Toon posts:

[Poll][BBG] Welke categorieën voor volgende BBG?

Pagina: 1
Acties:

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:03
Regelmatig lees ik in de reacties van de Desktop BBG dat we te veel gaming behandelen en te weinig andere thema's. Daarom wil ik voor de editie van 1 maart graag even te weten komen wat de gemiddelde interesses zijn op deze moment, dus vandaar heb ik het even in een poll gegoten. Mocht er nog een categorie niet tussen staan, laat het dan ook zeker weten. De poll loopt waarschijnlijk tot zondag of iets dergelijks voor de beslissing van 1 maart, maar nadien mag je ook zeker nog blijven stemmen voor volgende edities. Alvast bedankt voor jullie input :)

Let op: je kan maar 1 stem per persoon uitbrengen.

Poll: Welke categorie willen jullie zeker in de BBG behandelen?
1080p 60Hz gaming
1080p 144Hz gaming
1440p 60Hz gaming
1440p 144Hz gaming
4K gaming
8K gaming
Godbak met dik budget
Ultra compact gaming
Foto/Videobewerking
CAD workstation
Office PC
HTPC
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403325&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03 23:41
We zijn nu nog niet zo lang bezig maar de gaming bakken worden toch alweer het meest verkozen. Lijkt dat de klagers in de reacties dan een luide minderheid zijn, of niet op het forum komen.

Ik heb zelf CAD workstation gestemd. HTPC heeft voor mij ook persoonlijke interesse maar is anno 2021 eigenlijk niet zo zinvol meer, je moet door gebrek aan geschikte hardware al compromissen maken zoals geen hardwarematige AV1 decodering of geen HDMI 2.1 poorten tenzij je een dikke gaming kaart neemt.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 19:24
Gaming kan je nog best linken aan de resolutie en de refresh rate en daar past dan een budget bij. Bij andere systemen zoals workstations en foto/video zijn afhankelijk van veel meer variabelen en je kan dat moeilijker 1 build maken that fits all.

Deze poll gaat over de build die je er zeker bij wil, dat hoeft geen andere meer niche builds uit te sluiten zeker ;)

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15

Eentje

houd van de vijver

goed id om een poll te maken. ik klikte zelf verkeerd en drukte 1440p 144 ipv 60 hz. misschien handig voor volgende keer om een verander keuze mogelijk te maken eenmalig en tot max x dagen voor het sluiten oid.

There eent no place like home

• Malantur
Inrage schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:54:
Gaming kan je nog best linken aan de resolutie en de refresh rate en daar past dan een budget bij. Bij andere systemen zoals workstations en foto/video zijn afhankelijk van veel meer variabelen en je kan dat moeilijker 1 build maken that fits all.
Klopt, maar we gaan aan de hand van de poll kunnen zien of er inderdaad animo is om workstations in een BBG te gieten. Mij lijkt het beter om de BBG vooral te houden voor builds die veel mensen kunnen aanspreken en workstations vallen daar minder onder. Al zijn er momenteel 4 stemmen op 44 voor foto- of videobewerking systemen dus als er animo voor is kunnen we wel die richting uit blijven gaan :)
Deze poll gaat over de build die je er zeker bij wil, dat hoeft geen andere meer niche builds uit te spuiten zeker ;)
Het geldt inderdaad eerder als leidraad om te kijken wat leeft in de community. Het is niet dat we nu maar 1 stem krijgen voor HTPC’s dat we deze nooit meer laten passeren, maar allicht zeker niet jaarlijks.
Eentje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:11:
goed id om een poll te maken. ik klikte zelf verkeerd en drukte 1440p 144 ipv 60 hz. misschien handig voor volgende keer om een verander keuze mogelijk te maken eenmalig en tot max x dagen voor het sluiten oid.
Ik maak hier gebruik van een poll die niets te maken heeft met tweakers, behalve dat ze een plaatje gemaakt hebben voor tweakers. Crew van tweakers kan dus zeker geen invloed uitoefenen op hoe de poll verloopt :) Maar je stem fout tussen 1440p 60Hz en 144Hz is minder belangrijk. Voorlopig zie ik vooral dat 1440p zoals verwacht mainstream is. Als ik 1080p 144Hz en 1440p 144Hz samen tel tegenover 1080p 60Hz en 1440p 60Hz dan komen we nek aan nek uit. Voorlopig zijn er 33 stemmen voor gaming en 11 stemmen voor non-gaming.

Dus mijn voorlopige conclusie is dat we elke editie wel een 1440p build moeten doen en regelmatig 1080p. Bij deze systemen kunnen we afwisselen tussen 60Hz en 144Hz. En dan vooral aanvullen met office / small form factor gaming / 4K / foto en videobewerking. Ik sta alvast wel versteld hoe weinig animo er is voor 4K. Ik denk dat wij dit als BBG’ers wel hoger hebben ingeschat waardoor deze regelmatiger gepasseerd zijn dan ik zou doen op basis van de poll.

Iedereen alvast al bedankt om te stemmen! d:)b

• gr0bi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-03 07:17
Met als aanvulling op de reactie hierboven dat menig game systeem voor 1440p al nette prestaties neerzet voor de gemiddelde foto en beeldbewerker. Ik merk zelf dat een flink workstation met het neusje van de zalm slechts weinig volledig benut wordt mits je continu met complexe animatie of iets dergelijks bezig bent.

Je zou wellicht een stukje per bbg kunnen toevoegen met 'dit systeem is ook geschikt voor...' voor de tldr lezers.

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 31-03 18:02

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Wat in de poll staat zie ik zelf ook: voor de verzoeken die ik krijg voor PC's bouwen op maat is het 90% gaming en in enkele gevallen productiviteit (photoshop/3d rendering etc).

Workstation
Zoals Inrage aangeeft is het bij een gaming PC relatief eenvoudig om te beoordelen wat je exact nodig hebt: benchmarks opzoeken, framerates bekijken, GPU kiezen, done. Bij een workstation is dat veel lastiger te beoordelen en daarvoor specifiek iets samen te stellen:
Wanneer loopt het "soepel"?
Hoe weet je wanneer of een onderdeel "snel genoeg" is?
Hoeveel extra zou je betalen voor 10% minder rendertijd? Wanneer is dat wel/niet te merken?

