Malantur schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:41:
Regelmatig lees ik in de reacties van de Desktop BBG dat we te veel gaming behandelen en te weinig andere thema's. Daarom wil ik voor de editie van 1 maart graag even te weten komen wat de gemiddelde interesses zijn op deze moment, dus vandaar heb ik het even in een poll gegoten.
...
Je zegt hier dat je de kritiek krijgt dat er te veel op gaming wordt gefocust.
Ik denk dat de kritiek met deze poll vermoedelijk niet weg zal gaan als je de uitslag zonder nadenken overneemt. Die kritiek komt vermoedelijk van een groep die meer met zijn computer wil doen dan enkel gamen, welke zich nu niet vertegenwoordigd voelt. (ik denk dat ik ook in die groep zit, maat dat terzijde)
De vraag is dus of je met meer gaming bakken dat publiek wel gaat bedienen. Het zijn toevallig wel de mensen die in de commentaren vaak veel meerwaarde toevoegen die tweakers zelf niet weet te leveren.
Uit de discussies in het Premium/Plus topic weet ik nog te herinneren dat ca 50% van de bezoekers IT-pro's zijn. Dat zijn mensen die naast hun gamebak of surflaptop ook nog andere dingen doen met computers. Er werd ook aangegeven dat zaken die niet over de Windows desktop gaan niet interessant zijn, waarbij werd aangevoerd dat de bezoekersaantallen zouden aantonen dat die groep veel te klein is. (ik weet niet meer of dat in het Premium topic was of in een ander topic)
Ik denk dat hier enorm de plank wordt misgeslagen. IT-pro's hebben denk ik een veel bredere interesse dan alleen gamebakken. Dat zit zo: Ze komen met hun Windows bak (al dan niet door de IT-afdeling verstrekt) maar je zal nooit de bezoeken van de andere computers zien die ze op het werk op in hun meterkast hebben draaien.
Weet je wat nu zo gek is? Maar dan zijn 7 van de 12 opties wel gericht op gaming. Wat ik me nu afvraag is het volgende: Wat is nu de rol van deze poll? De poll heeft een, wat mij betreft best wel grote, bias in zich. Met deze bias wordt geen echt onderzoek gedaan naar waarom die kritiek er is, er wordt alleen gevraagd wat de massa vindt. Nu kan je simpelweg op zoek zijn naar een bevestiging van je eigen mening, en dan ben je nu in je opzet geslaagd.
Het is me opgevallen dat BBG's vaak last hebben van een gebrek aan nieuws. De top tier grafische kaarten komen stevast vóór de budgetkaarten. Hetzelfde is in mindere mate waard voor CPU's. Wat ik hier even wil neerleggen is het idee dat BBG's vaak worden geschreven met te veel gaming bakken. Wellicht zou je minder vaak een BBG met meerdere gaming bakken zou moeten schrijven. Als je kijkt naar de cadans van de releases is een BBG met slechts één gaming bak per desktop editie, welke in lijn ligt met de state-of-the-art van de release cycle op dat moment eigenlijk veel logischer omdat deze dan relevante nieuwe informatie bevat.