NUC met Core i5 voorheen kostte?), en veel desktop BBG is daar niet meer aan.

@Jorgen
Encoderen is veel intensiever dan afspelen/decoderen. Afspelen van een codec die niet hardwarematig ondersteund wordt, kost wat meer moeite van de CPU maar lukt vaak nog wel met een x86 CPU (hangt wat van resolutie en bitrate af), softwarematig encoderen met een zwakkere CPU kan al snel uren duren voor een enkel bestand, maar is vaak wel kwalitatief beter.

Het is ook vaak zo dat CPU's/GPU's eerst hardwarematige ondersteuning krijgen voor afspelen/decoderen en later pas voor encoderen. Een voorbeeld is nu de AV1 code: Xe, Ampere en RDNA2 (recentste GPU architecturen van Intel, Nvidia en AMD) kunnen AV1 decoderen maar nog niet encoderen. Er is wel dedicated hardware voor die codec, maar die vind je alleen in de professionele wereld.

Rocket Lake en dus ook de Core i5 11400 ondersteunt van alle desktop klasse CPU's de meeste codecs. AMD ondersteunt met hun APU's nog geen AV1 (en de h264 van AMD is ook rommel, wat dan weer voor Plex een probleem is want die transcodeert altijd naar h264), dus voor HTPC's is Intel nu een betere keuze. Maar veel ARM SoCs ondersteunen ook al die codecs (bv van Amlogic of Broadcom) wat wel illustreert waarom HTPC's met desktop CPU's een heel dure oplossing zijn. Het voordeel van die desktop CPU is dan dat wanneer de codec niet hardwarematig ondersteund wordt, de CPU vaak ook nog wel snel genoeg is voor softwarematig decoderen, terwijl je met een Amlogic of Broadcom SoC het apparaat moet vervangen (probeer eens een HEVC bestand af te spelen op een Raspberry Pi 3).

Widevine certificatie: dat is meer een mobiel ding (en ook wel Chrome OS maar dat kun je niet op een zelfbouw machine zetten). Widevine L1 is eigenlijk onmogelijk op een desktop. Voor streaming diensten op desktop wordt Playready 3.0 gebruikt, wat een Microsoft ding is. Voor Netflix in hoogste resolutie moet je Windows draaien en kijken via de Netflix app of de Edge browser. Widevine kan wel op desktop maar dan niet L1, dus zit je aan maximum HD/HD ready.
Om Atmos in Windows te activeren moet je een app downloaden en licentie kopen. Qua hardware is er geen probleem met de 11400, veel van de dingen die je opnoemt vereisen ook software die het ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MacPoedel dank voor de heldere uitleg

Ik ging ervan uit dat decoding zwaar zou zijn vanwege real time. Bovendien worden op het Kodi forum maar heel weinig intel/amd oplossingen genoemd en juist hoofdzakelijk Amlogic 992(varianten) etc

Trouwens ook eens met de hdmi discussie. Minimaal 2.0 en 4k 60 hz ondersteuning, geen 1.4 of verloopstukjes

2.1 weet ik niet of dat al nodig is voor het gros van de mensen

Edit: apart dat amd dit nog niet goed geregeld heeft. Zij waren jarenlang de defacto beste keuze voor htpc's vanwege hun goede apu

OK, dus playready ipv widevine. Dat wist ik niet

[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 26-04-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Kleine strakke mini itx kastjes zijn helaas niet goed verkrijgbaar. Ik denk erover om de rgeek mini itx case te kopen op Ali. Ziet er strak uit en zit een 120W (150W DC) power brick bij. Samen met de pricewatch: ASRock B560M-ITX/ac, pricewatch: Intel Core i5-11500 Boxed, pricewatch: Noctua NH-L9i Bruin, geheugen en opslag een mooi kleine en krachtige HTPC waar ook af en toe een spelletje mee gespeeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Voor mij hoeft de HTPC helemaal niet zo klein, ik wil 'm tussen mijn andere stereo componenten hebben. Met dat in het achterhoofd kwam ik op het volgende uit:

1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 189,97€ 189,97
1MoederbordenASUS PRIME B560M-K€ 97,95€ 97,95
1BehuizingenSilverstone Grandia GD09€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3 RGB€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 76,77€ 76,77
1VoedingenEVGA 100-W1-0500-K2€ 37,96€ 37,96
1Solid state drivesCrucial P5 500GB€ 57,21€ 57,21
Totaal€ 583,76

Jammer dat kasten zoals de Zalman HD160XT niet meer gemaakt worden.
Voor een office pc is deze behuizing dan weer niet zo geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Niekleair op 27-04-2021 21:39 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50
* FireDrunk meld zich (ook eindelijk :) )
@MacPoedel Je maakt goede punten, ik heb zelf ook even gekeken naar de NUC 11 als HTPC, maar volgens de review op ServeTheHome is het ding toch behoorlijk luidruchtig. En naast dat het ding bijna alles af moet kunnen spelen, lijkt me dat toch een van de hoogste prioriteiten voor een HTPC (en de temperatuur, maar dat terzijde).

Daarom leek het mij iets verstandiger om voor de H470 te gaan, maar daar zit je met de HDMI perikelen.

Jouw voorstel is ook prima, en heeft denk ik als grootste voordeel de gegarandeerde HDMI 2.0 interface.