Ik kreeg bijvoorbeeld een opdracht om een machine te bouwen voor Blender/Autodesk/Photoshop met een budget van 1.500 euro. Dus een dikke PC in elkaar gedraaid en opdrachtgever is tevreden. Maarja, had hij met 500 euro minder toch een evengoede PC gehad voor dergelijk gebruik?

Ik denk dat een guide voor het samenstellen van een workstation/rendermachine best wel wat nuttige informatie kan bevatten voor degenen die niet heel erg thuis zijn in die wereld.

Office PC
Vooral aan het begin van COVID had ik verwacht dat er veel vraag zou zijn naar "gewone" office PC's vanwege thuiswerken, maar dat viel aardig tegen. Iemand die ik daarover sprak gaf aan:
"Met een laptop heb ik alles in 1, een beeldscherm, microfoon, webcam. Met een computer moet ik nog rondkloten met drivers enzo, ik wil gewoon dat het in 1x werkt. Na het werk kan ik de laptop dicht klappen en opbergen, terwijl ik met een computer en losse monitor semi-permanent ruimte kwijt ben. Mocht ik om wat voor reden even ergens anders moeten werken dan kan ik hem loskoppelen en meenemen."

Denk dat, vooral bij lage budgetten/huis-tuin-keuken gebruik de meeste mensen gelijk een laptop nemen

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Waarom kun je maar 1x stemmen?
Zet dat er anders ook bij..

• Malantur
mitsumark schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:14:
Waarom kun je maar 1x stemmen?
Zet dat er anders ook bij..
Ik heb het erbij gezet (y)

• Skyclad
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-08-2022
Wat betreft Office PCs denk ik dat de meeste mensen die ZZPer zijn al hardware in huis hadden om van huis uit te werken (voor het geval ze dat niet toch al deden), en mensen die bij een bedrijf werken konden vaak of hardware van het bedrijf mee krijgen of hadden toch al een werk laptop beschikbaar. En anders is nog altijd het bedrijf verantwoordelijk voor het regelen van hardware en zullen veel bedrijven liever 100x dezelfde machine inkopen voor de medewerkers dan 100 medewerkers zelf iets laten kopen en dan moeten proberen al die machines binnen het bedrijfsnetwerk goed te laten draaien.

CAD heb ik nooit iets mee gedaan en zal ik ook waarschijnlijk nooit iets mee doen. Foto/Video bewerking heb ik ook geen interesse in. HTPC is niet echt interessant voor veel mensen (of ze kopen een kant en klare oplossing, of helemaal geen). Ik heb een TV maar kijk series vooral op mijn PC, en kan altijd van PC/laptop/mobiel streamen naar de TV als ik dat wil.

Gaming is mijn hobby, maar ik wil niet in resolutie achteruit gaan, en heb al 10 jaar een 1920x1200 monitor (daarvoor had ik 1600x1200, en ook toen wilde ik niet in resolutie achteruit gaan). 4k gaming op meer dan 60Hz is eigenlijk nog niet betaalbaar, laat staan 8k gaming. En ik kan mijn geld wel beter gebruiken dan alleen aan een PC (onderhoud huis en auto, sparen voor de toekomst), dus een 'godbak met dik budget' gaat em zeker niet worden. Blijft over de 1440p systemen. En aangezien er de laatste tijd door zoveel mensen op Tweakers wordt gezegd dat 1440p op 60Hz maar behelpen is en je nooit terug wilt als je eenmaal 144Hz hebt gehad heb ik daar maar voor gekozen. Ik zou alleen wel graag willen zien dat er ook wat meer monitors op verschillende resoluties bij besproken worden, ik wil eigenlijk niet onder de 29" gaan kopen en 29" of 32" wordt vaak niet meegenomen. Ik snap dat de meeste mensen nog 27" of minder hebben, maar hoeveel willen er eigenlijk een groter scherm dan dat?

• Malantur
Skyclad schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:53:
Blijft over de 1440p systemen. En aangezien er de laatste tijd door zoveel mensen op Tweakers wordt gezegd dat 1440p op 60Hz maar behelpen is en je nooit terug wilt als je eenmaal 144Hz hebt gehad heb ik daar maar voor gekozen. Ik zou alleen wel graag willen zien dat er ook wat meer monitors op verschillende resoluties bij besproken worden, ik wil eigenlijk niet onder de 29" gaan kopen en 29" of 32" wordt vaak niet meegenomen. Ik snap dat de meeste mensen nog 27" of minder hebben, maar hoeveel willen er eigenlijk een groter scherm dan dat?
Bedankt voor je input. Schermen blijven normaal gezien buiten de scope van de BBG net omdat ik bijvoorbeeld liever 2x 24” heb, een ander misschien 27 of 32” en nog een ander liefst curved. Om dan nog maar te zwijgen over mensen die liever kleurechtheid, of net hogere refreshrate hebben, en dan nog keuze tussen 1440p of 4K. Te veel use cases en dat maakt het moeilijk om een one-size-fits-all scherm voor te stellen..

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Mijn gevoel is dat 1440p voor gaming de sweetspot is.

Destijds twijfelde ik lang om een monitor aan te kopen aan 1080p met VRR, wat op 't eerste zicht voldoende was voor mij. Echter, op 1080p krijg je nooit een mooie DPI zoals op 1440p (bij aanvaardbare monitorgrootte), vandaar vorig jaar mijn keuze voor 1440p.

Bovendien speelt bij 1080p gaming de CPU bottleneck nog een belangrijke rol.

En met oog op een beetje future proofness lijkt de focus op 144 Hz wel aangewezen.

Vandaar mijn stem op 1440p 144Hz gaming.

• LuintoST
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-03 10:47
Skyclad schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:53:
Ik snap dat de meeste mensen nog 27" of minder hebben, maar hoeveel willen er eigenlijk een groter scherm dan dat?
Exact! Ik ben ondertussen ook overtuigd van een 144hz 1440p setup, als ik een rtx3080 ooit vastkrijg... dus ik kijk alvast erg uit naar de BBG. Ook ik wil een 32'' of een 34'' overwegen, maar zoek info en vooral bewezen best-buys. Zou me toch een mooie lijken om als accesoire erbij te vermelden, gezien het de cirkel van een game pc op 1440p 144hz rond maakt.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Ik zou, gezien de onmogelijkheid een gpu (voor een normale prijs) te kopen, de gamepcs er uit laten

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:11
Ik kies voor 1080p 60Hz gaming omdat deze categorie het meest betaalbaar is en in mijn ogen ook de meeste gebruikers omvat.

1440p is naast gaming weinig interessant vind ik en 4k is na zovele jaren nog steeds niet optimaal geïmplementeerd.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Eerlijk gezegd lijkt me een halfjaarlijkse herziening van de stand van zaken t.a.v. thuisservers ook wel interessant.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Eens met ocf81; een (zuinige/efficiënte) thuisserver/homelabdoos is zeker interessant.

• mitsumark
  • Nu online
Flipking94 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:06:
1440p is naast gaming weinig interessant vind ik en 4k is na zovele jaren nog steeds niet optimaal geïmplementeerd.
Ben ik het niet mee eens, 1440p is imo haast een must voor huis-tuin-keuken gebruik, incl office en internetten.
Ik vind het op 1080 behoorlijk behelpen.

Voor gaming denk ik eerder dat het verschil tussen 1080p en 1440p op een 24-25" scherm niet zoveel uitmaakt, voor 27"of groter wellicht wel.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29
mitsumark schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Ben ik het niet mee eens, 1440p is imo haast een must voor huis-tuin-keuken gebruik, incl office en internetten.
Ik vind het op 1080 behoorlijk behelpen.

Voor gaming denk ik eerder dat het verschil tussen 1080p en 1440p op een 24-25" scherm niet zoveel uitmaakt, voor 27"of groter wellicht wel.
Je overdrijft ook wel beetje. Voor de huis-tuin en keuken gebruik is 1440p echt wel overkill. Nu ik veel thuiswerk plekken overneem zie ik zelden tot nooit een 1440p resolutie.

• Malantur
grote_oever schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Je overdrijft ook wel beetje. Voor de huis-tuin en keuken gebruik is 1440p echt wel overkill. Nu ik veel thuiswerk plekken overneem zie ik zelden tot nooit een 1440p resolutie.
Het is niet omdat je het nu niet tegenkomt, dat het niet beter is of niet aangeraden kan worden. Ik zit zelf nog op 1080p maar omdat ik 1440p niet ken weet ik ook niet wat ik mis (en zo zijn er ongetwijfeld nog meer mensen).

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29
Malantur schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:29:
[...]

Het is niet omdat je het nu niet tegenkomt, dat het niet beter is of niet aangeraden kan worden. Ik zit zelf nog op 1080p maar omdat ik 1440p niet ken weet ik ook niet wat ik mis (en zo zijn er ongetwijfeld nog meer mensen).
Aanraden zou ik zeker doen, maar ik merk in mijn omgeving dat ze er niet echt warm van worden. Zelf met thuiswerken. Ze willen liever een 2de scherm hebben dan een hogere resolutie. En precies zoals je zegt; hoe is het een must als je zelf niet weet wat je mist :)

• Flipking94
@mitsumark er is geen enkele film die je in 1440p kan kijken. Dat ziet er dus rot uit of je moet al terug naar 1080p zetten. 1440p heeft zeker zijn voordelen, maar naast gamen lijkt het me weinig interessant. Als je dan 4k wil overwegen moet je al een joekel van een scherm op je bureau hebben staan, want onder 32" niet echt interessant voor de meeste gebruikers. 32" vind ik persoonlijk té groot.

Ach, heb mijn ouders een 1080p 27" scherm gekocht voor hun nieuwe systeem en ze willen niets liever. Ik krijg altijd maar complimentjes hoe duidelijk en mooi het scherm wel niet is. Ik denk dat je dus wel een overschatting maakt met huistuinkeukengebruikers. Dat zijn de gebruikers die dus niet weten wat scaling in windows is. Probeer dan maar een 1440p scherm aan te bieden ;).

• mitsumark
  • Nu online
Films kijken op je monitor? Dat doen alleen tieners/studenten met een kleine kamer?
Ik heb op het werk 1440p en met thuiswerk 1080p, kan echt super veel dingen minder efficiënt tot bijna niet doen.
Ook thuis prive terug van 3440x1440 naar 1080p en het zelfde probleem.
Misschien is het gewenning, maar vind ik 1080p echt een belemmering.
Maargoed, gaat dit topic eigenlijk niet over.

Mijn schoonouders inderdaad ook 1080p 27", maar die schaar ik niet onder de standaard gebruiker.
Hun oude was een 21,5" 1080p...

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Malantur Is het een optie om een thuisserver aan de opties van een volgende poll toe te voegen? Of was die ene keer ook gelijk de laatste keer? (zou ik jammer vinden)

[Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 28-02-2021 20:51]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Malantur
ocf81 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:51:
@Malantur Is het een optie om een thuisserver aan de opties van een volgende poll toe te voegen? Of was die ene keer ook gelijk de laatste keer? (zou ik jammer vinden)
Het is niet direct mijn bedoeling om elke editie opnieuw de mening op te vragen. Het was vooral omdat er in de reacties vaak geklaagd werd dat we te veel focussen op gaming, maar mijn buikgevoel was dat dat net onze grootste doelgroep was. Top 5 in de poll staat vol gaming, en slechts 19% van de stemmen gaan naar niet-gaming. Waar ik vooral van verschoten ben is hoe weinig interesse er is voor 4K en hoe veel voor 1080p (zowel 60Hz als 144Hz).

Dit allemaal gezegd zijnde is het sowieso geen tijd om dikke videokaarten aan te schaffen, dus hoeven er geen 3 gaming systemen in de BBG te staan. Vandaar dat er toch een office systeem in staat ondanks slechts 5% van de stemmen :) Thuisserver lijkt mij ook wel leuk om volgende editie te doen want er is niet meteen uitzicht op betere situaties op vlak van de videokaarten.