Over dedicated ARM chips, ik heb zelf ook een Vero 4K+ vanwege het feit dat mijn 'oude' NUC geen 4k kon afspelen, en de HDMI poort dat ook niet slikte. Daarom heb ik een jaar of 2 terug een Vero 4K gekocht, welke wel al die dingen kon. Toentertijd was HDMI 2.0 nog meer uitzondering dan regel, en nu is het al wat meer standaard.

Ik had ook nog het idee om de BBG te voorzien van een tabel waarin duidelijk te zien was welke generatie CPU/APU welke Codec goed aankon (hardwarematig). Daar zouden we de vergelijking met ARM 'APU's nog bij kunnen zetten, en dan mensen hun eigen keuzes laten maken.

Lastige vind ik dat er maar weinig ARM gebaseerde mediaplayers zijn die Netflix ondersteunen, en dat je dat juist met een Intel systeem wat simpeler kan regelen (door middel van een browser op Linux, en/of dual-boot windows). Nou zit zeker niet iedereen daar op te wachten, maar het kan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Dus resume, het komt er eigenlijk op neer dat de meerwaarde van een HTPC hem vooral zit in de flexibiliteit omtrent het afspelen van bestanden. Als het puur om het streamen van services gaat, kan je net zo goed een chromecast kopen me dunkt.

Vanuit dat perspectief lijkt het me dan ook beter om een systeem te bouwen die ruimte biedt voor media opslag (en evt een blu-ray drive, dat is ook de kosten niet). Met het systeem van @Niekleair kom je dan een heel eind.

Het voldoet weliswaar niet aan de "office systeem" eis, maar dat is niet erg, ik vind het prima om dat als doorsnede te laten vallen.

Hoe denken we daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eens! Het is leuk als Office kan (en dat kan al snel me dunkt) maar als huiskamerpc bij de tv zie ik mezelf geen documentjes typen of mail beantwoorden. Een chromecast is weer het andere uiterste (tenzij je de nieuwe CCGTV bedoelt) maar tussen de € 75 en € 250 heb je mediaspelers te kust en te keur inderdaad die dat allemaal makkelijk kunnen afspelen. Als er ook gewoon een leuk casual spelletje op te doen is, lijkt het me een prima systeem Of je dan voor een kleine form factor gaat of juist voor een kast met mogelijkheid tot uitbreiden met een videokaart is natuurlijk ook maar net wat je wil. Zelf zou ik die mogelijkheid denk ik wel willen hebben als ik toch het extra geld uitgeef voor een htpc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ik ga het systeem dan als volgt in het artikel zetten. Ik noem er dan bij dat de gebruiker zelf een HDD kan kiezen voor opslag en evt, indien gewenst, een videokaartje voor wat relaxt gamen op de bank.

1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 189,97€ 189,97
1MoederbordenASUS PRIME B560M-K€ 97,95€ 97,95
1BehuizingenSilverstone Grandia GD09€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3 RGB€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,91€ 39,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lijkt me een hartstikke mooi systeem zo (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Jep, en je kunt er inderdaad bij vermelden dat in de case ruimte is voor een Blu-ray player, mocht daar behoefte aan zijn.

Eventueel, de case heeft ruimte voor koelers van 138mm hoog; Ik had de Big shuriken voorgesteld vanwege de 120mm fan en goede ervaringen (met een oudere variant) in het verleden met de Big Shuriken. IK pakte de RGB omdat die net wat goedkoper is dan de RGB-loze versie. Echter is het wel even opletten met de expansion slots; gezien de lay-out van het moederbord kan het zijn dat de Big Shuriken niet samengaat met een GPU. In dat geval zou uitgeweken kunnen worden naar een 92mm towercooler, zoals de de BeQuiet PureRock Slim.

Op dit moment kost de Noctua NH-L9i ook ongeveer hetzelfde als de Big Shuriken, die zou ook moeten passen.

Mocht je het bovenste expansieslot niet nodig hebben, is de Big SHuriken wel een goede keus. Koelt goed, is stil en redelijk eenvoudig in te bouwen.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Niekleair schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 02:01:
Jep, en je kunt er inderdaad bij vermelden dat in de case ruimte is voor een Blu-ray player, mocht daar behoefte aan zijn.

Eventueel, de case heeft ruimte voor koelers van 138mm hoog; Ik had de Big shuriken voorgesteld vanwege de 120mm fan en goede ervaringen (met een oudere variant) in het verleden met de Big Shuriken. IK pakte de RGB omdat die net wat goedkoper is dan de RGB-loze versie. Echter is het wel even opletten met de expansion slots; gezien de lay-out van het moederbord kan het zijn dat de Big Shuriken niet samengaat met een GPU. In dat geval zou uitgeweken kunnen worden naar een 92mm towercooler, zoals de de BeQuiet PureRock Slim.

Op dit moment kost de Noctua NH-L9i ook ongeveer hetzelfde als de Big Shuriken, die zou ook moeten passen.

Mocht je het bovenste expansieslot niet nodig hebben, is de Big SHuriken wel een goede keus. Koelt goed, is stil en redelijk eenvoudig in te bouwen.
Bedankt!

Ik denk dat het dan toch de pure rock slim wordt. Uitbreidbaarheid heeft ook z'n voordelen en dat bespaart weer iets geld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Jorgen op 02-05-2021 15:44 ]

Pagina: 1