@MarcelG @ocf81 (en anderen.. :) ) welke usecase van thuisserver hebben jullie op het oog? Ik lees van MarcelG al een homelabdoos maar wat doen jullie er dan mee :p

• Flipking94
Malantur schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:49:

Het is niet direct mijn bedoeling om elke editie opnieuw de mening op te vragen. Het was vooral omdat er in de reacties vaak geklaagd werd dat we te veel focussen op gaming, maar mijn buikgevoel was dat dat net onze grootste doelgroep was. Top 5 in de poll staat vol gaming, en slechts 19% van de stemmen gaan naar niet-gaming. Waar ik vooral van verschoten ben is hoe weinig interesse er is voor 4K en hoe veel voor 1080p (zowel 60Hz als 144Hz).
Voor mij kwamen de resultaten alvast niet echt onverwacht. Als je kijkt naar de hoeveelheid gamers op 1080p is dat nog steeds 67% op steam. Dat is behoorlijk veel. Daarnaast is er een 7,5% die op 1440p speelt en 2,5% op 4k.
https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam

Ook interessant in de steam survey vind ik de hoeveelheid gebruikers die nog een quadcore heeft. Ik weet nu niet hoe dat hier zit, maar op steam is dat +- 50%. Ikzelf zit ook nog op een quad (hashwell ftw). Mij lijkt dit in kaart brengen met een nieuwe poll ook heel interessant om dan bvb daaruit een upgradeadvies te geven.

Reden voor mij althans om van 1440p af te blijven is omdat ik mezelf niet geroepen voel om de 2j een dikke videokaart te kopen en te upgraden. Ik speel op 1080p 60Hz met een rx 5700 met een gemiddelde framerate die nog steeds 95fps haalt ultra (1080p 144Hz systemen vind ik dus heel interessant om in het oog te houden). Genoeg om nog heel wat jaren plezier van te hebben.
Als ik op 1440p zou gamen op ultra, word ik niet echt blij met mijn rx 5700 (gemiddeld 70fps) die toch een mooie 400 euro heeft gekost. Als je op 1440p toch even wil kunnen gamen moet je al naar een rtx 3070 en hoger kijken, dan zit je in een heel andere prijsrange (700€ en hoger). Dat kan ik er persoonlijk niet aan geven.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Malantur Servers kunnen een breed scala aan taken uitvoeren en ik ben wel benieuwd wat anderen zouden doen. Of de doelgroep groot genoeg is? Tja, dat zou ik niet weten. Er zijn stiekem toch wel een aardig aantal mensen op tweakers met een servertje in de meterkast, dus de animo zal niet nihil zijn.

Ik zou dan een server van €2000 willen voorstellen. Een server met wat oempf die een tijdje mee zou kunnen. Met de juiste tweaks kan een ryzen prima met een laag verbruik draaien.

De onderstaande server is een leuke basis voor een game server die ook nog je home assistant met zelf gehoste voice assistant kan draaien en alle hobbyprojecten. Het kan onder de €2000 met een 2e hands LSI SAS 9211-8i met IT firmware, welke doorgaans voor ca. €50 à €80 te koop is. (in deze lijst verlaging naar gangbare 2e hands tarief toegepast van €395,05 naar €75) (of als leuke dev server)

Helaas is x570/zen3 te duur, net als 128 GiB geheugen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 426,04€ 426,04
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U2-2T€ 357,88€ 357,88
1ControllersLSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL)€ 75€ 75
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2408€ 244,71€ 244,71
2KabelsDelock mini SAS 36pin (SFF 8087) - 50cm€ 19,45€ 38,90
1ProcessorkoelingInter-Tech A-24€ 43,79€ 43,79
2Geheugen internKingston ValueRAM Server Premier KSM32ED8/32ME€ 162,29€ 324,58
1VoedingenSeasonic OEM SS-500L2U 500W 80+ Gold€ 114,70€ 114,70
2Solid state drivesKingston DC500M 960GB€ 168,19€ 336,38
Totaal€ 1.962,03

Is €2000 te veel? Voor mij niet, dat geef ik elk jaar wel uit aan dit soort dingen. Een server tuft lekker door en kan zo een jaar of 5 mee, dus over tijd is het eigenlijk maar €400 per jaar. Maar ik heb er 3 van om HA te realiseren. Als ik geen reduncancy zou willen waren 2 er ook wel genoeg geweest.

Persoonlijk doe ik er nu te weinig mee, maar tegelijkertijd doe ik er steeds meer mee. Er draaien nu een paar gameservers op. (Vooral DCS is een memory hog met 32GiB aan geheugen)
Ik ben aan het kijken naar zelf gehoste home assistant met voice op basis van mycroft. Spaghetti detective zelf hosten. Dat soort dingen.
Binnenkort gaat mijn huidige laptop met pensioen en gaat mijn dev omgeving gaat verhuizen naar een VM. (wel eerst even Ceph setup voltooien)

[Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 01-03-2021 00:48]

© ocf81 1981-infinity

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:09
ocf81 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:49:
@Malantur Servers kunnen een breed scala aan taken uitvoeren en ik ben wel benieuwd wat anderen zouden doen. Of de doelgroep groot genoeg is? Tja, dat zou ik niet weten. Er zijn stiekem toch wel een aardig aantal mensen op tweakers met een servertje in de meterkast, dus de animo zal niet nihil zijn.

Ik zou dan een server van €2000 willen voorstellen. Een server met wat oempf die een tijdje mee zou kunnen. Met de juiste tweaks kan een ryzen prima met een laag verbruik draaien.

De onderstaande server is een leuke basis voor een game server die ook nog je home assistant met zelf gehoste voice assistant kan draaien en alle hobbyprojecten. Het kan onder de €2000 met een 2e hands LSI SAS 9211-8i met IT firmware, welke doorgaans voor ca. €50 à €80 te koop is. (in deze lijst verlaging naar gangbare 2e hands tarief toegepast van €395,05 naar €75) (of als leuke dev server)

Helaas is x570/zen3 te duur, net als 128 GiB geheugen.

1ControllersLSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL)€ 75€ 75
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2408€ 244,71€ 244,71
2KabelsDelock mini SAS 36pin (SFF 8087) - 50cm€ 19,45€ 38,90
Totaal€ 1.962,03

Is €2000 te veel? Voor mij niet, dat geef ik elk jaar wel uit aan dit soort dingen.
Maar zie het maar eens geleverd te krijgen bij deze leverancier, die toch de enige in je lijst is voor een aantal componenten... :(

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

martyw schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:55:
[...]

Maar zie het maar eens geleverd te krijgen bij deze leverancier, die toch de enige in je lijst is voor een aantal componenten... :(
Kan prima in Duitsland :) Kost bijna niks extra. Overigens staat lang niet alles in de Pricewatch. De Pricewatch is (helaas) op servergebied niet zo robuust als op desktopgebied.

Als die kast een probleem is wegens buitenland, of de HBA omdat ie 2e hands gekocht moet worden, dan kan men ook een Inter-Tech 2U-2406 pakken. Scheelt weer wat geld omdat je dan gelijk de HBA en kabels niet meer hebt.

1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2406€ 244,90€ 244,90
6KabelsDelock 0.3m SATA Cable Geel€ 1,50€ 9,-
Totaal€ 1.857,27

[Voor 88% gewijzigd door ocf81 op 01-03-2021 00:22]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thunderhawk0024
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03 21:18
Geweldig initiatief om te kunnen stemmen! Graag nog de optie (zuinige) thuisserver toevoegen.

Misschien ook "godbak" toevoegen. Mijn vorige van 2008 begint op leeftijd te komen. :Y)

[Voor 53% gewijzigd door Thunderhawk0024 op 01-03-2021 14:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

[...]
@MarcelG @ocf81 (en anderen.. :) ) welke usecase van thuisserver hebben jullie op het oog? Ik lees van MarcelG al een homelabdoos maar wat doen jullie er dan mee :p
NAS + hypervisor voor o.a. homeassistant, unifi, pihole, LMS (Squeezecenter), 'speeltuin' voor werk (Citrix, AD, etc.)
Heb nu ouwe desktophardware met Windows 2019 HyperV. (i5 2600, 16GB, en 40+TB storage). Dat kan betrouwbaarder, beter en zuiniger. CPU en mobo zijn zwaar aan vervanging toe. Case, schijven en PSU zijn wel recent.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:29
Tja kwestie van smaak.

Als je het mij vraagt:
Zowel HTPC als 8K gaming lijkt mij verloren moeite. De HTPC is niet meer van deze tijd, tegenwoordig heb je AndroidTV. De 8K gaming pc zal identiek zijn aan de 4K gaming pc muv de monitor.

Verder kan 1440p 60 Hz ook geschrapt worden. Bij gaming is alles richting HFR aan het bewegen (high frame rate) inclusief de consoles. De enige reden om 60 Hz als doel te stellen is wanneer er sprake is van een significant budget beperking. Dat zou dan nog bij de 1080P voor kunnen komen. Bij 1440P kun je beter een goedkopere monitor pakken want die hogere resultie kost je niet alleen meer geld maar ook meer frame rate en dus frame times.

Dus dan kom je op:
1440p 144 Hz gaming build
1080p 60 Hz gaming build
office build

Bij die foto/video bewerking kan ik mij ook wat voorstellen. Dat is meer cores en meer ram.
Waar ik vooral van verschoten ben is hoe weinig interesse er is voor 4K en hoe veel voor 1080p (zowel 60Hz als 144Hz).
Zelfs met een 3080 is HFR nog niet écht mogelijk op 4K. Mede doordat 4K monitoren met 120/144 Hz ook nog relatief schaars zijn. Maar ook omdat er nu al genoeg games zijn waarbij ook de 3080 geen 144 fps haalt. Dat wordt alleen maar erger.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Malantur schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:41:
Regelmatig lees ik in de reacties van de Desktop BBG dat we te veel gaming behandelen en te weinig andere thema's. Daarom wil ik voor de editie van 1 maart graag even te weten komen wat de gemiddelde interesses zijn op deze moment, dus vandaar heb ik het even in een poll gegoten.

...
Je zegt hier dat je de kritiek krijgt dat er te veel op gaming wordt gefocust.

Ik denk dat de kritiek met deze poll vermoedelijk niet weg zal gaan als je de uitslag zonder nadenken overneemt. Die kritiek komt vermoedelijk van een groep die meer met zijn computer wil doen dan enkel gamen, welke zich nu niet vertegenwoordigd voelt. (ik denk dat ik ook in die groep zit, maat dat terzijde)
De vraag is dus of je met meer gaming bakken dat publiek wel gaat bedienen. Het zijn toevallig wel de mensen die in de commentaren vaak veel meerwaarde toevoegen die tweakers zelf niet weet te leveren.

Uit de discussies in het Premium/Plus topic weet ik nog te herinneren dat ca 50% van de bezoekers IT-pro's zijn. Dat zijn mensen die naast hun gamebak of surflaptop ook nog andere dingen doen met computers. Er werd ook aangegeven dat zaken die niet over de Windows desktop gaan niet interessant zijn, waarbij werd aangevoerd dat de bezoekersaantallen zouden aantonen dat die groep veel te klein is. (ik weet niet meer of dat in het Premium topic was of in een ander topic)
Ik denk dat hier enorm de plank wordt misgeslagen. IT-pro's hebben denk ik een veel bredere interesse dan alleen gamebakken. Dat zit zo: Ze komen met hun Windows bak (al dan niet door de IT-afdeling verstrekt) maar je zal nooit de bezoeken van de andere computers zien die ze op het werk op in hun meterkast hebben draaien.

Weet je wat nu zo gek is? Maar dan zijn 7 van de 12 opties wel gericht op gaming. Wat ik me nu afvraag is het volgende: Wat is nu de rol van deze poll? De poll heeft een, wat mij betreft best wel grote, bias in zich. Met deze bias wordt geen echt onderzoek gedaan naar waarom die kritiek er is, er wordt alleen gevraagd wat de massa vindt. Nu kan je simpelweg op zoek zijn naar een bevestiging van je eigen mening, en dan ben je nu in je opzet geslaagd.

Het is me opgevallen dat BBG's vaak last hebben van een gebrek aan nieuws. De top tier grafische kaarten komen stevast vóór de budgetkaarten. Hetzelfde is in mindere mate waard voor CPU's. Wat ik hier even wil neerleggen is het idee dat BBG's vaak worden geschreven met te veel gaming bakken. Wellicht zou je minder vaak een BBG met meerdere gaming bakken zou moeten schrijven. Als je kijkt naar de cadans van de releases is een BBG met slechts één gaming bak per desktop editie, welke in lijn ligt met de state-of-the-art van de release cycle op dat moment eigenlijk veel logischer omdat deze dan relevante nieuwe informatie bevat.

© ocf81 1981-infinity

• oharra
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11-2022
Mss domme vraag maar wat is HTCP?

Mijn interesses gaan vooral uit naar crypto & mining :) dus ook een beetje de technologie, of algorithmes erachter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:09
oharra schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:47:
Mss domme vraag maar wat is HTCP?
Dat is het Hypertext caching protocol, maar in dit topic wordt vooral over HTPC oftewel een Home Theater PC gesproken 8)

[Voor 13% gewijzigd door martyw op 06-04-2021 17:57]

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Waarom geen algemene monitor BBG? Ik denk dat het voor de gemiddelde bezoeker misschien interessanter is om alles bij elkaar te hebben in plaats van de ene keer 1080p, de andere keer 1440p etc.

Dan heb je de onderstaande BBG's:
- Desktops
- Laptops
- Smartphones
- SSD's
- Monitoren

Dat lijstje zou je misschien kunnen aanvullen met andere categorieën wanneer het zin heeft om een nieuwe BBG te plaatsen, zoals:
- (Water)koelingen
- Behuizingen
- Webcams
- Gaming headsets
- Camera's (fotografie)
- etc

Dan heb je makkelijker een fallback op een andere categorie wanneer er bij een categorie nauwelijks vernieuwingen hebben plaatsgevonden.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 09:32
Ik zou graag eens suggesties zien voor een stevig software development systeem.
GPU is daarbij wat minder belangrijk.
Focus is daarbij meer op snel geheugen en I/O en snelle CPU met een redelijk aantal cores zodat je dingen parallel kunt bouwen.

Ik wil b.v. snel een Yocto of OpenWrt image bouwen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:40
Malantur schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:41:
Regelmatig lees ik in de reacties van de Desktop BBG dat we te veel gaming behandelen en te weinig andere thema's. Daarom wil ik voor de editie van 1 maart graag even te weten komen wat de gemiddelde interesses zijn op deze moment, dus vandaar heb ik het even in een poll gegoten. Mocht er nog een categorie niet tussen staan, laat het dan ook zeker weten. De poll loopt waarschijnlijk tot zondag of iets dergelijks voor de beslissing van 1 maart, maar nadien mag je ook zeker nog blijven stemmen voor volgende edities. Alvast bedankt voor jullie input :)

Let op: je kan maar 1 stem per persoon uitbrengen.

Poll: Welke categorie willen jullie zeker in de BBG behandelen?
1080p 60Hz gaming
1080p 144Hz gaming
1440p 60Hz gaming
1440p 144Hz gaming
4K gaming
8K gaming
Godbak met dik budget
Ultra compact gaming
Foto/Videobewerking
CAD workstation
Office PC
HTPC
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
@Blaat @FireDrunk
Als we weer een 1080p 60 Hz advies gaan geven als Best Buy Guide, dan mogen we de pre-builds dit keer niet vergeten:
pricewatch: Medion Erazer Engineer P10 MD35076
is toch wel een stuk betere koop dan het BBG advies van Juli:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2021

Voor 1440p 144Hz is dat minder aan de orde. De goedkoopste 6800XT/3080 is
pricewatch: Lenovo Legion T7 34IMZ5 (90Q800ALMH)

Toch 200 EUR duurder dan de BBG van Juli, waarbij je niet weet wat voor voeding je krijgt en of je 3200 MHz geheugen wel CL16 heeft of lager. De kast hoop je dan dat goed koelt, en dat al die ventilators niet zorgen voor de verkeerde turbulentie:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2021

Andere categorieën dan gaming zijn wel eens voorbij gekomen, de server-build (opslag), de pure HTPC zonder gaming, en de pure workstation (waar eigenlijk altijd ook wel mee gegamed wordt). Maar eigenlijk zijn die nog wat meer niche dan gaming zelf. Ze zijn in de reacties op de BBG van Juli niet echt benoemd van oh ik mis deze.

Ik ben het ook wel eens met @effem , veel developers werken nu vanuit huis en blijven dat ook doen als we straks met z'n allen weer naar kantoor gaan.

Voor de volgende Desktop BBG zou ik daarom gaan voor:
  • beste 1440p 144Hz (zelfbouw)
  • beste 1080p 60Hz (prebuild) met eventueel alternatieven
  • beste software developer build, nadruk op cores, geheugen, SSD en opslag I/Ops (zelfbouw)

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 06:57
Is het niet weer eens tijd voor een leuke Nichebak?

Bijvoorbeeld een fileserver/mailserver/zelfbuild-nas?

Of over een andere boeg; een audio werkstation inclusief de specifieke hardware (capture kaarten/audio interfaces)?

Of een niet-gaming streambak/ vlogbak met de daarbij horende specifieke hardware?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-03 11:29

FireDrunk

BBG'er
@sunsmountain Je idee over zelfbouw valt te overwegen, misschien volgende BBG eens kijken.
Ik zie al wel dat voorraad een ding is. Het is natuurlijk makkelijker om 1 component uit een BBG te vervangen (of op het forum advies te vragen voor een alternatief, als er iets slecht leverbaar is). Bij een compleet systeem is dat weer wat lastiger. Maar misschien is de voorraad ten tijde van de volgende BBG beter, en zouden we het kunnen overwegen. We gaan het zien.

Je tweede punt is wel iets lastiger: We hebben wel eens overwogen om een developer bak te doen, maar het blijkt volgens mij dat mensen vooral een systeem van de baas krijgen (vaak laptop van de zaak).
Developers die een eigen systeem hebben en mogelijk gebruiken voor werkdoeleinden zijn denk ik schaars, maar dat zouden we dan misschien met een Poll moeten polsen.

@Niekleair We doen redelijk vaak niche systemen :+ :
serie: Best Buy Guide -> HTPC
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2021 -> Office Systeem
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021 -> Thuiswerk bak + Flight Simulator systeem
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2020 -> Mediaspeler
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2020 -> Vrij uitgebreide NAS.

Op zich zou de NAS / Server weer kunnen, maar die hardware gaat niet super hard. Hier zitten de kersjes op de taart qua zuinigheid vaak in, en die komen niet super vaak langs.

Het valt te overwegen, zal er bij de volgende BBG eens naar kijken.

Even niets...

• sunsmountain
  • Laatst online: 18:40
FireDrunk schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:51:
@sunsmountain Je idee over zelfbouw valt te overwegen, misschien volgende BBG eens kijken.
Ik zie al wel dat voorraad een ding is. Het is natuurlijk makkelijker om 1 component uit een BBG te vervangen (of op het forum advies te vragen voor een alternatief, als er iets slecht leverbaar is). Bij een compleet systeem is dat weer wat lastiger. Maar misschien is de voorraad ten tijde van de volgende BBG beter, en zouden we het kunnen overwegen. We gaan het zien.

Je tweede punt is wel iets lastiger: We hebben wel eens overwogen om een developer bak te doen, maar het blijkt volgens mij dat mensen vooral een systeem van de baas krijgen (vaak laptop van de zaak).
Developers die een eigen systeem hebben en mogelijk gebruiken voor werkdoeleinden zijn denk ik schaars, maar dat zouden we dan misschien met een Poll moeten polsen.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021 -> Thuiswerk bak + Flight Simulator systeem

Op zich zou de NAS / Server weer kunnen, maar die hardware gaat niet super hard. Hier zitten de kersjes op de taart qua zuinigheid vaak in, en die komen niet super vaak langs.

Dank je, @FireDrunk . De zelfbouw is wat we nu al doen, dat is componenten los. Het nieuwe idee was en is juist de prebuild, door hetzij bouwers/webshops (componenten +€50-100 typisch), hetzij OEMs (goedkoper dan componenten, en voor 1080p beter.)

Dus volgende BBG geen 1080p60hz zelfbouw, maar een 1080p60hz prebuild met alternatieve prebuilds om voldoende aanbod te borgen zoals je aangeeft. Van meerdere OEMs of zelfs webshops als de prijs goed is. Voor 1440p144hz wel gewoon zelfbouw.

De developer bak is inderdaad meestal een bedrijslaptop, maar je hebt ook steeds meer ZZP en developers die werken aan eigen projecten. Sowieso niche, waar dus op zich ruimte voor is.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-03 11:29

FireDrunk

BBG'er
Ik bedoelde ook prebuilt :+ Ik zat te slapen :)

Even niets...

• Daxtalion
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:22
Persoonlijk kijk ik al een tijdje uit naar 4k gaming systemen op het forum.

Mijn PC is verbonden aan de TV in de salon en ik speel met een controller vanuit de zetel.
Zowel de PC als de TV zijn aan vervaning toe en voor de TV wordt het een 4K (led/oled) aan 100 of 120hz.
Ik zou het spijtig vinden om te moeten spelen op full hd.

Ik begrijp dat het moeilijk wordt om met de huidige generatie grafische kaarten meer dan 60 fps te halen op ultra op 4k.
Ik denk ook dat ik best wacht tot de volgende generatie grafische kaarten maar als de PC uitvalt ...
Vandaar dat een BBG voor 4k gaming me heel goed zou helpen.

• GNRW91
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07-2022
Wanneer komt de nieuwe BBG van Augustus ?

• Malantur
GNRW91 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:02:
Wanneer komt de nieuwe BBG van Augustus ?
De laaste was op 1 juli (reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2021) dus de volgende is pas 1 september. Topics zie je ongeveer 2 weken op voorhand verschijnen in CAA en DAA :)

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 06:57
FireDrunk schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:51:
...

Dat waar, de hardware voor erg specifieke builds verandert inderaad niet heel veel. Overigens zou ik een office pc niet echt niche noemen :+

Maar is het een idee om een vlog/streambak te doen? En dan specifiek niet voor games; want dan ga je gewoon voor een dikke gamebak, maar meer het vlogwerk (geschikt voor simpel video editen, hdmi encoding is handig en genoeg power om te transcoden). Volgens mij zijn de specs hiervan voldoende verschillend van een gamebak (GPU mag minder krachtig) en office PC.

[img]error.jpg[/img]

• rony4ever
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-03 13:37
Is het een idee om een keer een Thuisnetwerk BBG te maken?

Enige uitleg over wat er mogelijk is met een x budget qua AP's/Mesh.
Welke merken er aan bod komen en wat wel/niet goed werkt.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-03 22:01
ocf81 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:01:
[...]
Het is me opgevallen dat BBG's vaak last hebben van een gebrek aan nieuws. De top tier grafische kaarten komen stevast vóór de budgetkaarten. Hetzelfde is in mindere mate waard voor CPU's. Wat ik hier even wil neerleggen is het idee dat BBG's vaak worden geschreven met te veel gaming bakken. Wellicht zou je minder vaak een BBG met meerdere gaming bakken zou moeten schrijven. Als je kijkt naar de cadans van de releases is een BBG met slechts één gaming bak per desktop editie, welke in lijn ligt met de state-of-the-art van de release cycle op dat moment eigenlijk veel logischer omdat deze dan relevante nieuwe informatie bevat.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik kan nu al bijna de 1440p144hz BBG voor me zien, namelijk bijna hetzelfde als de machine die ikzelf in januari gekocht heb en die in oktober eigenlijk ook al te krijgen was. geneuzel over beschikbaarheid van CPU/GPU even daargelaten

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-03 17:31
Sorry, hier komt Spuit 11 weer even. :)

Wat ik mij afvraag, waarom moet de BBG persé uit nieuwe componenten bestaan gezien de huidige markt?

Zelf vind ik de 4k 60 fps ultra game systemen, of de 1440p 144 hz gamesystemen niet zo spannend meer. Dat bestaat toch altijd uit de zwaarste 8core en gpu die je jezelf kan verantwoorden.

Er zijn tweedehands, al dan niet via Tweakers' eigen V&A, fantastische kosteneffectieve game/office/whatever systemen te bouwen. Is het niet interessant om lezers te informeren bij wat voor prijzen, wat voor performance (met name CPU/GPU) interessant wordt ten opzichte van nieuw (en de GPU lottery induiken).

• Jikan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 04:53
Go godbak

Ik vind het egocentrisch van die 200+ mensen die voor een 1440p 144hz setup hebben gekozen. Ik heb 1440p maar die BBG lui moet je lekker loslaten. Ben benieuwd wat de cutting edge is tegenwoordig. Denk 5 jaar dat ik voor het laatst iets had gebouwd.

[Voor 93% gewijzigd door Jikan op 13-09-2021 09:40. Reden: addendum]

• mitsumark
  • Nu online
Jikan schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:37:
Go godbak

Ik vind het egocentrisch van die 200+ mensen die voor een 1440p 144hz setup hebben gekozen. Ik heb 1440p maar die BBG lui moet je lekker loslaten. Ben benieuwd wat de cutting edge is tegenwoordig. Denk 5 jaar dat ik voor het laatst iets had gebouwd.
Hoe kom je erbij dat het egocentrisch is? Ik hoef zelf geen 144hz, maar heb toch 1440p144hz gestemd juist omdat ik denk dat de meeste mensen dat zoeken.

Waarom moet je "die BBG lui" lekker los laten?

Cutting edge kun je vrij makkelijk vinden, onderin of bovenin de grafieken in reviews, maar Best Buy is dat over het algemeen niet.
Ik zou dan eerder kijken wat je nodig hebt om 4k144hz te draaien, zonder onnodig geld uit te geven (aan 2x 3090 bijvoorbeeld).

Je hoeft geen BBG op te stellen voor een systeem waar maar een handvol mensen interesse in hebben.

[Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 13-09-2021 12:41]

• Jikan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 04:53
Goed dat was beetje good humoured trolling. Als ik maar een filmedit- en gamingbak zie, zoek ik de rest wel zelf uit.

[Voor 75% gewijzigd door Jikan op 15-09-2021 12:28]

• BSIGemea
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-02 16:30
Een CAD PC zou weer een keer lekker zijn...

[Voor 5% gewijzigd door BSIGemea op 16-11-2021 10:14]

• Nuffel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-03 11:11
Komt er de komende maanden weer een laptop BBG?

Tegenwoordig heeft quasi iedereen een laptop owv (tele)werk.
Ook vind ik daar de veranderingen soms sneller dan in desktops en vooral minder doorzichtig qua CPU's en dergelijke.

Grt

• mitsumark
  • Nu online
Nuffel schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:46:
Komt er de komende maanden weer een laptop BBG?

Tegenwoordig heeft quasi iedereen een laptop owv (tele)werk.
Ook vind ik daar de veranderingen soms sneller dan in desktops en vooral minder doorzichtig qua CPU's en dergelijke.

Grt
LBBG komt elke 2 maanden, nog een dag of 8 geduld hebben.

• okidizzle
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 09:01
Wat mij interessant lijkt is een thuisserver die dienst doet als Plex server. Dus zowel zo zuinig mogelijk zijn als meerdere 4k videostreams transcoderen.

• The_Banana
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 31-03 23:27
Ik hoop dat er een keer ern chromebook bbg komt, maar dan wel een uitgebreide (zonder overdatum chromebooks en in diverse prijsklasses)

• Nuffel
mitsumark schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:30:
[...]

LBBG komt elke 2 maanden, nog een dag of 8 geduld hebben.
Nog geen BBG atm ;)

• Nuffel
okidizzle schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:42:
Wat mij interessant lijkt is een thuisserver die dienst doet als Plex server. Dus zowel zo zuinig mogelijk zijn als meerdere 4k videostreams transcoderen.
Kan ook wel eens leuk zijn ;)

• Nuffel
Bedankt !!
Volledig gemist :o
Ik zag deze ook niet staan tussen de rest op de pagina's van de BBG.
Mijn fout 8)7

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 15:02
TL;DR office PC met HDMI naar 4K TV(of ander 4K/60Hz scherm) op 60 Hz.

Ik heb op office PC gestemd, maar mijn office is een beetje raar. Ik weet ook niet of dit de juiste plek is.

Ik heb namelijk een 4K TV, 60 Hz max refresh rate (Echt een eye opener: TV van 43 inch kostte ~500 euro, en het is heel veel ruimte.), maar die is met een HDMI aan een laptop verbonden, die jammer genoeg alleen 30 Hz kan leveren op 4K resolutie. En dat is niet zo responsive.

Dus was ik op zoek naar de minimale desktop (qua specs, gewoon ATX formaat), met een GPU die 4K op 60 Hz kan leveren. Dat is niet voor spelletjes maar voor bijvoorbeeld op 4K: Youtube kijken , office werk of wat licht programmeren. Een twijfelpunt is of het nodig is een dedicated GPU met een HDMI poort die 4K/60Hz aankan te gebruiken, of dat een integrated GPU/MoBo combo met HDMI poort die 4K/60Hz aankan ook een mogelijkheid is.

Ik hoef ook geen direct advies, dan was ik naar een ander forum gegaan. Maar misschien hebben/krijgen andere mensen een vergelijkbaar probleem met het gebruik van een hoog resolutie 4K scherm, wel op 60 Hz of hoger (want je wil responsive desktop), maar alleen voor office werk/Youtube/licht programmeren. En aangezien er steeds meer 4K schermen op de markt komen (4K/60 Hz is niet zo duur meer), is het niet zo'n gekke gedachte om die ook te gebruiken voor office werk.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-03 13:10
Ik denk dat voor de BBG van mei het tijd is voor een hoop (budget) gaming builds! Er zijn namelijk nieuwe AMD budget processoren én de videokaartprijzen dalen hard.

Nieuwe processoren (te koop vanaf 4 april)Videokaarten

[Voor 10% gewijzigd door Balance op 24-03-2022 17:43]

• Jorgen
  • Laatst online: 22:16
Ik zie vast iets over het hoofd, maar komt er geen LBBG in april?

• Xiranhi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-03 14:42
Categorie die ik mis:

Mini PC

Dat wordt de komende jaren steeds relevanter. Een APU + hoge kloksnelheid RAM in bijvoorbeeld een Deskmini of Inwin Chopin Pro. De grafische performance van Ryzen 7 6700g wordt gespeculeerd om en nabij een GTX 1050 ti.
De Ryzen 7 5700g draait ook de meeste meeste mainstream games op 45+ FPS al.

• Malantur
De oude poll is inmiddels een jaar oud dus we hebben een nieuwe poll gestart: Poll BBG-systemen
De categorieën zijn iets aangepast dus graag iedereen daar nog eens stemmen :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee